Рішення
від 20.12.2018 по справі 0240/3532/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

20 грудня 2018 р. Справа № 0240/3532/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Чернюк А.Ю.,

за участю:

секретаря судового засідання: Павліченко А.В.

представника позивача: ОСОБА_1,ОСОБА_2

представника відповідача: ОСОБА_3, ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_5

до: Корделівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, Калинівської міської ради Вінницької області

про: визнання протиправними та скасування рішень

ВСТАНОВИВ:

04.10.2018 року до Вінницького окружного адміністративного суду звернулися ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 з адміністративним позовом до Корделівської сільської ради Калинівського району Вінницької області, Калинівської міської ради Вінницької області про визнання протиправними та скасування рішень.

Разом із позовною заявою позивач, 04.10.2018 року від позивачів надійшла заява про забезпечення адміністративного позову.

Ухвалою суду від 05.10.2018 року в забезпеченні позову в даній адміністративній справі відмовлено.

Ухвалою судді від 08.10.2018 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачам час для усунення недоліків позовної заяви.

16.10.2018 року на адресу суду від представника позивачів надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви. Однак такою заявою, усунуто недоліки лише одним із позивачів - ОСОБА_5.

Тому, ухвалою судді від 17.10.2018 року, з метою забезпечення позивачам права звернення до суду, строк усунення недоліків позовної заяви продовжено.

25.10.2018 року від представника ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 надійшла заява про відкликання позовної заяви до відкриття провадження в справі.

Ухвалою суду від 26.10.2018 року позовну заяву ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 повернуто позивачам.

Ухвалою суду від 26.10.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, представники позивача вказали, що відносини, які виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад регулюються Законом України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» .

Згідно ч. 1 ст. 8-1 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» добровільно приєднатися до об'єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 цього Закону, має право суміжна сільська, селищна територіальна громада, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об'єднаної територіальної громади» .

Отже, на думку представників позивача, із змісту вказаної статті випливає, що добровільне приєднання можливо за наявності в обов'язковій сукупності наступних ознак: визнання Кабінетом ОСОБА_11 України спроможною об'єднаної територіальної громади; суміжність територіальної громади, яка має намір приєднатися до об'єднаної територіальної громади; належність суміжної територіальної громади згідно перспективному плану формування територій громад до об'єднаної територіальної громади.

Представники позивача вважають, що відсутність хоча б однієї із вказаних ознак унеможливлює добровільне приєднання територіальної громади.

Відтак, Корделівська сільська рада Калинівського району Вінницької області має можливість прийняти рішення про приєднання до Калинівської об'єднаної територіальної громади лише за умови належності до вказаної об'єднаної територіальної громади в ОСОБА_12 плані формування територій громад Вінницької області, затвердженому розпорядженням Кабінету ОСОБА_11 України № 1076-р від 13.10.2015 року (із змінами, внесеними згідно з Розпорядженнями Кабінету ОСОБА_11 № 1345-р від 23.12.2015 року, №491-р від 19.07.2017 року, № 143-р від 28.02.2018 року). Проте, всупереч зазначеному розпорядженню Корделівська сільська рада Калинівського району Вінницької області на час прийняття оскаржуваних рішень рішення не належала до Калинівської об'єднаної територіальної громади.

Крім того, на думку, представників позивача, рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року прийнято відповідачем 1 всупереч результатам громадського обговорення, що свідчить про недотримання гарантій встановлених статтею 6 Європейської конвенції про захист прав людини та основоположних свобод та без урахування статті 5 Європейської хартії місцевого самоврядування від 15.10.1985 року, ратифікованою Законом України від 15.07.1997 року № 452/97-ВР, яка регламентує, що зміни територіальних кордонів органів місцевого самоврядування не можуть здійснюватися без попереднього з'ясування думки відповідних місцевих громад.

Так, рішенням Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 424 від 20.08.2018 року був затверджений Порядок проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади. Проте, на думку сторони позивача, результати громадського обговорення не були повною мірою враховані при прийнятті оскаржуваних рішень.

Представник позивача зазначив, що згідно п. 8 Порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до Калинівської територіальної громади, затвердженого рішенням № 424 від 20.08.2018 року, рішення громадського слухання приймаються шляхом рівного, особистого, вільного та відкритого голосування більшістю голосів присутніх. Тому, визначальним при прийнятті рішення є кількість осіб, які підтримали пропозицію, відносно загальної кількості присутніх. Враховуючи результати проведеного громадського обговорення, члени територіальної громади не підтримали пропозицію щодо приєднання до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади.

Таким чином, позивач та її представники вважають рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Крім того, протиправність рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року зумовлює протиправність інших оскаржуваних рішень, прийнятих на його підставі та з метою його виконання.

З урахуванням викладеного, ОСОБА_5, просила суд вимоги адміністративного позову задовольнити повністю, зокрема визнати протиправними та скасувати:

- рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року;

- рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 26 (позачергової) сесії 7 скликання від 25.209.2018 року;

- рішення Калинівської міської ради 41 сесії 7 скликання № 149 від 20.09.2018 року;

- рішення Калинівської міської ради 42 (позачергової) сесії 7 скликання № 178 від 25.09.2018 року.

26.11.2018 року на адресу суду надійшов відзив на позову заяву, в якому представник Корделівської сільської ради Калинівського району Вінницької області просила в задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Крім того, вказала, що відносини, які виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулюються Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" з урахуванням Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Після отримання листа-пропозиції від Калинівського міського голови про приєднання територіальної громади с. Корделівка до Калинівської об'єднаної територіальної громади 20.08.2018 року, Корделівською сільською радою прийнято рішення, яким було затверджено Порядок проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до Калинівської об'єднаної територіальної громади.

Громадське обговорення на території Корделівської сільської ради щодо добровільного приєднання до Калинівської об'єднаної територіальної громади, було проведено з 01.09.2018 року по 11.09.2018 року в формі громадських слухань, що підтверджується відповідними протоколами.

На засіданні спільної комісії з регламенту та комісії з бюджету Корделівської сільської ради 13.09.2018 року було опрацьовано вказані Протоколи громадських слухань. З 13 зустрічей, оформлених відповідними Протоколами за підписами головуючого громадським слуханням та секретаря, на 9 зустрічах більшість голосів мешканців висловились за приєднання до Калинівської об'єднаної територіальної громади. Всього 475 чоловік прийшли на ці громадські зустрічі. 86 чоловік не приймали участь у голосуванні. Щодо інших, то 236 з них проголосували за приєднання, 101 - проти.

Таким чином, на думку представника відповідача, відповідачами було дотримано виконання вимог ч. 3 статті 8-1 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» , якою визначено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції.

Крім того, представник відповідача вказала, що наведеним вище Законом не визначено форму проведення громадського обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад, а лише визначено строк, протягом якого таке обговорення має бути проведено. Сільській раді надано право самостійно визначити порядок проведення відповідного громадського обговорення.

Відтак, у голови Корделівської сільської ради, з урахуванням наведених положень виник обов'язок забезпечити громадське обговорення не пізніше 30 днів у порядку, встановленому Корделівською сільською радою.

Відповідачем було забезпечено інформування про громадське обговорення пропозиції щодо добровільного приєднання.

Доводи позивача, що обрані відповідачем форма громадського обговорення, час та спосіб їх проведення не змогли забезпечити участь значної більшості від загальної кількості мешканців сільської територіальної громади, не можуть свідчити про порушення прав позивача як члена територіальної громади в цих обговореннях, оскільки законодавством України не визначено процедури проведення громадських обговорень.

Щодо посилання позивача на недотримання ОСОБА_12 плану формування територій громад, то представник відповідача зазначила, що ОСОБА_12 план формування територій громад є лише планом, Методика - відповідною методикою проведення такого планування, а не обов'язковим до виконання рішенням, оскільки в силу положень закону об'єднання територіальних громад є добровільним і здійснюється на підставі рішення відповідної ради, яке може бути прийнято лише після проведення обов'язкового громадського обговорення вказаного питання.

Отже, представник відповідача вважає, що недотримання ОСОБА_12 плану формування територій громад, при відповідності рішень про об'єднання громадян не є підставою для визнання їх протиправними.

Таким чином, представник відповідача вважає, що Корделівська сільська рада при прийнятті оскаржуваних рішень діяла на підставі, в порядку та межах наданих повноважень визначених чинним законодавством України, а тому підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Ухвалою суду від 27.11.2018 року задоволено клопотання представника позивача та витребувано додаткові докази в справі.

06.12.2018 року на адресу суду від Калинівської міської ради Вінницької області надійшли належним чином засвідчені копії та оригінали витребуваних документів.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 06.12.2018 року закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали та просили суд їх задовольнити в повному обсязі. Крім того, вказали, що оскаржувані рішення є протиправними, оскільки прийняті із суттєвими порушенням чинного законодавства України.

Представники відповідачів в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечили та просили суд в задоволенні позовних вимог відмовити, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву. Крім того, вказали, що Корделівська сільська рада Калинівського району Вінницької області та Калинівська міська рада Вінницької області під час прийняття оскаржуваних рішень діяли відповідно до вимог Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" з урахуванням норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні у справі докази, їх достатність і взаємний зв'язок у сукупності, надавши їм оцінку за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити з огляду на наступне.

Судом встановлено та підтверджено наявними у справі доказами, що 16.08.2018 року Корделівською сільською радою отримано лист - пропозицію Калинівської міської ради Вінницької області щодо приєднання територіальної громади с. Корделівка до Калинівської об'єднаної територіальної громади (а.с.14, т.1).

17.08.2018 року сільським головою Корделівської сільської ради видано розпорядження №76 "Про скликання позачергової 24 сесії 7 скликання на 20.08.2018 року» .

20.08.2018 року рішенням Корделівської сільської ради № 424, на виконання вимог ч. 4 ст. 5 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» затверджено Порядок проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до Калинівської о6'єднаної територіальної громади.

21.08.2018 року сільським головою Корделівської сільської ради видано розпорядження №79 "Про проведення громадського слухання", в якому передбачено винесення на громадське обговорення питань щодо приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської об'єднаної територіальної громади. При цьому, визначено строк проведення громадського обговорення, а саме: з 01.09.2018 року по 11.09.2018 року (а.с.23, т.1).

13.09.2018 року проведено спільне засідання комісій Корделівської сільської ради з регламенту та бюджету про підведення підсумків громадського обговорення. Згідно наданих Протоколів громадських слухань було проведено 13 зустрічей з жителями територіальної громади.

14.09.2018 року рішенням Корделівської сільської ради № 427 "Про надання згоди на добровільне приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади" надано згоду на добровільне приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади Вінницької області (а.с. 80, т.1).

17.09.2018 року сільським головою Корделівської сільської ради направлено на адресу голови Калинівської міської ради Вінницької області копію рішення Корделівської сільської ради № 427 "Про надання згоди на добровільне приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади та запропоновано розглянути пропозицію щодо ініціювання приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської об'єднаної територіальної громади (а.с. 215, т.1).

20.09.2018 року рішенням Калинівської міської ради Вінницької області 41 сесії 7 скликання №149 надано згоду на добровільне приєднання Корделівської територіальної громади (село Корделівка й село Загребельня) Калинівського району Вінницької області до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади (місто ОСОБА_13, селище ОСОБА_13, селище Рівнинне, село Прилуцьке, село Дружелюбівка) Калинівського району Вінницької області (а.с. 217, т.1).

21.09.2018 року сільським головою Корделівської сільської ради видано розпорядження №90 "Про створення робочої групи по добровільному приєднанню Корделівської територіальної громади до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади".

25.09.2018 року рішенням Корделівської сільської ради №444 вирішено схвалити проект рішення Корделівської сільської ради "Про добровільне приєднання Корделівської територіальної громади (с. Корделівка та с. Загребельня) Калинівського району Вінницької області до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади Вінницької області". Крім того, доручено Корделівському сільському голові ОСОБА_14 подати проект вказаного рішення у п'ятиденний строк до Вінницької обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції України та Законам України (а.с. 83, т.1).

25.09.2018 року рішенням Калинівської міської ради 42 (позачергової) сесії 7 скликання №178 було схвалено проект рішення міської ради «Про добровільне приєднання Корделівської територіальної громади Калинівського району Вінницької області до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади Калинівського району Вінницької області» . Крім того, доручено Калинівському міському голові ОСОБА_15 подати проект вказаного рішення у п'ятиденний строк до Вінницької обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції України та Законам України (а.с. 250, т.1).

Позивач, вважаючи дій протиправними, з метою скасування рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року та рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 26 сесії (позачергової) 7 скликання № 444 від 25.09.2018 року, рішення Калинівської міської ради Вінницької області 41 сесії 7 скликання №149 від 20.09.2018 року та рішення Калинівської міської ради Вінницької області 42 (позачергової) сесії 7 скликання №178 від 25.09.2018 року, звернулась до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на наступне.

Згідно ст.140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Статтею 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

За приписами пункту 41 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулює Закон України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» від 05.02.2015 року №157-VIIІ (далі - Закон України №157-VIIІ), яким встановлено процедуру добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад.

Так відповідно до ст. 8-1 Закону України №157-VIIІ добровільно приєднатися до об'єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 цього Закону, має право суміжна сільська, селищна територіальна громада, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об'єднаної територіальної громади.

Ініціаторами добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади можуть бути суб'єкти, визначені частиною першою статті 5 цього Закону.

Сільський, селищний голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади.

Сільський, селищний голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади надсилає пропозицію до сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади, до якої є намір приєднатися.

Сільська, селищна, міська рада об'єднаної територіальної громади на наступній сесії розглядає пропозицію щодо ініціювання добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади та за результатами розгляду приймає рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади або про відмову в наданні такої згоди.

Водночас, порядок підготовки проекту рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади врегульовано ст. 8-2 Закону України №157-VIIІ.

Сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною сільською, селищною, міською радою об'єднаної територіальної громади рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади вживає заходів для підготовки проекту рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади.

Проекти рішень про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади повинні, зокрема, містити:

1) найменування територіальної громади, яка має намір приєднатися, із зазначенням відповідних населених пунктів;

2) найменування об'єднаної територіальної громади, до складу якої є намір приєднатися;

3) план організаційних заходів щодо добровільного приєднання територіальної громади.

Питання про схвалення проекту рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їхній розгляд.

Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади у п'ятиденний строк подаються ОСОБА_11 міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади готує відповідний висновок, що затверджується постановою ОСОБА_11 міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі відповідності проекту рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради на наступній сесії приймають рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади.

У разі встановлення невідповідності проекту рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади Конституції та законам України ОСОБА_11 міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання.

У разі прийняття сільською, селищною радою рішення про приєднання до об'єднаної територіальної громади голова сільської, селищної об'єднаної територіальної громади звертається до ОСОБА_11 міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад від територіальної громади, що приєдналася, в установленому законом порядку.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади у разі його відповідності висновку, передбаченому частиною п'ятою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад від територіальної громади, що приєдналася.

Про таке звернення ОСОБА_11 міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація одночасно інформує ОСОБА_16 України, ОСОБА_16 Автономної Республіки Крим, відповідні обласні ради, відповідні ради, що прийняли рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади.

Отже, із положень процитованих норм випливає, що Закон України № 157-VIII визначає принципи та певні умови добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади. Так, ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад можуть бути відповідні голови рад, не менш як третина депутатів від загального складу рад, члени територіальної громади. Відповідний голова у визначений термін забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади та її громадське обговорення, подає її до відповідної ради для прийняття рішення про надання згоди на приєднання, створення робочої групи по добровільному приєднанню. Порядок проведення громадського обговорення визначається відповідною радою. Після прийняття такого рішення відповідний голова надсилає пропозицію голові об'єднаної територіальної громади, до якої мають намір приєднатися. Надалі схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади у п'ятиденний строк подаються обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Далі обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади готує відповідний висновок, що затверджується розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі відповідності проекту рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради на наступній сесії приймають рішення про добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади.

З урахуванням викладеного, заслухавши пояснення представників позивача та представників відповідачів, дослідивши представлені письмові докази, суд щодо позовних вимог стосовно визнання протиправним та скасування рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року Про надання згоди на добровільне приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади , вказує на наступне.

Як вже зазначалося, Законом України № 157-VIII визначено проведення певної процедури щодо добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади, яка складається, зокрема, з отримання пропозиції, вивчення такої пропозиції, її громадське обговорення, її подання до відповідної ради для прийняття рішення про надання згоди на приєднання, направлення рішення до обласної державної адміністрації, підготовка відповідного висновку об'єднання та прийняття остаточного рішення радами на наступній сесії.

Так, судом встановлено і не оспорюється сторонами, що відповідно до ст.5 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад 16.08.2018 року Корделівською сільською радою отримано лист - пропозицію Калинівської міської ради Вінницької області щодо приєднання територіальної громади с. Корделівка до Калинівської об'єднаної територіальної громади.

Водночас, факт проведення громадських обговорень вказаної пропозиції, підтверджується поданими до суду рішенням Корделівської сільської ради № 424 від 20.08.2018 року, яким затверджено Порядок проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до Калинівської о6'єднаної територіальної громади, та розпорядженням сільського голови Корделівської сільської ради № 79 від 21.08.2018 року "Про проведення громадського слухання", в якому передбачено винесення на громадське обговорення питань щодо приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської об'єднаної територіальної. При цьому, визначено строк проведення громадського обговорення з 01.09.2018 року по 11.09.2018 року.

Так, громадське обговорення на території Корделівської сільської ради щодо добровільного приєднання до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади, було проведено з 01.09.2018 р. по 11.09.2018 року в формі громадських слухань, що підтверджується відповідними протоколами (а.с. 25-66, т.1).

Судом досліджено протоколи громадських слухань, що наявні в матеріалах справи. Так, всього було проведено 13 зустрічей із жителями Корделівської територіальної громади щодо питання добровільного приєднання до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади. На 9 зустрічах, із 13, більшість представників Корделівської територіальної громади виявили бажання приєднатися до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади. Зокрема, всього 475 представників територіальної громади прийшли на вказані громадські обговорення. 86 людей не приймали участь у голосуванні. Разом з цим, 236 громадян, голосували за приєднання до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади, 101 - проти.

Враховуючи кількість жителів с. Корделівська, які були присутні на громадських обговореннях та результати таких обговорень, суд доходить висновку, що переважна більшість жителів Корделівської сільської ради висловилась за те, щоб приєднатися до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади.

Отже, Корделівською сільською радою Калинівського району Вінницької області дотримано вимоги Закону України № 157-VIII щодо необхідності проведення громадських обговорень (слухань), які передували прийняттю оскаржуваного рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року Про надання згоди на добровільне приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади .

Крім того, суд критично оцінює посилання позивача на те, що під час проведення громадського обговорення перед прийняттям оскаржуваного рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року Про надання згоди на добровільне приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади , були порушенні строки визначені Законом України №157-VIIІ, а саме те, що громадські слухання проведені за 11 днів із 30 можливих, з огляду на наступне.

Згідно ч. 3 ст. 8-1 Закону України №157-VIIІ, Сільський, селищний голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади.

При цьому, суд зазначає, що статтею 8-1 Закону України №157-VIIІ встановлюється граничний проміжок часу для проведення громадського обговорення, а не імперативна вимога дотримання терміну 30 днів для переходу до наступної стадії добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади.

Так, відповідно до роз'яснення щодо застосування положень Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", які затверджено на засіданні Комітету Верховної ОСОБА_16 України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування 03 червня 2015 року (протокол № 17), в частині визначення строків здійснення окремих етапів об'єднання, визначених у частині третій статті 5 та частині третій статті 6 Закону, то Комітет звернув увагу, що проведення громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю) протягом певної кількості днів слід розуміти як визначення граничного проміжку часу, протягом якого мають бути проведені певні заходи та оприлюднені їх результати.

Отже, такі дії організаторами громадських обговорень можуть бути проведені і до завершення граничного проміжку часу, встановленого законом. Такий строк законодавець не визначив як мінімальний для проведення громадських слухань, тобто він є граничним для проведення відповідної процедури, а тому, за умов дотримання Порядку та етапів її проведення, відповідна дія може бути вчинена і раніше.

Крім того, комітет зазначив, що громадське обговорення може проводитись в різних формах, зокрема, передбачених статтею 8 та статтею 13 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" у формі загальних зборів громадян, громадських слухань або в інших формах, визначених місцевою радою (конференція, форум, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація тощо). Окремі форми громадського обговорення (загальні збори громадян, громадські слухання та ін.) не можуть тривати протягом 30 чи 60 днів та як правило проводяться протягом одного неробочого дня.

Відтак, призначаючи громадське обговорення, сільський, селищний, міський голова повинен виходити з необхідності залучення якомога більшої кількості зацікавлених учасників, враховуючи організаційні можливості виконавчих органів ради, а також визначати такі строки проведення громадського обговорення, які б слугували гарантією реалізації права громадян на висловлення власної думки.

При цьому суд звертає увагу на висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 23 травня 2018 року (справа №219/7967/17), відповідно до яких порушення процедури громадського обговорення, саме по собі, не може бути підставою для скасування рішення, прийнятого за наслідками такого обговорення, якщо це не призвело до порушення індивідуальних прав позивача.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку щодо відсутності порушень Закону України №157-VIIІ в частині строків проведення громадського обговорення перед прийняттям рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року Про надання згоди на добровільне приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади .

Крім того, як з'ясовано судом, розпорядженням Кабінету ОСОБА_11 України № 1076-р від 13.10.2015 року (із змінами, внесеними згідно з розпорядженнями Кабінету ОСОБА_11 України № 1345-р від 23.12.2015 року, № 491-р від 19.07.2017 року, № 143-р від 28.02.2018 року) затверджено ОСОБА_12 план формування територій громад Вінницької області.

Пунктом 2 ОСОБА_12 плану «Перелік спроможних територіальних громад Вінницької області» визначено населені пункти - адміністративні центри територіальних громад та назви територіальних громад, що входять до складу спроможної територіальної громади.

При цьому, місто ОСОБА_13 та село Корделівка визначено як окремі самостійні адміністративні центри спроможних територіальних громад.

Так, розпорядженням Кабінету ОСОБА_11 України № 722-р від 11.10.2017 року визнано спроможною Калинівську об'єднану територіальну громаду.

В свою чергу, згідно ОСОБА_12 плану формування територій громад Вінницької області село Корделівка визначено як окремий адміністративний центр спроможної територіальної громади, до складу якої входять Корделівська, Бережанська, Глинська, Голубівська, Заливанщинська, Котюжинецька, Лемешівська, Люлинецька, Нападівська, Радівська, Уладівська, Хомутинецька, Черепашинецька територіальні громади.

Таким чином, враховуючи викладене вище, на думку позивача, Корделівська територіальна громада відповідно до ОСОБА_12 плану формування територій громад, не належить до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади, а відтак не може бути приєднана до неї.

Проте, суд оцінює вказані доводи критично, з огляду на наступне.

Статтею 11 Закону України №157-VIIІ встановлено, що перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється ОСОБА_11 міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом ОСОБА_11 України.

ОСОБА_12 план формування територій громад схвалюється відповідно обласною радою за поданням відповідної обласної державної адміністрації та затверджується Кабінетом ОСОБА_11 України.

Тобто, ОСОБА_12 план формування територій громад є лише планом, Методика - відповідною методикою, а не обов'язковим до виконання рішенням, оскільки в силу положень закону об'єднання територіальних громад є добровільним і здійснюється на підставі рішення відповідної ради, яке може бути прийнято лише після проведення обов'язкового громадського обговорення вказаного питання.

Форма рішення, яке затверджує Методику не має наслідком формування саме конкретного територіального устрою держави через формування перспективного плану об'єднань територіальних громад.

Отже, недотримання відповідачами ОСОБА_12 плану формування територій громад, при відповідності рішень про об'єднання громадян не є беззаперечною підставою для визнання їх протиправними.

Як визначено частиною першою статті 3 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" суб'єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.

Водночас, одним з головних принципів об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст згідно з статтею 2 Закону є принцип добровільності, який передбачає утворення добровільного об'єднання територіальних громад в будь-якій конфігурації та з дотриманням умов добровільного об'єднання територіальних громад, встановлених статтею 4 вказаного Закону. Серед цих умов, визначених ст. 4 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", немає вказівки на відповідність ОСОБА_12 плану при об'єднанні громад.

Таким чином, формат добровільного об'єднання територіальних громад поза межами ОСОБА_12 плану не суперечить вимогам Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" та не може бути підставою для скасування оскаржуваних рішень.

Підсумовуючи суд зазначає, що приймаючи спірне рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року Про надання згоди на добровільне приєднання Корделівської територіальної громади до Калинівської міської об'єднаної територіальної громади , було дотримано вимог Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

Відтак, позовні вимоги позивача в частині скасування рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року, задоволенню не підлягають.

Враховуючи викладене та беручи до уваги, що вимоги позивача про визнання протиправними та скасування рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 26 сесії (позачергової) 7 скликання № 444 від 25.09.2018 року, рішення Калинівської міської ради Вінницької області 41 сесії 7 скликання №149 від 20.09.2018 року та рішення Калинівської міської ради Вінницької області 42 (позачергової) сесії 7 скликання №178 від 25.09.2018 року, фактично є похідними від основної вимоги позивача про скасування рішення Корделівської сільської ради Калинівського району 25 сесії 7 скликання № 427 від 14.09.2018 року, то такі задоволенню також не підлягають.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду не спростовують. Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету ОСОБА_11 Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для задоволення останніх.

Питання про розподіл судових витрат, вирішено судом відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_1, адреса: вул. Незалежності, 14, с. Загребельна, Калинівського району, Вінницької області, 22445)

Відповідач 1: Корделівська сільська рада Калинівського району Вінницької області (код ЄДРПОУ 04328602, адреса: вул. Київська, 56, c. Корделівка, Калинівський район, Вінницька область, 22445),

Відповідач 2: Калинівська міська рада Вінницької області (код ЄДРПОУ 04326106, адреса: вул. В. Нестерчука, 47, м. Калинівка, Вінницька область, 22400)

Повний текст рішення виготовлено: 29.12.2018

Суддя Чернюк Алла Юріївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2018
Оприлюднено30.12.2018
Номер документу78892305
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0240/3532/18-а

Постанова від 02.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 03.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 16.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Постанова від 16.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Рішення від 20.12.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Постанова від 11.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні