Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 грудня 2018 р. Справа№0540/9148/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Загацька Т.В.,
при секретарі судового засідання Скрипник К.О.,
за участю:
представника відповідача ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом фермерського господарства «ТЕМП» до Лиманської міської ради Донецької області зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство «ТЕМП» (Донецька область, Лиманський район, с. Крива Лука, вул. Молодіжна, 23) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Лиманської міської ради Донецької області (Донецька область, м. Лиман, вул. Незалежності, 46) про зобов'язання затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер № 1423082000:05:000:0278 сільськогосподарського призначення, фермерському господарству «ТЕМП» для ведення фермерського господарства на території Криволуцької сільської ради Лиманського району Донецької області.
В обґрунтування позовних вимог товариство зазначає, що неодноразово зверталось до Лиманської міської ради Донецької області з клопотанням про затвердженні технічної документації з нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер № 1423082000:05:000:0278, у відповідь на які, відповідач листами повідомляв про відмову фермерському господарству «ТЕМП» у затвердженні технічної документації з нормативно грошової оцінки зазначеної земельної ділянки, у зв'язку з відсутністю повноважень на вчинення таких дій. Позивач наголошує, що зазначені дії відповідача є протиправними, оскільки суперечать нормам Земельного кодексу України, а тому просив суд зобов'язати відповідача затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер № 1423082000:05:000:0278 сільськогосподарського призначення, фермерському господарству «ТЕМП» для ведення фермерського господарства на території Криволуцької сільської ради Лиманського району Донецької області.
Відповідач позовні вимоги не визнав, надав відзив на адміністративний позов, в обґрунтування якого зазначив, що на підставі ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» позивачу було відмовлено у затверджені технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сільськогосподарського призначення, на землях державної власності для ведення фермерського господарства на території колишньої Криволуцької сільської ради (за межами населених пунктів). В зв'язку з тим, що на території Лиманського району відсутній такий орган, як районна рада або райдержадміністрація, тому затвердити документацію з нормативно грошової оцінки земельної ділянки не можливо. Враховуючи наведене вважає, що Лиманська міська рада Донецької області діяла у межах повноважень та у спосіб, що передбачений законодавством України, отже, вимоги позивача є безпідставними і не підлягають задоволенню.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 01.10.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче судове засідання на 30.10.2018 року.
У судовому засіданні 30.10.2018 року було відкладено розгляд справи до 13.11.2018 року.
Ухвалою суду від 13.11.2018 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів та оголошено перерву до 04.12.2018 року до 10 год. 30 хв.
Ухвалою суду від 04.12.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 22.12.2018 року на 11:00 год.
Ухвалою суду від 22.12.2018 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення адміністративного позову без розгляду.
Представник фермерського господарства «ТЕМП» надав суду заяву про проведення судового засідання без його участі.
Представник Лиманської міської ради Донецької області в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Між фермерським господарством «ТЕМП» та Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області було укладено договір оренди землі на земельну ділянку загальною площею 40,3303 га ріллі.
Позивач звернувся до Лиманської міської ради Донецької області з клопотанням про продовження договору оренди земельної ділянки загальною площею 40,3303 га ріллі та в подальшому з листом про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Криволуцької сільської ради ( а.с. 52).
Листами від 03.06.2016 року вих. № 1695 та від 14.04.2017 року вих. № 27-5-0.63-3374/2-17 позивачу було надано відповідь в якій вказано, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної власності, розташованих за межами населених пунктів, затверджуються районними радами відповідно ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» . Також рекомендовано дочекатися передачі повноважень щодо розпорядження землями за межами населених пунктів до об'єднаної територіальної громади (а.с. 6, 9).
Фермерське господарство «Темп» звернулось Лиманської міської ради з клопотання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 40,3303 га., на землях державної власності, для ведення фермерського господарства на території колишньої Криволуцької сільської ради, (за межами населених пунктів) кадастровий номер 1423082000:05:000:0278.
22.02.2018 року Рішенням сесії Лиманської міської ради Донецької області №7/42-1983 позивачу відмовлено у затверджені технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сільськогосподарського призначення, на землях державної власності для ведення фермерського господарства на території колишньої Криволуцької сільської ради (за межами населених пунктів) на підставі ст. 23 Закону України "Про оцінку земель» . Зазначено, що у зв'язку з відсутністю на території Лиманського району такого органу, як районна рада або райдержадміністрація, не можливо затвердити документацію з нормативно грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 10).
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель визначаються Земельним кодексом України.
Статтею 55 Конституції України встановлено, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 122 Земельного кодексу України передбачено повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або у користування.
Згідно з ч. 2 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» якість та доступність публічних послуг, що надаються в об'єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об'єднання.
Згідно з ч. 1 ст. 12 Земельного Кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема розпорядження землями територіальних громад.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 36 Закону України «Про місцеве самоврядування» , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради відбувається вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» сільські, селищні, міські ради та районні державні адміністрації в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості): приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості). Сільські, селищні, міські ради приймають рішення щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у межах населених пунктів, а районні державні адміністрації - за межами населених пунктів.
Відповідно до Указу Президії Верховної Ради Української РСР від 17 жовтня 1988 року № 6718-Х1 об'єднано Краснолиманську міську і Краснолиманську районну Ради народних депутатів в одну Краснолиманську міську Раду народних депутатів. Краснолиманський район передано в адміністративне підпорядкування Краснолиманській міській Раді народних депутатів.
Рішенням Краснолиманської міської ради № 6/44-3461 від 23 липня 2015 року «Про добровільне об'єднання територіальних громад» , прийнятим відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , ст.ст. 2,4,6, 7 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» , усі територіальні громади Краснолиманського району об'єдналися в Краснолиманську об'єднану громаду з центром у місті ОСОБА_2. Тобто Краснолиманський район Донецької області фактично перестав існувати як адміністративно - територіальна одиниця.
Рішенням Краснолиманської міської ради № 711-13 від 27 листопада 2015 року припинено шляхом реорганізації (приєднання до Краснолиманської міської ради Донецької області) юридичні особи, зокрема, Краснолуцьку сільську раду. Краснолиманську міську раду (об'єднаної територіальної громади) вважати правонаступником активів та пасивів всіх майнових прав та обов'язків сільських та селищних рад, що об'єдналися.
Постановою Верховної Ради України від 19.05.2016 року № 1377-УШ «Про перейменування окремих населених пунктів та районів» Краснолиманський район перейменовано на Лиманський район.
Стаття 6 Конвенції "Про захист прав людини і основоположних свобод", яка ратифікована Законом України від 17.07.1997 гарантує неухильність виконання рішення суду громадянами, юридичними особами та всіма органами влади України.
Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Відповідно до ч. 2 ст. 86 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Рішенням Європейського Суду з прав людини від 09.01.2013 року у справі "Волков проти України" за заявою № 21722/11, визначено, що в країнах повинен діяти принцип правової визначеності, який зобов'язує держави здійснювати реалізацію прав та їх захист шляхом прийняття законодавства з чітким правовим визначенням спірних правовідносин, уникаючи правових прогалин та колізій. Відсутність правової визначеності в спірних правовідносинах не може бути підставою в обмеженні гарантованих законодавством прав громадянина.
Нормами ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
За таких обставин, суд інстанції дійшов висновку, що застосування правила про пріоритет норми з найбільш сприятливим для особи тлумаченням з метою подолання змістовних колізій в публічному праві має здійснюватися шляхом системного тлумачення положень чинного законодавства з обов'язковим використанням ст. 3 Конституції України, яка закріплює правові цінності, покладені в основу формування всієї правової системи України, а також ст.ст. 8 та 57 Конституції України. Теоретичним обґрунтуванням такого підходу є принцип правової визначеності та принцип гуманізму. При цьому посилання на ці принципи при обґрунтуванні правозастосовної позиції слід розглядати як один з проявів реалізації принципу верховенства права.
Враховуючи вищенаведене, застосовуючи принцип верховенства права та пряму дію норм Конституції України, суд вважає, що у спірних правовідносинах саме Лиманська міська рада зобов'язана затверджувати технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сільськогосподарського призначення, на землях державної власності для ведення фермерського господарства на території колишньої Криволуцької сільської ради (за межами населених пунктів) з кадастровим номером 1423082000:05:000:0278.
Стосовно способу захисту, обраного позивачем, а саме позовної вимоги про зобов'язання Лиманську міську раду затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер № 1423082000:05:000:0278 сільськогосподарського призначення, фермерському господарству «ТЕМП» для ведення фермерського господарства на території Криволуцької сільської ради Лиманського району Донецької області, суд зазначає наступне.
Під дискреційними повноваженнями суд розуміє сукупність прав та обов'язків, закріплених у встановленому законодавством порядку за органом виконавчої влади, які він застосовує на власний розсуд. Наділивши орган виконавчої влади дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу певну свободу розсуду при прийнятті рішення.
Таким чином, суд не наділений повноваженнями підміняти собою суб'єкт владних повноважень при прийнятті певного рішення та не може втручатись у дискреційні повноваження такого суб'єкта на користь позивача, окрім випадків, коли для прийняття такого рішення виконані всі умови, визначені законом.
Конституційний Суд України в своєму рішенні від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003 зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом (стаття 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (стаття 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (стаття 13).
Згідно положень ч. 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У зв'язку з наведеним, суд вважає, що найбільш ефективним із можливих способів захисту порушеного права є зобов'язання Лиманської міської ради Донецької області розглянути заяву фермерського господарства «ТЕМП» щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер №1423082000:05:000:0278 сільськогосподарського призначення, фермерському господарству «ТЕМП» для ведення фермерського господарства на території Криволуцької сільської ради Лиманського району Донецької області з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Частинами 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
За наведеного вище суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходив з такого.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 8-9, 19-20, 22, 25-26, 72-78, 90, 139, 241-246, 255, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов фермерського господарства «ТЕМП» (Донецька область, Лиманський район, с. Крива Лука, вул. Молодіжна, 23, код ЄДРПОУ 24656024) до Лиманської міської ради Донецької області (Донецька область, м. Лиман, вул. Незалежності, 46, код ЄДРПОУ 04053275) про зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Зобов'язати Лиманську міську раду Донецької області розглянути заяву фермерського господарства «ТЕМП» щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер №1423082000:05:000:0278 сільськогосподарського призначення, фермерському господарству «ТЕМП» для ведення фермерського господарства на території Криволуцької сільської ради Лиманського району Донецької області з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Стягнути на користь фермерського господарства «ТЕМП» (Донецька область, Лиманський район, с. Крива Лука, вул. Молодіжна, 23, код ЄДРПОУ 24656024) судовий збір в сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Лиманської міської ради Донецької області (Донецька область, м. Лиман, вул. Незалежності, 46, код ЄДРПОУ 04053275).
Рішення прийняте в нарадчій кімнаті, вступна та резолютивна частини проголошені в судовому засіданні 22.12.2018 року.
Повний текст рішення виготовлено 22.12.2018 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя Загацька Т. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2018 |
Оприлюднено | 23.12.2018 |
Номер документу | 78789896 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Загацька Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні