П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 січня 2019 р.м.ОдесаСправа № 821/1031/18
Категорія: 8 Головуючий в 1 інстанції: Дмитрієва О.О.
П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача - Шляхтицького О.І.,
суддів: Потапчука В.О., Семенюка Г.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 20 червня 2018 року у справі за адміністративним позовом фермерського господарства "Агроспектр" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог.
У травні 2018 року ФГ Агроспектр" звернулось з адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Херсонській області від 07.05.2018р. №753/10/21-22-12-05-11 щодо не підтвердження фермерському господарству "Агроспектр" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік;
зобов'язати Головне управління ДФС у Херсонській області підтвердити фермерському господарству "Агроспектр" статус платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік та вчинити дії щодо включення фермерського господарства "Агроспектр" до реєстру платників єдиного податку четвертої групи з 01.01.2018 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що на адресу фермерського господарства надійшов від контролюючого органу лист від 07.05.2018 року №5753/10/21-22-12-05-11, згідно якого ФГ Агроспектр не підтверджено статусу платника єдиного податку 4 групи у 2018 році з причин існуванням за ним податкового боргу у розмірі 54.29 грн. станом на 01.01.2018 року. Вважав таку відмову відповідача протиправною, а тому звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів шляхом зобов'язання контролюючого органу підтвердити ФГ Агроспектр статус платника єдиного податку 4 групи та включення його до реєстру платників єдиного податку четвертої групи у 2018 році. На підтвердження такого статусу платника у визначені строки та згідно порядку надав до податкового органу всі необхідні документи. Зазначалось, що жодної обставини для анулювання реєстрації позивача як платника єдиного податку 4 групи на момент прийняття відповідного рішення податковим органом не існувало. Зазначав, що зареєстрованим платником єдиного податку 4 групи з 01.01.2015 року безстроково, а в реєстрації платником єдиного податку може бути відмовлено лише на етапі реєстрації, рішень же відповідача про анулювання реєстрації платником єдиного податку 4 групи до нього не надходило.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 20 червня 2018 року визнано протиправною та скасовано рішення Головного управління ДФС у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, Херсонська область, м. Херсон, просп. Ушакова, буд. 75) оформлену листом від 07.05.2018 року №753/10/21-22-12-05-11 щодо непідтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи фермерського господарства "Агроспектр" у 2018 році.
Зобов'язано Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіки Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, Херсонська область, м. Херсон, просп. Ушакова, буд. 75) підтвердити фермерському господарству "Агроспектр" (код ЄДРПОУ 32472104, 75832, Херсонська область, Каланчацький район, с. Гаврилівка Друга, вул. Першотравнева, 28) статус платника єдиного податку четвертої групи у 2018 році.
Зобов'язано Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіки Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, Херсонська область, м. Херсон, просп. Ушакова, буд. 75) вирішити питання про включення фермерського господарства "Агроспектр" (код ЄДРПОУ 32472104, 75832, Херсонська область, Каланчацький район, с. Гаврилівка Друга, вул. Першотравнева, 28) до реєстру платників єдиного податку четвертої групи у 2018 році.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Стягнуто з Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіки Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, Херсонська область, м. Херсон, просп. Ушакова, буд. 75) за рахунок бюджетних асигнувань на користь фермерського господарства "Агроспектр" (код ЄДРПОУ 32472104, 75832, Херсонська область, Каланчацький район, с. Гаврилівка Друга, вул. Першотравнева, 28) витрати по сплаті судового збору у розмірі 881 грн. (вісімсот вісімдесят одну гривню нуль копійок).
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погоджуючись з даним рішенням суду податковий орган подав апеляційну скаргу.
В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального права, у зв'язку з чим просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити.
Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення.
Обставини справи.
Суд першої інстанції встановив, що згідно пояснень представника позивача ФГ Агроспектр зареєстроване юридичною особою з 2003 року та перебуває на обліку у Каланчацькому відділенні Херсонської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області як платник єдиного податку 4 групи з 2009 року. У 2017 році також було платником податку четвертої групи з 01.01.2017 по 31.12.2017.
З метою щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку IV групи, у лютому 2018 року позивач, згідно квитанції №2 від 17.02.2018р., у відповідності до підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України, подав до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку IV групи, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва та відомості про наявність земельних ділянок.
За запитом контролюючого органу ФГ Агроспектр на його адресу надано вичерпну інформацію щодо своєї господарської діяльності у 2017 році листом №22 від 01.03.2018 року, а саме: фінансовий звіт суб'єкта малого підприємства - баланс на 31.12.2017р.; звіт про витрати на виробництво продукції сільського господарства за 2017 рік №2-ферм; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур, плодів, ягід винограду на 1 грудня 2017 року №29-СГ; внесення мінеральних, органічних добрив, гіпсування та вапнування ґрунтів під урожай 2017 року, №9-б-сг; звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції за 2017 рік №1 П-НПП; звіт про наявність та рух основних засобів, амортизацію за 2017 рік №11-ОЗ; звіт про наявність сільськогосподарської техніки в сільськогосподарських підприємствах у 2017 році №10 МЕХ; звіт про використання води за 2017 рік №2ТП - водгосп (річна); витяги з технічної документації про наявність земельних ділянок ФГ Агроспектр .
Однак, ГУ ДФС у Херсонській області повідомило ФГ Агроспектр про неможливість підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи на 2018 рік у зв'язку з наявністю станом на 01.01.2018 року податкового боргу з в сумі 54.29 грн. по сумах податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), а саме пені.
Вказані обставини сторонами не заперечуються, а отже є встановленими.
Висновок суду першої інстанції.
Частково задовольняючі позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з протиправності відмови Головного управління ДФС у Херсонській області, що надана листом від 07.05.2018 за №753/10/21-22-12-05-11, з питання застосування ФГ Агроспектр спрощеної системи оподаткування як платника єдиного податку четвертої групи у 2018 році.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України, Податкового кодексу України.
Джерела права й акти їх застосування та оцінка суду.
Так, Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені Главою І Спрощена система оподаткування, обліку та звітності розділу XIV "Спеціальні податкові режими" Податкового кодексу України.
За змістом пункту 291.2 статті 291 Податкового кодексу України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 Податкового кодексу України, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності. Пунктом 291.3 статті 291 Податкового кодексу України встановлено право юридичної особи чи фізичної особи-підприємця самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Суб'єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються відповідно до пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України на групи платників єдиного податку, зокрема, четверта група - сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Згідно листа №117/21-14-15-22 від 22.03.2017 Каланчацького відділення Херсонської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області та згідно пояснень представників сторін, наданих у судовому засіданні, відповідачем не заперечується, що ФГ Агроспектр на протязі 2017 року є платником єдиного податку четвертої групи.
Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.4 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України.
На підставі підпункту 298.8.1. пункту 298.8. статті 298 Податкового кодексу України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року: загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку); звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки; розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику; відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок. У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
Згідно вказаних вимог ПК України, позивачем подано до контролюючого органу в доповнення до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2018 рік фінансовий звіт суб'єкта малого підприємства - баланс на 31.12.2017р.; звіт про витрати на виробництво продукції сільського господарства за 2017 рік №2-ферм; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур, плодів, ягід винограду на 1 грудня 2017 року №29-СГ; внесення мінеральних, органічних добрив, гіпсування та вапнування ґрунтів під урожай 2017 року, №9-б-сг; звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції за 2017 рік №1 П-НПП; звіт про наявність та рух основних засобів, амортизацію за 2017 рік №11-ОЗ; звіт про наявність сільськогосподарської техніки в сільськогосподарських підприємствах у 2017 році №10 МЕХ; звіт про використання води за 2017 рік №2ТП - водгосп (річна); витяги з технічної документації про наявність земельних ділянок ФГ Агроспектр .; свідоцтво про право власності на нерухоме майно цілісний майновий комплекс току.
В ході судового розгляду встановлено, що контролюючим органом повідомлено ФГ Агроспектр про не підтвердження статусу платника єдиного податку ІV групи на 2018 рік у зв'язку з наявністю у останнього станом на 01.01.2018 року податкового боргу в сумі 54.29 грн. (пені) по сумах податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
Вказана обставина стала єдиною підставою для прийняття відповідачем рішенням про не підтвердження статусу платника єдиного податку ІV групи на 2018 рік.
Водночас позиція податкового органу, яка зводиться до наявності податкового боргу у розмірі 54.29 грн. зі сплати податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), як підставу відмови у підтверджені статусу платника єдиного податку з посиланням на норми підпункту 291.5-1.3. пункту 291.5-1 статті 291 ПК України є помилковою, оскільки ці норми встановлюють умови за якими суб'єкти господарювання не можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи. Умовою, яка виключає набуття цього статусу, серед іншого, є податковий борг станом на 1 січня базового (звітного) року, і ця умова не стосуються підтвердження статусу такого платника.
Слід зазначити, що наявність боргу на перше січня поточного року є підставою для відмови у набутті статусу платника єдиного податку лише для тих хто вперше набуває цей статус.
За правилами пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України групу платників єдиного податку запроваджено для сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Згідно підпункту 291.5.-1.3 пункту 291.5 статті 291 Податкового кодексу України не може бути платником єдиного податку четвертої групи суб'єкт господарювання, який станом на 1 січня базового (звітного) року має податковий борг, за винятком безнадійного податкового боргу, який виник внаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
За змістом підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.
Доказів наявності податкового боргу СГП Рубанівське ТОВ податковим органом надано не було.
На підставі статті 299 Податкового кодексу України реєстрація суб'єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Відповідно до пункту 299.6 статті 299 Податкового кодексу України встановлено, що підставами для прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації суб'єкта господарювання як платника єдиного податку є виключно: 1) невідповідність такого суб'єкта вимогам, встановленим статтею 291 цього Кодексу; 2) наявність у суб'єкта господарювання, який утворюється у результаті реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов'язань чи податкового боргу, що виникли до такої реорганізації; 3) недотримання таким суб'єктом вимог, встановлених підпунктом 298.1.4. пункту 298.1. статті 298 цього Кодексу.
Згідно пункту 299.10. статті 299 Податкового кодексу України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу.
За правилами пункту 299.11 статті 299 Податкового кодексу України у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4 та пункту 291.5-1 статті 291 цього Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу ІІ цього Кодексу. Такий платник податку зобов'язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.
Таким чином, податковий орган тільки під час проведення документальної перевірки позивача, встановивши обставини, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), повинен прийняти рішення про анулювання реєстрації платником єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку.
Однак податковим органом не надано суду докази проведення документальної перевірки ФГ Агроспектр , а також прийняття рішення про анулювання реєстрації шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку.
Варто вказати, що для тих суб'єктів господарювання, які вже були платниками єдиного податку, відповідно до вимог пункту 8 статті 298.2.3 Податкового кодексу України, податковий борг може бути підставою для втрати цього статусу лише у разі наявності податкового боргу на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів. У разі наявності такого боргу платник може добровільно відмовитись від знаходження на спрощеній системі оподаткування. Або безстрокова реєстрація платником єдиного податку може бути анульована за рішенням відповідного контролюючого органу. Проте, матеріали справи не містять рішень відповідача про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку 4 групи.
Рішення про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку може бути прийняте з вичерпних підстав, передбачених пунктом 299.10 статті 299 ПК, до яких не належить заборона, передбачена підпунктом 291.5-1.3 пункту 291.5-1 статті 291 ПК, якою керувався відповідач.
Отже, на підставі викладеного колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність відмови Головного управління ДФС у Херсонській області, що надана листом від 07.05.2018 за №753/10/21-22-12-05-11, з питання застосування ФГ Агроспектр спрощеної системи оподаткування як платника єдиного податку четвертої групи у 2018 році.
Щодо позовної вимоги позивача про зобов'язання відповідача внести до Єдиного державного реєстру платників єдиного податку відомості щодо ФГ Агроспектр , як платника єдиного податку IV групи, колегія суддів зазначає, що в частині відмови у задоволенні позову рішення суду в апеляційному порядку не оскаржувалось, а тому відповідно до частини 1 статті 308 КАС України апеляційний суд не дає правові висновки щодо неоскарженої частини судового рішення.
При цьому також обґрунтованим є висновок суду першої інстанції, що належним способом захисту прав позивача є зобов'язання відповідача вирішити питання щодо внесення до Єдиного державного реєстру платників єдиного податку відомості щодо ФГ Агроспектр , як платника єдиного податку ІV групи на 2018 рік.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В ході розгляду справи позивач частково довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач не надав суду належні докази на підтвердження своїх заперечень проти позову.
Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Доводи апеляційної скарги.
Доводи контролюючого органу про наявність податкового боргу у розмірі 54.29 грн. зі сплати податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), як підставу відмови у підтверджені статусу платника єдиного податку з посиланням на норми підпункту 291.5-1.3. пункту 291.5-1 статті 291 ПК України колегія суддів вважає помилковими, оскільки ці норми встановлюють умови за якими суб'єкти господарювання не можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи. Умовою, яка виключає набуття цього статусу, серед іншого, є податковий борг станом на 1 січня базового (звітного) року, і ця умова не стосуються підтвердження статусу такого платника.
Інші доводи апеляційної скарги, яким була дана оцінка в мотивувальній частині постанови, ґрунтуються на суб'єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.
Таким чином, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції правильно дійшов висновку, що позовні вимоги фермерського господарства "Агроспектр" є частково обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін відповідно до приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 20 червня 2018 року у справі № 821/1031/18 - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення у випадках, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий: О.І. Шляхтицький
Суддя: В.О. Потапчук
Суддя: Г.В. Семенюк
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2019 |
Оприлюднено | 01.02.2019 |
Номер документу | 79526775 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шляхтицький О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні