Рішення
від 28.11.2018 по справі 607/14021/17
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28.11.2018 Справа №607/14021/17

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:

головуючого судді Дзюбича В.Л.

за участю секретаря судового засідання Зубко О.Я.

позивача ОСОБА_1

представника позивача ОСОБА_2

представника відповідача Басок Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Тернополі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Лановецької районної ради Тернопільської області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання дій протиправними, зобов язання затвердити на засіданні сесії Лановецької районної ради Тернопільської області технічну документацію про нормативно грошову оцінку земельної ділянки,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернулася до Тернопільського міськрайонного суду із адміністративним позовом до Лановецької районної ради Тернопільської області, третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області у якому просить Лановецьку районну раду Тернопільської області прийняти рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_2) площею 30,2306 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області.

В обгрунтування позову посилається на те, що на виконання наказу ГУ Держземагенства у Тернопільській області №19-601/14-14-С від 10.09.2014 року нею було виготовлено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 30,2306 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району. 05.03.2015 року між ГУ Держземагенства у Тернопільській області та позивачем укладено договір оренди земельної ділянки площею 30,2306 га для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення(рілля), яка розташована за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району. 13.04.2016 року позивач звернулась до Лановецької районної ради із заявою від 11.04.2016 року про затвердження технічної документації до якої подала виготовлену Регіональний земельно-кадастровий центр Галицькі землі технічну документацію про нормативну грошову оцінку згаданої земельної ділянки. За результатами голосування 21.04.2016 року проект рішення Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області (за межами населеного пункту) не набрав необхідної кількості голосів і відповідачем було прийнято протокольне рішення про перенесення розгляду даного питання на наступне пленарне засідання 16.05.2016 року, однак на засідання сесії районної ради 16.05.2016 року та наступних засіданнях дане питання не розглядалось. Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 29.03.2017 року визнано протиправною бездіяльність Лановецької районної ради та зобов язано відповідача на найближчій сесії розглянути питання щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 30,2306 га(кадастровий номер: НОМЕР_3, площею 30,2306 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області. Листом №282 від 13.06.2017 року відповідач повідомив позивача про те, що на виконання постанови суду від 29.03.2017 року на пленарному засіданні тринадцятої сесії повторно розглядався проект рішення районної ради про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, однак за результатами голосування проект не підтримано, рішення не прийнято. Зазначена протиправна бездіяльність відповідача призвела до того, що рішенням Лановецького районного суду від 24.07.2017 року визнано недійсним договір оренди земельної ділянкиплощею 30,2306 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області від 05.03.2015 року №59-СГ, укладений із позивачем та зобов язано її повернути у володіння і користування держави в особі ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області вказану земельну ділянку. Підставою ухвалення вказаного рішення стала передача в оренду земельної ділянки без проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому подана позивачем необхідна технічна документація із нормативної грошової оцінки, яка пройшла експертизу, відповідачем всупереч вимог чинного законодавства з 11.04.2016 року не затверджена. Позивач вважає таку бездіяльність протиправною, та просить її позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Лановецька районна рада Тернопільської області подала відзив на позов. У задоволенні позовних вимог просить відмовити. Відповідачем зазначено, що на виконання постанови Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 29.03.2017 року головою районної ради було видано розпорядження від 11.05.2017 року №20-АГП. Відповідно до регламенту районної ради підготовлено проект рішення Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області (за межами населеного пункту) , який був внесений на розгляд пленарного засідання тринадцятої сесії районної ради 18.05.2017 року. За результатами голосування рішення -не прийнято. На засіданні сесії була присутня позивач, яка не скористалась своїм правом для виступу. Відповідачем відшкодовано позивачу судовий збір та направлено до суду звіт про виконання постанови. Також відповідач вказав, що 05.03.2015 року ОСОБА_1 в порушення вимог ст.13 Закону україни Про оцінку земель був укладений договір оренди землі №59-СГ без розробленої та затвердженої на той час нормативної грошової оцінки. На той момент, коли позивач звернулась у районну раду із заявою про затвердження технічної документації із нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 30,2306 га, що надається в оренду, договір оренди вже було укладено і саме вказане порушення стало причиною ухвалення рішення Лановецьким районним судом про визнання недійсним вказаного договору оренди, а не дії районної ради щодо не затвердження нормативної грошової оцінки землі. Твердження позивача щодо умисного затягування депутатами районної ради затвердження технічної документації є безпідставними та голослівними. ОСОБА_1 звернулась до районної ради із заявою 13.04.2016 року і дана заява відповідно до Закону України Про звернення громадян та Регламенту ради була розглянута про що надано відповідь позивачу. З 01.06.12017 року повторних заяв від позивача не надходило, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

Позивач подала відповідь на відзив. Вказала, що Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області у своїй постанові від 29.03.2017 року зазначив про те, що питання щодо затвердження поданої нею технічної документації із нормативної грошової оцінки землі на засіданнях сесії Лановецької районної ради 16.05.2016 року та наступних сесіях взагалі не розглядалось, а тому рада протиправно самоусунулась від вирішення питання віднесеного до її виключної компетенції та не виконала свого ж процедурного рішення від 21.05.2016 року та розпорядження Голови районної ради №13-од від 25.04.2016 року, чим грубо порушила та продовжує порушувати права позивача. Зазначила, що про підготовку повторного проекту рішення та результати голосування сесії 18.05.2017 року вона дізналась лише із відзиву на позов. Вважає, що саме протиправна бездіяльність відповідача призвела до того, що укладений із нею договір оренди землі від 05.03.2015 року №59-СГ що визнано недійсним і на даний час вона позбавлена можливості повторно укласти договір оренди, оскільки відсутня істотна умова договору-ціна договору, а відповідач, зловживаючи своїми дискреційними повноваженнями не затверджує подану нею технічну документацію із нормативної грошової оцінки землі.

Лановецька районна рада Тернопільської області подала заперечення на відповідь на відзив у якому просить у задоволенні позову відмовити з мотивів, наведених у відзиві на позов.

08.06.2018 року позивач подала заяву про збільшення позовних вимог, відповідно до якої просить визнати протиправними дії Лановецької районної ради Тернопільської області щодо не затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що розташована на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області (за межами населеного пункту) , яка надана ОСОБА_1 в оренду та пройшла державну експертизу. Зобов язати Лановецьку районну раду Тернопільської області затвердити на засідання сесії ради технічну документацію із нормативно грошової оцінки земельної ділянки(кадастровий номер: НОМЕР_2), площею 30,2306 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області, наданої в оренду ОСОБА_1 В обґрунтування поданої заяви ОСОБА_1 вказала, що станом на червень 2018 року є чинними наказ Головного управління Держземагентства у Тернопільській області №19-60/14-14-С від 10.09.2014 року; наказ Держземагентства України від 25.09.2014 року №19-758/14-14СГ Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду та наказ від 14.02.2015 року №19-319/14-15-СГ Про внесення змін до наказу Держземагентства України від 25.09.2014 року №19-758/14-14СГ, яким уточнено кадастровий номер земельної ділянки. Вказала, що на виконання наказу ГУ Держземагенства у Тернопільській області №19-601/14-14-С від 10.09.2014 року нею було виготовлено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки(кадастровий номер: НОМЕР_2) площею 30,2306 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району, яку вона орендувала з березня 2015 року та належним чином виконувала свої обов язки по договору оренди. Згідно висновку державної експертизи від 25.03.2016 року №147 вказана технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам чинного законодавства. Лановецька районна рада Тернопільської області відхилила проект рішення Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки(кадастровий номер: НОМЕР_2) площею 30,2306 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області, наданої в оренду ОСОБА_1 , як такий, що не отримав підтримку більшості депутатів районної ради від загального складу ради. Водночас відсутність підтримки(бездіяльність)більшості депутатів районної ради від загального складу ради при забезпеченні відповідного кворуму, жодним чином не вмотивована при позитивному схваленні експертною установою нормативної грошової оцінки земельної ділянки є протиправною, а тому слід зобов язати відповідача вчинити дії у спосіб, визначений чинним законодавством, яким може бути відновлено порушене право позивача.

Лановецька районна рада Тернопільської області подала відзив на заяву про збільшення позовних вимог. Вказала, що рішенням Лановецького районного суду від 24.07.2017 року визнано незаконним і скасовано наказ головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 25.09.2015 року №59-СГ, визнано недійсним договір оренди землі від 25.09.2015 року №59-СГ, зобов язано ОСОБА_6 повернути у володіння і користування держави в особі Головного управління Держземагентства у Тернопільській області земельну ділянку загальною площею 30,2306 га(кадастровий номер: НОМЕР_3), а Головне управління Держземагентства у Тернопільській області прийняти від ОСОБА_1 вказану земельну ділянку шляхом підписання акту приймання-передачі землі, скасовано державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, яке виникло на підставі договору оренди землі від 05.03.2015 року №59-СГ. Рішенням апеляційного суду Тернопільської області від 05.10.2017 року скасовано рішення Лановецького районного суду від 24.07.2017 року в частині визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 25.09.2014 року №19-758/14-14СГ Про затвердження документації і землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки . На даний час вказане рішення суду апеляційної інстанції оскаржуються у касаційному порядку. Відповідач просить врахувати, що ОСОБА_1 зверталась до Лановецької районної ради 13.04.2016 року із заявою про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із кадастровим номером НОМЕР_3 площею 30,2306 га. Із заявою про затвердження документації щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 позивач до районної ради не зверталась. З отриманої інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно , Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об єктів нерухомого майна вбачається, що речове право не земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3 було зареєстроване за позивачем та скасоване на підстав рішення апеляційного суду Тернопільської області від 05.10.2017 року. Відомості про земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_2 відсутні. Із врахуванням наведеного відповідач вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 до задоволення не підлягають.

25.09.2018 року позивач подала заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої просить визнати протиправними дії Лановецької районної ради щодо не затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 30,2306 га, що надається в оренду ОСОБА_1, яка знаходиться за адресою Тернопільська область Лановецький район Іванковецька сільська рада та пройшла державну експертизу. Зобов язати суб єкта владних повноважень Лановецьку районну раду Тернопільської області затвердити на засіданні сесії технічну документацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 30,2306 га, що надається в оренду ОСОБА_1, яка знаходиться за адресою Тернопільська область Лановецький район Іванковецька сільська рада.

У судовому засіданні позивач та її представник позов підтримали та просять позовні вимоги задовольнити у повному обсязі, з мотивів наведених у позові та відповіді на відзив, відповідно по поданої заяви про уточнення вимог.

Представник відповідача позов не визнала та просить у його задоволенні відмовити, з мотивів наведених у відзиві та запереченнях на позов, посилаючись на те, що будь-які порушення прав позивача з боку відповідача відсутні.

Представник третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області у судове засідання не з явився, не повідомивши причин неявки, хоча про день та час розгляду справи повідомлявся належним чином.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши учасників судового розгляду, суд вважає, що позовні вимоги підлягають до задоволення, виходячи з наступного.

Відповідно до вимог ч.1 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 29.03.2017 року частково задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 Визнано протиправною бездіяльність Ланівецької районної ради Тернопільської області щодо не розгляду питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_2) площею 30,2306 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області.

Зобов'язано Лановецьку районну раду Тернопільської області на найближчій сесії розглянути питання щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_2) площею 30,2306 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області. Стягнуто з відповідача на користь позивача 1102,40 грн. сплаченого судового збору. Дана постанова не оскаржувалась та набрала законної сили 11.04.2017 року.

Як слідує із вказаної постанови суду, у відповідності до наказу Головного управління Держземагенства у Тернопільській області №19-601/14-14-С від 10.09.2014 року позивачу надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) кадастровий номер НОМЕР_2 площею 30,2306 га з метою подальшого надання в оренду для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення (землі запасу - рілля) розташованої за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області. Цим же наказом (п. 3) позивача було зобов'язано виготовити та затвердити в установленому законодавством порядку технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

05.03.2015 року між ГУ Держземагенства у Тернопільській області, як орендодавцем, та ОСОБА_1, як орендарем, укладено договір оренди землі, згідно якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площе 30,2306 га для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення (рілля), яка розташована за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області.

13.04.2016 року позивач звернулась до Лановецької районної ради із заявою від 11.04.2016 року про затвердження технічної документації. До заяви додала виготовлену 15.03.2016 року ТзОВ Регіональний земельно-кадастровий центр Галицькі землі технічну документацію про нормативну грошову оцінку вищезгаданої земельної ділянки.

21.04.2016 року за результатами голосування проект рішення Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області (за межами населеного пункту) не набрав необхідної кількості голосів депутатів ( за проголосував лише 1 депутат), рішення не прийнято, відхилено.

Листом від 25.04.2016 року за №198 голова районної ради Кушнір Р.М. повідомила позивача про те, що розглянувши заяву, було підготовлено проект рішення від 21.04.2016 року Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області (за межами населеного пункту) . Даний проект рішення на пленарному засіданні четвертої сесії районної ради не підтримано. Вирішено перенести проект рішення на наступне пленарне засідання, яке відбудеться 16 травня 2016 року.

06.05.2016 року у газеті Голос Лановеччини (№19 (7574)) опубліковано розпорядження голови Лановецької районної ради №13-од від 25.04.2016 року Про скликання другого пленарного засідання четвертої сесії районної ради сьомого скликання , згідно п.2 якого на розгляд сесійного засідання винесено питання Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області (за межами населеного пункту) .

На засіданні постійної комісії Лановецької районної ради з питань соціально-економічного розвитку, фінансів, бюджету та спільної власності територіальних громад 13.05.2016р., у зв'язку із тим, що один із членів комісії проінформував комісію про те, що Лановецьким відділом Кременецької місцевої прокуратури готується цивільний позов до суду з приводу розірвання договору оренди земельної ділянки, прийнято рішення виключити з порядку денного сесії питання Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області (за межами населеного пункту) .

На засіданні сесії районної ради 16.05.2016 року та наступних засіданнях вищевказане питання про затвердження нормативної грошової оцінки землі не розглядалось.

В силу вимог ч.4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Як встановлено судом, листом №282 від 13.06.2017 року Лановецька районна рада Тернопільської області повідомила позивача про те, що на виконання постанови Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 29.03.2017 року на пленарному засіданні тринадцятої сесії Лановецької районної ради сьомого скликання, що відбулося 18.05.2017 року повторно розглядався проект рішення районної ради Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Ткернопільської області(за межами населеного пункту), підготовлений на підставі заяви ОСОБА_1 від 11.04.2016 року та розробленої Товариством з обмеженою відповідальністю регіональний земельно-кадастровий центр Галицькі землі технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що надається в оренду ОСОБА_1, яка знаходиться за адресою Тернопільська область Лановецький район, Іванковецька сільська рада. За результатами обговорення та голосування депутатів проект рішення районної ради не підтримано, рішення не прийнято.

Рішенням Лановецького районного суду Тернопільської області від 24.07.2017 року задоволено позов виконувача обов язків керівника Кременецької місцевої прокуратури, поданий в інтересах держави. Визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 25.09.2014 року №19-758/14-14СГ Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду . Визнано недійсним договір оренди землі від 25.09.2015 року №59-СГ, укладений Головним управлінням Держземагентства у Тернопільській області з ОСОБА_1, зареєстрований в реєстраційній службі Лановецького районного управління юстиції Тернопільської області 11.03.2015 року(індексний номер-19892896). Зобов язано ОСОБА_6 повернути у володіння і користування держави в особі Головного управління Держземагентства у Тернопільській області земельну ділянку загальною площею 30,2306 га(кадастровий номер: НОМЕР_3, вартістю 908108,48 грн., що розташована за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області, а Головне управління Держземагентства у Тернопільській області прийняти від ОСОБА_1 вказану земельну ділянку шляхом підписання акту приймання-передачі землі. Скасовано державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, яке виникло на підставі договору оренди землі від 05.03.2015 року №59-СГ.

Рішенням апеляційного суду Тернопільської області від 05.10.2017 року рішення Лановецького районного суду від 24.07.2017 року в частині визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 25.09.2014 року №19-758/14-14СГ Про затвердження документації і землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки скасовано та ухвалено в цій частині нове рішенням, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно п. 21 ч. 1 статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин здійснюється виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради.

Відповідно до ст. 144 Конституції України, ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.56 Регламенту Лановецької районної ради, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно статей 13, 23 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок обов'язково проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Відповідно до абз.9 ст.9 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації обов'язковій державній експертизі підлягають технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Статтею 35 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації передбачено, що позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.

За змістом ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, в тому числі, визнання угоди недійсною та визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно ч. 2ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування" обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Отже, районна рада - є колегіальним органом рішення в якому приймаються її депутатами, і питання щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки відноситься саме до компетенції, у цьому випадку - районної ради.

В силу положень ст. ст. 18,20,30 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутати місцевих рад на сесіях місцевої ради діють на основі колективного і вільного обговорення та вирішення питань, віднесених до їх повноважень.

Рішення районної ради вважається прийнятим, якщо за нього подано більшість голосів від загального складу ради, крім особливих випадків, передбачених законодавством.

Відповідно до статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше, як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

В розумінні статті 1 Першого протоколу Конвенції в зміст поняття "майно" до об'єктів права власності відносяться "правомірні очікування" / "законні сподівання" вчиняти певні дії відповідно до виданого державними органами дозволу (справа "Пайн Велі Девелопмент Лтд." та інші проти Ірландії).Правомірні очікування виникають в особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала всі підстави вважати таке рішення дійсним і розраховувати на певний стан речей.

У своїй прецедентній практиці ЄСПЛ установив, що наявність "правомірних (законних) очікувань" є передумовою для відповідного захисту. У свою чергу умовою наявності "правомірних очікувань" у розумінні практики ЄСПЛ є достатні законні підстави. Інакше кажучи, "правомірні (законні) очікування" - очікування можливості здійснення певного права як прямо гарантованого, так і опосередкованого, у разі якщо особа прямо не виключена з кола осіб, хто є носіями відповідного права.

Позивач, уклавши 05.03.2015 року із ГУ Держземагенства у Тернопільській області договір оренди земельної ділянки площею 30,2306 га для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення (рілля), яка розташована за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області, в установленому законом порядку виготовила технічну документацію із нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається їй в оренду, та отримавши позитивний висновок державної експертизи, звернулась до відповідача Лановецької районної ради із заявою про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення розміру орендної плати.

Отже, в даному випадку у ОСОБА_1, яка виконала всі передбачені законом вимоги, були наявні правомірні очікування щодо позитивного вирішення питання про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у неї в оренді, для визначення розміру орендної плати.

Як встановлено судом, на виконання постанови Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 29.03.2017 року відповідачем повторно винесено на засідання сесії ради розгляд питання про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 30,2306 га, що знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області та надається в оренду ОСОБА_1

Однак, на пленарному засіданні тринадцятої сесії Лановецької районної ради сьомого скликання, що відбулося 18.05.2017 року при повторному розгляді проект рішення районної ради Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області(за межами населеного пункту), підготовлений на підставі заяви ОСОБА_1 від 11.04.2016 року та розробленої Товариством з обмеженою відповідальністю регіональний земельно-кадастровий центр Галицькі землі технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що надається в оренду ОСОБА_1, яка знаходиться за адресою Тернопільська область Лановецький район, Іванковецька сільська рада за результатами обговорення та голосування депутатів не підтримано і рішення не прийнято.

Рішенням Лановецького районного суду Тернопільської області від 24.07.2017 року визнано недійсним договір оренди землі від 25.09.2015 року №59-СГ, укладений Головним управлінням Держземагентства у Тернопільській області із ОСОБА_1, оскільки земельна ділянка передана в оренду без проведення нормативної грошової оцінки.

Таким чином, незважаючи на те, позивачем у відповідності до вимог наказу Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 25.09.2014 року №19-758/14-14СГ Про затвердження документації і землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки , що залишений в дії рішенням апеляційного суду Тернопільської області від 05.10.2017 року, виготовлено технічну документацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, площею 30,2306 га, яка знаходиться за адресою Тернопільська область Лановецький район, Іванковецька сільська рада та надається в оренду, яка відповідає встановленим законом вимогам та пройшла державну експертизу, отримати відповідне затвердження нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки ОСОБА_1 не взмозі через бездіяльність Лановецької районної ради, якою двічі виносилось дане питання на засідання сесії ради, однак не було прийнято жодного рішення.

Представником Лановецької районної ради не наведено будь-яких підстав в обґрунтування правомірності дій відповідача щодо повторного не затвердження на засіданні сесії ради проекту рішення Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області(за межами населеного пункту), що надається в оренду ОСОБА_1, яка знаходиться за адресою Тернопільська область Лановецький район, Іванковецька сільська рада за відсутності будь-яких зауважень щодо виготовленої позивачем технічної документації із нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною 17 липня 1997 року, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі "Чахал проти Об'єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Таким чином, суть правила зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органу розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов'язань. Крім того, Суд указав на те, що за деяких обставин вимоги ст. 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.

Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов'язань за ст. 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02).

Отже, "ефективний засіб правого захисту" у розумінні ст. 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.

Відповідно до п. 2.14 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 року за наслідками розгляду справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування щодо оскарження (визнання незаконними) прийнятих ними актів з питань, пов'язаних з наданням земельних ділянок у власність чи в користування суб'єктам господарської діяльності (про відмову у передачі земельної ділянки у власність чи в користування, у продажу земельної ділянки, у наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо), суд залежно від характеру спору може зобов'язати названі органи виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства, зокрема розглянути в установленому для даного органу порядку питання, яке стосується предмета спору.

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у своїй постанові від 16.09.2015 року (справа № 826/4418/14), з поміж іншого, зазначають наступне: рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду. Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Отже, невиконання суб'єктами владних повноважень рішень судів порушує принцип юридичної впевненості та ставить під сумнів дієвість судової системи України, що має набагато більший суспільний інтерес, аніж принцип невтручання суду у дискреційні повноваження органу влади.

В ухвалі від 24.03.2016 року (справа № 826/17109/13-а) Вищий адміністративний суду України з поміж іншого, визначив: у випадку коли поданих доказів достатньо для того, щоб зобов'язати суб'єкта владних повноважень прийняти те чи інше рішення чи зробити ту чи іншу дію суд вправі обрати такий спосіб захисту порушеного права. Обрана судом Форма захисту порушених прав у даному випадку не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача. Втручанням у дискреційні повноваження суб'єкту владних повноважень може бути прийняття судом рішень не про зобов'язання вчинити дії, а саме прийняття ним рішень за заявами заявників замість суб'єкта владних повноважень.

Таким чином, у разі відсутності у суб'єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов'язання судом суб'єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.

Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі Шмалько проти України від 20 липня 2004 року вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду (пункт 43).

Аналогічної позиції дотримується Конституційний Суд України, який неодноразово зазначав, що виконання судового рішення є невід'ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13 грудня 2012 року № 18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25 квітня 2012 року № 11-рп/2012.

Лановецька районна рада Тернопільської області не прийняла проект рішення Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області(за межами населеного пункту), підготовлений на підставі заяви ОСОБА_1 від 11.04.2016 року та розробленої Товариством з обмеженою відповідальністю регіональний земельно-кадастровий центр Галицькі землі технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що надається в оренду ОСОБА_1, яка знаходиться за адресою Тернопільська область Лановецький район, Іванковецька сільська рада як такий, що не отримав підтримку більшості депутатів районної ради від загального складу ради.

Таким чином, суд приходить до переконання, що невиконання відповідачем постанови суду від 29.03.2017 року та не вмотивована відсутність підтримки (бездіяльність) більшості депутатів Лановецької районної ради від загального складу ради, при забезпеченні відповідного кворуму на засіданні сесії ради та при позитивному схваленні експертною установою нормативної грошової оцінки земельної ділянки є протиправною, а тому суд уважає за необхідне зобов'язати відповідача вчинити дії у спосіб, визначений чинним законодавством, яким може бути відновлено порушене право позивача.

У відповідності до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно вимог ч.ч.1,2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Лановецька районна рада Тернопільської області на момент розгляду вказаної справи не прийняла жодного рішення щодо затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду ОСОБА_1, ні позитивного про затвердження грошової оцінки, ні негативного про мотивовану відмову у затвердженні.

Дана бездіяльність Лановецької районної ради є протиправною, так як рада самоусунулась від вирішення питання, віднесеного до її виключної компетенції (п. 21 ч. 1 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"), що суттєво порушує права позивача та покладає на ОСОБА_1 надмірний тягар невизначеності з даного питання.

При цьому суд не бере до уваги твердження відповідача про те, що із заявою про затвердження документації щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 позивач до районної ради не зверталась, оскільки наказом Головного управління Держземагентства у Тернопільській області №19-329/14-15-СГ від 14.02.2015 року внесено зміни до наказу від 25.09.2014 року №19-758/14-14СГ Про затвердження документації і землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки та вказано, що кадастровий номер НОМЕР_2 слід читати як кадастровий номерНОМЕР_3 . Відтак ОСОБА_1 звернулась до Лановецької районної ради 13.04.2016 року із заявою про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 30,2306 га, яка знаходиться за адресою Тернопільська область Лановецький район, Іванковецька сільська рада із кадастровим номером НОМЕР_3.

Враховуючи вищенаведені вимоги закону та встановленні обставини справи, приймаючи до уваги те, що відповідачем не представлено суду належних та достовірних доказів правомірності своїх дій що полягають у не затвердженні на засіданні сесії районної ради 18.05.2017 року жодного із передбачених Законом рішень за результатами розгляду проекту рішення Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області(за межами населеного пункту), підготовлений на підставі заяви ОСОБА_1 від 11.04.2016 року та розробленої Товариством з обмеженою відповідальністю регіональний земельно-кадастровий центр Галицькі землі технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що надається в оренду ОСОБА_1, яка знаходиться за адресою Тернопільська область Лановецький район, Іванковецька сільська рада , суд приходить до переконання, що позовні вимоги ОСОБА_1 є підставними, обґрунтованими та підлягають до задоволення. Суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов'язання Лановецької районної ради Тернопільської області винести на розгляд засідання найближчої сесії ради та затвердити технічну документацію із нормативно грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер:НОМЕР_3) площею 30,2306 га, що надається в оренду ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер: НОМЕР_1) та знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області.

Крім того, відповідно до вимог ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, як не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Враховуючи наведене, суд вважає за необхідне, стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Лановецької районної ради Тернопільської області 640 грн. сплаченого судового збору.

Керуючись ст.ст.2, 5, 72-77, 139, 242-246, 250, 251, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 -задовольнити.

Визнати протиправними дії Лановецької районної ради Тернопільської області (47400, вул. Незалежності, 19, м. Ланівці, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 25351966) щодо незатвердження на засіданні сесії сільської ради технічної документації із нормативно грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер:НОМЕР_3) площею 30,2306 га, що надається в оренду ОСОБА_1(ІНФОРМАЦІЯ_1, АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер: НОМЕР_1) та знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області.

Зобов язати Лановецьку районну раду Тернопільської області (47400, вул. Незалежності, 19, м. Ланівці, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 25351966) винести на розгляд засідання найближчої сесії ради питання про затвердження технічної документації із нормативно грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер:НОМЕР_3) площею 30,2306 га, що надається в оренду ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер: НОМЕР_1) та знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області.

Зобов язати Лановецьку районну раду Тернопільської області (47400, вул. Незалежності, 19, м. Ланівці, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 25351966) затвердити технічну документацію із нормативно грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер:НОМЕР_3) площею 30,2306 га, що надається в оренду ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер: НОМЕР_1) та знаходиться за межами населеного пункту на території Іванковецької сільської ради Лановецького району Тернопільської області.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Лановецької районної ради Тернопільської області (47400, вул. Незалежності, 19, м. Ланівці, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 25351966) на користь ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер: НОМЕР_1) 640 (шістсот сорок) грн. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Головуючий суддяВ. Л. Дзюбич

СудТернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення28.11.2018
Оприлюднено22.12.2018
Номер документу78769402
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —607/14021/17

Постанова від 15.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 28.11.2018

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Дзюбич В. Л.

Рішення від 28.11.2018

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Дзюбич В. Л.

Ухвала від 13.11.2017

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Дзюбич В. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні