П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 січня 2019 р.м.ОдесаСправа № 815/2142/18
Категорія: 8.3 Головуючий в 1 інстанції: Кравченко М.М. Місце та час укладення судового рішення 12:09 , м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 07.08.2018 р.
П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
за участю секретаря судового засідання Чугунова С.О.,
представника відповідача Тарановського Р.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Шиппінг-Лайн до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
03.05.2018р. товариство з обмеженою відповідальністю Шиппінг-Лайн звернулося до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.12.2017р. №0022614004 про нарахування штрафних санкцій на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст. 54 і п.117.3 ст.117 Податкового кодексу України у сумі 66921437,98грн. /т.1 а.с.85-89/
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.08.2018р. позов задоволений.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на помилкове застосування судом першої інстанції при вирішенні справи норм матеріального права, внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ Шиппінг-Лайн зареєстроване та перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області як платник податків з 14.02.2015 року за № 155315020193. /т.1 .а.с.11/
На підставі направлень від 15.11.2017 року, наказу від 10.11.2017 року № 5942 на проведення перевірки, в період з 15.11.2017 року по 24.11.2017 року співробітники Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області провели фактичну перевірку ТОВ Шиппінг-Лайн з питань додержання вимог, встановлених законодавством України, які є обов'язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пального.
За результатами цієї перевірки 27.11.2017 року Головне управління Державної фіскальної служби в Одеській області склало акт № 909/15-32-40-04/39640539, в якому встановлено порушення позивачем пп.212.3.4 п.212.3 ст.212 Податкового кодексу України, що виразилося у здійсненні реалізації пального без реєстрації платником акцизного податку на загальну суму 66921437,98грн., за що передбачена відповідальність п.117.3 ст.117 Податкового кодексу України. /т.1 а.с.11-15/
За наслідками перевірки Головне управління Державної фіскальної служби в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення від 21.12.2017 року №0022614004, яким до позивача за порушення пп.212.3.4 п.212.3 ст.212 ПК України, на підставі пп.54.3.3 п.54.3 ст.54 та п.117.3 ст.117 ПК України застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 66921437,98грн. /т.1 а.с.16-17/
Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що у позивача відсутні на праві власності або оренди діючі АЗС або інші колонки для здійснення фізичного заправлення паливом, а тому відсутній обов'язок щодо реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального та складання акцизних накладних; таким чином ТОВ Шиппінг-Лайн не є особою, що відповідно до пп.212.3.4 п.212.3 ст.212 ПК України здійснює реалізацію пального та підлягає обов'язковій реєстрації контролюючими органами як платник акцизного податку.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Зі змісту матеріалів справи вбачається, що ТОВ Шиппінг-Лайн в період з 09.06.2016 року по 24.11.2017 року здійснювало продаж бланків-дозволів (талонів) на відпуск (реалізацію) палива на загальну суму 66921437,98грн. на підставі договорів купівлі-продажу наступним підприємствам: ТОВ Портовик Ойл 90500л. на загальну суму 1877658грн.; ТОВ Гарантсервіс-Буд 264030л. на загальну суму 1204353,64грн.; ТОВ Нафта Торг - ЛТД 85116л. на загальну суму 1199746,56грн.; ТОВ Агро-Перевезення 44880л. на загальну суму 834229,44грн.; ПП Каррака - 5 78170л. на загальну суму 1478883,96грн.; ТОВ Торговий Дім Білдер 208180л. на загальну суму 3878271,96грн.; ТОВ Торговий Дім Смарт 283270л. на загальну суму 5212482,20грн.; ТОВ Спецбудмаркет 400850л. на загальну суму 15434558,48грн.; ПП Вектор 13440л. на загальну суму 249822,72грн.; ТОВ Ліга - 50 68630л. на загальну суму 1496319,32грн.; ТОВ Агро-Маркет-Плюс 42540л. на загальну суму 831769,68грн.; ТОВ Агрофактор 2015 187970л. на загальну суму 6049882,08грн.; ТОВ Транзит Роадс 125970л. на загальну суму 2296136грн.; ПП Черніговський большовик 48600л. на загальну суму 699840грн.; ТОВ Флінт 45490л. на загальну суму 800350,44грн.; ПП Химтехнострой 57300л. на загальну суму 1020178,40грн.; ТОВ Хорсагро-Юг 26700л. на загальну суму 50000,70грн.; ТОВ Укрекспотрейд 54750л. на загальну суму 998280грн.; ТОВ Импорт Груп 55600л. на загальну суму 999637,20грн.; ПП Сіс Груп 28400л. на загальну суму 499612грн.; ФГ Алеся 100000л. на загальну суму 1759000грн.; ТОВ Транзит Лісс Ойл 204500л. на загальну суму 1767498грн.; ПП Чорноморська Перлина 216260л. на загальну суму 4517526,46грн.; ТОВ Пріум 48830л. на загальну суму 924692,04грн.; ТОВ Вестпоінт Груп 25000л. на загальну суму 533760грн.; ТОВ Антарес Агро-П 46000л. на загальну суму 907812грн.; ТОВ Бізнес-Хол 97000л. на загальну суму 2142276грн.; ТОВ Торговий Дім Бетонекс-Буд 100770л. на загальну суму 2121172,92грн.; ТОВ Річард ЛТД 6500л. на загальну суму 149580грн.; ТОВ Ламарт-Трейдінг 18500л. на загальну суму 410478грн.; ТОВ Укрстрой 31150л. на загальну суму 679846,20грн.; ТОВ Транзерноекспорт 20940л. на загальну суму 399861,48грн.; ПП Альфа-Юг 60000л. на загальну суму 1193280грн.; ТОВ Віт-Во Логістик 53000л. на загальну суму 1056264грн.; ПП Владі-Транс 8070л. на загальну суму 150005,16грн.; ТОВ Софтінвест Трейд 13490л. на загальну суму 253887грн.; ТОВ Українська Портова Агенція 2720л. на загальну суму 51930,24грн.; ТОВ Анкор 14000л. на загальну суму 340548грн., що підтверджується рахунками-фактурами, видатковими накладними, довіреностями, накладними на відпуск товарів, актами прийому-передачі, платіжними документами. /т.1 а.с.14, 90-245/
Відповідно до пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Податкового кодексу України платником акцизного податку є особа, яка реалізує пальне.
Реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу - це будь-які операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення (в тому числі передача на комісійну/довірчу реалізацію), поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів або за рішенням суду, іншого компетентного державного органу чи органу місцевого самоврядування за плату (компенсацію) або без такої, які передбачають перехід права власності або права розпорядження, а також передачу (відпуск, відвантаження) пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника. Не вважаються реалізацією пального операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів зберігання (абз.2 пп.14.1.212 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України).
Тому, суб'єкт господарської діяльності, який здійснюватиме будь-які операції, визначені пп. 14.1.212 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України, є особою, яка реалізує пальне, і відповідно до пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу є платником акцизного податку.
Згідно з пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 ПК України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов'язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб - підприємців, до початку здійснення реалізації пального. Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Отже, особа (платник податку), яка планує здійснювати будь-які операції з пальним на митній території України, які визначені в абз. 2 пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, має до початку здійснення таких операцій зареєструватися платником акцизного податку з реалізації пального та в подальшому складати акцизні накладні на обсяги реалізації.
Позивачем вказаних дій проведено не було.
Пунктом 117.3 ст. 117 Податкового кодексу України встановлено, що здійснення суб'єктами господарювання операцій з реалізації пального без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому цим Кодексом, - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального.
Таким чином, враховуючи, що позивач фактично здійснив операції з реалізації пального (договір купівлі - продажу, що передбачає перехід права власності) без реєстрації платником акцизного податку, колегія суддів приходить до висновку про правомірність застосування до позивача штрафу передбаченого п. 117.3 ст. 117 Податкового кодексу України.
Висновок суду першої інстанції з приводу того, що у позивача не виникло обов'язку реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального та складання акцизних накладних, з підстав відсутності власних (орендованих) АЗС, нездійснення фактичного отримання пального і фізичного відпуску пального кінцевим споживачам, - є помилковим, з огляду на те, що реєстрація платником акцизного податку та проведення операцій з реалізації пального, які мають оподатковуватись акцизним податком, є не тотожними в розумінні Податкового кодексу України.
Метою здійснення реєстрації платником акцизного податку є контроль за обігом підакцизного товару - пального, та виявлення об'єкта оподаткування акцизним податком, а тому законодавець визначив, що обов'язковій реєстрації підлягають особи (платники податку) лише за однієї умови - такі особи планують здійснювати операції з реалізації пального, інші ж умови (обставини), зокрема такі як фактичне отримання пального і його фізичний відпуск кінцевим споживачам, тобто рух пального через суб'єкта господарювання, наявність АЗС тощо, не є умовами такої реєстрації, такі обставини мають значення для оподаткування акцизним податком.
Крім того, необхідно зазначити, що з метою посилення контролю за обігом підакцизного товару з 1 березня 2016 року набрали чинності і зміни до Податкового кодексу України внесені Законом України від 24.12.2015 року №909-VII у частині запровадження акцизних накладних при реалізації пального, єдиного реєстру акцизних накладних та системи електронного адміністрування реалізації пального (ст.ст. 231, 232 Податкового кодексу України).
Так, зокрема п. 213.1 доповнено пп. 213.1.12 яким визначено, що об'єктом оподаткування акцизним податком є операції з реалізації будь-яких обсягів пального понад обсяги, що: отримані від інших платників акцизного податку, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних; ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчені належно оформленою митною декларацією; вироблені в Україні, реалізація яких є об'єктом оподаткування відповідно до підпункту 213.1.1 цього пункту, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Таким чином, облік отриманого та витраченого (реалізованого) пального має вестись з метою виявлення об'єкта оподаткування акцизним податком, а саме: обсягів перевищення витраченого (реалізованого) пального над отриманим. При цьому якщо обсяги реалізованого (витраченого) пального не перевищують обсяги отриманого пального від інших платників акцизного податку, за які сплачено акцизний податок, то у платника податків не виникатиме і об'єкта оподаткування відповідно до пп. 213.1.12 п. 213.1 ст. 213 Кодексу.
Проте такий облік можливий лише за умови реєстрації суб'єкта господарювання платником акцизного податку.
Отже враховуючи вищезазначене, оскільки позивач здійснив операції з купівлі - продажу пального, тому у відповідності до вимог пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Податкового кодексу України він повинен був зареєструватись платником акцизного податку.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 13.03.2018р. від 13.03.2018р. (справа №815/2461/17).
На підставі викладеного, судова колегія дійшла до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні справи неправильно застосував норми матеріального права, тому в порядку ст.317 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України та відстрочена апелянту, згідно з ст.133 КАС України, сплата судового збору до ухвалення судового рішення у справі за подачу апеляційної скарги підлягає стягненню з відповідача.
Керуючись ст. ст.139, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області задовольнити, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року скасувати.
Ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю Шиппінг-Лайн до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.12.2017р. №0022614004.
Стягнути з Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (Код ЄДРПОУ 39398646) на користь Державної судової адміністрації України на рахунок №:312111256026001, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), МФО: 899998, код класифікації доходів бюджету: 22030106, судовий збір в розмірі 925050 (дев'ятсот двадцять п'ять тисяч п'ятдесят) гривен.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлений 28.01.2019р.
Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2019 |
Оприлюднено | 31.01.2019 |
Номер документу | 79499153 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні