Постанова
від 17.12.2018 по справі 916/702/18
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2018 року м. ОдесаСправа № 916/702/18 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Богацької Н.С.

суддів: Колоколова С.І., Принцевської Н.М.

секретар судового засідання: Бендерук Є.О.

за участю представників учасників справи:

від позивача: ОСОБА_1, договір;

від відповідача: ОСОБА_2, довіреність;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Ширяївське АТП-15167

на рішення Господарського суду Одеської області від 03.07.2018, ухвалене суддею Демешиним О.А. у м. Одесі, повний текст якого складений 06.07.2018

у справі № 916/702/18

за позовом: Ширяївської селищної ради Одеської області

до відповідача: Приватного акціонерного товариства Ширяївське автотранспортне підприємство 15167

про: зміну умов договору оренди землі, -

В С Т А Н О В И В:

В квітні 2018 року року Ширяївська селищна рада Одеської області звернулась до Господарського суду Одеської області з позовом до Приватного акціонерного товариства Ширяївське автотранспортне підприємство 15167 про зміну умов договору оренди землі, у якому просила:

внести зміни в п.9 розділу Орендна плата договору оренди землі від 01.10.2006 року та викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 5-ти відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що складає 224 217,35 грн. (двісті двадцять чотири тисячі двісті сімнадцять гривень 35 коп.) в рік, щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати, що становить 18 684.78 грн.(вісімнадцять тисяч шістсот вісімдесят чотири гривні 78 коп.). Розмір орендної плати встановлено рішенням VI сесії I скликання Ширяївської селищної ради Про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік від 14.07.2017 року №262-I , (п.п.2.2 додатку 4 землі транспорту -5% );

внести доповнення до пункту Невід'ємними частинами договору є: розділу Прикінцеві положення договору оренди землі від 01.10.2006 року наступним: рішення VI сесії І скликання Ширяївської селищної ради від 14.07.2017 року №262-I Про встановлення місцевих податків та зборів на 2018 рік ; витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2018 року .

Позивач зазначив, що відповідач ухиляється від укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 01.10.2006.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 03.07.2018 позов Ширяївської селищної ради Одеської області задоволено:

внесено зміни в п. 9 розділу Орендна плата договору оренди землі від 01.10.2006 року, укладеного між Ширяївською селищною радою Одеської області та ВАТ Ширяївське АТП-15167 , виклавши вказаний пункт в наступній редакції:

- Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 5-ти відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що складає 224 217, 35 грн. (двісті двадцять чотири тисячі двісті сімнадцять гривень 35 коп.) в рік, щомісячно у розмірі 1/12 частини щорічної орендної плати, що становить 18 684, 78 грн. (вісімнадцять тисяч шістсот вісімдесят чотири гривні 78 коп.). Розмір орендної плати встановлено рішенням VI сесії І скликання Ширяївської селищної ради Про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік від 14.07.2017 року № 262-1. , (п.п. 2.2 додатку 4 землі транспорту - 5%» ).

доповнено частину другу (Невід'ємними частинами договору є) пункту 43 Прикінцевих положень договору оренди землі від 01.10.2006 року наступним:

- рішення VI сесії І скликання Ширяївської селищної ради від 14.07.2017 року № 262-1 Про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік ; витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2018 року ;

вирішено питання про розподіл судових витрат.

Рішення мотивоване тим, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Суд зазначив, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки, шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки в редакції запропонованій позивачем, у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору.

Не погодившись з означеним рішенням суду, Приватне акціонерне товариство Ширяївське автотранспортне підприємство 15167 звернулось з апеляційною скаргою, в якій просило рішення Господарського суду Одеської області від 03.07.2018 у справі № 916/702/18 скасувати повністю та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог Ширяївської селищної ради Одеської області повністю.

Скарга мотивована тим, що показники ОСОБА_3 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2018 № 117/0/219-18 є такими, що не відповідають вимогам Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213.

Скаржник вказує на практику розгляду аналогічних спорів та на можливість та обов'язок суду розглянути правильність наданого позивачем розрахунку орендної плати, що базується на нормативній грошовій оцінці.

Крім того, на думку скаржника, враховуючи, що рішення селищної ради № 262-I було оприлюднене після 15.07.2017, застосовувати дане рішення до бюджетного періоду 2018 року (плановий період) є неправомірним.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 14.08.2018 за вказаною апеляційною скаргою відкрито апеляційне провадження та встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу до 29.08.2018 згідно з нормами ст. 263 Господарського процесуального кодексу України з наданням доказів направлення відзиву відповідачу; зупинено дію рішення Господарського суду Одеської області від 03.07.2018 у справі № 916/702/18.

28.08.2018 від Ширяївської селищної ради Одеської області надійшов відзив на апеляційну скаргу, згідно якого остання просила залишити рішення Господарського суду Одеської області від 03.07.2018 по справі № 916/702/18 без змін, а апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Ширяївське автотранспортне підприємство 15167 без задоволення.

Позивач зазначив, що згідно п. 2-1 розділу 1 Загальних положень Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (зі змінами) - дані за результатами проведення нормативно грошової оцінки земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дня надходження відповідної заяви.

Апелянт не надав суду першої інстанції доказів звернення за належністю щодо з'ясування яким чином визначений розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, ОСОБА_3 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2018 № 117/0/219-18 не оскаржував.

В свою чергу, згідно з п. 3 розд. II Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 07.12.2017 Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році випливає, що якщо рішення органу місцевого самоврядування щодо встановлення ставок земельного податку (або зміни до рішення) прийнято та оприлюднено після 15.07.2017, то таке рішення є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами.

Рішення VI сесії I скликання Ширяївської селищної ради Про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік від 14.07.2017 року №262-I відповідачем не оскаржено, в судовому порядку не скасовано, тому є чинним і обов'язковим до виконання.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 29.08.2018 розгляд справи № 916/702/18 за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства Ширяївське автотранспортне підприємство 15167 призначено на 04.10.2018 о 10:00 год.

Указом Президента України Про ліквідацію апеляційних господарських судів та утворення апеляційних господарських судів в апеляційних округах №454/2017 від 29.12.2017 ліквідовано Одеський апеляційний господарський суд та утворено Південно-західний апеляційний господарський суд.

ОСОБА_3 з частиною шостою статті 147 Закону України Про судоустрій і статус суддів суд, що ліквідується, припиняє здійснення правосуддя з дня опублікування в газеті Голос України повідомлення голови новоутвореного суду про початок роботи новоутвореного суду.

03.10.2018 в газеті Голос України опубліковано повідомлення про початок роботи Південного-західного апеляційного господарського суду.

На виконання вимог положень частини шостої статті 147 Закону України Про судоустрій і статус суддів , частини п'ятої статті 31 Господарського процесуального кодексу України, Одеським апеляційним господарським судом матеріали справи №916/702/18 передано до Південно-західного апеляційного господарського суду.

У відповідності до вимог ч. 1 ст. 32 Господарського процесуального кодексу України за результатами автоматизованого розподілу справ між суддями, оформленого протоколом від 29.10.2018 для розгляду апеляційної скарги по справі № 916/702/18 сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Богацька Н.С., судді: Колоколов С.І., Принцевська Н.М.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 31.10.2018 прийнято справу №916/702/18 до провадження, розгляд справи №916/702/18 призначено на 03.12.2018 о 15:00 год.

В судовому засіданні від 03.12.2018 відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України оголошено ухвалу про відкладення розгляду справи на 17.12.2018 о 15:15год.

В судовому засіданні представники учасників справи висловили на підтримку власних доводів та заперечень, які викладені письмово.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, колегія суддів зазначає наступне.

01.10.2006 між Ширяївською селищною радою Одеської області (далі - позивач, селищна рада) та ВАТ Ширяївське автотранспортне підприємство 15167 , правонаступником якого є Приватне акціонерне товариство Ширяївське автотранспортне підприємство 15167 (далі - відповідач, апелянт, ПрАТ Ширяївське АТП-15167) було укладено договір оренди землі (далі - Договір)та передано в довгострокове користування на 49 років земельну ділянку площею 29505 га для розміщення та експлуатації комплексу нерухомого майна виробничої бази ВАТ Ширяївське АТП- 15167 , яка розташована в смт. Ширяєве вул. Малиновського, 7.

Відповідно до п.9, 10, 11 Договору, відповідач зобов'язався протягом строку дії договору, за кожен рік користування земельною ділянкою, сплачувати безготівково суму в розмірі 7376, 25 грн. за рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, а орендна плата вноситься щомісячно. Орендна плата встановлена згідно Рішення № 119 десятої сесії четвертого скликання Ширяївської селищної ради від 02.03.2004.

ОСОБА_3 п. 13 Договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі підвищення цін, тарифів, у тому числі і внаслідок зміни грошової оцінки землі.

Земельна ділянка передається в оренду для розміщення в забезпечення необхідних умов для експлуатації комплексу нерухомого майна виробничої бази, автотранспортних засобів ВАТ Ширяївське АТП-15167 . (п. 15 Договору)

Договір оренди землі зареєстрований у Ширяївському районному відділі Одеської регіональної філії Державного Підприємства Центру Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах за № 040653700148 від 14.11.2006.

Рішенням 24 сесії 6 скликання Ширяївської селищної ради від 29.05.2013 №1201 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт. Ширяєве, Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області.

07.02.2014 було укладено додаткову угоду до Договору, відповідно до п.1.2 якої орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3-х % від нормативної грошової оцінки землі.

Рішенням VI сесії І скликання Ширяївської селищної ради Про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік від 14.07.2017 року №262-1 встановлено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою. Відповідно до додатку 4 до рішення Розмір орендної плати за функціональним призначенням земель в межах Ширяївської селищної ради об'єднаної територіальної громади в розрізі селища та сіл на 2018 рік , п.2.2 землі транспорту - 5%.( далі - Рішення)

З матеріалів справи вбачається, що дане рішення оприлюднене в районній газеті Промінь 29.07.2017.

ОСОБА_3 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 29505 кв.м., наданого Відділом у Ширяївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області № 117/0/219-18 від 13.02.2018 року, цільове призначення якої, розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: вул.Малиновського.7 смт. Ширяєве, Ширяївського району Одеської області складає 4 484 346,93 грн.

В матеріалах справи наявна відповідь Одеської обласної держаної адміністрації на лист Ширяївської селищної ради щодо заборгованості по сплаті орендної плати ПрАТ Ширяївське АТП-15167 , згідно якої Адміністрація, враховуючи зміну розміру орендної плати, рекомендувала укласти додаткову угоду до Договору. Аналогічні рекомендації були надані Ширяївській селищній раді та керівництву ПрАТ Ширяївське АТП-15167 під час робочої зустрічі 08.02.2018 в Одеській обласній державній адміністрації, що вбачається із наявного в матеріалах справи протоколу.

На виконання рішення VI сесії І скликання Ширяївської селищної ради Про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік від 14.07.2017 року №262-1 відповідачу направлено лист № 445 від 15.02.2018, який вручено 15.02.2018, з 4-ма екземплярами додаткової угоди для підпису, у якому рекомендувалося розглянути додаткову угоду, підписати її для здійснення сплати орендної плати та направити два екземпляри до селищної ради.

26.02.2018 ПрАТ Ширяївське АТП-15167 звернулося до селищної ради з листом-відповіддю № 24 на пропозицію селищної ради № 445 від 15.02.2018, в якому просило додатково роз'яснити порядок розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 29505 га, що розташована за адресою: вул. Малиновського, 7, смт. Ширяєве, Одеської області і просило даний лист не вважати відмовою від прийняття пропозиції.

28.02.2018 селищна рада листом № 640 повідомила ПрАТ Ширяївське АТП-15167 , що розмір орендної плати у додатковій угоді розраховувався на підставі ОСОБА_3 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2018 № 117/0/219-18, який надав відділ Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області.

Не підписання відповідачем додаткової угоди стало підставою звернення селищної ради до суду з даним позовом.

Обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі , законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За змістом статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

ОСОБА_3 зі статтею 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватися у найм разом із насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, розташованими на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до статей 1, 13, 14 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Статтями 627-629 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідно до частин першої, другої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

За змістом ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Статтею 288 Податкового кодексу України (який набрав чинності з 01.01.2011) встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України Про оцінку земель для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).

Тобто нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 -7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (стаття 18 Закону України Про оцінку земель ).

Частинами 1, 2 статті 20 цього Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частин 1, 3 статті 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

ОСОБА_3 з частиною 4 статті 23 цього Закону рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

ОСОБА_3 з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Статтею 144 Конституції України і статтею 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 Цивільного кодексу України).

За змістом ст. 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

ОСОБА_3 з ст. 654 Цивільного кодексу України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Системний аналіз норм статті 30 Закону України Про оренду землі та статті 651 Цивільного кодексу України свідчить про те, що за загальним правилом зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди, у разі встановлення можливості зміни умовами самого договору, такий договір може бути змінений за рішенням суду.

В пункті 13 Договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається щорічно, у разі:

-зміни умов господарювання, передбачених договором;

-підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

-погіршення стану орендованої земельної ділянки не звини орендаря, що підтверджено документально;

-зміни грошової оцінки землі;

-в інших випадках, передбачених законом.

Оскільки відносини оренди є триваючими правовідносинами, то зміна за рішенням відповідача регульованого розміру орендної плати є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди не залежно від дати укладення такого договору.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 20.08.2013 у справі №5009/3430/12.

В свою чергу відмова відповідача від внесення таких змін порушує права позивача, відповідна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 07 жовтня 2015 року у справі № 922/3871/14.

В апеляційній скарзі скаржник зазначає, що показники ОСОБА_3 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2018 № 117/0/219-18 є такими, що не відповідають вимогам Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213.

З цього приводу колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.(ч. 1, 3 ст. 23 Закону України Про оцінку земель )

Судом встановлено, що Рішенням 24 сесії 6 скликання Ширяївської селищної ради від 29.05.2013 №1201 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт. Ширяєве, Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області.

Рішенням VI сесії І скликання Ширяївської селищної ради Про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік від 14.07.2017 №262-1 встановлено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою для земель транспорту у розмірі 5% від нормальної грошової оцінки землі.

ОСОБА_3 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 29505 кв.м., наданого Відділом у Ширяївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області № 117/0/219-18 від 13.02.2018, цільове призначення якої, розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: вул.Малиновського.7 смт. Ширяєве, Ширяївського району Одеської області складає 4 484 346,93 грн.

У зв'язку з наведеним Ширяївською селищною радою було запропоновано ПрАТ Ширяївське АТП-15167 укласти додаткову угоду до Договору.

Розмір орендної плати у додатковій угоді розраховувався на підставі ОСОБА_3 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2018 №117/0/219-18, який надано відділом Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області.

Рішення Ширяївської селищної ради від 29.05.2013 №1201, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт. Ширяєве, Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області відповідачем не оскаржувались та судом не скасовані, а тому є чинними та обов'язковими до виконання.

Інформація, що міститься у ОСОБА_3 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2018 №117/0/219-18 не спростована відповідачем у встановленому порядку під час розгляду справи по суті. При цьому відповідач ні у суді першої інстанції, ні у суді апеляційної інстанції не ставив питання про проведення судової експертизи з метою підтвердження даного факту.

Крім того, у постанові ОСОБА_4 Верховного Суду від 20.06.2018 у справі №823/902/17 зазначено, зокрема, таке: Відповідно до частини п'ятої статті 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

ОСОБА_3 із частиною другою статті 20 Закону дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Статтею 23 зазначеного Закону передбачено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, а земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної та картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів, є Держгеокадастр (постанова Кабінету міністрів України від 14 січня 2015 року № 15 Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру ).

ОСОБА_3 з підпунктами 27 та 36 пункту 4 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує виконання на відповідній території робіт із землеустрою та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру, і видає, зокрема, витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.

Таким чином, у правовідносинах, пов'язаних з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції. Тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватися адміністративним судом.

Слід також звернути увагу на те, що за змістом статті 271, пункту 286.2 статті 286, статей 288, 289 Податкового кодексу України на платника плати за землю покладено обов'язок подання податковому органу витягу про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислення суми згаданої плати саме з визначеного у витязі розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Наведеними нормами у залежність від розміру цієї оцінки поставлено й мінімальний та максимальний розмір орендної плати. Отже, оформлюваний органом Держгеокадастру витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, у якому визначено конкретний розмір такої оцінки, безпосередньо пов'язаний з колом прав та обов'язків користувача відповідної земельної ділянки.

Доказів визнання незаконними дій (бездіяльності) відділу Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлених у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель відповідачем до матеріалів справи не надано та за поясненням представника відповідача про таке оскарження йому не відомо.

Щодо тверджень скаржника, що застосування рішення селищної ради № 262-I до бюджетного періоду 2018 року (плановий період) є неправомірним, з огляду на те, що останнє було оприлюднене після 15.07.2017 колегія суддів зазначає наступне.

ОСОБА_3 з п. 12.3 ст. 12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Дійсно, у ч. 4 ст. 23 Закону України Про оцінку земель вказано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Аналогічні положення зазначені у п. 12.3.4 Податкового кодексу України.

ОСОБА_3 з п. 3 розділу Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 07.12.2017 № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році встановлено, що у 2018 році до рішень про встановлення місцевих податків і зборів, прийнятих органами місцевого самоврядування, у тому числі радами об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, після 15 липня 2017 року та у 2018 році, не застосовуються вимоги п.п. 4.1.9 п. 4.1 та п. 4.5 ст. 4, п.п. 12.3.4 п. 12.3, п.п. 12.4.3 п. 12.4 та п. 12.5 ст. 12 ПК України та Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .

У той же час, відповідно до п. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (із змінами та доповненнями) акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Рішення Ширяївської селищної ради Про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік від 14.07.2017 №262-1 в частині порядку та строків його застосування відповідачем не оскаржувались та є чинними.

Враховуючи вищезазначене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, щодо наявності правових підстав задоволення позову.

За таких обставин, апеляційна скарга Приватного акціонерного товариства Ширяївське автотранспортне підприємство 15167 підлягає залишенню без задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 03.07.2018 у справі № 916/702/18 слід залишити без змін.

Судові втрати, пов'язані з розглядом даної справи відповідно до правил, встановлених до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на скаржника.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 271, 275, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Ширяївське автотранспортне підприємство 15167 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Одеської області від 03.07.2018 у справі № 916/702/18 залишити без змін.

Постанова, відповідно до вимог ст. 284 Господарського процесуального кодексу України, набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку у строк, який обчислюється відповідно до статті 288 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 17.12.2018.

Головуючий суддя Н.С. Богацька

судді С.І. Колоколов

ОСОБА_5

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.12.2018
Оприлюднено02.01.2019
Номер документу78923625
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/702/18

Ухвала від 14.06.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 05.06.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 21.05.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 22.02.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 08.01.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 03.01.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Постанова від 17.12.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 03.12.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 31.10.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 29.08.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні