П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 2240/2577/18
Головуючий у 1-й інстанції: Салюк П.І.
Суддя-доповідач: Охрімчук І.Г.
29 січня 2019 року м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Охрімчук І.Г.
суддів: Мацького Є.М. Капустинського М.М.
за участю:
секретаря судового засідання: Зозуля К.Т.,
представників сторін
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 вересня 2018 року (повний текст рішення складено 03.10.2018 року, м. Хмельницький) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Агропартнер - 1 до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка прийняла рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 02 березня 2018 року№606660/03343746;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" від 30 листопада 2017 року №466 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 3524 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що товариством було складено податкову накладну №466 від 30 листопада 2017 року та направлено 15 грудня 2017 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13 червня 2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 01.63 та запропоновано ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Позивач вказує, що 23 лютого 2018 року надало ДФС пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній. Проте 02 березня 2018 року ним отримано рішення комісії ДФС №606660/03343746 від 02 березня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №466 від 30 листопада 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Як підставу відмови вказано: "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатнім для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування". Позивач вважає рішення комісії ДФС №606660/03343746 від 02 березня 2018 року прийнято не у спосіб визначений законом, відтак є протиправним та підлягає скасуванню, а вказана податкова накладна зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування своєї правової позиції відповідач зазначає, що позивачем під час подання повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинено, не додано достатній пакет документів, для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №466 від 30 листопада 2017 в ЄРПН згідно вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567. На підставі зазначеного вважає, що рішення комісії ДФС України від 02 березня 2018 №606660/03343746 прийнято правомірно, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, як це і визначено статтею 19 Конституції України, тому підстави для задоволення позову відсутні.
Ухвалою від 01 серпня 2018 року суд першої інстанції відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду за правилами загального позовного провадження, цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Агропартнер-1".
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.09.2018 року у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство", третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Агропартнер - 1" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії - відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції позивач по справі подав апеляційну скаргу в якій просить суд скасувати судове рішення від 27.09.2018 року та ухвалити нове, згідно якого визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка прийняла рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 02.03.2018 року №606660/03343746 та зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" від 30.11.2017 року №466 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначив, що вказане рішення комісії №606660/03343746 про відмову в реєстрації податкової накладної №466 від 30.11.2017 не містить конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми доказами для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування.
Суд першої інстанції вирішуючи справу прийшов до висновку, що пакет документів, які позивач надав до повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №466 від 30 листопада 2017 року не є достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, що стало підставою для прийняття контролюючим органом рішення від 02 березня 2018 року №606660/03343746 про відмову у її реєстрації.
Самою квитанцією №2 від 27 лютого 2018 року підтверджується факт відсутності технічного обмеження щодо кількості документів, що можливо надавати до повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинено, а тому позивач мав технічну можливість направити усі необхідні документи разом із першим повідомленням на підставі якого відповідачем і було прийнято рішення про в реєстрації податкової накладної на підставі поданих позивачем документів у повідомленні №1. У позивача на момент подання повідомлення №1 від 23 лютого 2018 року була технічна можливість подати в якості додатків до цього повідомлення електронні копії необхідних документів, в тому числі і копії документів згідно вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567, однак вказані документи було подано позивачем лише 27 лютого 2018 року вже після прийняття відповідачем рішення про відмову в реєстрації податкової накладної на підставі повідомлення №1 від 23 лютого 2018 року.
Крім того, суд першої інстанції не взяв до уваги доводи позивача стосовно того, що ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" звертаючись із скаргою до ДФС надало всі підтверджуючі господарську операцію первинні бухгалтерські документи, а ДФС у свою чергу їх не розглянула у зв'язку з пропуском строку для звернення зі скаргою, що слугувало в подальшому причиною для відмови в реєстрації податкової накладної.
Суд першої інстанції також виходив з того, що першою подією в даному випадку є прийняття комісією ДФС України рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, підставою такого рішення стало надання платником податків копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, які відповідачем було прийнято в автоматичному режимі, тому на думку суду, не розгляд відповідачем поданих позивачем документів вже після прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не може бути підставою, як стверджує позивач, для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН у зв'язку з пропуском строку на адміністративне оскарження рішення комісії ДФС, так як ця подія мала місце в подальшому.
Вважає, що хоча й позивачем додано до позовної заяви копії документів на підтвердження виконання договору зберігання та очищення кукурудзи, укладеного між ним і ТОВ "Агропартнер-1", такі документи не можуть бути допустимими доказами по вказаній справі, оскільки не були покладені в основу оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, так як не надавалися до повідомлення від 23 лютого 2018 року щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ГІН/РК, реєстрація якої зупинено, а надані позивачем лише під час розгляду справи в суді, в силу чого не можуть братися до уваги судом в якості допустимих доказів в справі на момент прийняття відповідачем оскарженого рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Факт ненадання вказаних документів до контролюючого органу разом із повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по ПН/РК, реєстрація якої зупинено, підтверджується копією Повідомлення №1 від 23 лютого 2018 року, яка міститься в матеріалах справи, де в колонці 10 "Кількість документів, що додаються" зазначено - 1. Відповідно до постанови КМУ від 29 березня 2017 року №190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією ДФС про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, або відмову у такій реєстрації", підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є, зокрема, надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Посилання позивача на те, що у рішенні комісії ДФС в реєстрації ПН було відмовлено без зазначення підстав, що є грубим порушенням чинного законодавства, є необґрунтованим, оскільки в квитанції чітко визначено критерій, що передбачений п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, за яким здійснено моніторинг податкової накладної №466 від 30 листопада 2017 року та зупинено її реєстрацію.
Судова колегія не погоджується з такою позицією суду першої інстанції виходячи з наступного.
Судом встановлено, що ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" в рамках здійснення власної господарської діяльності складено податкову накладну №466 від 30 листопада 2017 року та 15 грудня 2017 року направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 15 грудня 2017 року №0269467432 зупинено реєстрацію податкової накладної від 30 листопада 2017 року №466 та зазначено, що "ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Мінфіну України від 13 червня 2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 01.63. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Мінфіну України від 13 червня 2017 року №567 та/або таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу".
При отриманні квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платнику податку надано право подати на розгляд комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у пп. "в" пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України.
Перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 затверджено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема, для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв (по якому зупинено реєстрацію податкової накладної №466 від 30 листопада 2017 року):
- договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів - послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури / інвойси, акти приймання - передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Згідно п. 4. Критеріїв інформація за встановленою формою подається платником податку в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис"; Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
23 лютого 2018 року ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" подано повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинено та скановану копію документів.
В своєму поясненні від 23 лютого 2018 року щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" повідомлено, що підприємством у листопаді 2017 року здійснено після урожайну обробку кукурудзи урожаю 2017 року згідно договору з ТОВ "Агропартнер- 1" про надання послуг на відповідальне зберігання зернових культур №3 від 17 липня 2017 року, на що виписані реєстри товарно-транспортних накладних на прийняте зерно і насіння на загальну кількість кукурудзи з 22 листопада 2017 року по 31 листопада 2017 року в кількості 2684280 кг.
Відповідно за надані послуги ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" надано ТОВ "Агропартнер-1" акт виконаних робіт №270 від 30 листопада 2017 року та податкову накладну №466 від 30 листопада 2017 року на суму 2256819,55 грн. Загалом з початку збирання урожаю кукурудзи підприємством прийнято від ТОВ "Агропартнер-1" 17814140 кг. Основним видом діяльності ТОВ є після урожайна обробка зерна та його зберігання. На підприємстві працює 57 штатних працівників і 5 за договорами цивільно-правового характеру. Підприємство в 2017 році уклало 43 договори про надання послуг на відповідальне зберігання зернових культур. Загальна кількість зерна, прийнятого від ТОВ "Агропартнер-1", складає 35 950 140 кг, загалом кількість прийнятого зерна складає 45 951 370 кг.
ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" має в наявності основні засоби на загальну суму 15247640 грн. А саме: будівлі та споруди - 6718573 грн., машини та обладнання - 6889875 грн., транспортні засоби - 1151049 грн., інструменти та прилади-1151049 грн. Підприємство розташоване на орендованій в Чорноострівській селищній раді землі - 3,36 га згідно договору №16 від 09 лютого 2012 року. На кінець 2017 року на підприємстві наявні виробничі запаси, які використовуються на виробництві на суму - 673609 грн. Загальний фонд зарплати за рік склав 4058500 грн.
Крім того, до пояснення ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" додано копію одного документа, а саме: виписки до відомості з дебету рахунку 31/311/1/0 за період з 01 листопада 2017 року по 30 листопада 2017 року в кредит рахунків у грн. на 1 аркуші. До того ж, головний бухгалтер ТОВ "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" Шуран С. Г., підтвердила, що позивачем дійсно в повідомленні щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК було надано до ДФС вказані вище пояснення та копію зазначеного документу.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення правовідносин) на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктами дванадцятим Порядку № 1246 передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, серед іншого, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу
За результатами перевірок, визначених пунктом дванадцятим Порядку № 1246, податковим органом формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Така квитанція надсилається платнику податку в автоматичному режимі (в електронному вигляді у текстовому форматі) протягом операційного дня і є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Положення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначають, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Критерії оцінки, Перелік документів).
Пунктом шостим Критеріїв оцінки визначено два критерії для проведення Моніторингу податкової накладної, при цьому за змістом пункту першого Переліку документів для кожного із критеріїв законодавцем визначено специфічний (окремий) перелік документів, які платник податків може подати податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку документів, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Порядок прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації, у періоді, протягом якого реалізовувалися спірні правовідносини, було регламентовано постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" (далі - Постанова № 190).
Пунктом другим Постанови № 190 визначено підстави для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, зокрема, ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
Абзацом сьомим пункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України платнику податків надано можливість оскаржити Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних в адміністративному або судовому порядку.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджені наказом МФУ від 13 червня 2017 року №567 "Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Критерії).
Згідно п.1 та п.2 якого визначено, що оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр) і здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування цим Критеріям (далі - Моніторинг).
Моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до цих Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія ДФС).
Відповідно до п. 6 Критеріїв моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно зУКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1та215.3.2пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі;
3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД- зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної / розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог п. 201.16статті 201 розділу V Кодексу.
Відповідно якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпунктах 2, 3 цього пункту, реєстрація такої (такого) податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог п. 201.16статті 201 розділу V Кодексу.
Виходячи із системного тлумачення норм права, наведених вище, суд вважає, що наявність повноважень податкового органу - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого, у цій справі, є прийняття рішення, яке не обґрунтоване.
Судом першої інстанції неправильно встановлено правомірність зупинення реєстрації податкової накладної як передумови прийняття відповідного рішення Комісії, адже у квитанції № 1 не вказано ані конкретного критерію (відповідного підпункту пункту шостого) оцінки ступеня ризику, ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом № 567. Натомість платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.
Податковим органом у Рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Таким чином судова колегія зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 04.12.2018 року у справі № 821/1173/18.
Наведеними вище обставинами спростовуються доводи відповідача з приводу того, що платником податків не вчасно та не в повному обсязі подано перелік первинних документів, що стосуються податкової накладної у реєстрації якої відмовлено.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного Кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 317 КАС України суд апеляційної інстанції задовольняє апеляційну скаргу і скасовує рішення або ухвалу суду, якщо визнає, що суд першої інстанції не правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з порушенням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на вищезазначені обставини, колегія суддів вважає, що відповідач не довів правомірності виконання вимог податкового законодавства, відмовляючи у реєстрації податкової накладної №466 від 30 листопада 2017 року.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів прийшла до висновку, що суд першої інстанції не правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, а відтак рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 вересня 2018 року слід скасувати та прийняти нову постанову про задоволення вимог позивача.
На підставі ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв'язку із задоволенням адміністративного позову в повному обсязі, судові витрати на користь позивача підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" задовольнити повністю.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 вересня 2018 року скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка прийняла рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 02.03.2018 року №606660/03343746.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" від 30.11.2017 року №466 Єдиному реєстрі податкових наклданих.
Відшкодувати на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Чорноострівське Хлібоприймальне підприємство" за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України 8 810 грн. ( вісім тисяч вісімсот десять гривень) понесених судових витрат.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 05 лютого 2019 року.
Головуючий Охрімчук І.Г. Судді Мацький Є.М. Капустинський М.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2019 |
Оприлюднено | 06.02.2019 |
Номер документу | 79615270 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Охрімчук І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні