Рішення
від 22.01.2019 по справі 540/2283/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 січня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2283/18

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Попова В.Ф.,

секретар: Мельниченко В.В.,

за участю:

представника позивача - Салтана Р.В.,

представника відповідача - Малюченка С.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Приватного підприємства "Люкс Фрут"

до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

ПП "Люкс Фрут" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДФС), в якому з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) або відмову в такій реєстрації, створеної відповідно до наказу ГУ ДФС від 14.03.2018 № 276, яке оформлене протоколом № 15 від 10 квітня 2018 року про внесення ПП "Люкс Фрут" до "Журналу ризикових платників";

зобов'язати ГУ ДФС виключити ПП "Люкс Фрут" з переліку ризикових платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок".

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що є платником податку на додану вартість. Основним видом діяльності підприємства є оптова торгівля овочами та фруктами. У зв'язку зі здійсненням господарських операцій підприємство у квітні 2018 року відповідно до вимог ПК України направило податкові накладні контролюючому органу для реєстрації їх в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте реєстрацію податкових накладних було зупинено через прийняття рішення про віднесення позивача до ризикових платників податків. Позивач з таким рішенням не погоджується, вважає, що воно перешкоджає здійсненню господарської діяльності підприємства, оскільки автоматично зупиняється реєстрація всіх податкових накладних підприємства в ЄРПН, що створює перешкоди в здійсненні господарських операцій, негативно впливає на ділову репутацію перед контрагентами.

Відповідач позовні вимоги не визнав, посилається на те, що підставою для внесення позивача до Журналу ризикових платників стала наявна в контролюючого органу інформація від оперативного управління. Вважає, що в адміністративному або судовому порядку може бути оскаржено рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, а не рішення про віднесення позивача до ризикових платників податків. В задоволенні позовних вимог просить відмовити.

Вивчивши заяви по суті справи, заслухавши пояснення сторін, дослідивши наявні у справі письмові докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Судом встановлено, що ПП "Люкс Фрут" зареєстроване платником податку на додану вартість 1 липня 2017 року.

10 квітня 2018 року комісія ГУ ДФС прийняла рішення, оформлене протоколом № 15, про внесення ПП "Люкс Фрут" до "Журналу ризикових платників".

Підставою для прийняття зазначеного рішення стала службова записка оперативного управління контролюючого органу, в якій зазначено, що ПП "Люкс Фрут" протягом 2017 - 2018 років здійснює імпорт фруктів на суму біля 12 млн. грн. та подальшу їх реалізацію тільки на адресу ПП "ОЛАН ТРЕЙД", яке в свою чергу реалізує імпортовану продукцію у мережі супермаркетів на території України. В той же самий податковий період ПП "Люкс Фрут" здійснює придбання аналогічної номенклатури товарів у ПП "ОЛАН ТРЕЙД" з відсутністю продажу іншим суб'єктам господарювання. Працівниками оперативного управління здійснювався вихід за податковою адресою підприємства, встановлено чотирьохповерхову офісну будівлю де офіс 511 (офіс позивача) повинен знаходитись на п'ятому поверсі, але приміщення за номером 511 не встановлено. В ході візуального огляду ознак здійснення фінансово-господарської діяльності ПП "Люкс Фрут" не виявлено. Вказані факти можуть свідчити про використання підприємства ПП "Люкс Фрут" у схемах ухилення від сплати податків та формування схемного податкового кредиту суб'єктам реального сектору економіки.

У квітні 2018 року ПП "Люкс Фрут" відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України направило для реєстрації в ЄРПН податкові накладні, а саме: 11 квітня 2018 року податкові накладні від 30.03.2018 № 12, від 02.04.2018 № 1, від 30.03.2018 № 13, 25 квітня 2018 року - від 03.04.2018 № 4, 30 квітня 2018 року - від 05.04.2018 № 5, від 16.04.2018 № 6, від 03.04.2018 № 8.

Після цього, на електронну адресу ПП "Люкс Фрут" надійшли квитанції про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в ЄРПН в кожній з яких зазначено: "Документ доставлено до ДФС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних."

Перевіряючи правомірність оскаржуваного рішення, суд звертає увагу на такі обставини та приписи законодавства.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄДРПН затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Постанова КМУ № 117).

Відповідно до цієї постанови затверджено:

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації;

Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Згідно п. 6 Постанови КМ України № 117 та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДРПН у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Критерії ризиковості платника податку, визначені Державною фіскальною службою України в п. 1.6 листа від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18, відповідно до якого комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть відповідно до Порядку роботи комісій, розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Суд звертає увагу, що в квитанціях про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган зазначає, що податкові накладні відповідають вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку, проте не вказано якому саме критерію.

Лише в ході судового розгляду судом з пояснень відповідача було встановлено, що позивач віднесений до ризикових платників у зв'язку із наявністю податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником, а саме службової записки оперативного управління від 06.04.2018 № 817/21-22-21-08-05, схеми руху сум ПДВ та кількості працюючих осіб на підприємстві (1 особа), про що зазначено у протоколі, яким оформлене оскаржуване рішення.

Дослідивши зазначені документи, суд вважає, що викладені в них обставини суперечать одна одній, а висновки відповідача ґрунтуються на припущеннях.

Так, в службовій записці працівниками оперативного управління ГУ ДФС зазначається, що ПП "Люкс Фрут" протягом 2017 - 2018 років здійснює імпорт фруктів на суму біля 12 млн. грн. та подальшу їх реалізацію тільки на адресу ПП "ОЛАН ТРЕЙД" та в той же самий податковий період ПП "Люкс фрут" здійснює придбання аналогічної номенклатури товарів у ПП "ОЛАН ТРЕЙД" з відсутністю продажу іншим суб'єктам господарювання.

Разом з тим, згідно зі схемою руху сум ПДВ ПП "Люкс Фрут" імпортує товари з Іспанії, Греції, Єгипту, Нідерландів, Польщі, придбаває їх у ПП "ОЛАН ТРЕЙД", ТОВ "ТРЕКСІС" та постачає ПП "ОЛАН ТРЕЙД", ТОВ "Лампочка" та ТОВ "СТВ Плюс".

Таким чином, спростовується висновок відповідача про те, що ПП "Люкс Фрут" здійснює господарські операції лише з одним контрагентом це по-перше. По-друге, здійснення господарських операцій лише з одним контрагентом не може бути підставою для прийняття рішення про віднесення позивача до ризикових.

Що стосується посилання відповідача на те, що при виході за податковою адресою ПП "Люкс Фрут" в ході візуального огляду не встановлено ознак здійснення фінансово-господарської діяльності цим підприємством та відсутності за зазначеною адресою, то суд це відхиляє, оскільки допустимим доказом відсутності юридичної особи за місцезнаходженням є відповідний запис у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, внесений у встановленому законом порядку.

На спростування зазначених відповідачем обставин, позивачем надані суду договір оренди офісного приміщення та викопіровку з технічного паспорту, відповідно до яких будівля є п'ятиповерховою де розташований офіс 511 який орендує позивач.

Крім того, позивач надав суду акт позапланової документальної виїзної перевірки від 18.12.2018 року, проведеної ГУ ДФС Херсонській області, відповідно до якого перевірка була проведена за участю директора та бухгалтера за місцезнаходженням позивача м. Херсон, вул. 9-го Січня, буд. 15, офіс 511.

Таким чином, інформація викладена у службовій записці, що стала підставою для прийняття рішення про віднесення позивача до ризикових не відповідає дійсності і є неправдивою.

Суд вважає, що податкова інформація у такому вигляді як службова записка та складені схеми господарських операцій не можуть бути враховані при прийнятті рішення податковим органом яке потягло за собою зміну порядку реєстрації податкових накладних позивача.

Використану відповідачем зазначену службову інформацію, суд вважає такою, що не відповідає критеріям визначеним ПК України, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

Відповідно до пункту 74.1 статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань (пункт 74.2 цієї статті).

Виходячи із системного тлумачення статей 71, 72, 74 Податкового кодексу України випливає, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла за результатами податкового контролю.

Суд вважає, що використана позивачем інформація у вигляді службової записки та виходячи із її змісту не є податковою інформацією в розумінні ПК України.

Використання суб'єктом владних повноважень зазначеної інформації та прийняття рішення про віднесення позивача до ризикових, з подальшим внесенням до електронної бази ризикових платників податків створює перешкоди для його діяльності у вигляді зміни порядку реєстрації податкових накладних або припинення його прав, породжують для нього юридичні наслідки, а відповідно, порушує права останнього.

Виходячи з викладеного, суд відхиляє обґрунтування відповідача, щодо відсутності у позивача права на оскарження його рішення на цьому етапі, а також на етапі зупинення реєстрації податкових накладних.

Системний аналіз ст. 201.16 ст. 201 ПК України, Постанови КМУ № 117 та затверджених нею Порядків, дає підстави прийти до висновку, що позивач має право на оскарження рішення про включення його до електронного журналу ризикових платників податків, оскільки наявність такого рішення означає в подальшому автоматичне зупинення реєстрації всіх податкових накладних в ЄРПН, незалежно від контрагентів, з подальшим витребовуванням пояснень та первинних документів, що суттєво впливає на його права та обов'язки.

Суд вважає, що обраний позивачем спосіб захисту є правильним.

Таким чином, посилання контролюючого органу на зазначену інформацію відносно позивача та його контрагентів, як податкову інформацію як критерій оцінки ризиковості платників податків в розумінні п. 6 Постанови КМ України № 117 та п. 1.6 листа ДФС України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18, є безпідставним оскільки така інформація не ґрунтується на безпосередньому аналізі первинних документів та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.

За таких обставин суд приходить до висновку про протиправність оскаржуваного рішення та скасовує його.

Керуючись ст.ст. 242 - 246 КАС України,

вирішив :

Позовні вимоги Приватного підприємства "Люкс Фрут" задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Херсонській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, створеної відповідно до наказу Головного управління ДФС у Херсонській області від 14.03.2018 № 276, яке оформлене протоколом № 15 від 10 квітня 2018 року про внесення ПП "Люкс Фрут" (код ЄДРПОУ 41318067) до "Журналу ризикових платників".

Зобов'язати Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, м. Херсон, пр-т Ушакова, 75) виключити ПП "Люкс Фрут" (код ЄДРПОУ 41318067, Херсонська область, м. Херсон, вул. 9 Січня, буд. 15, офіс 511) з переліку ризикових платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (місцезнаходження: просп. Ушакова, 75, м. Херсон, Херсонська обл., 73026, код ЄДРПОУ 39342959) на користь Приватного підприємства "Люкс Фрут" (місцезнаходження: Херсонська область, м. Херсон, вул. 9 Січня, буд. 15, офіс 511, код ЄДРПОУ 41318067) судовий збір у сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн 00 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повне рішення виготовлено 24 січня 2019 р.

Суддя Попов В.Ф.

кат. 111000000

Дата ухвалення рішення22.01.2019
Оприлюднено27.01.2019
Номер документу79402926
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2283/18

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 17.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні