Постанова
від 26.12.2018 по справі 815/2426/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 грудня 2018 р.м. ОдесаСправа № 815/2426/18

Категорія: 5.1 Головуючий в 1 інстанції: Балан Я. В.

П'ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді - Єщенка О.В.

суддів - Димерлія О.О.

- Коваля М.П.

За участю: секретаря - Недашковської Я.О.

представника апелянта - Червенкова П.М. (згідно Витягу з ЄДРПОУ)

представника позивача - Шлапак Т.В. (довіреність від 08.05.2018 року)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства Чалюпс на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 1 серпня 2018 року по справі за позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Приватного підприємства Чалюпс про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Держпраці в Одеській області звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ПП ЧАЛЮПС шляхом зобов'язання повністю зупинити роботу трансформаторної підстанції напругою 10/0,4 кВ №570, яка знаходиться за адресою: пров. Млиний, 3, с. Городнє, Болградський район, Одеська область, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.

В обґрунтування позову зазначено, що під час здійснення державного нагляду з питань дотримання правил законодавства у роботі ПП ЧАЛЮПС встановлено ряд порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, у зв'язку із чим, з метою попередження негативних наслідків, позивач вбачає наявність підстав для вжиття до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи трансформаторної підстанції підприємства до усунення виявлених порушень.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 1 серпня 2018 року адміністративний позов задоволено. Суд застосував заходи реагування у сфері державного нагляду до ПП ЧАЛЮПС шляхом зупинення роботи трансформаторної підстанції напругою 10/0,4 кВ №570, яка знаходиться за адресою: пров. Млиний, 3, с. Городнє, Болградський район, Одеська область, для отримання дозвільної системи у сфері господарської діяльності у повному обсязі, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей. Стягнув з Приватного підприємства ЧАЛЮПС на користь Головного управління Держпраці в Одеській області витрати на оплату судового збору у розмірі 1 762 грн.

В апеляційній скарзі Приватне підприємство Чалюпс , посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування судом обставин справи, просить скасувати судове рішення та прийняти нове про відмову у задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, відповідно до наказу №195 від 16.03.2018 року, направлення від 20.03.2018 року №15/01-29-0318 у період з 12.04.2018 року по 18.04.2018 року Головним управлінням проведено планову перевірку Приватного підприємства ЧАЛЮПС (вул. Виноградна, буд. 10, с. Городнє, Болградський район, Одеська область, 68712) з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатом якої складено акт від 18.04.2018 року №15/14.6/05-219.

Під час проведення планової перевірки було виявлено всього 29 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 9 створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Так, згідно розділу V акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) зафіксовані наступні порушення: ст. 21 Закон України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року, в результаті чого ПП Чалюпс у встановленому порядку не одержало дозвіл органів Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки відповідно до додатку 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки, затверджених постановою Кабміну №1107 від 26.10.2011 року, а саме: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570 (Одеська обл., Болградський район, с. Городнє, провулок Млиний, 3); ст. 21 Закон України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року ПП Чалюпс у встановленому порядку не одержало дозвіл органів Держпраці на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, відповідно до додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1107 від 26.10.2011 року а саме: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570 (Одеська обл., Болградський район, с. Городнє, провулок Млиний, 3); ст. 13 Закон України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року, в результаті чого проводиться експлуатація роз'єднувача РВ-10 та вимикача потужності ВНП-16 напругою 10 кВ зручним керуванням (далі РВ-10 пр. ТМ-1 , ВНП-17 пр. Ввід від ПЛ-10 ) без проведення чергових профілактичних випробувань проведених атестованою електротехнічною лабораторією а саме - вимірювання опору ізоляції: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570 (далі ЗТП-570) (Одеська обл., Болградський район, с. Городнє, провулок Млиний, 3), потужністю силових трансформаторів 160+400 кВА); ст. 13 Закон України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року, в результаті чого проводиться експлуатація роз'єднувача РВ-10 та вимикача потужності ВНП-16 напругою 10 кВ зручним керуванням (далі - РВ-10 пр. ТМ-1 , ВНП-17 пр. Ввід від ПЛ-10 ) без проведення чергових профілактичних випробувань проведених атестованою електротехнічною лабораторією а саме - випробування ізоляції підвищеною напругою: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570 (далі ЗТП-570) (Одеська обл., Болградський район, с. Городнє, провулок Млиний, 3 ), потужністю силових трансформаторів 160+400 кВА); ст. 13 Закон України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року, в результаті чого проводиться експлуатація силових трансформаторів без проведення чергових профілактичних випробувань проведених атестованою електротехнічною лабораторією: а саме - вимірювання опору ізоляції обмоток силових трансформаторів 160 та 400 кВА: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570. (Одеська обл., Болградський район, с. Городнє, провулок Млиний, 3 ); ст. 13 Закон України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року проводиться експлуатація силових трансформаторів без проведення чергових профілактичних випробувань проведених атестованою електротехнічною лабораторією а саме - вимірювання опору обмоток постійному струму силових трансформаторів 160 та 400 кВА: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570. (Одеська обл., Болградський район, с. Городнє, провулок Млиний, 3 ); ст. 13 Закон України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року, в результаті чого проводиться експлуатація силових трансформаторів без проведення чергових профілактичних випробувань проведених атестованою електротехнічною лабораторією а саме - перевірка засобів захисту масла від впливу навколишнього середовища силових трансформаторів 160 та 400 кВА: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570. (Одеська обл., Болградський район, с. Городнє, провулок Млиний, 3 ); ст. 13 Закон України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року, в результаті чого проводиться експлуатація силових трансформаторів без проведення чергових профілактичних випробувань проведених атестованою електротехнічною лабораторією а саме - перевірка засобів захисту масла від впливу навколишнього середовища силових трансформаторів 160 та 400 кВА: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570. (Одеська обл., Болградський район, с. Городнє, провулок Млиний, 3 ); ст. 13 Закон України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року, в результаті чого проводиться експлуатація силових трансформаторів без проведення чергових профілактичних випробувань проведених атестованою електротехнічною лабораторією а саме - перевірка коефіцієнта трансформації силових трансформаторів 160 та 400 кВА: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570 (Одеська обл., Болградський район, с. Городнє, провулок Млиний, 3 ).

Також, за результатом перевірки Управлінням внесено ПП Чалюпс приписи від 18.04.2018 року №15/14.6/05-219-307, №15/14.6/05-219-307 із вимогою усунути виявлені порушення у тижневий строк з обов'язковим повідомленням контролюючого органу.

Під час розгляду справи встановлено, що відповідач усунув порушення, викладені у рядках: № 14, 15, 16, 17, 18, 19 розділу V Акту перевірки.

Водночас, залишаються не виконаними відповідачем пункти 1 та 11 розділу V Акту, а саме у встановленому порядку не отримано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки відповідно до додатку 2 та додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1107 від 26.10.2011 року, а саме: трансформаторна підстанція напругою 10/0,4 кВ №570, яка знаходиться за адресою: провулок Млиний, 3, село Городнє, Болградський район, Одеська область, і які продовжують створювати небезпеку для життя та здоров'я людей, та виключає можливість експлуатації трансформаторної підстанції напругою 10/0,4 кВ №570.

Враховуючи, що виявлені під час державного нагляду порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, позивач звернувся до суду із позовом про вжиття до відповідача заходів реагування у вигляді зупинення роботи об'єкту до повного усунення порушень вимог законодавства.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що, оскільки виявлені під час перевірки порушення можуть призвести до загрози життю і здоров'ю людей, на час розгляду справи ці порушення не усунуті відповідачем, є всі підстави для вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду.

Колегія суддів висновки суду першої інстанції вважає правильними, проте такими, що ґрунтуються на помилковому застосуванні норм процесуального права, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Згідно із п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №96 від 11.02.2015 року Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пункт 7 Положення передбачає, що Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Наказом Державної служби України з питань праці №75 від 22.06.2017 року затверджено положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, у пункті 1 якого зазначено, що головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.

Водночас, відповідно до ст. 4 Закону України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних умов праці.

Частинами 3, 4 ст. 21 Закону України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року визначено, що роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно із ст. 27 Закону України Про охорону праці №2694 від 14.10.1994 року нормативно-правові акти з охорони праці - це правила, норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи, обов'язкові для виконання.

Разом з цим, відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Водночас, апеляційний суд враховує, що Головним управлінням Держпраці в Одеській області 22.12.2018 року виданий ПП ЧАЛЮПС Дозвіл №567.18.51 на експлуатацію устаткування напругою понад 1000В - до 10 кВ включно (електричне устаткування електричних станцій та мереж (ТП-570 з трансформаторами Т1 ТМ-160/10, зав. №33087, 1989 р.в., СРСР, Т2 ТМ-400/10, зав. №43179, 1988 р.в., СРСР; кабельна лінія 10 кВ (опора №8 ПЛ-10 кВ пр.8 Березня -ТП-570 кабель марки АВВГ-4х95, протяжністю 8,0 м).

Тобто, докази про виконання вимог контролюючого органу відповідачем надано лише під час апеляційного провадження, що в свою чергу не може свідчити про неправильність висновків суду першої інстанції.

Враховуючи вищевикладене, оскільки перевіркою встановлені порушення відповідачем вимог законодавства, що можуть створити загрозу життю та здоров'ю людей, доказів того, що виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства усунуто у повному обсязі до винесення судового рішення в суді першої інстанції відповідач не надав, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.

Водночас, відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на те, що суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення адміністративного позову суб'єкта владних повноважень, а матеріалами справи не підтверджується понесення позивачем витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати з відповідача стягненню не підлягають.

Також, слід зазначити, що відповідно до ч.ч. 2, 4 ст. 317 КАС України порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.

Проаналізувавши наведені норми, колегія суддів вважає, що помилковий розподіл судових витрат між сторонами не є порушенням правил адміністративного процесуального законодавства, яке призвело до неправильного вирішення справи та свідчить про наявність обставин для скасування судового рішення.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що відповідно до ч. 4 ст. 317 КАС України рішення суду підлягає зміні шляхом зміни його резолютивної частини.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 310, п. 2 ч. 1 ст. 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства Чалюпс - задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 1 серпня 2018 року - змінити, виклавши резолютивну частину рішення наступного змісту:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області до Приватного підприємства ЧАЛЮПС про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ПП ЧАЛЮПС (код ЄДРПОУ 19041125, адреса: 68712, Одеська обл., Болградський р-н, с. Городнє, вул. Виноградна, буд. 10) шляхом зупинення роботи трансформаторної підстанції напругою 10/0,4 кВ №570, яка знаходиться за адресою: пров. Млиний, 3, с. Городнє, Болградський район, Одеська область, до усунення виявлених під час перевірки порушень щодо отримання дозвільного документа у сфері господарської діяльності. .

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено та підписано 28.12.2018 року.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: О.О. Димерлій

М.П. Коваль

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2018
Оприлюднено29.12.2018
Номер документу78852503
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2426/18

Постанова від 26.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 26.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 10.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 07.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 07.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Рішення від 01.08.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 01.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 30.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 22.05.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні