ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" січня 2019 р. справа № 0940/20/19
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Главач І.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Надвірнянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області про визнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 02.01.2019 звернулася до суду з позовною заявою до Надвірнянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області про визнання протиправним рішення щодо відмови у переведенні з пенсії за віком згідно Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи на пенсію за віком згідно Закону України Про державну службу та зобов'язання перевести на пенсію відповідно до Закону України Про державну службу з 27.04.218.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно, за наслідками розгляду наданої позивачем заяви про переведення пенсії за віком, прийнято рішення про відмову в переведенні пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу з тієї причини, що періоди роботи в Агропромбанку СРСР та Держбанку СРСР не віднесені до органів державної служби, через що відсутній необхідний відповідний стаж роботи. Зазначає, що відповідно до Порядку обчислення державної служби, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 №283 до стажу державної служби зараховується робота (служба), зокрема, на посадах керівних працівників і спеціалістів державних органів колишніх УРСР та інших республік, а також колишнього СРСР, в тому числі робота в Агропромбанку СРСР та Держбанку СРСР, а отже загальний стаж роботи на державній службі становить більше 25 років, що є достатнім для переведення пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу .
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.01.2019 відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 18.01.2019, у якому проти заявлених позовних вимог заперечив, просив суд в задоволенні позову відмовити (а.с. 24-25). Представник відповідача зазначив, що статтею 25 Закону України Про державну службу (в редакції, чинній станом на 01.01.1994) визначені категорії державних службовців, перелік посад і органів, в яких працюють державні службовці, куди не віднесені робота в Агропромбанку СРСР та Держбанку СРСР. Таким чином відсутні підстави зараховувати до стажу роботи державного службовця періоди роботи позивача у даних установах, у зв'язку з чим у ОСОБА_1 недостатньо необхідного стажу для переведення пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу .
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та відзив на позов, - встановив наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером та перебуває на обліку в Надвірнянському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Івано-Франківської області та отримує пенсію за віком при загальному стажі роботи 38 років 10 місяців 25 днів.
27.04.2018 позивач звернулась до Надвірнянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області із заявою про переведення з пенсії за віком згідно Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи на пенсію за віком згідно Закону України Про державну службу , за результатами розгляду якої відповідач листом від 02.07.2018 №3238/03 повідомив про відмову в переведенні на пенсію згідно Закону України Про державну службу у зв'язку з відсутністю спеціального стажу роботи (а.с. 13).
Відповідач своїм листом від 02.07.2018 №3238/03 підтвердив, що за наявними документами до стажу державної служби ОСОБА_1 зараховано період роботи в Надвірнянській райдержадміністрації з 02.12.2002 по 29.12.2014 та такий становить лише 12 років та 21 день, що є недостатнім для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу . Також роз'яснено, що статтею 25 Закону України Про державну службу (в редакції, чинній станом на 01.01.1994) визначені категорії державних службовців, перелік посад і органів, в яких працюють державні службовці. Враховуючи, що Агропромбанк СРСР та Держбанк СРСР цією статтею не віднесені до органів державної влади, то підстав для зарахування до стажу державного службовця періодів роботи в цих установах немає.
Не погодившись із таким рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступного.
Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення", громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.
Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях регулюються Законом України Про державну службу №889-VIII від 10.12.2015, який набрав чинності 01.05.2016 (за винятком окремих положень) (далі - Закон України №889-VIII).
Відповідно до частини 2 статті 1 Закону України №889-VIII державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов'язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Статтею 7 Закону України Про державну службу №889-VIII від 10.12.2015 передбачено, що державний службовець має право, серед іншого, на відпустки, соціальне та пенсійне забезпечення відповідно до закону.
Згідно підпункту 1 пункту 2 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державну службу №889-VIII від 10.12.2015, визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.
Пунктом 12 Розділу XI Прикінцеві та перехідні положення вказаного Закону України №889-VIII передбачено, що для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №52, ст.490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Відповідно до статті 37 Закону України від 16.12.1993 №3723-XII Про державну службу (далі - Закон України №3723-ХІІ) на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом 1 частини першої статті 28 цього Закону, у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.
Пунктом 6 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 №229 встановлено, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом України №889-VIII обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №889-VIII.
Відповідно до п.8 Розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону України №889-VIII стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.
Відповідні категорії посад державної служби, робота на яких зараховується до стажу, що дає право на призначення пенсії відповідно до умов Закону України №3723-ХІІ визначені статтею 25 цього Закону. Цією ж статтею передбачено, що віднесення існуючих посад державних службовців, не перелічених у цій статті, а також віднесення до відповідної категорії нових посад державних службовців проводиться Кабінетом Міністрів України за погодженням з відповідним державним органом.
На виконання постанови Верховної Ради України від 16.12.1993 Про введення в дію Закону України Про державну службу постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 №283 затверджено Порядок обчислення стажу державної служби, яким було визначено посади і органи, час роботи на яких зараховується до стажу державної служби, який діяв на час виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок №283).
Таким чином, в даному випадку слід керуватися Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 №283. Тобто, крім роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, зараховуються інші періоди, передбачені цим Порядком №283.
Пунктом 5 Порядку №283 встановлено, що обчислений відповідно до цього Порядку стаж державної служби застосовується для встановлення державним службовцям надбавки за вислугу років, надання додаткових оплачуваних відпусток та призначення пенсії.
Абзацом третім пункту 2 Порядку №283 встановлено, що до стажу державної служби зараховується робота (служба) на посадах керівних працівників і спеціалістів державних органів колишніх УРСР та інших республік, а також колишнього СРСР згідно з додатком.
Згідно з абзацом чотирнадцятим вказаного Додатку до Порядку №283 у Перелік державних органів колишніх УРСР та інших республік, а також колишнього СРСР, період роботи в яких на посадах керівних працівників і спеціалістів зараховується до стажу державної служби входять: Держбанк СРСР, Зовнішекономбанк СРСР, Будбанк СРСР, Промбудбанк СРСР, Агропромбанк СРСР, Житлосоцбанк СРСР, Ощадний банк СРСР, їх республіканські банки (контори), крайові, обласні (міські) управління, а також міські і районні відділення.
Таким чином періоди роботи на посадах керівних працівників і спеціалістів в даних установах, серед яких зазначені і Агропромбанк СРСР та Держбанк СРСР, зараховуються до стажу державної служби.
Як вбачається з наявної у матеріалах справи копії трудової книжки НОМЕР_2, ОСОБА_1 працювала на наступних посадах (а.с. 14-18):
запис №1 - 16.08.1978 призначена на посаду бухгалтера Надвірнянського відділення Госбанка СССР (Держбанк СРСР) на підставі наказу №75 від 16.08.1978;
запис №2 - 02.04.1987 переведена на посаду старшого бухгалтера Надвірнянського відділення Госбанку СССР (Держбанк СРСР) на підставі наказу №4 від 02.04.1987;
запис №3 - 31.12.1987 у зв'язку із реорганізацією Госбанка СССР в порядку переводу
призначена на роботу у відділенні Агропромбанку СССР (Агропромбанк СPCP) на
підставі наказу №68 від 31.12.1987;
запис №4 - 04.01.1988 призначена на посаду начальника відділу касових операцій Надвірнянського відділення Агропромбанку на підставі наказу №69 від 31.12.1987;
запис №5 - 08.08.1988 призначена на посаду старшого бухгалтера Надвірнянського відділення Агропромбанку на підставі наказу №7 від 08.08.1988;
запис №6 - 01.01.1989 призначена на посаду економіста Надвірнянського відділення Агропромбанку на підставі наказу №14 від 31.12.1988;
запис №7 - 01.01.1989 призначена на посаду старшого економіста Надвірнянського відділення Агропромбанку на підставі наказу №1 від 03.01.1990;
запис №8 - 01.12.1990 зв'язку із перетворенням відділення Агропромбанку СССР в м. Надвірна у відділення Республіканського акціонерного комерційного банку в м. Надвірна призначена на посаду економіста І категорії на підставі наказу №16 від 11.12.1990;
запис №9 - 04.01.1997 переведена на посаду бухгалтера першої категорії на підставі наказу №1 від 04.01.1997;
запис №10 - 01.02.1999 переведена на посаду старшого бухгалтера на підставі наказу №1 від 25.02.1999;
запис №11 - 15.05.2000 у зв'язку із реорганізацією відділення банку Україна в м. Надвірна у Надвірнянське територіальне відокремлене відділення Івано-Франківської дирекції банку Україна переведена на посаду старшого бухгалтера відділу обліку банківських операцій на підставі наказу №348 від 12.05.2000;
запис №12 - 27.09.2001 у зв'язку із ліквідацією банку Україна звільнена з посади старшого бухгалтера на підставі наказу №312 від 27.09.2001;
З матеріалів справи видно, що за період з серпня 1978 року по грудень 1990 року працювала на посадах бухгалтера, старшого бухгалтера, начальника відділу касових операцій, старшого бухгалтера, економіста, економіста першої категорії у Надвірнянському відділенні Держбанку СРСР та Надвірнянському відділенні Агропромбанку СРСР і здобула стаж роботи 13 років 4 місяці та 4 дні.
Також згідно наявної в матеріалах справи довідки від 11.04.2018 №25/06-32 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) ОСОБА_1 встановлена надбавка за вислугу років у розмірі 50 % за стаж державної служби 23 роки 5 місяців 4 днів, оскільки до даного стажу державної служби зараховано періоди роботи у Надвірнянському відділенні Держбанку СРСР та Надвірнянському відділенні Агропромбанку СРСР.
Згідно пункту 5 Порядку №283 обчислений відповідно до цього Порядку стаж державної служби застосовується для встановлення державним службовцям надбавки за вислугу років, надання додаткових оплачуваних відпусток та призначення пенсії.
Вказані посади спеціалістів, на яких позивач працювала у Надвірнянському відділенні Держбанку СРСР та Надвірнянському відділенні Агропромбанку СРСР входять до наведених у Порядку №283 посад та мають включатися до стажу державної служби для призначення пенсії державного службовця, а тому наявні законні підстави для зарахування періодів роботи позивача на вищевказаних посадах до стажу державної служби.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що періоди роботи позивача з 16.08.1978 по 01.12.1990 на вказаних посадах у Надвірнянському відділенні Держбанку СРСР та Надвірнянському відділенні Агропромбанку СРСР підлягають зарахуванню до стажу державної служби, та стаж роботи позивача на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, на день набрання чинності Законом України №889-VIII з урахуванням стажу роботи у Надвірнянському відділенні Держбанку СРСР та Надвірнянському відділенні Агропромбанку СРСР, а також у Надвірнянській райдержадміністрації, який не заперечується відповідачем, становить понад 25 років, що дає їй право на передення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу з дня подання заяви - 27.04.2018.
Відповідно до ч. 2. ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням викладеного вище, суд дійшов висновку, що рішення відповідача щодо відмови у переведенні з пенсії за віком згідно Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи на пенсію за віком згідно Закону України Про державну службу є протиправним, а тому позовні вимоги ОСОБА_1 є такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Надвірнянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в розмірі 1409,60 гривень, згідно з квитанцією №0.0.1226994434.1 від 29.12.2018 (а.с.3).
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним рішення Надвірнянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області щодо відмови у переведенні з пенсії за віком згідно Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи на пенсію за віком згідно Закону України Про державну службу .
Зобов'язати Надвірнянське об'єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області перевести пенсію ОСОБА_1 на пенсію за віком відповідно до Закону України Про державну службу з 27.04.218.
Стягнути з Надвірнянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області (м-н Шевченка, буд. 3, м. Надвірна, Івано-Франківська обл., 78405, код ЄДРПОУ 40386749) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1) сплачений судовий збір, відповідно до квитанції №0.0.1226994434.1 від 29.12.2018, в розмірі 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) гривень 60 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Позивач: ОСОБА_1 АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1).
Відповідач: Надвірнянське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1).
Суддя Главач І.А.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2019 |
Оприлюднено | 31.01.2019 |
Номер документу | 79498054 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Главач І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні