РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
16 січня 2019 р. Справа № 0240/3614/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Комара П.А.,
за участю:
секретаря судового засідання: Бондаренка І.В.
представника позивача: Стародуб А.О.
за відсутності представників відповідачів
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області
про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області з адміністративним позовом до приватного акціонерного товариства Могилів-Подільський машинобудівний завод , товариства з обмеженою відповідальністю УКРСІВТЕСТ про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
В обґрунтування позовних вимог вказали, що за результатами проведеної планової перевірки приватного акціонерного товариства Могилів-Подільський машинобудівний завод , виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки в будівлі деревообробного цеху. За результатами перевірки складено Акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 10.07.2018 №201, у якому зафіксовані виявлені під час перевірки порушення. Однак, станом на 10.07.2018 будівля деревообробного цеху експлуатуються з грубим порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю й здоров'ю працівників заводу та осіб, задіяних в гасінні пожежі.
Вказане, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі деревообробного цеху за адресою: Вінницька область, м. Могилів-Подільський, вул. Вокзальна, 4/67, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей та воріт, до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 16.10.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні (без повідомлення учасників справи).
07.11.2018 від представника ПрАТ Могилів-Подільський машинобудівний завод на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначають, що з метою усунення виявлених недоліків у деревообробній дільниці (дільниця №7) на підприємстві виданий наказ №33 від 12.07.2018, яким затверджений план заходів по виконанню припису та призначено відповідальних за повне та вчасне виконання плану заходів. Тому просять визнати частково задоволеними вимоги припису щодо реагування на порушення вимог законодавства, надати можливість для усунення порушень.
09.11.2018 представником приватного акціонерного товариства Могилів-Подільський машинобудівний завод подано клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.
Ухвалою суду від 14.11.2018 дане клопотання задоволено та призначено справу до розгляду у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
23.11.2018 ПрАТ Могилів-Подільський машинобудівний завод подав до суду відзив на адміністративний позов, в яковому зазначають наступне.
З метою усунення виявлених недоліків у деревообробній дільниці (дільниця №7) на підприємстві виданий наказ №33 від 12.07.2018, яким затверджений план заходів по виконанню припису та призначено відповідальних за повне та вчасне виконання плану заходів.
Вказана в приписі котельня, що знаходиться у деревообробній дільниці, не експлуатується, для виконання припису здійснено опломбування входу в неї; в приміщенні дільниці №7 підключено до водопостачання пожежний кран - комплект, проведено його технічне обслуговування та перевірку на працездатність, що зафіксовано у журналі обліку технічного обслуговування пожежних кранів; з метою виконання вимог припису, закуплені та умонтовані ковпачки на електричні лампочки розжарювання; ремонт пожежних гідрантів поблизу деревообробної дільниці не можливий у зв'язку із відсутністю водопостачання в мережі гідрантів, замість гідрантів поблизу дільниці установлено пожежну ємність об'ємом 6 м. куб., яка заповнена водою, на території заводу, недалеко від дільниці № 7, є градирня об'ємом 35 м. куб., яка може використовуватися для забору води для пожежних автомобілів; приміщення дільниці додатково оснащене вогнегасниками у кількості 5 шт., загальна кількість наявних вогнегасників - 9 шт., що зафіксовано в журналі обліку вогнегасників; виконане заземлення трубопроводів та обладнання зовнішніх витяжних установок, чим забезпечено захист їх від статичної електрики, на контури заземлення складені паспорти, змонтовані контури заземлення для блискові відводу; роботи по очищенню трубопроводів проведені, що зафіксовано в спеціальному журналі.
В зв'язку з цим, просять відмовити в задоволенні вимог щодо застосування до приватного акціонерного товариства Могилів-Подільський машинобудівний завод заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі деревообробного цеху за адресою: Вінницька область, м. Могилів-Подільський, вул. Вокзальна, 4/67.
26.12.2018 в судовому засідання судом поставлено на розгляд питання щодо залучення до участі у справі ТОВ УКРСІВТЕСТ в якості другого відповідача.
Ухвалою суду від 26.12.2018 залучено до участі у справі в якості другого відповідача товариство з обмеженою відповідальністю УКРСІВТЕСТ .
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі з мотивів, що викладені у позовній заяві.
Відповідачі в судове засідання не з'явилися, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
З урахуванням викладеного, керуючись положеннями статті 205 КАС України, суд вважає за можливе здійснювати розгляд справи у відсутність представників відповідачів.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову, з наступних підстав.
Судом встановлено, що згідно вимогами ст. 5 Закону №877-V з 01 по 15 червня 2016 року здійснено планову перевірку Приватного акціонерного товариства Могилів-Подільський машинобудівний завод , за адресою: Вінницька область, м. Могилів-Подільський, вул. Вокзальна, 4/67.
Згідно з п. 7 ст. 7 Закону №877- V складено Акт від 15.06.2016 №144 (далі - Акт №144) та припис від 15.06.2016 №144 (далі - припис №144) про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 01.10.2016.
З 09 по 10 липня 2018 року здійснено планову перевірку вказаного підприємства. За результатами перевірки складено Акт від 10.07.2018 №201 9Далі Акт №201), в якому зафіксовані невиконані заходи згідно попередньої перевірки, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки в будівлі деревообробного цеху, а саме:
1. В приміщенні деревообробного цеху, категорія В за вибухопожежною та пожежною небезпекою, влаштовано котельню на твердому паливі (п. 2.14 розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - ППБУ) [п. 15 Акт №201].
2. Відключено від водопостачання наявні пожежні кран-комплекти, не здійснюється їх технічне обслуговування та перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування (п. 2.2 пп. 9 розділ V ППБУ) [п. 16 Акт №201].
3. Електричні лампочки розжарювання, що сигналізують увімкнення системи вентиляції в деревообробному цеху, експлуатується без захисного суцільного скла (ковпаків) (п. 1.18 розділ IV ППБУ) [п. 17 Акт №201].
4. Пожежні гідранти на прилеглій території до цеху знаходяться в технічно несправному стані, що не забезпечує безперешкодний забір води пожежними автомобілями (п. 2.1 пп. 2 розділ V ППБУ) [п. 4 Акт №144; п. 4 Припис № 144; п. 18 Акт №201].
5. Територія та приміщення деревообробного цеху не забезпечені первинними засобами пожежогасіння згідно норм (п. 3.8 розділ V ППБУ) [п. 19 Акт №201].
6. Трубопроводи та обладнання зовнішніх витяжних установок, що транспортують горючі та вибухонебезпечні матеріали, не заземлено та не захищено від статичної електрики (п. 2.20 розділ IV ППБУ) [п. 20 Акт №201].
7. Приміщення цеху не обладнано системою пожежної автоматики (п. 1.2 розділ V ППБУ) [п. 2 Акт №144; п. 2 Припис №144; п. 21 Акт №201].
8. Не проводиться щорічно перевірка і огляд всіх пристроїв блискавкозахисту перед початком грозового сезону відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Улаштування блискавкозахисту будівель та споруд (п. 1.21 розділ IV ППБУ) [п. 30 Припис №144; п. 22 Акт №201].
9. Роботи з очищення трубопроводів та обладнання проводяться не систематично, відсутній технологічний регламент, фіксація їх проведення не здійснюється в спеціальному журналі (п. 7.9 розділ VI ППБУ) [п. 23 Акт №201].
Припис від 15.06.2016 №144, Акт від 15.06.2016 №144 та Акт від 10.07.2018 № 201 вручено директору ПрАТ Могилів-Подільський машинобудівний завод ОСОБА_2, про що свідчать його власноручні підписи на вказаних документах.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
Частиною 1 ст. 4 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Серед основних завдань ДСНС, зокрема є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; (п.3. Положення №1052).
Разом з тим, згідно із п. 1 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, затвердженого Наказом ДСНС України 04.02.2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 року № 507 (далі - Положення №507), Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (скорочена назва - ГУ ДСНС України у Вінницькій області) (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
В силу вимог п. 3 вказаного Положення до основних завдань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання (пп. 27 п. 4 Положення № 507).
В свою чергу, відповідно до ст. 66 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Так, ч. 6 ст. 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити такі відомості: За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7. статті 7 Закону № 877-V ).
В свою чергу, відповідно до ч. 2 ст. 70 КЦЗ України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей (п.12. ч.1. статті 67 КЦЗ України).
Крім того, ч. 2 ст. 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Разом з тим, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед іншого є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення (п.1-2, ч.1 статті 70 Закону № 877-V).
Разом з тим, ПрАТ Могилів-Подільський машинобудівний завод зазначає, що будівлі деревообробного цеху, що знаходяться за адресою: м. Могилів - Подільський, вул. Вокзальна, 4/67 перебувають в оренді ТОВ "УКРСІВТЕСТ" на підставі договору оренди №8160-804 від 20.11.2018 та не експлуатуються їхнім підприємством.
Однак, суд звертає увагу, що на час проведення перевірки ПрАТ Могилів-Подільський машинобудівний завод , будівлі деревообробного цеху, що знаходяться за адресою: Вінницька область, м. Могилів - Подільський, вул. Вокзальна, 4/67 в оренді не перебували та використовувалися саме приватним акціонерним товариством Могилів-Подільський машинобудівний завод .
Таким чином, станом на дату розгляду даної справи, будівля деревообробного цеху ПрАТ Могилів-Подільський машинобудівний завод експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від 10.07.2018 №201, які створюють реальну загрозу життю й здоров'ю працівників заводу та осіб, задіяних в гасінні пожежі, а саме:
експлуатація котельні на твердому паливі у пожежонебезпечному приміщенні може призвести до пожежі та несе загрозу вибуху;
відсутність систем протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;
порушення щодо улаштування, утримання, експлуатації електромереж та електрообладнання створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;
відсутність (недостатність) на об'єкті засобів пожежогасіння, несправність внутрішнього протипожежного водопостачання та пожежних гідрантів на прилеглій території, унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі на початковій стадії.
За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки виявлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки приватного акціонерного товариства Могилів-Подільський машинобудівний завод виявлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність понесених витрат суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Застосувати до приватного акціонерного товариства "Могилів - Подільський машинобудівний завод" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі деревообробного цеху за адресою: Вінницька обл., м. Могилів - Подільський, вул. Вокзальна, 4/67, шляхом відключення від джерел електроживлення та опломбування вхідних дверей та воріт - до повного усунення порушення законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11, код ЄДРПОУ 38635397)
Відповідач 1: Приватне акціонерне товариство Могилів-Подільський машинобудівний завод (24000, Вінницька область, м. Могилів-Подільський, вул. Вокзальна, 4/67, код ЄДРПОУ 14313398)
Відповідач 2: Товариство з обмеженою відповідальністю УКРСІВТЕСТ (04050, м. Київ, вул. Мельникова, 12, код ЄДРПОУ 41829277)
Суддя Комар Павло Анатолійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2019 |
Оприлюднено | 20.01.2019 |
Номер документу | 79256866 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Комар Павло Анатолійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Комар Павло Анатолійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Комар Павло Анатолійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Комар Павло Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні