Рішення
від 13.12.2018 по справі 540/2266/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2018 р.м. ХерсонСправа № 540/2266/18

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бездрабка О.І.,

при секретарі - Садовій О.Р.,

за участю:

представника позивача - Мовчана В.О.,

представників відповідача - Тертичної Т.С., Федченко Ю.В.,

представника третьої особи - Нечпал А.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Редакція газети "Каховська зоря" до Каховської районної ради Херсонської області, третя особа: Каховська районна державна адміністрація Херсонської області про скасування рішення XXIX сесії VII скликання Каховської районної ради Херсонської області від 25.10.2018 р. № 591,

встановив:

Комунальне підприємство "Редакція газети "Каховська зоря" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Каховської районної ради Херсонської області (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення ХХІХ сесії VІІ скликання Каховської районної ради Херсонської області № 591 від 25.10.2018 р., згідно якого визнано таким, що втратило чинність рішення ХVІ сесії Каховської районної ради VІІ скликання від 02.06.2017 р. № 267 "Про затвердження висновків та рекомендацій спільного засідання постійних депутатських комісій районної ради від 31.01.2017 р. "Про надання в оренду приміщень за адресою АДРЕСА_1".

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що приймаючи оскаржуване рішення відповідач вийшов за межі своїх повноважень, так як рішення Каховської районної ради Херсонської області від 02.06.2017 р. № 267 "Про затвердження висновків та рекомендацій спільного засідання постійних депутатських комісій районної ради від 31.01.2017 р. "Про надання в оренду приміщень за адресою: АДРЕСА_1", відноситься до ненормативних актів індивідуальної дії, а тому згідно рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 р. у справі № 1-9/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) таке рішення не може бути скасовано тим самим органом місцевого самоврядування. Крім того, жодним нормативно-правовим актом, зокрема й Законом України "Про місцеве самоврядування", не передбачено право районних рад на визнання нечинними своїх же рішень. Лише ч.9 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" закріплено, що рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

Ухвалою від 07.11.2018 р. відмовлено в задоволенні заяви КП "Редакція газети "Каховська зоря" про забезпечення позову.

Ухвалою від 09.11.2018 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі, залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Каховську районну державну адміністрацію Херсонської області, призначено судове засідання на 05.12.2018 р. на 10:00 год.

29.11.2018 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує на те, що в межах наданих Законом України "Про місцеве самоврядування" повноважень відповідач шляхом прийняття відповідних рішень намагався вирішити питання щодо оренди приміщень площею 311.39 кв. м, які розташовані за адресою: АДРЕСА_1, що належить до спільної власності територіальних громад району і перебувають на балансі районної ради. На вказане приміщення претендували КП "Редакція газети "Каховська зоря" (оскільки строк попереднього договору оренди закінчувався) та Каховська районна державна адміністрація (на виконання делегованих повноважень та маючи переваги згідно Закону України "Про оренду державного і комунального майна"). З метою вивчення ситуації рішенням ХІІІ сесії Каховської районної ради VІІ скликання від 26.01.2017 р. № 189 це питання було направлене на розгляд спільного засідання постійних депутатських комісій, за результатами розгляду якої 31.01.2017 р. прийнято висновки і рекомендації, відповідно до яких приміщення розподілені між позивачем та Каховською РДА. На виконання доручення депутатського корпусу головою районної ради надісланий до КП "Редакція газети "Каховська зоря" проект договору оренди на приміщення меншої площі (замість 311,39 кв. м вказано 132,4 кв. м), однак пропозицію підприємство не прийняло, акт приймання-передачі не підписало, майно не повернуло. 02.06.2017 р. рішенням № 267 відповідач затвердив висновки і рекомендації від 31.01.2017 р. Вважає, що оскільки позивач відмовився від пропозиції укласти договір оренди (листи від 02.02.2017 р., від 08.06.2017 р., від 05.07.2017 р.), то жодних правовідносин оренди між відповідачем та позивачем на підставі рішення № 267 не виникло. Крім того, рішенням Господарського суду Херсонської області у справі № 923/854/17 від 06.11.2017 р., яке постановами Одеського апеляційного господарського суду від 25.01.2018 р. та Верховного Суду від 29.05.2018 р. залишено без змін, задоволено позовну вимогу Каховської районної ради щодо повернення майна шляхом підписання акту приймання-передачі. В результаті примусового виконання рішення суду позивачем підписано акт приймання-передачі приміщення площею 311,39 кв. м, але фактично приміщення не звільнено. Вказані дії КП "Редакція газети "Каховська зоря" не дали змоги своєчасно укласти договір оренди приміщення з Каховською РДА. Крім того, з 05.06.2018 р. постановою Апеляційного суду Херсонської області у справі № 658/756/18 Каховській районній раді заборонено відчужувати будь-яким чином приміщення загальною площею 311,39 кв. м у будинку АДРЕСА_1, у тому числі надавати в оренду. З метою усунення вказаної суперечності, враховуючи відмову позивача та небажання Каховської РДА вступати у правовідносини оренди передбачені рішенням № 267, за ініціативою профільної депутатської комісії прийнято оскаржуване рішення, яке Каховська районна рада вважає таким, що прийнято з дотриманням встановленої процедури, відповідає вимогам чинного законодавства і не порушує жодних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів осіб.

03.12.2018 р. від третьої особи - Каховської районної державної адміністрації надійшли пояснення, які за змістом аналогічні до відзиву Каховської районної ради від 29.11.2018 р.

05.12.2018 р. від позивача надійшла відповідь на відзив, згідно якої вказує на те, що органи місцевого самоврядування наділені лише правом формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування, а не визнання такими, що втратили чинність. Твердження відповідача щодо втрати чинності рішення № 267 у зв'язку з невиконанням його позивачем протягом тривалого часу вважає надуманим та таким, що не відповідає дійсності, оскільки ніяких листів з пропозицією укласти договір оренди приміщення на виконання рішення № 267 від 02.06.2017 р. не отримував. Натомість неодноразово звертався до Каховської районної ради щодо укладення договору оренди, але отримував відмову. До того ж договори, що пропонував укласти відповідач, мали термін дії з 01.02.2017 р. до 01.02.2018 р., тобто термін дії починався до прийняття рішення № 267 від 02.06.2017 р. Зазначає, що посилання на постанову Апеляційного суду Херсонської області від 05.06.2018 р. у справі № 658/756/18 про заборону відчуження приміщення, є безпідставним, так як обмеження, вказані у постанові, є тимчасовими та діють до прийняття рішення у справі (рішення у справі № 658/756/18 прийнято). У зв'язку з тим, що Каховська районна рада оскаржуваним рішенням позбавила позивача права на реалізацію суб'єктивних прав на оренду приміщень у будівлі АДРЕСА_1 та охоронюваних законом інтересів, просить відхилити заперечення відповідача.

Ухвалою від 05.12.2018 р. за клопотанням представника відповідача відкладено розгляд справи на 12.12.2018 р. на 15:00 год.

У судовому засіданні, призначеному на 12.12.2018 р., представник позивача підтримав позовні вимоги з мотивів, вказаних в позовній заяві та відповіді на відзив.

Представники відповідача та третьої особи заперечували проти позовних вимог та просили відмовити в їх задоволення з підстав, вказаних у відзиві та поясненні.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що листом від 23.12.2016 р. за № 28 КП "Редакція газети "Каховська зоря" звернулась до Каховської районної ради Херсонської області щодо надання в оренду 10 кабінетів та підвального приміщення (загальна площа з урахуванням технічної і підвального приміщення 311,39 кв. м), які розташовані за адресою: АДРЕСА_1

На адресу Каховської районної ради 11.01.2017 р. КП "Редакція "Каховська зоря" направлено лист за № 1 щодо обґрунтування потреби оренди 10 кабінетів та підвального приміщення, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 загальна площа з урахуванням технічної і підвального приміщення 311,39 кв. м) та надання в оренду зазначеної площі.

За результатами розгляду заяв КП "Редакція газети "Каховська зоря" від 23.12.2016 р. № 28, від 11.01.2017 р. № 1 та Каховської РДА від 13.12.2016 р. № 08-01-08/1304, від 16.12.2016 р. № 03-01-15/1320, від 22.12.2016 р. № 03-01-15/1383, враховуючи лист Каховського відділення Новокаховської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 05.01.2017 р. № 5/9/21-15-13, спільним засіданням постійних депутатських комісій районної ради 31.01.2017 р. рекомендовано, зокрема надати КП "Редакція газети "Каховська зоря" в оренду приміщення площею 132,4 кв. м (ІІ поверх) за адресою: АДРЕСА_1 Доручено голові Каховської районної ради Тертичній Т.С. здійснити необхідні дії згідно чинного законодавства України щодо укладення договору оренди з КП "Редакція газети "Каховська зоря" на вказане приміщення.

Рішенням ХVІ сесії VІІ скликання Каховської районної ради від 02.06.2017 р. № 267 затверджено висновки та рекомендації спільного засідання постійних депутатських комісій від 31.01.2017 р. "Про надання в оренду приміщень за адресою АДРЕСА_1".

ХХІХ сесією VІІ скликання Каховської районної ради Херсонської області 25.10.2018 р. прийнято рішення № 591, згідно якого визнано таким, що втратило чинність рішення ХVІ сесії Каховської районної ради VІІ скликання від 02.06.2017 р. № 267 "Про затвердження висновків та рекомендацій спільного засідання постійних депутатських комісій районної ради від 31.01.2017 р. "Про надання в оренду приміщень за адресою АДРЕСА_1".

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідно до ст.1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами (ч.2 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Суд вказує на те, що усі акти, які рада має право приймати як орган місцевого самоврядування, традиційно поділяються на два види: акти нормативно-правового характеру; ненормативні акти.

Актами нормативно-правового характеру є локальні документи, які встановлюють, змінюють чи скасовують обов'язкові для виконання на певній території правила поведінки. Такі акти не стосуються якогось одного суб'єкта правовідносин і розраховані на багаторазове застосування.

Ненормативними актами є індивідуально-правові акти, які є юридичними фактами, на підставі яких у фізичних осіб та юридичних осіб приватного права виникають, змінюються або припиняються конкретні права та обов'язки. Такі акти стосуються конкретних суб'єктів правовідносин (фізичних осіб та/чи юридичних осіб приватного права) і розраховані на одноразове застосування.

Положеннями ст.144 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Главою 4 Закону України "Про органи місцевого самоврядування в Україні" визначено повноваження районних рад.

Суд зазначає, що вказані повноваження не є вичерпними, однак жодним нормативно-правовим актом не надано районній раді повноважень щодо визнання нечинними своїх рішень.

Враховуючи, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а Законом України "Про органи місцевого самоврядування в Україні" не зазначено підстав та порядку втрачання чинності рішенням сесії районної ради, а також не передбачено повноважень районної ради визнавати свої рішення такими, що втратили чинність, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення прийнято протиправно, у зв'язку з чим позовні вимоги про його скасування підлягають задоволенню.

Суд не приймає до уваги посилання відповідача на постанову Апеляційного суду Херсонської області від 05.06.2018 р. у справі № 658/756/18 про обмеження в праві відчуження приміщення як на підставу для прийняття оскаржуваного рішення, оскільки чинним законодавством України не передбачено такої підстави для визнання районною радою свого рішення нечинним.

Крім того, постановою Апеляційного суду Херсонської області від 05.06.2018 р. по справі № 658/756/18 забезпечено позов ОСОБА_5 шляхом заборони Каховській районній раді будь-яким чином відчужувати приміщення загальною площею 311,39 кв. м в будинку АДРЕСА_1, а саме: укладати та виконувати договори купівлі-продажу, застави, іпотеки, внесення до статутних капіталів (фондів) суб'єктів господарювання, вчиняти інші цивільно-правові акти, які передбачають перехід права власності або користування до інших юридичних або фізичних осіб, а також продаж майна під час провадження у справі про банкрутство та здавати в оренду вказане приміщення до моменту прийняття рішення у справі та набрання ним законної сили.

З аналізу вказаного у даній постанові способу забезпечення позову слідує, що це судове рішення жодним чином не стосується правомірності рішення Каховської районної ради від 02.06.2017 р. № 267 "Про затвердження висновків та рекомендацій спільного засідання постійних депутатських комісій від 31.01.2017 р. "Про надання в оренду приміщення за адресою АДРЕСА_1", а тому не може бути підставою для визнання його таким, що втратило чинність, згідно оскаржуваного рішення від 25.10.2018 р. № 591.

З огляду на вищенаведене, суд вважає безпідставним посилання представників відповідача на те, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв у спосіб та на підставі вимог, визначених чинним законодавством.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному та об'єктивному дослідженні.

Приписами ч.1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином сплачений позивачем згідно квитанції від 02.11.2018 р. № 0.0.1175341041.1 судовий збір у сумі 1762 грн. підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 194, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив :

Позов Комунального підприємства "Редакція газети "Каховська зоря" (74800, Херсонська область, м.Каховка, вул.Соборності, 11, код ЄДРПОУ 02475434) до Каховської районної ради Херсонської області (74823, Херсонська область, Каховський район, с.Малокаховка, вул.Ювілейна, 47, код ЄДРПОУ 24123109), третя особа: Каховська районна державна адміністрація Херсонської області (74800, Херсонська область, м.Каховка, вул.Велика Куликовська, 103, код ЄДРПОУ 04060097) про скасування рішення XXIX сесії VII скликання Каховської районної ради Херсонської області від 25.10.2018 р. № 591 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення XXIX сесії VII скликання Каховської районної ради Херсонської області (74823, Херсонська область, Каховський район, с.Малокаховка, вул.Ювілейна, 47, код ЄДРПОУ 24123109) від 25.10.2018 р. № 591 "Про визнання таким, що втратило чинність рішення ХVІ сесії VІІ скликання районної ради від 02.06.2017 р. № 267".

Стягнути з Каховської районної ради Херсонської області (74823, Херсонська область, Каховський район, с.Малокаховка, вул.Ювілейна, 47, код ЄДРПОУ 24123109) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Комунального підприємства "Редакція газети "Каховська зоря" (74800, Херсонська область, м.Каховка, вул.Соборності, 11, код ЄДРПОУ 02475434) судовий збір у сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 18 грудня 2018 р.

Суддя Бездрабко О.І.

кат. 6

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2018
Оприлюднено19.12.2018
Номер документу78615260
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2266/18

Рішення від 13.12.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 07.11.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні