Рішення
від 17.12.2018 по справі 140/2341/18
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2018 року ЛуцькСправа № 140/2341/18

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Денисюка Р.С.,

при секретарі судового засідання Шепталовій А.П.,

за участю представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідачів ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЯРОВИЦЯ ПАРК» до Головного управління ДФС у Волинській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЯРОВИЦЯ ПАРК» (далі - ТзОВ «ЯРОВИЦЯ ПАРК» , товариство) звернулося в суд з позовом до Головного управління ДФС у Волинській області (далі - ГУ ДФС у Волинській області, відповідач-1), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС, відповідач-2) про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 16 жовтня 2018 року №954468/40906727 та зобов'язання ДФС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 08 грудня 2017 року.

Ухвалою суду Волинського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2018 року відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судове засідання призначено на 11:30 год. 17 грудня 2018 року (а.с. 1).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2018 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження (а.с. 70-71).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у грудні 2017 позивач подав на реєстрацію через систему електронного адміністрування податкову накладну від №5 від 08 грудня 2017 року, однак, відповідно до квитанції від 02 січня 2018 реєстрація даної податкової накладної була зупинена, оскільки виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, платнику податків було запропоновано надати пояснення, копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Товариством подано копії необхідних документів, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій по накладній №5 від 08 грудня 2017 року. Однак, рішенням Комісії Головного управління ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації від 16 жовтня 2018 року №954468/40906727 позивачу було відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №5 від 08 грудня 2017 року з підстав ненадання платником податку копій усіх документів щодо підтвердження набуття майнових прав власності.

Не погоджуючись з цим рішенням, позивач 23 жовтня 2018 року подав до ДФС скаргу. Однак рішенням комісії з розгляду скарг ДФС від 01 листопада 2018 року №40169/40906727/2 скаргу залишено без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

Позивач не погоджується із рішенням Комісії ГУ ДФС у Волинській області, вважає його незаконним та необґрунтованим, оскільки у ньому чітко не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної, а платником податків подано пояснення та весь пакет первинних документів, які підтверджують фактичне здійснення господарської операції, по якій було складено податкову накладну №5 від 08 грудня 2017 року, у реєстрації в ЄРПН якої безпідставно відмовлено оскаржуваним рішенням.

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

У відзиві на позовну заяву (а.с. 62-64) представник відповідачів позовних вимог не визнав посилаючись на те, що ТзОВ «ЯРОВИЦЯ ПАРК» не було надано копій усіх необхідних документів, що підтверджують реальність вчинення господарських операцій, як це визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117. Зокрема, не було надано договорів (зовнішньоекономічних контрактів) з додатками до них, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Вважають, що рішення є правомірними, а тому просять у задоволенні позову відмовити повністю.

У судовому засіданні представник позивача позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідачів у судовому засіданні позовні вимоги заперечив, просив відмовити в задоволенні позову повністю з тих підстав, що викладені у відзиві на позов.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові пояснення, викладені останніми у заявах по суті справи, а також письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з таких підстав.

Судом встановлено, що 14 квітня 2017 року між ТзОВ ЯРОВИЦЯ ПАРК (продавець) та Приватним акціонерним товариством Компанія з управління активами Карпати-Інвест (покупець) укладено договір купівлі-продажу майнових прав №20/В-МП (а.с. 24). Відповідно до умов вказаного договору продавець зобов'язався передати покупцю у власність, а покупець - прийняти і оплатити майнові права на щодо приміщення (квартири) загальною площею 64,9 м.кв. Вартість майнових прав за цим договором складає 389 400 грн (з розрахунку 6 000 грн за 1 м.кв. загальної площі).

На виконання умов вказаного договору 08 грудня 2017 року Приватне акціонерне товариство Компанія з управління активами Карпати-Інвест сплатило ТзОВ ЯРОВИЦЯ ПАРК 200 000 грн, з яких ПДВ становить 33 333 грн (а.с. 23). В цей же день продавець ТзОВ ЯРОВИЦЯ ПАРК сформувало податкову накладну №5, загальна сума коштів з урахуванням ПДВ в якій вказана 200 000 грн, ПДВ - 33 333 грн 33 коп. (а.с. 22).

29 грудня 2017 року ТзОВ ЯРОВИЦЯ ПАРК направило податкову накладну №5 від 08 грудня 2017 року для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

Як вбачається з матеріалів справи, вказана податкова накладна була прийнята ДФС, однак, відповідно до квитанції від 02 січня 2018 року реєстрація податкової накладної №5 від 08 грудня 2017 року зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризику, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 68.10; запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту «в» підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13 червня 2017 року №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (а.с. 21).

Позивачем на адресу контролюючого органу в електронному вигляді надіслано повідомлення від 11 жовтня 2018 року №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 19), яке контролюючий орган отримав 12 жовтня 2018 року. У письмовому поясненні №29 від 11 жовтня 2018 року (а.с. 20) вказано, що ТзОВ ЯРОВИЦЯ ПАРК має основним видом діяльності за КВЕД 41.10 - організація будівництва будівель. Товариство займається будівництвом із залученням генпідрядників; для будівництва придбавались будівельні матеріали, виконувались будівельні роботи, отримувались послуги; продаж приміщень здійснюється із попереднім укладенням договір придбання майнових прав. Також вказано про те, що 08 грудня 2017 року покупець Приватне акціонерне товариство Компанія з управління активами Карпати-Інвест сплатило на користь позивача 200 000 грн на виконання умов договору купівлі-продажу майнових прав №20/В-МП від 14 квітня 2017 року, тому продавець ТзОВ ЯРОВИЦЯ ПАРК сформувало податкову накладну №5 від 08 грудня 2017 року на вказану суму, в тому числі ПДВ 33 333 грн 33 коп., яку 29 грудня 2017 року відправлено на реєстрацію. За рахунок коштів, отриманих від продажу майнових прав позивач придбаває будівельні матеріали, необхідні для будівництва об'єктів. Зазначені обставини позивач підтвердив накладними, відповідні господарські операції відображено у бухгалтерському обліку. Придбані ТМЦ транспортуються на об'єкт будівництва, що підтверджується видатковими накладними та товарно-транспортними накладними. Будівництва даного об'єкта триває (Волинська область, місто Володимир-Волинський, вулиця Луцька, 19).

Однак за результатами розгляду вищевказаних пояснень та документів, 16 жовтня 2018 року комісія ГУ ДФС у Волинській області прийняла рішення № 954468/40906727, яким позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 08 грудня 2017 року у ЄРПН з підстави ненадання платником податку копій документів щодо підтвердження набуття майнових прав власності (а.с. 16).

Вказане рішення позивач оскаржив в адміністративному порядку до ДФС, однак 01 листопада 2018 року Комісія з питань розгляду скарг прийняла рішення №40169/40906727/2, яким у задоволенні скарг позивача відмовлено, а оскаржене рішення залишене без змін (а.с. 12-15).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пункту 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року (з наступними змінами та доповненнями, далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Як передбачено пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу

Згідно із пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Надіслана для реєстрації в ЄРПН податкова накладна від 08 грудня 2017 року №5 була доставлена до центрального рівня ДФС України та прийнята системою 02 січня 2018 року, однак її реєстрація зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПК України з такої підстави: податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризику, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 68.10 та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту «в» підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13 червня 2017 року №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (а.с. 21).

Відповідно до пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 (чинного, на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Критерії) моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI ПК України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Отже суд зазначає, що визначення фіскальним органом у квитанціях конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у наказі Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567, яким затверджено Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Вичерпний перелік документів).

Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв такими документами є:

1) договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;

2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на дату зупинення реєстрації спірної податкової накладної), письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті «в» підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно з підпунктом 201.16.3 цього пункту України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом з тим, 01 січня 2018 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» №2245-VIII від 07 грудня 2017 року, яким пункт 201.16.2 ПК України викладено в такій редакції: «Реєстрація податкової накладної//розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України» .

На виконання вказаної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 від 21 лютого 2018 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі -Постанова №117).

Пунктом 2 зазначеної вище постанови Кабінету Міністрів України установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 року зупинено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» , та які станом на 1 грудня 2017 року не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/ розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.

Відповідно до пунктів 18-20 Постанови №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з пунктом 21 вказаного Постанови № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку (зазначена у квитанції про зупинення пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі);

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Таким чином, після отримання продавцем оплати від Приватного акціонерного товариства Компанія з управління активами Карпати-Інвест за договором купівлі-продажу майнових прав №20/В-МП від 14 квітня 2017 року у позивача виникло право на формування податкової накладної від 08 грудня 2017 року №5.

Суд вважає, що операції з купівлі-продажу майнових прав на нерухоме майно за вказаним договором здійснені позивачем в межах його господарської діяльності, є фактичними та підтверджуються первинними документами.

Однак, Комісією ГУ ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної у ЄРПН.

З наявних у матеріалах справи письмових доказів вбачається, що рішенням Комісії ГУ ДФС у Волинській області від 16 жовтня 2018 року №954468/40906727 відмовлено позивачу у реєстрації податкової накладної від 08 грудня 2017 року №5 в ЄРПН з підстави ненадання платником податку копій документів щодо підтвердження набуття майнових прав власності.

Проте, зазначений висновок контролюючого органу спростовується наявними у справі письмовими доказами, наданими позивачем в підтвердження здійснення господарської діяльності з Приватним акціонерним товариством Компанія з управління активами Карпати-Інвест , під час виконання якої позивачем і була складена податкова накладна від 08 грудня 2018 року №5.

На думку суду, оскаржуване рішення Комісії ГУ ДФС у Волинській області містить формальну підставу для його прийняття, визначену Постановою №117 а саме: ненадання документів щодо підтвердження набуття майнових прав власності. Суд звертає увагу, що в оскарженому рішенні інформація щодо ненадання документів зазначена лише у графі додаткова інформація , однак відсутня відмітка в основних графах, які і визначають вид документів, які не надано.

Також в оскаржуваному рішенні не зазначено, якими мотивами керувалася Комісія ГУ ДФС у Волинській області, вважаючи, що надані документи не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.

На переконання суду, така обставина, як ненадання документів щодо підтвердження набуття майнових прав власності не впливає на зміст здійсненої господарської операції (купівля-продаж майнових прав) і не може заперечити факту здійснення господарської операції, оскільки договором передбачено, що передача майнових прав покупцю має наслідком виникнення у покупця права після завершення будівництва та здачі в експлуатацію об'єкта будівництва, в якому знаходиться приміщення, оформити за собою право власності на квартиру, майнові права щодо якої є предметом цього договору.

Як встановлено судом, станом на 08 грудня 2017 року об'єкт будівництва в експлуатацію не зданий, будівельні роботи продовжувались.

Суд звертає увагу, що предметом договору від 14 квітня 2017 року є майнові права на квартиру, а не право власності на нерухоме майно.

Відтак, суд дійшов висновку, що відповідач порушив вимог підпункту 201.16.1 пункту 201 статті 201 ПК України, оскільки в квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних чітко не вказано, на підставі якого саме критерію оцінки ступеня ризиків було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної від 08 грудня 2017 року №5 та не зазначено, які саме копії документів (за вичерпним переліком) пропонується надати позивачу, які були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Суд зазначає, що платник податків повинен чітко розуміти, чому реєстрацію податкової накладної зупинено та які конкретно документи йому слід подати для її реєстрації.

В свою чергу, подані позивачем копії документів підтверджують реальність здійснення господарської операції, по якій складено податкову накладну, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття Комісією ГУ ДФС у Волинській області рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних.

Однак, ні Комісією ГУ ДФС у Волинській області, ні Комісією ДФС з розгляду скарг не було надано належної оцінки первинним документам щодо здійснення господарської операції та виписаної ним податкової накладної від 08 грудня 2017 року №5. При цьому, відповідачі виявили надмірний формалізм, відступивши від оцінки суті господарської операції.

Отже суд зазначає, що позивачем було подано копії усіх необхідних документів, що підтверджують фактичне здійснення господарських операцій. В свою чергу, відповідачем, доказів на підтвердження тої обставини, що позивачем не було подано копій відповідних документів, суду не надано.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідач-1 не довів правомірності рішення комісії ГУ ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 16 жовтня 2018 року №954468/40906727 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 08 грудня 2017 року, поданої ТзОВ «ЯРОВИЦЯ ПАРК» , а тому позовні вимоги в цій частині є підставними та підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 08 грудня 2017 року №5, складену ТзОВ «ЯРОВИЦЯ ПАРК» , суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 28 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;

протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

При цьому, згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже враховуючи, що відповідачем-1 протиправно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, обставини справи та вимоги законодавства, які регламентують реєстрацію податкових накладних фіскальним органом, суд вважає підставною вимогу позивача щодо зобов'язання ДФС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 08 грудня 2017 року №5, подану ТзОВ «ЯРОВИЦЯ ПАРК» .

Підсумовуючи викладене, суд з урахуванням встановлених обставин та на підставі норм чинного законодавства, що наведені вище, дійшов висновку, що позов належить задовольнити повністю.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Порядок і правила розподілу судових витрат визначені статтею 139 КАС України.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При вирішенні питання щодо розподілу судових витрат суд враховує, що позивач сплатив судовий збір у сумі 3 524 грн згідно з платіжним дорученням №1 від 14 листопада 2018 року (а.с. 2), який зараховано до спеціального фонду державного бюджету України.

При цьому, оскільки позивачем заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру (про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання зареєструвати податкову накладну, які є похідними та взаємопов'язаними), то відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» позивачу необхідно було сплатити судовий збір у сумі 1 762 грн.

Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ДФС України та Головного управління ДФС у Волинській області судовий збір пропорційно, по 881 грн з кожного.

В той же час, переплачена сума судового збору у розмірі 1 762 грн може бути повернута позивачеві за його клопотанням ухвалою суду в порядку, визначеному статтею 7 Закону України «Про судовий збір» .

Керуючись ст.ст.241, 242, 243 ч.3, 245, 246, 295, 297, підпункту 15.5 пункту І розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 16 жовтня 2018 року №954468/40906727 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 08 грудня 2017 року, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «ЯРОВИЦЯ ПАРК» .

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 08 грудня 2017 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЯРОВИЦЯ ПАРК» .

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЯРОВИЦЯ ПАРК» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Волинській області судовий збір у розмірі 881,00 грн. (вісімсот вісімдесят одна гривня 00 копійок).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЯРОВИЦЯ ПАРК» за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України судовий збір у розмірі 881,00 грн. (вісімсот вісімдесят одна гривня 00 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ЯРОВИЦЯ ПАРК» (43006, Волинська обл., м. Луцьк, пров. Макарова, 5, код ЄДРПОУ 40906727).

Відповідач - 1: Головне управління ДФС у Волинській області, (43010, Волинська обл., м. Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 39400859).

Відповідач - 2: Державна фіскальна служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197).

Суддя Р.С. Денисюк

Повний текст рішення складено 22 грудня 2018 року

Дата ухвалення рішення17.12.2018
Оприлюднено23.12.2018
Номер документу78786222
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/2341/18

Рішення від 02.09.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Науменко С. М.

Рішення від 02.09.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Науменко С. М.

Ухвала від 17.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 20.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 17.12.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Рішення від 17.12.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 23.11.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні