Рішення
від 29.12.2018 по справі 326/1407/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

29 грудня 2018 року Справа № 326/1407/18 провадження № ЗП/280/198/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., при секретарі судового засідання Гопки Л.І., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1)

до Управління соціального захисту населення Приморської міської ради Приморського району (72102, Запорізька область, м. Приморськ, вул. Центральна, 7, код ЄДРПОУ 41097693)

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління соціального захисту населення Приморської районної державної адміністрації Запорізької області (Запорізька область, м. Приморськ, вул. Центральна, 26)

про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Управління соціального захисту населення Приморської міської ради Приморського району (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління соціального захисту населення Приморської районної державної адміністрації Запорізької області, в якому позивач просить суд:

- визнати неправомірним та скасувати рішення відповідача оформлене листом №770 від 30.08.2018 про відмову позивачу у призначенні допомоги при народженні дитини ОСОБА_2;

- зобов'язати відповідача призначити та виплатити позивачу державну допомогу при народженні дитини ОСОБА_2.

Ухвалою суду від 05.11.2018 призначено перше судове засідання на 03.12.2018 без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 03.12.2018 судове засідання відкладено у зв'язку з залученням до розгляду справи третьої особи на 29.12.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що є матір'ю ОСОБА_2, яка народилась ІНФОРМАЦІЯ_2 місті Алушта Автономної Республіки Крим. Територія АРК є тимчасово окупованою територією. Для отримання допомоги при народженні дитини необхідне свідоцтво про її народження, однак для його отримання, зазначає позивач, знадобився тривалий час, оскільки вона не мали об'єктивної можливості отримати свідоцтво про народження дитини за місцем постійного проживання в АРК Крим. Встановлення факту народження доньки відбулось за рішенням Московського районного суд м. Харкова від 05 червня 2018 року у справі № 643/7208/18. Свідоцтво про народження дитини ОСОБА_2 було видано 08 червня 2018 року Московським районним у м. Харкові відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління у Харківській області за №485. При звернені позивача до відповідача з заявою про призначення і виплату державної допомоги при народження дитини, зазначає, отримала відмову в призначенні такої допомоги, з підстав звернення за допомогою пізніше як через 12 календарних місяців після народження дитини. Позивач вважає таке рішення відповідача незаконним, оскільки допомога при народженні дитини за своєю природою є допомогою самій дитині, а не її батькам, а тому не можна позбавити дитину благ, гарантованих їй державою.

29.11.2018 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позов (вх. №38891), в якому зазначає, що позовні вимоги Управління соціального захисту населення не визнає, посилається на п. 12 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751 (далі - Порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми), відповідно до якого допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини. Зазначає, що на прийомі позивачу були надані роз'яснення щодо порядку подачі заяви на призначення допомоги при народжені дитини та відсутність підстав для призначення виплати. В свою чергу, позивач наполягала на прийомі заяви та наданні письмового рішення.

26.12.2018 на адресу суду від позивача надійшло клопотання (вх№42411) про розгляд справи за його відсутності. Позовні вимоги підтримує у повному обсязі.

26.12.2018 від представника третьої особи на адресу суду надійшли пояснення (вх.№42515), в яких зазначено, що допомога при народжені дитини призначається на умовах, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини. Позивач в управлінні соціального захисту населення Приморської районної державної адміністрації Запорізької області на обліку не перебуває та не отримає ніяких видів допомоги. Вимоги викладені у позовні заяві не підтримує. Просить розглядати справу за відсутності представника третьої особи.

За таких обставин суд дійшов висновку щодо можливості розгляду справи за відсутності представників сторін на підставі наявних в матеріалах справи доказів, зміст та обсяг яких достатній для вирішення спору по суті.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є матір'ю ОСОБА_2, яка народилась ІНФОРМАЦІЯ_2 місті Алушта Автономної Республіки Крим.

Факт народження дитини встановлений рішенням Московського районного суд м. Харкова від 05 червня 2018 року у справі № 643/7208/18., яке набрало законної сили 06.07.2018 року.

Свідоцтво про народження дитини ОСОБА_2 було видано 08 червня 2018 року Московським районним у м. Харкові відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління у Харківській області за №485.

22 серпня 2018 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення із заявою про призначення і виплату державної допомоги при народженні дитини.

Листом від 30.08.2018 №770 року в призначенні такої допомоги відмовлено з посиланням на те, що допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини.

Позивач не погодившись з зазначеними діями відповідача, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Частинами 1 та 2 ст. 1 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми визначено, що громадяни України, в сім'ях, яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України

Відповідно до ст. 3 вказаного Закону одним з видів державної допомоги сім'ям з дітьми є, зокрема, допомога при народженні дитини.

Згідно зі ст. 10 вказаного Закону допомога при народженні дитини за цим Законом надається одному з батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною. Одноразова допомога, призначена опікуну, вважається власністю дитини.

Відповідно до ч. 7 ст. 11 вказаного Закону допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини.

Аналогічні положення містить п. 12 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1751, згідно з яким допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини.

Разом з тим, відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року, у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року (Конвенцію ратифіковано Постановою ВР № 789-XII від 27.02.91) в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов'язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов'язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

Суд погоджується з відповідачем та третьою особою, що позивач звернулась до уповноваженого органу із заявою про призначення допомоги при народженні дитини поза межами строку, визначеного законом.

Однак, суд вважає, що позивач пропустила зазначений строк з об'єктивних причин. ОСОБА_1 тривалий час проживала в АДРЕСА_2. Згідно з рішенням Московського районного суд м. Харкова від 05 червня 2018 року у справі № 643/7208/18 там народила дитину, що підтверджено свідоцтвом про народження серії НОМЕР_2, виданим 08.06.2018 року Московським районним у м. Харкові відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління у Харківській області.

Суд вважає, що зазначений строк підлягає відрахуванню не з моменту народження дитини, а з того моменту коли позивач могла надати відповідачу належні документи щодо цього факту.

Так, на підставі рішення Московського районного суд м. Харкова від 05 червня 2018 року у справі № 643/7208/18 позивачу 08 червня 2018 року Московським районним у м. Харкові відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління у Харківській області видано свідоцтво про народження дитини, а 22 серпня 2018 року вона звернулась до відповідача із заявою про призначення допомоги при народженні дитини. Тобто менше ніж через один рік.

Верховний Суд у постанові від 14 лютого 2018 року у справі № 591/610/16-а (К/9901/12622/18), зазначив, що допомога при народженні дитини за своєю природою є допомогою самій дитині, а не її батькам. Неможливість своєчасного звернення одним з батьків до органу, який здійснює призначення допомоги при народженні дитини, призводить до порушення інтересів дитини.

Таким чином, враховуючи, що позивачу для звернення про призначення допомоги при народженні дитини перешкоджали об'єктивні обставини, та той факт, що від дня отримання свідоцтва про народження дитини до дня звернення до відповідача для призначення такої допомоги пройшло менше дванадцяти місяців, суд вважає за можливе позовні вимоги задовольнити.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) до Управління соціального захисту населення Приморської міської ради Приморського району (72102, Запорізька область, м. Приморськ, вул. Центральна, 7, код ЄДРПОУ 41097693) третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління соціального захисту населення Приморської районної державної адміністрації Запорізької області (Запорізька область, м. Приморськ, вул. Центральна, 26) про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати неправомірним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Приморської міської ради Приморського району оформлене листом №770 від 30.08.2018 про відмову ОСОБА_1 у призначенні допомоги при народженні дитини ОСОБА_2.

Зобов'язати Управління соціального захисту населення Приморської міської ради Приморського району призначити та виплатити ОСОБА_1 державну допомогу при народженні дитини ОСОБА_2.

Стягнути на користь ОСОБА_1 сплачену суму судового збору в розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні 80 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Приморської міської ради Приморського району.

Рішення суду набирає законної сили у порядку та строки, передбачені ст. 255 КАС України та може бути оскаржене у порядку та строки, передбачені ст.ст. 293, 295, 296 та 297 КАС України.

Повний текст рішення складено 02.01.2019.

Суддя А.В. Сіпака

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.12.2018
Оприлюднено03.01.2019
Номер документу78982480
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —326/1407/18

Постанова від 18.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Постанова від 18.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 19.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 14.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 12.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 29.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 21.09.2018

Адміністративне

Приморський районний суд Запорізької області

Каряка Д. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні