Постанова
від 17.01.2019 по справі 927/658/18
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@nag.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" січня 2019 р. Справа№ 927/658/18

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Остапенка О.М.

суддів: Пантелієнка В.О.

Отрюха Б.В.

за участю секретаря судового засідання: Добродзій Є.В.

у присутності представника боржника - ліквідатора Стук І.М. (особисто)

розглянувши апеляційну скаргу Головного управління державної фіскальної служби у м. Києві на постанову господарського суду Чернігівської області від 08.10.2018 року

у справі № 927/658/18 (суддя Фесюра М.В.)

за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю „ДЕРРІ"

про відкриття провадження у справі про банкрутство

ВСТАНОВИВ:

Постановою господарського суду Чернігівської області від 08.10.2018 року у справі №927/658/18 ТОВ „ДЕРРІ" визнано банкрутом, відкрито відносно нього ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено Стук І.М., вирішено інші процедурні питання.

Не погоджуючись із зазначеною постановою місцевого господарського суду, ГУ ДФС у м.Києві звернулося до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову господарського суду Чернігівської області від 08.10.2018 року у даній справі та прийняти нове рішення, яким провадження у справі припинити, посилаючись на неповне з'ясування судом першої інстанції обставин справи, а також порушення норм матеріального та процесуального права.

Згідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями зазначену апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Остапенко О.М., судді: Отрюх Б.В., Пантелієнко В.О.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 12.11.2018 року апеляційну скаргу ГУ ДФС у м.Києві на постанову господарського суду Чернігівської області від 08.10.2018 року у справі № 927/658/18 залишено без руху та встановлено строк для усунення зазначених в ухвалі недоліків протягом 10 днів з дня отримання відповідної ухвали.

Згідно відомостей, які містяться на зворотньому поштовому повідомленні, уповноважена особа скаржника отримала копію вищезазначеної ухвали суду апеляційної інстанції 15.11.2018 року.

20.11.2018 року, згідно відтиску поштового штемпелю на конверті, тобто у встановлений судом строк, скаржником на виконання ухвали суду від 12.11.2018 року подано докази направлення апеляційної скарги учасникам провадження у справі у відповідності до вимог ст. 258, 259 ГПК України.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 05.12.2018 року вищевказаною колегією суддів відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ГУ ДФС у м. Києві на постанову господарського суду Чернігівської області від 08.10.2018 року у справі № 927/658/18, встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до розгляду на 17.01.2019 року за участю повноважних представників учасників провадження у справі.

У поданому до початку судового засідання через відділ документального забезпечення суду відзиві на апеляційну скаргу ліквідатор боржника просить залишити її без задоволення, а оскаржувану постанову суду першої інстанції - без змін.

Ліквідатор банкрута в судовому засіданні 17.01.2019 року проти вимог скаржника, викладених в апеляційній скарзі заперечував, просив залишити її без задоволення, а оскаржувану постанову суду першої інстанції - без змін.

Представник скаржника в судове засідання не з'явився, причини неявки суд не повідомив. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Клопотань про відкладення розгляду справи не направляв.

У відповідності до ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

17.01.2019 року оголошено вступну та резолютивну частини постанови Північного апеляційного господарського суду у даній справі.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства та заслухавши пояснення ліквідатора, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга ГУ ДФС у м. Києві підлягає задоволенню, а постанова господарського суду Чернігівської області від 08.10.2018 року у справі № 927/658/18 - скасуванню з прийняттям нового рішення про закриття провадження у справі про банкрутство ТОВ „ДЕРРІ", виходячи з наступного.

Згідно зі статтею 270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.

У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Відповідно до ч. 6 ст. 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закону про банкрутство).

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, 04.09.2018 року до господарського суду Чернігівської області надійшла заява Голови ліквідаційної комісії ТОВ „ДЕРРІ" про порушення справи про банкрутство боржника на підставі ст. 95 Закону про банкрутство у зв'язку з відсутність майнових активів та нездатністю останнього задовольнити вимоги кредитора.

В своїй заяві заявник просить суд порушити провадження у справі про банкрутство боржника; визнати боржника банкрутом і відкрити ліквідаційну процедуру; ліквідатором призначити Стук І.М.

Боржник - ТОВ „ДЕРРІ" зареєстроване в якості суб'єкта господарювання 29.08.2017 року, про що у Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесені відомості за №1 068 102 0000 046979. З 29.08.2017 року ТОВ „ДЕРРІ" взято на облік, як платника податків, до ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві.

Керуючись положеннями ЦК України та Статутом боржника, 25.06.2018 року єдиним учасником боржника - компанією „Зондекс ЛТД" було прийнято рішення про припинення діяльності боржника шляхом його ліквідації, встановлено строк заявлення кредиторами вимог - до 27.08.2018 року та призначено головою ліквідаційної комісії боржника Рідзеля А.П.

Згідно статті 209 ГК України, у разі нездатності суб'єкта підприємництва після настання встановленого строку виконати свої грошові зобов'язання перед іншими особами, територіальною громадою або державою інакше як через відновлення його платоспроможності цей суб'єкт (боржник) відповідно до частини четвертої статті 205 цього Кодексу визнається неспроможним.

Згідно вимог ч. ч. 1,3 ст. 110 ЦК України, юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі, у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягнення мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені Законом України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до ч. 1 ст. 95 Закону про банкрутство якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якої прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення. зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Неможливість боржника задовольнити вимоги кредиторів у повному обсязі під час ліквідації боржника не у зв'язку з процедурою банкрутства є ознаками неоплатності боржника та підставою для ініціювання перед господарським судом процедури банкрутства боржника, що ліквідується власником, згідно зі статтею 95 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Особлива процедура, що передбачена ст. 95 Закону про банкрутство (банкрутство боржника, що ліквідується власником), випливає з процедури добровільної ліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасників (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами.

У зв'язку з цим, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника, в порядку ст. 95 Закону про банкрутство, є дотримання вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи.

Такий порядок визначений ст. ст. 105, 110, 111 ЦК України, норми яких містять загальні положення про ліквідацію юридичної особи (суб'єкта господарювання).

При цьому, дотримання вимог у відповідності до ст. 111 ЦК України та сукупність вказаних дій із доданням відповідних доказів їх проведення є підставою для звернення ліквідатора (ліквідаційної комісії) із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку ст. 95 Закону про банкрутство, а докази на підтвердження всіх цих передумов для порушення провадження у справі в порядку даної статті додаються саме на момент звернення боржника із відповідною заявою.

Стаття 104 ЦК України визначає, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Стаття 105 ЦК України визначає, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

У відповідності з ч. ч. 1, 2, 4 ст. 13 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", інформаційна взаємодія між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів у випадках, визначених цією статтею, здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з відповідними державними органами.

Технічний адміністратор Єдиного державного реєстру в день проведення реєстраційної дії забезпечує передачу до інформаційних систем:

- центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує єдину державну податкову політику та державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, - відомостей про проведення такої реєстраційної дії;

- Пенсійного фонду України - відомостей про проведення реєстраційної дії щодо державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, початок проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, державну реєстрацію припинення юридичної особи та підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;

- Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку - відомостей про проведення реєстраційної дії щодо державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, початок проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Відомості з Єдиного державного реєстру про державну реєстрацію припинення юридичної особи та її відокремленого підрозділу, відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації, державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця є підставою для зняття їх з обліку в органах державної статистики, державної фіскальної служби, Пенсійного фонду України та/або вчинення інших дій відповідно до законодавства.

Згідно з п. п. 11.1, 11.5 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011р. №1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011р. за №1562/20300, платник податків зобов'язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов'язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації).

Дані про прийняття рішення щодо припинення юридичних осіб, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу.

У зв'язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання, зокрема, відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи.

Положеннями п.п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України передбачено, що початок процедури припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця є підставою для здійснення документальної позапланової перевірки.

Таким чином, враховуючи викладені вище норми, у платника був відсутній обов'язок повідомлення контролюючих органів за місцем обліку платника про його ліквідацію.

В свою чергу, накази на проведення перевірок від органів доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, в матеріалах справи відсутні.

Згідно з матеріалами справи 26.06.2018 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про рішення власника щодо припинення діяльності товариства шляхом ліквідації, строк для заявлення кредиторами своїх вимог - до 27.08.2018 року, голова комісії з припинення - Стук І.М.

Відповідно до ч.1 статті 111 ЦК України, з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) заявляє вимоги та позови про стягнення заборгованості з боржників юридичної особи.

Відповідно до матеріалів справи, дебіторська заборгованість у ТОВ „ДЕРРІ" відсутня.

Відповідно до ч. 2 статті 111 ЦК України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана повідомити учасників юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, про її участь в інших юридичних особах та/або надати відомості про створені нею господарські товариства, дочірні підприємства.

Судом встановлено, що боржник не є засновником/учасником інших господарських товариств, не створювало дочірні підприємства.

Частиною 3 статті 111 ЦК України передбачено, що під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Так, в матеріалах справи наявні докази звернення голови ліквідаційної комісії ТОВ „ДЕРРІ" до фіскальної служби для отримання довідки з переліком рахунків юридичної особи боржника та відомостей про їх закриття.

За даними Головного управління ДФС у Чернігівській області (лист від 09.08.2018 року №8481/10-25-01-17-02-19), згідно з реєстраційними даними ІС „Податковий блок" станом на 07.08.2018 року підприємство не має відкритих рахунків в банківських установах.

Згідно з нормами ч. 4 ст. 111 ЦК України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб.

У випадках, установлених законом, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юридичної особи, що припиняється.

Так, під час ліквідації ліквідатором 27.06.2018 року проводилась інвентаризація майна боржника, в результаті чого встановлено відсутність майнових активів (наказ про проведення інвентаризації №1 від 26.06.2018 року, протокол інвентаризаційної комісії від 27.06.2018 року).

Також, ліквідатором вживалися заходи щодо розшуку майна боржника шляхом направлення відповідних запитів до реєструючих органів, внаслідок чого була встановлена відсутність у товариства будь - якого майна.

Даний факт підтверджується, зокрема, довідками територіального сервісного центру №7441 Регіонального сервісного центру в Чернігівській області Міністерства внутрішніх справ України від 18.07.2018 року № 31/25/13-3175; Департаменту льотної придатності від 23.07.2018 року №24.219-12498, Управління надання адміністративних послуг від 03.08. 2018 року вих. №1081-05/1/3-18, Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради від 16.07. 2018 року № 01-08/1340; Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві від 18.07. 2018 року №11.0/10786, філії "ГІОЦ" ПАТ "Укрзалізниця" від 19.07. 2018 року №36/2013, Департаменту дозвільних процедур від 16.07. 2018 року №40-302/552-18, Головного сервісного центру МВС України від 17.07. 2018 року №31/11186, Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області від 20.07. 2018 року №01-13-29/5098, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 10.08. 2018 року №10/01/24432.

Крім того, факт відсутності зареєстрованого за ТОВ „ДЕРРІ" нерухомого майна підтверджується також Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, сформованою 26.07.2018 року за №45508515.

Частиною 7 статті 111 ЦК України передбачено, що для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Відповідно до змісту наявної в матеріалах справи Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 23.05.2018 року, боржник - ТОВ „ДЕРРІ" не підлягає постановці на облік в Пенсійному фонді України у зв'язку з прийняттям Закону України від 04.07.2013 року №406-VII „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з проведенням адміністративної реформи". Зазначене свідчить про відсутність обов`язку у боржника подання до фонду визначених законодавством документів.

В свою чергу, судом встановлено, що 30.08.2018 року боржником направлені на адресу ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за 2018 рік, фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва станом на 30.08.2018 року, про що свідчать надані копії опису вкладення до цінного листа та накладної від 30.08.2018 року №1402901079417.

Також на офіційному веб-сайті Державної фіскальної служби України (http://sfs.gov.ua/businesspartner) міститься інформація про те, що станом на 11.09.2018 року щодо платника податків ТОВ „ДЕРРІ" наявна інформація: перебуває на обліку в контролюючому органі як такий, що припиняється; Станом на 08.09.2018 року платник податків не має податкового боргу.

Отже, дані обставини підтверджують обізнаність контролюючого органу про початок процедури припинення юридичної особи - боржника.

За змістом ч. 8 ст. 111 ЦК України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Так, рішенням учасника ТОВ „ДЕРРІ" (протокол загальних зборів від 03.09.2018 року) був затверджений складений головою ліквідаційної комісії проміжний ліквідаційний баланс боржника.

Як вбачається із балансу та розшифровки рядків проміжного ліквідаційного балансу, станом на 03.09.2018 року боржник має поточні зобов'язання в сумі 120 000,00 грн. (кредиторська заборгованість по договору №01/09-17-01-ФОП від 01.09.2017 року).

При цьому, вартість активів товариства становить 0,0 грн.

За даними проміжного ліквідаційного балансу станом на 03.09.2018 року до переліку пред'явлених кредиторами вимог та результату їх розгляду включено вимоги ФОП Данник І.Ю. в сумі 120 000,00 грн.

Враховуючи відсутність майна та коштів у боржника для задоволення вимог кредиторів рішенням учасника ТОВ „ДЕРРІ" від 03.09.2018 року було прийнято рішення про звернення до господарського суду із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство на підставі ст. 95 Закону про банкрутство.

Ухвалою господарського суду Чернігівської області від 24.09.2018 року відкрито провадження у справі про банкрутство ТОВ „ДЕРРІ" за заявою голови ліквідаційної комісії боржника; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів відповідно до ст. 19 Закону про банкрутство; вирішено інші процедурні питання у справі.

Постановою господарського суду Чернігівської області від 08.10.2018 року у справі №927/658/18, серед іншого, визнано ТОВ „ДЕРРІ" банкрутом, відкрито відносно нього ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено голову ліквідаційної комісії Стук І.М.

Визнаючи боржника банкрутом, суд першої інстанції виходив з того, що майна боржника недостатньо для погашення наявної кредиторської заборгованості у розмірі 120 000,00 грн., а головою ліквідаційної комісії належним чином здійснено заходи досудової процедури ліквідації боржника.

Однак колегія суддів не погоджується з даним висновком господарського суду Чернігівської області, оскільки за наслідками перегляду в апеляційному порядку законності винесення оскаржуваної постанови вбачає підстави для задоволення апеляційної скарги, скасування прийнятої постанови та закриття провадження у справі, виходячи з наступного.

Як було зазначено вище, частиною 3 статті 111 ЦК України визначено, що під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

У п. 20.4. Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003 року №492 встановлено, що у разі припинення юридичної особи внаслідок її ліквідації для проведення ліквідаційної процедури використовується один поточний рахунок юридичної особи, що ліквідовується, визначений комісією з припинення (ліквідатором, ліквідаційною комісією тощо).

Закриття інших рахунків, які не використовуються для проведення ліквідаційної процедури, здійснюється ліквідатором (ліквідаційною комісією) на підставі заяви про закриття рахунку, підписаної особою, яка згідно з рішенням учасників юридичної особи, суду або органу, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи, призначена ліквідатором (за умови проведення ідентифікації та верифікації), та копії рішення учасників, суду або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами про ліквідацію юридичної особи, засвідченої нотаріально або органом, який прийняв таке рішення. Додатково подається картка із зразками підписів (додаток 3), засвідчена нотаріально, якщо на рахунку є залишок коштів

Поточний рахунок, який використовувався для проведення ліквідаційної процедури, закривається ліквідатором на підставі його заяви про закриття поточного рахунку.

Разом з тим, як встановлено судом, з листа ГУ ДФС у Чернігівській області від 09.08.2018 року № 8481/10/25-01-17-02-19 вбачається, що згідно реєстраційних даних ІС Податковий блок станом на 07.08.2018 року ТОВ „ДЕРРІ" не має відкритих рахунків в банківський установах.

Вказана інформація також підтверджується відповідним витягом, долученим скаржником до апеляційної скарги.

Таким чином, звертаючись до суду головою ліквідаційної комісії боржника не було дотримано ч. 3 ст. 111 ЦК України щодо залишення відкритим одного поточного рахунку ТОВ „ДЕРРІ" у банківській установі для його використання під час проведення ліквідаційної процедури з метою розрахунків з кредиторами.

Разом з тим, колегія суддів зауважує, що імперативними приписами ч. 4 ст. 11 Закону про банкрутство встановлено додаткову вимогу щодо заяви боржника у разі ініціювання ним провадження у справі про власне банкрутство - обов'язкову наявність у такого заявника майна, достатнього для покриття судових витрат, пов'язаних із здійсненням провадження у справі про банкрутство.

Відповідно до п. 12 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 28.03.2013 року № 01-06/606/2013 „Про Закон України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції Закону України від 22.12.2011 N 4212-VI)" слід мати на увазі, що заява про порушення провадження у справі про банкрутство подається боржником лише за наявності майна, достатнього для покриття судових витрат (частина четверта статті 11 Закону). У визначенні таких витрат слід враховувати необхідність виплати винагороди арбітражному керуючому у мінімальному розмірі не менше ніж за дванадцять місяців його роботи, відшкодування витрат на публікацію оголошень у справі та судового збору, сплаченого кредиторами.

У разі відсутності майна, достатнього для покриття судових витрат, господарський суд повинен повернути заяву боржника про порушення провадження у справі про банкрутство у зв'язку з тим, що заява не відповідає вимогам, зазначеним у Законі.

Зазначеною нормою фактично передбачено обов'язок боржника довести факт наявності у останнього майна, достатнього для покриття судових витрат у справі про банкрутство.

Враховуючи, що призначення голови ліквідаційної комісії (ліквідатора у досудовій процедурі ліквідації) боржника ліквідатором банкрута є правом суду і його призначення можливе лише як виняток, то у разі відхилення судом заяви про призначення голови ліквідаційної комісії ліквідатором банкрута, суд зобов'язаний призначити арбітражного керуючого за допомогою автоматизованої системи, виконання обов'язків якого підлягає оплаті у відповідності до ст. 115 Закону про банкрутство, та, як зазначалось вище, не може бути менше ніж за 12 місяців.

З матеріалів справи також вбачається, що до реєстру вимог кредиторів боржником включено вимоги одного кредитора, а відтак боржником має бути відшкодовано сплату судового збору у разі подання вказаних заяв, із розрахунку два прожиткових мінімуму на одну працездатну особу в розрахунку на місяць.

В той же час, необхідно також враховувати витрати на публікацію оголошень у справі про банкрутство.

Так, згідно матеріалів справи, в ході здійснення ліквідаційної процедури було проведено інвентаризацію активів підприємства та заборгованості боржника, в результаті якої встановлено відсутність у боржника активів та грошових коштів станом на 03.09.2018 року.

Таким чином, на час розгляду вказаної заяви в суді першої інстанції, у боржника відсутні активи для покриття судових витрат у майбутній процедурі банкрутства.

Посилання ліквідатора у відзиві на апеляційну скаргу на наявний в матеріалах справи гарантійний лист представника засновника боржника, як виконання умов ч. 4 ст. 11 Закону про банкрутство, яким останній гарантує виплату коштів на проведення ліквідаційної процедури, оплати послуг ліквідатора, оплати судового збору, колегією суддів відхиляються, оскільки, як було зазначено вище, докази на підтвердження всіх необхідних передумов для порушення провадження у справі в порядку статті 95 Закону про банкрутство додаються саме на момент звернення боржника із відповідною заявою.

Відтак, відсутність у боржника майна, достатнього для покриття судових витрат, виключає можливість здійснення судом провадження у справі про його банкрутство в силу імперативних приписів ч. 4 ст. 11 Закону про банкрутство. (Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 14.03.2018 року у справі № 927/557/17 та постанові Вищого господарського суду України у справі № 915/604/14 від 11.02.2015 року).

За таких обставин, оскільки у боржника відсутні майнові активи, що вбачається із актів проведення інвентаризації, та недостатньо грошових коштів, що підтверджується матеріалами справи, то зазначені обставини виключають можливість у майбутній процедурі банкрутства покрити судові витрати, здійснення яких є обов'язковим для законного перебігу процедури банкрутства підприємства в судовому порядку, з огляду на що провадження у справі про банкрутство ТОВ „ДЕРРІ" порушено безпідставно.

Місцевий господарський суд встановлені судом апеляційної інстанції недоліки залишив поза увагою, чим, в свою чергу, допустився порушень вимог законодавства щодо повного та всебічного розгляду заяви боржника на підставі фактичних обставин справи та наявних у ній доказів.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що Господарський суд Чернігівської області дійшов помилкового висновку про визнання ТОВ „ДЕРРІ" банкрутом за ст. 95 Закону про банкрутство, оскільки, як було встановлено судом апеляційної інстанції, ліквідаційною комісією ТОВ „ДЕРРІ" не дотримано в повному обсязі вимог цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, що є порушенням вимог ст. 95 Закону про банкрутство, з огляду на що оскаржувана постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню, а провадження у справі - закриттю у зв'язку з безпідставним її порушенням.

Керуючись статтями 269, 270, 273, 275, 281-284 Господарського процесуального кодексу України та Законом України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", Київський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Головного управління державної фіскальної служби у м. Києві на постанову господарського суду Чернігівської області від 08.10.2018 року у справі № 927/658/18 задовольнити.

2. Постанову господарського суду Чернігівської області від 08.10.2018 року у справі № 927/658/18 скасувати.

3. Прийняти нове рішення, яким провадження у справі № 927/658/18 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю „ДЕРРІ" закрити.

4. Копію постанови суду надіслати учасникам провадження у справі та державному реєстратору за місцезнаходженням боржника.

5. Справу повернути до господарського суду Чернігівської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку.

Повний текст постанови підписано 28.01.2019 року.

Головуючий суддя О.М. Остапенко

Судді В.О. Пантелієнко

Б.В. Отрюх

Дата ухвалення рішення17.01.2019
Оприлюднено30.01.2019
Номер документу79457706
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/658/18

Постанова від 17.01.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Остапенко О.М.

Ухвала від 05.12.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Остапенко О.М.

Ухвала від 12.11.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Остапенко О.М.

Ухвала від 22.10.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Постанова від 08.10.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 24.09.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 07.09.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні