Рішення
від 17.01.2019 по справі 1340/5810/18
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1340/5810/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі :

головуючого - судді Кухар Н.А.

секретаря судового засідання Шавель М.М.

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1

представника відповідача - ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові справу за позовом Дочірнього підприємства "Фірмова торгівля" Відкритого акціонерного товариства "Львівський хлібозавод №1" до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області про визнання протиправною бездіяльність, зобов'язання вчинити дії ,-

в с т а н о в и в:

Дочірнє підприємство "Фірмова торгівля" ВАТ "Львівський хлібозавод №1" (79022, вул.Городоцька,168, м.Львів) звернулося в суд з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області (79003, вул.Стрийська,35, м. Львів) в якому просить суд:

- Визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України Головного управління ДФС у Львівській області про списання податкового боргу ДП Фірмова торгівля ВАТ "Львівський хлібозавод №1" в сумі 48204, 00 грн.;

- Зобов'язати Державної фіскальної служби України Головного управління ДФС у Львівській області списати податковий борг ДП Фірмова торгівля ВАТ Львівський хлібозавод №1 в сумі 48 204, 00 грн., як безнадійний. В обгрунтування позовних вимог зазначає, що з моменту узгодження грошового зобов'язання позивача згідно ухвали Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2013 року, минув строк давності погашення такого грошового зобов'язання, передбачений положеннями п. 102.1, 102.4 ПК України, а отже вказаний податковий борг підлягає списанню, як безнадійний.

Ухвалою від 05.12.2018 було відкрито спрощене позовне провадження з повідомленням сторін.

Позовні вимоги мотивовані тим, що податковий борг підлягає списанню, як безнадійний оскільки згідно Ухвали Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2013 року минув строк давності погашення такого зобов'язання.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала повністю.

Відповідачем на адресу суду подано відзив, в якому зазначено, що контролюючим органом було подано позовну заяву до суду про стягнення податкового боргу з позивача. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02.12.2013 року у справі № 813/8448/13-а позовні вимоги задоволено повністю. Вказують, що на виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду, контролюючим органом було виставлені інкасові доручення, які були повернуті без виконання. Вказують, на те, що п. 4.102 ст. 102 Податкового кодексу України, якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визнання боргу безнадійним.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив відмовити у задоволенні позову.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог частини 5 статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги, відзив на позов встановив наступне.

25.10.2008 року Державною податковою інспекцією у Залізничному районі м. Львова було скеровано за № 31984/10/23-2 на адресу керівника та головного бухгалтера ДП "Фірмова торгівля ВАТ Львівський хлібзавод №1 , податкові повідомлення - рішення від 23.10.2008 року № 0001632302/1/31540, які були прийняті за результатами акту перевірки від 21.07.2008 року № 1403/23-2/31804759 та рішення про результати розгляду первинної скарги від 14.10.2008 року № 30398/10/25-005/202.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 23.12.2009 року у справі № 2а- 8871/08/1370 за позовом Дочірнього підприємства Фірмова торгівля Відкритого акціонерного товариства Львівський хлібзавод №1 до Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення - рішення № 0001632302/1/31540 від 23.10.2008 року відмовлено.

Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2013 року у справі № 7009/10/9104, апеляційну скаргу Дочірнього підприємства Фірмова торгівля Відкритого акціонерного товариства Львівський хлібзавод №1 залишено без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.12.2009 року у справі № 2а- 8871/08/1370 залишено без змін.

06.07.2018 року та 06.09.2018 року позивач звернувся з листами вих. №1/06-7, №1/06-9 до відповідача у яких просив розглянути звернення щодо списання безнадійного податкового боргу ДП Фірмова торгівля ВАТ Львівський хлібозавод № 1 на суму 48 191, 95 грн. (а.с.25, 27).

03.08.2018 року та 28.09.2018 року Головне управління ДФС у Львівській області направлено листи № 27327/10/13-01-4-03, № 33731/10/13-01-17-03 , в яких повідомлялося про те, що в інтегрованих картках ДП Фірмова торгівля ВАТ Львівський хлібозавод № 1 податковий борг становить 48 192, 58 грн., з податку на додану вартість. В листах також було роз'яснено позивачу, що згідно п.101.1 статті 101 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755- VI, списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг, податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності встановлений цим Кодексом. (а.с. 26,28).

Позивач у справі вважає, що Головне управління ДФС у Львівській області протиправно відмовило у списанні безнадійного податкового боргу, а тому звернувся до суду з даним позовом.

Спірним питанням цієї справи є бездіяльність відповідача щодо несписання податкового боргу ДП Фірмова торгівля ВАТ Львівський хлібозавод № 1 , як безнадійного.

При вирішені спору суд керувався наступним.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень. Відповідно п. 7 ч.1 ст. 4 КАС України суб'єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Як визначено пп.14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.

Пункт 101.1 статті 101 ПК України визначає, що списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг. Як зазначено в пункті 101.2 цієї статті, під терміном безнадійний податковий борг розуміється, зокрема, податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом.

Пунктом 102.1 статті 102 ПК України визначено строк давності - 1095 календарних днів, а пунктом 102.4 цієї статті передбачено, що у разі якщо грошове зобов'язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв'язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов'язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Отже, наведена законодавча норма встановлює строк примусового стягнення податкового боргу - це 1095 днів з дня виникнення податкового боргу. Відповідно позовні вимоги контролюючого органу, пов'язані зі стягненням податкового боргу з платників податків, повинні пред'являтися протягом 1095 днів з дня виникнення податкового боргу. У свою чергу, пункт 102.4 статті 102 зазначеного Кодексу встановлює строки стягнення податкового боргу, що виник у зв'язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов'язання. При цьому строк для стягнення податкового боргу починає свій перебіг з дня виникнення податкового боргу, в той час як строк для визначення грошового зобов'язання контролюючим органом відлічується з дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом.

На виконання п. 101.5 ст. 101 згадане Кодексу, контролюючі органи щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання визначається Порядком списання безнадійного податкового боргу платників податків, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України № 577 від 10.10.2013 (надалі - Порядок №577), відповідно до пп.2.1.3 п.2.1 даного порядку, під терміном безнадійний податковий борг підпадає і податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений ст.102 Податкового кодексу України.

Пунктом 3.1 Розділу ІІІ Порядку №577, визначення сум безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню органами доходів і зборів, здійснюється на підставі даних інформаційних систем органів доходів і зборів (далі - ІС) станом на день виникнення безнадійного податкового боргу.

Пунктом 3.2 Порядку №577 днем виникнення безнадійного податкового боргу вважається: у випадках, визначених у підпункті 1 та абзаці другому підпункту 2 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, - дата набрання чинності відповідним рішенням суду; у випадку, визначеному в абзаці третьому підпункту 2 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, - дата підписання акта опису спадкового майна; у випадку, визначеному в абзаці четвертому підпункту 2 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, - дата, визначена в даних відповідних органів; у випадку, визначеному в підпункті 3 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, - дата прийняття рішення керівника органу доходів і зборів; у випадку, визначеному в підпункті 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, - день, що настає за граничним терміном погашення грошових зобов'язань за період, на який припадає дата, зазначена в документі, що засвідчує факт непереборної сили; у випадку, визначеному в підпункті 5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, - дата припинення, зазначена у відповідному повідомленні державного реєстратора.

Відповідно до п.4.1 Порядку №577 у випадках, передбачених підпунктом 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, платник податків звертається до органу доходів і зборів за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню. За результатами розгляду документів, наданих платником податків, керівник (його заступник) органу доходів і зборів за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. В інших випадках, передбачених підпунктами 1, 2, 3, 5 пункту 2.1 розділу II цього Порядку (в тому числі відносно податкового боргу по якому минув строк позовної давності), орган доходів і зборів здійснює процедури щодо проведення списання безнадійного податкового боргу відповідно до вимог пункту 4.2 цього розділу. Структурний підрозділ органу доходів і зборів, до функцій якого належить списання безнадійного податкового боргу, здійснює таке списання щокварталу протягом двадцяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації (розрахунку) за звітний (податковий) квартал. Рішення про списання безнадійного податкового боргу вноситься до інформаційної системи не пізніше наступного робочого дня після підписання такого рішення.

Аналіз положень вказаного Порядку дає підстави вважати, що списанню податкового боргу передує процедура визначення сум безнадійного податкового боргу, яка здійснюється на підставі даних автоматизованої інформаційної системи, за станом на день виникнення безнадійного податкового боргу; за даними довідки відповідного контролюючого органу про наявність безнадійного податкового боргу на день виникнення безнадійного податкового боргу. Рішення про списання безнадійного податкового боргу приймається керівником податкового органу за наявності підстав та на підставі заяви платника податків та доданих документів, що підтверджують безнадійність податкового боргу.

В судовому засіданні було встановлено, що суми заборгованості про списання яких, як безнадійного податкового боргу, просить позивач, не були визначені як безнадійний податковий борг.

Судом встановлено, що Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02.12.2013 року у справі № 813/8448/13-а за позовом Державної податкової інспекції у Залізничному районі м. Львова Головного управління Міндоходів у Львівській області до Дочірнього підприємства Фірмова торгівля ВАТ Львівський хлібзавод №1 про стягнення коштів, задоволено повністю. Стягнуто з рахунків у банках Дочірнього підприємства Фірмова торгівля ВАТ Львівський хлібзавод №1 (код ЄДРПОУ - 31804759) кошти до Державного бюджету України в сумі 49224 грн. 00 коп. (сорок дев'ять тисяч двісті двадцять чотири гривні). В мотивувальній частині постанови судом зазначено: На підставі висновків, викладених у акті перевірки №1403/23-2/31804759 від 21.07.2008р., винесено податкове повідомлення-рішення від 04.08.2007р. №0001632302/0/23047, яким визначено суму грошового зобов'язання з ПДВ на суму 48204,00 грн., в тому числі 32136,00 грн. основного платежу, 16068,00 грн. штрафних санкцій. Відповідач не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням, оскаржив його у судовому порядку. Так, постановою Львівського окружного адміністративного суду від 23.12.2009 року у справі № 2а-8871/08/1370 за позовом ДП Фірмова торгівля ВАТ Львівський хлібзавод №1 до ДПІ у Залізничному районі м. Львова про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 04.08.2007р. №0001632302/0/23047, у задоволенні позову відмовлено. Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2013 року у справі №7009/10/9104 апеляційну скаргу ДП Фірмова торгівля ВАТ Львівський хлібзавод №1 на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 23.12.2009 року у справі № 2а-8871/08/1370 залишено без задоволення, а вказану постанову без змін. Вказана ухвала набрала законної сили 12.04.2013 року. Отже податкове повідомлення-рішення від 04.08.2007р. №0001632302/0/23047, яким відповідачу визначено суму грошового зобов'язання з ПДВ на суму 48204,00 грн., в тому числі 32136,00 грн. основного платежу, 16068,00 грн. штрафних санкцій є узгодженим. Станом на 30.09.2013р. загальна сума боргу становить 49224,00 грн., в тому числі з податку на прибуток в сумі 1020,00 грн., та з податку на додану вартість в сумі 48204,00 грн. . Дана постанову набрала законної сили 24.12.2013 року.

Представник відповідача у відзиві зазначив, що механізм виконання судових рішень про стягнення грошових коштів у рахунок погашення податкового боргу передбачений главою 11 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 року № 22, яка передбачає оформлення інкасового доручення для примусового стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу. На виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 02.12.2013 року у справі № 813/8448/13-а, контролюючим органом виставлялися інкасові доручення, які були повернуті без виконання.

Строки стягнення податкового боргу за судовими рішеннями згідно з пунктом 102.4 статті 102 Податкового кодексу України встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

У межах спірних правовідносин податковий борг може бути визнаний безнадійним, зокрема, у випадку, якщо він не може бути погашений внаслідок недостатності майна або інших джерел, за умови, що дії щодо примусового стягнення коштів та майна боржника не призвели до повного погашення заборгованості.

При цьому, положення п.102.4 ст.102 ПК України передбачає альтернативу - або до повного погашення заборгованості, або визначення боргу безнадійним, то можливість прийняття рішення про визначення боргу безнадійним залежить від розсуду контролюючого органу, який може дійти висновку про необхідність використання всіх засобів для повного погашення боргу та не приймати рішення про визначення боргу безнадійним. Прийняття рішення про визначення боргу безнадійним фактично означає вичерпання всіх правових засобів для його стягнення, що і є підставою для визначення боргу безнадійним. У даному випадку відповідачем не прийнято рішення про списання податкового боргу з посиланням на те, що процедура погашення податкового боргу має тривати до повного погашення податкового боргу. Сплив 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу не позбавляє відповідача права використання всіх правових способів для його примусового стягнення.

Доводи позивача не підтверджують протиправної бездіяльності суб'єкта владних повноважень, не свідчать про порушення відповідачем прав та законних інтересів платника податків, а тому відсутні підстави для їх судового захисту.

Частиною другою ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Разом з цим, як визначено частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частиною першою ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В ході судового розгляду адміністративної справи відповідач належними та допустимими доказами підтвердив, що в спірних правовідносинах його поведінка відповідає вимогам закону, є обґрунтованою та розсудливою. Суд вважає відсутніми на даний час підстави для списання з позивача податкового боргу, а відтак контролюючий орган правомірно, в межах наданих йому законом дискреційних повноважень, відмовив платнику податків у прийнятті рішення про списання безнадійного податкового боргу.

Таким чином, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд вважає, що відсутні законодавчо встановлені підстави для задоволення позову.

З урахуванням вимог ст. 139 КАС України сплачений при зверненні до суду судовий збір позивачу не присуджується.

Керуючись ст.ст. 72,77,94, 241 -246 КАС України , суд -

в и р і ш и в :

У задоволенні позову ДП "Фірмова торгівля" ВАТ "Львівський хлібозавод №1" (79022, вул.Городоцька,168, м.Львів, код ЄДРПОУ 31804759) до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області (79003, вул.Стрийська,35, м. Львів, код ЄДРПОУ 39462700) про визнання протиправною бездіяльність, зобов'язання вчинити дії, відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.

Апеляційна скарга на рішення подається протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Львівський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено 22 січня 2019 року.

Суддя Кухар Н.А.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2019
Оприлюднено22.01.2019
Номер документу79308148
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1340/5810/18

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 25.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Ухвала від 08.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Рішення від 17.01.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні