ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 січня 2019 року Чернігів Справа № 620/3598/18
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомДочірнього підприємства "Пропаганда" Товариства з обмеженою відповідальністю "Дім Реклами 2000" до третя особаНіжинської міської ради Чернігівської області Секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області Салогуба Валерія Володимировича Виконавчий комітет Ніжинської міської ради Чернігівської області провизнання дій протиправними та скасування рішення, У С Т А Н О В И В:
Дочірнє підприємство Пропаганда товариства з обмеженою відповідальністю Дім реклами 2000 (далі - також позивач, ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 ) звернулось до суду з позовною заявою до Ніжинської міської ради Чернігівської області (далі - також відповідач - 1) та секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області Салогуба Валерія Володимировича (далі - також відповідач - 2), третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Виконавчий комітет Ніжинської міської ради Чернігівської області, в якому просить:
- визнати дії секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області Салогуба Валерія Володимировича, головуючого на пленарному засіданні Ніжинської міської ради, щодо включення до Порядку денного 43 сесії 7 скликання Ніжинської міської ради проекту рішення № 208, ініціатор депутат Смалій К.А. Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжин протиправними.
- визнати протиправним та скасувати рішення Ніжинської міської ради Чернігівської області №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині .
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що позивач у відповідності до Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина, затвердженого рішенням Ніжинської міської ради VII скликання від З0 червня 2016 року №19-12/2016, із змінами, внесеними рішенням Ніжинської міської ради від 21 грудня 2017 року №11-34/2017, звернувся у встановленому порядку за наданням дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині. Рішенням виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині було надано дозвіл позивачу розмістити зовнішню рекламу за відповідними адресами.
На виконання зазначеного Рішення позивачем 07 вересня 2018 року укладено договори з виконавчим комітетом Ніжинської міської ради Чернігівської області на тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу (реклами) за №№ 174-186. Відповідно до п.6.1 вищезазначених договорів термін дії договору складає з 07 вересня 2018 року по 07 вересня 2023 року. Натомість, вже 02 жовтня 2018 року головуючим на пленарному засіданні секретарем Ніжинської міської ради Салогубом В.В. протиправно з порушенням процедури ініційовано включення до порядку денного сорок третьої сесії Ніжинської міської ради проекту рішення за № 208 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині (ініціатор депутат Смалій К.А.). 02 жовтня 2018 року за наслідками розгляду на пленарному засіданні Ніжинської міської ради 43 сесії 7 скликання проекту рішення за № 208 Ніжинською міською радою з порушенням способу та порядку прийняття рішень, визначених Конституцією та законами України, необґрунтовано (тобто без врахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дій), та без наявності відповідних правових підстав прийнято рішення за №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині .
У встановлений судом строк відповідач-1 та відповідач-2 відзив на позовну заяву не надали. Копію ухвали від 02.11.2018 отримали 05.11.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Так, частиною 4 статті 159 КАС України визначено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
Водночас, неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
З огляду на те, що відповідачами у встановлений судом строк (з урахуванням часу на пересилання поштової кореспонденції) не надано суду відзив на позов та не повідомлено суд про причини, за яких такий відзив не може бути подано, суд визнає неподання відповідачами відзиву на позов, як визнання позову у повному обсязі.
Від третьої особи жодних пояснень щодо позову або відзиву на підтримку або заперечення проти позову не надійшло.
Ухвалою суду від 02.11.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвалою суду від 02.11.2018 задоволено клопотання позивача про забезпечення позову.
Розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Дочірнє підприємство Пропаганда товариства з обмеженою відповідальністю Дім реклами 2000 зареєстровано в установленому законом порядку 20 листопада 2003 року, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань вчинено запис 13 грудня 2005 року.
Види діяльності, що здійснюються позивачем:
Код КВЕД 46.49. Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення
Код КВЕД 58.19 . Інші види видавничої діяльності
Код КВЕД 73.11. Рекламні агентства (основний).
Відповідності до Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина, затвердженого рішенням Ніжинської міської ради VII скликання від 30 червня 2016 року №19-12/2016, із змінами, внесеними рішенням Ніжинської міської ради від 21 грудня 2017 року №11-34/2017, ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 звернулось у встановленому порядку за наданням дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині.
Рішенням виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року № 294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині було надано дозвіл позивачу розмістити зовнішню рекламу у вигляді двостороннього рекламного постеру, який кріпиться на конструкції зупинки розміром 1,295 м на 1,899 м у м. Ніжині за адресами:
1. м. Ніжин по вул. Василівська (зупинка вул. Василівська в сторону залізничного вокзалу).
2. м. Ніжин по вул.Незалежності (зупинка вул. Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу).
3. м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка магазину Оазіс).
4. м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка Механічний завод в сторону залізничного вокзалу).
5. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка вул. Синяківська в сторону площі Івана Франка).
6. м. Ніжин по вул. Набережна (зупинка Університет в напряму до площі Івана Франка).
7. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т.Шевченка в сторону площі Івана Франка).
8. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т.Шевченка в сторону залізничного вокзалу).
9. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Ринок Афганець зі сторони залізничного вокзалу).
10. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу).
11. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджа в сторону площі Івана Франка).
12. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджа в сторону залізничного вокзалу).
13. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка ВАТ Сільмаш в сторону залізничного вокзалу).
Відповідно до пункту 1.1. Рішення виконавчого комітету Ніжинської Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині позивачу надано 10 денний термін з дня оприлюднення рішення виконкому укласти з виконавчим комітетом Ніжинської міської ради Чернігівської області договір на тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу (реклами) (а.с. 106).
07 вересня 2018 року ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 були надані дозволи №№128-1 - 128-13 на розміщення зовнішньої реклами та 07 вересня 2018 року позивачем укладено договори з виконавчим комітетом комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області на тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу (реклами) за №№ 174-186 (договори містять аналогічні умови) (а.с. 107-158).
За умовами, визначеними у розділі 1 Договорів №№ 174-186 від 07 вересня 2018 року, виконком передає, а підприємство приймає у тимчасове платне користування місце для розміщення зовнішнього рекламного засобу двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції відповідної зупинки: Договір № 174 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка ВАТ Сільмаш в сторону залізничного вокзалу) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір №175 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджав в сторону залізничного вокзалу) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 176 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджав в сторону площі Івана Франка) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 177 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул.Незалежності (зупинка Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 178 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Ринок Афганець зі сторони залізничного вокзалу) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 179 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т.Шевченка в сторону залізничного вокзалу) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 180 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т. Шевченка в сторону площі Івана Франка) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 181 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул. Набережна (зупинка Університет в напряму до площі Івана Франка) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 182 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка вул. Синяківська в сторону площі Івана Франка) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 183 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул.Незалежності (зупинка Механічний завод в сторону залізничного вокзалу) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 184 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул.Незалежності (зупинка магазину Оазіс) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 185 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул.Незалежності (зупинка вул. Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки; Договір № 186 від 07 вересня 2018 року - м. Ніжин по вул.Василівська (зупинка вул. Василівська в сторону залізничного вокзалу) площа розміщення рекламного засобу - 2,46 кв.м., тип рекламного засобу: двосторонній рекламний постер, який кріпиться на конструкції зупинки.
Відповідно до п.6.1 вищезазначених договорів термін дії договору становить з 07 вересня 2018 року по 07 вересня 2023 року.
Розпорядженням Ніжинського міського голови від 14 вересня 2018 року №231 Про скликання чергової сорок третьої сесії Ніжинської міської ради 7 скликання чергову сесію Ніжинської міської ради скликано на 26 вересня 2018 року. Пунктом 2 Розпорядження визначені проекти рішень, запропоновані на розгляд сесії. У вищезазначеному переліку проектів рішень відсутні проекти рішень щодо скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м.Ніжині .
Судом з'ясовано, що на офіційному електронному ресурсі Ніжинської міської ради 18 вересня 2018 року було оприлюднено 2 проекти рішень Ніжинської міської ради з питання скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м.Ніжині . Перший проект рішення за № 214 від 18 вересня 2018 року подавався депутатом Щербаком О.В. Другий проект рішення за № 208 від 12 вересня 2018 року подавався депутатом Смалійом К.А.
На розгляд 43 сесії Ніжинської міської ради від 26 вересня 2018 року було винесено 57 проектів рішень. В тому числі проект рішення за № 214 від 18 вересня 2018 року, ініціатор депутат Щербак О.В. Інший проект рішення за № 208, ініціатор депутат Смалій К.А., до порядку денного сесії включений не був. (а.с. 163-167).
Під час проведення пленарного засідання сесії Ніжинської міської ради 26 вересня 2018 року проект рішення за № 214 від 18 вересня 2018 року, ініціатор депутат Щербак О.В. з питання скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині не був підтриманий. Наступні засідання сесії були проведені 28 вересня 2018 року та 2 жовтня 2018 року.
Натомість, головуючим на пленарному засіданні - секретарем Ніжинської міської ради Салогубом В.В. повторно було ініційовано включення до порядку денного сорок третьої сесії Ніжинської міської ради проекту рішення за № 208, ініціатор депутат Смалій К.А. Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині (а.с. 168).
Відповідно до пояснювальної записки до вищезазначеного проекту рішення, підставами для підготовки проекту рішення стало, на думку ініціатора проекту депутата Смалій К.А. те, що рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині суперечить принципам справедливого розподілу ресурсів громади, а також забезпечення доброчесної конкуренції на ринку зовнішньої реклами у м.Ніжині. В подальшому всі дозволи на використання комунального майна в якості рекламних площ повинні видаватись за результатами аукціону з продажу прав оренди або у інший конкурентний спосіб (а.с. 162).
Крім того, 02 жовтня 2018 року було проведено засідання постійної комісії міської ради з питань регламенту, депутатської діяльності та етики, законності, правопорядку, антикорупційної політики, свободи слова та зв'язків з громадськістю, на якій було розглянуто проект рішення за № 208, ініціатор депутат Смалій К.А., Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м.Ніжині , на якому комісія вирішила рекомендувати зазначений проект рішення до розгляду на сесії міської ради (а.с. 160).
02 жовтня 2018 року за наслідками розгляду на пленарному засіданні Ніжинської міської ради сорок третьої сесії сьомого скликання проекту рішення за № 208, Ніжинською міською радою прийнято рішення за №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року № 294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині (далі - Рішення №. 38-43/2018)
Відповідно до пункту 2 Рішення № 38-43/2018 протягом 3 днів з дня оприлюднення даного рішення має бути підготовлена угода про розрив договорів на тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу між виконавчим комітетом Ніжинської міської ради Чернігівської області та ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 , укладених на підставі рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року № 294, а також вчинені всі необхідні та не заборонені законом дії для розірвання вищезазначеної угоди.
Вважаючи таке рішення протиправним позивач звернувся до суду з вказаним позовом за захистом своїх охоронюваних законом прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні .
Відповідно до ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.Згідно із ст.25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Закон України від 03.07.1996 № 270/96-ВР Про рекламу визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами.
Зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд на елементах вуличного обладнання, над проїзжею частиною вулиць та доріг (стаття 1 Закону України Про рекламу
Відповідно до ч.1 ст.16 Закону України Про рекламу розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил ( 2067-2003-п ), що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Рішенням Ніжинської міської ради 12 сесії 7 скликання №19-12/2016 року від 30 червня 2016 року затверджено Порядок розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина. Рішенням Ніжинської міської ради 7 скликання №11-34/2017 року від 21 грудня 2017 року затверджено зміни шляхом викладення п.п. 4.4 Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина в новій редакції. Відповідно до п.1.1. Положення Порядок розміщення зовнішньої реклами розроблено відповідно до Конституції України. Закону України Про рекламу , Закону України Про місцеве самоврядування , Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Закону України Про благоустрій населених пунктів . Закону України Про адміністративні послуги , Закону України Про дозвільну систему в сфері господарської діяльності.
До власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів міських рад належать, зокрема повноваження визначені п.п 13 п.а ч. 1 ст.30 Закону України Про місцеве самоврядування - надання дозволу, в порядку встановленому законодавством, на розміщення реклами.
Отже, вищезазначені власні повноваження виконавчого комітету Ніжинської міської ради щодо права надання дозволу на розміщення реклами у м.Ніжині закріплені у відповідно затвердженому Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина.
Пунктом 1.2. Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина визначено, що порядок регулює правові відносини між органом місцевого самоврядування і фізичними, юридичними особами незалежно від форм власності, що виникають в процесі розміщення зовнішніх рекламних засобів на території міста Ніжина та визначає порядок та механізми надання дозволі на розміщення засобів зовнішньої реклами, умови її використання, монтаж, експлуатацію та демонтаж, контроль за дотриманням цього Порядку. Розділ 3 Порядку визначає порядок надання дозволів на розміщення зовнішніх рекламних засобів.
Розмір плати за тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу визначено у розділі 4 Порядку - Визначення розміру плати за тимчасове користування місцем розташування зовнішнього реклкмного засобу . Відповідно до п.4.1. Порядку плата за тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу, що перебуває у комунальній власності встановлюється Ніжинською міською радою. Щомісячний розмір визначається за завтердженою цим Порядком формулою.
Судом встановлено, що саме у відповідності до вищевказаного Порядку та інших нормативно-правових актів виконавчим комітетом Ніжинської міської ради 06 вересня 2018 року прийнято рішення № 294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами та надано дозволи позивачу №128-1 - 128-13 на розміщення зовнішньої реклами у вигляді двостороннього рекламного постеру, який кріпиться на конструкції зупинки розміром 1,295 м на 1,899 м у м. Ніжині за адресами: м. Ніжин по вул. Василівська (зупинка вул. Василівська в сторону залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка вул. Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка магазину Оазіс); м. Ніжин по вул.Незалежності (зупинка Механічний завод в сторону залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка вул. Синяківська в сторону площі Івана Франка); м. Ніжин по вул. Набережна (зупинка Університет в напряму до площі Івана Франка); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т.Шевченка в сторону площі Івана Франка ); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т.Шевченка в сторону залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Ринок Афганець зі сторони залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджа в сторону площі Івана Франка); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджа в сторону залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка ВАТ Сільмаш в сторону залізничного вокзалу).
Судом з матеріалів справи встановлено, що кожен із відповідних дозволів погоджений із власником місця розташування (балансоутримувачем) рекламного засобу або уповноваженого ним органу; представником Сектору по забезпеченню безпеки дорожнього руху; уповноваженим представником утримувача інженерних комунікацій. Підтвердженням цього погодження є підписи та печатки відповідних суб'єктів в узгоджувальній частині, яка є невід'ємною частиною кожного дозволу.
Судом також встановлено, що у Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина не міститься жодної норми, яка б зазначала, що надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами здійснюється на конкурсних засадах (у разі наявності двох або більше заявок) або шляхом визначення переможцем суб'єкта господарювання, що запропонував найбільший розмір плати за тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу
Таким чином, рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради №294 від 06 вересня 2018 року Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, Законами України Про місцеве самоврядування в Україні , Про рекламу .
Пунктом 15 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються питання скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.
Так, з аналізу вищезазначеної правової норми випливає , що умовою для скасування міською радою акту виконавчого органу даної ради є невідповідність цього акту Конституції та законам України, іншим актам законодавства.
Натомість, суд погоджується з твердженням позивача, що оспорюване рішення Ніжинської міської ради не містить правового обґрунтування невідповідності рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради №294 від 06 вересня 2018 року будь-яким правовим нормам Конституції України, законів України та рішень Ніжинської міської ради.
Положеннями ст. 74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами . Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.
Так, ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, які вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Зважаючи на вищезазначене рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради №294 від 06 вересня 2018 року є ненормативним правовим актом, тобто є актом одноразового застосування. Суть ненормативного акту полягала у наданні дозволу на розміщення зовнішньої реклами , а тому воно не може бути скасовано чи змінено органом місцевого самоврядування після його виконання - надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами.
З урахуванням наведеного та того, що на час прийняття спірного рішення Ніжинської міської ради Чернігівської області №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині діяло рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради №294 від 06 вересня 2018 року Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами суд критично оцінює доводи, викладені у пояснювальній записці до проекту оскаржуваного рішення.
Крім того, як підстава підготовки проекту рішення, викладена його ініціатором депутатом Смалій К.А., зазначена невідповідність рішення виконавчого комітету принципам справедливого розподілу ресурсів громади, а також забезпечення доброчесної конкуренції на ринку зовнішньої реклами у м.Ніжині. В подальшому всі дозволи на використання комунального майна в якості рекламних площ повинні видаватись за результатами аукціону з продажу прав оренди або у інший конкурентний спосіб. Фактично ця підстава є оціночним судженням самого ініціатора проекту рішення і не ґрунтується на правових нормах. Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2003 року за №2067 затверджені Типові правила розміщення зовнішньої реклами, які регулюють відносини, що виникають у зв'язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах та визначають порядок надання дозволі на розміщення такої реклами. Ці типові правила є частиною законодавчого регулювання з питань розміщення зовнішньої реклами і вони не визначають можливості надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами за результатами аукціону або в інший конкурентний спосіб.
З огляду на зазначене та те, що рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради №294 від 06 вересня 2018 року Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, Законами України Про місцеве самоврядування в Україні , Про рекламу , підтверджуються доводи позивача, що скасування відповідачем цього рішення було безпідставним та протиправним, а відтак суд доходить висновку, що позовна вимога ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 про визнання протиправним та скасування рішення Ніжинської міської ради Чернігівської області №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині підлягає задоволенню.
Судом також встановлено, що під час прийняття спірного рішення відповідачем було допущено ряд інших порушень вимог чинного законодавства, в тому числі тих, які визначають процедурні питання прийняття рішення Ніжинською міською радою.
Відповідно до п. 8 ч. 4 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесії ради і головує на пленарних засіданнях ради. Саме на виконання цієї правової норми міським головою міста Ніжина Цінником А.В. була скликана 43 сесії 7 скликання Ніжинської міської ради та внесені пропозиції до порядку денного, який затверджений розпорядженням Ніжинського міського голови від 14 вересня 2018 року №231 Про скликання чергової сорок третьої сесії Ніжинської міської ради 7 скликання .
Відповідно до ч.1 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міська рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно із ч. 4 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сесія міської ради скликається міським головою. У разі немотивованої відмови міського голови або неможливості його скликати сесію ради сесія міської ради скликається: секретарем міської ради (ч.6 ст.46).
Відповідно до ч.11 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради.
Порядок роботи Ніжинської міської ради Чернігівської області, її органів та посадових осіб визначено Регламентом Ніжинської міської ради Чернігівської області 7 скликання, який відповідно до ч.3 ст.1 є обов'язковим для депутатів Ради, Ніжинського міського голови, секретаря ради, виконавчих органів ради (далі - Регламент).
Зважаючи на неможливість міського голови м. Ніжина 02 жовтня 2018 року проводити чергове пленарне засідання ради, повноваження по веденню пленарного засідання ради та підписанню рішень ради , передбачені п.3 ч.3 ст. 50 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , набув секретар Ніжинської міської ради Салогуб В.В. Аналогічні норми передбачені у ч.1 ст. 12 Чергові сесії Ради Регламенту.
Обов'язки головуючого на пленарному засіданні визначені статтею 21 Регламенту Ради Обов'язки головуючого на пленарному засіданні , відповідно до п.1 ч. 1 якої головуючий на пленарному засіданні дотримується норм Конституції України та цього Регламенту і вживає заходів щодо їх дотримання всіма присутніми.
Права головуючого на пленарному засіданні, визначені статтею 22 Регламенту, відповідно до п.1 ч. 1 якої головуючий на пленарному засіданні має право вносити пропозиції з процедурних питань щодо ходу пленарного засідання. З аналізу вищезазначеної норми випливає, що головуючому надано право вносити пропозиції тільки з процедурних питань, що не включає в себе право вносити на розгляд сесії питання включення до вже затвердженого порядку денного проекту рішення. Таким чином, ані нормами Регламенту Ради, ані нормами Закону України Про місцеве самоврядування в Україні не передбачено право головуючого на засіданні Ради вносити зміни до затвердженого на початку сесії депутатами Порядку денного.
Як встановлено судом з матеріалів справи, на пленарному засіданні Ніжинської міської ради секретарем Ніжинської міської ради Салогубом В.В. було порушено вищевказані норми Регламенту та внесені на розгляд сесії питання розгляду проекту спірного рішення до вже затвердженого порядку денного.
Відповідно до ч.5 ст. 3 Регламенту гласність діяльності Ради також забезпечується через офіційне оприлюднення проектів рішень та прийнятих рішень Ради, висновків і рекомендацій постійних комісій, звітів тимчасових контрольних комісій шляхом обов'язкового розміщення на офіційному веб-сайті міської ради.
Засідання ради фіксуються на відео. Відеозапис викладається в інтернет-мережі не пізніше наступного дня з дня засідання (ч.6 ст. 3 Регламенту)
Нормами ч.2 ст.15 Регламенту ради визначено, що проект рішення, що планується внести на розгляд Ради подається у друкованій та електронній формах не пізніше як за 20 робочих днів до його розгляду в пленарному засіданні. Однак, в порушення цієї норми проект рішення №208, який було протиправно включено 02 жовтня 2018 року до порядку денного сесії, оприлюднено на вебсайті Ніжинської міської ради 18 вересня 2018 року, відповідно не за 20 робочих днів, а тільки за 9 робочих днів до його розгляду в пленарному засіданні. Відповідно порушені вимоги ч.3 ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації в частині обов'язку органу місцевого самоврядування оприлюднювати проекти рішень оприлюднюються ними не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Частиною 7.1. статті 15 Регламенту Ради передбачено, що до проекту рішення Ради обов'язково додається висновок постійної комісії міської ради з питань регламенту, депутатської діяльності та етики, законності, правопорядку, антикорупційної політики, свободи слова та звязків з громадськістю, а також висновки відповідних профільних комісій. В порушення цієї норми до проекту рішення № 208 не було додано висновок постійної комісії міської ради з питань регламенту, депутатської діяльності та етики, законності, правопорядку, антикорупційної політики, свободи слова та зав'язків з громадськістю.
Крім того, з пояснень позивача судом встановлено, що в порушення норм ч. 9 ст. 15 Регламенту Ради не було забезпечено можливість депутатам ознайомитися з проект рішення №208 не пізніше ніж за 10 днів до відповідного пленарного засідання. Оскільки цей проект разом із пояснювальною запискою не був надісланий на електронну пошту депутатів.
Стаття 17 Регламенту передбачає, що порядок денний сесії ради затверджується більшістю голосів депутатів від загального складу ради.
Статтею 18 Регламенту визначено вимоги щодо пленарних засідань ради. Відповідно до частини 7 цієї статті у разі неможливості розгляду усіх питань порядку денного до 18.30 години дня проведення сесії, головуючим на засіданні може бути оголошена перерва в роботі сесії. Після цього пленарне засідання продовжується до розгляду усіх питань порядку денного.
Відповідно до ст.20 Регламенту проект порядку денного оголошується головуючим на початку пленарного засідання ради (ч. 1). Проект денний приймається в цілому більшістю голосів від загального складу ради (ч.2), питання порядку денного розглядаються в тій послідовності, в якій їх включено до порядку денного засідання (ч.3) Питання, не розглянуті на поточному пленарному засіданні , підлягають розгляду на наступному пленарному засіданні (ч.7).
Таким чином, з аналізу вищезазначених норм Регламенту випливає, що порядок денний сесії затверджується до початку засідання ради та розгляду питань порядку денного по суті, а також те, що Регламентом не передбачена можливість внесення змін до затвердженого депутатами порядку денного під час проведення пленарних засідань сесії. З огляду на зазначене суд дійшов висновку, що під час прийняття оспорюваного рішення допущені порушення норм Регламенту Ніжинської міської ради Чернігівської області. Доказом внесення змін до затвердженого порядку денного сесії Ніжинської міської ради є порядок денний, наданий на інформаційний запит позивача, відповідно до якого зазначено, що проект рішення №208 включено 02 жовтня 2018 року до порядку денного сесії.
З огляду на зазначене, суд вважає, що вимога позивача про визнання дії секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області Салогуба Валерія Володимировича, головуючого на пленарному засіданні Ніжинської міської ради щодо включення до Порядку денного 43 сесії 7 скликання Ніжинської міської ради проекту рішення № 208, ініціатор депутат Смалій К.А. Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжин протиправними підлягає задоволенню.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Приписами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Позивач у ході судового розгляду справи довів, що у спірних відносинах відповідач діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що позов ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 до Ніжинської міської ради Чернігівської області та секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області Салогуба Валерія Володимировича є законними, обґрунтованими, а тому підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Дочірнього підприємства Пропаганда товариства з обмеженою відповідальністю Дім реклами 2000 задовольнити повністю.
Визнати дії секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області Салогуба Валерія Володимировича, головуючого на пленарному засіданні Ніжинської міської ради щодо включення до Порядку денного 43 сесії 7 скликання Ніжинської міської ради проекту рішення № 208, ініціатор депутат Смалій К.А. Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжин протиправними.
Визнати протиправним та скасувати рішення Ніжинської міської ради Чернігівської області №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині .
Присудити здійснені Дочірнім підприємством Пропаганда товариства з обмеженою відповідальністю Дім реклами 2000 судові витрати в розмірі 2290,61 грн (дві тисячі двісті дев'яносто гривень 61 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Ніжинської міської ради Чернігівської області.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач: Дочірнє підприємство "Пропаганда" Товариства з обмеженою відповідальністю "Дім Реклами 2000", вул. Коцюбинського, 49а, м. Чернігів, 14005, код ЄДРПОУ 32728957.
Відповідач: Ніжинська міська рада Чернігівської області, пл. Івана Франка, 1, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600, код ЄДРПОУ 34644701.
Дата складення повного рішення суду - 02.01.2019.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.01.2019 |
Оприлюднено | 02.01.2019 |
Номер документу | 78954695 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні