Постанова
від 13.12.2018 по справі 1140/2521/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а їн и

13 грудня 2018 року м. Дніпросправа № 1140/2521/18 Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),

суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпро

апеляційні скарги ОСОБА_1, Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2018 року (суддя А.В. Сагун)

у справі № 1140/2521/18

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,-

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 12 вересня 2018 року звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо неприйняття у встановлений законом строк рішення про затвердження, погодженого у встановленому законом порядку, проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у запасі ОСОБА_1 загальною площею 13.7100 га в оренду строком на 10 років для сінокосіння та випасання худоби (код КВЦПЗ - А.01.08.) за межами населених пунктів на території Чистопільської сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у запасі, загальною площею 13.7100 га, а саме земельної ділянки площею 11,2000 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та площею 2,5100 га, кадастровий номер НОМЕР_2 та надання їх в оренду ОСОБА_1 строком на 10 років для сінокосіння і випасання худоби (код КВЦПЗ - А.01.08.).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо надання в оренду земельних ділянок загальною площею 13,71 га, вказаний висновок було погоджено та на підставі останнього було здійснено державну реєстрацію земельних ділянок та присвоєно кадастрові номера, проте відповідачем формально відмовлено у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2018 року у справі № 1140/2521/18 позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, яка полягала у неприйнятті у встановлений законом строк рішення про затвердження, погодженого у встановленому законом порядку, проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у запасі, загальною площею 13,7100 га в оренду строком на 10 років для сінокосіння і випасання худоби (код КВЦПЗ - А.01.08.) за межами населених пунктів на території Чистопільської сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області. Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 квітня 2018 року, зареєстрованої 25 квітня 2018 року, про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у запасі, загальною площею 13,7100 га, а саме земельної ділянки площею 11,2000 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та площею 2,5100 га, кадастровий номер НОМЕР_2 та надання їх в оренду ОСОБА_1 строком на 10 років для сінокосіння і випасання худоби (код КВЦПЗ -А.01.08.). В решті позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи оскаржуване рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач без безпідставно відмовив позивачу у затвердженні проекту землеустрою, оскільки позивачем був дотриманий встановлений законом порядок затвердження проекту землеустрою щодо отримання в оренду земельних ділянок та подано всі необхідні документи, передбачені нормами Земельного кодексу України. Разом з тим вирішення питання щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою належить до виключної компетенції відповідача.

Не погодившись з рішенням суду, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2018 року у справі № 1140/2521/18 в частині зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 квітня 2018 року та прийняти нове, яким зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у запасі, загальною площею 13.7100 га, а саме земельної ділянки площею 11,2000 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та площею 2,5100 га, кадастровий номер НОМЕР_2 та надання їх в оренду ОСОБА_1 строком на 10 років для сінокосіння і випасання худоби (код КВЦПЗ - А.01.08.).

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що обрана позивачем форма захисту порушених прав у даному випадку не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача. Втручанням у дискреційні повноваження суб'єкта владних повноважень може бути прийняття судом рішень про зобов'язання вчинити певні дії, а саме прийняття за ними рішень за заявами заявників замість суб'єкта владних повноважень.

Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області також не погодилося з рішенням суду першої інстанції та подало апеляційну скаргу, в які просить скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2018 року у справі № 1140/2521/18 та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що позивач не дотримався порядку набуття права користування на земельну ділянку та всіх вимог законодавства для надання дозволу відповідним органом. Крім того, позовна вимога щодо зобов'язання надати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою є втручанням у дискреційні повноваження Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вбачає підстави для задоволення апеляційної скарги ОСОБА_1, при цьому підстави для задоволення апеляційної скарги Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відсутні, з огляду на наступне.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що розпорядженням голови Вільшанської районної державної адміністрації Кіровоградської області № 201-р від 18 травня 2012 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо надання в оренду терміном на 10 років земельної ділянки загальною площею 13,71 га, з них: 13,71 га пасовища для сінокосіння та випасання худоби за рахунок державних земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі, на території Чистопільської сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області.

У лютому 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду загальною площею загальною площею 13,71 га (пасовища для сінокосіння та випасання худоби) за рахунок державних земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі, на території Чистопільської сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області.

Листом за № Ч-2546/0-1979/0/17/-18 від 22.03.2018 Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відмовило у затверджені проекту землеустрою, оскільки за результатами поданих матеріалів встановлено, що проект землеустрою не відповідає вимогам законів, а саме: на картографічних матеріалах нанеси межі населеного пункту; доповнити інформацією про сучасний стан земельної ділянки, з метою встановлення дотримання пункту 3 розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації Кіровоградської області № 201-р від 18 травня 2012 року Про надання згоди гр. ОСОБА_1 на розробку проекту у землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки (пасовища) , обґрунтувати підстави формування двох земельних ділянок, з урахуванням надання згоди на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 13,71 га та відповідність бажаного місця розташування земельної ділянки згідно вказаного розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації Кіровоградської області та розробленого проекту землеустрою.

У квітні 2018 року ОСОБА_1 повторно звернувся до відповідача, проте листом № Ч-5082/0-3217/0/17-18 від 07.05.2018 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою, оскільки до проекту землеустрою долучено розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації Кіровоградської області № 22-р від 09.02.2018 Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 18 травня 2012 року № 201-р Про надання згоди гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо надання в оренду земельно ділянки (пасовища) , що не відповідає вимогам 122 Земельного кодексу України ; не усунуто зауваження до проекту землеустрою, зазначені в листі Головного управління в повному обсязі; щодо земельних ділянок встановлено порушення законодавства, згідно актів перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 11.12.2017 № 588-ДК/596/АП/09/01/-17, № 588- ДК/597/АП/0901/-17.

Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно зі статтею 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Згідно з ч. 4 ст. 123 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 5 вказаної статті встановлено, що органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Згідно з ч. 8 ст. 186-1 ЗК України у висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений). Органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.

Відповідно до частини 6 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Частиною 13 вказаної статті встановлено, що підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (ч.14 ст. 123 ЗК України).

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм передачі земельних ділянок державної та комунальної власності в користування громадян, а саме: подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у користування, отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні), після розроблення проекту землеустрою такий погоджується з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Погоджений проект землеустрою подається громадянином до відповідного органу виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, у двотижневий строк, зобов'язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у користування або рішення про відмову передання земельної ділянки у користування чи залишення клопотання без розгляду.

Суд першої інстанції вірно встановив, що закон не містить підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність, що зазначені у листах Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № № Ч-2546/0-1979/0/17/-18 від 22.03.2018 № Ч-5082/0-3217/0/17-18 від 07.05.2018, як наслідок, суд дійшов обґрунтованого висновку про неправомірність такої відмови.

Також судом встановлено, що наданий позивачем на затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду містить пояснювальну записку відповідального інженера-землевпорядника, матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування, перелік обмежень у використанні земельних ділянок, списки межових знаків, переданих на зберігання тощо. Вказаний проект погоджений у встановленому законом порядку Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру, земельним ділянкам присвоєно кадастрові номери

Спростовуючи доводи відповідача та суду першої інстанції, що суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе його повноваження, суд апеляційної інстанції зазначає, що з матеріалів даної справи вбачається, що ОСОБА_1 з заявою про затвердження проекту землеустрою звертався до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області двічі. Таким чином, повторна, необґрунтована та неправомірна відмова державного органу має розглядатися як зловживання наданими законом повноваженнями і зобов'язання судом усунути таке зловживання шляхом прийняття певного рішення за встановлених обставин не може вважатися неправомірним втручанням у дискреційні функції суб'єкта владних повноважень.

Інших обґрунтованих доводів у спростування встановлених судом обставин скаржниками не наведено.

Судом першої інстанції порушено норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому вбачаються підстави для скасування рішення та ухвалення нового судового рішення.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 317, 321, 322, 327, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2018 року у справі № 1140/2521/18 - задовольнити.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2018 року у справі № 1140/2521/18 - скасувати в частині зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 квітня 2018 року, зареєстрованої 25 квітня 2018 року, про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у запасі, загальною площею 13,7100 га, а саме земельної ділянки площею 11,2000 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та площею 2,5100 га, кадастровий номер НОМЕР_2 та надання їх в оренду ОСОБА_1 строком на 10 років для сінокосіння і випасання худоби (код КВЦПЗ -А.01.08.).

Прийняти нове рішення, яким зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які перебувають у запасі, загальною площею 13.7100 га, а саме земельної ділянки площею 11,2000 га, кадастровий номер НОМЕР_1 та площею 2,5100 га, кадастровий номер НОМЕР_2 та надання їх в оренду ОСОБА_1 строком на 10 років для сінокосіння і випасання худоби (код КВЦПЗ - А.01.08.).

В іншій частині рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2018 року у справі № 1140/2521/18 залишити без змін.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на користь Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1057 грн. 20 коп.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст. 329 КАС України.

Головуючий - суддя Н.А. Бишевська

суддя І.Ю. Добродняк

суддя Я.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2018
Оприлюднено17.01.2019
Номер документу79199914
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1140/2521/18

Постанова від 13.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 22.10.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 14.09.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні