Рішення
від 10.01.2019 по справі 905/30/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

10.01.2019 Справа № 905/30/17

Господарський суд Донецької області у складі судді Курило Г.Є.,

при секретарі судового засідання Цакадзе М.А.,

розглянувши матеріали справи

за позовом: ОСОБА_1 місцевої прокуратури, м.Костянтинівка, Донецька область, в інтересах держави в особі позивача ОСОБА_1 міської ради, м.Костянтинівка, Донецька область,

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» , м.Костянтинівка

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

За участю представників сторін:

прокурор: Хряк О.О. (посвідчення №028256 від 15.08.2014);

від позивача: не з'явився;

від відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю.

Суть спору: ОСОБА_1 місцева прокуратура в інтересах держави звернулася до господарського суду Донецької області з позовом в особі позивача ОСОБА_1 міської ради до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» , про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та стягнення заборгованості з орендної плати.

Рішенням господарського суду Донецької області від 28.02.2017 по справі № 905/30/17 позовні вимоги ОСОБА_1 місцевої прокуратури в інтересах держави в особі позивача - ОСОБА_1 міської ради до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» про внесення змін до договору оренди землі та стягнення заборгованості з орендної плати - задоволено; внесено зміни до Договору оренди земельної ділянки від 22.10.2008, укладеного між ОСОБА_1 міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» , який 22.10.2008 зареєстрований у Донецькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040815600304: п. 4 Договору викласти в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - Сорок мільйонів сто п'ятдесят вісім тисяч триста дві гривні п'ятдесят копійок (40 158 302,50 грн)» ; п. 7 Договору викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки на рік» ; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» на користь ОСОБА_1 міської ради заборгованість з орендної плати в розмірі 39424,13грн.; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» на користь прокуратури Донецької області витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви у сумі 2756,00грн.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 12.07.2018 у справі №905/30/17 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» , м. Одеса на рішення господарського суду Донецької області від 28.02.2017 по справі № 905/30/17 залишено без задоволення, рішення господарського суду Донецької області від 28.02.2017 по справі № 905/30/17 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 28.08.2018 у справі №905/30/17 рішення господарського суду Донецької області від 28.02.2017 та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 12.07.2018 скасовано, а справу передано на новий розгляд до господарського суду Донецької області.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.09.2018 справа №905/30/17 передана на розгляд судді Курило Г.Є.

Ухвалою суду від 20.09.2018 прийнято справу №905/30/17 до провадження судді Курило Г.Є.; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Підготовче засідання відкладалось ухвалами суду. Згідно ухвали суду від 13.11.2018 строк підготовчого провадження продовжений на 30 днів.

Позивач у письмових поясненнях від 12.10.2018 №9 підтримав позовні вимоги прокурора.

Відповідач у письмових поясненнях, які 17.10.2018 надійшли до суду, просив позовні вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та стягнення заборгованості з орендної плати за землю задовольнити частково; встановити, що в період з 23.01.2017 по 16.04.2018 діяли наступні зміни до договору оренди від 22.10.2008, а саме п. 4 договору в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 27447380,41 грн. , п. 7 договору в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік ; відмовити прокурору у задоволенні вимог щодо стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати в розмірі 39424,13 грн., за період з 08.06.2016 по 30.11.2016 та витрат зі сплати судового збору зам подання позовної заяви у сумі 2756,00 грн. у зв'язку із повною сплатою вищевказаних сум.

09.11.2018 на електронну адресу суду та 12.11.2018 через канцелярію суду надійшли від позивача письмові пояснення від 09.11.2018 №24, в яких просив задовольнити вимоги в частині внесення змін до договору оренди землі від 22.10.2008 №040815600304 щодо визначення остаточного розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим №1412600000:00:013:0043 в сумі 40 158 302,50 грн в період дії договору з 23.01.2017 по 16.04.2018.

12.11.2018 до канцелярії суду від прокурора надійшло клопотання про закриття провадження у справі через відсутність предмету спору.

22.11.2018 до суду від ОСОБА_1 місцевої прокуратури, м. Костянтинівка надійшла заява №90-14141вих-18 від 20.11.2018 про зміну позовних вимог, в якій просить зменшити розмір позовних вимог у справі №905/30/17, виклавши резолютивну частину позовної заява в наступній редакції: «Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 22.10.2008, укладеного між ОСОБА_1 міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» , який 22.10.2008 року зареєстрований у Донецькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №040815600304, п. 4 Договору викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 27447380,41 грн (двадцять сім мільйонів чотириста сорок сім тисяч триста вісімдесят грн. 41 коп.)» ; інші вимоги залишити без змін.

Заява №90-14141вих-18 від 20.11.2018 ОСОБА_1 місцевої прокуратури, м. Костянтинівка була направлена позивачу, проте від позивача до суду надійшли письмові пояснення №36 від 12.12.2018, в яких позивач не погоджується з заявою прокурора про зміну позовних вимог, та вважає, що спірним в межах даного судового процесу є питання внесення змін до договору оренди землі п. 4 договору викласти в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить в період з 23.01.2017 по 16.04.2018 (дата набуття чинності додатковою угодою до договору оренди землі) становить - 40 158 302,50 грн» .

З урахуванням того, що позивач надав заперечення проти заяви №90-14141вих-18 від 20.11.2018 ОСОБА_1 місцевої прокуратури, м. Костянтинівка, Донецька область, суд не прийняв до уваги означену заяву прокурора та розглядає первісні позовні вимоги.

30.11.2018 до канцелярії суду від ОСОБА_1 місцевої прокуратури, м.Костянтинівка, Донецька область надійшла заява №90-14526вих-18 від 28.11.2018 про закриття провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмету спору. В обґрунтування означеної заяви прокурор вказує на укладання 16.04.2018 між ОСОБА_1 міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» додаткової угоди до договору оренди землі №040815600304 від 22.10.2018, згідно умов якої нормативна грошова оцінка складає 27447380,41 грн та п. 7 викладено в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки на рік» . Крім того, відповідачем 20.04.2018 виконане рішення суду в частині стягнення заборгованості з орендної плати в сумі 39424,13 грн.

Ухвалою суду від 17.12.2018 закрито провадження у справі №905/30/17 за позовом ОСОБА_1 місцевої прокуратури в інтересах держави в особі позивача - ОСОБА_1 міської ради до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» про стягнення заборгованості з орендної плати в сумі 39424,13грн. у зв'язку з відсутністю предмету спору; провадження у справі, в частині решти вимог продовжено на загальних підставах; закрито підготовче провадження у справі № 905/30/17 та призначено розгляд справи по суті.

Прокурор був присутній в судових засіданнях, просив закрити провадження у справі через відсутність предмету спору.

Позивач в судові засідання не з'явився, надавав клопотання про розгляд справи без його участі. Суд задовольняє клопотання позивача.

Відповідач в судових засіданнях просив суд закрити провадження у справі через відсутність предмету спору або відмовити в задоволенні позовних вимог.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши в судовому засіданні пояснення прокурора та відповідача, господарський суд встановив.

Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 28.08.2008 № 5/32-711 «Про надання, припинення прав користування, продовження дії договорів оренди і зміни цільового призначення земельних ділянок» затверджено технічну документацію землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» (далі ТОВ «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» ) із земель територіальної громади м. Костянтинівки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та передано у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1412600000:00:013:0043 площею 425,7000 га за адресою: Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Вишнева, 1.

22.10.2008 між ОСОБА_1 міською радою та ТОВ «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» було укладено договір оренди землі, відповідно до п.п.1., 2. якого Орендодавець (позивач) надає, а Орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 14126000000:00:013:0043 площею 425,7000га, яка знаходиться в м. Костянтинівка, вул. Вишнева, 1.

Згідно п.4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: сім мільйонів сімсот шістдесят дев'ять тисяч дев'ятсот двадцять чотири грн. 32коп. (7769924,32грн.)

Договір укладено на 49 (сорок дев'ять) років з урахуванням ротації культур (п.6 договору.

Пунктом 7 договору встановлено, що орендна плата вноситься Орендарем до місцевого бюджету у розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки, що складає сімдесят сім тисяч шістсот дев'яносто дев'ять гривень двадцять чотири копійки на рік.

Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п.8. договору).

Орендна плата вноситься щомісячно, не пізніше 15 днів, наступного за останнім календарним днем звітного місяця (п.9 договору).

Також п.10 передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни інфляції, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Пункт 30 договору наголошує на тому, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. (п.37 договору).

Договір зареєстрований у Донецькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис.

У відповідності до акту прийому-передачі земельної ділянки 1412600000:00:013:0043, земельна ділянка площею 425,7000 га за адресою: Донецька область, м. Костянтинівка, вул.Вишнева, 1 позивачем була передана відповідачу для ведення сільськогосподарського виробництва.

Згідно рішення № 6/51-889 від 06.11.2014 ОСОБА_1 міської ради, яке набрало чинності з 01.01.2015, затверджено матеріали нормативної грошової оцінки земель м.Костянтинівка.

З метою внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 22.10.2008 позивач на адресу ТОВ АПК-ЗЕРНОРЕСУРС направляв повідомлення про необхідність укладення додаткової угоди до договору у зв'язку зі збільшенням розміру орендної плати до 3% від нормативно-грошової оцінки землі та введенням в дію нової нормативної грошової оцінки земель м. Костянтинівка.

Відповідачем вказані листи залишені без відповіді.

ОСОБА_1 міська рада, як орендодавець спірної земельної ділянки, не ініціювала в судовому порядку питання перегляду розміру орендної плати перед орендарем та встановлення її розміру відповідно вимог чинного законодавства, тим самим не здійснюючи захист інтересів держави у сфері земельних відносин, у зв'язку з чим керівник ОСОБА_1 місцевої прокуратури звернувся із даним позовом до господарського суду в інтересах ОСОБА_1 міської ради для захисту інтересів держави.

16.04.2018 між ОСОБА_1 міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» укладено додаткову угоду до договору оренди землі №040815600304 від 22.10.2018, згідно п. 4 якої нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 27447380,41 грн. та п. 7 викладено в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що складає 823421,41 грн. в рік .

Позивач наполягає на задоволені позовних вимог щодо внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 22.10.2008, укладеного між ОСОБА_1 міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» , який 22.10.2008 зареєстрований у Донецькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040815600304: п. 4 Договору викласти в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 40 158 302,50 грн» ; п. 7 Договору викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки на рік» за період з 23.01.2017 по 16.04.2018.

Надаючи правову кваліфікацію відносинам, що стали предметом спору, суд виходить з наступного:

Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За приписами ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Частинами 1, 3 статті 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина 1 статті 628 Цивільного кодексу України).

Згідно з частиною 3 статті 6 Цивільного кодексу України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором (частина 1 статті 188 Господарського кодексу України).

Статтею 654 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Пунктом 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Пунктом 30 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 652 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

За змістом ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За змістом ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Частинами 1, 2 статті 20 цього Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частин 1, 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з частиною 4 статті 23 цього Закону рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Статтею 144 Конституції України і статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

На підставі викладеного суд зазначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Статтею 13 Закону України Про оцінку землі встановлено перелік підстав, за яких провадиться нормативно грошова оцінка земельних ділянок. Так у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

ОСОБА_1 міською радою 06.11.2014 прийнято рішення № 6/51-889 Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель м.Костянтинівка , яке набрало чинності з 01.01.2015.

До матеріалів справи прокурором та позивачем надані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 23.01.2017, а відповідачем станом на 12.02.2018.

У відповідності до витягів від 23.01.2017 Управління Держкадастру у Констянтинівському районі на земельній ділянці (кадастровий номер 1412600000:00:013:0043) розташовані: на площі 105633 кв.м. ліси, нормативна грошова оцінки 89476,05 грн; на площі 3550935 кв.м. рілля, нормативна грошова оцінка складає 14550011,91 грн; на площі 318044 кв.м. пасовища, нормативна грошова оцінка складає 96970,343грн; земельна ділянка площею 282388 кв.м., визначена як землі сільськогосподарського призначення, нормативна грошова оцінка цих земель складає 25421844,20 грн. Усього 425 7000 кв.м. (425,7000га). При цьому нормативно-грошова оцінка цих земель складає 40158302,50 грн.

Згідно наданого витягу від 12.02.2018, виданого Міськрайонним Управлінням Держкадастру у Констянтинівському районі та у м. Торецьку розмір нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки (кадастровий номер 1412600000:00:013:0043, площа земельної ділянки 282388 кв.м. ( 28,2388га), площа сільськогосподарських угідь - 397,4612га) складає 27 447 380,41 грн.

Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

Згідно з п. 1 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Відповідно до п. 3 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок визначається згідно з формулою:

В х Нп

Цн = ----------- х Кф х Км,

Нк

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у ивнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Отже, згідно приписів чинного законодавства, нормативна грошова оцінка кожної окремої ділянки визначається в залежності від низки коефіцієнтів, що характеризують певну земельну ділянку.

У Додатку №1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів №489 від 25.11.2016 зазначено, що для ведення товарного сільськогосподарського виробництва коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) складає - 1.

У пункті 2 примітки до додатку 1, яким визначаються значення коефіцієнтів функціонального використання земель, зазначено, що у разі, якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

У відповідності до витягу від 23.01.2017 на земельній ділянці (кадастровий номер 1412600000:00:013:0043) розташовані: на площі 282388 кв.м., визначена як землі сільськогосподарського призначення, нормативна грошова оцінка цих земель складає 25421844,20 грн. з коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2.

Проте, суд відзначає, що з договору оренди земельної ділянки, укладеного між сторонами вбачається, що земельна ділянка має сільськогосподарське призначення, а витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.01.2017 вбачається, що зазначена земельна ділянки, яку орендує позивач відносяться до категорії землі сільськогосподарського призначення , цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва .

Непередання та невнесення повноважними особами у відповідний реєстр відомостей про коефіцієнт призначення спірної земельної ділянки не позбавляє відповідача права на розрахунок нормативної грошової оцінки цієї ділянки з урахуванням коефіцієнтів, які відповідають її функціональному призначенню.

Таким чином, коефіцієнт зазначений у витязі від 23.01.2017 Управління Держкадастру у Констянтинівському районі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не відповідає вимогам Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 489 від 25.11.2016, а отже нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки визначена не вірно та є завищеною.

Крім того, судом враховано, що згідно витягу від 12.02.2018, виданого Міськрайонним Управлінням Держкадастру у Констянтинівському районі та у м. Торецьку розмір нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки розрахований з урахуванням з коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 1.

У висновку №1832 від 13.06.2018 Донецького науково-дослідного інституту судових експертиз складений за результатами судової земельно-технічної експертизи, який суд приймає як належний доказ у справі, встановлено:

- що за результатами дослідження складається враження, що за витягами від 23.01.2017, виданих Управлінням Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі при визначенні нормативної вартості земель сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту (м. Костянтинівка) застосовувались коефіцієнти, котрі явно збільшують загальну ціну земельної ділянки і в той же час не враховувались коефіцієнти за місцезнаходження сільськогосподарських угідь, що виявляє не відповідність вимогам чинного законодавства України з питань землеустрою та оцінки земель;

- враховуючи дані дослідницької частини висновку у випадку використання коефіцієнтів з Витягу від 12.08.2018 сума 27447380,41 грн. може бути використана і для визначення нормативної оцінки станом на 23.01.2017 оскільки індексація 2017 рік попередній від розрахункового складає на рівні 100% тобто 1;

- інформація щодо визначення розміру (в гривнях) нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 425,7 га за кадастровим номером 1412600000:00:013:0043, що розташована за адресою Донецька область, м.Костянтинівка, вул. Вишнева, 1, відповідно до вимог чинного законодавства України з урахуванням належних коефіцієнтів, ставок та показників станом на 23 лютого 2017року, 23 березня 2017 року, 23 квітня 2017 року, 23 травня 2017 року, 23 червня 2017 року, 23 липня 2017 року, 23 серпня 2017 року, 23 вересня 2017 року, 23 жовтня 2017 року, 23 листопада 2017 року, 23 грудня 2017 року, 23 січня 2018 року, 23 лютого 2018 року може використовуватись на рівні коефіцієнтів з Витягу від 12.08.2018 і для визначення нормативної оцінки станом на 23.01.2017 оскільки індексація 2017 рік попередній від розрахункового складає на рівні 100% тобто 1, тобто станом на означені дати вартість орендованої земельної ділянки складає 27447380,41грн.

Отже, суду не доведено правомірність застосовування коефіцієнтів зазначених у витягу від 23.01.2017 та відповідно розмір нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки визначений у ньому.

Крім того, ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

В свою чергу, ч.5 ст. 188 Господарського кодексу України містить імперативні приписи про те, що якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду. Тобто, вказана норма передбачає можливість встановлення рішенням суду строку, з якого до умов договору вносяться зміни - моменту з якого у сторін виникає зобов'язання виконувати договір на нових умовах.

Порядок набрання чинності рішенням суду встановлено процесуальним законодавством і не вирішується у судовому засіданні. В той же час, судом може бути встановлений момент у часі, з якого договір вважатиметься зміненим або розірваним.

Однак визначення цього моменту повинно бути обґрунтованим з посиланням на норми матеріального права, які передбачають певні обставини, з якими дата набрання чинності змін до договору є іншою від дати набрання чинності рішенням суду.

Частиною 1 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни договору зобов'язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо.

Частинами 2, 3 ст. 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом, зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Законодавцем дана норма була встановлена саме для стабільності цивільного обороту.

Слід мати на увазі, що розповсюдження змін до договору на минулий період є суттєвою обставиною, з огляду на те, що за цей період договір вже виконувався сторонами в тому об'ємі, який був передбачений умовами договору на той час, в т.ч. щодо розміру орендної плати.

З урахуванням викладеного, зміни до договору щодо розміру орендної плати мають застосовуватись до сторін з моменту набрання законної сили рішення суду.

За таких обставин, правові підстави для внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 22.10.2008, укладеного між ОСОБА_1 міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» , який 22.10.2008 зареєстрований у Донецькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040815600304: а саме п. 4 Договору викласти в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - Сорок мільйонів сто п'ятдесят вісім тисяч триста дві гривні п'ятдесят копійок (40 158 302,50 грн)» ; п. 7 Договору викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки на рік» за період з 23.01.2017 по 16.04.2018 - відсутні, отже суд відмовляє в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

З урахуванням норм ст.129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на прокурора.

Керуючись статтями 12, 73, 74, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 місцевої прокуратури, м.Костянтинівка, Донецька область (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Олекси Тихого, б. 260) в інтересах держави в особі позивача ОСОБА_1 міської ради, м.Костянтинівка, Донецька область (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Олекси Тихого, б. 260; код ЄДРПОУ 34898855) до Товариства з обмеженою відповідальністю «АПК-ЗЕРНОРЕСУРС» , м.Костянтинівка (85102, Донецька обл., місто Костянтинівка, ВУЛИЦЯ БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО, будинок 21А; код ЄДРПОУ 35888083) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, відмовити.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до апеляційного суду через Господарський суд Донецької області (п. 8, 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

В судовому засіданні 10.01.2019 оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повне рішення складено та підписано 16.01.2019.

Суддя Г.Є. Курило

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення10.01.2019
Оприлюднено16.01.2019
Номер документу79190072
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/30/17

Рішення від 10.01.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Рішення від 10.01.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 17.12.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 17.12.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 06.12.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 13.11.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 16.10.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 20.09.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Постанова від 28.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 07.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні