Рішення
від 18.12.2018 по справі 1540/3800/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 1540/3800/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2018 року м.Одеса

Зала судових засідань №19

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Аракелян М.М.

За участю секретаря - Гуманенко В.О.

За участю сторін:

Від позивача: Смірнов П.О. - за довіреністю.

Від відповідачів: Бутрик А.О - за довіреністю

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГАГРОМАРКЕТ" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

30 липня 2018 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГАГРОМАРКЕТ", в якому позивач просить суд (з урахуванням уточнень від 12.09.2018 року) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДФС в Одеській області №795392/40016519 від 14 червня 2018 року "про реєстрацію, або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28.04.2018 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ "ЮГАГРОМАРКЕТ" (код ЄДРПОУ 40016519) 15 травня 2018 року на суму 304642,99 грн.; зобов'язати Державну Фіскальну Службу України (код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати податкову накладку №1 від 28.04.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану ТОВ "ЮГАГРОМАРКЕТ" (код ЄДРПОУ 40016519) 15 травня 2018 року на суму 304642,99 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на виконання договору поставки №4-2837-02-04-2018, на підставі видаткової накладної №ЮГ000000008 від 28.04.2018 року на суму 1827857,96 грн. позивачем було складено податкову накладну №1 від 28.04.2018 року на суму 304642,99 грн., яку електронними засобами зв'язку було направлено до ДФС України для реєстрації. Однак, 15.05.2018 року позивачем було отримано квитанцію №1, в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 28.04.2018 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 10.05 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонувалось надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. На виконання вимоги відповідача, товариством було направлено повідомлення №2 від 07.06.2018 року про подання пояснень та копій документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за податковою накладною №1. Однак, контролюючим органом не було надано належної оцінки наданим документам та 14.06.2018 року прийнято рішення №795392/40016519 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 24.04.2018 року, у зв'язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.Не погоджуючись з таким рішенням податкового органу, ТОВ ЮГАГРОМАРКЕТ на адресу відповідача 22.06.2018 року була направлена скарга №03/06 на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. До скарги були додані первинні документи (копії видаткових накладних, докази оплати вартості ТМЦ, копії ТТН, копії первинних документів на придбання ТМЦ, рахунки тощо) на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Однак, Комісією з розгляду скарг Державної фіскальної служби України у задоволенні скарги було відмовлено, а рішення про відмову у реєстрації податкової накладної залишено без змін. Посилаючись на положення ст. ст. 201 ПК України, приписи Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, зважаючи на наявність у позивача передбачених чинним законодавством України документів, які свідчать про реальність проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом та те, що такі документи були надані контролюючому органу, представник позивача вважає протиправним вищевказане рішення контролюючого органу.

Ухвалою суду від 06.08.2018 року відкрито провадження у справі №1540/3800/18. Вирішено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 03.09.2018 року.

Ухвалою суду від 13.08.2018 року повернуто Товариству з обмеженою відповідальністю "ЮГАГРОМАРКЕТ" з Державного бюджету України надмірно внесений судовий збір в сумі 2807(дві тисячі вісімсот сім)грн. 65 коп., сплачений відповідно до платіжного доручення від 25.07.2018 року №166.

31 серпня 2018 року від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву з додатками (вх.№25555/18), в якому заперечуючи проти задоволення адміністративного позову ТОВ ЮГАГРОМАРКЕТ він зазначив, що 15.05.2018 року позивачем було направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 1 від 24.04.2018 року. За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДФС України підприємству було повідомлено, що реєстрація відповідної податкової накладної зупинена та висловлено пропозицію щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Надалі платник податку направив повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній № 1 від 24.04.2018 року. Однак, за рішенням комісії ГУ ДФС в Одеській області позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної, у зв'язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків. Таким чином, на думку представника ДФС України, рішення комісії № 795392/40016519 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних - є повністю обгрунтованим.

Ухвалою суду від 03.09.2018 року залучено до участі у справі у якості другого відповідача - Головне управління ДФС в Одеській області. Вирішено розпочати спочатку розгляд адміністративної справи № 1540/3800/18 та призначено підготовче засідання на 25.09.2018 року.

12 вересня 2018 року від представника позивача до суду надійшла заява про уточнення позовних вимог (26711/18) у зв'язку зі зміною суб'єктного складу учасників справи.

25 вересня 2018 року від представника Головного управління ДФС в Одеській області до суду надійшов відзив на позовну заяву (вх.№28136/18), який є ідентичним за змістом відзиву на позовну заяву Державної фіскальної служби України (вх.№25555/18 від 31.08.2018р.).

Підготовче засідання, призначене на 25.09.2018 року за клопотанням учасників справи відкладено на 11.10.2018 року.

Підготовче засідання, призначене на 11.10.2018 року, перенесено на 01.11.2018 року у зв'язку з знаходженням судді Аракелян М.М. у відпустці з 11.10.2018 по 12.10.2018 року включно.

Ухвалою суду від 01.11.2018 року закрите підготовче провадження по справі №1540/3800/18 та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 20.11.2018 року.

02 листопада 2018 року від представника ДФС України до суду надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи (вх.№32978/18).

У судовому засіданні 20.11.2018 року оголошено перерву до 03.12.2018 року.

У судовому засіданні 03.12.2018 року представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.

Представник відповідачів заперечував проти задоволення адміністративного позову ТОВ ЮГАГРОМАРКЕТ з підстав, викладених у відзивах на позовну заяву.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення відповідачів, перевіривши їх доказами, суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю ЮГАГРОМАРКЕТ (код ЄДРПОУ: 40016519) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань 17.09.2015 року № 1 538 102 0000 016630, перебуває на обліку як платник податків в Лиманській ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області від 17.09.2015 року та займається наступними видами економічної діяльності: Код КВЕД 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; Код КВЕД 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів; Код КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основний); Код КВЕД 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; Код КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

02.04.2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ЮГАГРОМАРКЕТ (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю АГРОПРОСПЕРІС ТРЕЙД (Покупець) був укладений договір поставки №К-2837-02-04-2018, за умовами якого постачальник зобов'язується поставити, а покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію українського походження, врожаю 2017 року (кукурудза) за встановленою умовами договору ціною - 5920,00 грн. за 1 тонну (з урахуванням ПДВ). Термін поставки товару встановлено з 02.04.2018 року по 25.04.2018 року (п.п. 2.1.).

Відповідно до додаткової угоди №1 до договору поставки №К-2837-02-04-2018, укладеної між ТОВ ЮГАГРОМАРКЕТ та ТОВ АГРОПРОСПЕРІС ТРЕЙД , термін поставки товару (п.п. 2.1. договору) продовжено до 30.04.2018 року включно.

На виконання вищезазначеного договору поставки 28.04.2018 року було здійснено поставку та перевезення вантажу (поставка кукурудзи), що підтверджується видатковою накладною №ЮГ0000008 від 28.04.2018 року на суму 1827857,96 грн. (з урахуванням ПДВ 304642,99 грн.)

Як встановлено судом перевезення товару позивача здійснювалось на підставі договорів №21/14 від 17.04.2018 року, 19/03/18 від 19.03.2018 року, укладених між ТОВ ЮГАГРОМАРКЕТ та ФОП ОСОБА_3, ФОП ОСОБА_4, за умовами яких останні надавали позивачу послуги з перевезення вантажу від місця завантаження до пункту призначення, що підтверджується наявними в матеріалах справи товарно-транспортними накладними та актами виконаних робіт.

15 травня 2018 року на виконання вимог п.187.1 ст. 187, п.201.1 ст.201 ПК України позивачем було виписано та направлено засобами електронного зв'язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №1 від 28 квітня 2018 року на суму 1827857,96 грн., у тому числі ПДВ 304642,99грн.

За результатами розгляду вищевказаної податкової накладної контролюючим органом 15.05.2018 року квитанцією №1 позивача повідомлено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1005 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. У зв'язку з чим, платнику податків запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

Судом встановлено, що 07.06.2018 року позивачем було направлено на адресу контролюючого органу повідомлення №2 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по зазначеній податковій накладній з поясненнями та відповідним пакетом документів, що відповідачами не заперечується.

За результатами розгляду вищезазначених документів, 14.06.2018 року комісією Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято Рішення №795392/40016519 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 24.04.2018 року, оскільки платником податків не надано копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.

Відповідно до положень п.56.23 ст. 56 ПК України 19.04.2018 року ТОВ ЮГАГРОМАРКЕТ 22.06.2018 року було подано скаргу №03/06 на вищезазначене рішення Комісії, яку рішенням Комісії з питань розгляду скарг ДФС України від 02.07.2018 року №15971/40016519/2 залишено без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням Головного управління ДФС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної, позивач звернувся з даним адміністративним позовом, вимагаючи його скасувати та зобов'язати зареєструвати податкову накладну.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" від 21 грудня 2016 року № 1797- VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п. 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

На виконання вказаних вище норм законодавства, позивачем складена податкова накладна №1 від 28.04.2018 року та надіслана 15.05.2018 року засобами електронного зв'язку на реєстрацію до ЄРПН/РК.

Проте, як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена з посиланням на те, що вона відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним підпунктом 2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податків, а в подальшому - у її реєстрації відмовлено з тих підстав, що позивачем не надано первинних документів на підтвердження реальності господарської операції.

Згідно п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341), (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2 Порядку №1246 податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №117 (далі - Порядок №117).

Відповідно до п.5 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно з п.6 Порядку №117 у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.7 Порядку №117 у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Суд зазначає, що вимог п.п. 6 та 7 Порядку № 177 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов'язків контролюючих органів.

Пунктом 10 Порядку №117 визначено, що критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Відповідно до п.п. 2.1 п. 2. листа ДФС України від 21.03.2018 р. N 959/99-99-07-18 податкові накладні/розрахунки коригування, складені платниками податку, перевіряються на відповідність ознакам ризиковості здійснення операцій, зокрема, якщо обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку(ий) подано на реєстрацію в Реєстрі, дорівнює абоперевищує величину залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 відсотків загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД та послуг з кодами згідно з ДКПП, перелік яких визначено ДФС відповідно до додатка, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).

Відповідно до вимог п. 12 та 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку ; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.14 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

З аналізу зазначеної норми Порядку № 117 слідує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного переліку документів, яких не вистачає для підтвердження реальності господарських операцій.

Зі змісту Квитанцій №1 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по податковій накладній №1 вбачається, що фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Відповідно до п.15 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Згідно з п.16 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.17 Порядку №117 ДФС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв'язку ДФС, якими можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.

Пунктом 18 Порядку №117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Згідно з п.19 Порядку №117 комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Положеннями п.20 Порядку №117 визначено, що зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Судом встановлено, що у порядку, визначеному п.16 Порядку №117, позивачем були надані контролюючому органу копії документів та пояснення щодо господарської операції, за результатами яких складено податкову накладну №1 від 28.04.2018 року, для направлення до комісії для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, що підтверджується повідомленням №2 від 07.06.2018 року та Витягом з АС - журнал розгляду повідомлень щодо подачі документів для підтвердження реальності здійснення операцій.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Відповідно до п.21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Згідно з п.22, п.23 Порядку №117 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку: щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу; щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.

З вказаного вбачається, що рішення Комісії ГУ ДФС в Одеській області повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, яка узгоджується із фактичними даними.

Іншими словами, у даному конкретному випадку повинно було б зазначатися одне з трьох варіантів рішення: 1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; 2) ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; 3) надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як встановлено судом та не заперечується відповідачами, разом з повідомленням №2 ТОВ ЮГАГРОМАРКЕТ на підтвердження реальності господарської операції за податковою накладною №1 було надано низку документів, а саме: товарно - транспортна накладна № 39 від 27.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 34 від 27.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 37 від 27.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 13 від 26.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 12 від 26.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 41 від 27.04.2018 року, товарно - транспортна накладна номер та дату неможливо прочитати (4 шт.), податкова накладна № 18 від 25.04.2018 року, податкова накладна № 33 від 26.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 57 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 54 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 60 від 25.04.2018 року, договір № 02 - КР від 20.04.2018 року між ТОВ Югагромаркет та ФОП ОСОБА_5, товарно - транспортна накладна № 59 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 52 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 57 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 58 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 55 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 56 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 56 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 53 від 25.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 50 від 25.04.2018 року, договір поставки № К - 8 від 19.04.2018 року між ТОВ Югагромаркет та ФГ Орбіта - СМ , товарно - транспортна накладна № 40 від 27.04.2018 року, податкова накладна № 33 від 26.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 25 від 27.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 26 від 27.04.2018 року, рахунок на оплату № 8 від 28.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 28 від 27.04.2018 року, податкова накладна № 1 від 28.04.2018 року, виписка по рахунку за 18.05.2018 року, товарно - транспортна накладна № 35 від 27.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 27 від 27.04.2018 року, товарно - транспортна накладна № 36 від 27.04.2018 року, договір поставки № К - 9 від 20.04.2018 року між ТОВ Югагромаркет та ПП Агрофірма - Прогрес , товарно - транспортна накладна № 38 від 27.04.2018 року, договір поставки № К - 2837 - 02 - 04 - 2018 від 02.04.2018 року між ТОВ Югагромаркет та ТОВ Агропросперіс Трейд , що є достатнім для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної в ЄРПН.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення комісії ГУ ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №795392/40016519 від 14 червня 2018 року є протиправним та підлягає скасуванню у зв'язку з його необґрунтованістю щодо визначених законом підстав для відмови у реєстрації ПН.

Вирішуючи позовні вимоги ТОВ ЮГАГРОМАРКЕТ про зобов'язання відповідача зареєструвати податкову накладну №1 від 28.04.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може, в тому числі, прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

Приписами КАС України, передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов'язувати суб'єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Відповідно до п.22 Порядку №117 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Згідно з п.24 Порядку №117 комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується.

Пунктом 26 Порядку №117 визначено, що якщо комісією центрального рівня у визначений пунктом 24 цього Порядку строк не прийнято інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, рішення комісії регіонального рівня набирає чинності з дня, наступного після закінчення строку, визначеного пунктом 24 цього Порядку, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Згідно з положеннями п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Тобто, повноваження щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі покладені на Державну фіскальну службу України.

Зважаючи на вищевикладене та з огляду на висновок суду щодо протиправності рішення комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №795392/40016519 від 14 червня 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також те, що вказаним рішенням порушені права позивача, суд вважає за необхідне задовольнити вказану вимогу позивача та зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ ЮГАГРОМАРКЕТ від 28.04.2018 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Основними засадами (принципами) адміністративного судочинства є: 1) верховенство права; 2) рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; 3) гласність і відкритість судового процесу та його повне фіксування технічними засобами; 4) змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з'ясування всіх обставин у справі; 5) обов'язковість судового рішення; 6) забезпечення права на апеляційний перегляд справи; 7) забезпечення права на касаційне оскарження судового рішення у випадках, визначених законом; 8) розумність строків розгляду справи судом; 9) неприпустимість зловживання процесуальними правами; 10) відшкодування судових витрат фізичних та юридичних осіб, на користь яких ухвалене судове рішення.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачами не доведена обґрунтованість та законність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 14 червня 2018 року №795392/40016519, в контексті положень ст.201 ПК України.

Згідно зі ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю ЮГАГРОМАРКЕТ

Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем сплачений судовий збір в розмірі 4569 грн. відповідно до платіжного доручення №166 від 25.07.2018 року.

З урахуванням того, що ухвалою суду від 13.08.2018 року повернуто позивачеві суму надмірно сплаченого судового збору у розмірі 2807,65 грн., то сума судового збору яка згідно з ч.1 ст.139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області складає 1762 грн.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГАГРОМАРКЕТ" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Одеській області №795392/40016519 від 14 червня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 28.04.2018 року на суму 304642 грн., поданої до Єдиного реєстру податкових накладних Товариством з обмеженою відповідальністю ЮГАГРОМАРКЕТ 15.05.2018 року

Зобов'язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати податкову накладку №1 від 28.04.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стягнути з Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; код ЄДРПОУ:39398646) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮГАГРОМАРКЕТ" (67500, Одеська обл., Лиманський р-н., вул.Першотравнева, 5-А; код ЄДРПОУ:40016519) судовий збір у сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 293,295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Повне рішення складено та підписано 18.12.2018 року у зв'язку із перебуванням судді Аракелян М.М. на лікарняному з 13.12.2018р. по 17.12.2018р.

Суддя М.М. Аракелян

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2018
Оприлюднено21.12.2018
Номер документу78660203
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1540/3800/18

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 18.12.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 13.08.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 06.08.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні