Постанова
від 21.01.2019 по справі 908/753/18
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.01.2019 Справа № 908/753/18

м.Дніпро, просп. Д. Яворницького, 65

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Подобєд І.М. (доповідач),

суддів: Широбокова Л.П., Орєшкіна Е.В.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Компаніт" на рішення Господарського суду Запорізької області від 03.09.2018 у справі №908/753/18 (суддя Горохов І.С.; рішення ухвалене о 15:30 год. у місті Запоріжжя, повний текст рішення складено 13.09.2018)

за позовом Комунального підприємства "Водоканал", м.Запоріжжя

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Компаніт", м.Запоріжжя

про стягнення заборгованості в розмірі 10075,66 грн.

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2018 року Комунальне підприємство "Водоканал" звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Компаніт" стягнення заборгованості в розмірі 10075,66 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору №6677/1 про надання послуг з водопостачання та приймання стічних вод у системи каналізації від 26.02.2015.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 03.09.2018 у справі №908/753/18 (суддя Горохов І.С.) позов задоволено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Компаніт" на користь Комунального підприємства "Водоканал" заборгованість за скид понаднормативних забруднень у розмірі 10075,66 грн. та судовий збір в розмірі 1762,00 грн.

Означене рішення місцевого господарського суду вмотивоване обґрунтованістю позовних вимог, оскільки факт скидання відповідачем стічних вод із перевищенням встановлених допустимих концентрацій забруднюючих речовин суд визнав встановленим на підставі наданих позивачем доказів.

Відповідач (ТОВ "Компаніт") звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 03.09.2018 у справі №908/753/18 за позовом КП "Водоканал" до ТОВ "Компаніт" про стягнення коштів за понаднормативний скид забруднень у стічні води у розмірі 10075,66 грн., оскільки вважає означене рішення суду таким, що ухвалене з порушенням норм матеріального права; висновки викладені у рішенні суду першої інстанції не відповідають обставинам справи; в ході розгляду справи не було доведено обставини, які суд першої інстанції визнав доведеними.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник вказує на те, що по-перше, наказом Департаменту будівництва, архітектури та житлової політики України №37 від 19.02.2002 (надалі - Наказ) затверджено "Інструкцію про встановлення та стягнення плати за скид промислових та стічних вод у системі каналізації населених пунктів" та "Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України". На виконання Наказу рішенням Виконкому Запорізької міської ради від 29.05.2003 №167 затверджені "Правила приймання стічних вод підприємств у системи каналізування м.Запоріжжя". Однак, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.017 №166-р (введене в дію з 10.05.2017) зазначений Наказ скасовано, отже з 10.05.2017 "Інструкція про встановлення та стягнення плати за скид промислових та стічних вод у системі каналізації населених пунктів" та "Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України" - відсутні, і на думку ТОВ "Компаніт" відсутні передбачені Законом підстави та спосіб в межах якого орган місцевого самоврядування був би зобов'язаний діяти вирішуючи затвердження правил питання приймання стічних вод підприємств у системи каналізування м. Запоріжжя, а отже КП "Водоканал" мав би утриматись від застосування норм затверджених Рішенням Виконкому Запорізької міської ради №167 до прийняття уповноваженими органами відповідних законодавчих актів та рішень. Вказує, що звертав увагу суду першої інстанції на вищевикладене, але суд, на думку апелянта, помилково дійшов висновку щодо можливості застосування норм затверджених Правилами, які затверджені Рішенням Виконкому Запорізької міської ради №167 від 29.05.2003, а тому посилання КП "Водоканал" на пункти Договору, що суперечать нормам законодавства є безпідставними. По-друге відповідач, вказує, що звертав увагу суду на той факт, що ТОВ "Компаніт" виготовляє меблі, його господарська діяльність жодним чином не пов'язана з утворенням таких забруднюючих речовин як залізо та амоній. Більш того у виробництві не використовується питна вода. Вважає, що суд першої інстанції дійшов невірного висновку, встановивши, що результати проведення "ДУ Запорізької ОЛЦ МОЗ України" дослідження питної води відібраної за адресою м. Запоріжжя вул. Каховська 34-А не спростовують обставин зафіксованих актом відбору вод, оскільки не стосується паралельного та арбітражного аналізу стічних вод, оскільки під час розгляду справи у суді першої інстанції не було доведено обсяг забруднень, які потрапили до стічних вод саме через діяльність ТОВ "Компаніт", розрахунок суми плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у систему каналізування виконаний без урахування якості води що постачається та порушення умов Договору з боку КП "Водоканал", а отже позивачем не доведено кількість забруднюючих речовин, які потрапили до стічних вод саме через діяльність відповідача, і сума, що була стягнута з відповідача, не відповідає обставинам справи. Окремо відповідач звертає увагу суду апеляційної інстанції, що завданнями господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов'язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Позивач (КП "Водоканал") у відзиві на апеляційну скаргу вважає доводи відповідача безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

Позивач вказує на те, що ТОВ "Компаніт", який є відповідачем у даній справі, також звертався до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом Запорізької міської ради про визнання протиправним рішення від 29.05.2003 №167 "Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя". За результатом розгляду справи №808/2116/18 Запорізьким окружним адміністративним судом від 15.11.2018 прийнято рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. Також зазначає, що Договір №6677/1 "Про надання послуг з питного водопостачання та приймання стічних вод у системи каналізації" від 26.02.2015 було укладено відповідно до норм чинного законодавства України, Договір є чинним, підписаним з обох сторін й жоден з його пунктів або Договір в цілому не було визнано в судовому порядку таким, що суперечить нормам чинного законодавства або нікчемним. Також зазначає, що відбір проб стічних вод проведений лабораторією КП "Водоканал" відбувся 05.09.2017 й згодом були виявлено відповідні перевищення меж допустимих концентрацій хімічних речовин, а відбір проб питної води, а не стічних вод, відбувся 08.09.2017 й складено протокол дослідження якості питної води. Вважає, що оскаржуване рішення є законним, мотивованим та таким, що ґрунтується на фактичних обставинах справи із правильним застосуванням норм чинного законодавства України до спірних правовідносин, керуючись нормами "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя" затверджених рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.2018 №167, умовами Договору №66677/1 від 26.02.2015 про надання послуг з питного водопостачання та приймання стічних вод у системи каналізації.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши у порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень проти неї, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів Дніпропетровського апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Відповідно до положень статей 74, 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції встановлено такі обставини.

Між КП "Водоканал" (Водоканал) та ТОВ "Компаніт" (Споживач) укладено договір №6677/1 від 26.02.2015 про надання послуг з водопостачання та приймання стічних вод у системи каналізації (далі - Договір, а.с.10-13 т.1).

Відповідно до умов п. 1.1. вказаного вище Договору Водоканал забезпечує Споживачу подачу питної води на господарсько-питні, побутові та технічні потреби, а також приймання стічних вод по наступним майданчикам: вул. Каховська, 34-А.

При цьому сторони керуються Законом України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002 №2918-111 (зі змінами), Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 №1875-ІV (зі змінами), "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання водовідведення в населених пунктах України", затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 27.06.2008 №190, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 07.10.2008 за №936/15627 (зі змінами), далі за текстом цього Договору "Правила користування…", "Правилами приймання стічних, вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затвердженими наказом Держбуду України від 19.02.2002 №37, далі за текстом цього Договору "Правила приймання...", "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів", зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за №402/6690, далі за текстом цього Договору "Інструкція...", "Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затвердженими рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.03 №167, далі за текстом цього Договору "Правила приймання...м. Запоріжжя", ДСанПіН 2.2.4-171.-10 "Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною", ДБН України 360-92, ДБН України 6.2.5-64:2012, ДБН України В.2.5-74:2С "Правилами технічної експлуатації систем водопостачання і каналізації населених пунктів України", затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 05.07.1995 №30, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 21.07.1995 за №231/767 (зі змінами), далі за текстом цього Договору "Правила експлуатації...".

Відповідно до підпункту 3.1.1. п. 3.1. Договору Водоканал зобов'язався забезпечити Споживачу подачу питної води з напором в точці підключення вводу споживача до мереж Водоканалу 10 метрів і якістю у відповідності з "ДСанПіН 2.2.4-171.10 "Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною" в точці підключення вводу споживача до мереж Водоканалу згідно схеми мереж водопостачання та водовідведення, а також приймання стоків у кількості, вказаній в цьому договорі, із забрудненням, не перевищуючим допустимі концентрації.

Пунктами 3.2.1, 3.2.4. п. 3.2. Договору передбачені обов'язки Споживача, а саме: своєчасно оплачувати надані йому послуги з водопостачання та водовідведення, експлуатувати водопровідні та каналізаційні мережі, прилади і пристрої на них у встановленому порядку у відповідності з цим договором та нормативними документами, вказаними в п. 1.1. цього Договору, а також для забезпечення постійного обліку води мати резервні технічно придатні, держперевірені облікові прилади.

В пункті 3.2.9. Договору зазначено, що Споживач зобов'язаний виконувати скид стоків, якість та температура яких в контрольних точках КК-6 повинна відповідати вимогам "Правил приймання…", "Правил приймання…м. Запоріжжя" і допустимим концентраціям забруднюючих речовин, що скидаються у міську каналізацію (надалі ДК) (див. Додаток № 1 до п. 3.2.9.), температурний показник не повинен перевищувати 40єС (п. 4.3.7. "Правил приймання…м. Запоріжжя"). Водоканал у випадку зміни ДК повідомляє Споживача письмово.

Умовами пункту 5.1. Договору встановлено, основним документом на оплату є акт-рахунок. Акти за питну воду та водовідведення виписуються споживачу представником Водоканалу, при наявності особистого посвідчення 24-26 числа кожного місяця. Протягом 2-х робочих днів на підставі даних, зазначених у акті, споживачу виписується акт-рахунок. На протязі 3-х банківських днів з дня виписки акта-рахунку споживач зобов'язаний перерахувати на розрахунковий рахунок водоканалу суму, вказану в акті-рахунку. Якщо споживач відмовляється підписати акт та акт-рахунок, вони підписуються представником Водоканалу, а в акті та акті-рахунку робиться відповідний запис про таку відмову. Документи пересилаються Абоненту поштою. Оформлений таким чином акт-рахунок є обов'язковим для виконання у вказані в ньому терміни, а також є підставою для розрахунків за водопостачання та водовідведення.

Пунктом 5.2.2. Договору визначено, що:

- за скид стоків, що за підсумком року перевищує об'єми, вказані в п. 1.3; 1.4 цього договору, споживач зобов'язаний сплатити Водоканалу за надані послуги з водовідведення у п'ятикратному розмірі від діючого тарифу на підставі акту про порушення, складеного у відповідності з "Правилами приймання...", "Правилами приймання…м. Запоріжжя", "Правилами користування... та "Інструкцією...";

- за скид промислових стоків, без дозволу Водоканалу, споживач зобов'язаний сплатити "Водоканалу" за надані послуги з водовідведення у п'ятикратному розмірі від діючого тарифу за розрахунковий місяць, у якому було виявлено дане порушення, на підставі актів про порушення, складених у відповідності з "Правилами приймання...", "Правилами приймання…м. Запоріжжя", "Правилами користування..." та "Інструкцією…",

- за скид стоків з перевищенням ДК, встановлених разовим аналізом, а при необхідності, середньодобових проб, споживач зобов'язаний сплатити Водоканалу претензію за скид в систему каналізації понаднормативних забруднень, складену у відповідності з "Правилами приймання...", "Правилами приймання…м. Запоріжжя", "Правилами користування..." та "Інструкцією...". Період, за який стягується плата за скид "Споживачем" понаднормативних забруднень складає три календарних місяця (поточний місяць та два попередніх);

- за скид стічних вод з температурою вище 40°С, що встановлено разовим аналізом, Споживач зобов'язаний сплатити Водоканалу претензію у відповідності з "Правилами приймання…", "Правилами приймання…м. Запоріжжя", "Правилами користування..." та "Інструкцією…".

Перелік документів для оформлення Водоканалом плати за скид понаднормативних забруднень та стічних вод з температурою вище 40 °С (в контрольних точках): акт відбору проб, протокол якості скиду стічних вод, розрахунок додаткової плати, рахунок за понаднормативний скид забруднень, претензія.

05.09.2017 відповідно до умов Договору та "Правил приймання…м. Запоріжжя" 05.09.2017 лабораторією відділу охорони навколишнього середовища КП "Водоканал" здійснений контрольний відбір проб стічних вод відповідача, що надходять в міську каналізацію через контрольну точку відбору - контрольний колодязь КК-6 відповідача по майданчику, розташованому за адресою м. Запоріжжя, вул. Каховська, 34-а. Відбір було здійснено в контрольній точці КК-6 згідно схеми до Договору №6677/1.

Відбір проб стічних вод здійснено в присутності представника ТОВ "Компаніт". Безпосередньо пробу було відібрано й розміщено в пляшці пластиковій 705 (об'ємом 5-2 дм.куб.), пляшці пластиковій 2 (об'ємом 5-0,5 дм.куб.), пляшці пластиковій 583 (об'ємом 5-1 дм.куб.), банці скляній темній 3 (об'єм 5-1 дм.куб.), банці скляній темній 1 (об'єм 5-100 см.куб.), банці скляній темній 62 (об'ємом 5-100 см.куб.).

Представник ТОВ "Компаніт" (відповідно до п. 3.2.10. Договору - головний енергетик ОСОБА_1.) ознайомлений з Актом відбору проб від 05.09.2017, про що свідчить підпис в акті, при цьому відмовившись від проведення паралельного аналізу, про що зроблено відповідний запис у акті. Один екземпляр акту відбору проб надано представнику підприємства, проби до лабораторії доставлено в сумці-холодильнику, про що також зроблено записи в акті (а.с.15 т.1).

Відповідно до проведеного лабораторією КП "Водоканал" аналізу відібраної проби виявлено перевищення рівня вмісту забруднюючих речовин стічних вод у контрольній точці КК-6, а саме показників якості:

азот амонійний - 35,53 мг/дм3, при ДК - 22,0 мг/дм3,

залізо загальне - 2,33 мг/дм3, при допустимій концентрації (ДК) - 0,68 мг/дм3, що було зафіксовано в Протоколі якості скиду стічних вод від 07.09.2017 (а.с.16 т.1).

Згідно абзацу 1 пунктом 7.7. Правил приймання м. Запоріжжя при виявленні перевищень ДК забруднень, встановлених Договором або Правилами, Водоканал після завершення аналізу надсилає Підприємству оформлення про виявлене перевищення ДК забруднень листом (або телефонограмою) впродовж 15 діб після закінчення аналізу.

Про результати хімічного дослідження стічних вод керівника ТОВ "Компаніт" повідомлено телефонограмою від 07.09.2017.

Керуючись пунктами 9.2., 9.3., 9.6. Правил приймання м. Запоріжжя, пункту 3.2.8. Договору позивач виконав Розрахунок розміру додаткової плати за скид понаднормативних забруднень.

Відповідно до пункту 9.6. "Правил приймання…м.Запоріжжя" період, за який стягується плата за скид підприємством стічних вод з перевищенням ДК, встановлених разовим аналізом, складає не більше трьох календарних місяців (поточного місяця та двох попередніх). Підвищена плата стягується за весь об'єм стічних вод, скинутих підприємством за цей період з даного об'єкту. Аналогічні умови передбачені пунктом 5.2.2. Договору (абз. 2).

Позивачем розраховано додаткову плату за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Запоріжжя, яка становить 10075,66 грн. за період липень-вересень 2017 року (а.с.17 т.1).

Згідно з пунктом 7.7. "Правил приймання…м. Запоріжжя" протягом шестимісячного терміну після виявлення перевищення ДК Водоканал надсилає Підприємству претензію, до якої додаються: протокол якості скиду стічних вод, рахунок величини додаткової плати за скид стічних вод, рахунок для оплати за понаднормативний скид забруднень (передаються лише ті документи, які відсутні на Підприємстві).

03.11.2017 позивачем направлено на адресу відповідача претензію вих. №11348/1 від 19.10.2017 (а.с.19 т.1) про перерахування суми додаткової плати за скидання понаднормативних забруднень в розмірі 10075,66 грн. (до претензії були додані: протокол якості скиду стічних вод, Розрахунок додаткової плати та рахунок №6677/1 від 19.10.2017), про що свідчить опис вкладення у цінний лист із відміткою пошти від 03.11.2017 та фіскальний чек пошти від 03.11.2017 №4554 (а.с.20 т.1). Претензія з додатками отримана відповідачем, про що свідчить підпис представника на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення (код 69035 2287387 1).

Відповідач зі своєї сторони відповідно до пункту 3.2.8., пункту 5.2. Договору оплату за скид понаднормативних забруднень на користь позивача в сумі 10075,66 грн., не здійснив, що стало приводом для звернення позивача до відповідача із позовом про стягнення цих коштів, що і є предметом даного спору.

Заперечуючи на задоволенні позовних вимог, відповідач вказував господарському суду на те, що розрахунок суми плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у систему каналізування виконаний позивачем без урахування якості води, що постачається, що є порушенням умов договору з боку позивача, а отже позивачем не доведено кількість забруднюючих речовин, які потрапили до стічних вод саме через діяльність відповідача. Крім того, відповідач вказував, що позивач посилається в позовній заяві на нормативний акт, який суперечить чинному законодавству.

Задовольняючи позовні вимоги позивача повністю, суд першої інстанції виходив із того, місцеві правила діють в частині, що не суперечить чинним нормам законодавства, а надані відповідачем результати досліджень питної води, відібраної за адресою м. Запоріжжя, вул. Каховська, 34-А не спростовують обставин, які зафіксовані Актом відбору проб стічних вод від 05.09.2017 та Протоколом якості скиду стічних вод від 07.09.2017, оскільки не стосуються паралельного та арбітражного аналізу стічних вод.

Колегія суддів погоджується з означеними висновками суду першої інстанції з таких мотивів.

Укладений між позивачем та відповідачем договір є підставою для виникнення у його сторін господарських зобов'язань, а саме майново-господарських зобов'язань згідно зі статтями 173, 174, 175 Господарського кодексу України (статтями 11, 202, 509 Цивільного кодексу України) і відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України є обов'язковим для виконання сторонами.

Статтями 525, 526 Цивільного кодексу України та статтею193 Господарського кодексу України визначено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 610 Цивільного кодексу України встановлено, що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Положеннями статті 611 Цивільного кодексу України передбачено, що в разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Згідно з частиною першою статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 44 Водного кодексу України визначені обов'язки водокористувачів, які зобов'язані, зокрема, дотримуватися встановлених нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Відповідно до частини першої статті 33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі викиди та скиди у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних та біологічних факторів.

Частиною шостою статті 33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища закріплено, що екологічні нормативи розробляються і вводяться в дію центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, та іншими уповноваженими на те державними органами відповідно до законодавства України.

За своєю правовою природою між сторонами склалися правовідносини, які виникли в під час виконання договору про надання послуг з водопостачання та приймання стічних вод у системи каналізації і пов'язані з наданням і отриманням вказаних послуг, та на момент проведення позивачем перевірки дотримання відповідачем умов цього договору регулюювалися Законом України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" № 2918-ІІІ від 10.01.2002 року, Законом України "Про житлово-комунальні послуги" № 1875-ІV від 24.06.2004 року, Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 190 від 27.06.2008 (далі Правила користування № 190) тощо.

Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики від 19.02.2002 №37 Про затвердження Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за №402/6690, затверджено відповідні Інструкція та Правила, які визначають підстави для стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів.

Згідно з пунктом 1.5. Правил приймання на підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів (далі - Інструкція) Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (далі - місцеві Правила приймання), у яких установлюються допустимі концентрації (далі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію.

Місцеві Правила приймання згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням Водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України. Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх Підприємств, яким Водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради (пункт 1.6. Правил приймання).

Так, рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.2003 № 167 затверджено "Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м.Запоріжжя", які погоджено Державним управлінням екології та природних ресурсів в Запорізькій області та санітарним лікарем міської СЕС. Згідно з пунктом 1.2. ці Правила є обов'язковими до виконання всіма підприємствами, яким Водоканал надає послуги з водопостачання і водовідведення, розташованими на території Запорізької міської ради.

Водоканал має право контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств; пред'являти Підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні як цих Правил, так і місцевих Правил приймання; здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений з Підприємством заздалегідь відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються. Порядок та періодичність відбору проб визначаються в місцевих Правилах приймання (пункт 2.1. Правил приймання).

Рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 19.11.2009 № 476 внесено зміни до рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.2003 № 167 "Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м.Запоріжжя" у частині додатку № 1 до Правил, затверджено допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються підприємствами у міську систему каналізування у новій редакції.

Згідно з пунктом 7.8 Правил приймання з метою контролю якості стічних вод підприємств Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення допустимих концентрацій (ДК) забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник підприємства-абонента.

При виявленні перевищення ДК забруднень, установлених договором або місцевими Правилами приймання, Водоканал після закінчення аналізу направляє Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) у термін, визначений місцевими Правилами приймання, але не більше 15 днів. Протягом шестимісячного терміну після виявлення перевищення ДК Водоканал згідно з Господарським процесуальним кодексом України направляє Підприємству претензію, до якої додаються: копія акта про відбір проби, копія результатів аналізу стічних вод, розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод (передаються лише ті документи, що відсутні на Підприємстві). У місцевих Правилах приймання конкретизується порядок відбору проб стічних вод на аналіз, порядок їх оформлення, а також порядок проведення аналізу проб (підпункти 7.10, 7.11 Правил приймання).

Допустимі концентрації (ДК) забруднюючих речовин у стічних водах підприємств розробляються згідно Правил приймання з урахуванням фонової концентрації води, що використовується на підприємстві. Дотримання встановлених ДК визначається в КТ на випуску підприємства відповідно до Додатку № 1 до Правил (пункт 5.1 Правил приймання …м.Запоріжжя).

У пункті 7.9 "Правил приймання…м. Запоріжжя" визначений порядок відбору проб. З метою контролю якості стічних вод підприємств Водоканал здійснює плановий відбір разових, а при необхідності, середньодобових проб стічної води в контрольних точках. При відборі проб складається акт відбору проб стічних вод. У випадку виявлення порушення норм скиду забруднюючих речовин у міську каналізацію за результатами вимірювань заповнюється Протокол якості скиду стічних вод. У випадку виявлення перевищення ДК результати основного аналізу, що проводиться Водоканалом, доводяться підприємству телефонограмою в 15-денний термін. При відмові представника підприємства підписати акт, останній підписується представниками Водоканалу з вказівкою П.І.Б. та посади представника підприємства, який відмовився підписати акт.

У Додатку № 1 до "Правил приймання…м. Запоріжжя" (в редакції згідно з рішенням Виконкому Запорізької міської ради від 19.11.2009 № 476) встановлено розмір допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються підприємствами у міську систему каналізування.

Згідно з п. 2.4 Правил приймання підприємства зобов'язані: виконувати в повному обсязі вимоги цих Правил, місцевих Правил приймання та договору на послуги водовідведення, своєчасно оплачувати рахунки Водоканалу за надані послуги; дотримуватись установлених Водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках Підприємства; оплачувати рахунки за скид понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників.

Згідно з пунктом 9.2. "Правил приймання…м. Запоріжжя" при перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин в стічних водах підприємств, що скидаються у систему каналізації, порівняно з встановленими правилами ДК, підприємства зобов'язані провести оплату за скид понаднормативних забруднень Водоканалу, яка нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб.м стічних вод із вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій, об'ємом скинутих понаднормативних забруднень стічних вод та коефіцієнтом кратності.

Період, за який стягується плата за скид підприємством стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій, встановлених разовим аналізом, складає не більше трьох календарних місяців (поточного місяця та двох попередніх місяців). Підвищена плата стягується за весь об'єм стічних вод, скинених підприємством за цей період з даного об'єкту (пункт 9.6. "Правил приймання … м. Запоріжжя").

За встановлених фактичних обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень на весь обсяг стічних вод, що скинуті підприємством у мережу міської каналізації за період липень-вересень 2017 на суму 10075,66 грн. відповідає приписам означених вище Правил та положенням договору.

Судом встановлено, що позивачем за вказаним Актом від 05.09.2017 виставлений відповідачу відповідний рахунок, направлена претензія.

Матеріали справи містять копію телефонограми від 07.09.2017 щодо повідомлення відповідача про результати хімічних аналізів за результатами відібраних проб, а також копію претензії з доказами її направлення, та докази направлення відповідачу копії протоколу якості скиду стічних вод, розрахунку, акту та рахунку на додаткову плату.

Відповідно до статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Зобов'язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Якщо строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги, якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Як передбачає стаття 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у встановлений строк.

Відповідно до частини першої статті 222 Господарського кодексу України, учасники господарських відносин, що порушили майнові права або законні інтереси інших суб'єктів, зобов'язані поновити їх, не чекаючи пред'явлення їм претензії чи звернення до суду.

Доказів виконання зобов'язання й перерахування позивачу заявленої суми або доказів, які спростовують позовні вимоги, відповідач суду не надав.

Щодо посилань відповідача на незаконність розрахунку додаткової плати за понаднормативні забруднення, то суд першої інстанції правильно прийняв до уваги, що зі змісту позову та матеріалів справи вбачається, що при відборі проб, їх аналізу та розрахунку плати позивач керувався "Правилами приймання стічних вод підприємств у системи каналізування м. Запоріжжя". Разом з тим, скасування Правил приймання стічних вод у відомчі системи каналізації населених пунктів України розпорядженням Кабінету Міністрів України № 166-р від 10.03.2017 не свідчить про нечинність місцевих правил приймання стічних вод підприємств, в даному випадку затверджених рішенням Запорізької міської ради № 167 від 29.05.2003, яке є чинним.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (надалі Мінрегіону) від 01.12.2017 № 316 затверджено Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення, які зареєстровано у Мін'юсті 15.01.2018 відповідно за №56/31508 та № 57/31509.

Наказом Мінрегіону № 316 від 01.12.2017 затверджено окремо на державному рівні Порядок і Правила.

Скасування розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 166-р нормативно-правової підстави для затверджених рішенням Запорізької міської ради місцевих правил приймання стічних вод водночас є підставою для здійснення заходів для затвердження нової редакції місцевих правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення відповідно до правил, однак не є підставою для автоматичного їх скасування чи зупинення дії.

На період розроблення нової редакції місцевих правил приймання, якщо якась частина місцевих правил не відповідає вимогам Правил, зокрема в частині порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення, то відповідно до статті 13 1 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення від 18.05.2017 застосовуються положення правил приймання стічних вод, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Таким чином, суд першої інстанції правильно виходив із того, що місцеві правила діють в частині, що не суперечить чинним нормам законодавства.

При цьому суд першої інстанції вірно встановив, що відбір проб стічних вод було проведено 05.09.2017, Правила приймання стічних вод підприємств, затверджені рішенням Виконкому Запорізької міської ради № 167 від 29.05.2003 на час вирішення спору в суді є чинними, та були такими, що не суперечили наказу Мінрегіону від 01.12.2017 № 316 в частині вимог Правил, зокрема в частині порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення, оскільки вказаний наказ Мінрегіону пройшов державну реєстрацію 15.01.2018 та 02.02.2018 набрав чинності, тобто після проведення перевірки.

Щодо доводів відповідача про неналежну якість питної води, що поставлялася йому на виконання умов договору, то колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що посилання відповідача на проведення ДУ "Запорізький ОЛЦ МОЗ України" дослідження питної води відібраної за адресою м. Запоріжжя вул. Каховська 34-А не спростовують обставини зафіксовані Актом відбору проб стічних вод від 05.09.2017, Протоколом якості скиду стічних вод від 07.09.2017, оскільки не стосуються паралельного та арбітражного аналізу стічних вод.

Відповідач перевищення рівня вмісту забруднюючих речовин в його стічних водах не спростував. Зокрема, як вбачається з акту відбору проб стічних вод, який покладений в підставу позову, представник відповідача відмовився від проведення паралельного аналізу.

Згідно з підпунктом 7.9.17. "Правил приймання ...м. Запоріжжя" підприємство має право паралельний аналіз не проводити, якщо воно згодне з результатами основного аналізу.

За викладених обставин, колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції всебічно, повно й об'єктивно розглянув всі обставини справи в їх сукупності і керуючись законом, який регулює спірні правовідносини, дійшов обґрунтованого та правомірного висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 275 та статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування або зміни оскарженого у даній справі судового рішення немає.

Зважаючи на відмову у задоволенні апеляційної скарги, судові витрати на оплату судового збору, понесені позивачем у зв'язку із апеляційним оскарженням, згідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на заявника у скарзі і відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Компаніт" - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 03.09.2018 у справі №908/753/18 - залишити без змін.

Судові витрати у зв'язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Компаніт".

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення її повного тексту з підстав, встановлених пунктом 2 частини третьої статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 25.01.2019.

Головуючий суддя І.М. Подобєд

Суддя Л.П. Широбокова

Суддя Е.В. Орєшкіна

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.01.2019
Оприлюднено25.01.2019
Номер документу79396379
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/753/18

Ухвала від 11.03.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Судовий наказ від 31.01.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Постанова від 21.01.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Подобєд Ігор Миколайович

Ухвала від 19.11.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Подобєд Ігор Миколайович

Ухвала від 29.10.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Подобєд Ігор Миколайович

Рішення від 03.09.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 01.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 26.07.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 12.07.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 01.06.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні