Рішення
від 18.12.2018 по справі 915/912/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 грудня 2018 року Справа № 915/912/18

м.Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області у складі судді Мавродієвої М.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Долгової А.О.,

прокурора: Григорян Е.Р. - посвідчення №035059 від 13.08.2015 р.;

представника позивачів: не з'явились;

представника відповідача: ОСОБА_1 - дов. №б/н від 08.10.2018;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом : Заступника керівника ОСОБА_2 місцевої прокуратури Миколаївської області (55213, Миколаївська обл., м. Первомайськ, вул. Івана Виговського, буд. 18) в інтересах держави в особі ОСОБА_2 районної державної адміністрації (55213, Миколаївська обл., м. Первомайськ, вул. Чкалова, буд. 12; ідент. код 04056546) та Грушівської сільської ради (55225, Миколаївська обл., Первомайський р-н, с. Грушівка, вул. Центральна, буд. 60; ідент. код 04377204),

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» (73000, м. Херсон, вул. Кольцова, буд. 57, ідент. код 21284591)

про : стягнення коштів в сумі 214323,49 грн за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, -

в и р і ш и в:

17.08.2018 р. заступник керівника ОСОБА_2 місцевої прокуратури Миколаївської області звернувся до Господарського суду Миколаївської області в інтересах держави в особі ОСОБА_2 районної державної адміністрації та Грушівської сільської ради з позовом, в якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» на користь ОСОБА_2 районної державної адміністрації кошти в сумі 214323,49 грн. за безоплатне користування земельною ділянкою площею 2 га по вул. Первомайській, 70 в с.Грушівка Первомайського району Миколаївської області (на розрахунковий рахунок Грушівської сільської ради код одержувача 38011820 банк одержувача ГУДКСУ у Миколаївській області МФО 826013 код платежу 24060300).

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на наступне.

За договором оренди від 17.08.2007, укладеним між ОСОБА_2 районною державною адміністрацією Миколаївської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Літера» останнє отримало у користування земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 4825480800:01:000:0314 для комерційного використання (будівництва та обслуговування торговельного комплексу) із земель в межах Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.

В подальшому вказана ділянка передана Товариству з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» для комерційного використання (будівництва та обслуговування торговельного комплексу) згідно з договором суборенди від 27.06.2014 р., укладеним між Товариством з обмеженою відповідальністю «Літера» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» . Останнім на цій земельній ділянці побудовано виставковий центр з торговельними плащами, право власності на який зареєстровано за відповідачем 03.07.2015 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

На виконання умов договору суборенди та у зв'язку з оформленням права власності на об'єкт нерухомості за Товариством з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» договір оренди від 17.08.2007 розірвано на підставі розпорядження ОСОБА_2 районної державної адміністрації Миколаївської області від 18.11.2015, про що сторонами укладено додаткову угоду від 20.11.2015.

02.12.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» звернулось до ОСОБА_2 районної державної адміністрації Миколаївської області із заявою про надання дозволу на викуп земельної ділянки з кадастровим номером 4825480800:01:000:0314 площею 2 га, яка розташована по вул. Первомайській, 70 в с. Грушівка Первомайського району Миколаївської області.

ОСОБА_2 районною державною адміністрацією Миколаївської області надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки вказаної ділянки, зобов'язано укласти договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки та внести аванс.

Проте до цього часу правовстановлюючі документи на спірну земельну ділянку відповідачем не оформлені, незважаючи на неодноразові звернення з цього приводу ОСОБА_2 районної державної адміністрації Миколаївської області до останнього.

Актом обстеження вказаної земельної ділянки від 10.05.2018 встановлено, що на ній розташована будівля супермаркету, автостоянки, проїзди, складські майданчики. Однак відповідач не здійснює оплату за користування земельною ділянкою, чим позбавив ОСОБА_2 районну державну адміністрацію Миколаївської області можливості отримувати дохід у формі орендної плати за період з 01.12.2015 по 01.02.2018 в розмірі 214323,49 грн.

Посилаючись на приписи ст.1212 ЦК України щодо безпідставного збереження Товариством з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» коштів, які мали бути сплачені Грушівській сільській раді Первомайського району Миколаївської області, прокурор просить позов задовольнити.

У заявах, які надійшли до суду 17.10.2018 позивачі ОСОБА_2 районна державна адміністрація Миколаївської області та Грушівська сільська рада Первомайського району Миколаївської області підтримують позовні вимоги та просять розглядати справу за відсутності їхніх представників. Аналогічна заява подана 26.11.2018 ОСОБА_2 районною державною адміністрацією Миколаївської області.

У відзиві на позовну заяву від 12.11.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» зазначило, що прокурором неправильно визначено характер спірних правовідносин, оскільки вони регулюються ст.1166 ЦК України, ст. ст.224, 225 ГК України, ст.ст.156, 157 ЗК України, тобто положеннями законодавства про відшкодування майнової шкоди, завданої неправомірними діями чи бездіяльністю майну юридичної особи, відшкодування збитків власників землі та землекористувачів, заподіяних внаслідок неодержання доходів за час тимчасового використання земельної ділянки. Також відповідач вважає, що розмір збитків повинен визначатись на підставі Постанови Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993, позивач же, на його думку, помилково розрахував розмір втраченої орендної плати на підставі нормативно-грошової оцінки спірної земельної ділянки, крім того розрахунок орендної плати за 2018 рік виконаний без надання відомостей щодо оцінки земельної ділянки за цей рік. Крім того, на думку відповідача, прокурор не обґрунтував підстав звернення до суду в інтересах державних органів, визначених ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» .

У відповіді на відзив від 16.11.2018 прокурор зазначив, що відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладення договору оренди та неотриманням її власником доходів у вигляді орендної плати є кондикційними та регулюються приписами ст.1212 ЦК України. Вказав, що розрахунок втраченої орендної плати за 2018 рік був здійснений ОСОБА_2 районною державною адміністрацією Миколаївської області з використанням нормативної грошової оцінки земель за 2017 рік, що не суперечить Закону України «Про оцінку земель» . Також прокурор в якості підстав для звернення до суду з цим позовом вказав неналежне виконання повноважень ОСОБА_2 районною державною адміністрацією Миколаївської області та Грушівською сільською радою Первомайського району Миколаївської області щодо вжиття дієвих заходів зі стягнення безпідставно збереженої орендної плати внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів.

Ухвалою судді Господарського суду Миколаївської області від 22.08.2018 позовна заява заступника керівника ОСОБА_2 місцевої прокуратури Миколаївської області в інтересах держави в особі ОСОБА_2 районної державної адміністрації та Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» про стягнення коштів в сумі 214323,49 грн за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів від 17.09.2018 була залишена без руху.

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 20.09.2018позовна заява прийнята до розгляду та відкрито провадження у справі.

На підставі ст.202 ГПК України підготовчі засідання 17.10.2018, 12.11.2018, 26.11.2018 відкладались.

Ухвалою суду від 12.11.2018 строк підготовчого провадження був продовжений на 30 днів за клопотанням представника відповідача.

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 10.12.2018 підготовче провадження закрито, справа призначена до судового розгляду.

Під час розгляду справи прокурор підтримала позовну заяву, просила її задовольнити з підстав, вказаних в ній та відповіді на відзив.

Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову з підстав, вказаних у відзиві.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.

Відповідно до приписів ст.ст.13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право представляти інтереси держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом надано прокуратурі ст. 131-1 Конституції України.

Так, відповідно до приписів ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави лише якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу за умови обґрунтування в суді наявності підстав для такого представництва та після підтвердження судом підстав для представництва.

Згідно зі ст.21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» повноваження щодо розпорядження землями державної власності відповідно до закону, вжиття заходів щодо відшкодування шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону довкілля підприємствами, установами, організаціями і громадянами покладені на місцеві державні адміністрації.

Відповідно до ст.122 ЗК України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).

З повідомлення Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 28.11.2018 вбачається, що спірна земельна ділянка розташована за межами населеного пункту с.Грушівка в межах території Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області (а.с.162). Отже, з огляду на приписи ч.3 ст.122 ЗК України саме ОСОБА_2 районна державна адміністрація Миколаївської області є уповноваженим державою органом, до компетенції якого віднесено участь у реалізації державної політики у сфері земельних правовідносин, здійснення контролю за використанням та охороною земель та ст.28 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» надано право звертатись до суду з метою захисту державних інтересів.

Відповідно до ст.265 Податкового кодексу України плата за землю входить до складу податку на майно та згідно з приписами ч.1 ст. 69 Податкового кодексу України є одним з видів доходу загального фонду міст районного значення, сільських, селищних бюджетів. Отже, несплата орендної плати за користування земельною ділянкою та ненадходження до бюджету встановлених податковим законодавством платежів порушує інтереси держави, оскільки може мати наслідком неможливість реалізації місцевих програм у зв'язку з їх недофінансуванням.

З 01.12.2015 Товариством з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» безоплатно використовувалась земельна ділянка площею 2 га для комерційних цілей, проте позивачами у цей період не вживалось дієвих заходів щодо стягнення з відповідача орендної плати, що свідчить про неналежний захист інтересів держави уповноваженим органом ОСОБА_2 районною державною адміністрацією Миколаївської області та є підставою для звернення прокурора до суду з цим позовом відповідно до ст.23 Закону України «Про прокуратуру» та ст.53 ГПК України.

З огляду на викладене суд відхиляє аргументи відповідача про відсутність підстав для звернення прокурора до суду з цім позовом.

17.08.2007 між ОСОБА_2 районною державною адміністрацією Миколаївської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Літера» укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 2 га для комерційного використання (будівництва та обслуговування торговельного комплексу) строком на 49 років із сільськогосподарських земель запасу в межах території Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, кадастровий номер 4825480800:01:000:0314.

Пунктом 3.2 Договору передбачено сплату орендної плати за користування цією земельною ділянкою до місцевого бюджету Грушівської сільської ради (а.с.81-85). Земельна ділянка встановлена в натурі та передана Товариству з обмеженою відповідальністю «Літера» (а.с. 86, 90). Договір зареєстровано в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі по Грушівській сільській раді 16.08.2007 за №040702200476.

Додатковою угодою про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2007 за реєстраційним №040702200476 від 06.06.2014 змінений розмір орендної плати за користування земельною ділянкою та надано право орендарю передавати земельну ділянку в суборенду (а.с.91-92).

27.06.2014 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Літера» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» укладено договір суборенди земельної ділянки загальною площею 2 га в межах Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області для комерційного використання (будівництва та обслуговування торговельного комплексу), кадастровий номер 4825480800:01:000:0314, строком до 17.08.2056

За умовами договору орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується суборендарем один раз на місяць шляхом зарахування її на поточний рахунок орендаря не пізніше 25 числа кожного місяця (п.9 договору). Пунктом 38 цього договору на орендаря покладено обов'язок відмовитись (припинити/розірвати договір оренди) від земельної ділянки на користь суборендаря протягом одного місяця після отримання від суборендаря письмового повідомлення про завершення будівництва та введення об'єкта в експлуатацію (а.с.96-98). Згідно акту приймання-передачі від 27.06.2014 земельна ділянка передана Товариству з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» (а.с.99).

03.07.2015 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» зареєстровано право власності на виставковий центр з торгівельними площами загальною площею 4956,2 кв.м за адресою: Миколаївська область, Первомайський район, с.Грушівка, вул.Первомайська, буд.70 на земельній ділянці кадастровий номер 4825480800:01:000:0314 (а.с.66-68).

20.11.2015 згідно угоди про розірвання договору оренди земельної ділянки розірвано договір оренди земельної ділянки загальною площею 2 га, кадастровий номер 4825480800:01:000:0314 укладений 17.08.2007 між ОСОБА_2 районною державною адміністрацією Миколаївської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Літера» , про що 20.11.2015 внесено відповідний запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (а.с.100, 63-65).

Листом від 02.12.2015 директор Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» просив надати дозвіл на викуп земельної ділянки кадастровий номер 4825480800:01:000:0314 за адресою: Миколаївська область, Первомайський район, с.Грушівка, вул.Первомайська, буд.70 та надає згоду на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Розпорядженням ОСОБА_2 районної державної адміністрації Миколаївської області №330-р від 11.12.2015 (зі змінами, внесеними розпорядженням №201-р від 05.07.2016) надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 2 га (кадастровий номер 4825480800:01:000:0314), розташованої в межах Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області за адресою: Миколаївська область, Первомайський район, с.Грушівка, вул.Первомайська, буд.70 під розміщення виставкового центру з торгівельними площами, що є власністю Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» , зобов'язано останнього укласти договір на оплату авансового внеску в рахунок оплати земельної ділянки.

З Положень про плату за землю в частині земельного податку на 2016 рік, 2017 рік, 2018 рік, затверджених, відповідно, рішеннями Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області №2 від 17.07.2015, №7 від 17.02.2017, №7 від 27.06.2017 вбачається, що ставка земельного податку на земельні ділянки, нормативно-грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 2%. (а.с.26-35).

З витягів із технічної документації про нормативну Грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4825480800:01:000:0314 вбачається, що у 2015 році нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки становила 2 648 163,88 грн, у 2016 році - 3794818,83 грн, у 2017 році - 4022507,95 грн (а.с.56-58).

З листа ОСОБА_2 районної державної адміністрації Миколаївської області від 26.04.2018 вбачається, що інформація про сплату орендної плати Товариством з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» за період користування земельною ділянкою відсутня.

З листа Головного управління ДФС у Миколаївській області від 08.05.2018 вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» орендну плату за землю не сплачувало (а.с.25).

Актом про обстеження земельної ділянки по вул.Первомайська, 70, с.Грушівка Первомайського району Миколаївської області №1 від 10.05.2018 встановлено, що земельна ділянка огорожена, на ній встановлений будівельно - господарчий супермаркет « 33 м 2 2, розміщені автостоянки, проїзди, майданчики для складування будматеріалів (а.с.41-53).

З листа Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 03.08.2018 вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» плату за користування земельною ділянкою кадастровий номер 4825480800:01:000:0314 не сплачувало, угоди щодо використання вказаної ділянки після 20.11.2015 не укладались (а.с.61).

Відповідачем вказані обставини не заперечені та не спростовані.

Згідно ч.1 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 ЗК України, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст.125, 126 ЗК України, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав в порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .

Товариство з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» 03.07.2015 набуло право власності на нерухоме майно - виставковий центр з торгівельними площами загальною площею 4956,2 кв.м, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Проте всупереч вимог законодавства не оформило прав щодо користування земельною ділянкою, на якій розташований виставковий центр, що підтверджується вказаним вище листом Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 03.08.2018 р. та витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (а.с.63-65).

Згідно зі ст.206 ЗК України використання землі в Україні є платним, об'єктом плати за землю є земельна ділянка, плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності відповідно до пп.14.1.147 п.14.1. ст.14 ПК України.

Згідно з приписами ст.265 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачі.

Проте відповідач зазначеного обов'язку не виконує, що підтверджується листами ОСОБА_2 районної державної адміністрації Миколаївської області від 26.04.2018, Головного управління ДФС у Миколаївській області від 08.05.2018. При цьому, земельна ділянка ним використовується, що встановлено актом №1 від 10.05.2018 та не спростовано відповідачем.

В позовній заяві прокурор стверджує, що заявлена до стягнення сума 214323,49 грн є орендною платою, набутою відповідачем без достатньої правової підстави, оскільки ці кошти повинні бути сплачені за користування земельною ділянкою.

Загальні підстави для виникнення зобов'язання у зв'язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України. Такі зобов'язання є кондикційними.

Згідно з частинами першою та другою статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Характерною особливістю кондиційних зобов'язань є те, що підстави їх виникнення мають широкий спектр: зобов'язання можуть виникати як із дій, так і з подій, причому з дій як сторін зобов'язання, так і третіх осіб, із дій як запланованих, так і випадкових, як правомірних, так неправомірних. Крім того, у кондиційному зобов'язанні не має правового значення чи вибуло майно, з володіння власника за його волею чи всупереч його волі, чи є набувач добросовісним чи недобросовісним.

Кондикційне зобов'язання виникає за наявності таких умов: 1) набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); 2) набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Ознаки, характерні для кондикції, свідчать про те, що пред'явлення кондикційної вимоги можна визнати належним самостійним способом захисту порушеного права власності, якщо: 1) річ є такою, що визначена родовими ознаками, в тому числі грошовими коштами; 2) потерпілий домагається повернення йому речі, визначеної родовими ознаками (грошових коштів) від тієї особи (набувача), з якою він не пов'язаний договірними правовідносинами щодо речі.

За змістом приписів глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов'язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов'язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов'язаннях. Натомість для кондикційних зобов'язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Наведене дозволяє дійти висновку, що обов'язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов'язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Позиція суду щодо виникнення між сторонами по справі кондикційних зобов'язань та, відповідно, правомірності застосування до таких правовідносин приписів ст. 1212 ЦК України відповідає висновкам Верховного Суду у постанові від 23.05.2018р. по справі № 629/4628/16-ц та у постанові від 20.11.2018р. по справі №922/3412/17.

З огляду на викладене, судом відхиляються посилання товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» щодо необхідності застосування до спірних правовідносин приписів ст.1166 ЦК України, оскільки заявлена до стягнення сума є безпідставно збереженою орендною платою.

Відповідно до ч.2 ст.120 ЗК України, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Частина 1 ст.93, ст.125 Земельного кодексу України встановлюють, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов'язані своєчасно сплачувати орендну плату. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Отже, за змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте, з огляду на приписи ч.2 ст.120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

Судом встановлено, що з 27.06.2014 спірна земельна ділянка загальною площею 2 га в межах Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області для комерційного використання (будівництва та обслуговування торговельного комплексу), кадастровий номер 4825480800:01:000:0314 перебувала в суборенді Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» . Цей договір припинив свою дію у зв'язку з розірванням 20.11.2015 договору оренди цієї земельної ділянки.

З листа Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 03.08.2018 р. вбачається, що угоди щодо використання вказаної ділянки після 20.11.2015 не укладались.

На підставі викладеного суд доходить висновку про користування Товариством з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» земельною ділянкою кадастровий номер 4825480800:01:000:0314 загальною площею 2 га, яка розташована за адресою: Миколаївська область, Первомайський район, с.Грушівка, вул.Первомайська, буд.70, без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України відповідач зобов'язаний повернути збережені кошти власнику земельної ділянки.

Згідно приписів ст.21 Закону України «Про оренду землі» розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Відповідно до вимог ст.271 ПК України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом. Крім того, згідно з абзацом 1 пункту 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Частиною 2 ст. 20 Закону України „Про оцінку земель» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Розрахунок безпідставно збереженої орендної плати, наданий прокурором, було здійснено з урахуванням нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки за відповідні роки у за ставкою 2%, встановленою уповноваженим органом - Грушівською сільською радою Первомайського району Миколаївської області рішеннями №2 від 17.07.2015, №7 від 17.02.2017, №7 від 27.06.2017, що відповідає вказаним вище нормативним приписам, та є обґрунтованим.

Суд відхиляє посилання відповідача на застосування для розрахунку суми, що заявлена до стягнення, Постанови Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993, оскільки затверджений нею Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі не застосовується до спірних правовідносин, які регулюються главою 83 ЦК України, та не передбачає відшкодування грошових коштів, безпідставно збережених у зв'язку з користуванням спірною земельною ділянкою без належного оформлення. Ця правова позиція суду відповідає висновкам Вищого господарського суду України, викладеним у постанові від 12.10.2017 по справі №922/51/15.

Також суд відхиляє заперечення відповідача щодо розрахунку розміру орендної плати за 2018 рік без відомостей щодо нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки за 2018 рік, оскільки згідно ч.1 ст.18 Закону України „Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок несільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів, проводиться не рідше ніж один раз на 7-10 років. З довідка Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 28.11.2018 вбачається, що спірна земельна ділянка розташована за межами населеного пункту с.Грушівка в межах території Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області (а.с.162). Отже, суд вважає правомірним для визначення суми орендної плати за період з 01.01.2018 по 28.02.2018 застосування нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки за 2017 рік.

З огляду на викладене вище, враховуючи відсутність у Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» належного оформленого права власності або користування земельною ділянкою кадастровий номер 4825480800:01:000:0314 загальною площею 2 га, яка розташована за адресою: Миколаївська область, Первомайський район, с. Грушівка, вул. Первомайська, буд. 70, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог заступника керівника ОСОБА_2 місцевої прокуратури Миколаївської області щодо стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» на користь ОСОБА_2 районної державної адміністрації Миколаївської області до місцевого бюджету Грушівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області 214323,49 грн за безоплатне користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України з Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» на користь прокуратури Миколаївської області слід стягнути судовий збір в розмірі 3214,86 грн.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 210, 220, 232, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» (73000, м. Херсон, вул. Кольцова, буд. 57, ідент. код 21284591) на користь ОСОБА_2 районної державної адміністрації Миколаївської області (55213, Миколаївська обл., м. Первомайськ, вул. Чкалова, буд. 12; ідент. код 04056546, на р/р 31412544700297 місцевого бюджету Грушівської сільської ради, код одержувача 38011820, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Миколаївській області, МФО 826013, код платежу 24060300) 214323,49 грн за безоплатне користування земельною ділянкою.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона №19» (73000, м. Херсон, вул. Кольцова, буд. 57, ідент. код 21284591) на користь прокуратури Миколаївської області (54030, м. Миколаїв, вул. Спаська, 28, р/р 35215058000340 в ДКСУ м. Києва, МФО 820172, код ЄДРПОУ 02910048) 3214,86 грн судового збору.

Рішення суду, у відповідності до ст.241 Господарського процесуального кодексу України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ч.1 ст.254 Господарського процесуального кодексу України, учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до пп.17.5) п.17) ч.1 Розділу XI «Перехідні положення» ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне судове рішення складено 28.12.2018 року.

Суддя М.В. Мавродієва

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення18.12.2018
Оприлюднено03.01.2019
Номер документу78983202
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/912/18

Судовий наказ від 18.03.2019

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Судовий наказ від 18.03.2019

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 06.03.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 01.02.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 18.12.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 10.12.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 26.11.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 12.11.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 17.10.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 20.09.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні