Постанова
від 18.01.2010 по справі 2а-6478/09/2370
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2010 року м. Черкаси Справа № 2а-6478 /09/2370

10 год. 20 хв.

Черкаський окружний адмін істративний суд у складі:

головуючого-судді Чубар Т.М .,

при секретарі - Музиченко В.І.,

розглянувши в порядку пись мового провадження адмініст ративну справу за позовом уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Тальнівському районі Черкаської області до відкр итого акціонерного товарист ва «Молочноконсервний комбі нат» про визнання дій неправ омірними та стягнення перепл аченої пенсії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружног о адміністративного суду з а дміністративним позовом зве рнулось управління Пенсійно го фонду України в Тальнівсь кому районі Черкаської облас ті, в якому просить визнати ді ї відповідача неправомірним и, а також стягнути з відкрито го акціонерного товариства « Молочноконсервний комбінат » суму переплаченої пенсії в розмірі 19 980 грн. 87 коп.

Позовні вимоги мотивовані тим, що внаслідок надання від повідачем довідки № 12 від 16.01.2003р ., яка містила недостовірні ві домості про заробіток ОСОБ А_1, позивачем були надміру в иплачені суми пенсії останнь ому в розмірі 19 980 грн. 87 коп., а то му, на підставі ч. 1 статті 50 Зак ону України «Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування», відповідно до я кої суми пенсій, виплачені на дміру внаслідок подання стра хувальником недостовірних д аних можуть бути стягнуті в с удовому порядку, позивач про сить стягнути з відкритого а кціонерного товариства «Мол очноконсервний комбінат» на дміру виплачену суму пенсії.

Позивач належним чином пов ідомлений про дату, час та міс це судового розгляду справи в судове засідання не з' яви вся, на адресу суду направив к лопотання, в якому просить су д розглянути дану справу по с уті без участі представника управління за наявними в спр аві матеріалами.

Відповідач належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду спр ави в судове засідання не з' явився, на адресу суду направ ив заперечення проти адмініс тративного позову, згідно як их просить суд відмовити у за доволенні позову про стягнен ня переплаченої пенсії, спра ву розглядати без участі пре дставника відповідача за ная вними у справі матеріалами з урахуванням викладених запе речень.

В обґрунтування заперечен ь відповідач посилається на те, що згідно статті 50 Закону У країни «Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання», що є спеціальним в час тині регулювання порядку утр имання надмірно виплачених с ум пенсій та відрахування з п енсій, повернення сум пенсій , виплачених надміру, можливе лише за рахунок пенсіонера. Б ільше того, положення статті 101 Закону України «Про пенсій не забезпечення» до правовід носин з 01.01.2004р. взагалі не повин ні застосовуватись, оскільки з цього часу набрав чинності Закон України «Про загально обов'язкове державне пенсійн е страхування», який, як зазна чалось вище, є спеціальним в ч астині регулювання порядку у тримання надмірно виплачени х сум пенсій.

Окрім того, відповідач звер тає увагу на відсутність в уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Тальнівському районі Черкаської області права на звернення до суду з позовом п ро визнання неправомірними д ій юридичної особи-страхувал ьника та стягнення з нього су ми переплаченої пенсії.

В мотивування поданих суду заперечень відповідач посил ається також на незаконність проведеної позивачем переві рки відкритого акціонерного товариства «Молочноконсерв ний комбінат», за наслідками якої встановлено розбіжност і між наведеними у довідці № 12 від 16.01.2003р. по заробітній платі даними та книзі по нарахуван ню заробітної плати за 1992 рік, а дже перевірку було проведено за відсутності керівника су б' єкта господарювання без з авчасного повідомлення про п роведення планової перевірк и.

При зверненні до суду з позо вом про стягнення переплачен ої пенсії позивачем окрім ви кладеного вище пропущено вст ановлений статтею 99 Кодексу а дміністративного судочинст ва України річний строк для з вернення до суду, адже помилк ові дані містились в довідці № 12 від 16.01.2003р. у зв' язку з чим по зивач мав можливість і повин ен був дізнатись про останні ще в 2003 році.

Розглянувши подані докум енти і матеріали, оцінивши на лежність, допустимість, дост овірність кожного доказу окр емо, а також достатність і вза ємний зв'язок доказів у їх сук упності, суд прийшов до висно вку, що позов підлягає частко вому задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-XII від 05.11.1991р. останнім відповідно до Конституції України гара нтується всім непрацездатни м громадянам України право н а матеріальне забезпечення з а рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання тр удових і соціальних пенсій. П енсійне забезпечення відпов ідно до цього Закону здійсню ється органами Пенсійного фо нду України.

Для призначення пенсії неп рацюючі особи мають подати д о органів Пенсійного фонду У країни заяву про призначення пенсії, процедуру щодо подан ня та оформлення якої визнач ено Порядком подання та офор млення документів для призна чення (перерахунку) пенсій ві дповідно до Закону України "П ро пенсійне забезпечення", за твердженим наказом Міністер ства праці та соціальної пол ітики України, Пенсійного фо нду України № 224/30 від 30.04.2002р. та за реєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.06.2002р. за № 536/6824, щ о діяв на момент виникнення с пірних правовідносин.

Серед документів, що додают ься до заяви про призначення пенсії за віком, означеним ви ще Порядком встановлено: док ументи про трудовий стаж; дов ідка про заробіток особи (дод атки 1, 2), а в разі, коли законода вством передбачено необхідн ість підтвердження заробітк у за даними системи персоніф ікованого обліку, - інформаці я про заробіток особи із сист еми персоніфікованого облік у за формою згідно із додатко м 3; документи про місце прожив ання заявника тощо.

При цьому довідка про зароб іток видається на підставі о собових рахунків, платіжних відомостей та інших документ ів про нараховану заробітну плату підприємством, установ ою чи організацією, де працюв ала особа, яка звертається за пенсією, або годувальник. Якщ о такі підприємства, установ и, організації ліквідовані а бо припинили своє існування з інших причин, то довідки вид аються правонаступником або державними архівними устано вами (п. 13 Порядку подання та о формлення документів для при значення (перерахунку) пенсі й відповідно до Закону Украї ни "Про пенсійне забезпеченн я", затвердженого наказом Мін істерства праці та соціально ї політики України, Пенсійно го фонду України № 224/30 від 30.04.2002р.) .

Визначення в якості обов' язкового документу для призн ачення пенсії довідки про за робітну плату кореспондуєть ся зі статтею 64 Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-XII від 05.11.1991р., згідно якої пен сії обчислюються за встановл еними нормами у процентах са ме до середньомісячного заро бітку, що визначається відпо відно до статей 65-67 цього Закон у, який громадяни одержували перед зверненням за пенсією .

В свою чергу обов' язок під приємства, установи чи орган ізації, де працювала особа, на давати безоплатно застрахов аній особі та на вимогу - члена м сім'ї померлої застрахован ої особи відомості про зароб ітну плату (дохід), суми сплаче них страхових внесків та інш і відомості, що стосуються за страхованої особи та подають ся до територіальних органів Пенсійного фонду визначений ч. 2 статті 17 Закону України «Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування» № 1058 -IV від 09.07.2003р.

Судом встановлено, що упра влінням Пенсійного фонду Укр аїни в Тальнівському районі Черкаської області на підста ві довідки відкритого акціон ерного товариства «Молочнок онсервний комбінат» про заро біток для обчислення пенсії № 12 від 16.01.2003р., виданої ОСОБА_1 , останньому 24.01.2003р. призначено пенсію за віком виходячи з за робітку за період з 01.01.1992р. по 31.12.1 992р., який враховується при обч исленні пенсії, що згідно дан ої довідки склав 254 127 крб. 90 коп.

З 01 липня 2008 року на виконання постанови Кабінету Міністрі в України «Про підвищення рі вня пенсійного забезпечення громадян» № 654 від 16.07.2008р. управл інням Пенсійного фонду Украї ни в Тальнівському районі Че ркаської області здійснено п ерерахунок пенсії ОСОБА_1 , розмір якої з урахуванням ви значених даною постановою мі німальних виплат становить з 01.07.2008р. 1 477 грн. 72 коп., а з 01.10.2008р. 1 653 грн . 47 коп.

09 вересня 2009 року управління м Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкас ької області на підставі ста тті 101 Закону України «Про пен сійне забезпечення» № 1788-XII від 05.11.1991р., згідно якої органи, що пр изначають пенсії, мають прав о вимагати відповідні докуме нти від підприємств, організ ацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевір яти обґрунтованість їх видач і, проведено зустрічну перев ірку відкритого акціонерног о товариства «Молочноконсер вний комбінат» на предмет до стовірності видачі довідки п ро заробітну плату за 1992 рік, по даної до управління Пенсійно го фонду України в Тальнівсь кому районі Черкаської облас ті для призначення пенсії О СОБА_1, за наслідками якої вс тановлено розбіжності між на веденими у довідці по заробі тній платі даними та книзі по нарахуванню заробітної плат и за 1992 рік (акт № 47 від 09.09.2009р.).

Так, згідно довідки відкрит ого акціонерного товариства «Молочноконсервний комбіна т» про заробіток для обчисле ння пенсії № 12 від 16.01.2003р., видано ї ОСОБА_1, заробіток остан нього за період з 01.01.1992р. по 31.12.1992р. , який враховується при обчис ленні пенсії, склав, як зазнач алось вище, 254 127 крб. 90 коп. В той ч ас, коли за даними книги по нар ахуванню заробітної плати за 1992 рік, заробіток ОСОБА_1 за період з 01.01.1992р. по 31.12.1992р. станови в з розшифруванням 1,18305 грн.

Як вбачається з матеріалі в справи акт перевірки № 47 від 09.09.2009р., підписано і керівником відповідача Гайшук В.Г., і головним бухгалтером Сени ч О.В. без заперечень. Дані, з азначені в акті перевірки, ві дповідачем в установленому ч инним законодавством не оска ржувались.

Суд звертає увагу на те, що п осадові особи відповідача до пустивши органи Пенсійного ф онду України до проведення п еревірки правомірності нара хування пенсії фактично визн али як право позивача на пров едення даної перевірки, так і правомірність підстав прове дення останньої, адже в разі н еодержання повідомлення про здійснення планового заходу суб' єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного наг ляду до здіснення планового заходу.

Більше того, 09 вересня 2009 рок у відкритим акціонерним това риством «Молочноконсервний комбінат» на підставі особо вих рахунків за 1992 рік видано н ову (повторну) довідку про дій сну заробітну плату ОСОБА_1 № 180 від 09.09.2009р., сума заробітку згідно якої з розшифруванням склала 1,18305 грн., що відповідає д аним книги по нарахуванню за робітної плати за 1992 рік, дослі дженим під час перевірки упр авлінням Пенсійного фонду Ук раїни в Тальнівському районі Черкаської області. Таким чи ном, надаючи нову довідку від повідач фактично визнав свою вину у виникненні переплати пенсії ОСОБА_1

Як наслідок, з урахуванням р озбіжностей між заробітком ОСОБА_1, визначеним в довід ці № 12 від 16.01.2003р. та заробітком о станнього, визначеним згідно даних книги по нарахуванню з аробітної плати за 1992 рік і дов ідки № 180 від 09.09.2009р., загальний ро змір переплаченої з вини від критого акціонерного товари ства «Молочноконсервний ком бінат» пенсії ОСОБА_1 скл адає 19 980 грн. 87 коп.

З метою погашення виниклої внаслідок видачі недостовір них документів переплати пен сії управлінням Пенсійного ф онду України в Тальнівському районі Черкаської області н а адресу відкритого акціонер ного товариства «Молочнокон сервний комбінат» направлен о претензію № 7397 від 22.10.2009р., згідн о якої управління просить ві дповідача відшкодувати суму переплати, про що повідомити позивача в передбачений зак онодавством термін. Станом н а час звернення позивача до с уду заборгованість з надміру виплаченої пенсії відповіда чем не погашена.

Згідно зі статтею 50 Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування» № 1058-IV від 09.07.2003р. суми пе нсій, виплачені надміру внас лідок зловживань з боку пенс іонера або подання страхувал ьником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіо нером добровільно або стягую ться на підставі рішень тери торіальних органів Пенсійно го фонду чи в судовому порядк у.

За приписами статті 101 Закон у України «Про пенсійне забе зпечення» № 1788-XII від 05.11.1991р. підпр иємства та організації також несуть матеріальну відповід альність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внас лідок несвоєчасного оформле ння або подання пенсійних до кументів, а також за видачу недостовірних документів , і відшкодовують її. Відпові дний обов' язок підприємств , установ чи організацій, де пр ацювала особа, щодо надання б езоплатно застрахованій осо бі відомостей про заробітну плату (дохід), сум сплачених ст рахових внесків та інших від омостей, що стосуються застр ахованої особи територіальн им органам Пенсійного фонду, як зазначалося вище, встанов лений статтею 17 Закону Україн и «Про загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я» № 1058-IV від 09.07.2003р.

У цьому контексті та з ураху ванням посилання відповідач а на обов' язок саме пенсіон ера відшкодовувати переплач ену згідно недостовірної дов ідки про заробітну плату пен сії, суд зазначає, що у справі не отримано жодного доказу т ого, що суми пенсій були випла чені надміру внаслідок зловж ивань саме з боку пенсіонера . Отже, не можна поставити пенс іонеру за вину те, що відповід ачем видано довідку, яка міст ить недостовірні відомості.

Таким чином, належним відпо відачем у справі щодо відшко дування надміру виплаченої п енсії, розрахованої на підст аві виданої недостовірної до відки, є саме відкрите акціон ерне товариство «Молочнокон сервний комбінат», що повинн о нести відповідальність за належне виконання покладено го на нього статтею 17 Закону У країни «Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання» № 1058-IV від 09.07.2003р. обов' язк у.

Щодо права управління Пен сійного фонду України в Таль нівському районі Черкаської області на звернення до суду з позовом про стягнення з від повідача сум переплаченої з вини останнього пенсії слід зазначити наступне.

Статтею 17 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни компетенція адміністрати вних судів поширена на спори за зверненням суб'єкта владн их повноважень у випадках, вс тановлених законом.

Так, відповідно до абз. 2 п. 12 Пр икінцевих положень Закону Ук раїни «Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання» № 1058-IV від 09.07.2003р. у період до перетворення Пенсійного фон ду України в неприбуткову са моврядну організацію він фун кціонує як центральний орган виконавчої влади на підстав і норм цього Закону (крім норм , зазначених в абзаці шостому пункту 1 цього розділу) та Пол оження про Пенсійний фонд Ук раїни, яке затверджує Презид ент України.

Згідно з п. 1 Положення про Пе нсійний фонд України, затвер дженого Указом Президента Ук раїни № 121/2001 від 01.03.2001р., Пенсійний фонд України є центральним о рганом виконавчої влади, що з дійснює керівництво та управ ління солідарною системою за гальнообов'язкового державн ого пенсійного страхування, провадить збір, акумуляцію т а облік страхових внесків, пр изначає пенсії та готує доку менти для їх виплати, забезпе чує своєчасне і в повному обс язі фінансування та виплату пенсій, допомоги на похованн я, інших соціальних виплат, як і згідно із законодавством з дійснюються за рахунок кошті в Пенсійного фонду України, з дійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсій ного фонду України.

При цьому здійснює свої пов новаження Пенсійний фонд Укр аїни як безпосередньо, так і ч ерез утворені в установленом у порядку головні управління Пенсійного фонду України в А втономній Республіці Крим, о бластях, містах Києві, Севаст ополі та управління Пенсійно го фонду України в районах, мі стах і районах у містах.

Безпосереднє право на звер нення до суду суб'єктів загал ьнообов'язкового державного соціального страхування щод о спорів, які виникають у цій с фері правовідносин, передбач ено статтею 12 Основ законодав ства України про загальнообо в'язкове державне соціальне страхування № 16/98-ВР від 14.01.1998р.

Окрім того, право територіа льних органів Пенсійного фон ду України на звернення до су ду передбачено також статтею 23 Закону України «Про загальн ообов'язкове державне пенсій не страхування» № 1058-IV від 09.07.2003р., відповідно до положень якої спори, що виникають із правов ідносин за цим Законом, виріш уються органами Пенсійного ф онду та в судовому порядку.

Насамкінець суд зазначає, щ о стаття 50 даного Закону прямо передбачає можливість стягн ення суми пенсій, виплачені н адміру внаслідок подання стр ахувальником недостовірних даних, в судовому порядку.

Стосовно пропуску позива чем річного терміну, встанов леного статтею 99 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни для звернення до суду , слід підкреслити, що згідно д аної статті строки для зверн ення до адміністративного су ду обчислюються з дня, коли ос оба дізналася або повинна бу ла дізнатися про порушення с воїх прав, свобод чи інтересі в.

Враховуючи зміст статті 7 З акону України «Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003р., як ою встановлено, що загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування здійснюється за принципами відповідальност і суб'єктів системи загально обов'язкового державного пен сійного страхування за поруш ення норм цього Закону, а тако ж за невиконання або неналеж не виконання покладених на н их обов'язків, зокрема обов' язку щодо надання відомостей про заробітну плату (дохід) за страхованої особи, страхувал ьник зобов' язаний надавати достовірні дані про заробіт ну плату застрахованої особи і повинен нести відповідаль ність за неналежне виконання цього обов' язку.

У зв' язку з чим про факт по рушення відповідачем обов' язку надати достовірні дані про заробітну плату застрахо ваної особи позивач дізнався не під час призначення на під ставі недостовірної довідки пенсії за віком, а вже під час проведення відповідної пере вірки правомірності нарахув ання пенсії, що свідчить про д отримання управлінням Пенсі йного фонду України в Тальні вському районі Черкаської об ласті річного строку, визнач еного статтею 99 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни.

Разом з тим, приймаючи ріше ння про часткове задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне зазначити, що згід но положень Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни право на звернення до суду з адміністративним позовом про визнання дій неправомірн ими належить саме фізичним ч и юридичним особам із суб' є ктом владних повноважень щод о оскарження його рішень (нор мативно-правових актів чи пр авових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Су б' єктам владних повноважен ь права на звернення до суду з позовом про визнання дій фіз ичних чи юридичних осіб чинн им законодавством не надано.

Оцінюючи докази у справі в ї х сукупності, суд вважає дове деним право позивача на стяг нення з відповідача 19 980 грн. 87 к оп. надміру виплаченої пенсі ї.

Відповідно до статті 94 Коде ксу адміністративного судоч инства України у справах, в як их позивачем є суб'єкт владни х повноважень, а відповідаче м - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені по зивачем, з відповідача не стя гуються.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 159-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України,

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги управлінн я Пенсійного фонду України в Тальнівському районі Черкас ької області до відкритого а кціонерного товариства «Мол очноконсервний комбінат» пр о визнання дій неправомірним и та стягнення переплаченої пенсії задовольнити частков о.

Стягнути з відкритого акці онерного товариства «Молочн оконсервний комбінат», ідент ифікаційний код 00451837, на корист ь управління Пенсійного фонд у України в Тальнівському ра йоні Черкаської області 19 980 (д ев' ятнадцять тисяч дев' ят сот вісімдесят) грн. 87 коп. надм іру виплаченої пенсії.

В іншій частині позовних ви мог відмовити.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, яка може бути подана до Київського апеляц ійного адміністративного су ду через Черкаський окружний адміністративний суд протяг ом десяти днів з дня її прогол ошення, а в разі складення пос танови у повному обсязі відп овідно до статті 160 Кодексу ад міністративного судочинств а України - з дня складення в п овному обсязі. Якщо постанов у було проголошено у відсутн ості особи, яка бере участь у с праві, то строк подання заяви про апеляційне оскарження о бчислюється з дня отримання нею копії постанови. Апеляці йна скарга на постанову пода ється протягом двадцяти днів після подання заяви про апел яційне оскарження.

Суддя Т.М . Чубар

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.01.2010
Оприлюднено20.04.2010
Номер документу7910721
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-6478/09/2370

Ухвала від 22.09.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Ухвала від 27.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Ухвала від 23.04.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Ухвала від 19.05.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Ухвала від 23.04.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

Ухвала від 14.12.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Зайцев М. П.

Постанова від 18.01.2010

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Чубар Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні