ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@nag.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" січня 2019 р. Справа№ 925/411/18
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Чорногуза М.Г.
суддів: Хрипуна О.О.
Агрикової О.В.
секретар судового засідання: Михайленко С.О.
за участю представників сторін:
від позивача: Служавий В.В., - директор
від відповідача: Тарасенко Ю.М. довіреність № 0-23-0.6-119/62-18 від 28.12.18
розглянувши матеріали апеляційної скарги Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області
на рішення Господарського суду Черкаської області від 20 серпня 2018 року (повний текст складено 31.08.2018 р.)
у справі № 925/411/18 (суддя Чевгуз О.В. )
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка"
до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області
про визнання додаткових угод до договорів оренди землі укладеними, -
в с т а н о в и в :
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка" звернулось до Господарського суду Черкаської області з позовною заявою про визнання додаткових угод до договорів оренди землі укладеними (а.с.4-13).
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 20 серпня 2018 року у справі № 925/411/18 позовні вимоги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка" до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання укладеними додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки №4927 від 16.12.2011, додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки №4943 від 16.12.2011, додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки №4951 від 16.12.2011, додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки №4935 від 16.12.2011, додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки №4939 від 16.12.2011, додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки №4931 від 16.12.2011 задоволено повністю (а.с. 208-223).
07 грудня 2018 року Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на рішення Господарського суду Черкаської області від 20 серпня 2018 року у справі №925/411/18, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та винести нове рішення, яким відмовити повністю у задоволенні позовних вимог.
Згідно протоколу передачі судової справи раніше визначеному головуючому судді (судді доповідачу) від 17 грудня 2018 року, справа №925/411/18 передана головуючому судді Чорногуз М.Г.
Згідно протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів від 17 грудня 2018 року, для розгляду апеляційної скарги Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення Господарського суду Черкаської області від 20 серпня 2018 року у судовій справі № 925/411/18 визначено колегію суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя - Чорногуз М.Г., судді - Агрикова О.В., Хрипун О.О.
21 грудня 2018 року ухвалою Північного апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Чорногуз М.Г., судді - Агрикова О.В., Хрипун О.О.) відкрито апеляційне провадження у справі № 925/411/18, розгляд апеляційної скарги Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення Господарського суду Черкаської області від 20 серпня 2018 року у справі № 925/411/18 призначено на 22 січня 2019 року.
14 січня 2019 року від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу.
У судовому засіданні 22 січня 2019 року представник Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області надав пояснення, в яких підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити, оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Представник Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка" у судовому засіданні 22 січня 2019 року надав пояснення, в яких заперечував проти доводів апеляційної скарги та просив залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Згідно з ч. 1 ст. 270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.
У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального і матеріального права встановила наступне.
16 грудня 2011 року між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка" (далі - позивач), як орендарем та Христинівською районною державною адміністрацією, як орендодавцем укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір №4939), який посвідчено приватним нотаріусом та зареєстровано у реєстрі за №4939 , за змістом п.п. 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в с. Заячківка, вул. Леніна, №36, Христинівського р-ну, Черкаської обл., на підставі розпорядження Христинівської райдержадміністрації від 22.11.2011 р. №227 "Про надання в оренду земель". В оренду передається земельна ділянка (кадастровий №7124682000:02:003:0041) загальною площею 0,6934 га (т.І, а.с. 21-24).
За змістом п. 3 Договору №4939 на земельній ділянці розміщений комплекс, АЗС, що належить Орендарю на підставі свідоцтва про право власності серія ЯЯЯ №116680 виданого виконкомом Заячківської сільської ради такого р-ну., Черкаської обл. 01.06.2010 р.
Відповідно до п. 5 Договору №4939 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 37840 гри. (розрахунок проведений Христинівською райдержадміністрацією станом на 16.12.2011 р.)
Відповідно до п. 9 №4939 орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 1702,80 гри. в рік.
16 грудня 2011 року між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка" (далі - позивач), як орендарем та Христинівською районною державною адміністрацією, як орендодавцем укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір №4939), який посвідчено приватним нотаріусом та зареєстровано у реєстрі за №4943, за змістом п.п. 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в с. Заячківка, вул. Леніна, №34, Христинівського р-ну, Черкаської обл., на підставі розпорядження Христинівської райдержадміністрації від 22.11.2011 р. №227 "Про надання в оренду земель". В оренду передається земельна ділянка (кадастровий №7124682000:02:003:0039) загальною площею 0,2537 га (т.І, а.с. 25-30).
За змістом п. 3 Договору №4943 на земельній ділянці розміщена нежитлова будівля, що належить Орендарю на підставі свідоцтва про право власності серія ЯЯЯ №116679 виданого виконкомом Заячківської сільської ради такого р-ну., Черкаської обл. 01.06.2010 р.
Відповідно до п. 5 Договору №4943 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 14086 гри. (розрахунок проведений Христинівською райдержадміністрацією станом на 16.12.2011 р.)
Відповідно до п. 9 №4943 орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 633,87 гри. в рік.
16 грудня 2011 року між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка", як орендарем та Христинівською районною державною адміністрацією, як орендодавцем укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір №4931), який посвідчено приватним нотаріусом та зареєстровано у реєстрі за №4943, за змістом п.п. 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в с. Заячківка, вул. Свердлова, 9-А Христинівського р-ну, Черкаської обл., на підставі розпорядження Христинівської райдержадміністрації від 22.11.2011 р. №227 "Про надання в оренду земель". В оренду передається земельна ділянка (кадастровий №7124682000:02:003:0052) загальною площею 0,6124 га. (т.І, а.с. 31-34).
За змістом п. 3 Договору №4931 на земельній ділянці розміщений комплекс, автопарк, що належить Орендарю на підставі свідоцтва про право власності серія ЯЯЯ №116677 виданого виконкомом Заячківської сільської ради такого р-ну., Черкаської обл. 01.06.2010 р.
Відповідно до п. 5 Договору №4931 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 31095гри. (розрахунок проведений Христинівською райдержадміністрацією станом на 16.12.2011 р.)
Відповідно до п. 9 №4931 орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 1399,28 гри. в рік.
16 грудня 2011 року між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка", як орендарем та Христинівською районною державною адміністрацією, як орендодавцем укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір №4951), який посвідчено приватним нотаріусом та зареєстровано у реєстрі за №4943, за змістом п.п. 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в с. Заячківка, вул. Леніна, 37, Христинівського р-ну, Черкаської обл., на підставі розпорядження Христинівської райдержадміністрації від 22.11.2011 р. №227 "Про надання в оренду земель". В оренду передається земельна ділянка (кадастровий №7124682000:02:003:0051) загальною площею 2,2593 га. (т.І, а.с. 35-38).
За змістом п. 3 Договору №4951 на земельній ділянці розміщений комплекс, господарський двір, що належить Орендарю на підставі свідоцтва про право власності серія ЯЯЯ №116683 виданого виконкомом Заячківської сільської ради такого р-ну., Черкаської обл. 01.06.2010 р.
Відповідно до п. 5 Договору №4951 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 113646 гри. (розрахунок проведений Христинівською райдержадміністрацією станом на 16.12.2011 р.)
Відповідно до п. 9 №4951орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 5114,07 гри. в рік.
16 грудня 2011 року між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка", як орендарем та Христинівською районною державною адміністрацією, як орендодавцем укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір №4935), який посвідчено приватним нотаріусом та зареєстровано у реєстрі за №4943, за змістом п.п. 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в с. Заячківка, вул. Леніна, 37, Христинівського р-ну, Черкаської обл., на підставі розпорядження Христинівської райдержадміністрації від 22.11.2011 р. №227 "Про надання в оренду земель". В оренду передається земельна ділянка (кадастровий №7124682000:02:003:0040) загальною площею 2,7044 га. (т.І, а.с. 39-42).
За змістом п. 3 Договору №4935 на земельній ділянці розміщений комплекс, тракторна бригада, що належить Орендарю на підставі свідоцтва про право власності серія ЯЯЯ №116684 виданого виконкомом Заячківської сільської ради такого р-ну., Черкаської обл. 01.06.2010 р.
Відповідно до п. 5 Договору №4935 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 138601 гри. (розрахунок проведений Христинівською райдержадміністрацією станом на 16.12.2011 р.)
Відповідно до п. 9 №4935 орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 6237,05 гри. в рік.
16 грудня 2011 року між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Заячківка", як орендарем та Христинівською районною державною адміністрацією, як орендодавцем укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір №4927), який посвідчено приватним нотаріусом та зареєстровано у реєстрі за №4943, за змістом п.п. 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в с. Заячківка, вул. Леніна, 37, Христинівського р-ну, Черкаської обл., на підставі розпорядження Христинівської райдержадміністрації від 22.11.2011 р. №227 "Про надання в оренду земель". В оренду передається земельна ділянка (кадастровий №7124682000:02:003:0050) загальною площею 12,3223 га. (т.І, а.с. 43-46).
За змістом п. 3 Договору №4927 на земельній ділянці розміщений комплекс, тракторна бригада, що належить Орендарю на підставі свідоцтва про право власності серія ЯЯЯ №116685 виданого виконкомом Заячківської сільської ради такого р-ну., Черкаської обл. 01.06.2010 р.
Відповідно до п. 5 Договору №4927 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 631522 гри. (розрахунок проведений Христинівською райдержадміністрацією станом на 16.12.2011 р.)
Відповідно до п. 9 №4927 орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 28418,50 гри. в рік.
Відповідно до розрахунків розміру орендної плати за земельні ділянки, грошова оцінка яких проведена станом на 16.12.2011 р. для розрахунку орендної плати прийнято 4,5% нормативної грошової оцінки землі.
Договори оренди землі були зареєстровані у Державному реєстрі земель від 24.02.2012.
Пунктом 8 Договорів передбачено, що після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до п. 36 Договорів зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Листами від 28.09.2017 р. за вих. №101/2017, №102/2017, №103/2017, №104/2017, №105/2017, №106/2017 виходячи з того, що строк укладених договорів закінчується, керуючись п. 8 укладених договорів та ст. 33 Закону України "Про оренду землі" орендар повідомив Головного управління Держземагенства у Черкаській області (далі - відповідач) про свій намір скористатись переважним правом на укладення договорів оренди землі на новий строк (поновлення договорів оренди) та направив проекти додаткових угод про поновлення договорів оренди землі (т.І, а.с. 47-52).
Відповідно до умов вказаних додаткових угоди було змінено орендодавця та запропоновано продовжити дію Договорів оренди "ще на 6 років" (т.І, а.с. 53-58).
Відповідач листом від 01.11.2017 №9458/2-17 (щодо земельної ділянки площею 2,2593 га), №9459/2-17 (щодо земельної ділянки площею 13,3223 га), №9473/2-17 (щодо земельної ділянки площею 0,2537 га), №9460/2-17 (щодо земельної ділянки площею 2,7044 га) повідомив про неможливість поновлення договору з огляду на невідповідність запропонованого терміну (6 років) положенням ст. 19 Закону України "Про оренду землі", не зазначенням у проекті договору нормативної грошової оцінки землі з урахуванням коефіцієнта індексації, що унеможливлює правильне встановлення орендної плати та не зазначення інформації про розмір відсоткової ставки по платі за земельну ділянку, а також відсутність витягу нормативної грошової оцінки земельної ділянки, рішення районної ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, довідки про відсутність заборгованості по орендній платі, агрохімічний паспорт та витяг з ДЗК (т.І, а.с. 59-60, 63-64, 65-66, 67-68).
Листом 02.11.2017 №9472/2-17 (щодо земельної ділянки площею 0,6934 га), №9471/2-17 (щодо земельної ділянки площею 0,6124 га), відповідач повідомив позивача про неможливість позитивного рішення щодо продовження терміну дії щодо вказаних у клопотаннях договорів з огляду на те, що згідно поданих позивачем документів на земельних ділянках знаходяться комплекси "АЗС" та "автопарк", що не відноситься до земель сільськогосподарського призначення (т.І, 61, ).
Листами від 12.01.2018 позивач надіслав Відповідачу документи, які запитувалися відповідачем (т.І, а.с. 71-143).
Позовні вимоги мотивовані з огляду на те, що відповідач не прийняв рішення щодо поновлення договору оренди, не уклав додаткових угод, що були надіслані позивачем з урахуванням раніше висловлених пропозицій та зауважень відповідача та протягом місяця після закінчення строку договорів оренди не направив листів-заперечення щодо поновлення договорів оренди землі.
Апеляційну скаргу мотивовано тим, що на думку відповідача у долучених позивачем додаткових угодах відсутні істотні умови договору оренди землі, зокрема об'єкт оренди і розмір орендної плати. При цьому, за доводами відповідача, позивач не звертався до нього з додатковими угодами, в редакції, позовної заяви, у зв'язку з чим відсутній спір з даного приводу, що є суттєвим та залишилося поза увагою суду. Крім того відповідач посилається на те, що: позивачем не було виконано розпорядження Христинівської РДА № 36, яким йому надавався трьохмісячний термін на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка є основою для визначення розміру орендної плати; сторони не дійшли згоди змінити умови Договору на бажаних для позивача умовах, а тому позивач втратив переважне право на поновлення Договору на підставі статті 33 Закону і поновлення Договору не відбулося.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач, заперечуючи проти викладених у ній доводів зазначає, що протягом місяця після закінчення договорів оренди землі відповідач не надсилав позивачеві листи-заперечення щодо поновлення договорів оренди землі. Дана обставина не заперечується Відповідачем. Заперечуючи доводи апеляційної скарги про те, що визнання судом укладеними додаткових угод без їх підписання відповідачем є порушенням дискреційних повноважень Відповідача, позивач посилається на ст. 764 ЦК України, ч.ч. 4, 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", ч.ч.4,5 ст. 188 ГК України та те, що процедура поновлення договорів оренди землі оренди землі передбачає можливість поновлення таких договорів оренди землі в автоматичному порядку, а ухиляння відповідача від укладення додаткових угод не позбавляє позивача можливості захистити свої права шляхом визнання укладеними таких додаткових угод.
З'ясувавши обставини справи та здійснивши перевірку їх доказами з урахуванням доводів сторін, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до статті 13 ЗУ "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ст. 15 ЗУ "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Частиною четвертою статті 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Договори оренди землі, з позовом про визнання укладеними додаткових угод до яких звернувся орендар, укладені на підставі розпорядження Христинівської райдержадміністрації від 22.11.2011 р. №227 "Про надання в оренду земель" з орендодавцем - Христинівською районною державною адміністрацією.
З 01.01.2013 повноваження щодо передачі у власність або у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності згідно з ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України в редакції Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" перейшли від районних державних адміністрацій до Центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.
Наказом від 25.01.2013 №40 Міністерство аграрної політики України затвердило зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях, згідно з п. 4. 32 якого, Головні управління Держземагенства в областях наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.
Відповідно до п. 2 та п. 5 ч. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру": утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області; реорганізовані територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держземагенства у Черкаській області шляхом його приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області; встановлено, що територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.
25 квітня 2015 року проведено державну реєстрацію Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Наказом Держгеокадастру України від 26.05.2015 №84 "Про питання діяльності Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області" погоджена можливість забезпечення здійснення покладених на Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області функцій і повноважень Головного управління Держземагенства у Черкаській області, що припиняється.
Таким чином, з 26.05.2015 внаслідок реорганізації Головного управління Держземагенства у Черкаській області його повноваження перейшли до правонаступника - Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
Як вбачається із матеріалів справи, земельні ділянки, які є предметом Договорів оренди, розташовані в с. Заячківка, Христинівського р-ну, Черкаської обл., належить до категорії земель сільськогосподарського призначення державної форми власності , а тому повноваження по розпорядженню такою земельною ділянкою відноситься до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області.
Відповідно до ст. 764 ЦК України Якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.
Наймач, який належно виконує свої обов'язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк (ч. 1 ст. 777 ЦК України).
У правовій позиції Верховного Суду України, викладеній у постанові від 25.02.2015 у справі № 6-219цс14 визначено, що стаття 33 Закону України "Про оренду землі" фактично об'єднує два випадки пролонгації договору оренди, а саме: для застосування частини першої статті 33 цього Закону та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди землі необхідні такі юридичні факти: орендар належно виконує свої обов'язки за договором, орендар до закінчення строку дії договору повідомив орендодавця в установлені строки про свій намір скористатись переважним правом укладення договору на новий строк, до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди, орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень та своє рішення; для поновлення договору оренди землі з підстав, які передбачені частиною шостою статті 33 Закону України "Про оренду землі" необхідна наявність таких юридичних фактів: орендар продовжує користуватись виділеною земельною ділянкою, орендар належно виконує свої обов'язки за договором, відсутнє письмове повідомлення орендодавця про відмову в поновленні договору оренди.
Щодо поновлення договорів оренди землі судова практика є усталеною, що підтверджується постановами Верховного суду України та Верховного Суду, зокрема постанови від 25 лютого 2015 року у справі № 6-219цс14, від 09 лютого 2018 року у справі 912/555/17.
Як свідчать матеріали справи, позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з листами від 28.09.2017 р. за вих. №101/2017, №102/2017, №103/2017, №104/2017, №105/2017, №106/2017, які були обґрунтовані тим, що строк дії договорі закінчується та у яких з посиланням на п. 8 укладених договорів та ст. 33 Закону України "Про оренду землі" орендар повідомив Головного управління Держземагенства у Черкаській області про свій намір скористатись переважним правом на укладення договорів оренди землі на новий строк (поновлення договорів оренди) та направив проекти додаткових угод про поновлення договорів оренди землі, які передбачала поновлення терміну дії Договору на тих самих умовах та на той самий строк (т.І, а.с. 47-52).
Відповідач листом від 01.11.2017 №9458/2-17 (щодо земельної ділянки площею 2,2593 га), №9459/2-17 (щодо земельної ділянки площею 13,3223 га), №9473/2-17 (щодо земельної ділянки площею 0,2537 га), №9460/2-17 (щодо земельної ділянки площею 2,7044 га) повідомив про неможливість поновлення договору з огляду на невідповідність запропонованого терміну (6 років) положенням ст. 19 Закону України "Про оренду землі", не зазначенням у проекті договору нормативної грошової оцінки землі з урахуванням коефіцієнта індексації, що на його думку унеможливлює правильне встановлення орендної плати та не зазначення інформації про розмір відсоткової ставки по платі за земельну ділянку, а також відсутність витягу нормативної грошової оцінки земельної ділянки, рішення районної ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, довідки про відсутність заборгованості по орендній платі, агрохімічний паспорт та витяг з ДЗК (т.І, а.с. 59-60, 63-64, 65-66, 67-68), а листами 02.11.2017 №9472/2-17 (щодо земельної ділянки площею 0,6934 га), №9471/2-17 (щодо земельної ділянки площею 0,6124 га), відповідач повідомив позивача про неможливість позитивного рішення щодо продовження терміну дії щодо вказаних у клопотаннях договорів з огляду на те, що згідно поданих позивачем документів на земельних ділянках знаходяться комплекси "АЗС" та "автопарк", що не відноситься на його думку до земель сільськогосподарського призначення (т.І, а.с. 61).
Листами від 12.01.2018 позивач надіслав відповідачу документи, які запитувалися відповідачем, або їх аналоги (акти обстеження земельної ділянки, витяг з технічного паспорту на майно, довідки про відсутність заборгованості, договори на проведення робіт (щодо визначення нормативного грошової оцінки), витяги з державного земельного кадастру), проекти додаткових угод з урахуванням пропозицій відповідача. Зокрема, щодо земельних ділянок під Автопарком та АЗС були надані витяги з Державного земельного кадастру, в яких зазначається, що вони віднесені до категорії "землі сільськогосподарського призначення". Крім того позивач зазначив про відсутність підстав для виготовлення агрохімічного паспорту на земельні ділянки з посиланням на п. 1.4 Порядку ведення агрохімічного паспорту поля, земельної ділянки, затвердженого наказом Мінагрополітики України від 11.10.2011 р. №536, (т.І, а.с. 71-143).
Враховуючи викладене, позивач дотримався процедури повідомлення орендодавця про намір скористатися переважним правом на укладення договору на новий строк, надав проекти додаткових угод до договорів оренди та зазначив у них умови, аналогічні умовам, викладеним у договорах оренди з урахуванням законодавчо обґрунтованих пропозицій відповідача.
При цьому, орендар належно виконує свої обов'язки за договором; орендар до закінчення строку дії договору повідомив орендодавця в установлені строки про свій намір скористатися переважним правом на укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив про наявність заперечень щодо поновлення договору та своє рішення, тому у позивача наявне переважне право на поновлення договору оренди землі на новий строк.
Натомість відповідач, у визначений законом строк відповіді на вказані листи не надав, як не надав позивачу і повідомлення про відмову в укладенні додаткових угод про продовження договорів оренди на новий строк.
Посилання відповідача у апеляційній скарзі на те, що ним, листами від 06.02.2018 р. (т.І, а.с. 156, 159, 162) направлялись заперечення щодо запропонованих листами від 12.01.2018 р. редакцій додаткових угодо до договорів оренди до уваги колегії суддів не приймаються з огляду на відсутність доказів направлення таких листі позивачу до закінчення строку дії вказаних договорів (24.02.2018). доказів висловлення заперечень щодо запропонованих редакцій додаткових угод у інший визначений законом спосіб - матеріали справи не містять.
Отже, саме відповідач не надав відповідь позивачу на його лист-повідомлення в місячний строк, встановлений частиною 5 статті 33 Закону, що спростовує доводи відповідача про те, що сторонами не було досягнуто згоди щодо істотних умов договору оренди земельної ділянки, тому позивачем втрачене переважне право на укладення договору оренди землі в порядку, передбаченому ст.33 Закону України "Про оренду землі".
За таких обставин колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що позивач належними та допустимими доказами довів порушення відповідачем його права, що стосовно позивача може бути застосована ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" для поновлення договору оренди на тих же умовах і на той же строк.
Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Тобто, положеннями вказаної статті визначено, що граничний термін періоду у який проводиться нормативна грошова оцінка землі складає 7 років.
У пункті 5 кожного з договорів оренди землі, додаткові угоди до яких просить визнати укладеними позивач, зазначена нормативна грошова оцінка землі станом на 16.12.2011 р.
Крім того у п. 10 Договорів оренди вказано, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Отже станом, як на момент звернення до відповідача з листами, так і на момент прийняття оскаржуваного рішення судом першої інстанції, визначена у договорі нормативна грошова оцінка була чинною (до 16.12.2018 р.), а договори встановлювали порядок індексації орендної плати, а тому доводи апелянта про недосягнення сторонами згоди щодо розміру орендної плати з огляду на не зазначення у додаткових угодах нормативної грошової оцінки та індексації колегія суддів вража безпідставними.
Крім того, у постанові Верховного Суду від 10.09.2018 у справі № 920/739/17 викладено висновок відповідно до якого: " оскільки нормативна грошова оцінка земель - основа для визначення розміру орендної плати, її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати в процесі узгодження з орендарем, усіх істотних умов договору, а не підставою для відмови у поновленні договору оренди саме через ненадання витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, натомість у листі-повідомленні відповідач неправомірно послався на необхідність надання додаткових документів, не зазначаючи конкретних підстав для відмови у поновленні договору оренди земельної ділянки ."
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону України "Про оренду землі" при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.
Разом з тим, Договори оренди земельних ділянок, зареєстровані у реєстрі за №4939 (земельна ділянка кадастровий №7124682000:02:003:0041) та за №4943 (земельна ділянка кадастровий №7124682000:02:003:0052), додаткові угоди до яких просить визнати укладеними позивач на тих же умовах та на той самий строк (6 років), про що позивача повідомлялось листами №102/2017 та №12/2018, а також №104/2017 та №13/2018 містять визначення, що за ними передаються в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення, без визначення конкретної мети їх використання, з огляду на що посилання відповідача на неможливість ним укладення додаткових угод до договорів оренди вказаних земельних ділянок на визначений позивачем строк, який відрізняється від встановленого законодавством строку є безпідставним.
При цьому враховуючи наявність кадастрових номерів земельних ділянок у договорах оренди, додаткові договором до яких просить визнати укладеними позивач, доводи відповідача щодо необхідності зазначення у цих документах кадастрових номерів є безпідставними.
При цьому додаткові угоди, що викладені у позовній заяві відповідають тим, що направлялись відповідачу листами від 12.01.2018 р.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
При цьому, колегія суддів зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін (рішення Суду у справі Трофимчук проти України no. 4241/03 від 28.10.2010), а також те, що суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Враховуючи викладене, рішення Господарського суду Черкаської області від 20 серпня 2018 року у судовій справі № 925/411/18 підлягає залишенню без змін.
Апеляційна скарга Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення Господарського суду Черкаської області від 20 серпня 2018 року у судовій справі № 925/411/18 задоволенню не підлягає.
Судові витрати у вигляді судового збору за розгляд апеляційної скарги, згідно ч. 1 ст. 129 ГПК України покласти на апелянта.
Керуючись ст.ст. 129, 255, 269, 270, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст.ст. 276, 282, 284 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на рішення Господарського суду Черкаської області від 20 серпня 2018 року у судовій справі № 925/411/18 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 20 серпня 2018 року у судовій справі № 925/411/18 залишити без змін.
3. Судові витрати, у вигляді витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги, покласти на Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області.
4. Справу №925/411/18 повернути до Господарського суду Черкаської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст.ст. 287- 289 ГПК України.
Головуючий суддя М.Г. Чорногуз
Судді О.О. Хрипун
О.В. Агрикова
Дата складення повного тексту - 24.01.2019 р.
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2019 |
Оприлюднено | 30.01.2019 |
Номер документу | 79457740 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Чорногуз М.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні