2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
25 січня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 1240/2689/18
Луганський окружний адміністративний суд
у складі головуючого судді Чернявської Т.І.,
за участю
секретаря судового засідання Шляхтун М.М.,
позивача - не прибув
та
представників сторін:
від позивача - ОСОБА_1 (ордер від 30.07.2018 серія АА № 058263,
свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю
від 26.04.2012 № 1044)
від відповідача - ОСОБА_2 (довіреність від 10.10.2018 № 3,
постанова Сєвєродонецької міської виборчої комісії
Луганської області від 10.10.2018 № 16)
від третьої особи - не прибув
розглянувши в порядку загального позовного провадження в судовому засіданні справу
за позовом адвоката ОСОБА_1
в інтересах ОСОБА_3
до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача -
офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_4
про визнання протиправною та скасування постанови від 26 червня 2018 року № 14
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Луганського окружного адміністративного суду на розгляді перебуває справа за позовом адвоката ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_3 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_4, в якому представник позивача просить визнати протиправною та скасувати постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 26 червня 2018 року № 14 Про затвердження протоколу узагальнення підсумків перевірки відповідності документів щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 вимогам статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
В обґрунтування позовних вимог представник позивача у позовній заяві зазначив, що Сєвєродонецька міська виборча комісія Луганської області порушила порядок та умови процедури внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (відсутні правові підстави для відкликання позивача, встановлені статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , про збори виборців виборчого округу № 14 засоби масової інформації не повідомлялись), порушила строки (перевірку закінчено та винесено постанову поза межами 20 днів з дня отримання матеріалів), не здійснювала перевірку достовірності відомостей про громадян з органами ведення Державного реєстру виборців та із залученням правоохоронних органів та не мала правових підстав для прийняття рішення про затвердження протоколу про узагальнення підсумків перевірки відповідності документів щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 вимогам статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Так, відповідно до частини третьої статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Однак, про збори виборців виборчого округу № 14 засоби масової інформації не повідомлялись.
За змістом частини другої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради, на засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів. Матеріали надійшли до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області 19 травня 2018 року, а закінчено перевірку та винесено оскаржувану постанову лише 26 червня 2018 року.
19 травня 2018 року до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області надійшли матеріали по збиранню підписів на підтримку пропозицій про відкликання позивача. Відповідно до частини першої статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. На підставі частини першої статті 3 Закону України Про місцеві вибори , право голосу на відповідних місцевих виборах мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (дієздатні громадяни, які досягли на день проведення таких виборів вісімнадцяти років) та проживають на території відповідної адміністративно- територіальної одиниці, де проводяться такі вибори. Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.
Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону України Про місцеві вибори , підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці. Згідно з положеннями статей 27, 28 Закону України Про Державний реєстр виборців для підготовки та проведення голосування на місцевих виборах або місцевому референдумі орган ведення Реєстру після утворення виборчих дільниць складає списки виборців для кожної виборчої дільниці. Таким чином, для того, щоб проголосувати на місцевих виборах громадянин України повинен не лише мати паспорт громадянина України, а й проживати на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці і бути включеним до списку виборців на відповідній виборчій дільниці. Отже, резюмує позивач, лише залучивши органи ведення Державного реєстру виборців можливо перевірити, чи є громадяни, відомості щодо яких внесені до підписних листів, виборцями і чи мають вони право відкликати депутата місцевої ради. Як зазначено в оскаржуваній постанові, відділ ведення Державного реєстру виборців Сєвєродонецької міської ради не здійснював перевірку достовірності відомостей про громадян, підписи яких містяться в листах про відкликання позивача.
Статтею 17 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що для проведення виборів депутатів міської (міста з районним поділом, міста, до складу якого входить інше місто, село, селище) ради відповідна міська територіальна виборча комісія не пізніш як за 37 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює на території кожного району в місті, міста, села, селища, що входить до складу цього міста, територіальні виборчі округи. Позивач обирався депутатом міської ради по територіальному виборчому округу № 14. При прийнятті виборчою комісією протоколу зборів виборців не було перевірено того факту, що участь у зборах приймали особи, які не є виборцями по територіальному виборчому округу № 14, на якому обирався депутатом позивач.
Відповідно до частин першої, третьої статті 20, частини першої статті 25 Закону України Про місцеві вибори територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень та у порядку, передбаченому законами України, забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Розділом V Закону України Про статус депутатів місцевих рад на територіальну виборчу комісію покладено виконання окремих повноважень, пов'язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Згідно з вимогами статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , Сєвєродонецька міська виборча комісія Луганської області повинна дотримуватись вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та правильності оформлення підписних листів, кількість підписів, а також, із залученням органів ведення Державного реєстру виборців, здійснювати перевірку достовірності відомостей про громадян, підписи яких містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їх підписів.
З посиланням на положення статей 37, 38, 41 Закону України від 11 липня 2002 року № 93-ІV Про статус депутатів місцевих рад , статей 3, 4, 17, 20, 25 Закону України від 14 липня 2015 року № 595-VІІІ Про місцеві вибори , статей 1, 2, 26, 27, 28 Закону України від 22 лютого 2007 року № 698-V Про Державний реєстр виборців представник позивача вважає, що оскаржувана постанова прийнята з порушенням принципу законності, а тому є протиправною та підлягає скасуванню.
Сєвєродонецька міська виборча комісія Луганської області позов визнала, про що подала заяву від 14 грудня 2018 року б/н про визнання позову (т. 1 арк. спр. 79).
В обґрунтування заяви про визнання позову представник відповідача вказав, що під час прийняття оскаржуваної постанови від 26 червня 2018 року № 14 Сєвєродонецькою міською виборчою комісією Луганської області не було належним чином дотримано процедуру здійснення перевірки матеріалів про ініціювання відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_3 за народною ініціативою, а саме: виборчою комісією не перевірялась належність виборців, які приймали рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_3 до відповідного виборчого округу № 14, на якому обирався позивач (частина перша статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ); відділ ведення Державного реєстру виборців Сєвєродонецької міської ради не здійснював перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах (частина друга статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ); перевірка дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад здійснювалась з порушенням двадцяти денного строку, передбаченого частиною другою статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . З огляду на вищевказані недоліки в процедурі перевірки Сєвєродонецькою міською виборчою комісією Луганської області матеріалів про ініціювання відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_3 за народною ініціативою, вимоги позивача про скасування постанови виборчої комісії від 26 червня 2018 року № 14 є обґрунтованими, а відтак наявними є підстави для задоволення позову.
Ухвалою від 12 вересня 2018 року про відкриття провадження в адміністративній справі вирішено справу розглядати в порядку загального позовного провадження, по справі призначено підготовче засідання (т. 1 арк. спр. 1-2).
Ухвалою від 23 жовтня 2018 року у зв'язку з надходженням від обох сторін клопотань про надання їм часу для примирення, провадження у справі зупинено до 26 листопада 2018 року (т. 1 арк. спр. 42).
Ухвалами від 26 листопада 2018 року поновлено провадження у справі та відмовлено у затвердженні умов примирення сторін та закритті провадження у справі за позовом адвоката ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_3 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області про визнання протиправною та скасування постанови від 26 червня 2018 року № 14 (т. 1 арк. спр. 49, 52-53).
Ухвалами від 14 грудня 2018 року строк підготовчого провадження у справі продовжено на тридцять календарних днів та залучено до участі у справі офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_4 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача (т. 1 арк. спр. 78, 84-85).
03 січня 2019 року у підготовчому засіданні оголошено перерву до 08 січня 2019 року до 10 год. 30 хв. (т. 1 арк. спр. 98).
Ухвалами від 08 січня 2019 року відмовлено у прийнятті заяви відповідача про визнання позову та продовжено розгляд адміністративної справи № 1240/2689/18 за позовом адвоката ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_3 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_4, про визнання протиправною та скасування постанови від 26 червня 2018 року № 14; закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у судове засідання на 25 січня 2019 року о 10 год. 00 хв. (т. 3 арк. спр. 2-3, 7-8).
Позивач у судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином (т. 3 арк. спр. 4-5).
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав, просив позовні вимоги задовольнити повністю, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні позов визнав, надав пояснення, аналогічні викладеним у заяві від 14 грудня 2018 року б/н про визнання позову (т. 1 арк. спр. 79).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_4 у судове засідання не прибула, про дату, час і місце судового розгляду повідомлена належним чином, письмових пояснень на позовну заяву не надала (т. 3 арк. спр. 14, 15).
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.
ОСОБА_3 (ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, місце проживання: АДРЕСА_2) обраний депутатом Сєвєродонецької міської ради від політичної партії Наш край , про що свідчить постанова Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 01 жовтня 2015 року № 20 Про реєстрацію кандидатів Сєвєродонецької міської ради у багатомандатному виборчому окрузі та додаток № 4 до неї, в якому наведений виборчий список кандидатів у депутати Сєвєродонецької міської ради, висунутих Сєвєродонецькою міською партійною організацією політичної партії Наш край у багатомандатному виборчому окрузі із закріпленням їх за відповідними територіальними виборчими округами (т. 3 арк. спр. 18-19, 20-21).
04 травня 2018 року до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області надійшло повідомлення офіційного представника ініціативної групи зі збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_4 від 28 квітня 2018 року, в якому на виконання положень статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад повідомлено Сєвєродонецьку міську виборчу комісію Луганської області про проведення 28 квітня 2018 року зборів виборців м. Сєвєродонецька, на яких прийнято рішення про внесення пропозицій про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3. До повідомлення додано витяг з протоколу зборів виборців (т. 1 арк. спр. 59, 60-63, 64).
Відповідно до протоколу зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року на зборах виборців присутні 300 громадян, які є мешканцями м. Сєвєродонецьк Луганської області, та представники місцевої газети Честная газета (т. 1 арк. спр. 103-108).
Присутність 28 квітня 2018 року на зборах виборців 300 громадян, які є мешканцями м. Сєвєродонецька Луганської області, підтверджена реєстром осіб, що приймали участь у зборах виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозицій щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою (т. 1 арк. спр. 110-135).
28 квітня 2018 року на зборах виборців м. Сєвєродонецька Луганської області утворено ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 у кількості 53 особи та затверджено її персональний склад, затверджено форму підписного листа згідно з додатком № 1 та визначено ОСОБА_4 представником ініціативної групи, про що свідчить протокол зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року.
Протокол зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року, Додаток № 1 (затверджена форма підписного листа) та реєстр осіб, що приймали участь у зборах виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозицій щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою, на 33 аркушах прошиті та скріплені підписами головуючої зборів ОСОБА_4 та секретарем зборів ОСОБА_5 (т. 1 арк. спр. 136).
До протоколу зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року також додані 53 заяви громадян, які обрані до ініціативної групи для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3, разом з ксерокопіями першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні кожної запропонованої особи, заява ОСОБА_4 про згоду бути представником ініціативної групи разом з ксерокопіями першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (т. 1 арк. спр. 137-251, т. 2 арк. спр. 1-61).
Відповідно до підписних листів про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою за №№ 1-38 на 100 аркушах, які прошиті та скріплені підписами офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_4 та трьох членів ініціативної групи ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, кількість зібраних підписів складає 851 (т. 2 арк. спр. 62-162).
Вищезазначені матеріали по збиранню підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою надійшли до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області 19 травня 2018 року, про що зазначено в протоколі засідання робочої групи Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 25 червня 2018 року, протоколі засідання Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 26 червня 2018 року, постанові Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 26 червня 2018 року № 14 та клопотанні представника відповідача від 08 січня 2019 року про приєднання до справи матеріалів по збиранню підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 (т. 1 арк. спр. 9-10, 69, 70-71, 72-74, 102).
Листом від 24 травня 2018 року за № 06 Сєвєродонецька міська виборча комісія Луганської області на виконання положень статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад звернулась до Відділу ведення державного реєстру виборців Сєвєродонецької міської ради з вимогою про залучення представника органу ведення Державного реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 (т. 1 арк. спр. 65).
Відділ ведення державного реєстру виборців Сєвєродонецької міської ради листом від 30 травня 2018 року за № 25, з посиланням на норми Закону України Про державний реєстр виборців , повідомив Сєвєродонецьку міську виборчу комісію Луганської області про відсутність правових підстав для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання деяких депутатів Сєвєродонецької міської ради за народною ініціативою (т. 1 арк. спр. 66).
Листом від 24 травня 2018 року за № 07 Сєвєродонецька міська виборча комісія Луганської області на виконання положень статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад звернулась до Сєвєродонецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області з вимогою провести вибіркову перевірку підписів громадян (не менше 10 відсотків від загальної кількості), що містяться в підписних листах про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 (т. 1 арк. спр. 67).
Сєвєродонецький відділ поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області листом від 25 червня 2018 року за № 15397/111/34-2018 надіслав Сєвєродонецькій міській виборчій комісії Луганської області матеріали вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах, на 85 аркушах (т. 1 арк. спр. 68, т. 2 арк. спр. 163-242).
В матеріали справи відповідачем надані відібрані працівниками Сєвєродонецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області в ході вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах, пояснення 72 громадян на 80 аркушах (т. 2 арк. спр. 163-242).
Оскільки документи, подані офіційним представником ініціативної групи, при ініціюванні відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 відповідають вимогам статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , 26 червня 2018 року на засіданні Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області відповідно до статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ухвалено постанову від 26 червня 2018 року № 14 Про затвердження протоколу узагальнення підсумків перевірки відповідності документів щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 вимогам статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад (т. 1 арк. спр. 9-10, 70-71, 72-74).
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги позивача, суд виходить з такого.
Відповідно до Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , інших законів України правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначає Закон України від 11 липня 2002 року № 93-IV Про статус депутатів місцевих рад (далі - Закон № 93-IV).
Розділом V Закону № 93-IV врегульовані питання щодо відкликання депутата місцевої ради за народної ініціативою.
Частиною першою статті 37 Закону № 93-IV передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Згідно з частиною першою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Відповідно до частини третьої статті 2 Закону України від 14 липня 2015 року № 595-VIII Про місцеві вибори (далі - Закон № 595-VIII) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, району в місті, територією міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм або територією утвореної відповідно до Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад об'єднаної міської територіальної громади (далі - територія об'єднаної територіальної міської громади).
Загальна кількість територіальних виборчих округів, які утворюються на території багатомандатного виборчого округу, дорівнює загальному складу відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної в місті ради, що визначається відповідно до частин третьої, четвертої статті 16 цього Закону та частини першої цієї статті (частина третя статті 17 Закону № 595-VIII).
Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 3 Закону № 595-VIII право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.
Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями (абзац восьмий частини першої статті 3 Закону № 595-VIII).
Згідно з частиною другою статті 3 Закону № 595-VIII документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах, є:
1) паспорт громадянина України;
2) тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).
Частиною третьою статті 3 Закону № 595-VIII передбачено, що належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначається його зареєстрованим місцем проживання.
З системного аналізу вищенаведених норм Закону № 93-IV та Закону № 595-VIII слідує, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями в багатомандатному виборчому окрузі, що збігається з територією міста.
Тобто, право вносити пропозицію про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, відповідно до зареєстрованого місця проживання належать до територіальної громади м. Сєвєродонецька Луганської області та проживають в межах відповідного багатомандатного виборчого округу, що збігається з територією міста.
Таким чином, при прийнятті виборчою комісією протоколу зборів виборців відповідач не повинен був перевіряти того факту, що участь у зборах приймали особи, що не є виборцями по територіальному виборчому округу № 14, на якому обирався депутатом позивач.
Пунктом 3 частини другої статті 38 Закону № 93-IV передбачено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради.
У зборах виборців про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_3 за народною ініціативою взяло участь 300 громадян, які є мешканцями м. Сєвєродонецька Луганської області, що відповідає приписам пункту 3 частини другої статті 38 Закону № 93-IV.
Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (частина третя статті 38 Закону № 93-IV).
З протоколу зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року слідує, що на зборах виборців присутні представники місцевої газети Честная газета , що узгоджується з приписами абзацу першого частини третьої статті 38 Закону № 93-IV.
Згідно з пунктом 2 абзацу другого частини третьої статті 38 Закону № 93-IV у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб.
Ініціативна група для збирання підписів виборців утворена у кількості 53 осіб, що відповідає приписам пункту 2 абзацу другого частини третьої статті 38 Закону № 93-IV.
Відповідно до частини четвертої статті 38 Закону № 93-IV у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
Протокол зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року відповідає вимогам частини четвертої статті 38 Закону № 93-IV.
Згідно з частиною п'ятою статті 38 Закону № 93-IV до протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Заяви 53 громадян, які є мешканцями м. Сєвєродонецька Луганської області, про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також заява ОСОБА_9 про згоду бути офіційним представником ініціативної групи відповідають вимогам частини п'ятої статті 38 Закону № 93-IV. До заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також до заяви ОСОБА_9 про згоду бути офіційним представником ініціативної групи додані ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні .
Відповідно до частини першої статті 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Надіслане відповідачу повідомлення офіційного представника ініціативної групи зі збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_4 від 28 квітня 2018 року, до якого додано витяг з протоколу зборів виборців, відповідає приписам частини першої статті 39 Закону № 93-IV.
Згідно з абзацами першим, третім частини першої статті 40 Закону № 93-IV ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Пунктом другим частини другої статті 40 Закону № 93-IV передбачено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.
Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 40 Закону № 93-IV форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця (абзац другий частини третьої статті 40 Закону № 93-IV).
Частиною четвертою статті 40 Закону № 93-IV закріплено, що член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії (частина перша статті 41 Закону № 93-IV).
Підписні листи про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою за №№ 1-38 на 100 аркушах, які складені за формою, наведеною у додатку № 1 до протоколу зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року, прошиті та скріплені підписами офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_4 та трьох членів ініціативної групи ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, що відповідає приписам статті 40 та частини першої статті 41 Закону № 93-IV.
Відповідно до підписних листів про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою за №№ 1-38 на 100 аркушах кількість зібраних підписів склала 851. За результатами вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах, проведеної працівниками Сєвєродонецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області, встановлено 18 фактів недостовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах. Виборча квота у багатомандатному виборчому окрузі м. Сєвєродонецька під час проведення виборів депутатів Сєвєродонецької міської ради згідно із законом про місцеві вибори становила 676 голосів. Отже, на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, за народною ініціативою відповідно до приписів абзацу третього частини першої статті 40 Закону № 93-IV має бути зібрана кількість підписів виборців м. Сєвєродонецька, що перевищує 676 голосів. Зібрані ініціативною групою підписи виборців м. Сєвєродонецька у кількості 832 перевищують виборчу квоту у багатомандатному виборчому окрузі м. Сєвєродонецька під час проведення виборів депутатів Сєвєродонецької міської ради згідно із законом про місцеві вибори.
Згідно з абзацом першим частини другої статті 41 Закону № 93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів (пункт 2 абзацу другого частини другої статті 41 Закону № 93-IV).
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що недотримання територіальною виборчою комісією визначених пунктом 2 абзацу другого частини другої статті 41 Закону № 93-IV строків для перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильності оформлення підписних листів, кількості підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркової перевірки їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), не може бути підставою для визнання протиправними висновків, викладених у постанові Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 26 червня 2018 року № 14 Про затвердження протоколу узагальнення підсумків перевірки відповідності документів щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 вимогам статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад щодо відповідності документів, поданих офіційним представником ініціативної групи, при ініціюванні відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 вимогам статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Оскільки на засіданні територіальна виборча комісія відповідно до пункту 2 абзацу другого частини другої статті 41 Закону № 93-IV перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, суд дійшов висновку, що до компетенції відповідача вказаним Законом не віднесені повноваження на перевірку наявності підстав, передбачених частиною першою статті 37 Закону № 93-IV, для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради.
Згідно з частиною третьою статті 41 Закону № 93-IV при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:
1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;
2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;
3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;
4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;
5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону № 93-IV при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:
1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;
2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;
3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;
4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
26 червня 2018 року на засіданні Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області узагальнено підсумки перевірки відповідності документів щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 вимогам статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , про що складено відповідний протокол від 26 червня 2018 року та прийнято оскаржувану постанову.
Згідно з частиною шостою статті 13 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII Про судоустрій і статус суддів висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Відповідно до частини п'ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
В постанові від 25 квітня 2018 року у справі № 803/1159/17 у подібних відносинах Верховним Судом висловлена правова позиція, що Законом України Про статус депутатів місцевих рад не передбачено можливості припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради з підстав відсутності законодавчого регулювання окремих елементів інституту відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, а саме: проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів підписів громадян, що містяться в підписних листах. Відсутність відповідного механізму є прогалиною законодавчому регулюванні і не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою (реєстраційний номер судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень 73700712).
Таким чином, доводи представника позивача про те, що відповідачем не здійснено перевірку достовірності відомостей про громадян з органами ведення Державного реєстру виборців та із залученням правоохоронних органів, чим Сєвєродонецька міська виборча комісія Луганської області порушила принцип законності і, як наслідок, не мала правових підстав для прийняття рішення про затвердження протоколу про узагальнення підсумків перевірки відповідності документів щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 вимогам статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , суд визнає безпідставними та необґрунтованими.
В розрізі викладеного, суд зауважує, що Законом України Про статус депутатів місцевих рад також не передбачено можливості припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради у разі неналежного виконання вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, органами Національної поліції, що залучалися міською виборчої комісією для такої перевірки (вибіркова перевірка підписів менше 10 відсотків від загальної кількості).
За встановлених в цій справі фактичних обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що основні (суттєві) аргументи позовної заяви є необґрунтованими, а оскаржуване рішення суб'єкта владних повноважень є правомірним, у зв'язку з чим у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 133, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову адвоката ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_3 (ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2) до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області (ідентифікаційний код 33968676, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, буд. 32, кімната 20), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_4 (ІНФОРМАЦІЯ_2, паспорт серії НОМЕР_2, зареєстроване місце проживання: 93400, АДРЕСА_1), про визнання протиправною та скасування постанови від 26 червня 2018 року № 14 відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно з частиною третьою статті 243 КАС України повне рішення суду складено 04 лютого 2019 року.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2019 |
Оприлюднено | 06.02.2019 |
Номер документу | 79608567 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні