ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2018 року ЛуцькСправа № 140/2507/18
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Ковальчука В.Д.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Ківерцівської районної державної адміністрації про визнання дій (бездіяльності) протиправними, зобов'язання вчинити дії та стягнення моральної шкоди,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася з позовом до Управління соціального захисту населення Ківерцівської районної державної адміністрації (далі - Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА) про визнання дій (бездіяльності) протиправними, зобов'язання надати поза чергою путівку на санаторно-курортне лікування відповідно до чинного законодавства та стягнення моральної шкоди в сумі 10 000 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є особою з інвалідністю першої групи з дитинства та з 08.12.2014 року перебуває на обліку на санаторно-курортне лікування в Управлінні соціального захисту населення Ківерцівської РДА як ОСОБА_2 У 2016 році відповідачем було запропоновано ОСОБА_1 путівку в санаторій "Салют" терміном з 06.06.2016 року 26.06.2016 року, однак 30.05.2016 року працівниками Управління соціального захисту РДА було складено акт про відмову від санаторно-курортного лікування (путівки) / ненадання згоди на санаторно-курортне лікування у зв'язку з відмовою позивача у телефонному режимі від путівки з підстав погіршення здоров'я, а також у зв'язку з далекою віддаленістю розміщення санаторію. Позивач заперечує таку відмову від путівки в телефонному режимі, оскільки телефонний номер, на який посилається позивач в акті, був заблокований. Крім того, зазначає, що ніякої заяви про відмову від путівки у 2016 році не писала та не підписувала, оскільки фізично вона не в змозі писати, так як є особою з інвалідністю з дитинства, а при написанні та підписі певних документів допомогу надає сусідка.
Також позивач зазначає, що 29.03.2018 року її було знято з обліку на забезпечення санаторно-курортним лікуванням у зв'язку із закінченням строку дії лікарської довідки, а тому 28.08.2018 року подала заяву відповідачу про забезпечення санаторно-курортним лікуванням в санаторії "Лісова пісня". Однак листом Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації від 12.10.2018 року № П-360/1гл її було повідомлено, що вона перебуває у черзі на отримання путівки в санаторії за номером № 270.
Позивач посилається на те, що на даний час чинним законодавством передбачено право заявника на самостійне обрання санаторію для оздоровлення, а згодом право на звернення до управління соціального захисту за місцем реєстрації для укладення тристоронньої угоди, яка передбачає безготівкове перерахування коштів санаторно-курортному закладу за надані послуги.
На підставі вищенаведеного позивач просить визнати такі дії (бездіяльність) Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА протиправними та зобов'язати відповідача надати путівку на санаторно-курортне лікування поза чергою, а також стягнути з відповідача на її користь моральну шкоду в сумі 10 000 грн. за понесені моральні страждання.
Ухвалою суду від 04.12.2018 року відкрито провадження в справі та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Згідно із частиною третьою статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України заявами по суті справи є позов та відзив.
У відзиві на позовну заяву від 18.12.2018 вих. № 2445/12/2-18 відповідач позовних вимог не визнає, вважає позов безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню (а.с.29-32). В обґрунтування зазначає, що ОСОБА_1 знаходиться на обліку в Управлінні соціального захисту населення Ківерцівської РДА з 23.05.2006 року та отримує соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про держану соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю". Позивач з 08.12.2014 року перебувала на обліку на санаторно-курортне лікування в управлінні соціального захисту населення райдержадміністрації, де була прийнята її заява про видачу путівки в санаторій "Салют" (м. Одеса), однак ОСОБА_1 в телефонному режимі за номером НОМЕР_1 відмовилася від путівки з мотивів великої відстані до санаторію, а тому працівники Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА склали акт від 30.05.2016 року про відмову від санаторно-курортного лікування.
Відповідач вказує на те, що для отримання путівки особа подає заяву про забезпечення санаторно-курортним лікуванням та медична довідка закладу охорони здоров'я за формою 070/о. Після закінчення строку дії зазначеної довідки, але не рідше ніж один раз на три роки, подається нова медична довідка. Відповідач звертає увагу на те, що у серпні 2017 року на усному прийомі начальником відділу обслуговування інвалідів, ветеранів війни та праці управління соціального захисту населення райдержадміністрації ОСОБА_3, в присутності головного спеціаліста ОСОБА_4 та провідного спеціаліста відділу ОСОБА_5, позивачу було повідомлено про можливість оздоровитись в наступному році у санаторіях "Пролісок" або "Лісова пісня" відповідно до черговості, шляхом укладання тристоронньої угоди, яка передбачає безготівкове перерахування коштів санаторно-курортним закладам за надані послуги та обов'язковим поновленням медичної довідки форми 070/о. Однак на дану інформацію ОСОБА_1, мабуть, не відреагувала (чи забула) тому, що вищезазначеної довідки не подала.
У зв'язку із закінченням строку дії довідки форми 070/о та непоновленням її спеціалістами відділу обслуговування інвалідів, ветеранів війни та праці управління соціального захисту населення райдержадміністрації за погодженням з заступником начальника управління соціального захисту населення райдержадміністрації ОСОБА_6 29.03.2018 року було складено акт про зняття з обліку на забезпечення санаторно-курортним лікуванням ОСОБА_1, з яким остання була ознайомлена в телефонному режимі одразу ж та потім на усному прийомі всередині травня 2018 року.
Відповідач зазначає, що 28.09.2018 року від ОСОБА_1 було повторно прийнято заяву про взяття на облік для забезпечення санаторно-курортним лікуванням до санаторію "Лісова пісня" (с. Гаївка Шацького району), медичну довідку для одержання путівки на санаторно-курортне лікування, форми 070/о, та пакет документів, який передбачений чинним законодавством. На основі цих документів заяву ОСОБА_1 було зареєстровано в журналі обліку осіб за № 281 від 28.09.2018. Вказує на те, що відразу, при надходженні черги ОСОБА_1 на забезпечення санаторно-курортним лікуванням до санаторію "Лісова пісня" позивач буде направлена на санаторно-курортне лікування, про що вона повідомлена особисто. Разом з тим, відповідач звертає увагу на те, що позачергове надання санаторно-курортної путівки будь-якій особі пільгової категорії через управління соціального захисту населення чинним законодавством не передбачено. Дане питання може бути вирішено тільки шляхом фінансування з бюджету Жорнищенської сільської ради, де проживає позивач.
Додатково відповідач повідомляє, що ОСОБА_1 через Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА у 2010 році в санаторії "Озерний" (м. Кремінна Луганської області) та у 2014 році в санаторії "Нафтуся Прикарпаття" (с. Модричі Львівської області) перебувала на санаторно-курортному лікуванні, а також її чоловік - ОСОБА_7 у 2018 році в санаторії "Лісова пісня" (с. Гаївка Шацього району), що є свідченням того, що права та свободи позивача на оздоровлення працівниками управління захисту населення райдержадміністрації не були порушені.
Одночасно відповідач просить врахувати, що громадянка ОСОБА_1 неодноразово письмово зверталась до Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА та до Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації по питаннях забезпечення санаторно-курортного лікування та по іншим питанням соціального захисту, на що їй надавались вичерпні відповіді. У зв'язку з цим відповідач вважає, що ніякої моральної шкоди з боку спеціалістів управління соціального захисту населення позивачу не було завдано.
На підставі вищенаведеного відповідач просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд приходить до висновку, що у задоволенні позову слід відмовити з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є особою з інвалідністю першої групи з дитинства та перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Ківерцівської РДА, що підтверджується копією відповідного посвідчення позивача серії НОМЕР_3 (а.с.10).
З 08.12.2014 року позивач перебувала на обліку в Управлінні соціального захисту населення Ківерцівської РДА за №124 на санаторно-курортне лікування за прізвищем ОСОБА_2 на час звернення із заявою від 08.12.2014 року, в якій просила видати путівку в санаторій "Салют" (м. Одеса) (а.с.11). До заяви позивач додала довідку лікарсько-консультативної комісії №332 для одержання путівки на санаторно-курортне лікування від 08.12.2014 року за формою №070/о (а.с.12). У зазначеній довідці вказано профіль санаторно-курортного лікування, а саме хвороби нервової системи та рекомендовано наступні санаторії: "Одеса", "Лісова пісня", "Трускавець". Крім того, у довідці зазначено, що вона дійсна протягом 12 місяців з часу видачі.
Як слідує з акта про відмову від санаторно-курортного лікування (путівки) / ненадання згоди на санаторно-курортне лікування (путівку) від 30.05.2016 року, складеного працівниками Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА, у телефонному режимі за номером телефону НОМЕР_1 ОСОБА_1 запропоновано путівку № 1727 до санаторію "Салют" з 06.06.2016 року по 26.06.2016 року, однак позивач відмовилася від санаторно-курортного лікування (путівки) у зв'язку з погіршенням стану здоров'я (далеко їхати) (а.с.13).
Також судом встановлено, що працівниками Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА складено акт про зняття з обліку на забезпечення санаторно-курортного лікування від 29.03.2018 року, відповідно до якого ОСОБА_1 була знята з 29 березня 2018 року з обліку на забезпечення санаторно-курортним лікуванням у зв'язку із закінченням строку дії довідки форми №070/о, та не поновленням її (а.с.16).
28 серпня 2018 року позивач повторно подала до Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА заяву про забезпечення санаторно-курортним лікуванням, в якій просила взяти її на облік для забезпечення санаторно-курортним лікуванням шляхом надання санаторно-курортної путівки до санаторію / укладення тристороннього договору із санаторієм "Лісова пісня" (с. Гаївка Шацього району) (а.с.17). Як вбачається з даної заяви, відповідач додатково для розгляду цієї заяви вказав позивачу подати до 28.09.2018 року копію довідки про розірвання шлюбу. Заяву та документи на 5 аркушах, в тому числі і медичну довідку №173 від 28.08.2018 року для одержання путівки на санаторно-курортне лікування (форма № 070/о) від 28.08.2018 року (а.с.18), відповідач прийняв 28.09.2018 року та зареєстрував в журналі обліку осіб за №281.
З матеріалів справи слідує, що позивач зверталася до Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації з приводу виділення путівки на санаторно-курортне оздоровлення, який листом від 12.10.2018 № П-360/1гл надав ОСОБА_1 відповідь, де повідомив про те, що у зв'язку із закінченням строку дії попередньої медичної довідки форми №070/о, яка не була поновлена, її було знято з обліку для забезпечення санаторно-курортною путівкою 29 березня 2018 року (а.с.14). При цьому, Департамент соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації додатково у листі зазначив, що позивач перебуває на обліку для забезпечення санаторно-курортною путівкою відповідно до заяви з 28.08.2018 року в санаторій "Лісова пісня", черга №270, а у 2018 році Управлінню соціального захисту населення Ківерцівської РДА виділено кошти на оздоровлення 15 осіб з інвалідністю загального захворювання та з дитинства. У зв'язку з вищезазначеним ОСОБА_1 повідомлено, що забезпечити її путівкою на санаторно-курортне лікування у 2018 році немає можливості.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров'я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм (ст.49 Конституції України).
Частинами 6, 9 статті 38 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21.03.1991 року № 875-ХІІ визначено, що особи з інвалідністю і діти з інвалідністю за наявності медичних показань мають право на безплатне забезпечення санаторно-курортними путівками. Порядок та умови забезпечення осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю лікарськими, технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення, санаторно-курортними путівками, автомобілями, а також переліки технічних та інших засобів реабілітації і виробів медичного призначення визначає Кабінет Міністрів України.
Порядок забезпечення санаторно-курортними путівками деяких категорій громадян структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення (крім м. Києва) рад затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2006 року № 187 (далі - Порядок № 187).
Цей Порядок визначає механізм забезпечення структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення (крім м. Києва) рад (далі - органи соціального захисту населення) санаторно-курортними путівками (далі - путівки) до санаторно-курортних закладів осіб відповідно до Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про жертви нацистських переслідувань" та "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (пункт 1 Порядку №187).
Відповідно до пункту 2 цього Порядку органи соціального захисту населення забезпечують відповідно до цього Порядку безоплатними путівками до санаторно-курортних закладів згідно з медичними рекомендаціями в порядку черговості: осіб з інвалідністю усіх категорій за рахунок коштів, передбачених Мінсоцполітики.
Особи, зазначені у пункті 2 цього Порядку, повинні перебувати на обліку для забезпечення санаторно-курортним лікуванням в органах соціального захисту населення за місцем їх реєстрації (пункт 3 Порядку №187).
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 року №110 затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення деяких категорій інвалідів санаторно-курортними путівками, та внесено зміни до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2006 р. № 187 і від 31 березня 2015 р. № 200 (далі - Постанова №110).
Зокрема, цією Постанова №110 змінено систему закупівлі санаторно-курортних послуг на відшкодування вартості послуг санаторно-курортного лікування (путівки) для осіб з інвалідністю через безготівкове перерахування коштів санаторно-курортним закладам за надані послуги на підставі тристоронньої угоди.
Пунктом 5 Порядку №187 передбачено, що путівки видаються особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, відповідно до медичних рекомендацій з урахуванням пільг, передбачених законодавством для конкретної категорії осіб, в порядку черговості. Для одержання путівки подається заява та медична довідка закладу охорони здоров'я за формою № 070/о. Після закінчення строку дії зазначеної медичної довідки, але не рідше ніж один раз на три роки, подається нова медична довідка. У разі неподання такої довідки особа, яка понад три роки перебуває на обліку для забезпечення санаторно-курортною путівкою, знімається з обліку.
Відповідно до пункту 9 Порядку №187 особи з інвалідністю загального захворювання та особи з інвалідністю з дитинства забезпечуються путівками строком на 18-21 день в порядку черговості.
Як визначено у пункті 17-2 Порядку №187 орган соціального захисту населення, санаторно-курортний заклад та особа з інвалідністю загального захворювання чи особа з інвалідністю з дитинства, у тому числі особа з інвалідністю з наслідками травм і захворюваннями хребта та спинного мозку, укладають у трьох примірниках договір. Усі примірники договору, підписані керівником органу соціального захисту населення та особою з інвалідністю загального захворювання чи особою з інвалідністю з дитинства, у тому числі особою з інвалідністю з наслідками травм і захворюваннями хребта та спинного мозку, і скріплені печаткою (за наявності) зазначеного органу, передаються особі з інвалідністю. Після прибуття зазначеної особи з інвалідністю до відповідного санаторно-курортного закладу керівник такого закладу підписує і скріплює печаткою (за наявності) всі примірники договору, після чого заклад надсилає один примірник договору поштовим відправленням до органу соціального захисту населення, другий - передає особі з інвалідністю, а третій - залишає на зберіганні у закладі. Про відмову від санаторно-курортного лікування особа повинна повідомити санаторно-курортний заклад та орган соціального захисту населення не менше ніж за десять днів до дати заїзду.
З вищенаведеного слідує, що особи з інвалідністю з дитинства забезпечуються путівками на санаторно-курортне лікування в порядку черговості відповідно до медичних рекомендацій з обов'язковим перебуванням особи на обліку для забезпечення санаторно-курортним лікуванням в органах соціального захисту населення за місцем її реєстрації. При цьому, для отримання путівки особа подає органу соціального захисту населення заяву про забезпечення санаторно-курортним лікуванням та медичну довідку закладу охорони здоров'я за формою № 070/о. Після закінчення строку дії зазначеної медичної довідки, але не рідше ніж один раз на три роки, подається нова медична довідка. У разі неподання такої довідки особа, яка понад три роки перебуває на обліку для забезпечення санаторно-курортною путівкою, знімається з обліку.
Судом встановлено, що у зв'язку із закінченням строку дії довідки №332 для одержання путівки на санаторно-курортне лікування від 08.12.2014 року (форма № 070/0), та непоновленням її, позивача було знято з обліку на забезпечення санаторно-курортним лікуванням, про що працівниками Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА було складено відповідний акт від 29.03.2018 року. Тобто, з цього часу позивач втратила право на отримання путівки відповідно до черги, в якій перебувала, в тому числі і право на укладення тристоронньої угоди, яка передбачає безготівкове перерахування коштів санаторно-курортним закладам.
Разом з тим, таке право на відшкодування вартості путівки та укладення тристоронньої угоди позивач відновила у зв'язку із повторним взяттям на облік в Управлінні соціального захисту населення Ківерцівської РДА відповідно до поданої заяви від 28.08.2018 року про забезпечення санаторно-курортним лікуванням, яка була зареєстрована за №281. Однак, знову ж, відшкодування вартості путівки на підставі укладеної тристоронньої угоди здійснюється органами соціального захисту в порядку черговості. Відтак, суд зазначає, що позачергове надання санаторно-курортної путівки, в тому числі і укладення тристороннього договору із санаторієм, особі з інвалідністю з дитинства через управління соціального захисту населення чинним законодавством не передбачено.
Отже, суд зауважує, що відповідач в межах наданих йому повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства правомірно зняв та повторно взяв позивача на облік у 2018 році для забезпечення санаторно-курортним лікуванням в порядку черговості, а тому такі його дії є правомірними.
На підставі вищенаведеного суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог позивача про визнання дій (бездіяльності) Управління соціального захисту населення Ківерцівської РДА протиправними та зобов'язання надати поза чергою путівку на санаторно-курортне лікування відповідно до чинного законодавства.
Також суд вважає, що не підлягає задоволенню позовна вимога про стягнення на користь позивача моральної шкоди, оскільки вважає її похідною від вимоги про визнання дій (бездіяльності) відповідача протиправними, яка залишена судом без задоволення.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими, а тому в задоволенні позову відмовляє повністю.
Керуючись статтями 243 - 246, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_2) до Управління соціального захисту населення Ківерцівської районної державної адміністрації (45200, Волинська область, Ківерцівський район, місто Ківерці, вулиця 17 Вересня, будинок 6А, код ЄДРПОУ 03192032) про визнання дій (бездіяльності) протиправними, зобов'язання надати поза чергою путівку на санаторно-курортне лікування відповідно до чинного законодавства та стягнення моральної шкоди в сумі 10 000 грн. відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" цього Кодексу. Апеляційна скарга може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Суддя В.Д. Ковальчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2018 |
Оприлюднено | 29.12.2018 |
Номер документу | 78843349 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адмінправопорушення
Немирівський районний суд Вінницької області
Науменко С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні