Рішення
від 08.01.2019 по справі 1240/2707/18
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

8.1

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

08 січня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 1240/2707/18

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Пляшкової К.О.,

за участю

секретаря судового засідання: Моспанюк Є.С.,

представника позивача: Воронова Р.С. (ордер від 06.09.2018 серії ХВ № 000009),

Бакуліної Н.В. (довіреність від 27.12.2018 б/н),

представника відповідачів: Борщової О.А. (довіреність від 05.04.2018 № 99-99-11-17/12/44, від 26.02.2018 № 1302/9/12-32-10-00-29),

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство Укренергосервіс до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

10 вересня 2018 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство Укренергосервіс (далі - позивач, ТОВ ПМП Укренергосервіс ) до Державної фіскальної служби України (далі - перший відповідач, ДФС України) з такими вимогами:

1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо безпідставної зупинки реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 04.07.2017 № 2, поданої позивачем до реєстрації 31.07.2017;

2) зобов'язати відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04.07.2017 № 2, подану позивачем для реєстрації, датою її подання - 31.07.2017.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 04.07.2017 ТОВ ПМП Укренергосервіс складено податкову накладну № 2, яку 31.07.2017 надіслано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН). ДФС України прийнято вказану накладну, реєстрацію зупинено, про що сформовано квитанцію від 31.07.2017 № 1. Підставою для зупинення реєстрації відповідачем зазначено, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567, оскільки за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.21 та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

На виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), позивач листом від 31.07.2017 № 3107/17-1 направив на адресу ГУ ДФС у Луганській області письмові пояснення та копії документів. У відповідь на лист позивача ГУ ДФС у Луганській області листом від 04.08.2017 № 2156/10/12-32-07-03-10 повідомило, що порушене позивачем питання належить до компетенції ДФС України. З такої відповіді позивачу не зрозуміло, чи виконано ГУ ДФС у Луганській області вимоги підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України щодо передачі пояснень та копій документів позивача до комісії ДФС України. Позивач ніяких повідомлень від комісії ДФС України про прийняте рішення щодо реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 не отримував.

Разом з тим, 15.08.2017 КП Попаснянський районний водоканал надіслано позивачу в електронному вигляді повідомлення, отримане ним згідно з абзацом 6 пункту 201.10 статті 201 ПК України, про реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2. Крім того, у системі М.Е.Doc ТОВ ПМП Укренергосервіс на податковій накладній від 04.07.2017 № 2 з'явився електронні штампи Зареєстровано в ЄРПН та Документ прийнято контрагентом .

Проте, 12.07.2018 позивачем отримано лист від КП Попаснянський районний водоканал про зупинення реєстрації податкової накладної.

Позивачем направлено листи від 12.07.2018 № 1207/1 до ГУ ДФС у Луганській області та від 20.07.2018 № 2007/1 до ДФС України. Листом від 10.08.2018 за № 5112/10/12-32-12-01-32 ГУ ДФС у Луганській області повідомило, що реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2 зупинено, та що позивачем не надано до ГУ ДФС у Луганській області пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Листом від 22.08.2018 № 27210/6/99-99-07-05-02-15 ДФС України надало відповідь, що реєстрацію податкової накладної зупинено, а пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, подаються до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній. Таким чином, позивач дізнався про зупинення реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 з перевищенням 365 календарних днів на подання пояснень та документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Позивач вважає зупинення реєстрації податкової накладної необґрунтованим, оскільки ДФС України зобов'язана у квитанції чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлено пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, який був чинним на час складання та реєстрації вказаної податкової накладної, оскільки можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання до реєстрації податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Крім того, позивач зазначає, що первинними документами у повній мірі підтверджено, що позивач, у відповідності до вимог податкового законодавства, склав податкову накладну від 04.07.2017 № 2 на адресу КП Попаснянський районний водоканал за наслідками виконаних робіт за договором підряду від 23.06.2017 № 250517-УК-М та здійснив всі необхідні дії для реєстрації цієї податкової накладної, а відповідачем допущена бездіяльність, що полягає у безпідставній зупинці реєстрації податкової накладної, оскільки податкова накладна не відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв.

Ухвалою суду від 12.09.2018 позовну заяву ТОВ ПМП Укренергосервіс залишено без руху та надано строк для усунення недоліків позовної заяви (арк. спр. 117).

Ухвалою суду від 25 вересня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін (арк. спр. 1-2).

Ухвалою суду від 31 жовтня 2018 року визначено подальший розгляд справи здійснювати у порядку загального позовного провадження; судове засідання, призначене на 31 жовтня 2018 року, вважати підготовчим судовим засіданням; залучено Головне управління ДФС у Луганській області (далі - другий відповідач, ГУ ДФС у Луганській області) до участі у справі як другого відповідача (арк. спр. 145-146).

Від представника ДФС України 19 листопада 2018 року через відділ діловодства, обліку та звернень громадян (канцелярію) суду надійшов відзив на адміністративний позов (арк. спр. 152-154), в якому перший відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав.

За результатами автоматичної обробки податкових накладних, ТОВ ПМП Укренергосервіс надіслано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної у зв'язку з виявленими недоліками, а саме: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.21. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу .

Листом від 31.07.2017 позивач на адресу ГУ ДФС у Луганській області надав заяву та копії документів первинного бухгалтерського обліку з метою подальшої реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2. Як наслідок, отримав лист-відповідь від 04.08.2017 № 2156/10/12-32-07-03-10, в якому повідомлено, що порушене питання належить до компетенції ДФС України. Отримавши таку відповідь, позивач не здійснив подальші дії, необхідні для реєстрації ПН та не надав до ДФС України в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС України, письмові пояснення та копії документів, зазначені у наказі МФУ від 13.06.2017 № 567. Надавши копії документів до ГУ ДФС у Луганській області засобами поштового зв'язку, позивач порушив порядок надання пояснень та підтверджуючих документів, визначений на законодавчому рівні.

Документ, який надає позивач до суду на підтвердження реєстрації ПН в ЄРПН у невизначений час, не містить реквізитів документа про реєстрацію ПН/РК, печатки, умовних позначок та інші, а містить лише загальні відомості без назви документа та відправника.

Від представника ГУ ДФС у Луганській області 19 листопада 2018 року через відділ діловодства, обліку та звернень громадян (канцелярію) суду надійшов відзив на адміністративний позов (арк. спр. 157-159), в якому другий відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав.

Постанова КМУ від 21.02.2018 № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, набрала чинності 22.03.2018. До набрання чинності цією постановою єдиним колегіальним органом при ДФС з прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову у такій реєстрації була комісія ДФС України. Порушені питання не розглядалися комісіями регіонального рівня. З матеріалів справи слідує, позивачем складена податкова накладна від 04.07.2017 № 2, яка подана на реєстраціє в ЄРПН 31.07.2017. Тобто, на час складання податкової накладної та здійснення спроби її реєстрації діяли приписи постанови КМУ від 29.03.2017 № 190. У разі подання позивачем пояснень та/або підтверджуючих документів, надані документи розглядалися б Комісією ДФС України.

Представником другого відповідача у відзиві на позов також зазначено обставини, якими відповідач обґрунтовує свої заперечення проти задоволення вимог позивача, аналогічні викладеним у відзиві на позов ДФС України.

Від представника ТОВ ПМП Укренергосервіс 20 листопада 2018 року через відділ діловодства, обліку та звернень громадян (канцелярію) суду надійшла відповідь на відзиви відповідачів (арк. спр. 163-164), в якій додатково до викладеного у позовні заяві зазначено, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію ПН прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. ДФС України не вказано конкретного переліку документів, які платник мав подати до контролюючого органу.

Також позивач зауважує, що у відповідності до п.п. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України у редакції, чинній на час призупинення реєстрації податкової накладної, письмові пояснення та/або копії документів платник податків має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податків, а розглядаються вони вже комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, тобто ДФС України. Відповідно, позивач вважає, що ГУ ДФС у Луганській області мало передати пояснення та копії документів позивача, необхідні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, до комісії ДФС України.

Позивач також зауважує, що не міг подати пояснення та копії документів через особистий електронний документ у системі М.Е.Doc, оскільки 31.07.2017 в електронному вигляді таке пояснення ДФС України не приймалося.

Від представника відповідачів 10 грудня 2018 року через відділ діловодства, обліку та звернень громадян (канцелярію) суду надійшли заперечення (арк. спр. 173-175), в яких додатково до викладеного у відзиві на позов зазначено, що належним підтвердженням продавцю прийняття податкової накладної до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Відповідно, інші документи не вважаються належними доказами. Крім того, програмне забезпечення М.Е.Doc є комерційним проектом, який використовується платниками податків для подання звітності до контролюючих органів та обміну юридично значущими первинним документами між контрагентами в електронному вигляді. Його розробниками є фізичні особи. Відповідно, контролюючий орган не може нести відповідальність за записи, які відображаються в системі М.Е.Doc, оскільки така система не є проектом ДФС України. Платники, у разі виникнення питань з адміністрування податків і зборів, мають змогу користуватися Особистим кабінетом, в якому зібрана повна інформація у відношенні платника.

У вступному слові представник позивача надав пояснення, аналогічні викладеному у позовній заяві та відповіді на відзив.

У вступному слові представник відповідачів надала пояснення, аналогічні викладеному у відзиві на позов.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 31.10.2018 № 1004593632 ТОВ ПМП Укренергосервіс у встановленому законом порядку зареєстроване як юридична особа, код за ЄДРПОУ 39874315, основними видами діяльності є: 43.21 Електромонтажні роботи, 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням, 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устаткування, 33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування, 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (арк. спр. 137-138).

Між ТОВ ПМП Укренергосервіс та КП Попаснянський районний водоканал укладено договір підряду від 23.06.2017 № 250217-УК-М, згідно з пунктом 1.1 якого замовник доручає, а підрядник зобов'язується у відповідності до умов договору власними силами виконати капітальний ремонт підстанції ЗФС-2110/6 кВ, код за ДК 021:2015 - 45310000-3 Електромонтажні роботи . Пунктом 1.2 Договору визначено, що склад та об'єм робіт, що доручаються до виконання підряднику, визначені кошторисною документацією, котра є невід'ємною частиною договору. Згідно з пунктом 2.1 Договору сума договору визначається на підставі кошторису, який є невід'ємною частиною цього Договору та складає 1802118,49 грн, у тому числі ПДВ 20% - 642918,27 грн (арк. спр. 9-10).

Вказану господарську операцію оформлено такими документами, копії яких надано позивачем до матеріалів справи: графіком виконання робіт згідно умов Договору (арк. спр. 11), дефектним актом № 1 (арк. спр. 12-13), дефектним актом № 2 (арк. спр. 14-15), договірною ціною (арк. спр. 16), пояснювальною запискою (арк. спр. 17-19), локальним кошторисом на придбання устаткування, меблів та інвентарю (арк. спр. 20), локальним кошторисом на будівельні роботи (арк. спр. 21-27), підсумковою відомістю ресурсів до локального кошторису (арк. спр. 28-30), розрахунком загальновиробничих витрат до локального кошторису (арк. спр. 31-32), локальним кошторисом на пусконалагоджувальні роботи (арк. спр. 33-35), розрахунком загальновиробничих витрат до локального кошторису (арк. спр. 36-37), зведеним кошторисним розрахунком вартості об'єкта будівництва (арк. спр. 38), актом приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2017 року № 1 (арк. спр. 39-48), платіжними дорученнями від 23.06.2017 № 335 на суму 540635,55 грн (арк. спр. 58) та від 04.07.2017 № 429 на суму 1261482,94 грн (арк. спр. 59).

На підтвердження можливості виконання робіт за договором підряду позивачем до матеріалів справи надано: дозвіл від 22.02.2016 № 0005.16.09, виданий Головним управлінням Держпраці у Луганській області, яким ТОВ ПМП Укренергосервіс дозволяється виконувати: монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування машин і механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (арк. спр. 49), ліцензію від 10.08.2015 № 29-Л на здійснення ТОВ ПМП Укренергосервіс господарської діяльності з будівництва об'єктів (за переліком видів робіт згідно з додатком), видану Державною архітектурно-будівельною інспекцією України (арк. спр. 50, 51).

Факт придбання ТОВ ПМП Укренергосервіс матеріалів та обладнання, що використані при здійсненні робіт за договором підряду від 23.06.2017 № 250217-УК-М, від інших суб'єктів господарювання - ТОВ ВТК Енергомаш (код за ЄДРПОУ 33112952), ТОВ Альфа-Метал-Компані (код за ЄДРПОУ 34202711), ТОВ ДВГ Система (код за ЄДРПОУ 41044950), ТОВ Транс-ВГ (код за ЄДРПОУ 39987279), підтверджено копіями відповідних договорів та бухгалтерських документів (арк. спр. 69-112).

За вказаним договором підряду від 23.06.2017 № 250217-УК-М за фактом оплати ТОВ ПМП Укренергосервіс складено податкові накладні: від 23.06.2017 № 12 на суму 540635,56 грн (арк. спр. 52) та від 04.07.2017 № 2 на суму 1261482,94 грн (арк. спр. 54).

Податкова накладна від 23.06.2017 № 12 на суму 540635,56 грн зареєстрована в ЄРПН на підставі рішення комісії ДФС від 11.10.2017 № 14498/39874315, що підтверджено квитанцією № 2 (арк. спр. 53).

Реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2 на суму 1261482,94 грн зупинено, що підтверджено квитанцією № 1 (арк. спр. 56-57).

Дослідженням квитанції № 1 встановлено, що реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2 зупинено через виявлення помилок: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.21. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу .

З метою прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2 ТОВ ПМП Укренергосервіс звернулося до ГУ ДФС у Луганській області із заявою від 31.07.2017 № 3107/17-1, до якої додано документи за наведеним у заяві переліком (арк. спр. 60).

Листом від 04.08.2017 № 2156/10/12-32-07-03-10 ГУ ДФС у Луганській області з посиланням на положення пункту 201.16 статті 201 ПК України, Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 566, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 752/30620, повідомило ТОВ ПМП Укренергосервіс , що розгляд письмових пояснень та / або копій документів, поданих платником податків до контролюючого органу, прийняття рішень про результати такого розгляду здійснює Комісія як постійно діючий колегіальний орган при ДФС (арк. спр. 61).

КП Попаснянський районний водоканал 12.07.2018 за № 03/870 направило до ТОВ ПМП Укренергосервіс вимогу в поряду пункту 2 статті 530 Цивільного кодексу України, в якій повідомлено, що КП Попаснянський районний водоканал за податковою накладною від 04.07.2017 № 2 на суму 1261482,94 грн, яка прийнята та зареєстрована в ЄРПН, що підтверджено квитанцією від 15.08.2017, сформованою в системі М.Е.Doc, включено до складу податкового кредиту суму за цією податковою накладною. Перевіркою податкової інспекції 09.07.2018 встановлено, що податкова накладна від 04.07.2017 № 2 в ЄРПН має статус призупинено, в зв'язку з чим КП Попаснянський районний водоканал не мало права включати її до складу податкового кредиту. У зв'язку з викладеним КП Попаснянський районний водоканал вимагає від позивача усунути недоліки, пов'язані з реєстрацією податкової накладної та відшкодувати КП Попаснянський районний водоканал нанесені збитки у сумі 290908,91 грн, у тому числі: зменшений податковий кредит на суму 210247,16 грн, штрафні санкції на суму 80661,75 грн (арк. спр. 62-63).

Після отримання вимоги позивач листами від 12.07.2018 № 1207/1 та від 20.07.2018 № 2007/1 звернувся до ГУ ДФС у Луганській області та ДФС України відповідно за отриманням інформації про стан реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 (арк. спр. 64, 65).

Листом від 10.08.2018 № 5112/10/12-32-12-01-32 ГУ ДФС у Луганській області повідомило, що реєстрація податкової накладної від 04.07.2017 № 2 зупинена, та що ТОВ ПМП Укренергосервіс не надало до ГУ ДФС у Луганській області пояснення та копії документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, за формою, визначеною чинним законодавством, - в електронній формі засобами електронного зв'язку (арк. спр. 67-68).

Листом від 22.08.2018 № 27210/6/99-99-07-05-02-15 ДФС України повідомило, що реєстрація податкової накладної від 04.07.2017 № 2 зупинена, а пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, подаються до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків в електронному вигляді засобами електронного зв'язку протягом 365, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній (арк. спр. 66).

Також, після отримання вимоги КП Попаснянський районний водоканал від 12.07.2018 за № 03/870 ТОВ ПМП Укренергосервіс 27.07.2018 подало пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, в електронному вигляді засобами електронного зв'язку. У прийнятті документів відмовлено через виявлення помилок: Порушено вимоги пункту 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме: дата складання ПН/РК від 04.07.2017 № 2 перевищує 365 днів від дати повідомлення , про що до позивача надійшла квитанція № 1 (арк. спр. 129).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України (тут і надалі положення наведені у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу протягом 365 календарних днів, що наступають за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 цієї статті перебіг зазначеного строку переривається на період зупинення їх реєстрації та відновлюється з дня припинення процедури зупинення їх реєстрації згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

У підпункті 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України вказано, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті в підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Зазначена комісія приймає рішення про:

Реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Форма таких рішень встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246, Порядок наведений у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку № 1246).

Згідно з пунктом 17 Порядку № 1246 у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення реєстрації таких податкових накладних та/або розрахунків коригування відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, в якій зазначаються відомості та перелік документів, визначених підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

У пункті 19 Порядку № 1246 вказано, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:

1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, були затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567 (далі - Критерії) (наказ втратив чинність на підставі наказу Міністерства фінансів України від 06.04.2018 № 409).

У пункті 6 Критеріїв зазначено, що моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75 % загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Разом з тим, Законом України від 07.12.2017 № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році (далі -Закон № 2245-VIII), який набрав чинності з 01.01.2018, внесено такі зміни до Податкового кодексу України, зокрема:

- пункт 74.2 статті 74 виключено (пункт 13);

- пункт 201.16 викладено в такій редакції: 201.16. Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (підпункт 2 пункту 31);

- у розділі ХХ Перехідні положення : доповнити пунктом 57-1 такого змісту: 57-1. Податкові накладні/розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються з урахуванням вимог пунктів 200-1.3 та 200-1.9 статті 200-1 та пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу не пізніше 2 січня 2018 року, крім:

податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких станом на 1 грудня 2017 року не подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу;

податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, по яких станом на 1 грудня 2017 року не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку.

Податкові накладні/розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу з 1 грудня 2017 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році та щодо яких платником податку після 1 грудня 2017 року подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються у Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, що діяв до набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних. У разі якщо протягом п'яти робочих днів з дня подання пояснень і копій документів не прийнято та/або не надіслано платнику податку рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування здійснюється на наступний робочий день за днем закінчення строку розгляду пояснень і копій документів платника податку.

Дія абзацу третього пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу зупиняється до дня набрання чинності порядком, затвердженим відповідно до пункту 201.16 цього Кодексу (пункт 56).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 (далі - Постанова № 117), яка набрала чинності з 22.03.2018, затверджено:

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації);

Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісій);

Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок розгляду скарг).

Пунктом 2 Постанови № 117 установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 р. зупинено реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 р. № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році , та які станом на 1 грудня 2017 р. не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.

Згідно з пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр).

Так, у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку зупинення реєстрації).

ДФС формує і веде у відкритому доступі окремий Реєстр податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, за формою згідно з додатком 1 та щодня оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті (пункт 8 Порядку зупинення реєстрації).

Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації визначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 15 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 16 Порядку зупинення реєстрації).

Відповідно до пункту 18 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (пункт 19 Порядку зупинення реєстрації).

Зазначені комісії приймають рішення про:

реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 20 Порядку зупинення реєстрації).

Згідно з пунктом 21 Порядку зупинення реєстрації підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Пунктом 22 Порядку зупинення реєстрації визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Згідно з пунктом 23 Порядку зупинення реєстрації комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:

щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;

щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.

Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується (пункт 24 Порядку зупинення реєстрації).

Пунктом 28 Порядку зупинення реєстрації визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;

протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

З огляду на вищевказані правові норми, судом встановлено, що контролюючий орган зобов'язаний був у квитанції № 1 чітко вказати на конкретний вид критерію, встановлений пунктом 6 Критеріїв, оскільки це прямо впливає на можливість надання платником податків відповідного пакету документів, достатнього для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Разом з тим, дослідженням квитанції № 1 встановлено, що відповідачем не зазначено конкретний вид критерію, з огляду на який зупинено реєстрацію податкової накладної (арк. спр. 56).

Суд також зазначає, що такий критерій, як невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.21, пунктом 6 Критеріїв не передбачений.

Більш того, вищеописаними документами, якими оформлено угоду, укладену між ТОВ ПМП Укренергосервіс та КП Попаснянський районний водоканал , підтверджено, що позивач надавав послуги КП Попаснянський районний водоканал за КВЕД 43.21 Електромонтажні роботи - капітальний ремонт підстанції ЗФС-2 110/6 кВ, власними силами та, відповідно, не придбавав такі послуги від інших суб'єктів господарювання. Від інших суб'єктів господарювання позивач придбавав товар, необхідний для капітального ремонту підстанції, а також залучав ТОВ ДНІПРОЕЛЕКТОПРОМ на умовах субпідряду для регенерації трансформаторного масла в межах капітального ремонту електрообладнання.

Таким чином, вищеописаними доказами у повній мірі спростовуються твердження відповідачів, що обсяги придбання товару позивачем не відповідають обсягам постачання позивачем такого товару своїм контрагентам та, відповідно, ДФС мало правові підстави для зупинення реєстрації податкової накладної позивача від 04.07.2017 № 2.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що зупинення реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 є безпідставним.

Щодо обраного позивачем в цій частині вимог способу захисту порушеного права, суд вважає за необхідне зазначити таке.

В рамках адміністративного судочинства:

дії - певна форма поведінки суб'єкта владних повноважень, яка полягає у здійсненні суб'єктом владних повноважень своїх обов'язків у межах наданих законодавством повноважень чи всупереч їм;

бездіяльність - певна форма поведінки суб'єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов'язків згідно із законодавством України;

рішення - нормативно-правовий акт або індивідуальний акт (нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб'єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування; індивідуальний акт - акт (рішення) суб'єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк).

Зважаючи на обставини справи, суд встановив, що порушення прав ТОВ ПМП Укренергосервіс відбулося внаслідок протиправних дій ДФС України щодо зупинення реєстрації податкової накладної, а не бездіяльності, як зазначає позивач.

Таким чином, належним способом захисту порушених прав позивача є визнання протиправними дій ДФС України щодо зупинення реєстрації податкової накладної ТОВ ПМП Укренергосервіс від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню з коригуванням обраного позивачем способу захисту порушених прав.

Під час розгляду справи судом встановлено, що ТОВ ПМП Укренергосервіс , з метою спростування сумнівів ДФС України та прийняття останнім рішення про реєстрацію податкової накладної, подано до ГУ ДФС у Луганській області заяву та відповідний пакет документів, що підтверджено копією відповідної заяви із відміткою про її отримання (арк. спр. 60).

Як зазначає представник відповідачів, такі документи контролюючим органом не враховані через недотримання ТОВ ПМП Укренергосервіс механізму їх подання, визначеного наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567.

Разом з тим, з листа ГУ ДФС у Луганській області від 04.08.2017 № 2156/10/12-32-07-03-10 (арк. спр. 61), складеного за наслідками отримання заяви ТОВ ПМП Укренергосервіс та доданих до неї документів, слідує виключно те, що порушене заявником питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної віднесено до компетенції комісії ДФС України.

При цьому, лист не містить жодних відомостей щодо недотримання заявником механізму подання документів, як стверджує представник відповідачів.

Суд погоджується з твердженнями представника позивача, що ГУ ДФС у Луганській області, отримавши заяву та додані до неї документи, керуючись вимогами підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України, які були чинними на час виникнення спірних правовідносин, мало направити такі документи за належністю до ДФС України для прийняття відповідного рішення.

Суд також погоджується з твердженнями представника позивача, що пункт 201.16 статті 201 ПК України, який має вищу юридичну силу у порівнянні з наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567 та є пріоритетним у застосуванні, яким було врегульовано питання реєстрації податкової накладної, зупинення її реєстрації тощо, не містив вимог щодо подання платником податків документів до контролюючого органу виключно в електронному вигляді засобами електронного зв'язку.

Відповідно, не направлення ГУ ДФС у Луганській області до ДФС України документів, поданих ТОВ ПМП Укренергосервіс , призвело до неприйняття ДФС України відповідного рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної.

При цьому, суд не враховує твердження позивача щодо неможливості подання до контролюючого органу заяви та уточнюючих документів засобами електронного зв'язку внаслідок непідтвердження цих тверджень будь-якими доказами.

Крім того, як вже вищевказано, у податковому законодавстві, яким врегульовано питання реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та прийняття відповідних рішень, відбулися зміни, внаслідок яких, починаючи з 22.03.2018 прийняття рішень про реєстрацію / відмову у реєстрації податкових накладних щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, передано на вирішення до комісій регіонального рівня - комісій головних управлінь ДФС в областях.

За даними податкової декларації з податку на додану вартість за липень 2017 року та додатків 1 та 5 до цієї декларації обсяги постачання ТОВ ПМП Укренергосервіс у липні 2017 року складали 1500120,00 грн (арк. спр. 190-195).

Таким чином, починаючи з 22.03.2018 обов'язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної ТОВ ПМП Укренергосервіс від 04.07.2017 № 2 покладений на комісію ГУ ДФС у Луганській області, який, у свою чергу, має всі необхідні документи для прийняття такого рішення.

Разом з тим, станом на час розгляду та вирішення даної справи комісією ГУ ДФС у Луганській області жодного рішення щодо реєстрації податкової накладної не прийнято.

Суд вважає за необхідне зауважити, що рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації не приймається контролюючими органами з 31.07.2017, тобто вже понад 1,5 року, що є порушенням принципу юридичної визначеності та є неприпустимим у демократичному суспільстві.

Як зазначив представник відповідачів, жодним нормативно-правовим актом не визначений обов'язок податкового органу щодо прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної за умови неподання платником податків пояснень та документів.

Такі твердження представника відповідачів у повній мірі спростовуються положеннями пункту 21 Порядку зупинення реєстрації, ретроспективну дію якого визначено у пункті 2 Постанови № 117, яким, зокрема, визначено, що ненадання платником податків копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку є підставою для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Більш того, як вже вище вказано, відповідно до пункту 28 Порядку зупинення реєстрації не прийняття контролюючим органом у визначений цим Порядком строк рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної є окремою підставою для реєстрації податкової накладної.

Зважаючи на те, що на час розгляду та вирішення справи прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 згідно з Порядком зупинення реєстрації віднесено до компетенції комісії ГУ ДФС у Луганській області, а також те, що нею рішення не приймається, починаючи з 22.03.2018, суд дійшов висновку, що порушення прав позивача відбувається внаслідок протиправної бездіяльності ГУ ДФС у Луганській області щодо не прийняття такого рішення.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною другою статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

З огляду на викладене, з метою ефективного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною бездіяльність ГУ ДФС у Луганській області щодо не прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ ПМП Укренергосервіс від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Що стосується вимоги позивача про зобов'язання ДФС України зареєструвати податкову накладну від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання до ДФС України, а саме 31.07.2017, суд зазначає таке.

Пунктом 28 Порядку зупинення реєстрації та пунктами 19, 20 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день, зокрема, набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду). У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Оскільки протягом тривалого часу контролюючи органи не приймають рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2, тобто самоусунулися від прийняття такого рішення, суд вважає, що на даний час єдиним можливим та ефективним способом захисту порушеного права позивача на реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є реєстрація за судовим рішенням.

Зважаючи на те, що зупинення реєстрації податкової накладної ТОВ ПМП Укренергосервіс від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних відбулося безпідставно, рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної у визначений чинним законодавством строк не прийнято, що є також самостійною підставою для реєстрації податкової накладної, суд дійшов висновку, що вимога позивача про зобов'язання ДФС України, як органу уповноваженого на здійснення реєстрації податкової накладної за рішенням суду, зареєструвати податкову накладну від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання до ДФС, а саме 31.07.2017, є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов'язаний оцінити, виконуючи свої зобов'язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що внаслідок обрання судом належного способу захисту порушених прав в частині позовних вимог та необхідності виходу за межі позовних вимог, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.

Частиною восьмою статті 139 КАС України визначено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню лише з корегуванням способу захисту порушених прав позивача, а також те, що спір виник внаслідок протиправних дій та бездіяльності відповідачів, суд вважає за необхідне сплачений позивачем судовий збір у розмірі 1762,00 грн стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів по 881,00 грн з кожного.

Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство Укренергосервіс (місцезнаходження: 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, проспект Гвардійський, будинок 33, код за ЄДРПОУ 39874315) до Державної фіскальної служби України (місцезнаходження: 04053, місто Київ, Шевченківський район, Львівська площа, будинок 8, код за ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Луганській області (місцезнаходження: 93401, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця Енергетиків, будинок 72, код за ЄДРПОУ 39591445) про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо зупинення реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство Укренергосервіс від 04 липня 2017 року № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Луганській області щодо не прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство Укренергосервіс від 04 липня 2017 року № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство Укренергосервіс від 04 липня 2017 року № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання - 31 липня 2017 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство Укренергосервіс судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 881,00 грн (вісімсот вісімдесят одна гривня).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Луганській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство Укренергосервіс судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 881,00 грн (вісімсот вісімдесят одна гривня).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення суду складено 14 січня 2019 року.

Суддя К.О. Пляшкова

Дата ухвалення рішення08.01.2019
Оприлюднено16.01.2019
Номер документу79166837
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —1240/2707/18

Ухвала від 21.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 24.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 13.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 08.01.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Рішення від 08.01.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні