ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2302/18 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації Херсонської області, Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
9 листопада 2018 року до суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Управління праці соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації Херсонської області (далі - Управління праці соціального захисту населення Каховської РДА, відповідач 1), у якому позивач просить:
визнати протиправними дії відповідача 1 щодо припинення нарахування пільг на оплату житлово-комунальних послуг, як учаснику бойових дій;
зобов`язати відповідача 1 призначити пільги зі сплати комунальних послуг, як учаснику бойових дій, за адресою: АДРЕСА_1 .
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що є учасником бойових дій. В жовтні 2018 року звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Каховської РДА щодо надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг, однак було відмовлено з посиланням на те, що на даний час він є військовослужбовцем, який проходить службу за контрактом і знаходиться в розпорядженні відповідного військового формування, відсутній за місцем реєстрації та не користується житлово-комунальними послугами, а тому відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг за послуги, якими не користується, є нецільовим використанням бюджетних коштів. Така відмова є протиправною, просить задовольнити позовні вимоги.
13 листопада 2018 року ухвалою судді відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.
27 листопада 2018 року від Управління праці соціального захисту населення Каховської РДА до суду надійшло клопотання про заміну відповідача на належного.
12 грудня 2018 року суд залучив до участі у справі у якості співвідповідача Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради (далі - відповідач 2).
4 січня 2019 року до суду надійшов відзив на позовну заяву від Управління соціального захисту населення Каховської РДА. Управління вважає себе неналежним відповідачем у справі, стверджує, що позивач не звертався до нього з питання надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг, але це не є їхньою компетенцією, оскільки позивач зареєстрований та проживає в м. Каховці. Позивачу необхідно звернутись до управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради, яке співпадає з зареєстрованим місцем його проживання.
3 січня 2019 року від Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради до суду надійшло заперечення на позов, в якому Управління посилається на те, що ОСОБА_1 , будучи учасником бойових дій, 31.08.2018 року звернувся до Управління щодо надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг. Знижка з оплати послуг нараховується організаціями і підприємствами, що надають послуги. Витрати підприємств відшкодовуються за рахунок коштів державного бюджету, розпорядниками яких є Управління.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету" Управління веде облік осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, і здійснює розрахунки з постачальниками послуг на підставі отриманих від них щомісячних звітів щодо послуг, наданих пільговим категоріям громадян.
Для забезпечення виконання зазначених функцій та цільового використання бюджетних коштів Управління згідно з Положенням про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженим Кабінетом Міністрів України від 29 січня 2003 року № 117, обліковують пільговика за зареєстрованим місцем проживання або за рішенням комісій, утворених місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування, - за фактичним місцем проживання. На даний час позивач проходить військову службу за контрактом, знаходяться в розпорядженні військового формування, але місце проживання за адресою військової частини не змінено. Держава не може забезпечувати водночас грошові компенсації за житло за місцем проходження служби та надавати пільги за іншою адресою (місцем реєстрації військовослужбовця).
Відповідач 2 вважає позов ОСОБА_1 безпідставним, в задоволені позову просить відмовити.
Вивчивши заяви по суті справи, дослідивши наявні у справі письмові докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій (посвідчення серії НОМЕР_1 ).
22 жовтня 2018 року позивач звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради з питання отримання пільг на житлово-комунальні послуги.
29 жовтня 2018 року зазначене Управління листом № 01-11/5503 відмовило у наданні пільг, посилаючись на те, що позивач є військовослужбовцем, який проходить службу за контрактом і знаходиться в розпорядженні відповідного військового формування, за місцем реєстрації відсутній та не користується житлово-комунальними послугами.
Перевіряючи правомірність відмови позивачу у наданні пільг, суд вважає за необхідне звернути увагу на такі обставини та приписи законодавства.
Позивач зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , та із заявою про надання пільг звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради, а в позові просить визнати протиправними дії іншого Управління Управління праці та соціального захисту населення Каховської РДА.
Суд вважає, що належним відповідачем у справі є Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради відповідно компетенції, визначеної законодавством.
Відповідно до пунктів 4 6 ч. 1 ст. 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються пільги за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством, знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання, знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.
Механізм включення до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр) інформації про пільговика визначений Положенням про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 № 117 (далі - Положення).
Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги - це автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей (п. 1 Положення).
Для включення до Реєстру інформації про пільговика він подає уповноваженому органу копії документів, що підтверджують право пільговика та членів його сім`ї на пільги (з пред`явленням оригіналів цих документів), копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків, пред`являє паспорт та надає інформацію про характеристику житла та послуги, щодо отримання яких він має пільги та реально ними користується (п. 5 Положення).
У разі зміни місця проживання в межах адміністративно-територіальної одиниці, яку обслуговує уповноважений орган, пільговик або його законний представник повинен повідомити його про це письмово.
У разі зміни місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в уповноваженому органі за попереднім місцем проживання та стає на облік за новим місцем проживання.
Аналіз наведених правових норм дають підстави для висновку, що право на отримання пільг з оплати житлово-комунальних послуг особа набуває з моменту отримання відповідного статуту, в даному випадку позивач з моменту набуття ним статусу учасника бойових дій. Таке право є безумовним та не може бути обмежено. Право позивача на отримання зазначених пільг визнається і відповідачами.
Посилання Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради на те, що позивач є військовослужбовцем, проходить службу за контрактом і знаходиться в розпорядженні відповідного військового формування, відсутній за місцем реєстрації та не користується житлово-комунальними послугами, суд відхиляє.
Так, відповідно до ч.ч. 1, 6 ст. 29 ЦК України місцем проживання фізичної особи є житло, в якому вона проживає постійно або тимчасово. Фізична особа може мати кілька місць проживання.
Законом України від 11.12.2003 № 1382-ІV "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" зазначено, що місце проживання - житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини. Статтею 6 зазначеного Закону передбачено, що громадяни України зобов`язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання.
Позивач зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , та проходить службу за контрактом в іншій місцевості, перебуває в розпорядженні військового формування, тобто позивач тимчасово відсутній за місцем реєстрації. А, отже, відмова у наданні йому пільг з цих підстав є протиправною.
Суд вважає, що проходження служби позивачем за контрактом те перебування його у військовій частині не свідчить про його постійне там проживання в розумінні Закону України від 11.12.2003 № 1382-ІV та врахування цієї обставини як підстави для позбавлення права на пільги. Перебування позивача на військовій службі саме у військовій частині є умовами контракту, де він не користується пільгами, а виконує умови контракту.
Крім того, пільги надані позивачу у зв`язку набуттям ним статусу учасника бойових дій, а не з підстав проходження військової служби, яка не може розглядатись як підстава позбавлення цих пільг.
Таким чином, відповідач не надав суду доказів того, що позивач постійно проживає у військовій частині зі своєю сім`єю та користується пільгами по оплаті комунальних послуг, а наведені відповідачем обґрунтування є лише припущенням про можливе отримання таких пільг.
Також відхиляє суд посилання Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради, що держава не може забезпечувати водночас грошові компенсації за житло за місцем проходження служби та надавати пільги за іншою адресою (місцем реєстрації військовослужбовця).
По-перше, відповідач 2 не надав суду доказів, що позивач має житло, зареєстрований та постійно проживає за місцем проходження служби, отримує зазначені пільги саме за місцем проходження служби.
По-друге, посилання на відсутність коштів для виплат, що забезпечуються державою, суперечить суті вище наведеного Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII та практиці Європейського суду з прав людини.
Так, у пунктах 22, 23, 26 рішення від 8 листопада 2005 року у справі "Кечко проти України" (заява № 63134/00) Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "власності", яке міститься в першій частині статті 1 Протоколу N 1 ( 994_535 ), має автономне значення, яке не обмежене власністю на фізичні речі і не залежить від формальної класифікації в національному законодавстві: деякі інші права та інтереси, наприклад, борги, що становлять майно, можуть також розглядатись як "майнові права", і, таким чином, як "власність" в цілях вказаного положення. Питання, що потребує визначення, полягає в тому, чи мав відповідно до обставин справи, взятих в цілому, заявник право на матеріальний інтерес, захищений статтею 1 Протоколу № 1 (див. Broniowski v. Poland, N 31443/96, пар. 98). Суд зауважує, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними. … Суд не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань (див. mutatis mutandis, рішення у справі "Бурдов проти Росії" ( 980_045 ), N 59498/00, пар. 35, ECHR 2002-III).
Відповідно до ст. 2 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України (далі Закон № 2011-XII).
Згідно зі ст. 4 Закону № 2011-XII забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів щодо соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їх сімей покладається на органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Суд вважає, що тлумачення вищенаведеного законодавства відповідачем щодо постійного місця проживання пов`язуючи це з перебуванням позивача у військовій частині є таким, що значно звужує, а фактично і позбавляє права позивача на отримання пільг, передбачених Законом України від 22.10.1993 № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
З огляду на викладені обставини суд вважає, що позивач має право на пільги, передбачені статтею 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII, а тому зобов`язує Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради призначити йому пільги зі сплати комунальних послуг, як учаснику бойових дій, за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд вважає, що для повного та належного способу захисту порушеного права позивача у відповідності до ст. 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захист" та Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 № 117, відповідача 2 потрібно зобов`язати включити позивача до зазначеного Реєстру за умови надання ним переліку документів, передбачених Положенням.
В задоволенні позовних вимог до Управління соціального захисту населення Каховської РДА суд відмовляє.
Керуючись статтями 242 - 246 КАС України, суд
вирішив:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської радизадовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради щодо ненадання пільг на оплату житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 , як учаснику бойових дій.
Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради включити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , після надання переліку документів, передбачених Положенням про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 № 117, до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, та призначити йому пільги зі сплати комунальних послуг, як учаснику бойових дій, за адресою: АДРЕСА_1 .
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації Херсонської області відмовити.
Інформація про учасників справи:
позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 );
відповідач 1 - Управління соціального захисту населення Каховської районної державної адміністрації Херсонської області (74800, Херсонська область, м. Каховка, вул.Велика Куликовська, буд. 103, код ЄДРПОУ 25984701);
відповідач 2 - Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради (74800, Херсонська область, м. Каховка, вул. Велика Куликовська, буд. 103, код ЄДРПОУ 22761432).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Попов В.Ф.
кат. 108060200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2019 |
Оприлюднено | 16.09.2022 |
Номер документу | 79141326 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні