ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
15 листопада 2018 року 12:55Справа № 808/2116/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., за участю секретаря судового засідання Гавриленко А.О. та представників
позивача: ОСОБА_1
відповідача: ОСОБА_2
третьої особи: ОСОБА_3
розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Компаніт
до Виконавчого комітету Запорізької міської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_4 підприємство Водоканал
про визнання протиправним рішення,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
05.06.2018 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Компаніт (далі - позивач) до Виконавчого комітету Запорізької міської ради (далі - відповідач), в якому позивач просить суд: визнати протиправним рішення відповідача від 29.05.2003 №167 про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств у системі каналізування м. Запоріжжя .
Ухвалою суду від 08.06.2018 відкрито провадження в адміністративній справі №808/2116/18 та призначено підготовче засідання на 05.07.2018.
Ухвалами суду від 05.07.2018 за клопотанням представника позивача до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача залучено ОСОБА_4 підприємство Водоканал та відкладено підготовче засідання до 02.08.2018.
Ухвалою суду від 02.08.2018 провадження у справі зупинено до 19.09.2018 для надання сторонам часу на примирення.
Ухвалою суду від 19.09.2018 провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 19.09.2018 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання до 10.10.2018.
Ухвалою суду від 10.10.2018 провадження у справі зупинено до 15.11.2018 для надання сторонам часу на примирення.
Протокольною ухвалою суду від 15.11.2018 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті в цей же день.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що підставою для прийняття відповідачем оскаржуваного рішення є наказ Департаменту будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 №37, який скасовано розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №166-р. Відтак, на думку позивача, рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.2003 №167 про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств у системі каналізування м. Запоріжжя є протиправним. Просить задовольнити позов.
Відповідач позов не визнав, надав відзив (вх. від 04.07.2018 №20840), у якому пояснив, що розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №166-р не містить жодних посилань на скасування місцевих правил стічних вод підприємств. Просить відмовити у задоволенні позову.
Третя особа надала пояснення (вх. від 01.08.2018 №23992), аналогічні відзиву Виконавчого комітету Запорізької міської ради. У задоволенні позову просить відмовити.
Розгляд справи здійснювався за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу Акорд .
У судовому засіданні 15.11.2018 на підставі ст. 250 КАС України судом проголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв'язок у сукупності
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Компаніт (код ЄДРПОУ 32474938) зареєстроване в якості юридичної особи.
Рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.2003 №167 затверджено Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя (далі по тексту - Правила №167), які погоджено Державним управлінням екології та природних ресурсів в Запорізькій області та санітарним лікарем міської СЕС.
Правила затверджено відповідно до наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики від 19.02.2002 № 37 Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за № 402/6690, для проведення єдиної екологічної політики з питань охорони навколишнього природного середовища, упорядкування укладення договорів з підприємствами на послуги каналізації та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів.
Згідно з п. 1.2 Правил №167, вони є обов'язковими до виконання всіма підприємствами, яким Водоканал надає послуги з водопостачання і водовідведення, розташованими на території Запорізької міської ради.
Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 19.11.2009 № 476 внесено зміни до рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.2003 № 167 Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя у частині додатку № 1 до Правил №167, затверджено допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються підприємствами у міську систему каналізування у новій редакції.
Згідно з п. 7.8 Правил №167 приймання з метою контролю якості стічних вод підприємств Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення допустимих концентрацій (ДК) забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник підприємства-абонента.
02.05.2018 ухвалою Господарського суду Запорізької області відкрито провадження у справі № 908/753/18 за позовом КП Водоканал до ТОВ Компаніт про стягнення заборгованості за скид понаднормативних забруднень, при цьому позовну заяву обґрунтовано із посиланням на Правила №167.
Вважаючи, що рішення відповідача про затвердження Правил №167 є протиправним у зв'язку із тим, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №166-р скасовано наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики від 19.02.2002 № 37, відповідно до якого затверджено спірні Правила, ТОВ Компаніт звернулось до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Підпунктом 5 п. а ст. 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено, зокрема, вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод.
Відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища екологічні нормативи розробляються і вводяться в дію центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, та іншими уповноваженими на те державними органами відповідно до законодавства України.
Відповідно до ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Як вбачається з п. 1.1 Правил №167, їх розроблено у відповідності до Закону України Про питну воду й питне водопостачання ; Закону України Про охорону навколишнього природного середовища ; Водного кодексу України; постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 1999 року №303 Про затвердження Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища й стягнення цього збору ; Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 1999 року № 465; Будівельних норм і правил Каналізація. Зовнішні мережі й споруди (БНіП 2.04.03-85, окрім пункту 6.2); Правил приймання стічних вод підприємств в комунальні і відомчі системи каналізації населених пунктів України та Інструкції про встановлення і стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів, затвердженими наказом Держбуду України від 19 лютого 2002 року № 37, зареєстрованими Міністерством юстиції України 26 квітня 2002 року під № 403/6691; Правил користування системи комунального водопостачання і водовідведення в містах і селищах України, затвердженими наказом Держжитлокомунгоспу України від 01.07.1994 №65 і зареєстрованими Мінюстом 22.07.1994; Правил технічної експлуатації систем водопостачання і каналізування населених пунктів України, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 05 липня 1995 року №30 і зареєстрованих Мінюстом України 21.07.1995 №231/767 та інших нормативних актів, які регулюють питання приймання стічних вод у міську систему каналізування.
Пунктом восьмим додатку до розпорядження Кабінету Міністрів України Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів влади від 10.03.2017 № 166-р, зокрема, скасовано наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики від 19.02.2002 № 37 як такий, що втратив актуальність.
Пунктом другим розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 166-р зобов'язано Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади вжити заходів до запобігання незаконній практиці надіслання до виконання нормативно-правових актів, що не пройшли державну реєстрацію, а також методичних рекомендацій та листів, якими встановлюються правові норми.
Вказане розпорядження Кабінету Міністрів України набрало чинності 21.05.2017.
Законом України від 18.05.2017 № 2047-VIII, статтю 13 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення від 10 січня 2002 року N 2918-III доповнено абзацом, згідно якого до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належить затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів.
Одночасно із цим, розділ III Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення доповнено статтею 13-1, якою передбачено, що скидання стічних вод у водні об'єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населенного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Місцеві правила включають: основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення; популяційний еквівалент населеного пункту; основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб'єктами господарювання; вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод; визначення механізму контролю за скиданням стічних вод; розмір плати, що справляється із суб'єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод; визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод; інші вимоги, передбачені законом.
Отже, змінами до Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення законодавець наголосив на необхідності застосування правил приймання стічних вод центрального органу виконавчої влади в разі відсутності місцевих, тим самим вказавши на пріоритетність саме місцевих правил.
Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
ОСОБА_5 України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення , ані розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 166-р не містять приписів щодо необхідності скасування місцевих правил у зв'язку із скасуванням наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики від 19.02.2002 № 37.
Скасування розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 166-р нормативно-правової підстави для затверджених рішенням Запорізької міської ради місцевих правил приймання стічних вод, водночас є підставою для здійснення заходів для затвердження нової редакції місцевих правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення відповідно до правил, однак не є підставою для автоматичного їх скасування чи зупинення дії.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (надалі Мінрегіону) від 01.12.2017 №316 затверджено Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення, які зареєстровано у Мін'юсті 15.01.2018 відповідно за № 56/31508 та № 57/31509.
Наказом Мінрегіону № 316 від 01.12.2017 затверджено окремо на державному рівні Порядок і Правила.
На період розроблення нової редакції місцевих правил приймання, якщо якась частина місцевих правил не відповідає вимогам Правил, зокрема в частині порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення, то відповідно до статті 131 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення від 18.05.2017 застосовуються положення правил приймання стічних вод, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Тобто місцеві правила діють в частині, що не суперечить чинним нормам законодавства.
В чому саме полягає невідповідність Правил №167 Конституції України чи законам України - позивачем не доведено.
Посилання позивача на те, що застосування Правил №167 порушує його права у зв'язку із заявленням КП Водоканал позовних вимог про стягнення з ТОВ Компаніт заборгованості за скид понаднормативних забруднень, визначених на підставі спірних правил, суд не приймає, оскільки рішенням Господарського суду від 03.09.2018 по справі № 908/753/18 встановлено, що …Відбір проб стічних вод було проведено 05.09.2017, Правила приймання стічних вод підприємств, затверджені рішенням Запорізької міської ради № 167 від 29.05.2003 на час вирішення спору в суді є чинними, та були такими, що не суперечили наказу Мінрегіону від 01.12.2017 № 316 в частині вимог Правил, зокрема в частині порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення, оскільки вказаний наказ Мінрегіону пройшов державну реєстрацію 15.01.2018 та 02.02.2018 набрав чинності, тобто після проведення перевірки... .
Крім того, обов'язок позивача вносити плату за скид понаднормативних забруднень встановлено Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення , а не може бути анульовано змінами у підзаконних нормативно-правових актах.
Відтак, підстави для визнання рішення відповідача від 29.05.2003 №167 протиправним у суду відсутні.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Частиною третьою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмежено відповідальністю Компаніт до Виконавчого комітету Запорізької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_4 підприємство Водоканал про визнання протиправним рішення - відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення у повному обсязі виготовлено та підписано 26.12.2018.
Суддя Ю.П. Бойченко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2018 |
Оприлюднено | 29.12.2018 |
Номер документу | 78845542 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні