ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@nag.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" грудня 2018 р. Справа№ 910/7812/18
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Суліма В.В
суддів: Чорногуза М.Г.
Коротун О.М.
при секретарі судового засідання : Пугачовій А.С.
за участю представників сторін:
від позивача: Максимова Ю.І.;
від відповідача: Рог О.В.;
від третьої особи: Штода І.В.,
розглянувши апеляційну скаргу Київської міської ради
на рішення Господарського суду міста Києва від 27.09.2018 (дата складення повного тексту 08.10.2018)
у справі № 910/7812/18 (суддя: Щербаков С.О.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг"
до Київської міської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
про зобов'язання вчинити дії
Встановив
Товариство з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" (далі-позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради (далі-відповідач) про зобов'язання Київську міську раду в особі Київського міського голови Кличка Віталія Володимировича укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" договір оренди земельної ділянки площею 0,3176 га, розташованої за адресою: проспект Петра Григоренка, 1-г у Дарницькому районі м. Києва. кадастровий номер: 8000000000:63:245:0161, в редакції підготовленій Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з урахуванням результатів земельних торгів (аукціону), проведених 05.06.2018.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Київської міської ради від 20.12.2017 року № 955/3962 "Про продаж права оренди земельної ділянки на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування підземно-наземного паркінгу на просп. Петра Григоренка, 1-г у Дарницькому районі м. Києва" вирішено, зокрема, продати переможцю земельних торгів право оренди земельної ділянки на умовах користування земельною ділянкою, затвердженх згідно з додатком до цього рішення. За результатами торгів ТОВ "ТЕХКОНСАЛТИНГ" стало переможцем земельних торгів (лот №22678) на оформлення права оренди на земельну ділянку кадастровий номер: 8000000000:63:245:0161 за адресою: пр. Петра Григоренка, 1-г у м. Києві. Як зазначає позивач, з метою укладення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер: 8000000000:63:245:0161 ТОВ "ТЕХКОНСАЛТИНГ" 05.06.2018 звернулося до Київської міської ради з проханням укласти договір оренди, проте на даний час договір оренди не укладено.
Господарський суд міста Києва задовольнив позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" своїм рішенням від 27.09.2017 (повний текст рішення складено - 08.10.2018).
Не погодившись з прийнятим рішенням, 11.10.2018 Київська міська рада звернулася до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення в даній справі та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" до Київської міської ради в повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована тим, що Господарський суд міста Києва, визнав обставини встановленими, які є недоведеними і мають значення для справи, неправильно застосував норми матеріального права.
Крім того скаржник вказав, що позивачем в позовній заяві не доведено порушення, невизнання або оспорювання його прав та законних інтересів Київською міською радою. Позивач не позбавлений права повторно звернутися до нотаріуса щодо вчинення нотаріальних дій - посвідчення договору оренди земельної ділянки.
Також, скаржник зазначив, що суд першої інстанції дійшов неправомірного висновку щодо зобов'язання Київської міської ради в особі Київського міського голови Кличка Віталія Володимировича укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю Техконсалтинг договору оренди земельної ділянки.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 08.11.2018 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Київської міської ради на рішення Господарського суду міста Києва від 27.09.2018 у справі № 910/7812/18.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 03.12.2018 розгляд справи було відкладено на підставі ст. 216 Господарського процесуального кодексу України.
У судовому засіданні 17.12.2018 року апелянт та третя особа підтримали доводи апеляційної скарги, просили її задовольнити, рішення місцевого господарського суду скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
У судовому засіданні представник позивача заперечував проти доводів апеляційної скарги, просив рішення Господарського суду першої інстанції залишити без змін а скаргу без задоволення.
Розглянувши апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи, Північний апеляційний господарський суд вважає, що рішення Господарського суду міста Києва від 27.09.2018 року підлягає зміні, а апеляційна скарга Київської міської ради - частковому задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Рішенням Київської міської ради від 20.12.2017 № 955/3962 "Про продаж права оренди земельної ділянки на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування підземно-наземного паркінгу на просп. Петра Григоренка, 1-г у Дарницькому районі м. Києва", вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права її оренди на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування підземно-наземного паркінгу на просп. Петра Григоренка, 1-г у Дарницькому районі м. Києва (категорія земель-землі житлової та громадської забудови) (код за КВЦПЗ 03.15) (справа Є-1307).
Згідно п. 2 рішення, встановлено стартовий розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою у розмірі 5 (п'яти) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до п. 3 рішення, встановити крок земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки у розмірі 0,5 відсотків стартової плати за користування земельної ділянки.
Пунктом 4 рішення визначено продати переможцю земельних торгів право оренди земельної ділянки на умовах користування земельною ділянкою, затверджених згідно з додатком до цього рішення.
Згідно п. 5 рішення, Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації): забезпечити передачу виконавцю земельних торгів копій документів та матеріалів на лот не пізніше 30 календарних днів після надходження цього рішення до Департаменту земельних ресурсів; забезпечити підготовку проекту договору оренди земельної ділянки на просп. Петра Григоренка, 1-г у Дарницькому районі м. Києва.
Відповідно до п. 7 рішення, переможцю земельних торгів безпосередньо в день проведення торгів укласти договір оренди земельної ділянки.
Додатком до рішення Київської міської ради від 20.12.2017 №955/3962 визначені Умови користування земельною ділянкою, право оренди на яку набуте на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування підземно-наземного паркінгу на просп. Петра Григоренка, 1-г у Дарницькому районі м. Києва.
Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на виконання п. 5 рішення було підготовлено проект договору, редакцію якого розміщено на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України (http://torgy.land.gov.ua).
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, 29.05.2018 Товариством з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" подано заявку на участь у земельних торгах щодо права оренди земельної ділянки площею 0,3176 га, яка розташована у м. Києві, просп. Петра Григоренка, 1-г, кадастровий номер: 8000000000:63:245:0161, що підтверджується довідкою про отримання документів виконавцем земельних торгів - Товарною біржою "Перша універсальна біржа "Україна" від 29.05.2018 № 2.
Листом від 31.05.2018 № 61 Товарною біржою "Перша універсальна біржа "Україна" було повідомлено позивача, що рішенням Біржового комітету ТБ "Перша універсальна біржа "Україна" Товариство з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" допущено для участі в аукціоні, який відбудеться об 11-00 год. 05.06.2018 за адресою: м. Київ, вул. Володимирська, буд. 79, кв. 31.
Тож, виконавцем торгів було зареєстровано позивача, як учасника земельних торгів за лотом № 22678, що підтверджується вхідним квитком учасника земельних торгів аукціон № 11660, реєстраційний номер переможця аукціону: 1.
05.06.2018 відбулися земельні торги з продажу права оренди земельної ділянки (лот № 22678) площею 0,3176 га, яка розташована за адресою: м. Київ, Дарницький район, проспект Петра Григоренка, 1-г, кадастровий номер земельної ділянки: 8000000000: 63:245:0161, для будівництва, експлуатації та обслуговування підземно-наземного паркінгу.
Стартовий розмір річної плати за користування земельною ділянкою: 171871, 90 грн.
Організатор земельних торгів: Київська міська рада.
Відповідно до ч. 22 ст. 137 Земельного кодексу України встановлено, що у процесі проведення торгів виконавець веде протокол, у якому зазначаються номер лота, стартова ціна та ціна продажу лота, відомості про переможця, номери рахунків, на які переможець повинен внести кошти за придбаний лот. У разі потреби до протоколу може вноситися й інша інформація. Протокол підписується переможцем, ліцитатором та організатором земельних торгів або його представником негайно після закінчення торгів за лотом у двох примірниках. Один примірник протоколу видається переможцю.
Так, за результатами проведення зазначених вище торгів переможцем стало Товариство з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг", про що було складено протокол № 1 про підсумки земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до якого ціна продажу лоту № 22678 (річна орендна плата за користування земельною ділянкою) - 176 172, 00 грн. Переможець зобов'язується: після підписання цього протоколу укласти з організатором земельних торгів в день їх проведення договір оренди земельної ділянки; не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди земельної ділянки зобов'язаний сплатити організатору різницю між орендною платою за перший рік користування земельною ділянкою, визначеною за результатами земельних торгів, та сплаченим гарантійним внеском у сумі 8 593, 59 грн, а саме: 167 578, 41 грн казначейський рахунок № 33213812700003, код 18010600 у ГУ ДКСУ у м. Києві, у банку 820019. Одержувач: УДКСУ у Дарницькому районі ГУ ДКСУ у м. Києві, код ЄДРПОУ 38021179.
Як вбачається з протоколу № 1 про підсумки земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки останній підписаний організатором земельних торгів в особі Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Згідно ч. 1 ст. 135 Земельного кодексу України, земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 24 ст. 137 Земельного кодексу України, договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев'ятою цієї статті. У разі придбання переможцем кількох лотів договір укладається окремо на кожний з них.
Листом від 05.06.2018 № 05106 Товариство з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" звернулося до Київської міської ради, в якому просило відповідача підписати договір оренди земельної ділянки кадастровий номер: 8000000000: 63:245:0161 за адресою: проспект Петра Григоренка, 1-Г, в Дарницькому районі міста Києва, строком на 20 років, розмір річної орендної плати становить 176 172, 00 грн. Вказані істотні умови договору визначені відповідно до результатів проведених торгів (№ 11660), що підтверджується описом вкладення у цінний лист та копією фіскального чеку № 4003 від 05.06.2018.
Крім того, як правильно встановлено судом першої інстанції, листом № 05/06-1 від 05.06.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" звернулося до Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Дем'яненко Т.М., в якому повідомило, що товариство 05.06.2018 зверталося до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Дем'яненко Т.М. для нотаріального посвідчення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер: 8000000000: 63:245:0161 за адресою: проспект Петра Григоренка, 1-Г, в Дарницькому районі міста Києва, однак нотаріус відмовився вчинити вказану нотаріальну дію, у зв'язку з чим відповідно до ст. 49 Закону України "Про нотаріат" позивач просив викласти причини відмови в письмовій формі і роз'яснити порядок її оскарження.
Відповідно до постанови Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Дем'яненко Т.М. від 05.06.2018 № 237/02-31 про відмову у вчиненні нотаріальної дії, приватним нотаріусом Дем'яненко Т.М. відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" у вчиненні нотаріальної дії, оскільки посвідчення договору оренди земельної ділянки в день проведення прилюдних торгів не є можливим через відсутність представника сторони правочину на території України.
Так, нотаріусом відмовлено у вчиненні нотаріальної дії через відсутність представника сторони правочину на території України, а не порушення позивачем п. 1 гл. 9 р. 1 Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України (договір не на нотаріальному бланку) про, що зазначав скаржник в апеляційній скарзі.
Згідно п. 16 ч. 4 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування", сільський, селищний, міський голова укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради.
Згідно Розпорядження Голови Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Кличка В.В. від 04.06.2018 № 937 про відрядження до м. Вашингтон і м. Нью-Йорк (Сполучені Штати Америки), Київський міський голова Кличко Віталій Володимирович відбув до м. Вашингтон (Сполучені Штати Америки) у період з 05 до 07.06.2018 та до м. Нью-Йорк (Сполучені Штати Америки) у період з 08 до 12.06.2018 року.
Позивач обґрунтовуючи позовні вимоги посилається на те, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" вчинені усі дії з метою укладення договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером: 8000000000:63:245:0161 за адресою: пр. Петра Григоренка, 1-г у м. Києві, проте на даний час договір оренди не укладений з причин не підписання його Київською міською радою, що суперечить нормам земельного законодавства та вимогам викладеним у протоколі № 1 про підсумки земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки, оскільки договір оренди землі повинен бути укладений безпосередньо в день проведення торгів.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки; підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Статтею 16 Цивільного кодексу України, положення якої кореспондуються зі статтею 20 Господарського кодексу України, визначено способи захисту прав та інтересів, одним з яких є визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси, зокрема, суб'єкта господарювання (ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України).
Згідно ст. 20 Цивільного кодексу України, право на захист особа здійснює на свій розсуд.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Положенням ст. 84 Земельного кодексу України визначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.
Відповідно до п.п. а), б), в) ч. 1 ст. 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин на її території належить: розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу тощо.
Стаття 14 Конституції України передбачає, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном (ст. 317 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності
За змістом ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до вказаного Кодексу, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу та здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства належить до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Тобто, як правильно встановлено судом першої інстанції, право розпоряджатися земельними ділянками комунальної власності в територіальних межах м. Києва належить до повноважень Київської міської ради.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки..
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Так, до виключної компетенції міських рад відносяться питання, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ст.ст. 6, 8 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради (у разі їх утворення) та їх виконавчі органи.
Згідно частини 2 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" порядок формування та повноваження міської, районних у місті рад визначаються Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" з особливостями, передбаченими цим Законом.
Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності
Частиною 1 ст. 93 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно зі ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною 3 ст. 135 Земельного кодексу України визначено, що організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб'єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.
Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.
Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги (ч. 4 ст. 135 Земельного кодексу України).
Рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 № 182/342 затверджено положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), відповідно до якого Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та згідно з законодавством забезпечує виконання повноважень Київської міської ради та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у сфері земельних відносин, є підзвітним та підконтрольним Київській міській раді та виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації), безпосередньо підпорядковується Київському міському голові, а з питань управління землями державної власності, розпорядження якими здійснює виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) - виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації).
Департамент у межах своєї компетенції здійснює управління землями комунальної власності територіальної громади міста Києва, землями державної власності в межах міста Києва, розпорядником яких є виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) (далі - землі державної власності в межах міста Києва), забезпечує проведення в місті земельної реформи, раціональне використання та охорону цих земель на території міста (п. 1.1. Положення).
Згідно п. 2 Положення, основними завданнями Департаменту є, зокрема забезпечення виконання повноважень Київської міської ради та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у сферах управління землями комунальної власності територіальної громади міста Києва, землями державної власності в межах міста Києва, проведення земельної реформи, спрямованої на приватизацію земель у межах міста.
Відповідно до п. 3 Положення, Департамент відповідно до визначених галузевих повноважень виконує такі завдання, зокрема організовує проведення земельних аукціонів та конкурсів з продажу земель комунальної власності територіальної громади міста Києва, земель державної власності в межах міста Києва (у випадках, передбачених законодавством України) та прав на них; створює систему інформації, необхідної для здійснення комплексу робіт, пов'язаних з проведенням земельної реформи, здійсненням землеустрою, веденням міського земельного кадастру, моніторингу земель, забезпеченням раціонального використання та охорони земель.
Так, як було встановлено вище, договір оренди земельної ділянки не був укладений у зв'язку з перебуванням Голови Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Кличка В.В. у відрядженні.
При цьому, як правильно встановлено судом першої інстанції, листом від 30.05.2018 № 057081-11515 Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було запрошено Київського міського голову Кличка В.В. бути присутнім на земельних торгах, що відбудуться 05.06.2018 об 11-00 на Товарній біржі "Перший Універсальній Біржі "Україна", за адресою: м. Київ, вул. Володимирська, 79, офіс 31 та в разі необхідності укласти (підписати) договір оренди земельної ділянки або визначити уповноважену особу на укладення договору оренди та забезпечити її присутність на торгах.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно ч. 7 ст. 179 Господарського кодексу України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів
Відповідно до ст. 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. (ст. 181 Господарського кодексу України)
Згідно ч. 3 ст. 184 Господарського кодексу України, укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.
Приписами статей 3, 6, 203, 626, 627 Цивільного кодексу України визначені загальні засади цивільного законодавства, зокрема поняття договору і свободи договору та сформовані загальні вимоги до договорів як різновиду правочинів (вільне волевиявлення учасника правочину).
Відповідно до ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору (ч. 1 ст. 638 Цивільного кодексу України). Інші випадки визнання договору укладеним зазначені у статтях 642, 643 Цивільного кодексу України.
Частина перша статті 628 Цивільного кодексу України передбачає, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ст.ст. 6, 627 Цивільного кодексу України свобода договору полягає в праві сторін вільно вирішувати питання при укладенні договору, виборі контрагентів та погодженні умов договору.
Закріпивши принцип свободи договору, Цивільного кодексу України разом з тим визначив, що свобода договору не є безмежною, оскільки відповідно до абзацу другого ч. 3 ст. 6 та ст. 627 Цивільного кодексу України при укладенні договору, виборі контрагентів, визначенні умов договору сторони не можуть діяти всупереч положенням цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, п. 7 рішення Київської міської ради від 20.12.2017 № 955/3962 "Про продаж права оренди земельної ділянки на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування підземно-наземного паркінгу на просп. Петра Григоренка, 1-г у Дарницькому районі м. Києва", було вирішено переможцю земельних торгів безпосередньо в день проведення торгів укласти договір оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч. 24 ст. 137 Земельного кодексу України, договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев'ятою цієї статті. У разі придбання переможцем кількох лотів договір укладається окремо на кожний з них.
Крім того, переможець відповідно до протоколу № 1 про підсумки земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки, зобов'язаний був після підписання цього протоколу укласти з організатором земельних торгів в день їх проведення договір оренди земельної ділянки; не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди земельної ділянки зобов'язаний сплатити організатору різницю між орендною платою за перший рік користування земельною ділянкою, визначеною за результатами земельних торгів, та сплаченим гарантійним внеском у сумі 8 593, 59 грн, а саме: 167 578, 41 грн казначейський рахунок № 33213812700003, код 18010600 у ГУ ДКСУ у м. Києві, у банку 820019. Одержувач: УДКСУ у Дарницькому районі ГУ ДКСУ у м. Києві, код ЄДРПОУ 38021179.
З огляду на викладене, колегія суддів не приймає як належне твердження скаржника, що позивач не позбавлений права повторно звернутися до нотаріуса щодо вчинення нотаріальних дій - посвідчення договору оренди земельної ділянки.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Техконсалтинг" відповідно до норм земельного законодавства та протоколу № 1 про підсумки земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки безпосередньо в день проведення таких торгів звернулося до Київської міської ради для укладення договору оренди земельної ділянки, чим спростовуються твердження відповідача про те, що позивач не обмежений у праві повторно звернутися до приватного нотаріуса для посвідчення договору оренди земельної ділянки, оскільки такий правочин укладається саме в день проведення торгів.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, позивачем на підтвердження наміру укласти договір оренди було відшкодовано Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) витрати понесені Департаментом на підготовку до продажу права оренди на земельну ділянку та витрати на організацію та проведення земельних торгів, що підтверджується платіжними дорученнями №30660446 від 06.06.2018 на суму 14840, 00 грн та № 30660133 від 06.06.2018 на суму 51898, 82 грн.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов до правомірного висновку, що на підставі положень Земельного кодексу України та Рішення Київської міської ради від 20.12.2017 № 955/3962 "Про продаж права оренди земельної ділянки на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування підземно-наземного паркінгу на просп. Петра Григоренка, 1-г у Дарницькому районі м. Києва" Київська міська рада зобов'язана укласти та підписати з переможцем торгів щодо продажу права оренди на земельну ділянку договір оренди земельної ділянки площею 0,3176 га, кадастровий номер: 8000000000: 63:245:0161, яка розташована за адресою: м. Київ, Дарницький район, проспект Петра Григоренка, 1-г, для будівництва, експлуатації та обслуговування підземно-наземного паркінгу.
Таким чином, колегія суддів не приймає як належне твердження скаржника, що позивачем в позовній заяві не доведено порушення, невизнання або оспорювання його прав та законних інтересів Київською міською радою.
При цьому, колегія суддів погоджується з твердженням скаржника, що суд першої інстанції дійшов неправомірного висновку щодо зобов'язання Київської міської ради саме в особі Київського міського голови Кличка Віталія Володимировича укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю Техконсалтинг договору оренди земельної ділянки, з огляду на наступне.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад.
У відповідності до п. 16 ч. 4 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міський голова укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради.
З огляду на викладене та враховуючи, що Київський міський голова не є стороною даної справи, не можуть бути задоволені позовні вимоги про зобов'язання вчинити дії саме Київським міським головою. Отже, колегія суддів дійшла висновку, що рішення підлягає зміні, шляхом виключення з п. 2 резолютивної частини наступних слів: в особі Київського міського голови Кличка Віталія Володимировича .
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до ст.ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Разом з тим, скаржник не надав суду доказів, які б спростовували висновки (щодо суті позовних вимог) суду першої інстанції викладені в оскаржуваному рішенні.
При цьому, колегія суддів зазначає, що хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін (рішення Суду у справі Трофимчук проти України no. 4241/03 від 28.10.2010 року).
Таким чином, згідно п. 1 ч. 1 ст. 277 Господарського процесуального кодексу України колегія суддів дійшла висновку, що рішення Господарського суду міста Києва від 27.09.2018 року підлягає зміні, з підстав неповного з'ясування обставин справи, в порядку п. 2 ст. 275 Господарського процесуального кодексу України, а апеляційна скарга Київської міської ради - частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 9 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 275, 277 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Київської міської ради задовольнити частково.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 27.09.2018 у справі №910/7812/18 змінити виключивши з п. 2 резолютивної частини рішення наступні слова: в особі Київського міського голови Кличка Віталія Володимировича .
3. Судові витрати, понесені у зв'язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, покласти на апелянта.
4. Матеріали справи № 910/7812/18 повернути до Господарського суду міста Києва.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст.ст. 286-291 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий суддя В.В. Сулім
Судді М.Г. Чорногуз
О.М. Коротун
Дата складення повного тексту 27.12.2018.
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2018 |
Оприлюднено | 03.01.2019 |
Номер документу | 78981214 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Сулім В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні