ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2019 рокуЛьвів№ 857/2979/18
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Іщук Л. П.,
суддів - Кухтея Р. В., Онишкевича Т. В.,
за участю секретаря судового засідання - Олійник А. А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року, ухвалене головуючим суддею Недашківською К. М. о 17 год 07 хв. у м. Рівне, у справі № 817/1449/18 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Теплий Млинів до Рівненської міської ради, Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю Рівне Дім Сервіс про визнання протиправними та скасування наказу і рішень,
ВСТАНОВИВ:
25 травня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю Теплий Млинів (далі - ТзОВ Теплий Млинів ) звернулося в суд з адміністративним позовом до Рівненської міської ради, Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання протиправним та скасування наказу Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради від 21 березня 2018 року № 31 Про створення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне ; визнати протиправними та скасувати рішення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , оформлені протоколами засідання від 27 березня 2018 року № 1, від 04 квітня 2018 року № 2, від 11 квітня 2018 року № 3, від 24 квітня 2018 року № 4.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року адміністративний позов задоволено.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради подало апеляційну скаргу, у якій, з покликанням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення та прийняти нове - про відмову в задоволенні позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що судом першої інстанції безпідставно не враховано делеговані повноваження Управління комунальною власністю на проведення конкурсу на право оренди комунального майна та проведення вказаного конкурсу з оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне відповідно до вимог Закону України Про оренду державного та комунального майна , а наявність рекомендацій антимонопольного органу стосовно припинення дій, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції не є безумовним фактом порушення ним антимонопольного законодавства. Також зазначив, що позивачем не обґрунтовано наявності порушеного права прийняттям оскаржуваних наказу та рішень в межах публічно-правових відносин.
В судовому засіданні представники відповідачів та третьої особи підтримали вимоги апеляційної скарги та просили її задовольнити, покликаючись на викладені в ній доводи.
Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти вимог апеляційної скарги, покликаючись на те, що оскаржене рішення ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, просив відмовити в її задоволенні.
Заслухавши доповідь головуючого судді, пояснення учасників справи, які з'явились в судове засідання, проаналізувавши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що рішенням Рівненської міської ради від 26 квітня 2012 року № 1904 затверджено Порядок проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади м. Рівного та надано повноваження щодо проведення конкурсів на право оренди нерухомого майна, що є власністю територіальної громади м. Рівного, Управлінню комунальної власності виконавчого комітету Рівненської міської ради.
22 лютого 2018 року Рівненська міська рада прийняла рішення № 4006 Про затвердження акта оцінки цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне та оголошення про намір передати майно в оренду , згідно з яким затверджено складений станом на 31 жовтня 2017 року акт оцінки цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , що передається в оренду, із сумою 8293000 грн; встановлено строк дії договору оренди 5 років та річну ставку орендної плати в розмірі 2% від вартості об'єкта; зобов'язано управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради розмістити в Рівненському тижневику 7 Днів оголошення про намір передати в оренду цілісний майновий комплекс Житлово-комунального підприємства Перспективне та за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди ухвалити рішення щодо оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне в порядку, визначеному статтею 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна .
Вказану інформацію було опубліковано в Рівненському тижневику 7 Днів від 01 березня 2018 року № 9. Зазначено, що у разі надходження двох і більше заяв на вищезазначений об'єкт оренди буде оголошено конкурс на право укладення договору оренди відповідно до вимог чинного законодавства.
Наказом Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради від 21 березня 2018 року № 31 Про створення конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне створено конкурсну комісію з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне у м. Рівне в складі 13 чоловік.
Згідно з протоколом засідання конкурсної комісії від 27 березня 2018 року № 1 вирішено провести чотири засідання конкурсної комісії з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне ; затверджено план роботи комісії: на першому засіданні - узагальнення інформації та рекомендації для виконавчих органів, на другому та третьому засіданнях - обговорення та затвердження умов проведення конкурсу; доручено управлінню комунальною власністю внести зміни до Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що є власністю територіальної громади м. Рівного, затвердженого рішенням Рівненської міської ради, в порядку, визначеному законодавством, щодо проведення відкритих засідань конкурсної комісії на стадії обговорення та затвердження умов проведення конкурсу на право оренди комунального майна.
Протоколом засідання конкурсної від 04 квітня 2018 року №2 затверджено умови проведення конкурсу.
Відповідно до протоколу засідання конкурсної комісії від 11 квітня 2018 № 3 до умов проведення конкурсу, затверджених на засіданні конкурсної комісії від 04 квітня 2018 року додано додаткові пункти та встановлено термін подачі заяв по 23 квітня 2018 року до 17:15 год.
У виданні 7 Днів від 12 квітня 2018 року № 15 опубліковано оголошення про передачу в оренду на конкурсних засадах цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне та Умови проведення конкурсу.
Протоколом засідання конкурсної комісії від 24 квітня 2018 року № 4 вирішено визнати переможцем конкурсу на право оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне Товариство з обмеженою відповідальністю Рівне дім Сервіс . Підставою для визначення переможця є запропонована найбільша орендна плата при забезпеченні виконання всіх умов конкурсу.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що конкурс щодо оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне проведений з грубими порушеннями норм чинного законодавства, а умови конкурсу є дискримінаційними, чим порушуються права позивача.
Апеляційний суд не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Статтею 55 Конституції України встановлено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб.
Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Статтею 19 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно з частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Звертаючись з позовом до суду в даній справі, позивач вважає, що у зв'язку з вчиненням відповідачами дій з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , порушуються його охоронювані законом права та інтереси, що потребують захисту в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 25 листопада 1997 року № 6-зп Щодо офіційного тлумачення частини другої статті 55 Конституції України та статті 248-2 Цивільного процесуального кодексу України частину другу статті 55 Конституції України необхідно розуміти так, що кожен громадянин України, іноземець, особа без громадянства має гарантоване державою право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, якщо вважають, що ці рішення, дії чи бездіяльність порушують їхні права і свободи або перешкоджають здійсненню цих прав і свобод, а тому потребують правового захисту в суді.
Таким чином, умовою для звернення особи до суду з позовом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб є наявність у позивача переконання в порушенні його прав або свобод.
У випадку відповідного звернення особи, суд повинен розглянути питання щодо наявності порушення права заявника у конкретних правовідносинах і на підставі цього вирішити спір.
Разом з тим, необхідно зазначити, що порушення прав, свобод та інтересів фізичної чи юридичної особи наявне тоді, коли сталися зміни стану її суб'єктивних прав та обов'язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов'язку в публічно-правових відносинах, а відсутність порушеного права є підставою для прийняття судового рішення про відмову в задоволенні позову.
Як встановлено з матеріалів справи, у зв'язку з оголошенням конкурсу з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне ТзОВ Теплий Млинів бажало взяти участь в його проведенні та подало відповідний пакет документів. Оскільки такі документи подані 24 квітня 2018 року, тобто поза межами встановленого строку, конкурсною комісією прийнято рішення про недопущення до участі в конкурсі заяви ТзОВ Теплий Млинів як такої, що подана після завершення прийняття пропозицій, що зафіксовано в протоколі конкурсної комісії від 24 квітня 2018 року № 4.
Вказана обставина позивачем визнається.
Враховуючи викладене, а також те, що позивач несвоєчасно подав заяву з відповідними документами для участі у конкурсі з визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне , апеляційний суд прийшов до висновку про відсутність факту порушення прав та/або охоронюваних законом інтересів позивача в публічно-правових правовідносинах, оскільки оскаржувані рішення Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради не створюють для позивача жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав, не породжують для нього будь-яких обов'язків, а спрямовані лише на визначення орендаря цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне .
Крім цього, апеляційний суд вважає за необхідне зазначити, що порядок передачі в оренду державного та комунального майна фізичним та юридичним особам визначений Законом України Про оренду державного та комунального майна .
Відповідно до статті 5 вказаного Закону орендодавцями є органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном, - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке відповідно належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності.
Згідно з пунктом 31 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.
Враховуючи викладені правові норми, а також рішення Рівненської міської ради від 26 квітня 2012 року № 1904, Управління комунальної власності виконавчого комітету Рівненської міської ради вправі було проводити конкурс на право оренди цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне та бути орендарем щодо цілісних майнових комплексів нерухомого майна, яке перебуває у комунальній власності, а відтак, Управлінню комунальної власності виконавчого комітету Рівненської міської ради належало право на створення конкурсної комісії з визначення орендаря згаданого нерухомого майна.
Також апеляційний суд вважає безпідставними висновки суду першої інстанції про проведення конкурсу з грубим порушенням вимог чинного законодавства, оскільки залишено поза увагою, що опубліковані у виданні 7 Днів Умови проведення конкурсу відповідають тим, що були затверджені на засіданні конкурсної комісії, так як у протоколі № 2 було відкладено розгляд питання про затвердження умови Державна реєстрація та місцезнаходження претендента - м. Рівне , а в протоколі № 3 зафіксовано обговорення цього питання та голосування за його прийняття одноголосно за , однак, помилково не відображено про її затвердження за наслідками засідання.
Щодо невідповідності затвердженої Рівненською міською радою вартості цілісного майнового комплексу Житлово-комунального підприємства Перспективне опублікованій інформації у виданні 7 Днів від 12 квітня 2018 року № 15, то слід зазначити, що таке дійсно мало місце, однак, вказана інформація була уточнена в цьому ж виданні від 19 квітня 2018 року № 16.
Також апеляційний суд вважає підставними доводи скаржника стосовно відсутності дискримінації в частині обмеження можливості взяти участь у конкурсі учасників, які мають досвід роботи у житлово-комунальній сфері, але не зареєстровані в м. Рівне, так як наявність рекомендацій антимонопольного органу щодо припинення дій, якій містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції на підставі звернення ТзОВ Теплий Млинів , не є безумовним фактом порушення антимонопольного законодавства та наявності антиконкурентних дій. Більше того, суд першої інстанцій не врахував, що за результатами розгляду вказаних рекомендацій на виконання вимог статті 46 Закону України Про захист економічної конкуренції Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради подало заперечення, за наслідками чого провадження по справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочиналось , а відтак, ознак антиконкурентності в діях відповідачів не встановлено.
З огляду на вказані обставини, суд вважає, що позовні вимоги ТзОВ Теплий Млинів є безпідставними, необгрунтованими та задоволенню не підлягають.
За наведених обставин, апеляційний суд приходить до висновку, що судом першої інстанції допущено порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до пункту 4 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування оскаржуваного рішення та прийняття нової постанови про відмову в задоволенні позову.
Керуючись статтями 310, 315, 317, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради задовольнити.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року у справі № 817/1449/18 скасувати, а в задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Теплий Млинів до Рівненської міської ради, Управління комунальною власністю виконавчого комітету Рівненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю Рівне Дім Сервіс про визнання протиправними та скасування наказу і рішень - відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.
Головуючий суддя Л. П. Іщук судді Р. В. Кухтей Т. В. Онишкевич Повне судове рішення складено 28 січня 2019 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2019 |
Оприлюднено | 30.01.2019 |
Номер документу | 79439359 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Іщук Лариса Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні