Рішення
від 18.12.2018 по справі 0440/5504/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 грудня 2018 року Справа № 0440/5504/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіВерба І.О. при секретарі судового засіданняШелгуновій І.А. за участю представників: позивача відповідача Січкарука О.О. Ніканорової О.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія про застосування заходів реагування, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 19.07.2018 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія (код ЄДРПОУ 02216158) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкта, а саме: будівлю за адресою: АДРЕСА_3, орендовані приміщення розташовані на 2-му та 3-му поверсі будівлі за адресою: АДРЕСА_2 будівлю за адресою: АДРЕСА_4, орендовані приміщення, розташовані на 3-му та 4-му поверсі будівлі за адресою: АДРЕСА_5 Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія (код ЄДРПОУ 02216158), до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації та зобов'язання зупинити експлуатацію вищезазначеного об'єктів.

2. Ухвалою від 24.07.2018 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

3. 09.08.2018 на виконання вимог ухвали позивачем надано платіжне доручення № 767 від 30.07.2018 про сплату судового збору за подання адміністративного позову у розмірі 1 762 грн.

4. У зв'язку із перебуванням головуючого судді по справі у відрядженні з 30.07.2018 по 31.08.2018 включно для роботи в Національній школі суддів України (наказ № 497-к від 09.07.2018), питання щодо призначення справи до розгляду розглянуто 04.09.2018.

5. Ухвалою суду від 04.09.2018 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі № 0440/5504/18, призначено підготовче засідання на 26.09.2018.

6. 26.09.2018 у підготовче засідання прибули представники позивача та відповідача.

7. Представником відповідача надані докази на підтвердження часткового усунення порушень визначених в акті перевірки.

8. У підготовчому засіданні оголошено перерву до 24.10.2018.

9. 24.10.2018 у підготовче засідання прибули представники позивача та відповідача.

10. Представником позивача надано клопотання про поновлення строку звернення до суду.

11. 24.10.2018 судом продовжено строк підготовчого провадження до 90 днів. З метою вручення копії клопотання про поновлення строку звернення до суду відповідачу, оголошено перерву до 30.11.2018.

12. У підготовче засідання, призначене на 30.11.2018 прибули представники позивача та відповідача.

13. Ухвалою суду від 30.11.2018 визнано поважними причини пропуску строку звернення та поновлено строк звернення до адміністративного суду Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області із позовною заявою до Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія про застосування заходів реагування.

14. Ухвалою суду від 30.11.2018 закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 0440/5504/18, призначено справу до судового розгляду по суті на 07.12.2018.

15. 07.12.2018 у судовому засіданні оголошено перерву до 18.12.2018.

16. 18.12.2018 у судове засідання прибули представники позивача та відповідача, які підтримали обрані правові позиції.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

17. В обґрунтування позову зазначено, що подальша експлуатація об'єкта Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія із порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які були виявлені під час проведення перевірки, створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

18. Відповідач проти позову заперечив зазначивши, що частина порушень, зазначених в акті перевірки усунені.

IV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

19. У період з 10.04.2018 по 13.04.2018 на підставі наказу від 27.03.2018 № 30, виданого ДМУ Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області, посвідчення на перевірку від 10.04.2018 № 457 інспектором 1 ДПРЧ 8 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області лейтенантом служби ЦЗ Литюком Ігорем Олександровичем, старшим інспектором 2 ДПРЧ 8 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області капітаном служби Рибак Ольгою Іванівною, старшим інспектором 18 ДПРЧ 8 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області лейтенантом служби ЦЗ Галенко Тетяною Євгенівною, старшим інспектором 19 ДПРЧ 8 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області майором служби ЦЗ Малим Віталієм Анатолійовичем проведено планову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія , а саме перевірено: будівлю за адресою: АДРЕСА_3, орендовані приміщення розташовані на 2-му та 3-му поверсі будівлі за адресою: АДРЕСА_2 будівлю за адресою: АДРЕСА_4, орендовані приміщення, розташовані на 3-му та 4-му поверсі будівлі за адресою: АДРЕСА_5 Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія .

20. За результатами перевірки складено акт від 10-13.04.2018 № 148, припис не видавався.

21. Актом перевірки об'єктів КЗК Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 13.04.2018 № 148 (далі - акт) встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджено наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 № 312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014, Національний стандарт України Знаки безпеки та системи евакуаційні фотолюмінесцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , затверджений наказом від 14.10.2013 № 1231 (далі - ДСТУ 7313:2013), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджено наказом Мінрегіону України від 30.11.2014 № 312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 № 1200 Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю (далі - Порядок забезпечення), а саме:

- орендовані приміщення розташовані на 2-му та 3-му поверсі будівлі за адресою:

АДРЕСА_2:

1) розділ V, глава 1, п. 1.2, додаток А (обов'язковий) таблиця А1 пункт 6, п.п. 6.2 наказ МВС України від 30.12.2014 № 1417 Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні (далі - ППБУ) Системи протипожежного захисту (далі - ДБН В.2.5-56:2014) - приміщення бібліотеки не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації;

2) розділ II, п. 5, п. 10.7 п. 4.6.1 ППБУ ДСТУ 7313:2013 - плани евакуації не виконані на фотолюмінісцентній основі;

3) розділ IV, глава 1, п. 1.6 ППБУ - з'єднання жил електродротів не виконано за допомогою зварки, пайки, опрессовки або за допомогою спеціальних затискачів;

4) розділ V, глава 2, п. 2., пп. 2 ППБУ - кожен пожежний кран-комплект не укомплектований пожежним рукавом та пожежним стволом;

5) розділ V, глава 2, п. 2.2, п. 9 ППБУ - кожен пожежний кран-комплект не рідше одного разу на рік не піддають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування;

6) розділ III, глава 2, п. 2.32, п. 2.31 ППБУ - на шляхах евакуації не встановлені світлові покажчики Вихід білого кольору на зеленому фоні з підключенням до мережі аварійного освітлення;

7) розділ III, глава 2, п. 2.37 ППБУ - допускається захаращення шляхів евакуації, а саме: проходу коридору 2-го поверху стелажами;

- будівля за адресою: м. Дніпро, вул. Савченка, 10:

8) розділ III, п. 2, п. 2.37, розділ І, п. 2 ППБУ - допущено замикання евакуаційних виходів з першого поверху громадської будівлі на замки, що важко відчиняються зсередини;

- будівля за адресою: АДРЕСА_4:

9) розділ IV, п. 2, п. 2.26, розділ І, п. 2 ППБУ - не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту побутового кондиціонера незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів в приміщені бібліотеки;

10) розділ V, глава 1, п. 1.2, додаток А (обов'язковий) таблиця А1 пункт 6, п.п. 6.2 ППБУ ДБН В.2.5-56:2014 - приміщення бібліотеки не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації;

11) розділ ІІ п. 8 ППБУ - приміщення бібліотеки не забезпечено в повному обсязі відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ІSО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ІSО 6309:1987, IDТ) та ТОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;

12) розділ II, п. 5, п. 10.7 п. 4.6.1 ППБУ ДСТУ 7313:2013 - плани евакуації не виконані на фотолюмінісцентній основі;

- орендовані приміщення розташовані на 3-му та 4-му поверсі будівлі за адресою: АДРЕСА_5:

13) розділ V, глава 1, п. 1.2, додаток А (обов'язковий) таблиця А1 пункт 6, п.п. 6.2 ППБУ ДБН В.2.5-56:2014 - приміщення бібліотеки не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації;

14) розділ IV, глава 1, п. 1.6 ППБУ - з'єднання жил електродротів не виконано за допомогою зварки, пайки, опрессовки або за допомогою спеціальних затискачів;

15) розділ IV п. 1.18 ППБУ - Електророзетки не встановлено на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;

- загальні вимоги:

16) ст. 20; п. 1, 2, 3 Кодексу цивільного захисту України; Порядок забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту , затверджений Постановою Кабміну України від 19.08.2002 № 1200 - не забезпечено працюючий персонал засобами індивідуального захисту від вражаючих заходів;

17) ст. 130 КЦЗУ - не розроблено та не затверджено інструкцію щодо дій персоналу суб'єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій.

22. У період з 16.10.2018 по 19.10.2018 на підставі наказу від 16.10.2018 № 91, виданого ДМУ Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області, посвідчення на перевірку від 16.10.2018 № 1476 інспектором 1 ДПРЧ 8 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області лейтенантом служби ЦЗ Литюком Ігорем Олександровичем, інспектором 2 ДПРЧ 8 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області лейтенантом служби Величком Михайлом Вікторовичем, інспектором 18 ДПРЧ 8 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області лейтенантом служби ЦЗ Погрібним Кирилом Анатолійовичем, старшим інспектором 19 ДПРЧ 8 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області майором служби ЦЗ Малим Віталієм Анатолійовичем проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія , а саме перевірено: будівлю за адресою: АДРЕСА_3, орендовані приміщення розташовані на 2-му та 3-му поверсі будівлі за адресою: АДРЕСА_2 будівлю за адресою: АДРЕСА_4, орендовані приміщення, розташовані на 3-му та 4-му поверсі будівлі за адресою: АДРЕСА_5 Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія , з метою перевірки стану усунення порушень, виявлених актом 10-13.04.2018 № 148.

23. За результатами позапланової перевірки складено акт від 16-19.10.2018 № 1054, яким підтверджено не усунення порушень, а саме порушеними є:

- орендовані приміщення розташовані на 2-му та 3-му поверсі будівлі за адресою: АДРЕСА_2:

1) розділ V, глава 1, п. 1.2, додаток А (обов'язковий) таблиця А1 пункт 6, п.п. 6.2 наказ МВС України від 30.12.2014 № 1417 Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні (далі - ППБУ) Системи протипожежного захисту (далі - ДБН В.2.5-56:2014) - приміщення бібліотеки не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації;

2) розділ II, п. 5, п. 10.7 п. 4.6.1 ППБУ ДСТУ 7313:2013 - плани евакуації не виконані на фотолюмінісцентній основі.

24. Припис за результатами позапланової перевірки не складався.

25. Відповідачем на підтвердження усунення порушення, визначеного у пункті 2 акта № 1054 надано договір № 004-ПЕ від 08.11.2018, який укладено між Комунальним закладом культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія (замовник) та ФОП ОСОБА_1. (постачальник).

26. Відповідно до пункту 1.1. зазначеного договору постачальник зобов'язаний поставити замовникові товар код ДК 021:2015 34990000-3 Регулювальне, запобіжне, сигнальне та освітлювальне обладнання (фотолюмінісцентні таблички на пластиковій основі План евакуації ), зазначений в специфікації, що є невід'ємною частиною договору, а замовник - прийняти і оплатити такий товар.

27. Відповідно до видаткової накладної № 5 від 09.11.2018 відповідачем придбано Фотолюмінісцентні таблички на пластиковій основі План евакуації у кількості 3 шт. на суму 2 850 грн.

28. Використання відповідачем приміщень за адресою АДРЕСА_1 здійснюється на підставі договору оренди від 16.01.2007, відповідно до пункту 5.5. якого орендар забезпечую пожежну безпеку об'єкта, керуючись Законом України Про пожежну безпеку , нормами та правилами пожежної безпеки, приписами органів державного пожежного нагляду.

29. Згідно довідки від 17.12.2018 бібліотечний фонд налічує: 2 поверх 193,300 тис. од., 3 поверх 468,000 тис. од.

30. Комунальним закладом культури Дніпропетровський національний історичний музей ім. Д.І.Яворницького направлено лист від 26.11.2018 за № 839 Комунальному закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія , в якому зазначено, що:

- у 2019 році планується виконати роботи по влаштуванню систем протипожежного захисту та сигналізації для будівлі-музею: м. Дніпро. пр. Д. Яворницького 18;

- орієнтовна вартість робіт складатиме 3 700 000 грн. На даний час маємо комерційну пропозицію ТОВ Науково-виробниче об'єднання Техногенна безпека на зазначену суму.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

31. Відповідно до підпункту 39 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 на ДСНС України покладено завдання організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно - правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.

32. Згідно підпунктів 27, 35 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області , затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 № 507) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання; складає акти перевірок, видає припису, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

33. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб (частина перша статті 64 Кодексу цивільного захисту України).

34. Згідно підпункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

35. Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

36. Згідно підпунктів 1, 4, 8 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема:

- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

- відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій

37. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

38. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

39. Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

40. Згідно частини першої та шостої статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

41. Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

42. Забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання (частина третя статті 55 Кодексу цивільного захисту України).

43. На суб'єкта господарювання покладаються обов'язки щодо забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об'єктах суб'єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб'єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики (ст стаття 20 Кодексу цивільного захисту України).

44. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні (далі - Правила), які є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

45. Пунктами 4, 5 розділу І Правил встановлено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

46. Особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об'єктах, їх права та обов'язки визначаються відповідно до законодавства.

47. Пунктом 6 Правил визначено, що у разі передачі в оренду цілісного майнового комплексу або окремих його частин, приміщень, інших об'єктів за домовленістю сторін цивільно-правового договору визначаються права та обов'язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення пожежної безпеки та відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки на об'єкті оренди.

48. Розділом V Правил встановлені вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту.

49. Згідно пункту 1.1 розділу V Правил усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.

50. Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2010 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту" (пункту 1.2 розділу V Правил).

51. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об'єктів (пункт 1 розділу ІІ Правил).

52. Згідно з підпунктом 7.1 пункту 7 ДБН В.2.5-56:2014 системи пожежної сигналізації призначені для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів (наприклад: евакуювання людей, виклик рятувальних підрозділів, запуск проти димних систем пожежогасіння, здійснення управління протипожежними клапанами, дверима, воротами та завісами (екранами), відключення або блокуванням (розблокуванням) інших інженерних систем та устаткування при сигналі пожежа тощо).

53. Системи пожежної сигналізації повинні (підпункт 7.2.1 пункту 7 ДБН В.2.5-56:2014):

а) виявляти ознаки пожежі на ранній стадії;

б) передавати тривожні сповіщання до пристроїв передавання пожежної тривоги та попередження про несправність;

в) формувати сигнали управління для систем протипожежного захисту та іншого інженерного обладнання, що задіяне при пожежі;

г) сигналізувати про виявлену несправність, яка може негативно впливати на нормальну роботу СПС.

54. Пунктом 6.2 таблиці А.1 ДБН В.2.5-56:2014, яка є обов'язковою, визначено необхідність обладнання усіх приміщень бібліотек з фондом зберігання до 500 тис. умовних одиниць системою протипожежної сигналізації. Перевищення фонду зберігання 500 тис. умовних одиниць потребує поряд із встановленням системи протипожежної сигналізації використання адресних компонентів із застосуванням димових або комбінованих сповіщувачів.

VI. ОЦІНКА СУДУ

55. За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

56. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

57. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

58. Забезпечення техногенної та пожежної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

59. Пожежна безпека характеризується відсутністю неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж, а також пов'язаної з ними можливості завдання шкоди людям.

60. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення від надзвичайних ситуацій техногенного характеру.

61. Надзвичайна ситуація - це обстановка на окремій території чи суб'єкті господарювання на ній або водному об'єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров'ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об'єкті, провадження на ній господарської діяльності.

62. Забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника (частина друга статті 51 Кодексу цивільного захисту України), забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання (частина третя статті 55 Кодексу цивільного захисту України).

63. Захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємства до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

64. Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

65. В матеріалах справи міститься акт від 16-19.10.2018 № 1054, складений за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, з якого вбачається часткове усунення виявлених контролюючим органом порушень. Після проведення перевірки відповідач продовжив вживати заходів до усунення порушень, зокрема, придбав для встановлення плани евакуації на люмінесцентній основі.

66. Надаючи оцінку доводам сторін щодо створення наявним порушенням реальної загрози життю та/або здоров'ю людей, суд виходить з того, що не всі виявлені перевіркою порушення техногенної та пожежної безпеки, які є реальною загрозою для життя та здоров'я людей, є усунутими, що підтверджено матеріалами справи.

67. Суд зазначає, що на час винесення судового рішення не усуненим залишилось порушення, що стосуються правил пожежної безпеки та яке продовжують створювати загрозу життю та здоров'ю людей у разі виникнення пожежі - не встановлено автоматичної системи пожежної сигналізації.

68. Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, у зв'язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, особливо у приміщеннях де зберігаються книги та паперові видання, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей, що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння (пункт 1 акта № 1054).

VІІ. ВИСНОВОК СУДУ

69. Наявність реальної загрози безпосередньо життю та здоров'ю людей є обов'язковою умовою для застосування заходів реагування.

70. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку, що порушення, у сфері техногенної та пожежної безпеки закріплені пунктом 1 акта № 1054 створює реальну загрозу життю та/або здоров'ю людей - як персоналу закладу так і осіб, які в ньому перебувають.

71. Пожежа це неконтрольований процес знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (стаття 2 Кодексу цивільного захисту України).

72. Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.

73. Отже, законодавець пов'язує настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

74. Неможливість своєчасного та належного оповіщення по пожежу та пожежогасіння, евакуації та надання допомоги людям створюють реальну загрозу їх життю та здоров'ю.

75. Застосована правова позиція відповідає правовим висновкам Верховного Суду, викладеним у постанові від 20.06.2018 у справі № 826/4267/16.

76. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд виходить із того, що не всі порушення у сукупності можуть кваліфікуватись як такі, що створюють реальну загрозу життю і здоров'ю людей, отже, вжиття заходів реагування до повного усунення порушень, всіх виявлених актом перевірки від 10-13.04.2018 № 148, із врахуванням їх часткового усунення, не є підставним.

77. Суд дійшов висновку, що неусунене порушення, визначене у пункті 1 акта № 1054 від 16-19.10.2018 є підставою для вжиття заходів реагування.

78. Не підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов'язання відповідача зупинити експлуатацію вищезазначеного об'єктів, оскільки законодавець не надає суб'єкту владних повноважень права заявляти такі позовні вимоги, вимагаючи від останнього діяти відповідно до статті 19 Конституції України лише у порядку і спосіб, передбачені законом.

79. Оскільки позивач є суб'єктом владних повноважень, відповідно до статті 139 КАС України витрати на сплату судового збору покладаються на позивача та не підлягають стягненню з відповідача.

80. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (38598371; вул. Короленка, 4, м. Дніпро, 49600) до Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія (код ЄДРПОУ 02216158; вул. Юрія Савченка, буд. 10, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49006) про застосування заходів реагування - задовольнити частково.

2. Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкта, а саме: орендованих приміщень розташованих на 2-му та 3-му поверсі будівлі за адресою: м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 18 Комунального закладу культури Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека імені первоучителів Слов'янських Кирила і Мефодія (код ЄДРПОУ 02216158), до усунення порушень, визначених у пункті 1 розділу Опис виявлених порушень акту позапланової перевірки № 1054 від 16-19.10.2018.

3. В іншій частині позовних вимог відмовити.

4. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

5. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

6. Повне рішення складено 26.12.2018.

Суддя І.О. Верба

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2018
Оприлюднено29.12.2018
Номер документу78843382
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0440/5504/18

Рішення від 18.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Рішення від 18.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 30.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 30.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 30.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 30.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 04.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 24.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні