ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 січня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/699/18-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Дембіцький П.Д. розглянувши в порядку письмового провадження матеріали адміністративної справи за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Котелівської сільської ради про визнання протиправною відмову та зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
В поданому до суду адміністративному позові Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (позивач) просить суд: визнати незаконним та скасувати рішення Котелівської сільської ради від 12.04.2018 року щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення технічного паспорту на ГТС - в повному обсязі, як таке, що не відповідає вимогам Закону та порушує права орендаря;
- зобов'язати Котелівську сільську раду розглянути на пленарному засіданні, подану 27.02.2018 року заяву про надання дозволу на виготовлення технічного паспорту на ГТС площею 0,14308 га на земельній ділянці водного фонду площею 12,78595 га та прийняти належне, у відповідності до чинного законодавства України рішення.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що XVII сесією VII скликання Котелівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області 12 квітня 2018 року прийнято рішення № 20-17/18 Про заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду , яким відмовлено в наданні дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду за результатами голосування депутатів Котелівської сільської ради. Вважає це рішення протиправним, яке прийнято з порушенням вимог законів України, а тому підлягає скасуванню, як незаконне.
Ухвало суду від 01.10.2018 року залучено до участі у справі співвідповідача - Новоселицьку міську раду.
05.10.2018 року до суду надійшов відзив Новоселицької міської ради на позов, відповідно до якого відповідач зазначив, що відповідно до розпорядження Новоселицької районної державної адміністрації від 03.06.2015 року № 260-р затверджено проект землеустрою щодо відведення земель водного фонду в оренду для ведення товарного, сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Котелівської сільської ради за межами населеного пункту та надано в оренду землі водного фонду для риборозведення і сінокосіння приватному підприємцю ОСОБА_1 строком на 20 років. Доручено Котелівському сільському голої від імені районної державної адміністрації укласти договір оренди на землі водного фонду. Даним розпорядженням Котелівська сільська рада була уповноважена на підписання тільки договору оренди і на цьому повноваження закінчуються.
Рішення XXVII сесії Котелівської сільської ради VII скликання від 12.04.2018 року № 20-17/18 прийнято з дотриманням вимог діючого земельного законодавства у зв'язку з тим, що надання дозволу на виготовлення технічного паспорта на ГТС за межами населеного пункту відноситься до компетенції органів виконавчої влади.
13.09.2018 року Новоселицька міська рада Старостинський округ № 6 надало до суду пояснення, відповідно до яких, зазначила, що рішенням № 9/1 IX сесії VII скликання Новоселицької сільської ради від 04.07.2018 року Котелівська сільська рада визнана, як Котелівський Старостинський округ № 6 Новоселицької міської ради. Новоселицька міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов'язків Котелівської сільської ради. (а. с. 42).
З урахуванням заявлених вимог та заперечень, пояснень представників сторін, судом з метою з'ясування обставин справи було зобов'язано сторони надати письмові докази на підтвердження, або спростування позовних вимог, заперечень.
Оскільки сторонами на підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги, заперечення не було надано належні письмові докази, що вказувало на їх недостатність для встановлення обставин справи, суд відповідно до вимог ч. 4 ст. 9 КАС України зобов'язував сторони ухвалою суду надати суду письмові докази в обґрунтування заявлених вимог та заперечень, у зв'язку з чим розгляд справи відкладався, оголошувалась перерва.
Частиною 1 статті 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 3 ст. 77 КАС України визначено, що докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав повністю, посилаючись на обставини викладені в позовній заяві, наданих письмових пояснень, просив суд задовольнити позовні вимоги, розглядати у порядку письмового провадження.
Представники відповідачів заперечували проти позову, надали пояснення суду по суті спору, а також клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності.
Згідно ч. 1 ст. 205 КАС України, у разі неявки відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
У частині 9 статті 205 КАС України зазначено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи приписи ст. 205 КАС України, суд вважає, що немає перешкодою для розгляду і вирішення справи за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з'ясувавши всі обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 згідно свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця Серія В00 № 494387 зареєстрований, як фізична особа-підприємець 27.05.2005 року. (а. с. 16, 34).
03.06.2005 року пунктом 2 розпорядженням Новоселицької районної державної адміністрації № 260-р надано в оренду землі водного фонду для риборозведення та сінокосіння приватному підприємцю ОСОБА_1 строком на 20 років (двадцять), загальною площею 40,2989 га, в тому числі: під водою - 24,953 га, сіножаті - 14,3055 га, ГТС - 0,2375 га, іншими угіддями - 0,8029 га. (а. с. 87).
06.06.2005 року між Новоселицькою районною державною адміністрацію, від імені якої згідно розпорядження голови районної державної адміністрації від 03.06.2005 рожу № 260-р діє Котелівський сільський голова (далі - Орендодавець), з одного боку та приватний підприємець ОСОБА_1 (далі - Орендар) уклали договір оренди.
Відповідно до вказаного договору Орендодавцеь, відповідно до розпорядження голови районної державної адміністрації від 03.06.2005 року № 260-р надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку земель водного фонду для товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення і сінокосіння), яка знаходиться в адміністративних межах Котелівської сільської ради за межами населеного пункту.
В оренду передаються землі водного фонду загальною площею 12,7595 га, у тому числі під водою 8,5019 га, сінокіс - 3,8730 га, під ГТС-0,1408 га, іншими угіддями 0,2338 га.
На земельній ділянці розташована гребля. Земельна ділянка передається в оренду разом з гідротехнічною спорудою. (а. с. 19-20).
16.05.2017 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до Котелівської сільської ради, в якій просив надати йому дозвіл на виготовлення технічного паспорту на гідротехнічну споруду площею 0,1408 га, розташованої на земельній ділянці водного фонду площею 12,7595 га на території Котелівської сільської ради. (а. с. 67).
25.05.2017 року рішенням XI сесії VII скликання Котелівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області № 18-11/17 Про заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду , відмовлено в наданні дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду. (а. с. 68).
27.02.2018 року представник позивача ОСОБА_2 звернулася з заявою до Котелівської сільської ради, в якій просила надати дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення технічного паспорту на гідротехнічну споруду площею 0,1408 га, розташованої на земельній ділянці водного фонду площею 12,7595 га на території Котелівської сільської ради. (а. с. 21).
Рішенням № 20-17/18 від 12.04.2018 року XVII сесії VII скликання Котелівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області Про заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду , відмовлено в наданні дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду за результатами голосування депутатів Котелівської сільської ради. Контроль за виконання даного рішення покладено на комісію з питань планування, бюджету, фінансів та управління спільною власністю територіальної громади села. (а.с. 22, 88).
30.05.2018 року представник позивача ОСОБА_2 звернулася із заявою до Котелевського сільського голови ОСОБА_3, в якій вказала, що 28.02.2018 року вона в інтересах ОСОБА_1 подала на сесію Котелівської сільської ради заяву про надання дозволу на розробку технічного паспорту на гідротехнічну споруду, розташовану на Котелевському озері, яке перебуває у ОСОБА_1 в оренді. Станом на 30.05.2018 року її не повідомлено про результати розгляду заяви. Просила направити їй копію рішення сесії Котелівської сільської ради, щодо розгляду її заяви від 28.02.2018 року поданої від імені ОСОБА_1 (а. с. 21).
10.06.2018 року Котелівська сільська рада листом № 135 надіслала рішення № 20-17/18 XVII сесії VII скликання від 12.04.2018 року щодо розгляду заяви поданої від імені ОСОБА_1 від 28.02.2018 року. (а. с. 23).
Крім того, судом встановлено, що рішенням Новоселицької міської ради № 8/3 від 25 червня 2018 року VІІІ сесії VІІ скликання "Про добровільне приєднання Котелівської територіальної громади до Новоселицької об'єднаної територіальної громади" вирішено приєднати територіальну громаду села Котелеве, Котелівської сільської ради до Новоселицької міської ради об'єднаної територіальної громади Чернівецької області з центром у місті Новоселиця. Визначити, що правонаступником всього майна, прав та обов'язків Котелівської сільської ради є Новоселицька міська рада об'єднаної територіальної громади (а. с. 54).
Рішенням Новоселицької міської ради № 9/1 від 04.07.2018 року ІХ сесії VІІ скликання "Про старостинський округ" вирішено визнати Котелівським старостинським округом № 6 Новоселицької міської ради територію села Котелево з метою забезпечення представництва інтересів жителів вказаного населеного пункту старостою. (а. с. 44).
Рішенням Новоселицької міської ради № 9/2 від 04.07.2018 року розпочато реорганізацію Котелевської сільської ради шляхом приєднання до Новоселицької міської ради. (а. с. 43, 55).
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає, що Котелівська сільська рада у своїй діяльності керується Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР, Законом України "Про звернення громадян" від 2 жовтня 1996 року №393/96-ВР, Земельним кодексом України, Регламентом роботи Котелівської сільської ради Затвердженого Рішенням I сесії Котелівської сільської ради VII скликання 17.11.2015 року № 6-1/15 та іншими законами України.
Пунктом 1 частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини 1 статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Статтею 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Частиною 1 статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Законом України "Про місцеве самоврядування в України" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (Далі - Закон № 280/97-ВР) визначено компетенція міських рад, порядок організації роботи міських рад, постійних комісій та порядок скликання сесій для прийняття рішення та принципи діяльності місцевого самоврядування в Україні, яке здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.
Статтею 2 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 року передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 4 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 визначено основні принципи місцевого самоврядування в Україні яке здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.
Частиною 1 статті 10 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 року передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 25 Закону № 280/97-ВР від 21.05.1997 року визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У відповідності п. п. 1, 2, 30, 34, 42, 48 ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема: - Затвердження регламенту ради; - Утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій; - Прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна, затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об'єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об'єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади; - Вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин;
- Затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації;
- Затвердження статуту територіальної громади.
Частинами 1, 2, 8, 10 ст. 47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету; постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Всі інші питання структури комісії вирішуються відповідною комісією; організація роботи постійної комісії ради покладається на голову комісії. Голова комісії скликає і веде засідання комісії, дає доручення членам комісії, представляє комісію у відносинах з іншими органами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами, організує роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісії. У разі відсутності голови комісії або неможливості ним виконувати свої повноваження з інших причин його функції здійснює заступник голови комісії або секретар комісії; за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Частиною 11 статті 49 Закону № 280/97-ВР визначено, що повноваження депутатів, порядок організації і гарантії депутатської діяльності визначаються Конституцією України, цим Законом, законом про статус депутата, іншими законами.
Статтею 40 Конституції України визначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про звернення громадян" від 02.10.1996 року № 393/96-ВР громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Згідно частини 1 статті 7 Закону України "Про звернення громадян" звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов'язковому прийняттю та розгляду. Частина 3 цієї ж статті вказує на те, що якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об'єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п'яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.
Частиною 1 статті 15 Закону України "Про звернення громадян" передбачено, що органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
Заяви (клопотання) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, осіб з інвалідністю внаслідок війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій особисто.
Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов'язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов'язки.
Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз'ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Статтею 19 цього Закону передбачено, що органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об'єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов'язані: об'єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову; на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу; відміняти або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням; забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв'язку з заявою чи скаргою рішень; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення; вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об'єднання громадян за місцем проживання громадянина; у разі визнання заяви чи скарги необгрунтованою роз'яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення; не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам; особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.
У разі необхідності та за наявності можливостей розгляд звернень громадян покладається на посадову особу чи підрозділ службового апарату, спеціально уповноважені здійснювати цю роботу, в межах бюджетних асигнувань. Це положення не відміняє вимоги частини дев'ятої цієї статті.
Згідно ст. 20 Закону України "Про звернення громадян" звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.
На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
Судом встановлено, що 27.02.2018 року представник позивача ОСОБА_6 звернулася із заявою до сесії Котелівської сільської ради, в якій просила надати дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення технічного паспорту на гідротехнічну споруду площею 0,1408 га, розташованої на земельній ділянці водного фонду площею 12,7595 га на території Котелівської сільської ради. (а. с. 21).
З урахуванням дослідження матеріалів справи, суд приходить до висновку, що відповідачем прийнято Рішення № 20-17/18 від 12.04.2018 року XVII сесії VII скликання Котелівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області Про заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду , яким відмовлено в наданні дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду за результатами голосування депутатів Котелівської сільської ради, в якому не зазначено посилання на Закон, нормативно правові акти, і викладенням мотивів відмови, повідомлення зацікавлених осіб, а також із роз'ясненням порядку оскарження прийнятого рішення, як передбачено ст. 15 Закону України "Про звернення громадян".
Також судом встановлено, що в матеріалах справи відсутні докази того, що відповідач повідомляв позивача про продовження строків розгляду його заяви.
При цьому, відповідачем прийнято рішення про розгляд вказаної заяви тільки 12.04.2018 року, тобто поза межами місячного строку розгляду заяви, що є порушення вимог ст. 20 Закону України "Про звернення громадян".
Пунктом 1.2 Регламенту роботи Котелівської сільської ради Затвердженого Рішенням I сесії Котелівської сільської ради VII скликання 17.11.2015 року № 6-1/15 (Далі - Регламент) передбачено, що порядок діяльності ради, її органів та посадових осіб, порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання секретаря сільської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються цим регламентом ради відповідно до Конституції України, законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про статус депутатів місцевих рад та з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності . До прийняття регламенту чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Згідно п. 3.1.1. Регламенту рада проводить свою роботу сесійно. Сесія є основною організаційною формою роботи, на якій вирішуються питання віднесені до її повноважень. Сесії можуть бути чергові, так і позачергові. Чергові сесії скликаються відповідно до плану роботи, в. окремих випадках скликаються позачергова сесія. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно п. 3.1.2. Регламенту сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Згідно п. 3.4.1. Регламенту пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситись постійними комісіями, депутатами, сільською головою.
Відповідно п. 3.4.2. Регламенту питання на розгляд ради вносяться за наявності проекту рішення та необхідних інформаційно - довідкових матеріалів. Питання не може бути внесене на розгляд ради без наявності документального підтвердження (на паперових носіях) оприлюднення проекту рішення його розробником не пізніше як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття, а проект рішення та інформаційно-довідкові матеріали до нього не приймаються до реєстрації та повертаються або пересилаються суб'єкту внесення питання на розгляд ради без реєстраційних документів. Інформаційно-довідкові матеріали до проектів рішень, що вносяться на розгляд ради, повинні містити: документальне підтвердження оприлюднення проекту рішення його розробником не пізніше як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття; подання відповідних органів або осіб, які вносять проект рішення; пояснювальну записку з обґрунтуванням необхідності прийняття рішення; пропозиції щодо запрошення до участі в роботі сесії посадових осіб, представників громадських організацій, підприємств, установ, організацій різних форм власності; для регуляторних актів - аналіз їх регуляторного впливу. Разом з паперовими примірниками матеріалів, що вносяться на розгляд сесії, подаються, як правило, і їх копії на магнітних, оптичних носіях, flesh-накопичувачах або засобами електронного зв'язку у загальновживаних форматах (*.rtf, *.doc, *.xls). В окремих випадках питання, що забезпечують життєдіяльність територій, вирішення яких належить до повноважень ради, можуть бути включенні до порядку денного сесії безпосередньо на пленарному засіданні ради за умови подання матеріалів відповідно до абзацу другого даного підпункту Регламенту. Протести, подання та приписи прокуратури подаються на розгляд ради у відповідності з Законом України Про прокуратуру і, після розгляду цих актів у постійній комісії ради з питань регламенту, депутатської етики, забезпечення законності, правопорядку, хорони прав та свобод, законних інтересів громадян, освіти, охорони здоров'я, культури, фізичної культури та спорту, транспорту, зв'язку, побутового обслуговування, громадського харчування, нагородження державними нагородами за дорученням сільського голови ради в інших постійних комісіям доповідаються на пленарному засіданні ради міжрайпрокурором або його заступником. Проекти рішень з цих питань подає постійна комісія ради з питань регламенту, депутатської етики, забезпечення законності, правопорядку, охорони прав та свобод законних інтересів громадян, освіти, охорони здоров'я, культури, фізичної культури та спорту, транспорту, зв'язку, побутового, торгового обслуговування, громадського харчування, нагородження державними нагородами.
Згідно 3.4.3. Регламенту усі матеріали з питань, що вносяться на розгляд ради повинні бути подані голові ради не пізніше як за два тижні до дня пленарного засідання ради, якщо головою не визначений інший термін. У випадках, передбачених пунктом 3.4.2. Регламенту, матеріали передаються голові ради на пленарному засіданні ради.
Відповідно п. 3.4.4. Регламенту матеріали стосовно питань порядку денного сесії подаються депутатами для вивчення і підготовки для обговорення не пізніше як за три дні до початку роботи сесії. У випадках, якщо матеріали до питань порядку денного потребують значного коригування або при виникненні інших обставин, через які матеріали не можуть бути подані депутатам за три дні до початку роботи сесії, вони, за погодженням з головою ради, надаються депутатам у день проведення сесії і аргументується терміновість внесення.
Згідно п.3.4.5. Регламенту проекти рішень із зазначенням суб'єктів подання підлягають попередньому розгляду в постійних комісіях ради або, за домовленістю чи дорученням сільського голови або президії, у кількох постійних комісіях ради.
Відповідно п. 3.4.6. Регламенту порядок підготовки, подання та оформлення документів на розгляд ради затверджується розпорядженням сільського голови.
Згідно п. 3.5.2. Регламенту проекти рішень, що вносяться виконкомом сільської ради, готуються структурними підрозділами сільської ради, виконавчого комітету, територіальними органами міністерств та інших центральних органів виконавчої влади (територіальними підрозділами).
Відповідно абзацу 1 п. 3.5.3. Регламенту погоджений проект рішення візується керівниками зазначених структурних підрозділів, органів та організацій, а уразі їх відсутності особами, які здійснюють їх повноваження.
Згідно п. 3.5.4. Регламенту проект рішення подається разом з довідкою про погодження проекту, складеною згідно з додатком 1 до цього регламенту, в якому зазначаються заінтересовані структурні підрозділи, органами та організації, які: погодили проект; висловили зауваження та пропозиції, враховані головним розробником; висловили зауваження та пропозиції, не враховані головним розробником.
Відповідно п. 3.5.5. Регламенту пояснювальна записка до проекту рішення складається згідно з додатком 2 до цього Регламенту.
Згідно п. 3.5.10. Регламенту внесений проект рішення реєструється та доповідається сільському голові ради або секретарю сільської ради, за дорученням якого виконавчим апаратом ради проводиться опрацювання проекту рішення.
Відповідно п. 3.5.11. Регламенту у разі, якщо проект рішення внесено до ради з порушенням зазначених у цьому Регламенті вимог, сільський голова або секретар сільської ради повертає суб'єкту подання проект рішення та матеріали до нього із супровідним листом, складеним згідно з додатком 4, за підписом сільського голови ради або секретаря сільської ради.
У разі, якщо проект рішення не відповідає положенням чинного законодавства, сільський голова у триденний термін повертає суб'єкту подання проекту рішення та матеріали до нього із супровідним листом, складеним згідно з додатком 5 до цього регламенту, за підписом сільського голови або секретаря сільської ради.
Згідно п. 3.5.12. Регламенту тривалість опрацювання проекту рішення у виконавчому апараті ради не повинна перевищувати трьох робочих днів (у разі необхідності цей термін може бути продовжено головою ради або заступником голови ради на підставі обґрунтування керуючого справами виконавчого апарату ради).
Відповідно п. 3.5.13. Регламенту якщо під час опрацювання проекту рішення в постійних комісіях ради виявлена необхідність внесення до нього істотних змін, проект повертається сільським головою за висновком профільної комісії ради для доопрацювання суб'єкту подання.
Згідно п. 3.5.14. Регламенту погодження проекту рішення візується працівниками виконавчого апарату ради, які здійснювали його опрацювання, в аркуші погодження документа і передається на розгляд відповідних постійних комісій ради.
Відповідно п. 3.5.15. Регламенту прийняті і підписані сільським головою рішення реєструється в установленому порядку і надсилається заінтересованим органами та організаціями згідно з розрахунку у листі розсилки.
Згідно п. 3.12.1. Регламенту рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно п. 3.12.2. Регламенту рішення ради (крім процедурних) приймається на її пленарному засіданні після його обговорення і вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених законом України Про місце самоврядування в Україні .
При цьому, відповідач не надав доказів про те, що по заяві представника позивача про надання дозволу на розробку технічного паспорту на гідротехнічну споруду , розташованому на Котелевському озері, яке перебуває в ОСОБА_1 в оренді відповідною комісію готувались матеріали, готувався проект XVII сесії VII скликання Котелівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області № 20-17/18 12.04.2018 року Про заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду у відповідності Регламенту роботи Котелівської сільської ради Затвердженого Рішенням I сесії Котелівської сільської ради VII скликання 17.11.2015 року № 6-1/15 .
З урахуванням досліджених судом письмових доказів, матеріалів справи, системного аналізу Законів, нормативно правових актів, судом встановлено, що рішення XVII сесії VII скликання Котелівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області № 20-17/18 12.04.2018 року Про заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду , прийнято без додержання вимог пунктів 3.4.2.-3.4.5., 3.5.4., 3.5.5., 3.5.10. Регламенту роботи Котелівської сільської ради Затвердженого Рішенням I сесії Котелівської сільської ради VII скликання 17.11.2015 року № 6-1/15.
Крім того, спірне рішення прийнято без додержання вимог статті 25, п. п. 1, 2, 30, 34, 42, 48 ч. 1 ст. 26, частинами 1, 2, 8, 10 ст. 47, частини ст. 49 Закону № 280/97-ВР, зокрема: без розгляду вказаного питання на засіданні відповідної комісії ради, без вивчення та попереднього розгляду і підготовки питань для подальшого підготовки проекту рішення, без надання попередньо висновків і рекомендацій комісії для подальшого винесення вказаного питання на розгляд відповідної сесії ради як передбачено Законом. Без надання доказів про те, що висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань оприлюднювались, як передбачено Законом України "Про доступ до публічної інформації".
Таким чином, з урахуванням зазначених вище порушень Законів, нормативно правових актів, суд приходить до висновку, що рішення XVII сесії VII скликання Котелівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області № 20-17/18 від 12.04.2018 року Про заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду , яким відмовлено в наданні дозволу на виготовлення технічного паспорта на гідротехнічну споруду за результатами голосування депутатів Котелівської сільської ради прийнято без додержання вимог Регламенту роботи Котелівської сільської ради Затвердженого Рішенням I сесії Котелівської сільської ради VII скликання 17.11.2015 року № 6-1/15, Закону України "Про звернення громадян" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 19 Конституції України.
За таких обставин, суд вважає такі дії відповідача протиправними та такими, які не відповідають вимогам чинного законодавства.
Таким чином, Котелівська сільська ради діяла не у спосіб та не в межах наданих їй повноважень, що передбачені Конституцією, Законами, Регламентом роботи Котелівської сільської ради Затвердженого Рішенням I сесії Котелівської сільської ради VII скликання 17.11.2015 року № 6-1/15 та чинним законодавством України.
Зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, письмові докази, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити в повному обсязі.
Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. (ч. 2 ст. 9 КАС України).
Згідно із ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
З метою захисту порушених прав позивача, суд зобов'язує Новоселицької міської ради розглянути на пленарному засіданні, подану 27.02.2018 року заяву про надання дозволу на виготовлення технічного паспорту на ГТС площею 0,14308 га на земельній ділянці водного фонду площею 12,78595 га та прийняти належне, у відповідності до чинного законодавства України рішення.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень, закріплених ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтею 73 КАС України передбачено належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Згідно статей 74-76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Як зазначено частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно ч. ч. 1-3 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, письмові докази, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити в повному обсязі.
За приписами статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Частиною 1 статті 139 КАС України установлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до ч. ч. 2-5 статті 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов'язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
На підтвердження понесених витрат представником позивача надано:
- договір про надання правової допомоги від 17.05.2017 року. (а. с. 17);
- свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю серія ЧЦ № 000129 від 19.05.2017 року (а. с. 35); - акт виконаних робіт по договору про надання юридичних послуг на 2018 рік від 20.07.2018 року згідно якого видно, що Адвокат ОСОБА_2 виконала наступний обсяг робіт: підготовка заяви та документів на сесію Котелівської сільської ради - 1000,00 грн., підготовка, оформлення документів та подання позовної заяви до адміністративного суду, юридичний супровід справи в суді - 2 години, 2000,00 грн., сума разом 3000,00 грн. (а. с. 25); - ордер серія ЧЦ № 10081 (а. с. 30);
- квитанція до прибуткового касового ордера № 33807310 від 20.07.2018 року згідно якої позивачем сплачено 3000,00 грн. за правову допомогу (а. с. 26).
Водночас, суд зазначає, що підготовка заяви та документів на сесію Котелівської сільської ради, що зазначені в акті виконаних робіт по договору про надання юридичних послуг на 2018 рік від 20.07.2018 року не є гонорар адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов'язану зі справою. А тому, в цій частині позову, суд відмовляє в його задоволенні.
Беручи до уваги наведене, суд вважає, що витрати на професійну правничу допомогу, надану протягом розгляду справи в сумі 2000,00 грн. підлягають відшкодуванню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Новоселицької міської ради.
З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3524,00 грн., що підтверджується квитанціями № 33807222 від 20.07.2018 року (а. с. 6) та № 0.0.1096699757.1 від 30.07.2018 року.
Оскільки, позов задоволено повністю, суд присуджує на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 3524,00 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Новоселицької міської ради.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. ст. 2, 5, 9, 72-80, 90, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати незаконним та скасувати Рішенням № 20-17/18 від 12.04.2018 року XVII сесії VII скликання Котелівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення технічного паспорту на ГТС - в повному обсязі, як таке, що не відповідає вимогам Закону та порушує права орендаря;
3. Зобов'язати Новоселицьку міську раду розглянути на пленарному засіданні, подану 27.02.2018 року заяву про надання дозволу на виготовлення технічного паспорту на ГТС площею 0,14308 га на земельній ділянці водного фонду площею 12,78595 га.
4. Стягнути на користь ОСОБА_1 витрати на професійну правничу допомогу, надану протягом розгляду справи в розмірі 2000,00 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Новоселицької міської ради.
5. Стягнути на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) судовий збір у сумі 3524,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Новоселицької міської ради (60300, м. Новоселиця, вул. Чкалова, 3).
6. В іншій частині позовних вимог відмовити.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач: - фізична особа-підприємець ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1.
Відповідач: - Новоселицька міська рада (60300, м. Новоселиця, вул. Чкалова, 3).
Суддя П.Д. Дембіцький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2019 |
Оприлюднено | 20.01.2019 |
Номер документу | 79261299 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні