П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 грудня 2018 р.м. ОдесаСправа № 814/4092/15
Категорія: 9.4 Головуючий в 1 інстанції: Біоносенко В. В. П'ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
Головуючого судді - Єщенка О.В.
суддів - Димерлія О.О.
- Коваля М.П.
За участю: секретаря - Недашковської Я.О.
представників апелянтів - Юр М.А.
представника позивача - ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь Волкова Олександра Юрійовича на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2016 року по справі за позовом ОСОБА_5 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь Волкова Олександра Юрійовича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, ПАТ Банк Київська Русь про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_5 звернувся до суду першої інстанції з позовом, в якому просив визнати протиправною бездіяльність Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь щодо не включення даних про ОСОБА_5 до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб; зобов'язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь включити ОСОБА_5 до переліку вкладників ПАТ Банк Київська Русь , які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб; зобов'язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб включити ОСОБА_5 до Загального реєстру вкладників ПАТ Банк Київська Русь , які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
В обґрунтування позову зазначено, що позивач є вкладником грошових коштів за договором банківського рахунку, укладеним з ПАТ Банк Київська Русь . На підставі постанови Правління Національного банку України ПАТ Банк Київська Русь віднесено до категорії неплатоспроможних, відкликано банківську ліцензію, розпочато процедуру ліквідації банківської установи з відшкодуванням з боку Фонду гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами. Проте в порушення чинного законодавства, що регулює порядок гарантування вкладів фізичних осіб, позивача не включено до реєстру осіб, які мають право на гарантовані суми за вкладом, у зв'язку із чим позивач вимушений звернутись до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2016 року адміністративний позов задоволено. Суд визнав протиправною бездіяльність Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь щодо не включення ОСОБА_5 до переліку вкладників Публічного акціонерного товариства Банк Київська Русь , які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. Зобов'язав Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь включити ОСОБА_5 до переліку вкладників ПАТ Банк Київська Русь , які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. Зобов'язав Фонд гарантування вкладів фізичних осіб включити ОСОБА_5 до Загального реєстру вкладників ПАТ Банк Київська Русь , які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, наголошуючи на порушенні судом норм матеріального і процесуального права, неповному з'ясуванні обставин справи, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб та Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь подали апеляційні скарги, в яких просять постанову суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та не заперечується учасниками справи, Постановою Правління Національного Банку України 19.03.2015 року №190 ПАТ Банк Київська Русь віднесено до категорії неплатоспроможних.
На підставі вказаної Постанови виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 19.03.2015 року прийнято рішення №61 про запровадження тимчасової адміністрації та призначення Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації в ПАТ Банк Київська Русь Волкова О.Ю. з 20.03.2015 року.
19.03.2015 року між ОСОБА_5 та ПАТ Банк Київська Русь укладено договір банківського рахунку №26331-46.3, відповідно до якого Банк відкриває Клієнту поточний рахунок НОМЕР_1 в національній валюті та здійснює його розрахунково-касове обслуговування, а Клієнт зобов'язується оплатити послуги Банка в розмірі, встановленими Тарифами на операції та послуги Банку, що діють на дату надання послуги або проведення операції.
Згідно виписки по особовому рахунку на рахунок позивача 19.03.2015 року зараховано кошти у сумі 160 670 грн. від ТОВ Каскад (код ЄДРПОУ 36153745) з р/р НОМЕР_2, відкритого в ПАТ Банк Київська Русь , у вигляді надання зворотної фінансової допомоги за договором від 17.03.2015 року №801-3ФД.
Також, всіх зацікавлених осіб повідомлено про те, що з 17.06.2015 року Банк розпочинає виплати коштів вкладникам за договорами, строк дії яких закінчився до 31.03.2015 року включно та за договорами банківського рахунку (поточні та карткові), і виплати будуть здійснюватись через установи шести банків, що визначаються залежно від місця укладення договору банківського вкладу/рахунку, в тому числі, через ПАТ Південний .
Позивач, звернувшись в ПАТ Південний дізнався про те, що він не включений до переліку вкладників, які мають право на виплату вкладу.
Враховуючи наведені обставини, позивач 22.06.2015 року звернувся в ПАТ Банк Київська Русь із заявою, в якій просив повідомити причини про його не включення до списку осіб, які мають право на гарантовані суми, та неподання до Фонду гарантування вкладів його даних щодо відшкодування вкладу.
Листом від 15.07.2015 року №1007/468 виконавчим директором Миколаївської РД ПАТ Банк Київська Русь позивачу повідомлено про те, що Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації в ПАТ Банк Київська Русь визнано сумнівною операцію щодо перерахування 19.03.2015 року коштів в сумі 160 670 грн. на поточний/вкладний рахунок НОМЕР_1.
Також, позивачу повідомлено про те, що відповідні документи направлені Банком на розгляд до правоохоронних органів в порядку, передбаченому чинним законодавством, тимчасово обмежено операції за вказаним рахунком, та роз'яснено, що вказані операції будуть поновлені після отримання Банком інформації про відсутність шахрайських дій під час здійснення переказу коштів на вказаний рахунок.
Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь повідомила позивача про нікчемність відповідно п. 2 та п. 7 ч. 3 ст. 38 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб та ст. 228 ЦК України правочину щодо перерахування грошових коштів у розмірі 160 670 грн. з поточного рахунку ТОВ Каскад , відкритий у ПАТ Банк Київська Русь , на особовий рахунок позивача, відкритий у ПАТ Банк Київська Русь , а також договору банківського рахунку від 19.03.2015 року №26316-82, укладеного між позивачем та ПАТ Банк Київська Русь (а.с. 50-51).
Як вбачається з вказаного повідомлення, підставою для визнання нікчемним правочину стало виявлення уповноваженою особою фактів, що свідчать про взяття банківської установою на себе зобов'язань, виконати які він очевидно неспроможний, а також фактів погіршення фінансового становища банку у зв'язку із укладення договору про відкриття банківського рахунку з позивачем.
Разом з цим, у повідомленні зазначено, що перерахування коштів здійснювалось у безготівковій формі з іншого рахунку внаслідок дроблення рахунку іншого клієнта банку, що свідчить про те, що вказаний клієнт банку мав на меті отримати кошти не від банку та не за його рахунок, а від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а отже вказаний правочин спрямований на незаконне заволодіння такими коштами.
Водночас, уповноваженою особою зазначено, що перерахування коштів ТОВ Каскад на особовий рахунок позивача відбулось на підставі Договору поворотної фінансової допомоги, що свідчить про те, що укладення договору між банком та позивачем надало можливість підприємству як власнику вкладу, розмір якого перевищує гарантовану суму, і повернення якого не передбачено за рахунок Фонду, отримати вказані кошти у поновному обсязі без будь-яких обмежень, що є наданням переваг цьому вкладнику перед іншими особами.
Не погоджуючись із висновками про нікчемність договору про відкриття банківського рахунку, посилаючись на їх необґрунтованість і безпідставність, а також протиправну бездіяльність відповідача у вчиненні дій щодо відшкодування коштів за вкладом, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Вирішуючи спір по суті та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про не підтвердження відповідачем належними доказами підстав для визнання нікчемним договору, укладеного між позивачем та банківською установою.
Суд першої інстанції зазначив, що, оскільки на день зарахування коштів на рахунок позивача посадові особи банку зберігали свої повноваження, укладення договору про відкриття банківського рахунку не суперечить чинному законодавству, не свідчить про його сумнівність і про надання переваг окремим вкладникам у зв'язку з укладенням цього договору.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов висновку про протиправну бездіяльність відповідача щодо не включення позивача до переліку осіб, які мають право на відшкодування коштів за вкладом із його зобов'язанням включити позивача до переліку осіб, у тому числі до загального реєстру осіб, які мають право на відшкодування коштів за рахунок Фонду.
Колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову у повному обсязі не у повній мірі відповідають нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб від 23.02.2012 року №4452-VI Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, встановлених цим Законом.
Згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 26 Закону України від 23.02.2012 року №4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.
Вкладник має право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами.
Під час тимчасової адміністрації вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами за договорами, строк дії яких закінчився станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, та за договорами банківського рахунку з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою цієї статті.
Приписами ч. 4 вказаної статті Закону визначено, що Фонд не відшкодовує кошти: передані банку в довірче управління; за вкладом у розмірі менше 10 гривень; за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред'явника; розміщені на вклад у банку особою, яка є пов'язаною з банком особою або була такою особою протягом року до дня прийняття Національним банком України рішення про віднесення такого банку до категорії неплатоспроможних (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - протягом року до дня прийняття такого рішення); розміщені на вклад у банку особою, яка надавала банку професійні послуги як аудитор, оцінювач, у разі якщо з дня припинення надання послуг до дня прийняття Національним банком України рішення про віднесення такого банку до категорії неплатоспроможних не минув один рік (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - один рік до дня прийняття такого рішення); розміщені на вклад власником істотної участі банку; за вкладами у банку, за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку проценти за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність", або мають інші фінансові привілеї від банку; за вкладом у банку, якщо такий вклад використовується вкладником як засіб забезпечення виконання іншого зобов'язання перед цим банком, у повному обсязі вкладу до дня виконання зобов'язань; за вкладами у філіях іноземних банків; за вкладами у банківських металах; розміщені на рахунках, що перебувають під арештом за рішенням суду.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3, 5 ст. 27 Закону України від 23.02.2012 року №4452-VI (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) Уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує повний перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.
Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Протягом шести днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур'єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.
Згідно із ч.ч. 2, 3 ст. 37 Закону України від 23.02.2012 року №4452-VI на виконання своїх повноважень уповноважена особа Фонду: діє без довіреності від імені банку, має право підпису будь-яких договорів (правочинів), інших документів від імені банку; видає накази та розпорядження, дає доручення, обов'язкові до виконання працівниками банку; повідомляє сторони за договорами, зазначеними у частині другій статті 38 цього Закону, про нікчемність цих договорів та вчиняє дії щодо застосування наслідків нікчемності договорів; звертається до правоохоронних органів із заявою про вчинення кримінального правопорушення в разі виявлення фактів шахрайства та інших протиправних дій працівників банку або інших осіб стосовно банку.
Також, відповідно до ст. 38 вказаного Закону протягом дії тимчасової адміністрації уповноважена особа Фонду зобов'язана забезпечити перевірку правочинів (у тому числі договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними з підстав, визначених частиною третьою цієї статті.
Аналіз наведених правових норм свідчить про те, що відшкодування коштів триває з моменту прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку і завершується в день внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб запису про ліквідацію банку як юридичної особи.
При цьому, під час дії тимчасової адміністрації та ліквідації банку Уповноважена особа Фонду вживає заходів щодо: 1) перевірки правочинів, укладених банком; 2) формування переліку вкладників, яким кошти підлягають відшкодуванню; 3) формування переліку вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом; 4) повідомлення правоохоронних органів у випадку виявлення протиправних дій відносно банку, тощо, а Фонд на підставі складеного Уповноваженою особою переліку складає і затверджує Загальний реєстр вкладників.
Разом з цим, Закон України від 23.02.2012 року №4452-VI містить імперативну норму, яка в обов'язковому порядку зобов'язує уповноважену особу Фонду забезпечити перевірку правочинів (договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (договорів), що є нікчемними.
Як вбачається із матеріалів справи, позивача як вкладника за договором банківського вкладу не включено до переліку вкладників у зв'язку із визнанням нікчемним договору банківського рахунку на підставі п.п. 2, 7 ч. 3 ст. 38 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб .
Так, за правилами ч. 2 ст. 38 Закону України від 23.02.2012 року №4452-VI протягом дії тимчасової адміністрації Фонд зобов'язаний забезпечити перевірку правочинів (у тому числі договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними з підстав, визначених частиною третьою цієї статті.
Згідно із п.п. 2, 7 ч. 3 вказаної статті Закону правочини (у тому числі договори) неплатоспроможного банку є нікчемними, зокрема, у разі, якщо банк до дня визнання банку неплатоспроможним взяв на себе зобов'язання, внаслідок чого він став неплатоспроможним або виконання його грошових зобов'язань перед іншими кредиторами повністю чи частково стало неможливим; банк уклав правочини (у тому числі договори), умови яких передбачають платіж чи передачу іншого майна з метою надання окремим кредиторам переваг (пільг), прямо не встановлених для них законодавством чи внутрішніми документами банку.
Порядок виявлення нікчемних договорів, а також дій Фонду у разі їх виявлення визначаються нормативно-правовими актами Фонду.
При цьому, відповідно до п.п. 3, 4 ч. 1 ст. 2 Закону України від 23.02.2012 року №4452-VI вклад - кошти в готівковій або безготівковій формі у валюті України або в іноземній валюті, які залучені банком від вкладника (або які надійшли для вкладника) на умовах договору банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або шляхом видачі іменного депозитного сертифіката, включаючи нараховані відсотки на такі кошти; вкладник - фізична особа (у тому числі фізична особа - підприємець), яка уклала або на користь якої укладено договір банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або яка є власником іменного депозитного сертифіката.
За приписами п.п. 3, 4, 5 Розділу ІІІ Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затвердженого рішенням Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 09.08.2012 року №14 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує та подає до Фонду повний перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду (додаток 8), із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню, перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4 - 6 частини четвертої статті 26 Закону, а також перелік осіб, які на індивідуальній основі отримують від банку проценти за вкладом на більш сприятливих договірних умовах, ніж звичайні, або мають інші фінансові привілеї від банку.
Перелік складається станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку і включає суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується, виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів (зменшених на суму податку), але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку.
Визначений у Переліку залишок гарантованої суми надається з урахуванням розрахункових сум, сплачених вкладнику протягом дії тимчасової адміністрації у неплатоспроможному банку.
Якщо вкладник не отримав свої вклади у межах граничного розміру суми відшкодування протягом дії тимчасової адміністрації за рахунок цільової позики Фонду, така сума відшкодування включається до Переліку.
Перелік складається в алфавітному порядку за прізвищами вкладників та подається до Фонду на паперових та електронних носіях разом із супровідним листом.
Пунктом 6 Розділу ІІІ Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затвердженого рішенням Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 09.08.2012 року №14 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), визначено, що протягом процедури ліквідації уповноважена особа Фонду може надавати до Фонду додаткову інформацію про вкладників стосовно: зменшення (збільшення) кількості вкладників, яким необхідно здійснити виплати відшкодування; зміни розміру належних їм сум; зміни особи вкладника; змін реквізитів вкладників; змін розміру сум разом із змінами реквізитів вкладників.
Процедура визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, передбачає такі послідовні етапи: складання уповноваженою особою Фонду переліку вкладників та визначення розрахункових сум відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду; передача уповноваженою особою Фонду сформованого переліку вкладників до Фонду; складення Фондом на підставі отриманого переліку вкладників загального реєстру; затвердження виконавчою дирекцією Фонду загального реєстру.
Таким чином, уповноважена особа Фонду наділена повноваженнями на формування повного переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду з урахуванням положень ч. 2 ст. 26 Закону, тобто в межах гарантованої суми відшкодування.
Судом першої інстанції вірно встановлено, що позивач уклав з ПАТ Банк Київська Русь договір банківського рахунку, а отже у розумінні закону є вкладником.
Відповідно до умов договору банківського рахунку на відповідному рахунку позивача розміщено грошові кошти за загальну суму 160 670 грн.
Укладення зазначеного договору та зарахування коштів на рахунок відбулось до початку віднесення ПАТ Банк Київська Русь до категорії неплатоспроможних і запровадження тимчасової адміністрації (20.03.2015 року).
Отже, грошові кошти розміщені на банківському рахунку до запровадження тимчасової адміністрації, а тому на позивача поширюються гарантії Фонду на відшкодування коштів за вкладом на підставі ст. 26 Закону України від 23.02.2012 року №4452-VI, а обставин для не визнання таких дій у відповідача не виникло.
Враховуючи викладене, оскільки позивач є особою, яка набула право на гарантоване державою відшкодування коштів за вкладом за рахунок Фонду, і не подання інформації стосовно нього як владника банку до переліку протягом трьох днів з дня отримання рішення про відкликання банківської ліцензії свідчить про протиправну бездіяльність, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про наявність підстав для зобов'язання уповноваженої особи Фонду вчинити ці дії в судовому порядку.
Водночас, оскільки виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення гарантованих державою виплат за вкладами відповідно до наданого уповноваженою особою переліку, на даний час уповноваженою особою не включено позивача до переліку вкладників, колегія суддів вважає, що у Фонду не виникло обов'язку щодо включення його до загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, а отже позовні вимоги в цій частині - передчасними.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 20 листопада 2018 року по справі №820/1317/16, від 12 грудня 2018 року по справі №814/4091/15.
З огляду на наведене, оскільки під час вирішення спору суд першої інстанції допустив порушення норм матеріального права, колегія суддів вважає, що судове рішення відповідно до ст. 317 КАС України підлягає скасуванню з ухваленням нового про часткове задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 139, 308, 310, п. 2 ч. 1 ст. 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь Волкова Олександра Юрійовича - задовольнити частково.
Постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2016 року - скасувати.
Ухвалити у справі нове судове рішення, яким адміністративний позов ОСОБА_5 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь Волкова Олександра Юрійовича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, ПАТ Банк Київська Русь про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь щодо не включення ОСОБА_5 до переліку вкладників Публічного акціонерного товариства Банк Київська Русь , які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Зобов'язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ Банк Київська Русь включити ОСОБА_5 до переліку вкладників ПАТ Банк Київська Русь , які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.
Повний текст постанови складено та підписано 26.12.2018 року.
Головуючий-суддя: О.В. Єщенко
Судді: О.О. Димерлій
М.П. Коваль
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2018 |
Оприлюднено | 29.12.2018 |
Номер документу | 78852412 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Єщенко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні