ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/5713/17 Суддя (судді) першої інстанції: Келеберда В.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2019 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого-судді: Кучми А.Ю.
суддів: Безименної Н.В., Бєлової Л.В.
за участю секретаря: Тищенко Н.В.,
розглянувши без фіксування судового засідання технічними засобами в порядку ст. 229 КАС України у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Київського університету туризму, економіки і права на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.09.2018 у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації, третя особа: Київський університет туризму, економіки і права про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И Л А:
ОСОБА_2 звернувся з позовом до Відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації, третя особа: Київський університет туризму, економіки і права про визнання протиправною дії державного реєстратора відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації Лободи Володимира Олександровича № 10671070043000111 від 08.09.2015 щодо внесення змін до відомостей про керівника та змін відомостей про підписантів; зобов'язання державного реєстратора відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації скасувати реєстраційну дію № 10671070043000111 від 08.09.2015 щодо юридичної особи - Київського університету туризму, економіки і права.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що в порушення п. 6 частини другої ст. 25, п. 1 частини першої ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , всупереч норм Закону та не зважаючи на обізнаність щодо судових рішень, на підставі звернення не уповноваженої особи державним реєстратором відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації Лободою В.О. було протиправно вчинено реєстраційну дію № 10671070043000111 від 08.09.2015: Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах; зміна відомостей про керівника юридичної особи, зміна відомостей про підписантів.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.09.2018 вищевказаний адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з судовим рішенням, третя особа подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити повністю у задоволенні позовних вимог.
Особи, які беруть участь в справі в судове засідання не з'явилися, про дату та час слухання справи були повідомлені належним чином.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду - скасуванню.
Своїми вимоги апелянт обґрунтовує тим, що суд першої інстанції дійшов хибного висновку про те, що змінювати або обмежувати повноваження ректора, які визначені Статутом мають право лише Збори засновників Університету, директор такими повноваженнями не наділений. Апелянт вважає, що реєстраційна дія від 08.09.2015 не обмежує повноваження ректора, а лише вносить відомості про вже існуючі повноваження. Посилаючись на Протокол № 1 Зборів засновників (власників) ПВНЗ Університет туризму, економіки і права КУТЕП від 24.01.2006 та п. 6.5 Статуту Університету, саме директор наділений повноваженнями щодо права першого підпису, підпису на банківських, грошових і інших документів. Університет вважає, що у своєму рішенні від 23.06.2009 у справі № К-13344/08 Вищий адміністративний суд України не аналізує і не приходить до висновку про те, що директор Університету згідно своїх повноважень, визначених Статутом Університету не має права звертатись до Державного реєстратора з питань внесення змін до відомостей про юридичну особу в Єдиному державному реєстрі.
Згідно з ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
За встановленими судом першої інстанції фактичними обставинами справи Зборами засновників (власників) приватного вищого навчального закладу Університет туризму, економіки і права КУТЕП , згідно з Протоколом № 1 від 24.01.2006 Приватний вищий навчальний заклад Університет туризму, економіки і права КУТЕП перейменовано на Київський університет туризму, економіки і права; на посаду ректора на громадських засадах призначено ОСОБА_2, на посаду директора ОСОБА_4 з правом першого підпису.
Статут Київського університету туризму, економіки і права затверджено протоколом № 1 від 24.01.2006 та зареєстровано Дніпровською у місті Києві районною державною адміністрацією 31.01.2006.
Згідно з пунктом 1.2. Статуту, засновниками Університету є ОСОБА_5, ОСОБА_2, ОСОБА_4.
З метою внесення змін до відомостей про юридичну особу в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців в частині змін до відомостей про керівника та змін відомостей про підписантів, ОСОБА_4, діючи від імені Університету, через представника - ОСОБА_6, надала державному реєстратору реєстраційну картку від 07.09.2015, наказ № 10 від 16.01.2003 та наказ № 12 від 03.09.2015 за своїм підписом.
На підставі поданих ОСОБА_6 документів, державний реєстратор відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації Лобода Володимир Олександрович 08.09.2015, вчинив реєстраційну дію № 10671070043000111 щодо внесення змін до відомостей про керівника та змін відомостей про підписантів.
На підставі вчиненої реєстраційної дії до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців була внесена інформація: ОСОБА_2, право підпису документів про освіту згідно статуту без права підпису на банківських, грошових і інших документах .
Позивач, дізнавшись про внесення без його згоди змін та вважаючи протиправним рішення державного реєстратора звернувся до суду за захистом свого порушеного права.
Суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з чим не погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 1.2 Статуту Київського університету туризму, економіки і права, затвердженого 24.01.2006 та зареєстрованого Дніпровською у м. Києві РДА 31.01.2006 його засновниками є ОСОБА_5 (померла в 2006 році), ОСОБА_2 та ОСОБА_4
Відповідно до п. 1.6 Статуту вищим органом управління Київського університету туризму, економіки і права є збори засновників.
Протоколом № 1 зборів засновників (власників) ПВНЗ Університету туризму, економіки і права КУТЕП від 24.01.2006 ОСОБА_2 призначено на посаду ректора, а ОСОБА_4 на посаду директора Київського університету туризму, економіки і права з правом першого підпису.
Згідно з Розділом 6 Статуту, Вищим органом управління університету є Збори засновників. Відповідно до п. 6.2 Збори призначають і звільняють президента, ректора, проректора, директора та його заступника, в т.ч. на громадських засадах.
Пунктом 6.4 Статуту передбачено, що ректор виконує такі функції: здійснює загальне керівництво діяльністю Університету, вирішує питання діяльності Університету, затверджує його штатний розпис; представляє Університет в усіх органах, установах і організаціях України і за її межами, відповідає за результатами його діяльності перед зборами засновників; визначає основні стратегічні напрямки діяльності Університету; здійснює керівництво та забезпечує роботу Вченої ради Університету; керує роботою аспірантури; затверджує та контролює виконання навчальних планів, програм та планів науково-дослідних робіт; затверджує правила прийому до Університету та його структурних підрозділів; займається підбором кадрів; здійснює контроль за якістю роботи професорсько-викладацького складу, організацією навчально-виховної та культурно-масової роботи, станом фізичного виховання і здоров'я студентів; забезпечує охорону праці, дотримання законності та порядку в межах закладу; розробляє і подає на затвердження загальним зборам трудового колективу Університету правила внутрішнього розпорядку та колективний договір; здійснює інформаційне забезпечення освітньої діяльності; контролює забезпечення установлення вимог до змісту, рівня та обсягу освіти; здійснює контроль за науково-видавничою діяльністю; Ректор Університету відповідає за провадження освітньої діяльності в Університеті, за результатами фінансово-господарської діяльності, стан і збереження будівель та іншого майна; Ректор Університету щорічно звітує перед Зборами засновників та загальними зборами трудового колективу Університету, підзвітний Зборам засновників і організовує виконання їх рішень, не вправі приймати рішення обов'язкові для засновників Університету; ректор діє від імені Університету в межах установлених законодавством, даним Статутом та іншими документами, затвердженими Зборами засновників Університету, має право без довіреності виконувати дії від імені Університету; Ректор відповідно до статуту може делегувати частину своїх прав і обов'язків директору (першому проректору); Ректор може здійснювати свої обов'язки на громадських засадах.
Функції директора Київського університету туризму, економіки і права визначені в п. 6.5 Статуту, до них відноситься: здійснення керівництва діяльністю Університету, в межах чинного законодавства вирішення питання його діяльності в межах, визначених ректором, без довіреності виконує дії від імені Університету; є розпорядником майна та коштів закладу, користується правом першого підпису на банківських, грошових та інших документах, виконує оперативне керівництво відділом кадрів і бухгалтерією, затверджує кошторис, укладає угоди, дає доручення, відкриває банківські рахунки, приймає на роботу та звільняє з роботи працівників закладу згідно з чинним законодавством, застосовує заходи морального та матеріального заохочення, притягує до дисциплінарної відповідальності згідно з чинним законодавством; забезпечує дотримання службової та державної таємниці; формує контингент осіб, які навчаються в Університеті; відраховує та поновлює на навчання студентів, які навчаються в Університеті; визначає функціональні обов'язки працівників закладу; у межах своїх повноважень видає накази і розпорядження, обов'язкові для виконання всіма підрозділами закладу; контролює додержання порядку, ведення і достовірність обліку та статистичну звітність; забезпечує соціальний захист учасників навчально-виховного процесу; разом з профспілковими організаціями подає на затвердження загальним зборам трудового колективу колективний договір і після затвердження підписує його; при відсутності директора (першого проректора) його обов'язки виконує проректор, який призначається наказом по університету на період відсутності директора.
Виходячи з правового аналізу Статуту, яким визначені повноваження як ректора, так і директора, директор наділений прямим правом без довіреності представляти інтереси Університету в різних установах, в тому числі у державного реєстратора, що вказує на помилковість висновку суду першої інстанції про те, що директор не мав повноважень на подачу документів державному реєстратору, оскільки такий висновок суперечить Статуту Університету.
Згідно п. 4 частини першої ст. 1 Закону України № 755-IV від 15.05.2003, Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (в редакції від 03.09.2015) єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Єдиний державний реєстр, як інформаційна система, забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, яка міститься в їх установчих та інших документах.
Також, згідно висновку науково-правової експертизи від 26.11.2018, складеного експертом - доктором юридичних наук, професором, завідувачем кафедри цивільного та трудового права ДВНЗ Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана , члена Науково-консультативної ради при Верховному Суді Омельченком А.В. відповідно до законодавства, Протоколу № 1 зборів засновників (власників) ПВНЗ Університет туризму, економіки і права КУТЕП від 24.01.2006 і Статуту Київського університету туризму, економіки і права право першого підпису на банківських, грошових і інших документах належить директору університету ОСОБА_4, директор є керівником закладу вищої освіти і має право звертатись до державного реєстратора з реєстраційною карткою стосовно внесення змін до відомостей про керівника та змін відомостей про підписантів.
Судом першої інстанції в оскаржуваному судовому рішення зазначено також про те, що з метою внесення змін до відомостей про юридичну особу в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в частині змін до відомостей про керівника та змін відомостей про підписантів, ОСОБА_4, діючи від імені Університету, через представника - ОСОБА_6, надала державному реєстратору реєстраційну картку від 07.09.2015, наказ № 10 від 16.01.2003 та наказ № 12 від 03.09.2015 за своїм підписом, зазначеними наказами ОСОБА_4, діючи від Університету, обмежила повноваження ректора.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, так як відповідно до п. 6.5 Статуту, саме директор користується правом першого підпису на банківських, грошових та інших документах, та у межах своїх повноважень видає накази і розпорядження, обов'язкові для виконання всіма підрозділами закладу. Крім того, в матеріалах справи відсутні дані про те, що зазначені накази оскаржуються, в тому числі позивачем.
До позовної заяви позивачем надано суду першої інстанції ухвалу Вищого адміністративного суду України від 23.06.2009 у справі № К-13344/08 в якій зазначено, що саме ректор, як керівник Університету, має право в установленому порядку звертатись до державного реєстратора з питань внесення змін до відомостей про юридичну особу, що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, в той же час колегія суддів зазначає, що у справі № К-13344/08 інший предмет спору, а саме визнання незаконними дій державного реєстратора про залишення реєстраційної картки без розгляду, з тих підстав, що пакет документів подано особою, яка немає на це повноважень, а саме ректором Київського університету туризму, економіки і права. У зазначеній справі, Вищий адміністративний суд України не досліджував ту обставину, що директор Університету згідно своїх повноважень, визначених у Статуті Університету не має права звертатись до Державного реєстратора з питань внесення змін до відомостей про юридичну особу в Єдиному державному реєстрі.
Також, колегія суддів не бере до увагу ухвалу Вищого адміністративного суду України від 12.09.2013 у справі № 2а-13289/12/2670 в якій колегія суддів вважає, що право представляти Київський університет туризму, економіки і права, зокрема, у відносинах з органами державної влади, в тому числі і вносити зміни до даних про державну реєстрацію Київського університету туризму, економіки і права наділений тільки ректор, оскільки зазначені висновку стосується реєстраційної дії № 10671070033000111, проведеної державним реєстратором Дніпровської РДА Оніщенком А.В. 01.08.2012, на підставі звернення до відділу Державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації.
Спеціальним законом, що регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців є Закон України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань № 755-IV від 15.05.2003 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі Закон № 755-IV).
Частиною шостою статті 19 Закону № 755-IV передбачено, що державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо:
- документи подані не за місцем проведення державної реєстрації;
- документи не відповідають вимогам, встановленим частинами першою - п'ятою статті 8 цього Закону;
- документи подані не у повному обсязі;
- документи подані особою, яка не має відповідних повноважень.
Згідно з частиною першою статті 27 Закону № 755-IV підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є:
- невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи;
- невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону;
- наявність в установчих документах юридичної особи пропаганди комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки;
- порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема:
- наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи;
- невідповідність відомостей про засновників (учасників) та кінцевого бенефіціарного власника (контролера) (бенефіціарних власників (контролерів)) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі;
- наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону;
- наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися;
- використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування державного органу або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України;
- невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону щодо найменування окремих видів юридичних осіб (банк, кредитна спілка, недержавний пенсійний фонд тощо);
- встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів.
Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.
Таким чином, колегія суддів вважає, що державний реєстратор відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації Лобода Володимир Олександрович вірно проаналізував повноваження директора (першого проректора), визначених статутом університету, та правомірно вчинив реєстраційну дію № 10671070043000111 від 08.09.2015, якою вніс зміни до відомостей про керівника та зміни відомостей про підписантів стосовно третьої особи - Київського університету туризму, економіки і права.
Колегія суддів вважає, що реєстраційна дія № 10671070043000111 від 08.09.2015 щодо внесення змін до відомостей про керівника та змін відомостей про підписантів вчинена державним реєстратором відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації Лободою Володимиром Олександровичем у відповідності до норм законодавства, що діяло на час вчинення такої реєстраційної дії.
Проаналізувавши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції невірно надана правова оцінка обставинам справи, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду скасуванню.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Київського університету туризму, економіки і права задовольнити .
Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.09.2018 скасувати та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 до Відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації, третя особа: Київський університет туризму, економіки і права про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії відмовити .
Постанова набирає законної з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 21.01.2019.
Головуючий-суддя: А.Ю. Кучма
Судді: Л.В. Бєлова
Н.В. Безименна
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2019 |
Оприлюднено | 23.01.2019 |
Номер документу | 79310414 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кучма Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні