ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2019 року справа №1240/2689/18
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача: Казначеєва Е.Г., суддів: Компанієць І.Д., Ястребової Л.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу адвоката Тріфонова Євгена Олександровича в інтересах ОСОБА_3 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 25 січня 2019 р. у справі № 1240/2689/18 (головуючий І інстанції Т.І. Чернявська) за позовом адвоката Тріфонова Євгена Олександровича в інтересах ОСОБА_3 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, третя особа ОСОБА_4 про визнання протиправною та скасування постанови від 26 червня 2018 року № 14,-
ВСТАНОВИВ:
Адвокат Тріфонов Євген Олександрович звернувся в інтересах ОСОБА_3 (далі - позивач) до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, третя особа ОСОБА_4, в якому просив: визнати протиправною та скасувати постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 26 червня 2018 року № 14 "Про затвердження протоколу узагальнення підсумків перевірки відповідності документів щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 вимогам статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 25 січня 2019 року в задоволені позовних вимог відмовлено.
Позивач, не погодившись з прийнятим судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що в реєстрі учасників зборів під № 122 вказано ОСОБА_5, графі данні паспорта зазначений ID паспорт з номером, який не може мати вказівки про реєстрацію та яка ставиться у витязі із державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання особи. Реквізити зазначеного витягу в реєстрі відсутні, тобто,неможливо ідентифікувати ообу як мешканця м. Сєвєродонецька. В реєстрі учасників зборів під номером 250-257 та інші, не зазначений рік народження виборців. Не зазначено, яким способом та хто рахував голоси учасників зборів. Матеріали справи містять неналежним чином оформлені заяви про згоду бути членом ініціативної групи, а саме: ОСОБА_6 не зазначено посаду, ОСОБА_7 незазначена серія та номер паспорту, ОСОБА_8 не зазначений рік народження, ОСОБА_9 не зазначений номер паспорту, ОСОБА_10 не зазначено область та місто реєстрації, ОСОБА_11 не зазначено серія та номер паспорту, ОСОБА_12 не зазначено рік народження, ОСОБА_13 не зазначено область та місто реєстрації, ОСОБА_14 не зазначено посаду. Таким чином, в порушення п.2 ч.3 ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11 липня 2002 року № 93-IV (далі - Закон № 93-IV), кількість учасників ініціативної групи менше 50 осіб. В протоколі виборців було затверджено форму підписного листа, в якому зазначається, зокрема, членом якої фракції (групи) чи позафракційним є депутат, що не було зазначено в цих листах. В 128 випадках у підписних листах не зазначено рік народження. Перевірка проведена та рішення прийнято відповідачем в порушення двадцятиденного строку. Суд не взяв до уваги визнання відповідачем позову та згоду з порушенням ним процедури. Зазначене свідчить, що суд при ухваленні рішення не в повному обсязі з'ясував обставини справи, висновки суду не відповідають обставинам справи та невірно застосував норми матеріального та процесуального права.
Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
ОСОБА_3, обраний депутатом Сєвєродонецької міської ради від політичної партії "Наш край", про що свідчить постанова Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 01 жовтня 2015 року № 20 "Про реєстрацію кандидатів Сєвєродонецької міської ради у багатомандатному виборчому окрузі" та додаток № 4 до неї, в якому наведений виборчий список кандидатів у депутати Сєвєродонецької міської ради, висунутих Сєвєродонецькою міською партійною організацією політичної партії "Наш край" у багатомандатному виборчому окрузі із закріпленням їх за відповідними територіальними виборчими округами (т. 3 а.с. 18-19, 20-21).
04 травня 2018 року до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області надійшло повідомлення офіційного представника ініціативної групи зі збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_4 від 28 квітня 2018 року, в якому на виконання положень статті 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повідомлено Сєвєродонецьку міську виборчу комісію Луганської області про проведення 28 квітня 2018 року зборів виборців м. Сєвєродонецька, на яких прийнято рішення про внесення пропозицій про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 До повідомлення додано витяг з протоколу зборів виборців (т. 1 а.с. 59, 60-63, 64).
Відповідно до протоколу зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року на зборах виборців були присутні 300 громадян, які є мешканцями м. Сєвєродонецьк Луганської області, та представники місцевої газети "Честная газета" (т. 1 а.с. 103-108).
Присутність 300 громадян на зборах виборців 28 квітня 2018 року, підтверджена реєстром осіб, що приймали участь у зборах виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозицій щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою (т. 1 а.с. 110-135).
28 квітня 2018 року на зборах виборців м. Сєвєродонецька Луганської області утворено ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 у кількості 53 особи та затверджено її персональний склад, затверджено форму підписного листа згідно з додатком № 1 та визначено ОСОБА_4 представником ініціативної групи, про що свідчить протокол зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року.
Протокол зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року, Додаток № 1 (затверджена форма підписного листа) та реєстр осіб, що приймали участь у зборах виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозицій щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою, на 33 аркушах прошиті та скріплені підписами головуючої зборів ОСОБА_4 та секретарем зборів Ромкіною С.В. (т. 1 а.с. 136).
До протоколу зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року також додані 53 заяви громадян, які обрані до ініціативної групи для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3, разом з ксерокопіями першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" кожної запропонованої особи, заява ОСОБА_4 про згоду бути представником ініціативної групи разом з ксерокопіями першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (т. 1 а.с. 137-251, т. 2 а.с. 1-61).
Відповідно до підписних листів про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою за №№ 1-38 на 100 аркушах, які прошиті та скріплені підписами офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_4 та трьох членів ініціативної групи ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, кількість зібраних підписів складає 851 (т. 2 а.с. 62-162).
Вищезазначені матеріали по збиранню підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою надійшли до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області 19 травня 2018 року, про що зазначено в протоколі засідання робочої групи Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 25 червня 2018 року, протоколі засідання Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 26 червня 2018 року, постанові Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 26 червня 2018 року № 14 та клопотанні представника відповідача від 08 січня 2019 року про приєднання до справи матеріалів по збиранню підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 (т. 1 а.с. 9-10, 69, 70-71, 72-74, 102).
Сєвєродонецька міська виборча комісія Луганської області листом від 24 травня 2018 року № 06 на виконання положень статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" звернулась до Відділу ведення державного реєстру виборців Сєвєродонецької міської ради з вимогою про залучення представника органу ведення Державного реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 (т. 1 а.с. 65).
Відділ ведення державного реєстру виборців Сєвєродонецької міської ради листом від 30 травня 2018 року за № 25, з посиланням на норми Закону України "Про державний реєстр виборців", повідомив Сєвєродонецьку міську виборчу комісію Луганської області про відсутність правових підстав для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання деяких депутатів Сєвєродонецької міської ради за народною ініціативою (т. 1 а.с. 66).
Сєвєродонецька міська виборча комісія Луганської області листом від 24 травня 2018 року № 07 на виконання положень статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" звернулась до Сєвєродонецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області з вимогою провести вибіркову перевірку підписів громадян (не менше 10 відсотків від загальної кількості), що містяться в підписних листах про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 (т. 1 а.с. 67).
Сєвєродонецький відділ поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області листом від 25 червня 2018 року № 15397/111/34-2018 надіслав Сєвєродонецькій міській виборчій комісії Луганської області матеріали вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах, на 85 аркушах (т. 1 а.с. 68, т. 2 а.с. 163-242).
В матеріали справи відповідачем надані відібрані працівниками Сєвєродонецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області в ході вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах, пояснення 72 громадян на 80 аркушах (т. 2 а.с. 163-242).
26 червня 2018 року відбулось засідання Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, якому рада за результатами перевірки поданих документів дійшов до висновку, що документи, подані офіційним представником ініціативної групи, при ініціюванні відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 відповідають вимогам статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", відповідно до статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та ухвалено постанову від 26 червня 2018 року № 14 "Про затвердження протоколу узагальнення підсумків перевірки відповідності документів щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 вимогам статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (т. 1 а.с. 9-10, 70-71, 72-74).
Судом першої інстанції відмовлено в задоволені позовних вимог, суд першої інстанції обґрунтував свій висновок правомірністю дій відповідача щодо прийняття постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 26 червня 2018 року № 14.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, дослідивши правомірність даного звільнення, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та 2 місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст.140, ч.1,2 ст.141 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначає Закон України від 11 липня 2002 року № 93-IV "Про статус депутатів місцевих рад" № 93-IV.
Розділом V Закону № 93-IV, визначено підстави, процедуру відкликання депутата місцевої ради, а також порядок прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією за результатами перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Так, статтею 38 Закону № 93-IV передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата міської (міста обласного значення) ради має становити не менше 50 осіб.
У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів.
Згідно статті 39 Закону N 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів.
Згідно частини 2 статті 40 Закону N 93-IV з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у визначені строки.
Частиною 3 цієї статті визначено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців.
Так, підписний лист повинен містити: дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне імя (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця. Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.
Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Статтею 41 Закону №93-IV визначено порядок прийняття територіальною виборчою комісією рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Відповідно до ч.1 статті 41 Закону N 93-IV, Після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно частини 2 статті 41 Закону N 93-IV, голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною 1 статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.
Частиною 3 статті 41 Закону N 93-IV визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
Частиною 4 цієї статті визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Згідно частини 5 статті 41 Закону N 93-IV, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Підстави для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради визначено частиною 6 статті 41 Закону № 93-IV. Так, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Закономстроки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Таким чином, Законом України Про статус депутатів місцевих рад визначено виключний перелік підстав для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Суд зазначає, що протокол зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року відповідає вимогам частини четвертої статті 38 Закону № 93-IV.
Рішення зборів виборців від 28 квітня 2018 року в частині формування складу ініціативної групи зі збору підписів за відкликання депутата оформлене відповідним протоколом, є чинним, нескасованим та неоскарженим.
Факт проведення зборів виборців, відповідного виборчого округу (присутні 300 особи), 28 квітня 2018 року , на яких прийнято рішення про внесення пропозицій про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3, сторонами не заперечується. На зборах було затверджено склад ініціативної групи для збору підписів виборців (53 осіб), обрано офіційного представника ініціативної групи, затверджено форму підписного листа та прийнято рішення звернутися до МВК щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3
Підписні листи про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою за №№ 1-38 на 100 аркушах, які складені за формою, наведеною у додатку № 1 до протоколу зборів виборців м. Сєвєродонецька Луганської області про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання за народною ініціативою від 28 квітня 2018 року, прошиті та скріплені підписами офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_4 та трьох членів ініціативної групи ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, що відповідає приписам статті 40 та частини 1 статті 41 Закону № 93-IV.
Відповідно до підписних листів про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3 за народною ініціативою за №№ 1-38 на 100 аркушах кількість зібраних підписів склала 851. За результатами вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах, проведеної працівниками Сєвєродонецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області, встановлено 18 фактів недостовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах. Виборча квота у багатомандатному виборчому окрузі м. Сєвєродонецька під час проведення виборів депутатів Сєвєродонецької міської ради згідно із законом про місцеві вибори становила 676 голосів. Отже, на підтримку пропозиції про відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання ОСОБА_3, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, за народною ініціативою відповідно до приписів абзацу 3 частини 1 статті 40 Закону № 93-IV має бути зібрана кількість підписів виборців м. Сєвєродонецька, що перевищує 676 голосів. Зібрані ініціативною групою підписи виборців м. Сєвєродонецька за виключенням 18 встановлених фактів недостовірності підписів громадян складає 833 голоси, що перевищує виборчу квоту у багатомандатному виборчому окрузі м. Сєвєродонецька під час проведення виборів депутатів Сєвєродонецької міської ради згідно із законом про місцеві вибори.
Після завершення збору підписів виборців офіційним представником ініціативної групи щодо відкликання депутата за народною ініціативою передано у строк передбачений ст. 41 Закону № 93-IV до МВК матеріали: підписні листи, протокол зборів виборців, реєстр учасників зборів з підписами, зразок підписного листа та заяви членів ініціативної групи з відповідними додатками.
Матеріали справи свідчать, що за результатами перевірки підписаних листів, поданих ініціативною групою на підтримку пропозиції про відкликання депутата за народною ініціативою, Комісією не було встановлено порушень.
Стосовно посилання апелянта на те, що в реєстрі учасників зборів під № 122 вказано ОСОБА_5 та зазначений ID паспорт з номером, який не може мати даних про реєстрацію, та не додано витяг із державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання особи, що в свою чергу унеможливлює ідентифікувати особу як мешканця м. Сєвєродонецька, суд зазначає, що за вимогами Закону N 93-IV, особою самостійно у реєстрі зазначається місце проживання та відповідні паспортні данні, що і було здійснено особою, вимог щодо подання витягу із державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання особи, Закон не містить. Позивачем докази в спростування вказаної обставини не надано.
Щодо відсутності в реєстрі учасників зборів під номером 250-257 року народження виборців, судом при досліджені вказаного реєстру зазначеної обставини не встановлено.
Стосовно посилання апелянта на недотримання територіальною виборчою комісією строків для перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильності оформлення підписних листів, кількості підписів, що встановлена частиною 1 статті 40 цього Закону, суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що вказані обставини в силу Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" не можуть бути підставою для визнання протиправними висновків, викладених у постанові Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 26 червня 2018 року № 14,
Щодо посилання апелянта на неналежним чином оформлені заяви про згоду бути членом ініціативної групи, а саме в заявах: ОСОБА_6 не зазначено посаду, ОСОБА_7 незазначена серія та номер паспорту, ОСОБА_8 не зазначений рік народження, ОСОБА_9 не зазначений номер паспорту, ОСОБА_10 не зазначено область та місто реєстрації, ОСОБА_11 не зазначено серія та номер паспорту, ОСОБА_12 не зазначено рік народження, ОСОБА_13 не зазначено область та місто реєстрації, ОСОБА_14 не зазначено посаду, суд зазначає, що до заяви вказаними особами було додано ксерокопії сторінок паспорта громадянина України, де зазначено всі обов'язкові відомості, у тому числі вищезазначені данні, що дають підстави належним чином ідентифікувати цих осіб.
Стосовно посилання апелянта на те, що у підписних листах не зазначено членом якої фракції (групи) чи позафракційним є депутат, суд зазначає, що у відповідності до вимог Закону, на підставі загальних відомостей у вказаних листах належним чином зазначало особу депутата та від якої політичної партії він був обраний.
Щодо посилання апелянта на те, що у підписних листах не зазначено рік народження осіб, суд зазначає, що наявні в матеріалах справи листи містять данні щодо числа місяця та року народження по кожному виборцю, відсутність таких даних щодо осіб які збирали підписи зумовлена відсутністю такої графи для заповнення у підписному листі, та наявністю цих даних у відповідних заявах про згоду бути членом ініціативної групи та копіях паспортів наданих до них.
Крім того, суд зазначає, що Європейський суд з прав людини, зокрема, у справі Жоффр де ля Прадель проти Франції від 16.12.1992 року, наголошував, що, реалізуючи Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод, кожна держава-учасниця цієї Конвенції має право встановлювати процедури, у тому числі процесуальні заборони й обмеження. Разом з тим Суд зазначає, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним.
Також надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права. Адже форма, відповідно до вимог поваги до прав людини та принципу сприяння, не має підміняти зміст, зокрема, в ситуації, коли під час прийому документа його можна привести у відповідність до формальних вимог Закону.
Підписні листи та заяви про згоду бути членом ініціативної групи, подані до МВК, містять достатньо відомостей щодо членів ініціативної групи, які дозволяють ідентифікувати кожну конкретну особу, а саме: ім'я та по-батькові, дата народження, місце проживання, паспортні дані. Недоліки можливо було виправити при прийнятті територіальною виборчою комісією відповідного рішення.
При цьому, Комісією не встановлено жодних відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу, тощо.
Слід зазначити, що врегульована Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" процедура відкликання за народною ініціативою на день вирішення спору у цій справі має низку правових прогалин, які в тому числі стосуються і здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та вибіркової перевірки підписів громадян у цих підписних листах із залученням правоохоронних органів (територіальних органів поліції).
Проте, Законом України Про статус депутатів місцевих рад не передбачено можливості припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради з підстав відсутності законодавчого регулювання окремих елементів інституту відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, а саме: проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів підписів громадян, що містяться в підписних листах.
Відсутність відповідного механізму є прогалиною законодавчому регулюванні і не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.
Таким чином, наведені вище обставини не могли бути підставою до припинення народної ініціативи щодо відкликання окремих депутатів ради.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що відповідачем при ухваленні оскаржуваної постанови (без номеру) було дотримано вимоги чинного законодавства, а наявні недоліки не можуть бути підставою до припинення народної ініціативи щодо відкликання окремих депутатів ради.
Стосовно посилання апелянта на те, що судом не взято до уваги визнання відповідачем позову та згоду з порушенням ним процедур, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1, 4, 5 статті 189 КАС України, позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 09 січня 2019 року відмовлено у прийнятті заяви відповідача про визнання позову.
Судом в обґрунтування прийнятого рішення зазначено, що визнання позову відповідачем порушує права та охоронювані законом інтереси інших осіб - виборців відповідного виборчого округу, які прийняли рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_3 за народною ініціативою, інтереси яких представляє офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_4
Матеріали справи свідчать, що оскаржувана постанова прийнята на реалізацію права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, тобто, у даному випадку визнання відповідачем позову напряму впливає на реалізацію права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.
Отже, суд погоджується з висновком суду першої інстанції щодо не прийняття визнання позову відповідачем відповідно до частини 5 статті 189 КАС України.
Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому при таких обставинах апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись статями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу адвоката Тріфонова Євгена Олександровича в інтересах ОСОБА_3 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 25 січня 2019 р. у справі № 1240/2689/18 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 25 січня 2019 р. у справі № 1240/2689/18- залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дати проголошення.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 26 березня 2019 року.
Суддя-доповідач: Е.Г.Казначеєв
Судді: І.Д. Компанієць
Л.В. Ястребова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2019 |
Оприлюднено | 27.03.2019 |
Номер документу | 80691902 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні