У Х В А Л А
20 грудня 2018 р. м.ОдесаСправа № 815/3044/18
Категорія: 5.1.2 Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н. В. П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
доповідача, судді - Димерлія О.О.
суддів - Єщенка О.В., Коваля М. П.,
за участю секретаря - Сінчі А.Ю.
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватної установи Одеський навчальний виховний комплекс Ступені (загальноосвітня вальдорфська школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок) на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року у справі за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Приватної установи Одеський навчальний виховний комплекс Ступені (загальноосвітня вальдорфська школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок) про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
У червні 2018 року Головне управління ДСНС України в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) звернулось до суду з адміністративним позовом до Приватної установи Одеський навчальний виховний комплекс Ступені (загальноосвітня вальдорфська школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок) (далі - ПУ ОНВК Ступені ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи Приватної установи Одеський навчальний виховний комплекс Ступені (загальноосвітня вальдорфська школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок), розташованої за адресою 65104, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 31-А, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, наведених в Акті перевірки № 10 від 22 березня 2018 року за номерами: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,16,17,18,19.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що з метою додержання на виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, у період з 21 по 22 березня 2018 року провідним інспектором Київського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту ОСОБА_1, здійснено планову перевірку ПУ ОНВК Ступені , розташованої за адресою: 65104, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 31-А, під час якої перевірено: будівлі, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. За результатами перевірки складено акт від 22 березня 2018 року № 10, яким встановлено 19 порушень нормативно - правових актів. Як зазначає позивач, порушення визначені в пунктах 1 - 19 акту перевірки є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає:
- на забезпечення безпеки роботи ПУ ОНВК Ступені , безпеки співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту;
- на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;
- на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;
- на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації.
У зв'язку викладеним вище, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача, шляхом - зупинення роботи позивача до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних у акті перевірки від 22 березня 2018 року № 10.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області задоволено.
Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи ПУ ОНВК Ступені , розташованої за адресою: 65104, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 31-А до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, наведених в акті перевірки № 10 від 22 березня 2018 року за номерами: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,12, 13, 16, 17, 18, 19.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не усунуто порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють реальну загрозу життю та здоров'ю дітей викладені в акті перевірки № 10 від 22 березня 2018 року.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції ПУ ОНВК Ступені подано апеляційну скаргу у якій зазначено, що рішення суду є необґрунтованими та прийнято з порушенням норм процесуального права, а тому останній просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення об'єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров'ю. Навчальний заклад зазначає, що останнім усунуто порушення, визначені в 17 пунктах акту перевірки від 22 березня 2018 року № 10. Крім того, відповідач вказує, що деякі порушення усунуті частково та деякі перебувають в процесі усунення, що свідчить про добросовісність намірів ПУ ОНВК Ступені .
20 грудня 2018 року ГУ ДСНС України в Одеській області до суду апеляційної інстанції подано заяву про відмову від адміністративного позову, в якій ставиться питання про закриття провадження у справі.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши заяву позивача про відмову від адміністративного позову, перевіривши матеріали справи та правильність оскарженого судового рішення, апеляційний суд приходить до висновку про прийняття відмови позивача від адміністративного позову та закриття провадження у справі.
Судом встановлено, що з 21 по 22 березня 2013 року ГУ ДСНС України в Одеській області, здійснено планову перевірку Приватної установи Одеський навчальний виховний комплекс Ступені (загальноосвітня вальдорфська школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок), розташованої за адресою: 65104, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 31-А, під час якої перевірено: будівлі, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами перевірки складено акт від 22 березня 2018 року № 10, яким встановлено 19 порушень нормативно - правових актів, зокрема:
приміщення не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації;
приміщення не обладнані системою оповіщення про пожежу та керуванням евакуюванням людей;
не наданий акт прийняття виконаних робіт з вогнезахисного обробляння дерев'яних елементів змонтованої частини даху в лівому крилі будівлі;
на стінах 1-го та 2-го поверху на шляхах евакуації влаштовано горюче опорядження;
система внутрішнього протипожежного водопроводу знаходиться в непрацездатному стані;
на території закладу не відремонтовано зовнішній пожежний гідрант (зрізано);
не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об'єкта;
допускається експлуатація приміщень, які не введено в експлуатацію після проведеної реконструкції та інші.
Як зазначено вище, позивачем до суду апеляційної інстанції подано заяву про відмову від адміністративного позову.
Відповідно до ч. 1-3 ст.189 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
До ухвалення судового рішення у зв'язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз'яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення.
Про прийняття відмови від позову суд постановляє ухвалу, якою закриває провадження у справі. У разі часткової відмови позивача від позову суд постановляє ухвалу, якою закриває провадження у справі щодо частини позовних вимог.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо позивач відмовився від позову і відмову прийнято судом.
Статтею 314 КАС України встановлено, що позивач може відмовитися від позову, а сторони можуть примиритися у будь-який час до закінчення апеляційного провадження. У разі відмови від позову або примирення сторін суд апеляційної інстанції постановляє ухвалу відповідно до вимог статей 189, 190 цього Кодексу, якою одночасно визнає нечинним судове рішення суду першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, та закриває провадження у справі.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право визнати нечинним судове рішення суду першої інстанції повністю або частково у визначених цим Кодексом випадках і закрити.
Враховуючи, що відмова ГУ ДСНС України в Одеській області від адміністративного позову не суперечить закону та не порушує чиї-небудь права, свободи чи інтереси, апеляційний суд приходить до висновку про прийняття відмови від позову із закриттям провадження у справі.
Разом з цим, виходячи з наведених вище положень ст. 314 КАС України, апеляційний суд для вирішення питання щодо скасування постанови суду першої інстанції або визнання її нечинною має надати оцінку законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції.
Підпунктом 57 п. 4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 20/2013 від 16 січня 2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21 вересня 2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Згідно ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Приписами п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
На виконання вимог положень ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено матеріалами справи, перевіркою Приватної установи Одеський навчальний виховний комплекс Ступені (загальноосвітня вальдорфська школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок) за адресою 65104, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 31-А було виявлено порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, а саме: Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МНС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.
Відносно директора ПУ Одеський навчальний виховний комплекс Ступені директора ОСОБА_2 за виявлені порушення складено протокол від 22 березня 2018 року ОД №004604 про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП.
Одночасно позивачем складено постанову ОД № 003260 № 10 про накладення адміністративного стягнення притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_2 у вигляді штрафу у розмірі 136 грн..
Порушення визначені в пунктах 1 - 19 акту перевірки є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а тому ГУ ДСНС України в Одеській області звернулось до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача, шляхом - зупинення роботи позивача до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних у акті перевірки від 22 березня 2018 року № 10.
Як встановлено матеріалами справи, на час розгляду справи судом першої інстанції залишаються не усунутими відповідачем порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють реальну загрозу життю та здоров'ю дітей, зокрема:
не обладнано усі приміщення закладу системою автоматичної пожежної сигналізації та своєчасного введення її в експлуатацію;
в деяких приміщеннях зірвані пожежні сповіщувачі системи АПС. Не проведено технічне обслуговування та ремонт системи АПС. Не укладений договір на проведення технічного обслуговування системи АПС з організацією, що має ліцензію на проведення даного виду робіт;
приміщення не обладнані системою оповіщення про пожежу та керуванням евакуюванням людей;
приміщення з кухонним обладнанням з використанням гарячого процесу (кухні) не обладнані модульною системою локального пожежогасіння;
не наданий акт прийняття виконання робіт з вогнезахисного оброблення дерев'яних елементів змонтованої частини даху в лівому крилі будівлі;
не наданий акт прийняття виконання робіт з вогнезахисного покриву (просочування) та оброблення сценічного оформлення (за навісів тощо) та сценічної коробки в музичному залі відповідно;
на стінах 1-го та 2-го поверху на шляхах евакуації влаштовано горюче спорядження;
система внутрішнього протипожежного водопроводу знаходиться в непрацездатному стані;
приміщення не в повному обсязі забезпечені відповідними знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 та ГОСТ 12.4.026-76;
не надані декларації відповідності матеріально - технічної бази суб'єкта господарювання вимог законодавства з питань пожежної безпеки, що дають право на початок роботи використання суб'єктами господарювання (орендарями) орендованих приміщень або їх частини;
на території закладу не відремонтований зовнішній пожежний гідрант (зрізаний);
працівників закладу та учасників навчального процесу не забезпечено фільтрувальними пристроями для само рятування під час пожежі;
не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об'єкту;
допускається експлуатація приміщень, які не введені в експлуатацію у відповідності до законодавства після проведення реконструкції.
Зазначені обставини відповідачем не заперечуються.
Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частина 10 названої статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб'єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.
Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з рішенням окружного суду, що станом на момент розгляду справи в суді першої інстанції очевидним є той факт, що подальша робота ПУ Одеський навчальний виховний комплекс Ступені з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.
При цьому, не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи відповідача, безпеки її учнів, дітей дошкільного віку, викладачів, співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків.
Із врахуванням викладеного, правильним є висновки суду першої інстанції про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи ПУ ОНВК Ступені , розташованої за адресою: 65104, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 31-А до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, наведених в акті перевірки № 10 від 22 березня 2018 року за номерами: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,12, 13, 16, 17, 18, 19.
Крім того, апеляційний суд вважає за необхідне зазначити, що ПУ ОНВК Ступені до суду апеляційної інстанції надано копію акту позапланової перевірки № 172 від 6 грудня 2018 року щодо додержанням суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, зі змісту якого вбачається, що правопорушення зазначені в акті перевірки № 10 від 22 березня 2018 року усунуті в повному обсязі, а будь-яких інших правопорушень не виявлено.
Отже, на підставі викладеного вище, колегія суддів зазначає, що позивач наділений повною адміністративною правосуб'єктністю, у відповідності до ст. ст. 44, 47 КАС України має право на власний розсуд розпоряджатися своїми процесуальними правами та обов'язками, у тому числі, щодо відмови від позову повністю або частково.
В зв'язку з тим, що відмова позивача від позову не суперечить закону та не порушує права, свободи або інтереси позивача та інших учасників процесу, суд апеляційної інстанції не знаходить перешкод для прийняття відмови позивача від позову.
Оскільки судом першої інстанції ухвалено законне та обґрунтоване судове рішення, а обставини, які стали підставою для закриття провадження у справі, виникли після його ухвалення, суд апеляційної інстанції на підставі ч. 2 ст. 314 КАС України приходить до висновку про визнання оскарженого судового рішення нечинним із закриттям провадження у справі.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 314, 315, 321, 322, 325 КАС України, суд -
УХВАЛИВ:
Прийняти відмову Головного управління ДСНС України в Одеській області від адміністративного позову.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року визнати нечинним, а провадження у справі закрити на підставі ч. 3 ст. 189 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали суду складено 24 грудня 2018 року.
Суддя-доповідач ОСОБА_3 Судді ОСОБА_4 ОСОБА_5
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2018 |
Оприлюднено | 29.12.2018 |
Номер документу | 78852670 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Димерлій О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні