Постанова
від 30.01.2019 по справі 0540/8357/18-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2019 року справа №0540/8357/18-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів: Казначеєва Е.Г., Міронова Г.М., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 листопада 2018 року у справі № 0540/8357/18-а (головуючий І інстанції Буряк І. В., повний текст складено 12 листопада 2018 року у приміщенні суду вул. Добровольського, 1, м. Слов'янськ Донецької області) за позовом ОСОБА_2 до Костянтинівсько-Дружківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області, третя особа: Державне підприємство Торезантрацит в особі шахтоуправління ім. Лутугіна про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

В вересні 2018 року ОСОБА_2 (далі-позивач, ОСОБА_2) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Костянтинівсько-Дружківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (далі-відповідач, пенсійний орган), третя особа Державне підприємство Торезантрацит в особі шахтоуправління ім. Лутугіна, в якому просив:

- визнати рішення Костянтинівсько-Дружківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 15 серпня 2018 року щодо відмови у перерахунку пенсії за віком з урахуванням заробітної плати за період роботи з січня 1991 року по грудень 1995 року включно, згідно довідки № 17 від 20 лютого 2014 року- незаконним;

- зобов'язати Костянтинівсько-Дружківське об'єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області здійснити мені - ОСОБА_2 перерахунок пенсії з 03 травня 2017 року з урахуванням заробітної плати за період роботи з січня 1991 року по грудень 1995 року включно, згідно довідки № 17 від 20 лютого 2014 року Шахтоуправління ім. Лутугіна Державного підприємства Торезантрацит .

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 12 листопада 2018 року у задоволенні позовних вимог-відмовлено. Відмовляючи у задоволенні позову, суд виходив з того, що підприємство яким видано довідку, розташовано не території, яка не підконтрольна українській владі і у відповідача відсутня можливість перевірки обґрунтованості видачі вказаної довідки.

Позивач не погодився з вказаним рішенням суду та подав апеляційну скаргу в якій послався на порушення норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 листопада 2018 року та прийняти нове судове рішення яким задовольнити позов у повному обсязі. В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначив, що при зверненні до Костянтинівсько-Дружківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області із заявою про перерахунок пенсії за віком було подано необхідні документи, зокрема, довідку про заробітну плату № 17 від 20 лютого 2014 року видану Шахтоуправлінням ім. Лутугіна ДП Торезантрацит , яку відповідачем було безпідставно не враховано. Вважає, що право особи на пенсійне забезпечення не може ставитись в залежність від можливості здійснити перевірку пенсійним фондом.

Сторони в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до приписів статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Згідно вимог частин 1, 2 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Суд, заслухав суддю - доповідача, перевірив матеріали справи, обговорив доводи апеляційної скарги встановив наступне.

Позивач - ОСОБА_2, перебуває на обліку Костянтинівсько-Дружківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області як отримувач пенсії за віком призначеної відповідно до п. а ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення з 31.03.2017 року.

Згідно із копією довідки від 11.11.2014 року № 1425000913 про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції виданої Управлінням соціального захисту населення Костянтинівської міської ради, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 є внутрішньо переміщеною особою, з 01.11.2014 року фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 10).

03.05.2018 року ОСОБА_2 звернувся до пенсійного органу із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням довідки про заробітну плату з урахуванням довідки про заробітну плату від 20.02.2014 року № 17 за 60 місяців за період з 01.01.1991 року по 31.12.1995 року, що видана відокремленим підрозділом Шахтоуправління Л.І. Лутугіна Державного підприємства Торезантрацит .

Рішенням від 15.08.2018 року Костянтинівсько-Дружківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області відмовило позивачу в проведенні перерахунку з урахуванням заробітку зазначеного у довідці. Підставою відмови зазначено неможливість підтвердження довідки первинними документами, у зв'язку із тим, що первинні документи на підставі, яких її видано знаходяться за адресою: м. Донецьк, вул. Молодих Шахтарів, 8 а. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р м. Донецьк належить до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (а.с. 11).

Встановлені обставини підтверджені матеріалами справи і не є спірними.

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, які регулюють спірні правовідносини, суд вважає апеляційну скаргу такою, що підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Згідно з частинами 1 - 2 статті 4 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України від 15 квітня 2014 року № 1207-VII (далі-Закон № 1207-VII) на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим перетину меж тимчасово окупованої території, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території.

На підставі частини 1 статті 17 Закону № 1207-VII передбачено, що у разі порушення положень цього Закону державні органи України застосовують механізми, передбачені Законами України та нормами міжнародного права, з метою захисту миру, безпеки, прав, свобод і законних інтересів громадян України, які перебувають на тимчасово окупованій території, а також законних інтересів держави Україна.

Згідно із статтею 18 Закону № 1207-VII громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та прав на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Правовий статус органів та посадових осіб, які діють на території України та створені і проводять свою діяльність не у відповідності із законодавством України, визначено, зокрема, Законом України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України .

Згідно із частинами 1,2,3 статті 9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України передбачено, що державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.

Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

На підставі статті 62 ЗУ Про пенсійне забезпечення від 5 листопада 1991 року

№ 1788-XII (далі-Закон № 1788-XII) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно із статтею 64 Закону № 1788-XII пенсії обчислюються за встановленими нормами у процентах до середньомісячного заробітку, що визначається відповідно до статей 65-67 цього Закону, який громадяни одержували перед зверненням за пенсією.

Статтею 65 Закону № 1788-XII визначено загальний порядок визначення середньомісячного заробітку для обчислення пенсій, згідно якого середньомісячний заробіток для обчислення пенсій береться за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд протягом усієї трудової діяльності незалежно від перерв у роботі та за період роботи, починаючи з 1 липня 2003 року до моменту звернення за пенсією. Заробіток за період роботи до 1 липня 2003 року враховується на підставі документів про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), виданих у встановленому законодавством порядку, а за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року - за даними персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.

Статтею 81 Закону № 1788-XII визначено, що призначення пенсій і оформлення документів для їх виплати здійснюється органами Пенсійного фонду України.

Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 8 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування від 9 липня 2003 року № 1058-IV (далі-Закон № 1058-IV) право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані інвалідами в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.

Пунктом 1 частини 1 статті 9 Закону № 1058-IV визначено, що відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються, у тому числі, пенсія за віком.

Частиною 4 статті 24 Закону № 1058-IV визначено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

На підставі частини 1 статті 26 З Закону № 1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.

Згідно із частиною 1 статті 40 Закону № 1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

На підставі частини 1 статті 44 Закону № 1058-IV, заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

На підставі п. п. 3 пункту 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування затвердженого Постановою правління ПФУ від 25 листопада 2005 року № 22-1 за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Згідно із пунктом 2.10 вказаного Порядку довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об'єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.

Суд апеляційної інстанції враховує, що подана ОСОБА_2 до відповідача довідка № 17 від 20 лютого 2014 року про заробітну плату для обчислення пенсії за період роботи з січня 1991 року по грудень 1995 року ш/у ім. Лутугіна Державного підприємства Торезантрацит засвідчена печаткою підприємства та підписами посадових осіб, містить обов'язкові відомості про розмір заробітної плати, про нарахування страхових внесків (а.с. 24).

Окрім того, вказана довідка видана на той час коли органи державної влади України здійснювали свої повноваження у повному обсязі на всій території Донецької та Луганської областей.

Отже, позивачем вчинено усі дії та подано належні документи, необхідні для проведення перерахунку.

Відповідно до статті 62 Закону України Про пенсійне забезпечення основним документом, що підтверджує стаж роботи та період роботи, є трудова книжка.

З матеріалів справи вбачається, що період, за який надана довідка про заробітну плату підтверджується записами в трудовій книжці ОСОБА_2 (а.с. 18).

Суд зазначає, що відповідач має право проведення перевірки даних, зазначених в трудовій книжці позивача.

Те, що відповідач позбавлений можливості провести перевірку відповідності запису довідки первинним документам, не покладає надмірного тягаря та обов'язку на позивача, оскільки довідка видана належним органом та містить усі необхідні реквізити та відомості.

На підставі викладеного суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що рішення відповідача від 15 серпня 2018 року про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії позивачу по заробітній платі відповідно до ст. 40 Закону № 1058-IV не відповідає вимогам щодо всебічного, повного та об'єктивного розгляду всіх поданих документів, є неправомірним, а тому суд першої інстанції прийшов до неправильного висновку про визнання дій відповідача правомірними.

Між тим, щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача здійснити позивачу перерахунок пенсії відповідно на підставі вказаної довідки, суд зазначає наступне.

Суд не може підміняти пенсійний орган, уповноважений на виконання функцій з розрахунку, призначення, індексації та перерахунку пенсій громадянам, та на свій розсуд зобов'язати відповідача здійснити перерахунок пенсії позивачу на підставі згаданої довідки, що є виключними дискреційними повноваженнями відповідача.

Відтак, позов ОСОБА_2 підлягає частковому задоволенню.

Підпунктами 3 та 4 частини 1 статті 317 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права є підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення.

Враховуючи наведене, суд не погоджується з висновком суду першої інстанції, та вважає, що рішення суду першої інстанції прийнято при невірному застосуванні норм матеріального права, висновки суду не відповідають обставинам справи, що є підставою для скасування судового рішення та прийняття постанови про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу адвоката ОСОБА_2 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 листопада 2018 року у справі № 0540/8357/18-а - задовольнити частково.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 листопада 2018 року у справі № 0540/8357/18-а - скасувати.

Прийняти нову постанову.

Позов ОСОБА_2 до Костянтинівсько-Дружківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області, третя особа: Державне підприємство Торезантрацит в особі шахтоуправління ім. Лутугіна про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним рішення Костянтинівсько-Дружківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 15 серпня 2018 року щодо відмови у перерахунку пенсії за віком з урахуванням заробітної плати за період роботи з січня 1991 року по грудень 1995 року включно, згідно довідки № 17 від 20 лютого 2014 року.

Зобов'язати Костянтинівсько-Дружківське об'єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 про перерахунок пенсії по заробітній платі відповідно до ст. 40 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції.

В іншій частині позовних вимог-відмовити.

Повний текст постанови складений та підписаний 30 січня 2019 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення окрім випадків визначених статтєю 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя-доповідач: І.В. Геращенко

Судді: Е.Г. Казначеєв

Г.М. Міронова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2019
Оприлюднено31.01.2019
Номер документу79497132
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0540/8357/18-а

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 24.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Постанова від 30.01.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 12.11.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І. В.

Ухвала від 11.09.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні