Рішення
від 10.01.2019 по справі 2340/4336/18
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2019 року справа № 2340/4336/18

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Відділу освіти Кам?янської районної державної адміністрації до Головного управління Державної фіскальної служби в Черкаській області про визнання недійними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Відділ освіти Кам?янської районної державної адміністрації з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби в Черкаській області, в якій просить визнати недійсними та скасувати податкові повідомлення-рішення №0088921304 від 18.07.2018 та 0140951304 від 04.10.2018.

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Відділ освіти Кам?янської районної державної адміністрації з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби в Черкаській області, в якій просить визнати недійсними та скасувати податкові повідомлення-рішення №0088921304 від 18.07.2018 та №0140951304 від 04.10.2018.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що при проведенні перевірки відповідачем встановлено, що позивач сплачував податок на доходи фізичних осіб до Косарівської сільської ради, а не до бюджету Кам'янської об'єднаної територіальної громади, що є порушенням п.п. 168.4.1, п.п. 168.4.2 та п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України та призвело до несплати до Кам'янської об'єднаної територіальної громади податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 84122,92 грн. За результатами перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення №0140951304 від 04.10.2018, яким нарахував грошове зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб у сумі 84122,92 грн., та податкове повідомлення-рішення №0088921304 від 18.07.2018, яким застосував до позивача штрафні санкції у сумі 48153,78 грн., передбачені ст. 127 Податкового кодексу України.

Позивач не погоджується з висновками акта перевірки, оскільки вважає, що ним правомірно сплачено податок з доходів фізичних осіб у сумі 84122 грн. 32 коп. до бюджету Косарівської сільської ради за своїм місцезнаходженням, зазначеним в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: вул. Перемоги, 7, с. Косарі, Кам'янський район, Черкаська область, 20813.

13 грудня 2018 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що фактичним місцезнаходженням Відділу освіти Кам'янської райдержадміністрації є: вул. Героїв Майдану, 37, м. Кам'янка, Черкаська область. Працівники, які здійснюють трудові функції в м. Кам'янка, табелюються головним бухгалтером відділу освіти Кам'янської райдержадміністрації. Заявки на обслуговування шкіл оформлюються та видаються цим працівникам в м. Кам'янка за фактичним місцезнаходженням Відділу освіти Кам'янської РДА. Також саме за цією адресою проводилось: вручення наказу на перевірку, пред'явлення направлень на перевірку, перевірка, в ході якої посадовими особами Відділу освіти Кам'янської РДА надавались первинні документи.

Беручи до уваги, що фактичне місцезнаходження позивача знаходиться в адміністративних межах міста Кам'янка, суми податку на доходи фізичних осіб, нараховані та утримані із заробітної плати працівників позивача підлягають сплаті до бюджету Кам'янської об'єднаної територіальної громади, а не до бюджету Косарівської сільської ради, як помилково вважає позивач. Враховуючи зазначене, позивачем при виплаті заробітної плати працівникам, не виконано функції податкового агента, а саме: не сплачено (не перераховано) до бюджету податок на доходи фізичних осіб від імені та за рахунок фізичних осіб з доходів, що виплачуються таким особам.

26 грудня 2018 року до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що орендоване Відділом освіти приміщення за адресою: м. Кам'янка, вул. Героїв Майдану, 37 є лише структурним, а не відокремленим підрозділом юридичної особи. Оскільки позивач у своїй структурі не має відокремленого підрозділу за місцезнаходженням м. Кам'янка, вул. Героїв Майдану, 37, що підтверджується випискою із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, яка є в матеріалах справи, то він відповідно до закону зобов'язаний сплачувати утриманий з джерела виплати податок з доходів виключно за своїм місцезнаходженням, зареєстрованим у Єдиному державному реєстрі. Таким чином, позивач не порушив норми чинного законодавства, та своєчасно і в повній мірі сплатив податок до відповідного бюджету за своїм місцезнаходженням.

Відповідно до частини п'ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи здійснюється у спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін.

Вивчивши доводи сторін, викладені у позовній заяві та відзиві на позовну заяву, дослідивши письмові докази, які містяться у справі, суд встановив наступне.

Відділ освіти Кам'янської районної державної адміністрації зареєстрований як юридична особа 02 травня 1992 року, ідентифікаційний код 02147090, місцезнаходження юридичної особи: 20813, Черкаська область, Кам'янський район, с. Косарі, вул. Перемоги, буд. 7, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 15.01.2018.

Відділ освіти Кам'янської районної державної адміністрації взятий на податковий облік 25.05.1995 за №27, нині перебуває на обліку в Смілянській об'єднаній державній податковій інспекції (Кам'янське відділення).

Посадовими особами Головного управління ДФС у Черкаській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку Відділу освіти Кам'янської районної державної адміністрації з питань перевірки інформації про ухилення податковим агентом від оподаткування виплаченої (нарахованої) найманим особам (у тому числі без документального оформлення) заробітної плати, пасивних доходів, додаткових благ, інших виплат та відшкодувань, що підлягають оподаткуванню, у тому числі не укладення податковим агентом трудових відносин з найманими особами згідно із законодавством, за період здійснення господарської діяльності з 01.01.2018 по 14.05.2018.

Під час перевірки встановлено, що нарахований та утриманий податок на доходи фізичних осіб із заробітної плати працівників Відділу освіти Кам'янської районної державної адміністрації, які здійснюють трудові функції за місцезнаходженням юридичної особи, перераховувався (сплачувався) до бюджету за місцем реєстрації юридичної особи (Косарівська сільська рада Кам'янського району). Також встановлено, що фактичне місцезнаходження Відділу освіти Кам'янської районної державної адміністрації є адреса, за якою проводились вручення наказу на перевірку, пред'явлення направлень на перевірку, в ході якої посадовими особами Відділу освіти Кам'янської райдержадміністрації надавались первинні документи, що стосуються предмету перевірки, а саме: 20801, Черкаська область, м.Кам'янка, вул. Героїв Майдану, 37.

За наслідками перевірки складено акт від 26.06.2018 №356/23-00-13-0410/02147090 (далі - акт перевірки), в якому встановлено порушення: п.п. 168.4.1, п.п. 168.4.2 та п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України, що призвело до несплати до Кам'янської об'єднаної територіальної громади сум податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 89122,92 грн, в тому числі за січень 2018 року в сумі 23764,73 грн, за лютий 2018 року в сумі 19224,13 грн, за березень 2018 року в сумі 19721,36 грн, за квітень 2018 року в сумі 17752,70 грн та за травень 2018 року в сумі 8660,00 грн.

На підставі акта перевірки, відповідачем винесено:

- податкове повідомлення-рішення від 18.07.2018 №0088921304 про визначення суми грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 48453,78 грн, в тому числі за штрафними санкціями 48153,78 грн;

- податкове повідомлення-рішення від 04.10.2018 №0140951304 про визначення суми грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 84122,32 грн, в тому числі за податковим зобов'язанням 84122,32 грн.

Не погоджуючись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб встановлено розділом ІV Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Згідно п. 15.1 ст. 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Податковим агентом, як передбачено п. 18.1 ст. 18 Податкового кодексу України, визнається особа, на яку цим Кодексом покладається обов'язок з обчислення, утримання з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику, та перерахування податків до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податків.

Відповідно до пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.

Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету визначений ст.168 Податкового кодексу України.

Підпунктом 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України передбачено, що податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.

Згідно п.п. 168.4.1 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України, податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом України.

Згідно вимог п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.

Частиною 2 статті 64 Бюджетного кодексу України передбачено, що податок на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) податковим агентом - юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента - юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.

Таким чином, юридична особа зобов'язана сплачувати податок на доходи фізичних осіб за своїм місцезнаходженням, а щодо відокремлених структурних підрозділів - за їх місцезнаходженням.

Відповідно до п. 45.2 ст. 45 Податкового кодексу України податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Судом встановлено, що згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцем знаходженням позивача є вул. Перемоги, 7, с. Косарі, Кам'янський район, Черкаська область, 20813.

Таким чином позивач повинен сплачувати ПДФО за своїх найманих працівників до бюджету за своїм місцем знаходженням, а саме до бюджету Косарівської сільської ради.

Судом встановлено, що позивач за своїм місцезнаходженням сплатив (перерахував) суми утриманого податку на доходи фізичних осіб на відповідний рахунок, відкритий в територіальному управлінні Державного казначейства України. Вказана обставина підтверджується відповідними платіжними дорученням.

Отже, відповідачем неправомірно винесено податкові повідомлення-рішення від 18.07.2018 №0088921304 та від 04.10.2018 №0140951304.

Посилання відповідача на ту обставину, що фактичним місцезнаходженням позивача є м. Кам'янка, є необгрунтованим, оскільки місцезнаходження юридичної особи як податкового агента слід визначати у відповідності з п. 45.2 ст. 45 Податкового кодексу України.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу , стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, судові витрати позивача по сплаті судового збору підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Відділу освіти Кам?янської районної державної адміністрації до Головного управління Державної фіскальної служби в Черкаській області про визнання недійними та скасування податкових повідомлень-рішень, задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби в Черкаській області від 18.07.2018 №0088921304 про визначення суми грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 48453,78 грн.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби в Черкаській області від 04.10.2018 №0140951304 про визначення суми грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 84122,32 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 39392109) на користь Відділу освіти Кам?янської районної державної адміністрації (вул. Перемоги, 7, с. Косарі, Кам'янський район, Черкаська область, 20813, код ЄДРПОУ 023147090) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1984 (одна тисяча дев'ятсот вісімдесят чотири) гривні 14 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Суддя А.В. Руденко

Дата ухвалення рішення10.01.2019
Оприлюднено10.01.2019
Номер документу79087539
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання недійними та скасування податкових повідомлень-рішень

Судовий реєстр по справі —2340/4336/18

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 22.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 11.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 15.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 15.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Рішення від 10.01.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 26.11.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні