ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/3598/18 Суддя (судді) першої інстанції: Скалозуб Ю.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 квітня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Файдюка В.В.
суддів: Мєзєнцева Є.І.
Чаку Є.В.
При секретарі: Марчук О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області ОСОБА_3 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 січня 2019 року у справі за адміністративним позовом Дочірнього підприємства Пропаганда Товариства з обмеженою відповідальністю Дім Реклами 2000 до Ніжинської міської ради Чернігівської області, Секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області ОСОБА_3, третя особа: Виконавчий комітет Ніжинської міської ради Чернігівської області про визнання дій протиправними та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В :
Дочірнє підприємство Пропаганда Товариства з обмеженою відповідальністю Дім реклами 2000 (далі - також позивач, ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 ) звернулось до суду з позовною заявою до Ніжинської міської ради Чернігівської області (далі - також відповідач - 1) та секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області ОСОБА_3 (далі - також відповідач - 2), третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Виконавчий комітет Ніжинської міської ради Чернігівської області, в якому просить:
- визнати дії секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області ОСОБА_3, головуючого на пленарному засіданні Ніжинської міської ради, щодо включення до Порядку денного 43 сесії 7 скликання Ніжинської міської ради проекту рішення № 208, ініціатор депутат ОСОБА_4 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжин протиправними.
- визнати протиправним та скасувати рішення Ніжинської міської ради Чернігівської області №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині .
Позов обгрунтовано тим, що позивач звернувся у встановленому порядку за наданням дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині. Рішенням виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині було надано дозвіл позивачу розмістити зовнішню рекламу за відповідними адресами. На виконання зазначеного Рішення позивачем 07 вересня 2018 року укладено договори з виконавчим комітетом Ніжинської міської ради Чернігівської області на тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу (реклами) за №№ 174-186. Однак 02 жовтня 2018 року головуючим на пленарному засіданні секретарем Ніжинської міської ради ОСОБА_3 ініційовано включення до порядку денного сесії Ніжинської міської ради проекту рішення за № 208 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині . 02 жовтня 2018 року за наслідками розгляду на пленарному засіданні Ніжинської міської ради 43 сесії 7 скликання проекту рішення за № 208 Ніжинською міською радою з порушенням способу та порядку прийняття рішень, визначених Конституцією та законами України, необґрунтовано, та без наявності відповідних правових підстав прийнято рішення за №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині .
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 січня 2019 року даний адміністративний позов задоволено.
В апеляційній скарзі відповідач-2, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи, неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи та на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Також апеляційну скаргу було подано Ніжинською міською радою Чернігівської області, однак, ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 квітня 2019 року її повернуто скаржнику у зв'язку з несплатою судового збору.
Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, Дочірнє підприємство Пропаганда товариства з обмеженою відповідальністю Дім реклами 2000 зареєстровано в установленому законом порядку 20 листопада 2003 року, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань вчинено запис 13 грудня 2005 року.
Відповідності до Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина, затвердженого рішенням Ніжинської міської ради VII скликання від 30 червня 2016 року №19-12/2016, із змінами, внесеними рішенням Ніжинської міської ради від 21 грудня 2017 року №11-34/2017, ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 звернулось у встановленому порядку за наданням дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині.
Рішенням виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року № 294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині було надано дозвіл позивачу розмістити зовнішню рекламу у вигляді двостороннього рекламного постеру, який кріпиться на конструкції зупинки розміром 1,295 м на 1,899 м у м. Ніжині за адресами:
1. м. Ніжин по вул. Василівська (зупинка вул. Василівська в сторону залізничного вокзалу).
2. м. Ніжин по вул.Незалежності (зупинка вул. Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу).
3. м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка магазину Оазіс).
4. м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка Механічний завод в сторону залізничного вокзалу).
5. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка вул. Синяківська в сторону площі Івана Франка).
6. м. Ніжин по вул. Набережна (зупинка Університет в напряму до площі Івана Франка).
7. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т.Шевченка в сторону площі Івана Франка).
8. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т.Шевченка в сторону залізничного вокзалу).
9. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Ринок Афганець зі сторони залізничного вокзалу).
10. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу).
11. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджа в сторону площі Івана Франка).
12. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджа в сторону залізничного вокзалу).
13. м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка ВАТ Сільмаш в сторону залізничного вокзалу).
Відповідно до пункту 1.1. Рішення виконавчого комітету Ніжинської Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині позивачу надано 10 денний термін з дня оприлюднення рішення виконкому укласти з виконавчим комітетом Ніжинської міської ради Чернігівської області договір на тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу (реклами) (а.с. 106).
07 вересня 2018 року ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 були надані дозволи №№128-1-128-13 на розміщення зовнішньої реклами та 07 вересня 2018 року позивачем укладено договори з виконавчим комітетом комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області на тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу (реклами) за №№ 174-186 (договори містять аналогічні умови) (а.с. 107-158).
Відповідно до п.6.1 вищезазначених договорів термін дії договору становить з 07 вересня 2018 року по 07 вересня 2023 року.
Розпорядженням Ніжинського міського голови від 14 вересня 2018 року №231 Про скликання чергової сорок третьої сесії Ніжинської міської ради 7 скликання чергову сесію Ніжинської міської ради скликано на 26 вересня 2018 року. Пунктом 2 Розпорядження визначені проекти рішень, запропоновані на розгляд сесії. У вищезазначеному переліку проектів рішень відсутні проекти рішень щодо скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м.Ніжині .
Як з'ясовано судом першої інстанції, на офіційному електронному ресурсі Ніжинської міської ради 18 вересня 2018 року було оприлюднено 2 проекти рішень Ніжинської міської ради з питання скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м.Ніжині . Перший проект рішення за № 214 від 18 вересня 2018 року подавався депутатом ОСОБА_6 Другий проект рішення за № 208 від 12 вересня 2018 року подавався депутатом ОСОБА_4
На розгляд 43 сесії Ніжинської міської ради від 26 вересня 2018 року було винесено 57 проектів рішень. В тому числі проект рішення за № 214 від 18 вересня 2018 року, ініціатор депутат ОСОБА_6 Інший проект рішення за № 208, ініціатор депутат ОСОБА_4, до порядку денного сесії включений не був. (а.с. 163-167).
Під час проведення пленарного засідання сесії Ніжинської міської ради 26 вересня 2018 року проект рішення за № 214 від 18 вересня 2018 року, ініціатор депутат ОСОБА_6 з питання скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині не був підтриманий. Наступні засідання сесії були проведені 28 вересня 2018 року та 2 жовтня 2018 року.
Головуючим на пленарному засіданні - секретарем Ніжинської міської ради ОСОБА_3 повторно було ініційовано включення до порядку денного 43 сесії Ніжинської міської ради проекту рішення за № 208, ініціатор депутат ОСОБА_4 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині (а.с. 168).
Відповідно до пояснювальної записки до вищезазначеного проекту рішення, підставами для підготовки проекту рішення стало, на думку ініціатора проекту депутата ОСОБА_4 те, що рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині суперечить принципам справедливого розподілу ресурсів громади, а також забезпечення доброчесної конкуренції на ринку зовнішньої реклами у м.Ніжині. В подальшому всі дозволи на використання комунального майна в якості рекламних площ повинні видаватись за результатами аукціону з продажу прав оренди або у інший конкурентний спосіб (а.с. 162).
02 жовтня 2018 року було проведено засідання постійної комісії міської ради з питань регламенту, депутатської діяльності та етики, законності, правопорядку, антикорупційної політики, свободи слова та зв'язків з громадськістю, на якій було розглянуто проект рішення за № 208, ініціатор депутат ОСОБА_4, Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м.Ніжині , на якому комісія вирішила рекомендувати зазначений проект рішення до розгляду на сесії міської ради (а.с. 160).
За наслідками розгляду на пленарному засіданні Ніжинської міської ради 43 сесії сьомого скликання проекту рішення за № 208, Ніжинською міською радою прийнято рішення за №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року № 294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині (далі - Рішення №. 38-43/2018).
Відповідно до пункту 2 Рішення № 38-43/2018 протягом 3 днів з дня оприлюднення даного рішення має бути підготовлена угода про розрив договорів на тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу між виконавчим комітетом Ніжинської міської ради Чернігівської області та ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 , укладених на підставі рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року № 294, а також вчинені всі необхідні та не заборонені законом дії для розірвання вищезазначеної угоди.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Закон України Про рекламу № 270/96-ВР визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами.
Зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд на елементах вуличного обладнання, над проїзжею частиною вулиць та доріг (стаття 1 Закону України Про рекламу
Відповідно до ч.1 статті 16 Закону України Про рекламу розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил ( 2067-2003-п ), що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Рішенням Ніжинської міської ради 12 сесії 7 скликання №19-12/2016 року від 30 червня 2016 року затверджено Порядок розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина.
Рішенням Ніжинської міської ради 7 скликання №11-34/2017 року від 21 грудня 2017 року затверджено зміни шляхом викладення п.п. 4.4 Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина в новій редакції.
До власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів міських рад належать, зокрема, повноваження, визначені п.п 13 п.а ч. 1 статті30 Закону України Про місцеве самоврядування - надання дозволу, в порядку встановленому законодавством, на розміщення реклами.
Отже, вищезазначені власні повноваження виконавчого комітету Ніжинської міської ради щодо права надання дозволу на розміщення реклами у м.Ніжині закріплені у відповідно затвердженому Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина.
Пунктом 1.2. Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина визначено, що порядок регулює правові відносини між органом місцевого самоврядування і фізичними, юридичними особами незалежно від форм власності, що виникають в процесі розміщення зовнішніх рекламних засобів на території міста Ніжина та визначає порядок та механізми надання дозволів на розміщення засобів зовнішньої реклами, умови її використання, монтаж, експлуатацію та демонтаж, контроль за дотриманням цього Порядку. Розділ 3 Порядку визначає порядок надання дозволів на розміщення зовнішніх рекламних засобів.
Отже, саме у відповідності до вищевказаного Порядку та інших нормативно-правових актів виконавчим комітетом Ніжинської міської ради 06 вересня 2018 року прийнято рішення № 294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами та надано дозволи позивачу №128-1 - 128-13 на розміщення зовнішньої реклами у вигляді двостороннього рекламного постеру, який кріпиться на конструкції зупинки розміром 1,295 м на 1,899 м у м. Ніжині за адресами: м. Ніжин по вул. Василівська (зупинка вул. Василівська в сторону залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка вул. Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка магазину Оазіс); м. Ніжин по вул.Незалежності (зупинка Механічний завод в сторону залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка вул. Синяківська в сторону площі Івана Франка); м. Ніжин по вул. Набережна (зупинка Університет в напряму до площі Івана Франка); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т.Шевченка в сторону площі Івана Франка ); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Парк ім. Т.Шевченка в сторону залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Ринок Афганець зі сторони залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Незалежності (зупинка Агроліцей зі сторони залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджа в сторону площі Івана Франка); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка Об'їжджа в сторону залізничного вокзалу); м. Ніжин по вул. Шевченка (зупинка ВАТ Сільмаш в сторону залізничного вокзалу).
Як встановлено судом першої інстанції та не спростовано апелянтом, кожен із відповідних дозволів погоджений із власником місця розташування (балансоутримувачем) рекламного засобу або уповноваженого ним органу; представником Сектору по забезпеченню безпеки дорожнього руху; уповноваженим представником утримувача інженерних комунікацій. Підтвердженням цього погодження є підписи та печатки відповідних суб'єктів в узгоджувальній частині, яка є невід'ємною частиною кожного дозволу. Колегією суддів наведене перевірено та підтверджене.
Крім того, у Порядку розміщення зовнішніх рекламних засобів (реклами) на території міста Ніжина не міститься жодної норми, яка б зазначала, що надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами здійснюється на конкурсних засадах (у разі наявності двох або більше заявок) або шляхом визначення переможцем суб'єкта господарювання, що запропонував найбільший розмір плати за тимчасове користування місцем розташування зовнішнього рекламного засобу
Відтак, рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради №294 від 06 вересня 2018 року Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами було прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, Законами України Про місцеве самоврядування в Україні , Про рекламу .
Разом з тим, п.15 ч.1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються питання скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.
З аналізу вищезазначеної правової норми випливає, що умовою для скасування міською радою акту виконавчого органу даної ради є невідповідність цього акту Конституції та законам України, іншим актам законодавства.
Натомість, як вірно зазначено в оскаржуваному рішенні, оспорюване рішення Ніжинської міської ради не містить правового обґрунтування невідповідності рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради №294 від 06 вересня 2018 року будь-яким правовим нормам Конституції України, законів України та рішень Ніжинської міської ради. Як не містить такого обґрунтування і апеляційна скарга відповідача-2.
Положеннями статті 74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами .
Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.
Так, ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, які вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Так, рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради №294 від 06 вересня 2018 року є ненормативним правовим актом, тобто є актом одноразового застосування. Суть ненормативного акту полягала у наданні дозволу на розміщення зовнішньої реклами, а тому воно не може бути скасовано чи змінено органом місцевого самоврядування після його виконання - надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами.
Слід зазначити, що як підстава підготовки проекту рішення, викладена його ініціатором депутатом ОСОБА_4, зазначена невідповідність рішення виконавчого комітету принципам справедливого розподілу ресурсів громади, а також забезпечення доброчесної конкуренції на ринку зовнішньої реклами у м.Ніжині. В подальшому всі дозволи на використання комунального майна в якості рекламних площ повинні видаватись за результатами аукціону з продажу прав оренди або у інший конкурентний спосіб. Як вірно було зазначено в оскаржуваному рішенні, ця підстава є оціночним судженням самого ініціатора проекту рішення і не ґрунтується на правових нормах.
Отже, з урахуванням наведених вище норм права та встановлених обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради №294 від 06 вересня 2018 року Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, Законами України Про місцеве самоврядування в Україні , Про рекламу , відтак скасування відповідачем цього рішення було безпідставним та протиправним, у зв'язку з чим позовна вимога ДП Пропаганда ТОВ Дім реклами 2000 про визнання протиправним та скасування рішення Ніжинської міської ради Чернігівської області №38-43/2018 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжині підлягає задоволенню.
Щодо допущених процедурних порушень вимог чинного законодавства, в тому числі тих, які визначають процедурні питання прийняття рішення Ніжинською міською радою, на які посилається позивач та які заперечує відповідач - 2.
Відповідно до п. 8 ч. 4 статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесії ради і головує на пленарних засіданнях ради.
На виконання цієї правової норми міським головою міста Ніжина Цінником А.В. була скликана 43 сесії 7 скликання Ніжинської міської ради та внесені пропозиції до порядку денного, який затверджений розпорядженням Ніжинського міського голови від 14 вересня 2018 року №231 Про скликання чергової сорок третьої сесії Ніжинської міської ради 7 скликання .
Відповідно до ч.1, 4, 6, 11 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міська рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Сесія міської ради скликається міським головою. У разі немотивованої відмови міського голови або неможливості його скликати сесію ради сесія міської ради скликається: секретарем міської ради.
Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради.
Порядок роботи Ніжинської міської ради Чернігівської області, її органів та посадових осіб визначено Регламентом Ніжинської міської ради Чернігівської області 7 скликання, який відповідно до ч.3 статті 1 є обов'язковим для депутатів Ради, Ніжинського міського голови, секретаря ради, виконавчих органів ради (далі - Регламент).
Зважаючи на неможливість міського голови м. Ніжина 02 жовтня 2018 року проводити чергове пленарне засідання ради, повноваження по веденню пленарного засідання ради та підписанню рішень ради, передбачені п.3 ч.3 статті 50 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , набув секретар Ніжинської міської ради ОСОБА_3 Аналогічні норми передбачені у ч.1 статті 12 Регламенту.
Права головуючого на пленарному засіданні, визначені статтею 22 Регламенту, відповідно до п.1 ч. 1 якої головуючий на пленарному засіданні має право вносити пропозиції з процедурних питань щодо ходу пленарного засідання.
З аналізу вищезазначеної норми випливає, що головуючому надано право вносити пропозиції тільки з процедурних питань, що не включає в себе право вносити на розгляд сесії питання включення до вже затвердженого порядку денного проекту рішення. Таким чином, ані нормами Регламенту Ради, ані нормами Закону України Про місцеве самоврядування в Україні не передбачено право головуючого на засіданні Ради вносити зміни до затвердженого на початку сесії депутатами Порядку денного.
Як встановлено судом, на пленарному засіданні Ніжинської міської ради секретарем Ніжинської міської ради ОСОБА_3 було порушено вищевказані норми Регламенту та внесені на розгляд сесії питання розгляду проекту спірного рішення до вже затвердженого порядку денного.
Відповідно до ч.5 статті 3 Регламенту гласність діяльності Ради також забезпечується через офіційне оприлюднення проектів рішень та прийнятих рішень Ради, висновків і рекомендацій постійних комісій, звітів тимчасових контрольних комісій шляхом обов'язкового розміщення на офіційному веб-сайті міської ради.
Нормами ч.2 статті 15 Регламенту ради визначено, що проект рішення, що планується внести на розгляд Ради подається у друкованій та електронній формах не пізніше як за 20 робочих днів до його розгляду в пленарному засіданні.
Однак, в порушення цієї норми проект рішення №208, який було протиправно включено 02 жовтня 2018 року до порядку денного сесії, оприлюднено на вебсайті Ніжинської міської ради 18 вересня 2018 року, відповідно не за 20 робочих днів, а тільки за 9 робочих днів до його розгляду в пленарному засіданні.
Частиною 7.1 статті 15 Регламенту передбачено, що до проекту рішення Ради обов'язково додається висновок постійної комісії міської ради з питань регламенту, депутатської діяльності та етики, законності, правопорядку, антикорупційної політики, свободи слова та зв'язків з громадськістю, а також висновки відповідних профільних комісій.
Між тим, в порушення цієї норми до проекту рішення № 208 не було додано висновок постійної комісії міської ради з питань регламенту, депутатської діяльності та етики, законності, правопорядку, антикорупційної політики, свободи слова та зав'язків з громадськістю.
Стаття 17 Регламенту передбачає, що порядок денний сесії ради затверджується більшістю голосів депутатів від загального складу ради.
Відповідно до статті 20 Регламенту проект порядку денного оголошується головуючим на початку пленарного засідання ради (ч. 1). Проект денний приймається в цілому більшістю голосів від загального складу ради (ч.2), питання порядку денного розглядаються в тій послідовності, в якій їх включено до порядку денного засідання (ч.3) Питання, не розглянуті на поточному пленарному засіданні, підлягають розгляду на наступному пленарному засіданні (ч.7).
Таким чином, з аналізу вищезазначених норм Регламенту випливає, що порядок денний сесії затверджується до початку засідання ради та розгляду питань порядку денного по суті, а також те, що Регламентом не передбачена можливість внесення змін до затвердженого депутатами порядку денного під час проведення пленарних засідань сесії.
З огляду на зазначене суд першої інстанції вірно дійшов висновку, що під час прийняття оскаржуваного рішення допущені порушення норм Регламенту Ніжинської міської ради Чернігівської області. Доказом внесення змін до затвердженого порядку денного сесії Ніжинської міської ради є порядок денний, наданий на інформаційний запит позивача, відповідно до якого зазначено, що проект рішення №208 включено 02 жовтня 2018 року до порядку денного сесії.
Відтак, дії секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області ОСОБА_3, головуючого на пленарному засіданні Ніжинської міської ради щодо включення до Порядку денного 43 сесії 7 скликання Ніжинської міської ради проекту рішення № 208, ініціатор депутат ОСОБА_4 Про скасування рішення виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 06 вересня 2018 року №294 Про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Ніжин є протиправними.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи. Проте, слід зазначити, що апелянтом взагалі не вказано, які норми права порушено судом, обставини справи не встановлено, а докази не досліджено.
Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
За наведеного, обґрунтованим є висновок суду першої інстанції про задоволення даного адміністративного позову.
Отже, при ухваленні оскаржуваного рішення судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 243, 246, 308, 315, 316, 321, 325, 329, 331 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Секретаря Ніжинської міської ради Чернігівської області ОСОБА_3 - залишити без задоволення.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 січня 2019 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтями 329, 331 КАС України.
Головуючий суддя: В.В Файдюк
Судді: Є.І. Мєзєнцев
Є.В. Чаку
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2019 |
Оприлюднено | 25.04.2019 |
Номер документу | 81398400 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні