Рішення
від 19.12.2018 по справі 810/4913/18
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 грудня 2018 року м. Київ справа № 810/4913/18

Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Металекс М" до Державної фіскальної служби України, Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної, розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, про скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Металекс М" (далі - позивач) з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-1), Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної, розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації (далі - відповідач-2), в якому просить:

- скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області №801414/39749177 від 18 червня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 18 від 21 травня 2018 р.;

- скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області №801413/39749177 від 18 червня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 19 від 29 травня 2018 р.;

- скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області №880312/39749177 від 13 серпня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 22 липня 2018 р.;

- скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області №891845/39749177 від 23 серпня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 30 липня 2018 р.;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 18 від 21 травня 2018 р. на суму 1 266 741 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 211 123 грн. 50 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 29 від 29 травня 2018 р. на суму 1 278 900 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 213 150 грн. 00 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 26 від 22 липня 2018 р. на суму 1 227 489 грн. 60 коп., у т.ч. ПДВ 204 581 грн. 60 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 27 від 30 липня 2018 р. на суму 1 227 207 грн. 60 коп., у т.ч. ПДВ 204 534 грн. 60 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що згідно з договором № 819 позивач продав продукцію Приватному акціонерному товариству Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча . За результатами господарських операцій позивачем виписано на покупця податкові накладні № 18 від 21 травня 2018 р.; № 19 від 29 травня 2018 р.; № 26 від 22 липня 2018 р.; № 27 від 30 липня 2018 р. Ці податкові накладні електронними каналами зв'язку направлено до Єдиного вікна подання електронних документів ДФС України для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. За результатами обробки реєстрацію податкових накладних зупинено з формулюванням: "Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН відповідає вимогам п.п. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

Позивач вказує, що не зважаючи на надані пояснення та копії документів, Комісією прийнято рішення № 801414/39749177 від 18 червня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН №18 від 21 травня 2018 р., № 801413/39749177 від 18 червня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН № 19 від 29 травня 2018 р., № 880312/39749177 від 13 серпня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН № 26 від 22 липня 2018 р., № 891845/39749177 від 23 серпня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН № 27 від 30 липня 2018 р. У спірних рішеннях не зазначено на якій саме підставі відмовлено в реєстрації податкових накладних.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 р. відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено судове засідання на 24 жовтня 2018 р.

24 жовтня 2018 р. у підготовчому судовому засіданні представник відповідача заявив клопотання про залучення другого відповідача. Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 р. залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Головне управління ДФС у Київській області (далі - відповідач-3).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2018 р. закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 19 листопада 2018 р.

Відповідач-1 проти позову заперечив, у відзиві на позовну заяву зазначив, що відповідно до АІС Податковий блок ТОВ "Металекс М" подано 13 червня 2018 р., 14 червня 2018 р. та 10 серпня 2018 р. повідомлення №№ 21, 22, 27 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних (далі - Повідомлення) від 21 травня 2018 р. за № 18, від 29 травня 2018 р. за № 19 та від 22 липня 2018 р. за № 26, реєстрація яких зупинено, з номенклатурою товару Алюміній вторинний марка АВ-87 в чушках на загальну сума коштів, що підлягає сплаті 3 773 130 грн. 60 коп., сума ПДВ 628 855 грн. 10 коп.

Стверджує, що до повідомлень по податкових накладних від 21 травня 2018 р. за №18, від 29 травня 2018 р. за № 19 та від 22 липня 2018 р. за № 26 ТОВ "Металекс М" надано пояснення та копії підтверджуючих документів. За результатами розгляду поданих документів встановлено відсутність копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг). Згідно з поясненнями, наданими платником, алюмінієвий сплав АВ87 виробляється власними силами на власному та орендованому обладнанні з таких металів як алюміній, залізо, кремній, цинк, свинець, олово та ін. Згідно з наданими копіями документів було придбано лише прокат плоский з вуглецевої сталі оцинкованої в рулонах згідно з договорами та видатковими накладними, пояснень та копій документів щодо транспортування, навантаження/розвантаження та оплати за матеріали не надано. Відсутні первинні документи щодо оренди основних засобів, а саме рахунки-фактури, акти прийому-передачі (обладнання, послуг) та платіжні документи. Розрахункові документи з оплатами відсутні взагалі в поданих пакетах документів.

Крім того, зазначає, що позивачем не було надано копії первинних документів, що підтверджують безпосереднє здійснення господарських операцій, чим порушено процедуру подачі податкової накладної до податкового органу, а саме постанову Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2014 р. № 117 Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти та норми Податкового кодексу України. У зв'язку з вищевикладеним було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 21 травня 2018 р. за № 18, від 29 травня 2018 р. за № 19 та від 22 липня 2018 р. за № 26 в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18 червня 2018 р. за №801414/39749177 та № 801413/39749177, від 13 червня 2018 р. за № 880312/39749177, та направлено їх до ТОВ "Металекс М".

Відповідач-2 відзив до суду не подав.

Відповідач-3 проти позову заперечив, у відзиві на позовну заяву зазначив, що відповідно до АІС Податковий блок ТОВ "Металекс М" подано 13 червня 2018 р., 14 червня 2018 р. та 10 серпня 2018 р. повідомлення № 21, 22, 27 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних (далі - Повідомлення) від 21 травня 2018 р. за № 18, від 29 травня 2018 р. за № 19 та від 22 липня 2018 р. за № 26, реєстрацію яких зупинено, з номенклатурою товару Алюміній вторинний марка АВ-87 в чушках на загальну сума коштів, що підлягає сплаті 3 773 130 грн. 60 коп., сума ПДВ 628 855 грн. 10 коп.

Стверджує, що до повідомлень по податковим накладним від 21 травня 2018 р. за №18, від 29 травня 2018 р. за № 19 та від 22 липня 2018 р. за № 26 ТОВ "Металекс М" надано пояснення та копії підтверджуючих документів. За результатами розгляду поданих документів встановлено відсутність копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг). Згідно з поясненнями, наданими платником, алюмінієвий сплав АВ87 виробляється власними силами на власному та орендованому обладнанні з таких металів як алюміній, залізо, кремній, цинк, свинець, олово та ін. Згідно з наданими копіями документів було придбано лише прокат плоский з вуглецевої сталі оцинкованої в рулонах згідно з договорами та видатковими накладними, пояснень та копій документів щодо транспортування, навантаження/розвантаження та оплати за матеріали не надано. Відсутні первинні документи щодо оренди основних засобів, а саме рахунки-фактури, акти прийому-передачі (обладнання, послуг) та платіжні документи. Розрахункові документи з оплатами в поданих пакетах документів відсутні взагалі.

Крім того, зазначає, що позивачем не було надано копій первинних документів, що підтверджують безпосереднє здійснення господарських операцій, чим порушено процедуру подачі податкової накладної до податкового органу, а саме постанову Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2014 р. № 117 Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти та норми Податкового кодексу України. У зв'язку з вищевикладеним було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 21 травня 2018 р. за № 18, від 29 травня 2018 р. за № 19 та від 22 липня 2018 р. за № 26 в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18 червня 2018 р. за №801414/39749177 та № 801413/39749177, від 13 червня 2018 р. за № 880312/39749177, та направлено їх до ТОВ "Металекс М".

19 листопада 2018 р. до суду надійшли заперечення на відзив від представника позивача. Зазначається, що ТОВ Металекс М має статус металургійного переробного підприємства. Виробництво здійснюється на власному та частково на орендованому обладнанні. Орендується обладнання на підприємстві ТОВ Ювал-Мет згідно з договором оренди. Виробництво здійснюється у приміщеннях, які орендуються у ТОВ Богдан Логістик на підставі договору оренди. Зазначає, що виробничий процес виглядає наступним чином: на виробництво надходить сировина, яка зважується, потім йде сортування сировини для плавки в залежності від того, який саме сплав потрібно зробити. Далі за допомогою навантажувачів йде процес завантаження сировини до печі, де й проходить процес переробки при високій температурі. Після того, як плавка закінчується, проходить злиття сплаву через розливний жолоб до ізложниць. В ізложницях отримується чушка - це готова продукція в формі продовгуватої цегли вагою 8,5 кг. Після охолодження чушки пакуються за допомогою спеціального пристрою.

У виробничому процесі використовується наступне обладнання: роторна піч РНП З, навантажувач ЕВ-717.33 з кареткою, вібророзгрузчики, ваги платформенні електронні тензометричні, кранові ваги підвісні, дозиметр-радіометр, розливний жолоб, вимірювач- регулятор багатофункц, ізложниці, перетворювач тиску вимірювальний, пристрій механічний стрічкообв'язуючий, шліфмашина кутова, частотний перетворювач, конвеєр для розливу металу, ресівер повітряний, компресор та інші пристрої. Для обслуговування виробничого процесу підприємство купує засоби захисту, використовує послуги транспортних засобів та механізмів. Виробничі потужності підприємства становлять 200 тон готової продукції на місяць.

Стверджує, що основна продукція, яка виробляється - алюмінієвий сплав АВ87, що складається з таких металів як алюміній, залізо, кремній, цинк, свинець, олово та ін. Готова продукція реалізується на ПрАТ МК Азавсталь . Доставка готової продукції здійснюється за допомогою найманого транспорту.

19 листопада 2018 р. від представника позивача надійшло клопотання про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження. У цей же день від представника відповідачів 1 та 2 надійшли заява про вирішення вказаних заяв та клопотань, які надійшли від представника позивача, на розсуд суду.

У зв'язку з поданими заявою та клопотаннями сторін про розгляд справи в порядку письмового провадження протокольною ухвалою суду від 19 листопада 2018 р. на підставі ч.3 ст. 194 КАС України вирішено здійснювати судовий розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Позивач зареєстрований як юридична особа 16 квітня 2015 р. за адресою: 08400, Київська обл., місто Переяслав-Хмельницький, вул. Петропавлівська, буд. 34, що підтверджується випискою з Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ідентифікаційний код 39749177).

Видами діяльності позивача є виробництво алюмінію (код КВЕД 24.42); лиття легких кольорових металів (основний) (код КВЕД 24.53); лиття інших кольорових металів (код КВЕД 24.54); виробництво інших готових металевих виробів, н.в.і.у. (код КВЕД 25.99); діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами (код КВЕД 46.12); діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами (код КВЕД 46.15); оптова торгівля відходами та брухтом (код КВЕД 46.77); неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90); збирання безпечних відходів (код КВЕД 38.11); збирання небезпечних відходів (код КВЕД 38.12).

23 серпня 2016 р. та 30 вересня 2017 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю ЮВАЛ-МЕТ (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Металекс М укладено договори оренди обладнання. Крім того, виробництво проходить на орендованих площах, які орендуються Товариства з обмеженою відповідальністю Богдан-Логістик на підставі договору оренди № 52/1 від 20 січня 2018 р. та № 30/1 від 20 січня 2018 р. Готова продукція реалізується на ПрАТ Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча .

25 березня 2016 між Публічним акціонерним товариством Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Металекс М укладено договір № 819 на придбання сировинних, паливно-енергетичних чи матеріально-технічних ресурсів без використання залізничного транспорту . Відповідно до п.п. 1.1 постачальник зобов'язується передати, а покупець - прийняти і оплатити матеріали на умовах, передбачених цим Договором .

За результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 21 травня 2018 р. № 18 на суму 1 266 741 грн. 00 коп., у т. ч. ПДВ 211 123 грн. 50 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.

13 червня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9117130231, відповідно до якої податкову накладну від 21 травня 2018 р. № 18 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН."

Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 21 травня 2018 р. № 18, що підтверджується повідомленням від 13 червня 2018 р. № 21. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 18 червня 2018 р. № 801414/39749177 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21 травня 2018 р. № 18.

В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-3 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.

2 липня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення №15369/39749177/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

Крім того, за результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 29 травня 2018р. № 19 на суму 1 278 900 грн. 00 коп., у тому числі ПДВ 213 150 грн. 00 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.

13 червня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9117115705, відповідно до якої податкову накладну від 29 травня 2018 р. № 19 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН."

Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 29 травня 2018 р. № 19, що підтверджується повідомленням від 14 червня 2018 р. № 22. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 18 червня 2018 р. № 801413/39749177 про відмову у реєстрації податкової накладної від 29 травня 2018 р. № 19.

В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-3 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.

2 липня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення №15370/39749177/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

Крім того, за результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 22 липня 2018 р. № 26 на суму 1 227 489 грн. 60 коп., у т. ч. ПДВ 204 581 грн. 60 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.

31 липня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9158053251, відповідно до якої податкову накладну від 22 липня 2018 р. № 26 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.".

Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 22 липня 2018 р. №26, що підтверджується повідомленням від 10 серпня 2018 р. № 27. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 13 серпня 2018 р. №8803312/39749177 про відмову у реєстрації податкової накладної від 22 липня 2018 р. № 26.

В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-3 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.

27 серпня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення № 27183/39749177/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

Крім того, за результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 30 липня 2018 р. № 27 на суму 1 227 207 грн. 60 коп., у тому числі ПДВ 204 534 грн. 60 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.

13 серпня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9169135976, відповідно до якої податкову накладну від 30 липня 2018 р. № 27 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН."

Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 30 липня 2018 р. №27, що підтверджується повідомленням від 17 серпня 2018 р. № 28. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 23 серпня 2018 р. № 891845/39749177 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30 липня 2018 р. № 27.

В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-3 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.

3 вересня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення № 28616/39749177/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

Позивач вважає ці дії відповідачів протиправними, у зв'язку з чим звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно з ст. 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21 лютого 2018 р. № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Згідно з вимогами п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 177), податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак: 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,03, P < P м х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; P м - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.

Згідно з вимогами п. 4 Порядку № 177 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.

Як убачається з п. 5 Порядку № 177, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно з вимогами п.п. 6 та 7 Порядку № 177 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Суд зазначає, що положення пунктів 6 та 7 Порядку № 177 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов'язків контролюючих органів.

Разом з тим, реєстрацію поданої позивачем податкової накладної зупинено (як зазначено в квитанції № 1) через те, що "податкова накладна відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку".

Тобто, відповідачем застосовано формулювання, яке пунктами 6 та 7 Порядку не передбачено.

Указане свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкової накладної зупинено з підстав, які не передбачені законодавством.

Згідно з вимогами п. 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

На виконання пункту 10 Порядку № 117 Державна фіскальна служба України 21 березня 2018 р. наказом № 144 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (далі - Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків).

Порядком формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків передбачено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі Критерії).

Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п. 1.6 Критеріїв.

Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом.

До протоколу засідання Комісій обов'язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.

За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості.

У Листі Державної фіскальної служби України від 21 березня 2018 р. № 959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку", зокрема, зазначено: "1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв,визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб'єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб'єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб'єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв,платника виключають з переліку ризикових суб'єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС ".

Суд наголошує, що відповідачем не було надано ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з пп. 1.6 п. 1 Критеріїв; ні матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку; ані іншої інформації, що розглядається Комісією, яка, відповідно до Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків, обов'язково додається до протоколу засідання Комісій.

Крім того, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено за якою саме підставою позивача із указаних в пп. 1.6 п. 1 Критеріїв віднесено до ризикових платників.

Відповідно до вимог п. 12 та 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з вимогами п. 14 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Як убачається з п. 15 Порядку № 117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Пунктом 16 Порядку № 117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з вимогами п.п. 18-20 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до вимог п. 21 Порядку № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як убачається з п. 22 Порядку № 117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Відповідно до пункту 23 Порядку №117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Як вказано у спірних Рішеннях, підставами для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Проте, в порушення наведених вимог законодавства рішень Комісії ГУ ДФС у Київській області від 18 червня 2018 р. № 801414/39749177; від 18 червня 2018 р. №801413/39749177; від 13 серпня 2018 р. № 880312/39749177; від 23 серпня 2018 р. №891845/39749177 містять лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення (додаток 2 до вказаного Порядку), і підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надано, не містять.

Крім того, у цьому Рішеннях не зазначено також, які саме із наданих документів складено з порушенням законодавства, норми якого саме закону порушено.

Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб'єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об'єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень суд перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У даному випадку судом встановлено, що рішення суб'єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, що свідчать про їх необґрунтованість і протиправність.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".

Під час розгляду справи ГУ ДФС у Київській області, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття рішень від 18 червня 2018 р. № 801414/39749177; від 18 червня 2018 р. №801413/39749177; від 13 серпня 2018 р. № 880312/39749177; від 23 серпня 2018 р. №891845/39749177. У той же час сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, свідчать про реальність проведення господарської операції між позивачем та Приватним акціонерним товариством Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча .

Таким чином, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовних вимог позивача про скасування рішень Головного управління ДФС у Київській області від 18 червня 2018 р. № 801414/39749177; від 18 червня 2018 р. № 801413/39749177; від 13 серпня 2018 р. № 880312/39749177; від 23 серпня 2018 р. № 891845/39749177 щодо відмови у реєстрації податкових накладних № 18 від 21 травня 2018 р.; № 19 від 29 травня 2018 р.; № 26 від 22 липня 2018 р.; № 27 від 30 липня 2018 р.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні позивача № 18 від 21 травня 2018 р.; № 19 від 29 травня 2018 р.; № 26 від 22 липня 2018 р.; № 27 від 30 липня 2018 р. суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов'язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Згідно із підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аналогічні положення закріплено в пункті 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117.

При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданих податкових накладних. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 13 січня 2011 р. в справі "Чуйкіна проти України" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE, заява № 28924/04) констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов'язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. theUnitedKingdom, пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II) ".

З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні позивача № 18 від 21 травня 2018 р.; № 19 від 29 травня 2018 р.; № 26 від 22 липня 2018 р.; № 27 від 30 липня 2018 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ураховуючи викладене, суд визнає, що відповідачем протиправно було відмовлено у реєстрації податкових накладних № 18 від 21 травня 2018 р.; № 19 від 29 травня 2018 р.; № 26 від 22 липня 2018 р.; № 27 від 30 липня 2018 р., чим порушено права позивача та не дотримано вимог, передбачених частиною другою статті 2 КАС України.

Позивачем під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ними доводи не було спростовано відповідачем.

Наведене свідчить, що дії та бездіяльність відповідачів 1 та 2 були протиправними. Право позивача на реєстрацію податкових накладних порушено. Отже, позовні вимоги є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.

Щодо клопотання позивача про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до квитанції від 18 вересня 2018 р. № 82258 позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 14 096 грн. 01 коп.

Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору на суму 14 096 грн. 01 коп. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів - Головного управління ДФС у Київській області та Державної фіскальної служби України пропорційно з урахуванням задоволеної частини позовних вимог.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 295 КАС, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Скасувати Рішення № 801414/39749177 від 18 червня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 18 від 21 травня 2018 року.

Скасувати Рішення № 801413/39749177 від 18 червня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 19 від 29 травня 2018 року.

Скасувати Рішення № 880312/39749177 від 13 серпня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 22 липня 2018 року.

Скасувати Рішення № 891845/39749177 від 23 серпня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 30 липня 2018 року.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Металекс М № 18 від 21 травня 2018 р. на суму 1 266 741 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 211 123 грн. 50 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Металекс М № 29 від 29 травня 2018 р. на суму 1 278 900 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 213 150 грн. 00 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Металекс М № 26 від 22 липня 2018 р. на суму 1 227 489 грн. 60 коп., у т.ч. ПДВ 204 581 грн. 60 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Металекс М № 27 від 30 липня 2018 р. на суму 1 227 207 грн. 60 коп., у т.ч. ПДВ 204 534 грн. 60 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Металекс М (код ЄДРПОУ - 39749177) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (код ЄДРПОУ - 39393260) судовий збір у розмірі 7 048 (сім тисяч сорок вісім) грн. 00 коп.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Металекс М (код ЄДРПОУ - 39749177) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ - 39292197) судовий збір у розмірі 7048 (сім тисяч сорок вісім) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Повне найменування сторін:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Металекс М , адреса: вул. Петропавлівська, 34, м. Переяслав-Хмельницький, Київська область, 08400, код ЄДРПОУ - 39749177.

Відповідач 1 - Державна фіскальна служба України, адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ - 39292197.

Відповідач 2 - Комісія Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної, розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ - 39292197.

Відповідач 3 - Головне управління Державної фіскальної служби у Київській області, адреса: вул. Народного Ополчення, 5-А, м. Київ, 03680, код ЄДРПОУ - 39393260.

Суддя Журавель В.О.

Дата складення повного рішення суду 19 грудня 2018 року.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2018
Оприлюднено22.12.2018
Номер документу78659010
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/4913/18

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 10.01.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Рішення від 19.12.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 24.09.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні