Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
УХВАЛА
про відмову у відкритті провадження
11 січня 2019 р. Справа № 520/179/19
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Білова О.В., розглянувши адміністративний позов Фермерського господарства "Шанс" (с. Петрівка, Красноградський район, Харківська область, 63340, код ЄДРПОУ 30773552) до ОСОБА_1 державного реєстратора відділу державної реєстрації Красноградської районної державної адміністрації Харківської області (вул. Бєльовська, буд. 88, м. Красноград, Харківська область, Красноградський район, 63304, код ЄДРПОУ 41154253) про скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Фермерське господарство "Шанс", з адміністративним позовом до ОСОБА_1 державного реєстратора відділу державної реєстрації Красноградської районної державної адміністрації Харківської області, в якому просить суд скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 41783029 від 25.06.2018, зареєстрований ОСОБА_1, Красноградська районна державна адміністрація Харківської області, Харківська обл., про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки зареєстрованого за кадастровим номером 6323385000:08:000:0018 земельна ділянка загальною площею 8,1407га. ріллі земельна ділянка сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Петрівської сільської ради Красноградського району Харківської області, реєстраційний номер майна 1522542163233 за договором оренди земельної ділянки від 25.05.2018 між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю МРІЯ та ОСОБА_2.
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з'ясовує, чи: немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.
Суддя вважає, що наявні підстави для відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, з огляду на такі обставини.
12.02.2009 між позивачем та ОСОБА_3 було укладено договір оренди землі № 34, реєстраційний № 041069800043 від 19.04.10, площею 8.1407 га, кадастровий № 6323385000:08:000:0018, на території Петрівської сільської ради.
Державним реєстратором відділу державної реєстрації Красноградської районної державної адміністрації Харківської області 25.05.2018 було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, номер запису про інше речове право 26785655 індексний номер 41783026 від 25.06.2018; вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки; Зміст, характеристика іншого речового права: строкове платне користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Петрівської сільської ради Красноградського району Харківської області, кадастровий номер 6323385000:08:000:0018. Земельна ділянка передається в оренду для ведення Орендарем товарного сільськогосподарського виробництва (вирощування товарної сільськогосподарської продукції), строк дії: до 31.12.2028, Орендар: СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКЕ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "МРІЯ", код ЄДРПОУ: 30378024, країна реєстрації: Україна, Орендодавець: ОСОБА_2, Орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється за погодженням сторін у розмірі 11% (одинадцять відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що в грошовому виразі складає 37483,21 грн. за один повний рік користування земельною ділянкою. Земельна ділянка загальною площею 8,1407 га ріллі.
Позивач вважає, що спірним рішенням відповідач порушив його право вільно та мирно використовувати на законній підставі надане йому в оренду майно.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
У п. 24 рішення від 20 липня 2006 року у справі «Сокуренко і Стригун проти України» Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) вказав, що фраза «судом встановленим законом» поширюється не лише на правову основу самого існування суду, але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Крім того, ЄСПЛ у рішенні від 12 жовтня 1978 року у справі «Занд проти Австрії» зазначив, що поняття «суд, встановлений законом» у ч. 1 ст. 6 Конвенції передбачає «усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів» . З огляду на це не вважається «судом, встановленим законом» орган, котрий, не маючи юрисдикції, здійснює судовий розгляд на підставі практики, яка не передбачена законом.
Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до ч. 2 ст. 55 Конституції України та ст. 6 КАС України в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Відповідно до п. 1.ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Отже, визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Натомість однією з визначальних ознак приватноправових відносин є наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб'єктів владних повноважень.
Разом з тим участь суб'єкта владних повноважень є обов'язковою ознакою класифікації спору як публічно-правового. Однак не кожен спір за участю суб'єкта владних повноважень є публічно-правовим.
Так, спір про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки має розглядатися як спір, що пов'язаний з порушенням цивільних прав позивача на земельну ділянку іншою особою, за якою зареєстровано аналогічне право щодо тієї ж земельної ділянки. Належним відповідачем у такій справі є особа, право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено аналогічний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Участь державного реєстратора в якості співвідповідача (якщо позивач вважає його винним у порушені прав) у спорі не змінює його цивільно-правового характеру. Також, оскільки позивач не був заявником стосовно оскаржуваних реєстраційних дій, тобто останні були вчинені за заявою іншої особи, такий спір є спором про цивільне право незалежно від того, чи здійснено державну реєстрацію прав на нерухоме майно з дотриманням державним реєстратором вимог законодавства та чи заявляються, окрім вимог про скасування оспорюваного рішення, запису в державному реєстрі прав, також вимоги про визнання недійсними правочинів, на підставі яких прийнято оспорюване рішення, здійснено оспорюваний запис. Отже, спір у цій справі не є публічно-правовим. Оскарження рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки безпосередньо пов'язане із захистом позивачем свого цивільного права у спорі щодо земельної ділянки з особою, яка не заперечує законності дій державного реєстратора з реєстрації за нею права оренди цієї ж земельної ділянки. Такий спір має приватноправовий характер. З огляду на суб'єктний склад сторін спору він має вирішуватися за правилами господарського судочинства.
Дану правову позицію викладено в постанові ОСОБА_4 Верховного Суду від 04.04.2018 у справі від 4 вересня 2018 року № 823/2042/16, при вирішенні касаційної скарги, поданої з питань порушення предметної юрисдикції.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Отже, захист порушеного речового права позивача на оренду земельних ділянок, реєстрації або обліку прав на майно, який є предметом спору, з урахуванням суб'єктного складу сторін, має здійснюватися за правилами господарського судочинства.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо: позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Згідно з ч. 2-6 ст. 170 КАС України про відмову у відкритті провадження у справі суддя постановляє ухвалу не пізніше п'яти днів з дня надходження позовної заяви. Копія ухвали про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі надсилається особі, яка подала позовну заяву, разом із позовною заявою та усіма доданими до неї матеріалами не пізніше наступного дня після її постановлення. Копія позовної заяви залишається в суді. Ухвалу про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі може бути оскаржено. У разі скасування ухвали про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі позовна заява вважається поданою в день первісного звернення до суду. Повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається. У разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз'яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 170, 171, 243, 248, 256, 293, 294, 295, 297, п.15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом Фермерського господарства "Шанс" (с. Петрівка, Красноградський район, Харківська область, 63340, код ЄДРПОУ 30773552) до ОСОБА_1, державного реєстратора відділу державної реєстрації Красноградської районної державної адміністрації Харківської області (вул. Бєльовська, буд. 88, м. Красноград, Харківська область, Красноградський район, 63304, код ЄДРПОУ 41154253) про скасування рішення.
Роз'яснити позивачу, що розгляд заявлених позовних вимог належить до юрисдикції господарського суду.
Роз'яснити позивачу, що повторне звернення до адміністративного суду з таким самим адміністративним позовом, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.
Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п'ятнадцяти днів з дня її проголошення до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд, з подачею її копії до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2019 |
Оприлюднено | 12.01.2019 |
Номер документу | 79121746 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні