Постанова
від 01.02.2010 по справі 2а-11003/09
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Полтава Справа № 2а-11003/09

Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:

головуючого судді - Удов іченка С.О.,

при секретарі - Ясків ець М.П.,

за участю:

представників позивача - Го рбік І.Ф., Листопад Н.А.,

представників відповідач а - Шкуринський І.В., Супруненк о О.В.,

представника третьої особ и - Божко Р.О.,

розглянувши у відкри тому судовому засіданні в пр иміщенні суду в м. Полтаві сп раву за адміністративним поз овом Обслуговуючого коопера тиву автогаражний колектив " Ізумруд-07" до Державної інспе кції з контролю за використа нням та охороною земель у Пол тавській області, третя особ а - Полтавська міська рада про визнання протиправними та с касування рішень, -

В С Т А Н О В И В:

Обслуговуючий коопе ратив автогаражний колектив "Ізумруд-07" ( надалі - позивач, ОК АК "Ізумруд -07") звернувся до По лтавського окружного адміні стративного суду з адміністр ативним позовом до Державної інспекції з контролю за вико ристанням та охороною земель у Полтавській області (надал і - відповідач) про визнання п ротиправними та скасування п рипису № 00273 від 14.10.2008, повідомлен ня № 03-04/10011 від 21.10.2008 та акту обстеж ення земельної дільник від 21.1 0.2008.

В обґрунтування своїх позо вних вимог позивач зазначав, що автогаражний кооператив зареєстрований з 16.11.1999 Викона вчим комітетом Полтавської м іської ради відповідно до рі шення Виконкому Октябрської районної в м. Полтаві ради ві д 16.11.1999 № 411 «Про утворення тимчас ового авто гаражного коопера тиву «Ізумруд»по вул. Велико тирнівській», при реєстрації місцезнаходженням визначен о м. Полтава, вул. Великотирнів ська, 25-Г. Також вказував на те, що власники гаражів мають ор дери на право користування, в идані Виконкомом Октябрсько ї районної в м. Полтаві ради, к рім того рішеннями Октябрськ ого районного суду м. Полтави за деякими членами кооперат иву визнано право власності на гаражі, а тому вважають, що самовільно не займали земель ну ділянку по вул. Великотирн івській.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративног о суду від 15.04.2009 до участі у спра ві було залучено в якості тре тьої особи, яка не заявляє сам остійних вимог на предмет сп ору на стороні відповідача П олтавську міську раду.

Представники позивач а в судовому засіданні позов підтримали, з підстав у ньому викладених, просили задовол ьнити.

Представники відпові дача в судовому засіданні, по зовні вимоги не визнали, прос или відмовити в їх задоволен ні, посилаючись на обставини викладені в письмових запер еченнях, зазначали, що за резу льтатами перевірок встановл ено, що АГК «Ізумруд -07»викори стовує земельну ділянку оріє нтовною площею 0,72 га під розмі щення гаражів з порушенням с татті 125 Земельного кодексу Ук раїни - без документів, що пос відчують право користування земельною ділянкою та їх дер жавної реєстрації, про що скл адено акт перевірки дотриман ня земельного законодавства від 14.10.2008 № 00273 та складено акт обс теження земельної ділянки ві д 21.20.2008 № 11, а відповідно до «Мето дики визначення розміру шкод и, заподіяної внаслідок само вільного зайняття земельних ділянок, використання земел ьних ділянок не за цільовим п ризначенням, зняття ґрунтово го покриву (родючого шару ґру нту) без спеціального дозвол у», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України в ід 25.07.2007 № 963, було здійснено розр ахунок розміру шкоди, заподі яної внаслідок самовільног о зайняття земельної ділянки , яка становить 47 678,15 грн. Також в казував на те, що органами міс цевого самоврядування м. Пол тави рішень про надання земе льної ділянки по вул. Велико тирнівській у м. Полтаві АГК « Ізумруд -07»не надавалися.

Представник третьої особи в судовому засіданні, п росив відмовити в задоволен ні позовних вимог посилаючи сь на те, що рішенням Виконавч ого комітету Полтавської міс ької ради «Про дозвіл на тимч асове розміщення металевих г аражів по вул. Великотирнівс ькій»від 10.11.1999 № 310 погоджено тим часове розміщення самовільн о встановлених гаражів в кіл ькості 125 штук, що знаходяться на міських землях по вул. Вели котирнівській у м. Полтаві ст роком на 3 роки, пунктом 2 якого зобов' язано кожного члена тимчасового автогаражного к ооперативу укласти договори на користування земельними ділянками під гаражами на ум овах оренди строком на 3 роки, а пунктом 3 цього ж рішення вир ішено надання земельної діля нки автогаражному кооперати ву оформити окремим рішенням . Також вказував на те, що орга нами місцевого самоврядуван ня м. Полтава рішень про надан ня земельної ділянки по вул . Великотирнівській у м. Полта ві АГК «Ізумруд -07»не приймало ся і договір оренди земельно ї ділянки для розміщення та е ксплуатації гаражів ОКАК «Із умруд -07»не укладався.

Суд, заслухавши пояснення п редставників сторін та предс тавника третьої особи, вивчи вши та дослідивши матеріали справи, надані сторонами док ази, висновки експертизи, все бічно і повно з' ясувавши вс і фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об' єктивно оцінивши докази , які мають юридичне значення для розгляду справи і виріше ння спору по суті, приходит ь до наступних висновків.

Судом встановлено та підт верджується матеріалами спр ави, що 10.11.1999 Виконавчим комітет ом Полтавської міської ради прийнято рішення № 310 «Про доз віл на тимчасове розміщення металевих гаражів по вул. Вел икотирнівській», відповідно до п. 1 якого погоджено з тимча совим розміщенням самовільн о встановлених металевих гар ажів в кількості 125 штук, що зн аходяться на міських землях по вул. Великотирнівській у м . Полтаві строком на 3 роки, пун ктом 2 якого зобов' язано кож ного члена тимчасового автог аражного кооперативу укласт и договори на користування з емельними ділянками під гара жами на умовах оренди строко м на 3 роки, а пунктом 3 цього ж р ішення вирішено надання земе льної ділянки автогаражному кооперативу оформити окреми м рішенням.

16.11.1999 Виконавчим коміте том Октябрської районної рад и прийнято рішення № 411 «Про у творення тимчасового автога ражного кооперативу «Ізумру д»по вул. Великотирнівській» , яким вирішено утворити тимч асовий автогаражний коопера тив «Ізумруд»на 125 місць на ві льних міських землях по вул. Великотирнівській для встан овлення металевих гаражів ( п . 1 рішення).

16.11.1999 Виконавчим коміте том Полтавської міської ради проведено державну реєстрац ію юридичної особи Автогара жний колектив «Ізумруд», іде нтифікаційний код 35206209, в подал ьшому 27.06.2007 відбулася зміна най менування юридичної особи в Обслуговуючий кооператив ав тогаражний колектив «Ізумру д-07», про що видано свідоцтво п ро державну реєстрацію юриди чної особи серії А00 № 712422.

Відповідно до довідк и № 09/2-1238 з Єдиного державного ре єстру підприємств та організ ацій України (ЄДРПОУ) Обслуго вуючий кооператив автогараж ний колектив «Ізумруд-07»внес ено до Єдиного державного ре єстру , ідентифікаційний код 35226209, місцезнаходження за КОАТ УУ визначено: 36040, м. Полтава, Ок тябрський район, вулиця Вели котирнівська, будинок 25 Г, вид и діяльносі за КВЕД визначен о 70.32.0 управління нерухомим май ном.

Також, судом встановл ено, що 18.07.2008 старшим державним інспектором з контролю за ви користанням та охороною земе ль Полтавської області Супр уненком О.В. та державним інсп ектором Закаблук К.П. на підст аві листа заступника голови Октябрської районної у м. Пол таві ради, було проведено поз апланову перевірку дотрима ння вимог земельного законод авства АГК «Ізумруд-07»по вул. Великотирнівська, про що скл адено акт б\н від 18.07.2008. У резуль таті перевірки встановлено, що рішенням Виконавчого ком ітету Полтавської міської ра ди від 10.11.1999 № 310 було погоджено т имчасове розміщення самовіл ьно встановлених металевих г аражів у кількості 125 штук, дан им рішенням передбачено, що в ласники гаражів повинні укла сти договори на користуванн я земельними ділянками під р озміщення гаражів терміном н а 3 роки. Станом на 18.07.2008 договор и оренди не укладені, а рішенн я втратило чинність, АК «Ізум руд-07»продовжує будівництво нових гаражів , а деякі члени кооперативу здійснили замін у металевих гаражів на капіт альні. Даними діями власники гаражів порушують вимоги ст . 125 Земельного кодексу Україн и.

14.10.2008 старшим державним інспектором з контролю за ви користанням та охороною земе ль Полтавської області Супру ненком О.В. та державним інспе ктором Закаблук К.П. у присутн ості голови правління АГК «І зумруд-07»Горбік І.Ф., проведен а перевірка дотримання вимог земельного законодавства АГ К «Ізумруд-07»в м. Полтава, вул. В еликотирнівська,25 Г, про що ск ладено акт б\н від 14.10.2008. У резул ьтаті перевірки встановлено , що станом на 14.10.2008 АГК «Ізумруд -07»використовує земельну діл янку під розміщення гаражів орієнтовною площею 0,72 га, без належного оформлення докум ентів, що посвідчують право к ористування землею, даними д іями порушують вимоги ст. 125 Зе мельного кодексу України.

Також, 14.10 2008 Управлінням з контролю за використанням а охороною земель у Полтавсь кій області видано припис №0027 3 голові правління АГК «Ізумр уд-07»Горбік І.Ф., яким приписан о усунути порушення вимог зе мельного законодавства по ву л. Великотирнівська, термін в иконання припису 14.11.2008.

21.10.2008 старшим державним інспектором з контролю за ви користанням та охороною земе ль Полтавської області Супр уненком О.В. та державним інсп ектором з контролю за викори станням та охороною земель П олтавської області Закаблу к К.П. проведено обстеження зе мельної ділянки, яка знаходи ться м. Полтава, вул. Великотир нівська (зуп. Г. Сталінграду). О бстеження проведено у зв' яз ку із самовільним зайняттям земельної ділянки площею 0, 72 га, про що складено акт №11. В рез ультаті обстеження земельно ї ділянки встановлено, що ста ном на 14.10.2008 АГК «Ізумруд-07»вико ристовує земельну ділянку по вул. Великотирнівська (зуп. Г. Сталінграду), орієнтовною пл ощею 0,72 га для розміщення гара жів, без належного оформленн я документів, що посвідчують право на користування земле ю, даними діями порушуючи вим оги ст. 125 Земельного кодексу У країни.

21.10.2008 Управлінням з конт ролю за використанням а охор оною земель у Полтавській об ласті відповідно до «Методик и визначення розміру шкоди, з аподіяної внаслідок самовіл ьного зайняття земельних діл янок, використання земельних ділянок не за цільовим призн аченням, зняття ґрунтового п окриву (родючого шару ґрунту ) без спеціального дозволу», з атвердженої постановою Кабі нету Міністрів України від 25.0 7.2007 № 963, було здійснено розрахун ок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зай няття земельної ділянки, що п ідтверджується актом переві рки дотримання вимог земельн ого законодавства від 14.10.2008, при писом від 14.10.2008 № 00273, актом обсте ження земельної ділянки від 21.10.2008, яка становить 47 678,15 грн (роз рахунок розміру шкоди запод іяної внаслідок самовільног о зайняття земельної ділянки від 22.10.2008 приєднаний до матеріа лів справи). Про що, голові пра вління АГК «Ізумруд- 07»видано повідомлення від 21.10.2008 № 03-04/1001-1 п ро здійснення добровільного відшкодування шкоди заподія ної внаслідок самовільного з айняття земельної ділянки в сумі 47 678, 15 грн.

Відповідно до копії с упровідного листа , наявного в матеріалах справи 22.10.2008 за ви х. № 03-04/1005 Голові правління АГК « Ізумруд- 07»Горбик І.Ф. направл ено Управлінням з контролю з а використанням а охороною з емель у Полтавській області на виконання матеріалів пер евірки: припис від 14.10.2008 № 00273, акт обстеження земельної ділянк и від 21.10.2008, повідомлення від 21.10. 2008 № 03-04/1001-1, копію розрахунку шко ди.

Із вказаними приписо м, повідомленням та актом обс теження земельної ділянки по зивач не погодився та оскарж ив їх до суду.

Згідно ч. 3 ст. 2 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни, у справах щодо оскарже ння рішень, дій чи бездіяльно сті суб'єктів владних повнов ажень адміністративні суди п еревіряють, чи прийняті (вчин ені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України; 2) з використан ням повноваження з метою, з як ою це повноваження надано; 3) о бґрунтовано, тобто з урахува нням усіх обставин, що мають з начення для прийняття рішенн я (вчинення дії); 4) безстороннь о (неупереджено); 5)добросовісн о; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед зак оном, запобігаючи несправедл ивій дискримінації; 8) пропорц ійно, зокрема з дотриманням н еобхідного балансу між будь- якими несприятливими наслід ками для прав, свобод та інтер есів особи і цілями, на досягн ення яких спрямоване це ріше ння (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі при йняття рішення; 10) своєчасно, т обто протягом розумного стро ку.

Правові, економічні та соці альні основи організації зді йснення державного контролю за використанням та охороно ю земель і спрямований на заб езпечення раціонального вик ористання і відтворення прир одних ресурсів та охорону до вкілля визначено Законом Укр аїни «Про державний контроль за використанням та охороно ю земель» від 19.06.2003 № 963-IV.

У відповідності до ч. 1 ст. 9 за значеного Закону державний к онтроль за використанням та охороною земель у системі це нтрального органу виконавчо ї влади з питань земельних ре сурсів здійснює Державна інс пекція з контролю за викорис танням та охороною земель і ї ї територіальні органи.

Таким чином, Державна інспе кція з контролю за використа нням та охороною земель у Пол тавській області (перейменов ано з Управління з контролю з а використанням а охороною з емель у Полтавській області відповідно до наказу Державн ої інспекції з контролю за ви користанням а охороною земел ь від 27.01.2009 № 13) є спеціально упов новаженим державно органом д ля здійснення функції контро лю за додержанням земельного законодавства у встановлено му законом порядку.

Порядок планування та пров едення перевірок з питань зд ійснення державного контрол ю за використанням та охорон ою земель затверджено наказ ом Державного комітету Украї ни по земельних ресурсах від 12.12.2003 № 312 та зареєстровано в Мін істерстві юстиції України 25.12 .2003 № 1223/8544 ( надалі - Порядок №312).

Пунктом 3 Порядку №312, передба чено,що Держземінспекція та її територіальні органи пров одяться такі види перевірок: планові; позапланові; операт ивні.

Планова перевірка питань д одержання органами державно ї влади, органами місцевого с амоврядування, юридичними та фізичними особами вимог зем ельного законодавства прово дяться не частіше одного раз у на календарний рік. Планові перевірки проводяться у від повідності до квартальних пл анів робіт, затверджених кер івниками інспекційних орган ів Держкомзему. ( пункт 3.1. Поряд ку № 312).

Згідно з пунктом 3.2 Порядку № 312 позаплановою перевіркою є перевірка, яка не передбачен а планом роботи відповідного інспекційного органу Держко мзему. У разі неможливості св оєчасного повідомлення юрид ичних і фізичних осіб про про ведення позапланової переві рки (обмежені строки на її про ведення тощо), вона проводить ся без попереднього їх повід омлення, незалежно від кільк ості раніше проведених перев ірок, за наявності таких об ставин: отримання доручен ня від Президента України, Ве рховної Ради України, Кабіне ту Міністрів України, мініст ерств та інших центральних о рганів виконавчої влади, орг анів прокуратури, місцевих о рганів виконавчої влади і ор ганів місцевого самоврядува ння та Держземінспекції; о тримання заяв, скарг чи зверн ень громадян, що подані в уста новленому законодавством по рядку, у яких наведена інформ ація про порушення земельног о законодавства чи можливіст ь виникнення аварійних ситуа цій, що можуть негативно впли нути на стан земельних ресур сів; проведення перевірки виконання заходів з ліквіда ції наслідків аварій, інших н адзвичайних ситуацій, що при звели до забруднення чи знищ ення родючого шару ґрунту; ви явлення недостовірності дан их, поданих юридичними чи фіз ичними особами на запит інсп екційного органу Держкомзем у; за наявності інформації щодо самовільного зайняття земельної ділянки та викорис тання її без правовстановлюю чих документів; при поданн і юридичними чи фізичними ос обами письмової заяви до від повідного інспекційного орг ану Держкомзему про бажання проведення позапланової пер евірки; у разі публікацій у за собах масової інформації мат еріалів, що свідчать про пору шення земельного законодавс тва; за ініціативи інспекцій ного органу Держкомзему, якщ о ним виявлені факти, що свідч ать про порушення земельного законодавства.

У відповідності до пунктом 4.1 зазначеного Порядку №312 вста новлено, що державні інспект ори проводять перевірки стан у дотримання земельного зако нодавства в присутності влас ників земельних ділянок чи з емлекористувачів або уповно важених ними осіб, а також осі б, які вчинили порушення земе льного законодавства. У разі відсутності при перевірці в ласника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірка проводиться за на явності двох свідків.

Пунктами 5.1, 5.4, 5.5 Порядку №312 вст ановлено, що при проведенні в сіх видів перевірок державни й інспектор складає акт пере вірки дотримання вимог земел ьного законодавства.

В акті державний інспектор , серед іншого, зазначає: поса ди та прізвища осіб, які були з алучені до перевірки; посаду та прізвище представника юр идичної особи чи прізвище фі зичної особи, які були присут ні при перевірці.

Акт підписується державни м інспектором (інспекторами) , який (які) проводить (проводя ть) перевірку, представником юридичної особи чи фізичною особою, що використовують зе мельні ділянки, свідками (за ї х наявності).

Як встановлено судом вище, Д ержавною інспекцією з контро лю за використанням та охоро ною земель у Полтавській обл асті 18.07.2008 проведено перевірку дотримання вимог земельног о законодавства ОКАК «Ізумру д-07»на підставі листа заступн ика голови Октябрської район ної у м. Полтаві ради, тобто по запланову перевірку та склад ено акт б/н. Вказана перевірка проводилась без участі пред ставника позивача та без зал учення свідків, а також акт не було направлено позивачу, як це передбачено, вищевказани ми вимогами законодавства. П овторна, як це зазначає відпо відач, перевірка проведена 14.1 0.2008 у присутності голови правл іння ОКАК «Ізумруд-07»Горбик І .Ф., однак підстави для проведе ння такої «повторної»переві рки судом в ході судового роз гляду справи не встановлено.

Таким чином, виходячи з сист емного аналізу зазначених но рм, суд приходить до висновку про проведення перевірки 14.10. 2008 не у спосіб, що передбачени й законами України, з порушен ням норм чинного законодавст ва.

Частиною третьою статті 125 З емельного кодексу України ві д 25.10.2001, № 2768-III, ( в редакції чинній н а момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що приступати до використання земельної ділянки до встанов лення її меж в натурі (на місце вості), одержання документа, щ о посвідчує право на неї, та де ржавної реєстрації забороня ється.

Державною інспекцією з контролю за використанням а охороною земель у Полтавсь кій області відповідно до «М етодики визначення розміру ш коди, заподіяної внаслідок с амовільного зайняття земель них ділянок, використання зе мельних ділянок не за цільов им призначенням, зняття ґрун тового покриву (родючого шар у ґрунту) без спеціального до зволу», затвердженої постано вою Кабінету Міністрів Украї ни від 25.07.2007 № 963, було здійснено р озрахунок розміру шкоди, зап одіяної внаслідок самовіль ного зайняття земельної діля нки, що підтверджується акто м перевірки дотримання вимог земельного законодавства ві д 14.10.2008, приписом від 14.10.2008 № 00273, акт ом обстеження земельної діля нки від 21.10.2008, яка становить 47 678,15 грн.

Земельна ділянка за адрес ою: м. Полтава, вул. Великотирн івська,25 Г фактично була надан а ОКАК «Ізумруд-07»в користува ння в 1999 році, єдиним нормативн о-правовим актом, що розкрива є зміст поняття "самовільне з аняття земельної ділянки" є З акон України "Про державний к онтроль за використанням та охороною земель" , який набув ч инності лише від дня його офі ційного опублікування - тобт о з 23 липня 2003 року (Урядовий кур 'єр, 2003, 07, 23.07.2003 № 134), тобто на час вид ілення позивачу земельної ді лянки діяв інший порядок офо рмлення права користування з емлею, неможливо вважати кор истування позивачем відведе ною йому земельною ділянкою самовільним зайняттям.

А також, суд наголошує на то му, що членам автогаражного к ооперативу «Ізумруд»спілки автомобілістів України Окт ябрського району м. Полтави, В иконавчим комітетом Октябрс ької районної ради м Полтави були видані ордера в тім , що ї м надається право на корист ування гаражем ( боксом) в гара жному колективі «Ізумруд»(ко пії ордерів наявні в матеріа лах справи).

Таким чином, суд приходить до висновку, що оскільки ОКАК «Ізумруд-07»будівництво гара жів по вул. Великотирнівські й, 25 Г, у м. Полтаві з дозволу ком петентних органів на підстав і рішення Виконавчого коміте ту Полтавської міської ради від 10.11.1999 № 310, виданого в порядку , чинному на час забудови та п риступив до фактичного викор истання ділянки до моменту в иникнення права власності аб о права користування ними (то бто оформлення правовстанов люючих документів) являється використанням земельної діл янки без правовстановлюючих документів, а не її самовільн им зайняттям, а та обставина, щ о виконком Полтавської міськ ої ради не приймав рішення пр о надання позивачу земельної ділянки під будівництво, у ро зглядуваному випадку не має істотного значення, оскільки будівництво провадилося не самовільно.

Відповідно до пункту 1 Методики № 963 визначення розм іру шкоди, заподіяної внаслі док самовільного зайняття зе мельних ділянок, використанн я земельних ділянок не за ціл ьовим призначенням, зняття ґ рунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціальног о дозволу», затвердженої пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 25.07.2007 № 963 ( надалі - Мето дика № 963), методика спрямована на визначення розміру шкоди , заподіяної державі, територ іальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх ка тегоріях земель внаслідок самовільного зайняття земе льних ділянок, використан ня земельних ділянок не за ці льовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціальног о дозволу.

Аналізуючи вказану норму, в даному випадку, єдиною підст авою для проведення розраху нку шкоди завданої самовільн им зайняттям земельної ділян ки ОКАК«Ізумруд-07», відповідн о до постанови Кабінету Міні стрів України від 25.07.2007 N 963, є наяв ність факту самовільного зай няття земельної ділянки.

Враховуючи викладене, суд д ійшов висновку про те, що пози вачу необґрунтовано нарахов ано шкоду, оскільки "Методика визначення розміру шкоди, за подіяної внаслідок самовіль ного зайняття земельних діля нок, використання земельних ділянок не за цільовим призн аченням, зняття ґрунтового п окриву (родючого шару ґрунту ) без спеціального дозволу", як а затверджена Постановою Каб інету Міністрів України від 25.07.2007 за №963, містіть вичерпний пе релік підстав для нарахуванн я шкоди: самовільне зайняття земельних ділянок, використ ання земельних ділянок не за цільовим призначенням, знят тя ґрунтового покриву (родюч ого шару ґрунту) без спеціаль ного дозволу, тобто відсутні нормативно встановлені підс тави для нарахування шкоди.

Крім того, суд зазнача є, що відповідно до пункту 4 Ме тодики № 963, розмір шкоди, запод іяної внаслідок самовільног о зайняття земельної ділянки , визначається для всіх катег орій земель (крім земель житл ової та громадської забудови ) за такою формулою:

Шс = Пс х Нп х Кф х Кі (1),

де Шс - розмір шкоди, заподія ної внаслідок самовільного з айняття земельної ділянки, г ривень;

Пс - площа самовільно зай нятої земельної ділянки, гек тарів;

Нп - середньорічний дохід, я кий можна отримати від викор истання земель за цільовим п ризначенням, визначений у до датку 1, з урахуванням перелік ів, наведених у додатках 2 і 3;

Кф - коефіцієнт функціональ ного використання земель, ви значений у додатку 4;

Кі - коефіцієнт індексації н ормативної грошової оцінки з емель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нор мативної грошової оцінки зем ель за 2007 та наступні роки, що в изначаються відповідно до По рядку проведення індексації грошової оцінки земель, затв ердженого постановою Кабіне ту Міністрів України від 12 тра вня 2000 р. N 783 (Офіційний вісник Ук раїни, 2000 р., N 20, ст. 823);

Відповідачем проведений р озрахунок розміру шкоди, зап одіяної внаслідок самовільн ого зайняття земельної ділян ки по вул. Великотирнівській , 25Г, у м. Полтаві ОКАК«Ізумруд -07», яка становить 47 678,15 грн, одна к визначений розмір шкоди, су д вважає необґрунтованим, ос кільки відсутня підстава для проведення такого розрахунк у, площа земельної ділянки (0,72 г а) визначена з порушеннями вр аховуючи наступне.

В матеріалах справи наявні рішення Октябрського районн ого суду м. Полтави по справах № 2-3932/08 та № 2-3416/08, які вступили в за конну силу, згідно яких за чле нами кооперативу - фізичним и особами ОСОБА_1. та ОСО БА_2. - визнано право власно сті на окремі гаражі відпові дно до ст. 376 Цивільного кодекс у України, також рішенням Окт ябрської районної у м. Полтав і ради «Про дозвіл на реєстра цію побудованого гаража»від 27.12.2005 за № 482, затверджено акт при ймальної комісії та прийнято в експлуатацію гараж, побудо ваний в 3 ряду Автогаражного к олективу «Ізумруд-07», гр. ОСО БА_3..

Крім того, в матеріала х справи містяться свідоцтва про право власності на нерух оме майно (гаражі) б/н від 15.12.2008 т а б/н від 22.11.2006, видані гр. ОСОБ А_4. та гр. ОСОБА_5. та зареє стровані в органах Бюро техн ічної інвентаризації на підс таві рішень Виконавчого комі тету Октябрської районної у м. Полтаві ради № 433 від 09.09.2008 та № 38 від 24.01.2006 відповідно.

Згідно частини 5 статті 120 Зем ельного кодексу України при переході права власності на будівлю або споруду до грома дян або юридичних осіб, які не можуть мати у власності земе льні ділянки, до них переходи ть право користування земель ною ділянкою, на якій розташо вана будівля чи споруда.

Аналогічний законодавчий припис міститься і в частині 2 статті 377 Цивільного кодексу України.

Враховуючи наведені закон одавчі норми, власник об' єк ту нерухомості у будь-якому в ипадку набуває право користу вання земельною ділянкою і с тає фактичним користувачем з емельної ділянки. Після офор млення і реєстрації документ у, що засвідчує право користу вання земельною ділянкою, та ка особа набуває юридичного статусу землекористувача.

Таким чином, розрахунок за подіяної шкоди за самовільне зайняття земельної ділянки площею 0,72 га в розмірі 47 678 ,15 грн, не відповідає вимогам, що вст ановлені чинним законодавст вом України.

У відповідності до пункту 6. 2. Порядку № 312, з метою усунення наслідків виявленого поруше ння державний інспектор вида є особі, яка скоїла правопору шення, припис про їх усунення . У разі невиконання особою, як а допустила порушення земел ьного законодавства, припис у протягом указаного в ньому строку, державний інспектор складає протокол про адміні стративне правопорушення (з а невиконання припису) за ста ттею 188-5 Кодексу України про а дміністративні правопоруше ння.

Таким чином, припис № 00273 від 14 .10.2008 та повідомлення № 03-04/1001-1 від 21.10.2008 є рішеннями суб' єкта вла дних повноважень та породжу є для позивача певні обов' я зки.

Приймаючи до уваги, що перев ірку дотримання позивачем ви мог земельного законодавств а проведено з порушенням нор м чинного законодавства, при пис, виданий позивачеві за на слідками проведення такої пе ревірки та повідомлення, під лягають скасуванню.

Що стосується позовних вим ог щодо визнання нечинним ак ту обстеження земельної діля нки від 21.10.2008 суд приходить до в исновку, що провадження в дан ій частині позову підлягає з акриттю виходячи з наступног о.

Акт є службовим документом , який засвідчує факт проведе ння позапланової перевірки товариства і є носієм доказо вої інформації про виявлені порушення вимог земельного законодавства.

Відповідно до статті 17 Коде ксу адміністративного судоч инства України компетенція адміністративних судів поши рюється на спори фізичних та юридичних осіб із суб'єктом в ладних повноважень щодо оска рження його рішень (норматив но-правових актів чи правови х актів індивідуальної дії), д ій чи бездіяльності.

Рішення державного чи іншо го органу - це офіційний пис ьмовий документ, який породж ує певні правові наслідки, сп рямований на регулювання тих чи інших суспільних відноси н і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.

З огляду на те, що акт переві рки та його зміст не породжую ть для позивача ніяких прав т а обов' язків, а тому позовна вимога про визнання протипр авним та скасування акту обс теження земельної ділянки ві д 21.10.2008 вимоги не підлягають роз гляду в порядку адміністрати вного судочинства, тому суд в важає за необхідне закрити п ровадження у справі в частин і вказаних вимог відповідно до пункту першого частини пе ршої статті 157 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни.

Відповідно до статті 19 Конс титуції України органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування, їх посадо ві особи зобов'язані діяти ли ше на підставі, в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин 1, 2 стат ті 71 Кодексу адміністративно го судочинства України кожна сторона повинна довести ті о бставини, на яких ґрунтуютьс я її вимоги та заперечення, кр ім випадків, встановлених ст аттею 72 цього Кодексу. В адмін істративних справах про прот иправність рішень, дій чи без діяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо д оказування правомірності св ого рішення, дії чи бездіяльн ості покладається на відпові дача, якщо він заперечує прот и адміністративного позову.

Відповідач - як суб' єкт вла дних повноважень, не довів пр авомірності прийнятих ним пр ипису № 00273 від 14.10.2008 та повідомле ння від 21.10.2008 № 03-04/1001-1.

Винесені відповідачем при пис № 00273 від 14.10.2008 про усунення по рушення вимог земельного зак онодавства та повідомлення в ід 21.10.2008 № 03-04/1001-1 про здійснення до бровільного відшкодування ш коди заподіяної внаслідок са мовільного зайняття земельн ої ділянки в сумі 47 678, 15 грн. необ ґрунтовано, тобто без урахув анням усіх обставин, що мають значення для прийняття ріше ння , не ґрунтується на вимога х чинного законодавства Укра їни, а тому є протиправним та п ідлягає скасуванню.

Зважаючи на вищевикладене , вимоги позивача підлягають задоволенню в частині визна ння протиправними та скасува ння припису Управління з кон тролю за використанням та ох ороною земель у Полтавській області № 00273 від 14.10.2008 та повідом лення Управління з контролю за використанням та охороною земель у Полтавській област і від 21.10.2008 № 03-04/1001-1.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 Кодексу адміністративно го судочинства України якщо судове рішення ухвалене на к ористь сторони, яка не є суб'єк том владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відпові дного місцевого бюджету, якщ о іншою стороною був орган мі сцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Відповідно до частини 3 стат ті 94 Кодексу адміністративно го судочинства України, якщо адміністративний позов задо волений частково, судові вит рати, здійснені позивачем, пр исуджуються йому відповідно до задоволених вимог. Прийма ючи до уваги, що суд задовольн ив позовні вимоги частково, с уд вважає необхідним стягнут и з Державного бюджету Украї ни на користь позивача судов ий збір частково в розмірі 1 гр ивні 70 копійок.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-167 К одексу адміністративного су дочинства України,суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Обслуговуючого кооператив у автогаражний колектив "Ізу мруд-07" до Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель у Полтавс ькій області, третя особа - Вик онавчий комітет Полтавської міської ради про визнання пр отиправними та скасування пр ипису № 00273 від 14.10.2008 та повідомл ення від 21.10.2008 № 03-04/1001-1 задоволь нити.

Визнати протиправними та скасувати припис Управління з контролю за використанням та охороною земель у Полтавс ькій області № 00273 від 14.10.2008 та по відомлення Управління з конт ролю за використанням та охо роною земель у Полтавській о бласті від 21.10.2008 № 03-04/1001-1.

Провадження у справі в част ині визнання протиправним та скасування акту обстеження земельної ділянки від 21.10.2008 зак рити.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Обслу говуючого кооперативу авто гаражний колектив "Ізумруд-07" витрати зі сплати судового з бору у розмірі 1 грн. 70 коп.

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повно му обсязі відповідно до стат ті 160 цього Кодексу - з дня ск ладення в повному обсязі. Як що постанову було проголоше но у відсутності особи, яка бе ре участь у справі, то строк подання заяви про апеляці йне оскарження обчислюєтьс я з дня отримання нею копії постанови. Апеляційна скарг а може бути подана у 20-денний с трок після подачі заяви про а пеляційне оскарження в поряд ку, визначеному статтею 186 Код ексу адміністративного суд очинства України.

Постанова відповідно до статті 254 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни набирає законної сили піс ля закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарж ення, встановленого цим Коде ксом, якщо таку заяву не було п одано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, а ле апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений Кодексом адміністративного судочинства України, постан ова набирає законної сили пі сля закінчення цього строку. У разі подання апеляційної с карги судове рішення, якщо йо го не скасовано, набирає зако нної сили після закінчення а пеляційного розгляду справи .

Постанову в повному обсязі складено 05 лютого 2010 року.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2010
Оприлюднено23.06.2010
Номер документу7882743
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-11003/09

Постанова від 04.02.2009

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Смішлива Т.В.

Постанова від 01.02.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні