ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2019 рокуЛьвів№ 857/2584/18
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Шавеля Р.М.,
суддів Запотічного І.І. та Улицького В.З.,
з участю секретаря судового засідання - Луців І.І.,
а також сторін (їх представників):
від позивача - Шимко О.В.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській обл. на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.12.2017р. в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Інвест Трейд Білдінг до Головного інспектора відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській обл. Тарабаса Олександра Михайловича, третя особа без самостійних вимог на предмет спору Відділ у справах архітектури та містобудівного кадастру Калуської міської ради Івано-Франківської обл., про визнання протиправними та скасування рішень щодо скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (суддя суду І інстанції: Остап'юк С.В.; час та місце ухвалення судового рішення судом першої інстанції: 11 год. 43 хв. 01.12.2017р. м.Івано-Франківськ; дата складання повного тексту згаданого рішення: 06.12.2017р.),-
В С Т А Н О В И В:
26.09.2017р. позивач Товариство з обмеженою відповідальністю /ТзОВ/ Інвест Трейд Білдінг звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправними та скасувати:
рішення Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Івано-Франківській обл. Тарабаси О.М. № б/н від 15.09.2017р. про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 12/17 від 20.04.2017р. на будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими-прибудованими торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1. (перша черга будівництва), замовник - ТзОВ Інвест Трейд Білдінг ;
рішення Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Івано-Франківській обл. Тарабаси О.М. № б/н від 15.09.2017р. про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 13/17 від 20.04.2017р. на будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими-прибудованими торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1. (друга черга будівництва), замовник - ТзОВ Інвест Трейд Білдінг ;
рішення Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Івано-Франківській обл. Тарабаси О.М. № б/н від 15.09.2017р. про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 14/17 від 20.04.2017р. на будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими-прибудованими торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1. (третя черга будівництва), замовник - ТзОВ Інвест Трейд Білдінг ;
рішення Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Івано-Франківській обл. Тарабаси О.М. № б/н від 15.09.2017р. про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 15/17 від 20.04.2017р. на будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими-прибудованими торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1. (четверта черга будівництва), замовник - ТзОВ Інвест Трейд Білдінг ;
стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України 6400 грн. понесених витрат по сплаті судового збору (Т.1, а.с.6-15).
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.12.2017р. заявлений позов задоволено; визнано протиправним та скасовано рішення Головного інспектора відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській обл. від 15.09.2017р. про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20.04.2017р. за № 12/17 (перша черга будівництва), № 13/17 (друга черга будівництва), № 14/17 (третя черга будівництва), № 15/17 (четверта черга будівництва) на будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими-прибудованими торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1.; стягнуто на користь ТзОВ Інвест Трейд Білдінг за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Івано-Франківській обл. сплачений судовий збір в розмірі 6880 грн. (Т.1, а.с.142-147).
Не погодившись із постановою суду, судове рішення оскаржила Державна архітектурно-будівельна інспекція України в особі Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській обл., яка покликаючись на неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права, що призвело до невірного вирішення спору, просить постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні заявленого позову відмовити (Т.2, а.с.39-48).
Вимоги за апеляційною скаргою обґрунтовує тим, що за результатами архітектурно-будівельного нагляду (позапланової перевірки), проведеного у Відділі у справах архітектури та містобудівного кадастру Калуської міської ради Івано-Франківської обл., виявлені наступні порушення:
п.2.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затв. наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011р., в частині відсутності викопіювання з оновленої топографо-геодезичної підоснови у масштабі 1:2000 та витягу з земельного кадастру;
в пунктах 2 розділу Містобудівні умови та обмеження не зазначені конкретні положення нормативних актів, відомості, які базуються на розрахунках та не містять конкретних цифрових показників, чим порушено п.8 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та не відповідає п.3.4 вищевказаного Порядку;
в містобудівних розрахунках відсутні показники щодо забезпечення об'єктів будівництва майданчиками: для занять фізкультурою, для відпочинку дорослого населення, хоча в пояснюючих записках згадуються дитячий та господарський майданчик, чим порушено п.3.16 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських та сільських поселень та п.1.2 вищезазначеного Порядку;
в п.7 розділу Загальні дані земельна ділянка площею 0,8054 га (кадастровий номер НОМЕР_1) належить замовнику ТзОВ Інвест Трейд Білдінг за цільовим призначенням - 02.07. для іншої житлової забудови, чим порушено ч.2 ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
При цьому, законодавством не передбачена можливість виконання будівельних робіт із будівництва багатоквартирних житлових будинків на земельній ділянці із цільовим призначенням для іншої житлової забудови .
Позивачем ТзОВ Інвест Трейд Білдінг скеровано до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, в якому останній вважає її необґрунтованою і такою, що не підлягає до задоволення. Наголошує на тому, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального та процесуального права, ухвалив законне і справедливе судове рішення, яким заявлений позов задовольнив (Т.2, а.с.87-92).
Інший учасник справи - третя особа Відділ у справах архітектури та містобудівного кадастру Калуської міської ради Івано-Франківської обл. не подав до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу в письмовій формі протягом строку, визначеного в ухвалі про відкриття апеляційного провадження, що не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, заперечення представника позивача, перевіривши матеріали справи та апеляційну скаргу в межах наведених у ній доводів, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.
Як встановлено під час судового розгляду, 21.03.2017р. позивачем ТзОВ Інвест Трейд Білдінг придбано у ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 21.03.2017р., зареєстрованого за №309, земельну ділянку площею 0,8054 га, що знаходиться на АДРЕСА_1., кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва житлово-комерційного комплексу (Т.1, а.с.16-17).
Право власності на вказану земельну ділянку позивач зареєстрував в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, за реєстраційним номером запису про право власності № 19549669 від 21.03.2017р., що стверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності (Т.1, а.с.18).
На підставі клопотанням позивача рішенням Виконавчого комітету Калуської міської ради № 96 від 20.04.2017р. надані ТзОВ Інвест Трейд Білдінг містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки - для будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на АДРЕСА_1 за № 12/17 (перша черга будівництва), № 13/17 (друга черга будівництва), № 14/17 (третя черга будівництва), № 15/17 (четверта черга будівництва)(Т.1, а.с.19-26).
22.05.2017р. третя особа Відділ у справах архітектури та містобудівного кадастру Калуської міської ради Івано-Франківської обл. зареєстрував Декларації про початок виконання будівельних робіт багатоквартирного житлового будинку з вбудованими торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1. (першої, другої, третьої, четвертої черг) за №№ ІФ083171422074, ІФ083171422266, ІФ083171422322, ІФ083171422374 (Т.1, а.с.27-34).
Рішеннями Головного інспектора відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській обл. від 15.09.2017р. скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 20.04.2017р. за № 12/17 (перша черга будівництва), № 13/17 (друга черга будівництва), № 14/17 (третя черга будівництва), № 15/17 (четверта черга будівництва) на будівництво багатоповерхового житлового будинку з торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1. (Т.1, а.с.35-38).
Підставою для прийняття оскаржуваного рішення слугували висновки Акта від 15.09.2017р. перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, яким зафіксовані допущення позивачем наступних порушень (Т.1, а.с.87-88):
п.2.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затв. наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011р., в частині відсутності викопіювання з оновленої топографо-геодезичної підоснови у масштабі 1:2000 та витягу з земельного кадастру;
в пунктах 2 розділу Містобудівні умови та обмеження не зазначені конкретні положення нормативних актів, відомості, які базуються на розрахунках та не містять конкретних цифрових показників, чим порушено п.8 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та не відповідає п.3.4 вищевказаного Порядку;
в містобудівних розрахунках відсутні показники щодо забезпечення об'єктів будівництва майданчиками: для занять фізкультурою, для відпочинку дорослого населення, хоча в пояснюючих записках згадуються дитячий та господарський майданчик, чим порушено п.3.16 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських та сільських поселень та п.1.2 вищезазначеного Порядку;
в п.7 розділу Загальні дані земельна ділянка площею 0,8054 га (кадастровий номер НОМЕР_1) належить замовнику ТзОВ Інвест Трейд Білдінг за цільовим призначенням - 02.07. для іншої житлової забудови, чим порушено ч.2 ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Приймаючи рішення по справі та задовольняючи заявлений позов, суд першої інстанції виходив з того, що забудова земельної ділянки на АДРЕСА_1. здійснюється позивачем у відповідності до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затв. наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України № 109 від 07.07.2011р.
Як наслідок, є протиправними та підлягають скасуванню рішення Головного інспектора відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській обл. від 15.09.2017р. про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20.04.2017р. за № 12/17 (перша черга будівництва), № 13/17 друга черга будівництва), № 14/17 (третя черга будівництва), № 15/17 (четверта черга будівництва) на будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими-прибудованими торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1.
Колегія суддів вважає, що наведені висновки суду першої інстанції є правильними, оскільки вони ґрунтуються на фактичних обставинах справи та відповідають вимогам чинного законодавства, з огляду на таке.
Розглядувані правовідносини регулюються приписами Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затв. постановою КМ України № 698 від 19.08.2015р., та Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затв. наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011р. (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.26 України Про регулювання містобудівної діяльності забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Частина 5 ст.26 цього Закону передбачає, що проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Згідно із ч.ч.1-8 ст.29 вказаного Закону основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.
Перелік об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.
Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень.
Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.
Зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника.
Відповідно до п.1.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затв. наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011р., містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Пунктами 2.1, 2.2 цього Порядку установлено, що містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Відповідно до п.2.4 цього Порядку розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.
Із змісту наведених норм слідує, що єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Частиною 1 ст.16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Відповідно до ч.1 ст.25 цього Закону режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.
Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту (ч.1 ст.17 наведеного Закону).
Детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
Згідно ст.19 вказаного Закону детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
На підставі поданих позивачем впродовж 06.04.2017р.-07.04.2017р. заяви на отримання містобудівних умов та обмежень разом з відповідними додатками, Відділом у справах архітектури та містобудівного кадастру Калуської міської ради було перевірено відповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, підготовлено відповідний проект рішення та винесено його на розгляд Виконавчого комітету Калуської міської ради.
Останній 20.04.2017р. прийняв рішення № 96 щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №№ 12/17, 13/17, 14/17, 15/17 на будівництво багатоповерхових житлових будинків з вбудованими-прибудованими торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1. (перша, друга, третя, четверта черги будівництва).
Учасниками справи під час судового розгляду не висловлено заперечень стосовно того, що здійснення будівництва багатоквартирних житлових будинків з вбудованими-прибудованими торгово-офісними приміщеннями на АДРЕСА_1. проводиться позивачем відповідно до Генерального плану м.Калуша та детального плану території на АДРЕСА_1.
Згідно правовстановлюючих документів позивача на земельну ділянку остання належить до іншої житлової забудови, цільове призначення - для будівництва житлово-комерційного комплексу.
Таким чином, наміри позивача щодо забудови земельної ділянки повністю відповідають детальному плану території на АДРЕСА_1. та Генеральному плану м.Калуша.
Крім того, скасування містобудівних умов та обмежень можливе лише з тих самих підстав, за яких у видачі містобудівних умов та обмежень необхідно відмовити (тобто, невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні).
Проте, в Акті перевірки та в оскаржуваних рішеннях відповідача не наведено підстав для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, а відповідно і для їх скасування, передбачених ч.5 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п.2.4. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затв. наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011р.
В частині виявлених порушень, які покладені відповідачем в основу прийняття рішень про скасування містобудівних умов та обмежень, колегія суддів враховує наступне.
Стосовно порушення вимог п.8 ч.1 ст.1, ч.2 ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , а саме згідно пояснюючих записок містобудівних розрахунків, які додаються до кожної заяви замовника, на існуючій земельній ділянці площею 0,8054 га пропонується будівництво трьох зблокованих дев'ятиповерхових житлових будинків з вбудовано-прибудованими торгово-офісними приміщеннями (перша, друга та третя черга будівництва) та окремо стоячого дев'ятиповерхового житлового будинку четвертої черги будівництва, а спірні містобудівні умови видані для будівництва одного багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими торгово-офісними приміщеннями. Будинок четвертої черги будівництва повинен мати спільні з іншими житловими будинками внутрішньо дворові проїзди, дитячий та господарський майданчик.
Разом з тим, норми п.8 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містять визначення терміну містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки , при цьому відповідач в своїх рішеннях не вказує, що саме порушено третьою стороною.
Щодо недотримання термінів надання містобудівних умов та обмежень з дня реєстрації відповідних заяв позивача, то рішення Виконавчого органу Калуської міської ради про надання та затвердження містобудівних умов та обмежень прийнято 20.04.2017р., тобто, із дотриманням передбачених строків.
Окрім цього, відповідно до рішення Калуської міської ради № 808 від 30.03.2017р. Про затвердження положення про відділ у справах архітектури та містобудівного кадастру містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки надаються та затверджуються Виконавчим комітетом Калуської міської ради. Відділ у справах архітектури та містобудівного кадастру не надавав позивачу містобудівних умов та обмежень, а лише здійснював підготовку рішення на розгляд Виконавчого комітету Калуської міської ради.
Твердження відповідача щодо відсутності конкретних цифрових показників у спірних містобудівних умовах та обмеженнях не відповідають дійсності, оскільки в тексті розділу таких зазначені як числові показники, так і здійснено покликання на нормативні акти, які визначають обмеження забудови земельної ділянки та умови проектних рішень.
При цьому, проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником (ч.1 ст.31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).
За висновками відповідача в містобудівних розрахунках є відсутніми показники щодо забезпечення об'єктів будівництва майданчиками: для занять фізкультурою, для відпочинку дорослого населення, як для житлової забудови, хоча в пояснюючих записках згадуються дитячий та господарський майданчики.
Згідно пп.1 п.1 ст.29 Закону України Про регулювання мостобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних для проектування.
Містобудівний розрахунок - розрахунок щодо граничнодопустимих параметрів забудови, умови ув'язки архітектурно-планувального та об'ємно-просторового рішення, системи обслуговування, інженерних комунікацій, транспортного обслуговування та благоустрою з існуючою забудовою із дотриманням чинних нормативних документів.
Згідно з п.3.16 ДБН 360-92** при проектуванні житлової забудови слід передбачити розміщення майданчиків, розмір яких і відстані від них до житлових і громадських будинків треба приймати не менше ніж у таблиці 3.2. Відповідно містобудівний розрахунок подається замовником будівництва у довільній формі.
Щодо невідповідність намірів забудови до цільового призначення земельної ділянки колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ст.19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
При цьому, у межах однієї категорії існують різні підкатегорії цільового призначення земельних ділянок.
Згідно п.5 ст.20 цього Кодексу види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Відповідно до даних Публічної кадастрової карти цільове призначення спірної земельної ділянки - 02.07 Для іншої житлової забудови ; у відповідності до правовстановлюючих документів на земельну ділянку цільове призначення - для будівництва житлово-комерційного комплексу.
Відповідно до ст.38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.
Статтею 39 вказаного Кодексу передбачено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Згідно ст.1 Закону України Про землеустрій цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до п.1.2 Класифікації видів цільового призначення земель, затв. наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010р., код та цільове призначення земель застосовується для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.
Розділ 02 Класифікації видів цільового призначення земель Землі житлової та громадської забудови класифікує: землі житлової забудови (землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше), землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва.
Підрозділ 02.07 Для іншої житлової забудови відноситься до розділу 02 Землі житлової та громадської забудови Класифікація видів цільового призначення земель.
Таким чином, код та цільове призначення земель застосовується для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі, та не може вважатись невідповідністю намірів забудови до цільового призначення здійснення забудови земельної ділянки багатоквартирним житловим будинком з вбудовано-прибудованими торгово-офісними приміщеннями, оскільки, охоплює цільове призначення земельної ділянки, що вказане у Державному земельному кадастрі 02.07 Для іншої житлової забудови з видом використання для будівництва житлово-комерційного комплексу .
Цільове призначення земельної ділянки за кодом 02.10 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури внесено наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 261 від 23.05.2017р., тобто після отримання позивачем спірних містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
Вказана позиція підтверджується листом Державного комітету України по земельних ресурсах № 14-17-7/9942 від 27.12.2006р., згідно якого земельним законодавством чітко визначено, які землі належать до тієї чи іншої категорії, та для чого вони можуть використовуватися, а саме: глава 5 Земельного кодексу України - землі сільськогосподарського призначення, глава 6 Земельного кодексу України - землі житлової та громадської забудови, глава 7 - землі природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, глава 8 - землі оздоровчого призначення, глава 9 - землі рекреаційного призначення, глава 10 - землі історико-культурного призначення, глава 11 - землі лісогосподарського призначення, глава 12 - землі водного фонду, глава 13 - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Таким чином, якщо земельна ділянка була надана для розміщення об'єкту чи для використання в межах будь-якої категорії відповідно до ст.19 Земельного кодексу України, але через якийсь час там було розташовано інший об'єкт чи вона використовується по іншому, але в межах тієї категорії, що була першочергово надана, то використання земельної ділянки не за цільовим призначенням в цьому випадку відсутнє.
Окрім цього, 06.06.2013р. рішенням сесії Калуської міської ради № 1960 затверджено Генеральний план забудови м.Калуш, а 15.10.2015р. рішенням сесії Калуської міської ради № 3381 було затверджено детальний план території для будівництва багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями комерційного призначення на просп.Л.України в м.Калуші. Детальний план території після затвердження є основним документом, який регламентує розміщення об'єктів містобудування, відведення земельних ділянок для будівництва, благоустрою території, прокладку інженерних мереж.
Відповідно до розробленого та затвердженого детального плану території (Графічна частина. Проектний план) територія вказаної земельної ділянки відноситься до території житлово-громадської забудови.
Відповідно до ст.19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Згідно до ст.26 вказаного Закону суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Таким чином, віднесення детальним планом території спірної земельної ділянки до території житлово-громадської забудови є однією з підстав для її забудови.
Згідно з ч.1 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому КМ України.
Відповідно до п.1 ч.11 ст.41 вказаного Закону з метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об'єктами нагляду.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право, зокрема, скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (ст.41 наведеного Закону).
Відповідно до п.3 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затв. постановою КМ України № 698 від 19.08.2015р., основними завданнями нагляду є:
1) виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно до статті 13 Закону України Про архітектурну діяльність , органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно до статті 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності;
2) скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об'єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів;
3) притягнення посадових осіб об'єктів нагляду до відповідальності відповідно до закону.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право, зокрема, скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених Законом України Про регулювання містобудівної діяльності повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції (пп.6 п.5 вказаного Порядку).
Пунктом 32 цього Порядку установлено, що якщо рішення об'єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.
Про скасування або зупинення дії рішення об'єкта нагляду головним інспектором будівельного нагляду приймається рішення за формою згідно з додатком 6, яке надсилається об'єкту нагляду протягом трьох робочих днів з дати його прийняття рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення.
Інформація про скасування або зупинення дії рішення об'єкта нагляду оприлюднюється на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.
У разі зупинення дії рішення об'єкт нагляду вживає заходів щодо усунення порушень, зазначених у рішенні про зупинення, та про результати повідомляє головному інспектору будівельного нагляду, який прийняв таке рішення.
Таким чином, скасування рішення об'єкта нагляду є крайнім заходом, спрямованим на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Цей захід застосовується у випадках, коли в контролюючого органу є відсутніми інші можливості до забезпечення дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності, зокрема, у випадку неможливості усунення виявлених під час перевірки порушень.
В той же час відповідачем застосовано такий захід як скасування рішення щодо видачі містобудівних умов та обмежень без надання можливості позивачу і третій особі усунути виявлені, на його думку, порушення, та без жодного обґрунтування неможливості їх усунення.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Рішенням Європейського Суду з прав людини у справі Пайн Велі Девелопмент ЛТД та інші проти Ірландії постановлено, що статтю 1 Першого протоколу до Конвенції можна застосовувати для захисту правомірних очікувань щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною права власності. Правомірні очікування виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для дотримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати так.
За таких умов позивач ТзОВ Інвест Трейд Білдінг , придбавши земельну ділянку для будівництва групи багатоквартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями та отримавши містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для будівництва багатоквартирних житлових будинків відповідно до детального плану території на АДРЕСА_1 та Генерального плану забудови, правомірно очікувало на те, що його право на розпорядження належним йому на праві власності майном відповідно до законодавства в майбутньому не буде порушено чи обмежено під час здійснення суб'єктом владних повноважень заходів з державного архітектурно-будівельного нагляду чи припинено шляхом прийняття іншого рішення.
Частиною другою ст.2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оцінюючи в сукупності фактичні обставини справи, колегія суддів приходить до переконливого висновку про те, що рішення відповідача про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки прийняті без всебічного та об'єктивного дослідження містобудівних умов і обмежень, а також всупереч вимогам містобудівного законодавства.
Інші висновки постанови суду першої інстанції колегія суддів вважає підставними і обґрунтованими, оскільки такі відповідають вимогам законодавства, діючого на момент виникнення спірних відносин.
Доводи апелянта в іншій частині на правомірність прийнятого судового рішення не впливають та висновків суду не спростовують.
За наведених обставин суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про підставність та обґрунтованість заявленого позову (в межах його доводів), а тому заявлений позов підлягає до задоволення, з вищевикладених мотивів.
Згідно ст.139 КАС України понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги належить покласти на апелянта Державну архітектурно-будівельну інспекцію України.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків постанови суду, а тому підстав для скасування постанови колегія суддів не вбачає і вважає, що апеляційну скаргу на неї слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.139, ч.3 ст.243, ст.310, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ч.1 ст.321, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській обл. на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.12.2017р. в адміністративній справі № 809/1280/17 залишити без задоволення, а вказане рішення суду - без змін.
Понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на апелянта Державну архітектурно-будівельну інспекцію України.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення; у випадку оголошення судом апеляційної інстанції лише вступної та резолютивної частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. М. Шавель судді І. І. Запотічний В. З. Улицький Дата складення повного судового рішення: 30.01.2019р.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2019 |
Оприлюднено | 31.01.2019 |
Номер документу | 79502584 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні