Рішення
від 21.12.2018 по справі 1740/2007/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

21 грудня 2018 року м. Рівне №1740/2007/18

ОСОБА_1 окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дорошенко Н.О., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Західторгінвест" доДержавної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Західторгінвест" (далі - позивач, ТОВ "Західторгінвест") звернулося до ОСОБА_1 окружного адміністративного суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-1, ДФС України) та просило суд:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ДФС з питань розгляду скарг від 04.05.2018 №17510/41266028/2 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ "Західторгінвест" від 04.05.2018 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов'язати Державну фіскальну службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної ТОВ "Західторгінвест" від 04.05.2018 №5.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що контролюючим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 04.05.2018 не було зазначено конкретного критерію оцінки ступеня ризику, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної, що передбачає визначення конкретного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, чим порушено вимоги підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України). Зазначив, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків було вчасно та в повному обсязі надано контролюючому органу усі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено. Тобто, платником податків надано перелік документів, що були достатніми для прийняття відповідачем рішення про реєстрацію податкової накладної.

Окрім того зауважив, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту виникнення першої події (постачання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

З таких підстав просив суд позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 24.07.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, визначено справу до судового розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Відповідач-1 позову не визнав. Представник відповідача-1 подав суду відзив на позовну заяву (а.с.73), у якому зазначив, що спірне рішення від 04.05.2018 №17510/41266028/2 Державною фіскальною службою України не приймалось. Просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

21.09.2018 позивач подав суду заяву про зміну позовних вимог (а.с.85-92), в якій просив справу розглядати за наступними позовними вимогами:

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.06.2018 №775779/41266028 про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ "Західторгінвест" від 04.05.2018 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов'язати Державну фіскальну службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної ТОВ "Західторгінвест" від 04.05.2018 №5.

17.10.2018 представник позивача подав суду заяву (а.с.108-109) про залучення до участі у справі співвідповідача - Головного управління ДФС у Рівненській області, яким прийнято рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.06.2018 №775779/41266028 про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ "Західторгінвест" від 04.05.2018 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою суду від 17.10.2018 продовжено строк підготовчого провадження до 12.11.2018 та залучено до участі у справі в якості другого відповідача ОСОБА_3 управління ДФС у Рівненській області (далі - відповідач-2, ГУ ДФС у Рівненській області).

Представник відповідача-2 подав відзив на позовну заяву (а.с.125-126), в якому позов не визнав повністю. Заперечуючи проти позовних вимог, представник відповідача-2 зазначив, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної від 04.05.2018 №5 було зупинено, оскільки вказана податкова накладна відповідала критеріям ризиковості платника податків, ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Стверджував, що ГУ ДФС у Рівненській області було чітко зазначено критерії ризику, що зумовили зупинення реєстрації податкової накладної від 04.05.2018 №5. Окрім того наголосив на безпідставності тверджень позивача щодо не зазначення конкретного переліку документів, необхідного для проведення реєстрації відповідної податкової накладної. Оскільки позивачем 08.06.2018 були направлені відповідні повідомлення без повного пакету документів, передбачених вимогами пунктів 12-14 Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, та достатніх для підтвердження здійснення господарських операцій, Комісією ГУ ДФС у Рівненській області обґрунтовано прийнято рішення від 11.06.2018 №775779/41266028 про відмову у реєстрації податкової накладної від 04.05.2018 №5. Відтак, відповідач-2 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

Ухвалою від 26.11.2018 закрито підготовче провадженні у справі, призначено розгляд справи по суті на 17.12.2018, про що сторони повідомлено належним чином.

У судовому засіданні 17.12.2018 представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у заявах по суті справи, просив суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача-2 (ОСОБА_4В.) у судовому засіданні 17.12.2018 заперечував проти позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позов, просив суд відмовити у задоволенні позову.

Представник відповідача-1 у судове засідання 17.12.2018 не з'явився, без повідомлень причин.

17.12.2018 через засоби електронного зв'язку представник відповідача-1 подав суду відзив на позовну заяву (а.с.183-184), в якому вказав, що у квитанції №1 про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567, та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу. ГУ ДФС у Рівненській області чітко зазначено, які саме критерії оцінки ступеня ризику зумовили таке зупинення. Визначення відповідачем у Квитанціях №1 конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься в Наказі №567 "Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Вважає, що рішення Комісії є обґрунтованим, оскільки платником податків не надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено.

Зазначив, що, враховуючи відповідність прийняття ГУ ДФС у Рівненській області рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, у Державної фіскальної служби України відсутні підстави для проведення її реєстрації, як зазначається у позовних вимогах позивача.

У судовому засіданні 17.12.2018 оголошено перерву до 21.12.2018 для надання сторонами додаткових доказів.

У судове засідання 21.12.2018 представники сторін не з'явились, будучи належним чином повідомленні про дату, час та місце судового засідання. Представники позивача, відповідача-2 ГУ ДФС у Рівненській області подали суду клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні. Представник відповідача-1 Державної фіскальної служби України причини неявки в судове засідання суду не повідомив.

Суд не визнавав обов'язковою участь представників сторін в судовому засіданні.

Підстави для відкладення розгляду справи, визначені частиною другою статті 205 КАС України, відсутні.

Відповідно до частини дев'ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

За наведеного, суд вважає можливим провести судовий розгляд без участі представників сторін, в порядку письмового провадження.

З'ясувавши доводи та аргументи сторін, наведені в заявах по суті справи, обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши зібрані у справі докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог повністю, з урахуванням такого.

Судом встановлено, що ТОВ "Західторгінвест" (ЄДРПОУ 41266028) зареєстроване як юридична особа 06.04.2017 та перебуває на обліку як платник податків в ОСОБА_1 об'єднаній Державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Рівненській області. Основний вид діяльності за КВЕД 46.63 Оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва (а.с.14-17).

21.08.2017 між ТОВ "Західторгінвест" (Постачальник) та ТОВ "Юнігран" (Покупець), укладено договір №19/08-2, предметом якого є постачання товарів (а.с.31-33).

У пункті 1.1 даного договору сторони обумовили, що Постачальник зобов'язується поставити Покупцю запасні частини до гірничодобувного і дробарного обладнання, належної якості, а Покупець зобов'язується прийняти та оплатити її на умовах даного Договору.

Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 Договору загальна вартість Продукції (ціна договору), що поставляється за цим Договором, визначається сумою вартості всіх підписаних ОСОБА_5 видаткових накладних. Оплата Продукції за цим Договором здійснюється Покупцем за кожну окрему поставлену партію Продукції протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дати поставки такої партії Продукції. Сторони дійшли згоди, що до моменту проведення оплати Постачальник надає Покупцю копію квитанції про прийняття його податкової накладної з відповідної поставки Продукції до Єдиного реєстру податкових накладних.

Постачальником ТОВ "Західторгінвест" виписано для ТОВ "Юнігран" рахунок-фактуру №СФ-0000149 від 04.05.2018 на поставку товару "плита дробляча кр. 3450.02.011М"; "плита дробляча кр. 3450.02.021М" для ТОВ "Юнігран" на суму 274200,00 грн., в тому числі ПДВ 45700,00 грн. (а.с.34).

На виконання вищезазначеного договору ТОВ "Західторгінвест" відвантажено в адресу ТОВ "Юнігран" товар, що підтверджується видатковою накладною №РН-0000135 від 04.05.2018 на загальну суму 274200,00 грн., в тому числі ПДВ 45700,00 грн. (а.с.35).

Факт транспортування товару підтверджується товарно-транспортною накладною №0000000122 від 04.05.2018, відповідно до якої вантажовідправник - ТОВ "Західторгінвест", автомобільний перевізник, замовник, одержувач - ТОВ "Юнігран" (а.с.36-37).

Окрім цього, відповідно до наданої позивачем довіреності №447 від 04.05.2018, виданою ТОВ "Юнігран" механіку ОСОБА_6, підтверджується факт отримання уповноваженою особою покупця від ТОВ "Західторгінвест" цінностей за рах. №149 від 04.05.2018 (а.с. 38).

На виконання умов договору від 21.08.2017 №19/08-2 ТОВ "Юнігран" здійснив часткову оплату вартості придбаного товару на суму 50000,00 грн., що підтверджується звітами про дебетові і кредитові операції по рахунку 26002054722058 ТОВ "Західторгінвест" за 14.05.2018-18.05.2018, 22.05.2018, 24.05.2018, 29.05.2018-31.05.2018 (а.с.39-48).

ТОВ "Західторгінвест" на господарську операцію з постачання товарів для ТОВ "Юнігран" виписано податкову накладну №5 від 04.05.2018 на загальну суму 274200,00 грн., в тому числі ПДВ 45700,00 грн., яка 25.05.2018 подана для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.49).

Згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційних номер в ЄРПН НОМЕР_1, документ прийнято, реєстрація зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки ПН/РК від 04.05.2018 №5 відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=.00324462423746724041091399447122997446499, "Р" = (а.с.50-51).

08.06.2018 позивачем направлено до ОСОБА_1 об'єднаної Державної податкової інспекції ГУ ДФС у Рівненській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/рохрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 08.06.2018 №5 (а.с.52). Надано документи: рахунок фактура №СФ-0000149 від 04.05.2018 на загальну суму 274200,00 грн., в тому числі ПДВ 45700,00 грн.; видаткова накладна № РН-0000135 від 04.05.2018; на загальну суму 274200,00 грн., в тому числі ПДВ 45700,00 грн.; товарно-транспортна накладна №0000000122 від 04.05.2018 на загальну суму товару 274200,00 грн., в тому числі ПДВ 45700,00 грн.; довіреність №447 від 04.05.2018 на отримання від ТОВ "Західторгінвест" цінностей за Рахунком №149 від 04.05.2018; платіжне доручення від 30.11.2017 №166 про часткову оплату ТОВ "Західторгінвест" за продукцію для АТ "Дніпропетровський стрілочний завод" на суму 606798,00 грн. згідно рахунку №594/т від 07.06.2017; звіт про дебетові і кредитні операції по рахунку ТОВ "Західторгінвест" за 30.11.2017; договір оренди №2, укладений 03.07.2017 між ТОВ "Електроремсервіс" та ТОВ "Західторгінвест"; сертифікати якості на товар №613 від 30.11.2017 та №473 від 30.11.2017; накладна №223_КВ від 30.11.2017 на загальну суму 606798,00 грн.; товарно-транспортна накладна №223_КВ від 30.11.2017 на загальну суму 606798,00 грн.; рахунок No-220.111 від 30.11.2017 на загальну суму 606798,00 грн.; договір поставки №283/СБ від 07.06.2017, укладений між ТОВ "Західторгінвест" та ПАТ "Дніпропетровський стрілочний завод"; Специфікація №1 як додаток №1 від 07.06.2017 до договору №283/СБ від 07.06.2017; акт №30/11-17 від 30.11.2017 здачі-прийняття робіт (надання послуг); Рахунок фактура №30/11-17 від 30.11.2017; Договір-заявка №29/11/17 на транспортні послуги від 29.11.2017; звіти про дебетові і кредитні операції по рахунку 26002054722058 ТОВ "Західторгінвест" за 30.05.2018, 31.05.2018, 29.05.2018, 24.05.2018, 22.05.2018, 18.05.2018, 17.05.2018, 16.05.2018, 15.05.2018, 14.05.2018 (а.с.203-219).

Представником відповідача-2 в судовому засіданні не заперечувалось факту подання позивачем до ОСОБА_1 об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Рівненській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, із поясненнями та копіями вищевказаних документів.

11.06.2018 Комісією ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №775779/41266028 (а.с.53-55), яким позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 04.05.2018 з підстав:

"Надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема, відсутні копії документів: специфікації до договору поставки товару на ТОВ "Юнігран" №19/08-2 від 21.08.2017, довіреності на отримання товару від Дніпропетровського стрілочного заводу та розрахункових документів з ТОВ "Юнігран" за поставлений товар (згідно з договором проплату необхідно було провести до 04.06.2018, однак станом на момент подачі повідомлення копії розрахункових документів надано лише на 18 відс. від необхідної суми, будь-які копії документів (переписки тощо) про відстрочення або розстрочення платежу згідно договору - відсутні)".

18.06.2018 позивач подав до Державної фіскальної служби України скаргу на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №775779/41266028 від 11.06.2018, з вимогою скасувати рішення Комісії ДФС та зареєструвати ПН/РК (а.с.56, 59, 60).

Комісією ДФС з питань розгляду скарг прийнято Рішення №17510/41266028/2 від 11.07.2018, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін (а.с.57-58).

Незгода позивача з рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 04.05.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних зумовила його звернення до суду з позовом, при вирішенні якого суд виходить з такого.

За правилами пункту 185.1 статті 185 ПК України, операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об'єктом оподаткування податком на додану вартість.

Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до підпункту 2 пункту 31 Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07.12.2017 №2245-VIII (далі - Закон №2245-VIII), змінено редакцію пункту 201.16 статті 201 ПК України. Згідно з такими змінами реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання вказаної норми, 21.02.2018 Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Порядок №117).

За правилами пункту 3 Порядку №117 (в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин), податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D&?а;0,03, Р&?о;Рмx1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Рм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/ розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/ розрахунок коригування. Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.

За правилами пунктів 5, 10 Порядку №117, податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку. Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Без дотримання погоджувальних і регуляторних процедур, Державна фіскальна служба України листом № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018 визначила Критерії ризиковості платника податку та Критерії ризиковості здійснення операцій, а листом № 960/99-99-07-18 від 21.03.2018 - Перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку.

Пунктом 1 листа №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 визначено, що платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:

1.1.платника податку зареєстровано (перереєстровано) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби;

1.2.платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби;

1.3.платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження згідно з інформацією, наданою такими фізичними особами;

1.4.платника податку зареєстровано (перереєстровано) та проваджено фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками;

1.5.наявний обвинувальний вирок суду стосовно посадової особи (посадових осіб) платника податку за статтею 205 Кримінального кодексу України згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби;

1.6.комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

При цьому, ОСОБА_3 управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб'єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб'єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації. У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб'єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб'єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

За правилами пунктів 12, 13 Порядку №117, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пунктів 18-20 Порядку №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з пунктом 21 цього Порядку, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Зі змісту квитанції від 25.05.2018 реєстраційний номер НОМЕР_1 встановлено, що реєстрація податкової накладної ТОВ "Західторгінвест" №5 від 04.05.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з покликанням на те, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Поміж того, що Критерії ризиковості платника податку, визначені у листі ДФС №959/99-99-07-18 від 21.03.2018, не погоджені і не затверджені у встановленому законодавством порядку, слід зауважити, що підпункт 1.6. пункту 1 не визначає самостійні критерії ризиковості платника податків, а лише дає підстави комісіям головних управлінь ДФС обласного рівня винести відповідного платника податків на розгляд комісії, і лише за результатами проведення засідання Комісії - прийняти рішення про його віднесення до переліку ризикових суб'єктів господарювання.

ОСОБА_5 відповідача не надано суду жодного належного і допустимого доказу тому, що Комісією Головного управління ДФС в Рівненській області приймалось рішення про віднесення ТОВ "Західторгінвест" до переліку ризикових суб'єктів господарювання.

Більше того, підпункт 1.6. пункту 1 Критеріїв містить сім різних ознак ризиковості, а зі змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 04.05.2018 взагалі не зрозуміло під яку(і) саме ознаку(и) ризикованості підпадало ТОВ "Західторгінвест".

Окремо слід наголосити на тому, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної в обов'язковому порядку зазначається не лише сам критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, а й вказується розрахований показник за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 04.05.2018 даних про розрахунковий показник критерія (їв) ризиковості платника податку немає.

Додатково повідомлений у квитанції від 25.05.2018 реєстраційний номер НОМЕР_1: показник "D"=.00324462423746724041091399447122997446499, "Р" =, не є прийнятним.

По-перше, за правилами пункту 3 Порядку №117 значення показників D та P, порівнюється одночасно, а у квитанції зазначені дані лише одного показника - D.

По-друге, розрахункові величини D та P - є ознаками, відповідно до яких перевіряються подані на реєстрацію податкові накладні саме до початку проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації. Тобто ці величини ні за яких умов не можуть вважатися показниками критеріїв ризиковості платника податку.

Також у квитанції від 25.05.2018 про зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 04.05.2018 не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної.

При цьому можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій (ії) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку.

Нечітке формулювання органом ДФС у квитанції від 25.05.2018 реєстраційний номер НОМЕР_1 підстави для зупинення реєстрації податкової накладної, а саме з вказівкою про те, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку", зумовило необхідність подання позивачем ОСОБА_1 об'єднаній Державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Рівненській області повідомлення про подання пояснень та копій документів, якими він підтверджував реальність господарських операцій із ТОВ "Юнігран" та ПАТ "Дніпропетровський стрілочний завод".

У пункті 14 Порядку №117 зазначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Разом з тим, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен дифенціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов'язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як пункту 185.1 статті 185, так і пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України.

Як вже йшлося, контролюючим органом всупереч вимогам пункту «в» підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України у Квитанції від 25.05.2018 щодо зупинення реєстрації податкової накладної від 04.05.2018 №5 не було визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б позивачеві можливість реєстрації відповідної податкової накладної.

З матеріалів справи слідує та не заперечується відповідачем-2, що позивачем було надано контролюючому органу пояснення, до яких додано документи для підтвердження підстав реєстрації податкової накладної №5 від 04.05.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, позивач скористався наданим правом подання пояснень і копій документів до податкової накладної від 04.05.2018 №5, реєстрація якої зупинена, у межах встановлених строків.

Окрім цього, судом встановлено, що 07.06.2017 між ТОВ "Західторгінвест" (Покупець) та ПАТ "Дніпропетровський стрілочний завод" (Постачальник) укладено договір поставки №283/СБ, згідно з пунктом 1.1. якого Постачальник зобов'язується передати у власність Покупця на умовах і в строк, встановлені цим Договором Товар, зазначений в Додатках-Специфікаціях до цього Договору, як невід'ємною частиною даного Договору, кількість, якість, асортимент і ціна якого визначені у названих вище Додатках-Специфікаціях, а Покупець зобов'язується прийняти та оплатити поставлений йому у відповідності з цим Договором товар у строки і розмірах, зазначених у цьому договорі (а.с.18-20).

Специфікацією №1 як Додатку №1 від 07.06.2017 до Договору №283/СБ від 07.06.2017 ПАТ "Донецький стрілочний завод" визначено поставку продукції, зокрема: "плита дробляча кр.3450.02.011М" в кількості 7 на суму 627900,00 грн., " плита дробляча кр.3450.02.021М " в кількості 6 на суму 473850,00 грн. (а.с.21).

30.11.2017 ПАТ "Дніпропетровський стрілочний завод" виписало ТОВ "Західторгінвест" Рахунок No-220.111 за договором №283/СБ від 07.06.2017 по оплаті товарів, зокрема: "плита дробляча кр. 3450.02.011М" в кількості 2 на суму 179400,00 грн., "плита дробляча кр. 3450.02.021М" в кількості 2 на суму 157950,00 грн. (а.с.27).

Факт відвантаження товару підтверджується Накладною №223_КВ від 30.11.2017, відповідно до якої ПАТ "Дніпропетровський стрілочний завод" передало ТОВ "Західторгінвест" товар на загальну суму 606798,00 грн., втому числі ПДВ 101133,00 грн. (а.с.26).

Оплата товару підтверджується платіжним дорученням №166 від 30.11.2017, згідно з яким ТОВ "Західторгінвест" перерахувало АТ "Дніпропетровський стрілочний завод" кошти в сумі 606798,00 грн. в рахунок часткової оплати за продукцію згідно рах. №594/т від 07.06.2017 (а.с.24).

ТОВ "Західторгінвест" (Замовник) 29.11.2017 подало ФОП ОСОБА_7 (Перевізник) договір-заявку №29/11/17 на транспортні послуги по перевезенню вантажу "плити дроблячі" вагою 12,6 тонн маршрутом з м. Дніпро до м. Коростень (а.с.30).

Факт транспортування підтверджується товарно-транспортною накладною №223_КВ від 30.11.2017, де вантажовідправником зазначено ПАТ "Дніпропетровський стрілочний завод", а замовником - ТОВ "Західторгінвест" (а.с.28).

Відповідно до договору оренди №2 від 03.07.2017 ТОВ "Електроремсервіс" (Орендодавець) передає ТОВ "Західторгінвест" (Орендар), а Орендар приймає у довгострокове користування складське приміщення загальною площею 200 кв.м., що знаходиться за адресою: 11500, Житомирська обл., м. Коростень, вул. Чехова №24 (а.с.61).

З оскаржуваного рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних за №775779/41266028 від 11.06.2018 слідує, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної від 04.05.2018 №5 є ненадання позивачем достатніх документів для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної.

Суд звертає увагу, що відмова у прийнятті до реєстрації податкової накладної з підстав ненадання тих чи інших копій документів достатніх для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів (пункт "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України у редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Зазначене дає підстави для висновку, що при зупиненні реєстрації податкової накладної з посиланням на ненадання платником податків достатніх документів, податковий орган має чітко зазначити конкретний вид критерію оцінки ступеня ризиків та навести у розрізі визначеного критерію перелік документів, надання яких надасть можливість прийняти податкову накладну до реєстрації.

Посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність та необґрунтованість такого рішення.

При цьому суд зазначає, що таке рішення є актом індивідуальної дії.

Так, правовий акт індивідуальної дії - виданий суб'єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов'язкових правил поведінки та стосується прав і обов'язків чітко визначеного суб'єкта (суб'єктів), якому він адресований.

Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.

ОСОБА_3 рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб'єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв'язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Натомість, спірне рішення комісії ДФС №775779/41266028 від 11.06.2018 не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або дотримання обов'язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб'єкта владних повноважень.

Суд вважає, що надані позивачем документи були достатніми для прийняття Комісією ГУ ДФС в Рівненській області рішення про реєстрацію податкової накладної №5 від 04.05.2018.

Також суд враховує, що принцип обґрунтованості рішення суб'єкта владних повноважень має на увазі, що рішення повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36 від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов'язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд звертає увагу, що відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".

В межах розгляду даної адміністративної справи відповідачі не виконали процесуального обов'язку доказування, не надали суду належних та достатніх доказів на обґрунтування законності вчинених дій щодо відмови у реєстрації податкової накладної від 04.05.2018 №5.

Тому, беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що рішення комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 11 червня 2018 року №775779/41266028 є протиправним та підлягає скасуванню.

Водночас слід зазначити, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

При цьому, Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) по справі "ЧУЙКІНА ПРОТИ УКРАЇНИ" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява №28924/04) констатував: "Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов'язків. Таким чином, стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань, становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 28 - 36, Series A N 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкову накладну №5 від 04.05.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд переконаний, що задоволення вказаної позовної вимоги є дотриманням судом гарантій щодо того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

За таких обставин позов слід задовольнити повністю.

Документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору (а.с.3) суд присуджує на користь позивача відповідно до статті 139 КАС України.

Щодо судових витрат позивача на професійну правничу допомогу, суд зазначає таке.

Частиною третьою статті 132 КАС України визначено, що до витрат, пов'язаних з розглядом справи, поміж іншого, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з приписами статті 134 КАС України витрати, пов'язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Судом встановлено, що між позивачем (Клієнт) та адвокатом ОСОБА_8 (Адвокат) укладено договір про надання правничої допомоги від 11.07.2018 №31/18 (а.с.110-111).

Відповідно до пункту 1 цього договору Адвокат та Клієнт уклали цей Договір про надання правничої допомоги та домовились про таке: Клієнт доручає, а Адвокат бере на себе зобов'язання надати професійну правничу допомогу (вчинити всі необхідні юридичні дії) в обсягах і на умовах, передбачених цим Договором, з питань захисту інтересів Клієнта в ОСОБА_1 окружному адміністративному суді про визнання протиправним та скасування рішення ДФС України про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 11.06.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У абзаці 3 пункту 5 цього Договору Клієнт зобов'язується сплатити кошти (гонорар) Адвокату у встановлені Договором строки, а пункт 8 Договору визначає, що за надання правничої допомоги Клієнт оплачує Адвокату гонорар, розмір якого узгоджується за домовленістю Сторін і фіксується в акті здавання-приймання надання правничої допомоги. Пунктом 9 Договору визначено порядок розрахунків, зокрема, що оплата за правову допомогу здійснюється Клієнтом у національній валюті України в безготівковій або в готівковій формі не пізніше 3 календарних днів моменту підписання ОСОБА_5 здавання-приймання надання правничої допомоги.

Суд враховує, що відповідно до частин третьої - п'ятої статті 134 КАС України, для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвокату за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов'язану зі справою, включаючи підготовку її до розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконання робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Частиною сьомою статті 139 КАС України передбачено, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв'язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п'яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

При цьому, склад та розмір витрат, пов'язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані: договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов'язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.

Аналогічного правового висновку дійшла ОСОБА_9 Верховного Суду у постанові від 27.06.2018 у справі №826/1216/16 (провадження №11-562ас18), який згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України суд враховує у даній справі.

Для підтвердження витрат на правничу допомогу представником позивача надано ОСОБА_5 здавання-приймання правничої допомоги від 20.12.2018, який складено на виконання Договору №27/18 про надання правничої допомоги від 01.07.2018, укладеного між ТОВ "Західторгінвест" та адвокатом ОСОБА_8 (а.с.199). Разом з тим, жодного посилання на адміністративну справу, в межах якої заявлені витрати до відшкодування, акт виконаних робіт не містить.

Окрім цього, в матеріалах адміністративної справи відсутній договір про надання правничої допомоги №27/18 від 01.07.2018, на виконання послуг по якому складено ОСОБА_5 про здавання-приймання правничої допомоги від 20.12.2018.

Також суд враховує, що позивачем не надано суду документа на підтвердження факту оплати гонорара адвокату та інших витрат, пов'язаних із наданням правової допомоги саме в даній адміністративній справі.

За наведених обставин, сума понесених позивачем витрат на правову допомогу не підтверджена належними та допустимими доказами, а тому підстави для відшкодування позивачу витрат на правову допомогу відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Західторгінвест" (вул. Козацька, буд. 21, с. Макотерти, Рівненський район, Рівненська область, 35337, ЄДРПОУ 41266028) до Державної фіскальної служби України (Львівська площа,8, м.Київ-53, 04655, ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Рівненській області (вул.Відінська,12, м.Рівне, 33023, ЄДРПОУ 39394217) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Рівненській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 червня 2018 року №775779/41266028 про відмову у реєстрації податкової накладної ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Західторгінвест" від 04 травня 2018 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Західторгінвест" від 04 травня 2018 року №5.

Стягнути на користь позивача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Західторгінвест" (вул. Козацька, буд. 21, с. Макотерти, Рівненський район, Рівненська область, 35337, ЄДРПОУ 41266028) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Державної фіскальної служби України (Львівська площа,8, м.Київ-53, 04655, ЄДРПОУ 39292197) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 881,00 грн.

Стягнути на користь позивача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Західторгінвест" (вул. Козацька, буд. 21, с. Макотерти, Рівненський район, Рівненська область, 35337, ЄДРПОУ 41266028) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Головного управління ДФС у Рівненській області (вул.Відінська,12, м. Рівне, 33023, ЄДРПОУ 39394217) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 881,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через ОСОБА_1 окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 21 грудня 2018 року.

Суддя Дорошенко Н.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2018
Оприлюднено29.12.2018
Номер документу78850424
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1740/2007/18

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 12.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 23.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 22.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 01.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 01.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 21.12.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні