Справа № 420/6264/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду справу за позовом приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду 03 грудня 2018 року надійшов позов приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області, в якому позивач просить суд:
1. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Одеській області: №986542/30692730 від 13.11.2018 року та №988082/30692730 від 14.11.2018 року;
2. Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну №1 від 16.11.2017 року, яка складена приватним підприємством АГРОСОЮЗ-2000 на адресу товариства з обмеженою відповідальністю АПК ЕЛЬМІРА на загальну суму 394775,70 грн., в тому числі ПДВ - 65795,95 грн.; податкову накладну №1 від 17.11.2017 року, яка складена приватним підприємством АГРОСОЮЗ-2000 на адресу товариства з обмеженою відповідальністю АПК ЕЛЬМІРА на загальну суму 392525,10 грн., в тому числі ПДВ - 65420,85 грн.
07 грудня 2018 року ухвалою суду прийнято до розгляду позовну заяву приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 , відкрито провадження у даній адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПКУ ПП АГРОСОЮЗ-2000 було складено податкову накладну № 1 від 16.11.2017 р. та 13.12.2017 р. направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції № 1 від 14.12.2017 р. податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. При цьому в квитанції вказано, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, зазначеним п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 р. № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1206. При цьому запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК відповідно до пункту в п.п. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу. Вказує, що 07.11.2018 р. ПП АГРОСОЮЗ-2000 було направлено на адресу ГУ ДФС в Одеській області повідомлення № 2 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено та копії документів, підтверджуючих отримання, переміщення та реалізацію товару. Зазначає, що було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній № 1 від 16.11.2017 р., однак рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової податкової/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такі реєстрації, ГУ ДФС в Одеській області від 13.11.2018 р. № 986542/30692730 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 16.11.2017 р. При цьому підставою для відмови в реєстрації податкової накладної вказано: ненадання платником податку копій документів: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Зазначає, що при цьому вказано, що документи, які не надано, необхідне було підкреслити. Але ніякі документи з переліку не підкреслені. Вказує, що оскільки ПП АГРОСОЮЗ-2000 не погоджувалось з рішенням комісії яка приймає рішення про реєстрацію податкової податкової/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такі реєстрації, ГУ ДФС в Одеській області від 13.11.2018 р. № 9986542/30692730, воно 13.11.2018 р. подало до ДФС скаргу на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. 23.11.2018 р. ДФС надіслала ПП АГРОСОЮЗ-2000 рішення комісії з питань розгляду скарг від 23.11.2018 р. № 45668/30692730/2. Згідно рішення комісії скарга залишена без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Зазначає, що ПП АГРОСОЮЗ-2000 було складено податкову накладну № 1 від 17.11.2017 р. та 13.12.2017 направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції № 1 від 14.12.2017 р. податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. При цьому в квитанції вказано, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, зазначеним п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 р. № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1206. При цьому запропоновано надати пояснення а/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК відповідно до пункту в пп. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу. Вказує, що 07.11.2018 р. ПП АГРОСОЮЗ-2000 було направлено на адресу ГУ ДФС в Одеській області повідомлення № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено та копії документів, підтверджуючих отримання, переміщення та реалізацію товару. Отже, було надало усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній № 1 від 17.11.2017 р. Зазначає, що рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такі реєстрації, ГУ ДФС в Одеській області від 14.11.2018 р. №988082/30692730 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 17.11.2017 р. При цьому підставою для відмови в реєстрації податкової накладної вказано: ненадання платником податку копій документів: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. При цьому, вказано, що документи, які не надано, необхідно було підкреслити, але ніякі документи з переліку не підкреслені. Зазначає, що оскільки ПП АГРОСОЮЗ-2000 не погоджувалось з рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової податкової/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такі реєстрації, ГУ ДФС в Одеській області, від 14.11.2018 р. № 988082/30692730, воно 16.11.2018 р. подало до ДФС скаргу на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. 26.11.2018 р. ДФС надіслало ПП АГРОСОЮЗ-2000 рішення комісії з питань розгляду скарг від 26.11.2018 р. № 46322/30692730/2. Згідно рішення комісії скарга залишена без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Вказує, що позивач вважає рішення про відмову у реєстрації податкових накладних за своїм характером необґрунтованим. Приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 є юридичною особою приватної власності, що було створено 11.02.2000 р. Фактично приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 здійснює діяльність з оптової торгівлі, в тому числі оптову торгівлю зерном. Зазначає, що приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 уклало договір поставки № 30101с від 30.10.2017 р. з ТОВ АПК ЕЛЬМІРА на поставку соняшнику. Податкові накладні № 1 від 16.11.2018 р. та № 1 від 17.11.2018 р. виписані ПП АГРОСОЮЗ-2000 на адресу ТОВ АПК ЕЛЬМІРА за фактом здійснення поставок в рамках цього договору. Вказує, що на виконання умов вищевказаного договору та специфікації від 14.11.2017 р. приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 поставило, а ТОВ АПК ЕЛЬМІРА прийняло соняшник у кількості 38,59 т. на загальну суму 394775,70 грн., в тому числі ПДВ - 65795,95 грн., на що була оформлена видаткова накладна № PH-16/11-1 від 16.11.2017 р. Товар отримав директор ОСОБА_1 по довіреності № 16/1 від 16.11.2017 р. За правилом першої події (постачання товару) приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 16.11.2017 р. виписало та 13.12.2017 р. відправило на реєстрацію податкову накладну № 1 від 16.11.2017 р. на загальну суму 394775,70 грн., в тому числі ПДВ - 65795,95 грн. Але ця податкова накладна не була зареєстрована, її реєстрація була зупинена. Зазначає, що приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 надало ТОВ АПК ЕЛЬМІРА рахунок-фактуру № СФ-16-11-1 від 16.11.2017 р,, який сплачений 23.02.2018 р. згідно платіжного доручення № 211 від 23.02.2018 p., що підтверджується випискою по рахунку ПП АГРОСОЮЗ-2000 від 23.02.2018 р. Постачальником цього товару є фізична особа-підприємець ОСОБА_2 на підставі договору постачання № 0210с від 02.10.2017 р. Вказує, що приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 отримало у ФОП ОСОБА_2 соняшник у кількості 38,59 т на суму 308720,00 грн., на що була оформлена видаткова накладна № PH-16111 від 16.11.2017 p. Товар отримав директор приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 ОСОБА_3 по довіреності № 1/1611 від 16.11.2017 р. Зазначає, що відповідно до додаткової угоди від 27.12.2017 р. до договору поставки № 0210с від 02.10.2017 р. та акту прийому-передачі векселів від 27.12.2017 р. приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 передало в рахунок сплати за товар 1 простий вексель, номінальна вартість якого 846560,00 грн. Транспортування засобів соняшнику до покупця - ТОВ АПК ЕЛЬМІРА згідно з умовами договору поставки здійснювалось за рахунок приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 . Перевізником товару був фізична особа -підприємець ОСОБА_4 на підставі договору перевезення вантажу № 15/09-тр від 15.09.2017р. Транспортування здійснювалось згідно додатку від 01.11.2017 р. до договору № 15/09-тр від 15.09.2017 р. по ТТН №1611-1 від 16.11.2017 р. Факт транспортування товарів підтверджується актом здачі-приймання наданих послуг № 44 від 30.09.2018 р. Щодо обставин виписки податкової накладної № 1 від 17.11.2018 p. зазначає, що на виконання умов вищевказаного договору та специфікації від 15.11.2017 р. приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 поставило, а ТОВ АПК ЕЛЬМІРА прийняло соняшник у кількості 38,37 т. на загальну суму 392525,10 грн., в тому числі ПДВ - 65420,85 грн., на що була оформлена видаткова накладна № PH-17/11-1 від 17.11.2017 р. Товар отримав директор ОСОБА_5 по довіреності № 17/2 від 17.11.2017 р. За правилом першої події (постачання товару) Приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 17.11.2017 р. виписало та 13.12.2017 р. відправило на реєстрацію податкову накладну №1 від 17.11.2017 р. на загальну суму 392525,10 грн., в тому числі ПДВ - 65420,85 грн. Вказує, що ця податкова накладна не була зареєстрована, її реєстрація була зупинена. Приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 надало ТОВ АПК ЕЛЬМІРА рахунок-фактуру № СФ-17-11-1 від 17.11.2017 р., який сплачений: 16.02.2018 р. згідно платіжного доручення № 184 від 16.02.2018 p., що підтверджується випискою по рахунку ПП АГРОСОЮЗ-2000 від 16.02.2018 p.; 23.02.2018 р. згідно платіжного доручення № 211 від 23.02.2018 p., що підтверджується випискою по рахунку ПП АГРОСОЮЗ-2000 від 23.02.2018 p.; 28.02.2018 р. згідно платіжного доручення № 212 від 28.02.2018 p., що підтверджується випискою по рахунку ПП АГРОСОЮЗ-2000 від 28.02.2018 р. Зазначає, що постачальником цього товару є фізична особа-підприємець ОСОБА_2 на підставі договору постачання № 0210с від 02.10.2017 р. Приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 отримало у ФОП ОСОБА_2 соняшник у кількості 38,37 т на суму 306960,00 грн., на що була оформлена видаткова накладна № РН-171П від 17.11.2017 p.). Товар отримав директор приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 ОСОБА_3 по довіреності № 1/1611 від 16.11.2017 р. Вказує, що відповідно до додаткової угоди від 27.12.2017 р. до договору поставки № 0210с від 02.10.2017 р. та акту прийому-передачі векселів від 27.12.2017 р. приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 передало в рахунок сплати за товар 1 простий вексель, номінальна вартість якого 846560,00 грн. Транспортування засобів соняшнику до покупця - ТОВ АПК ЕЛЬМІРА згідно з умовами договору поставки здійснювалось за рахунок приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 . Зазначає, що перевізником товару був фізична особа-підприємець ОСОБА_4 на підставі договору перевезення вантажу №15/09-тр від 15.09.2017 р. транспортування здійснювалось згідно додатку від 01.11.2017 р. до договору № 15/09-тр від 15.09.2017 р. по ТТН № 1711-1 від 17.11.2017 р. Факт транспортування товарів підтверджується актом здачі-приймання наданих послуг № 44 від 30.09.2018 р. Позивач вказує, що ПП АГРОСОЮЗ-2000 надало до контролюючих органів пояснення і копії документів, якими підтверджується реальність здійснення операцій по відмовлених податкових накладних. При цьому, у письмових поясненнях було детально розписано зміст господарських операцій, надані копії документів (договори, видаткові накладні, довіреності на отримання ТМЦ, рахунки-фактури, виписки банку і т.п.). Надані до контролюючих органів документи засвідчують факт реального виконання ПП АГРОСОЮЗ-2000 та його контрагентами господарських зобов'язань. Первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження. В квитанціях вказано, що за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1206 . Але такого критерію, як невідповідність обсягів постачання обсягам придбання , пункт 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків не містить. У квитанціях фіскальним органом, в порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, не вказано, ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику (пункт 6 Критеріїв містить визначення двох різних критеріїв), ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567 (пункт 1 Вичерпного переліку документів містить два різні переліки, в залежності від визначеного ступеня ризику). Рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, від 13.11.2018 р. № 986542/30692730, від 14.11.2018 р. № 988082/30692730, не містять конкретного переліку документів, які на надані платником податків, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
28 грудня 2018 року за вх.№ЕП/6782/18 від представника відповідачів надійшов відзив на позов (а.с.106-109), у якому зазначено, що відповідачі не погоджуються з доводами позивача. Вказує, що ПП АГРОСОЮЗ-2000 направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних податкову накладну №1 від 16.11.2017 року, та №1 від 17.11.2017 року. За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДФС України від підприємству було повідомлено, що реєстрація відповідної податкової накладної зупинена. Також даною квитанцією запропоновано платнику надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової. Надалі платник податку направив засобами електронного зв'язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК. Однак, за рішенням комісії ГУ ДФС України в Одеській області платнику відмовлено в реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Посилаючись на Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIIІ, Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07.12.2017 року № 2245- VIIІ, Податковий кодекс України від 2 грудня 20І0 року № 2755-УІ (зі змінами та доповненнями), Постанову Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної і розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , наказ Державної фіскальної служби України від 16.03.2018 року № 137 Про затвердження Порядку роботи Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації зазначає, що в оскаржуваних рішення комісії ГУ ДФС України в Одеській області було зазначено саме які документи не було надано підприємством ПП АГРОСОЮЗ-2000 разом із повідомленнями, а саме: за податковою накладною №1 від 16.11.2017 року: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. За податковою накладною №1 від 17.11.2017 року: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Вказує, що з огляду на не надання ПП АГРОСОЮЗ-2000 разом із повідомленнями всіх необхідних документів, ГУ ДФС України в Одеській області було винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних посиланням на підставу - не надання платником податку всіх необхідних копій документів, є повністю обґрунтованим.
Враховуючи викладене, представник відповідачів у задоволенні позовних вимог просить відмовити у повному обсязі.
02 січня 2019 року до суду за вх.№13/19 від позивача надійшла відповідь на відзив (а.с.110), у якій зазначено, що в рішеннях голови комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 13.11.2018 р. № 986542/30692730 та від 14.11.2018 р. № 988082/30692730, якими було відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 16.11.2017 р. та №1 від 17.11.2017 р., вказано, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних є: ненадання платником податку копій документів: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. При цьому зазначено, що документи, які не надано, необхідно було підкреслити. Але ніякі документи з переліку не підкреслені.
Дослідивши матеріали справи та обставини, якими обґрунтовуються вимоги та докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити з наступних підстав.
Приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 (ідентифікаційний код юридичної особи 30692730) зареєстровано як юридична особа 11.02.2000 року та з 24.02.2000 року взято на податковий облік.
Відповідно до частини першої статті 3 Господарського кодексу України, під господарською діяльністю розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Згідно з пп.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 за КВЕД є: 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення; 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами (основний).
Як вбачається з матеріалів справи, ПП АГРОСОЮЗ-2000 (постачальник) уклало 30 жовтня 2017 року з ТОВ АПК ЕЛЬМІРА (покупець) договір поставки №30101с (а.с.54-56), відповідно до п.1.1 якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, постачальник зобов'язується подавляти (передавати) у власність покупця товари, вказані в специфікаціях, що є невід'ємними додатками до цього договору, а покупець зобов'язується приймати цей товар та оплатити його.
На підтвердження реальності умов даного договору позивач надав суду: специфікації від 14.11.2017 року та від 15.11.2017 року на товар соняшник (а.с.57, 85); видаткові накладні №РН-16/11-1 від 16.11.2017 року та №РН-17/11-1 від 17.11.2017 року (а.с.58, 88); довіреність №16/1 від 16.11.2017 року (а.с.59); рахунки-фактури №СФ-16-11-1 від 16.11.2017 року та №СФ-17-11-1 від 17.11.2017 року (а.с.60, 89); виписки по рахунку (а.с.61, 90-92); договір поставки №0210с від 02.10.2017 року, укладений між ФОП ОСОБА_2 (постачальник) до ПП АГРОСОЮЗ-2000 (покупець) (а.с.62-63), додаткову угоду від 27.12.2017 року до договору поставки №0210с від 02.10.2017 року (а.с.64), видаткові накладні №РН-16111 від 16.11.2017 року та №РН-17111 від 17.11.2017 року (а.с.65, 93), акт прийому передачі векселів від 27.12.2017 року (а.с.66), простий вексель серії АА 2814234 (а.с.67); договір перевезення вантажу №15/09-тр від 15.09.2017 року, укладений між ФОП ОСОБА_4 та ПП АГРОСОЮЗ-2000 (а.с.68-70), додаток від 01.11.2017 на перевезення вантажів згідно договору №15/09-тр від 15.09.2017 року (а.с.71), товарно-транспортні накладні №1611-1 від 16.11.2017 року та №1711-1 від 17.11.2017 року (а.с.72, 94), акт виконаних робіт №44 від 30.09.2018 року до договору №15/09-тр від 15.09.2017 року (а.с.73).
Позивачем на адресу ТОВ АПК ЕЛЬМІРА виписані податкові накладні № 1 від 16.11.2017 року (а.с.52) та №1 від 17.11.2017 року (а.с.86), направлені на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем отримано квитанції з єдиного вікна подання електронної звітності (а.с.53, 87), у яких підприємству було повідомлено, що реєстрацію податкових накладних №1 від 16.11.2017 року та від 17.11.2017 року зупинено. Також у квитанціях вказано наступне: Виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. 3а результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1206.. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу .
06 листопада 2017 року позивачем направлено до ДФС повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена (а.с.48, 114), а саме щодо податкової накладної №1 від 16.11.2017 року.
07 листопада 2017 року позивачем направлено до ДФС повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена (а.с.81, 115), а саме щодо податкової накладної №1 від 17.11.2017 року.
Так, як вбачається із наданої відповідачами роздруківки з аналітичної системи податковий блок (а.с.116), до вказаних повідомлень позивачем додано: договір поставки №30101с від 30.10.2017 року, специфікації до вказаного договору від 14.11.2017 року та від 15.11.2017 року, видаткові накладні №РН-16-11-1 від 16.11.2017 року та №РН-17-11-1 від 17.11.2017 року, довіреність №16-1 від 16.11.2017 року та №17-2 від 17.11.2017 року, договір поставки №0210с від 02.10.2017 року, додаткову угоду від 27.12.2017 року до договору поставки №0210с від 02.10.2017 року, рахунки-фактури №СФ-16-11-1 від 16.11.2017 року та №СФ-17-11-1 від 17.11.2017 року, виписки по рахунку, видаткові накладні №РН-16111 від 16.11.2017 року та №РН-17111 від 17.11.2017 року, акт прийому передачі векселів від 27.12.2017 року, договір перевезення вантажу №15/09-тр від 15.09.2017 року, простий вексель серії АА 2814234, додаток від 01.11.2017 на перевезення вантажів згідно договору №15/09-тр від 15.09.2017 року, товарно-транспортні накладні №1611-1 від 16.11.2017 року та №1711-1 від 17.11.2017 року, пояснення (а.с.49-50, 83-84).
Комісією Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №986542/30692730 від 13.11.2018 року (а.с.46-47, 112-113) про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН № 1 від 16.11.2017 року та рішення №988082/30692730 від 14.11.2018 року (а.с.79-80, 110-111) про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №1 від 17.11.2017 року з підстав ненадання платником податку копій документів: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).
Позивачем 14 листопада 2018 року подано до Державної фіскальної служби України скарги на рішення комісії Головного управління ДФС в Одеській області №986542/30692730 від 13.11.2018 року (а.с.42), та 16.11.2018 року на рішення комісії Головного управління ДФС в Одеській області №988082/30692730 від 14.11.2018 року (а.с.75) до яких додав пояснення (а.с.43-45, 76-78).
За результатами розгляду скарг комісією з питань розгляду скарг прийнято 23.11.2018 року рішення №6558/38912239/2 (а.с.41) та 26.11.2018 року рішення №46322/30692730/2 (а.с.74), якими залишено скарги без задоволення а рішення комісії - без змін.
Не погодившись з вищевказаними рішеннями комісії Головного управління ДФС в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних ПП АГРОСОЮЗ-2000 в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.
Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано податкові накладні № 1 від 16.11.2017 року та від 17.11.2017 року та надіслано їх до ЄРПН.
Проте, реєстрація цих податкових накладних була зупинена з посиланням на те, що вона відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 року, а в подальшому - у її реєстрації відмовлено.
Згідно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент формування податкових накладних) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до пп.201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
За приписами п. 74.2, п. 74.3 ст. 74 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних), в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до п. 2 Порядку №1246 (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних) податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246 (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку №1246 (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних), за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Зі змісту квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по податкових накладних ПП АГРОСОЮЗ-2000 №1 від 16.11.2017 року та від 17.11.2017 року вбачається, що реєстрація податкових накладних зупинена контролюючим органом відповідно до п.201.16 ст.201 КАС України та контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року №567. Також, в ній зазначено, що за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1206.
Суд зазначає, що посилання контролюючого органу на УКТ ЗЕД: 1206 є неправомірним, оскільки такого коду в Українському класифікаторі товарів зовнішньоекономічної діяльності не існує, а крім того позивачем згідно податкових накладних №1 від 16.11.2017 року та від 17.11.2017 року в п.3.1 розділу Б податкової накладної зазначено код товару згідно УКТ ЗЕД 120600.
Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №752/30620 затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідності до п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567 (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних), він містить у собі визначення двох різних критеріїв:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Отже, приписами п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567 визначено декілька критеріїв оцінки ступеня ризиків.
Таким чином, фіскальний орган був зобов'язаний у квитанції від 15.07.2017 року чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків.
Суд дійшов висновку, що контролюючим органом порушено норми підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних), оскільки ним не зазначено у квитанції від 15.07.2017 року конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Визначення фіскальним органом у квитанції конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у Наказі №567 Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .
Відповідачем до суду також не надано жодних доказів на підтвердження висновку щодо невідповідності обсягів постачання обсягам придбання по товарах.
В пункті 1 Наказу №567 (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних) зазначено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії):
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
З аналізу зазначеної норми Наказу №567 слідує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків у квитанції.
Відповідно до п.п.201.16.2, п.п.201.16.3 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних), письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту. Форма таких рішень встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (п.п. 201.16.3).
Зі змісту наявних у матеріалах справи квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по податкових накладних ПП АГРОСОЮЗ-2000 №1 від 16.11.2017 року та від 17.11.2017 року вбачається, що фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до п. в пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена п. 4 цього наказу.
Таким чином, у зазначених квитанціях відповідачем в порушення п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, що діяла на момент зупинення реєстрації податкових накладних), не вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику (пункт 6 Критеріїв містить визначення двох різних критеріїв), ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567 (пункт 1 Вичерпного переліку документів містить два різні переліки, в залежності від визначеного ступеня ризику).
21 лютого 2018 року постановою Кабінету Міністрів України №17 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , яка набрала чинності 22.03.2018 року затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п.14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , 2Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п.16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних).
Як вбачається з рішень №986542/30692730 від 13.11.2018 року та №988082/30692730 від 14.11.2018 року, підставами їх прийняття є зокрема ненадання позивачем копій документів:
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).
Згідно п.21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Суд вважає неправомірним посилання комісією Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації на ненадання позивачем вищевказаних документів, оскільки ПП АГРОСОЮЗ-2000 до комісії разом з поясненнями було подано копії договорів, довіреностей, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, рахунки-фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладних.
Окрім цього суд зазначає, що в шаблоні рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у графі первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні міститься приписка у скобках документи, які не надано підкреслити , однак комісією Головного управління ДФС в Одеській області цього не зроблено.
З оскаржуваних рішень вбачається, що у розділі Прийнято рішення про після пункту Ненадання платником податку копій документів міститься також графа додаткова інформація , яка у цих рішеннях не заповнена.
Отже, оскаржувані рішення не містять конкретної інформації про причини та підстави для їх прийняття, а саме інформації про те, яких саме первинних документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних.
Згідно ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Щодо аналізу господарських операцій ПП АГРОСОЮЗ-2000 з його контрагентами, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Таким чином, оскаржувані рішення комісії Головного управління ДФС в Одеській області є необґрунтованими, не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, що породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов'язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб'єкта владних повноважень.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та докази, надані позивачем, суд приходить до висновку, що первісна вимога позивача про визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Вирішуючи позовні вимоги ПП АГРОСОЮЗ-2000 про зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може, в тому числі, прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
Приписами КАС України передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов'язувати суб'єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Згідно п.20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З огляду на висновок суду щодо протиправності рішень комісії Головного управління ДФС в Одеській області №986542/30692730 від 13.11.2018 року, №988082/30692730 від 14.11.2018 року, а також те, що вказаними рішеннями порушено право позивача на отримання податкового кредиту, суд вважає за необхідне задовольнити вказану вимогу позивача та зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 16.11.2017 року та №1 від 17.11.2017 року.
Таким чином, з огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги ПП АГРОСОЮЗ-2000 підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3524,00 грн. згідно платіжного доручення №241 від 30.11.2018 року за дві вимоги немайнового характеру (а.с.5).
Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про стягнення солідарно з Державної фіскальної служби України та Головного управління ДФС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області на користь приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 судовий збір у розмірі 3524,00 грн., сплачений згідно платіжного доручення №241 від 30 листопада 2018 року.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС в Одеській області №986542/30692730 від 13.11.2018 року та №988082/30692730 від 14.11.2018 року.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені приватним підприємством АГРОСОЮЗ-2000 податкові накладні №1 від 16.11.2017 року та №1 від 17.11.2017 року.
Стягнути солідарно з Державної фіскальної служби України та Головного управління ДФС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Одеській області на користь приватного підприємства АГРОСОЮЗ-2000 судовий збір у розмірі 3524,00 грн., сплачений згідно платіжного доручення №241 від 30 листопада 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - приватне підприємство АГРОСОЮЗ-2000 (вул.Ільфа і Петрова, буд.18, м.Одеса, 65104, код ЄДРПОУ 30692730).
Відповідачі:
- Державна фіскальна служба України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197);
- Головне управління ДФС в Одеській області (вул.Семінарська 5, м.Одеса, 45044, код ЄДРПОУ 3938646).
Суддя О.А. Вовченко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2019 |
Оприлюднено | 06.02.2019 |
Номер документу | 79609419 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні