ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2019 року справа №1240/2707/18
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Сіваченко І.В., Шишова О.О., секретар судового засідання Верховецька Г.О., за участю представника Головного управління ДФС у Луганській області Подройко Н.А., розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 січня 2019 року (повний текст складено 14 січня 2019 року в м. Сєвєродонецьк) у справі № 1240/2707/18 (суддя І інстанції - Пляшкова К.О.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство "Укренергосервіс" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
10 вересня 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство "Укренергосервіс" (далі - позивач, ТОВ ПМП "Укренергосервіс") звернулось до суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - перший відповідач, ДФС України) у якому просило суд: 1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо безпідставної зупинки реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 04.07.2017 № 2, поданої позивачем до реєстрації 31.07.2017; 2) зобов'язати відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04.07.2017 № 2, подану позивачем для реєстрації, датою її подання - 31.07.2017.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 04.07.2017 ТОВ ПМП "Укренергосервіс" складено податкову накладну № 2, яку 31.07.2017 надіслано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН). ДФС України прийнято вказану накладну, реєстрацію зупинено, про що сформовано квитанцію від 31.07.2017 № 1. Підставою для зупинення реєстрації відповідачем зазначено, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567, оскільки за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.21 та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
На виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), позивач листом від 31.07.2017 № 3107/17-1 направив на адресу ГУ ДФС у Луганській області письмові пояснення та копії документів. У відповідь на лист позивача ГУ ДФС у Луганській області листом від 04.08.2017 № 2156/10/12-32-07-03-10 повідомило, що порушене позивачем питання належить до компетенції ДФС України. З такої відповіді позивачу не зрозуміло, чи виконано ГУ ДФС у Луганській області вимоги підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України щодо передачі пояснень та копій документів позивача до комісії ДФС України. Позивач ніяких повідомлень від комісії ДФС України про прийняте рішення щодо реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 не отримував.
Разом з тим, 15.08.2017 КП "Попаснянський районний водоканал" надіслано позивачу в електронному вигляді повідомлення, отримане ним згідно з абзацом 6 пункту 201.10 статті 201 ПК України, про реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2. Крім того, у системі М.Е.Doc ТОВ ПМП "Укренергосервіс" на податковій накладній від 04.07.2017 № 2 з'явився електронні штампи "Зареєстровано в ЄРПН" та "Документ прийнято контрагентом".
Проте, 12.07.2018 позивачем отримано лист від КП "Попаснянський районний водоканал" про зупинення реєстрації податкової накладної.
Позивачем направлено листи від 12.07.2018 № 1207/1 до ГУ ДФС у Луганській області та від 20.07.2018 № 2007/1 до ДФС України. Листом від 10.08.2018 за № 5112/10/12-32-12-01-32 ГУ ДФС у Луганській області повідомило, що реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2 зупинено, та що позивачем не надано до ГУ ДФС у Луганській області пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Листом від 22.08.2018 № 27210/6/99-99-07-05-02-15 ДФС України надало відповідь, що реєстрацію податкової накладної зупинено, а пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, подаються до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній. Таким чином, позивач дізнався про зупинення реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 з перевищенням 365 календарних днів на подання пояснень та документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Позивач вважає зупинення реєстрації податкової накладної необґрунтованим, оскільки ДФС України зобов'язана у квитанції чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлено пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, який був чинним на час складання та реєстрації вказаної податкової накладної, оскільки можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання до реєстрації податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Крім того, позивач зазначає, що первинними документами у повній мірі підтверджено, що позивач, у відповідності до вимог податкового законодавства, склав податкову накладну від 04.07.2017 № 2 на адресу КП "Попаснянський районний водоканал" за наслідками виконаних робіт за договором підряду від 23.06.2017 № 250517-УК-М та здійснив всі необхідні дії для реєстрації цієї податкової накладної, а відповідачем допущена бездіяльність, що полягає у безпідставній зупинці реєстрації податкової накладної, оскільки податкова накладна не відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 08 січня 2019 року у справі № 1240/2707/18 позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо зупинення реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство "Укренергосервіс" від 04 липня 2017 року № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Луганській області щодо не прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство "Укренергосервіс" від 04 липня 2017 року № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов'язано Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-монтажне підприємство "Укренергосервіс" від 04 липня 2017 року № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання - 31 липня 2017 року.
Головне управління ДФС у Луганській області не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що на час виникнення спірних правовідносин, у Комісії Головного управління ДФС у Луганській області були відсутні підстави для розгляду питання щодо реєстарації або відмови у реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2. Програмне забезпечення M.E.Doc є комерційним проектом, який використовується суб'єктами господарювання для подання звітності до контролюючих органів та обміну первинними документами бухгалтерського обліку між контрагентами в електронному виді. Його розробниками є фізичні особи. З огляду на це, контролюючий орган не може неети відповідальності за записи, які відображаються в системі M.E.Doc, оскільки система M.E.Doc не є проектом Державної фіскальної служби. Крім того, платники, у разі виникнення питань з адміністрування податків і зборів, мають змогу користуватися Особистим кабінетом, в якому зібрана повна інформація у відношенні платника.
Позивачем на адресу суду надіслано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
В судовому засіданні в режимі відеконференції представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги.
Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанцій встановлено, що згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 31.10.2018 № 1004593632 ТОВ ПМП "Укренергосервіс" у встановленому законом порядку зареєстроване як юридична особа, код за ЄДРПОУ 39874315, основними видами діяльності є: 43.21 Електромонтажні роботи, 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням, 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устаткування, 33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування, 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (арк. спр. 137-138).
Між ТОВ ПМП "Укренергосервіс" та КП "Попаснянський районний водоканал" укладено договір підряду від 23.06.2017 № 250217-УК-М, згідно з пунктом 1.1 якого замовник доручає, а підрядник зобов'язується у відповідності до умов договору власними силами виконати капітальний ремонт підстанції ЗФС-2110/6 кВ, код за ДК 021:2015 - 45310000-3 "Електромонтажні роботи". Пунктом 1.2 Договору визначено, що склад та об'єм робіт, що доручаються до виконання підряднику, визначені кошторисною документацією, котра є невід'ємною частиною договору. Згідно з пунктом 2.1 Договору сума договору визначається на підставі кошторису, який є невід'ємною частиною цього Договору та складає 1802118,49 грн, у тому числі ПДВ 20% - 642918,27 грн (арк. спр. 9-10).
Вказану господарську операцію оформлено такими документами, копії яких надано позивачем до матеріалів справи: графіком виконання робіт згідно умов Договору (арк. спр. 11), дефектним актом № 1 (арк. спр. 12-13), дефектним актом № 2 (арк. спр. 14-15), договірною ціною (арк. спр. 16), пояснювальною запискою (арк. спр. 17-19), локальним кошторисом на придбання устаткування, меблів та інвентарю (арк. спр. 20), локальним кошторисом на будівельні роботи (арк. спр. 21-27), підсумковою відомістю ресурсів до локального кошторису (арк. спр. 28-30), розрахунком загальновиробничих витрат до локального кошторису (арк. спр. 31-32), локальним кошторисом на пусконалагоджувальні роботи (арк. спр. 33-35), розрахунком загальновиробничих витрат до локального кошторису (арк. спр. 36-37), зведеним кошторисним розрахунком вартості об'єкта будівництва (арк. спр. 38), актом приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2017 року № 1 (арк. спр. 39-48), платіжними дорученнями від 23.06.2017 № 335 на суму 540635,55 грн (арк. спр. 58) та від 04.07.2017 № 429 на суму 1261482,94 грн (арк. спр. 59).
На підтвердження можливості виконання робіт за договором підряду позивачем до матеріалів справи надано: дозвіл від 22.02.2016 № 0005.16.09, виданий Головним управлінням Держпраці у Луганській області, яким ТОВ ПМП "Укренергосервіс" дозволяється виконувати: монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування машин і механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (арк. спр. 49), ліцензію від 10.08.2015 № 29-Л на здійснення ТОВ ПМП "Укренергосервіс" господарської діяльності з будівництва об'єктів (за переліком видів робіт згідно з додатком), видану Державною архітектурно-будівельною інспекцією України (арк. спр. 50, 51).
Факт придбання ТОВ ПМП "Укренергосервіс" матеріалів та обладнання, що використані при здійсненні робіт за договором підряду від 23.06.2017 № 250217-УК-М, від інших суб'єктів господарювання - ТОВ "ВТК "Енергомаш" (код за ЄДРПОУ 33112952), ТОВ "Альфа-Метал-Компані" (код за ЄДРПОУ 34202711), ТОВ "ДВГ Система" (код за ЄДРПОУ 41044950), ТОВ "Транс-ВГ" (код за ЄДРПОУ 39987279), підтверджено копіями відповідних договорів та бухгалтерських документів (арк. спр. 69-112).
За вказаним договором підряду від 23.06.2017 № 250217-УК-М за фактом оплати ТОВ ПМП "Укренергосервіс" складено податкові накладні: від 23.06.2017 № 12 на суму 540635,56 грн (арк. спр. 52) та від 04.07.2017 № 2 на суму 1261482,94 грн (арк. спр. 54).
Податкова накладна від 23.06.2017 № 12 на суму 540635,56 грн зареєстрована в ЄРПН на підставі рішення комісії ДФС від 11.10.2017 № 14498/39874315, що підтверджено квитанцією № 2 (арк. спр. 53).
Реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2 на суму 1261482,94 грн зупинено, що підтверджено квитанцією № 1 (арк. спр. 56-57).
Дослідженням квитанції № 1 встановлено, що реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2 зупинено через виявлення помилок: "Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.21. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу".
З метою прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 04.07.2017 № 2 ТОВ ПМП "Укренергосервіс" звернулося до ГУ ДФС у Луганській області із заявою від 31.07.2017 № 3107/17-1, до якої додано документи за наведеним у заяві переліком (арк. спр. 60).
Листом від 04.08.2017 № 2156/10/12-32-07-03-10 ГУ ДФС у Луганській області з посиланням на положення пункту 201.16 статті 201 ПК України, Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 566, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 752/30620, повідомило ТОВ ПМП "Укренергосервіс", що розгляд письмових пояснень та / або копій документів, поданих платником податків до контролюючого органу, прийняття рішень про результати такого розгляду здійснює Комісія як постійно діючий колегіальний орган при ДФС (арк. спр. 61).
КП "Попаснянський районний водоканал" 12.07.2018 за № 03/870 направило до ТОВ ПМП "Укренергосервіс" вимогу в поряду пункту 2 статті 530 Цивільного кодексу України, в якій повідомлено, що КП "Попаснянський районний водоканал" за податковою накладною від 04.07.2017 № 2 на суму 1261482,94 грн, яка прийнята та зареєстрована в ЄРПН, що підтверджено квитанцією від 15.08.2017, сформованою в системі М.Е.Doc, включено до складу податкового кредиту суму за цією податковою накладною. Перевіркою податкової інспекції 09.07.2018 встановлено, що податкова накладна від 04.07.2017 № 2 в ЄРПН має статус призупинено, в зв'язку з чим КП "Попаснянський районний водоканал" не мало права включати її до складу податкового кредиту. У зв'язку з викладеним КП "Попаснянський районний водоканал" вимагає від позивача усунути недоліки, пов'язані з реєстрацією податкової накладної та відшкодувати КП "Попаснянський районний водоканал" нанесені збитки у сумі 290908,91 грн, у тому числі: зменшений податковий кредит на суму 210247,16 грн, штрафні санкції на суму 80661,75 грн (арк. спр. 62-63).
Після отримання вимоги позивач листами від 12.07.2018 № 1207/1 та від 20.07.2018 № 2007/1 звернувся до ГУ ДФС у Луганській області та ДФС України відповідно за отриманням інформації про стан реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 (арк. спр. 64, 65).
Листом від 10.08.2018 № 5112/10/12-32-12-01-32 ГУ ДФС у Луганській області повідомило, що реєстрація податкової накладної від 04.07.2017 № 2 зупинена, та що ТОВ ПМП "Укренергосервіс" не надало до ГУ ДФС у Луганській області пояснення та копії документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, за формою, визначеною чинним законодавством, - в електронній формі засобами електронного зв'язку (арк. спр. 67-68).
Листом від 22.08.2018 № 27210/6/99-99-07-05-02-15 ДФС України повідомило, що реєстрація податкової накладної від 04.07.2017 № 2 зупинена, а пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, подаються до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків в електронному вигляді засобами електронного зв'язку протягом 365, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній (арк. спр. 66).
Після отримання вимоги КП "Попаснянський районний водоканал" від 12.07.2018 за № 03/870 ТОВ ПМП "Укренергосервіс" 27.07.2018 подало пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, в електронному вигляді засобами електронного зв'язку. У прийнятті документів відмовлено через виявлення помилок: "Порушено вимоги пункту 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме: дата складання ПН/РК від 04.07.2017 № 2 перевищує 365 днів від дати повідомлення", про що до позивача надійшла квитанція № 1 (арк. спр. 129).
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд першої інстанції виходив з такого.
За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України (тут і надалі положення наведені у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу протягом 365 календарних днів, що наступають за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 цієї статті перебіг зазначеного строку переривається на період зупинення їх реєстрації та відновлюється з дня припинення процедури зупинення їх реєстрації згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
У підпункті 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України вказано, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;
в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Зазначена комісія приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Форма таких рішень встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі - Порядок № 1246, Порядок наведений у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку № 1246).
Згідно з пунктом 17 Порядку № 1246 у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення реєстрації таких податкових накладних та/або розрахунків коригування відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, в якій зазначаються відомості та перелік документів, визначених підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
У пункті 19 Порядку № 1246 вказано, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:
1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, були затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567 (далі - Критерії) (наказ втратив чинність на підставі наказу Міністерства фінансів України від 06.04.2018 № 409).
У пункті 6 Критеріїв зазначено, що моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75 % загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Разом з тим, Законом України від 07.12.2017 № 2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" (далі -Закон № 2245-VIII), який набрав чинності з 01.01.2018, внесено такі зміни до Податкового кодексу України, зокрема:
- пункт 74.2 статті 74 виключено (пункт 13);
- пункт 201.16 викладено в такій редакції: " 201.16. Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України" (підпункт 2 пункту 31);
- у розділі ХХ "Перехідні положення": доповнити пунктом 57-1 такого змісту: " 57-1. Податкові накладні/розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються з урахуванням вимог пунктів 200-1.3 та 200-1.9 статті 200-1 та пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу не пізніше 2 січня 2018 року, крім:
податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких станом на 1 грудня 2017 року не подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу;
податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, по яких станом на 1 грудня 2017 року не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку.
Податкові накладні/розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу з 1 грудня 2017 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" та щодо яких платником податку після 1 грудня 2017 року подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються у Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних. У разі якщо протягом п'яти робочих днів з дня подання пояснень і копій документів не прийнято та/або не надіслано платнику податку рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування здійснюється на наступний робочий день за днем закінчення строку розгляду пояснень і копій документів платника податку.
Дія абзацу третього пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу зупиняється до дня набрання чинності порядком, затвердженим відповідно до пункту 201.16 цього Кодексу" (пункт 56).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 (далі - Постанова № 117), яка набрала чинності з 22.03.2018, затверджено:
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації);
Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісій);
Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок розгляду скарг).
Пунктом 2 Постанови № 117 установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 р. зупинено реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 р. № 2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", та які станом на 1 грудня 2017 р. не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.
Згідно з пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр).
Так, у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку зупинення реєстрації).
ДФС формує і веде у відкритому доступі окремий Реєстр податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, за формою згідно з додатком 1 та щодня оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті (пункт 8 Порядку зупинення реєстрації).
Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації визначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 15 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 16 Порядку зупинення реєстрації).
Відповідно до пункту 18 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (пункт 19 Порядку зупинення реєстрації).
Зазначені комісії приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 20 Порядку зупинення реєстрації).
Згідно з пунктом 21 Порядку зупинення реєстрації підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Пунктом 22 Порядку зупинення реєстрації визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Згідно з пунктом 23 Порядку зупинення реєстрації комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується (пункт 24 Порядку зупинення реєстрації).
Пунктом 28 Порядку зупинення реєстрації визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;
протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.
З огляду на вищевказані правові норми, судом встановлено, що контролюючий орган зобов'язаний був у квитанції № 1 чітко вказати на конкретний вид критерію, встановлений пунктом 6 Критеріїв, оскільки це прямо впливає на можливість надання платником податків відповідного пакету документів, достатнього для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Разом з тим, дослідженням квитанції № 1 встановлено, що відповідачем не зазначено конкретний вид критерію, з огляду на який зупинено реєстрацію податкової накладної (арк. спр. 56).
Суд також зазначає, що такий критерій, як невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.21, пунктом 6 Критеріїв не передбачений.
Більш того, вищеописаними документами, якими оформлено угоду, укладену між ТОВ ПМП "Укренергосервіс" та КП "Попаснянський районний водоканал", підтверджено, що позивач надавав послуги КП "Попаснянський районний водоканал" за КВЕД 43.21 "Електромонтажні роботи" - капітальний ремонт підстанції ЗФС-2 110/6 кВ, власними силами та, відповідно, не придбавав такі послуги від інших суб'єктів господарювання. Від інших суб'єктів господарювання позивач придбавав товар, необхідний для капітального ремонту підстанції, а також залучав ТОВ "ДНІПРОЕЛЕКТОПРОМ" на умовах субпідряду для регенерації трансформаторного масла в межах капітального ремонту електрообладнання.
Вищеописаними доказами у повній мірі спростовуються твердження відповідачів, що обсяги придбання товару позивачем не відповідають обсягам постачання позивачем такого товару своїм контрагентам та, відповідно, ДФС мало правові підстави для зупинення реєстрації податкової накладної позивача від 04.07.2017 № 2.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов висновку, що зупинення реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 є безпідставним.
Щодо обраного позивачем в цій частині вимог способу захисту порушеного права, судом першої інстанції зазначено таке.
В рамках адміністративного судочинства:
дії - певна форма поведінки суб'єкта владних повноважень, яка полягає у здійсненні суб'єктом владних повноважень своїх обов'язків у межах наданих законодавством повноважень чи всупереч їм;
бездіяльність - певна форма поведінки суб'єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов'язків згідно із законодавством України;
рішення - нормативно-правовий акт або індивідуальний акт (нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб'єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування; індивідуальний акт - акт (рішення) суб'єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк).
Суд першої інстанції встановив, що порушення прав ТОВ ПМП "Укренергосервіс" відбулося внаслідок протиправних дій ДФС України щодо зупинення реєстрації податкової накладної, а не бездіяльності, як зазначає позивач.
Таким чином, належним способом захисту порушених прав позивача є визнання протиправними дій ДФС України щодо зупинення реєстрації податкової накладної ТОВ ПМП "Укренергосервіс" від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню з коригуванням обраного позивачем способу захисту порушених прав.
Під час розгляду справи судом встановлено, що ТОВ ПМП "Укренергосервіс", з метою спростування сумнівів ДФС України та прийняття останнім рішення про реєстрацію податкової накладної, подано до ГУ ДФС у Луганській області заяву та відповідний пакет документів, що підтверджено копією відповідної заяви із відміткою про її отримання (арк. спр. 60).
Як зазначає представник відповідачів, такі документи контролюючим органом не враховані через недотримання ТОВ ПМП "Укренергосервіс" механізму їх подання, визначеного наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567.
Разом з тим, з листа ГУ ДФС у Луганській області від 04.08.2017 № 2156/10/12-32-07-03-10 (арк. спр. 61), складеного за наслідками отримання заяви ТОВ ПМП "Укренергосервіс" та доданих до неї документів, слідує виключно те, що порушене заявником питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної віднесено до компетенції комісії ДФС України.
При цьому, лист не містить жодних відомостей щодо недотримання заявником механізму подання документів, як стверджує представник відповідачів.
Суд першої інстанції погодився з твердженнями представника позивача, що ГУ ДФС у Луганській області, отримавши заяву та додані до неї документи, керуючись вимогами підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 ПК України, які були чинними на час виникнення спірних правовідносин, мало направити такі документи за належністю до ДФС України для прийняття відповідного рішення.
Суд першої інстанції також погодився з твердженнями представника позивача, що пункт 201.16 статті 201 ПК України, який має вищу юридичну силу у порівнянні з наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567 та є пріоритетним у застосуванні, яким було врегульовано питання реєстрації податкової накладної, зупинення її реєстрації тощо, не містив вимог щодо подання платником податків документів до контролюючого органу виключно в електронному вигляді засобами електронного зв'язку.
Відповідно, не направлення ГУ ДФС у Луганській області до ДФС України документів, поданих ТОВ ПМП "Укренергосервіс", призвело до неприйняття ДФС України відповідного рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної.
При цьому, суд не враховує твердження позивача щодо неможливості подання до контролюючого органу заяви та уточнюючих документів засобами електронного зв'язку внаслідок непідтвердження цих тверджень будь-якими доказами.
Крім того, як вже вищевказано, у податковому законодавстві, яким врегульовано питання реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та прийняття відповідних рішень, відбулися зміни, внаслідок яких, починаючи з 22.03.2018 прийняття рішень про реєстрацію / відмову у реєстрації податкових накладних щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, передано на вирішення до комісій регіонального рівня - комісій головних управлінь ДФС в областях.
За даними податкової декларації з податку на додану вартість за липень 2017 року та додатків 1 та 5 до цієї декларації обсяги постачання ТОВ ПМП "Укренергосервіс" у липні 2017 року складали 1500120,00 грн (арк. спр. 190-195).
Таким чином, починаючи з 22.03.2018 обов'язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної ТОВ ПМП "Укренергосервіс" від 04.07.2017 № 2 покладений на комісію ГУ ДФС у Луганській області, який, у свою чергу, має всі необхідні документи для прийняття такого рішення.
Разом з тим, станом на час розгляду та вирішення даної справи комісією ГУ ДФС у Луганській області жодного рішення щодо реєстрації податкової накладної не прийнято.
Судом першої інстанції встановлено, що рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації не приймається контролюючими органами з 31.07.2017, тобто вже понад 1,5 року, що є порушенням принципу юридичної визначеності та є неприпустимим у демократичному суспільстві.
Як зазначив представник відповідачів, жодним нормативно-правовим актом не визначений обов'язок податкового органу щодо прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної за умови неподання платником податків пояснень та документів.
Такі твердження відповідачів про те, що жодним нормативно-правовим актом не визначений обов'язок податкового органу щодо прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної за умови неподання платником податків пояснень та документів, у повній мірі спростовуються положеннями пункту 21 Порядку зупинення реєстрації, ретроспективну дію якого визначено у пункті 2 Постанови № 117, яким, зокрема, визначено, що ненадання платником податків копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку є підставою для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Більш того, відповідно до пункту 28 Порядку зупинення реєстрації не прийняття контролюючим органом у визначений цим Порядком строк рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної є окремою підставою для реєстрації податкової накладної.
Зважаючи на те, що на час розгляду та вирішення справи прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2 згідно з Порядком зупинення реєстрації віднесено до компетенції комісії ГУ ДФС у Луганській області, а також те, що нею рішення не приймається, починаючи з 22.03.2018, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що порушення прав позивача відбувається внаслідок протиправної бездіяльності ГУ ДФС у Луганській області щодо не прийняття такого рішення.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Частиною другою статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
З огляду на викладене, з метою ефективного захисту прав позивача, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною бездіяльність ГУ ДФС у Луганській області щодо не прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ ПМП "Укренергосервіс" від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Що стосується вимоги позивача про зобов'язання ДФС України зареєструвати податкову накладну від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання до ДФС України, а саме 31.07.2017, суд першої інстанції зазначив наступне.
Пунктом 28 Порядку зупинення реєстрації та пунктами 19, 20 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день, зокрема, набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду). У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Оскільки протягом тривалого часу контролюючи органи не приймають рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної від 04.07.2017 № 2, тобто самоусунулися від прийняття такого рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що на даний час єдиним можливим та ефективним способом захисту порушеного права позивача на реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є реєстрація за судовим рішенням.
Зважаючи на те, що зупинення реєстрації податкової накладної ТОВ ПМП "Укренергосервіс" від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних відбулося безпідставно, рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної у визначений чинним законодавством строк не прийнято, що є також самостійною підставою для реєстрації податкової накладної, суд першої інстанції дійшов висновку, що вимога позивача про зобов'язання ДФС України, як органу уповноваженого на здійснення реєстрації податкової накладної за рішенням суду, зареєструвати податкову накладну від 04.07.2017 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання до ДФС, а саме 31.07.2017, є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов'язаний оцінити, виконуючи свої зобов'язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Твердження заявника апеляційної скарги на те, що програмне забезпечення M.E.Doc є комерційним проектом, який використовується суб'єктами господарювання для подання звітності до контролюючих органів та обміну первинними документами бухгалтерського обліку між контрагентами в електронному виді, його розробниками є фізичні особи, а тому контролюючий орган не може неети відповідальності за записи, які відображаються в системі M.E.Doc, оскільки система M.E.Doc не є проектом Державної фіскальної служби, колегією суддів не приймається з огляду на відсутність доказів того, що 04.07.2017 при обробці податкової накладної № 2 мав місце збій у роботі вищезазначеної системи.
З урахуванням обрання судом належного способу захисту порушених прав в частині позовних вимог та необхідності виходу за межі позовних вимог, позовні вимоги задовлено частково.
При викладених обставинах, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про часткове задоволення позову.
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв'язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 січня 2019 року у справі № 1240/2707/18 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 січня 2019 року у справі № 1240/2707/18- залишити без змін.
Повне судове рішення складено 10 квітня 2019 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий А.А. Блохін
Судді І.В.Сіваченко
О.О. Шишов
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2019 |
Оприлюднено | 11.04.2019 |
Номер документу | 81045238 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні