ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 855/21/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2019 року місто Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Файдюка В.В.
суддів: Мєзєнцева Є.І.
Чаку Є.В.
При секретарі: Марчук О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови ЦВК № 178 від 01 лютого 2019 року в частині та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Громадська організація Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян звернулась до суду з позовом про визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії № 178 від 01 лютого 2019 року в частині відмови в наданні Комісією дозволу Громадській організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року та зобов'язання Центральної виборчої комісії прийняти рішення про надання дозволу Громадській організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що відповідно до положень Закону України Про вибори Президента України та Закону України Про Центральну виборчу комісію громадські організації, до статутної діяльності яких належать питання виборчого процесу та спостереження за ним, зареєстровані у встановленому законом порядку, можуть звернутися до ЦВК з клопотанням про дозвіл мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України, а ЦВК, у свою чергу, має прийняти рішення про надання відповідного дозволу або про відмову в наданні. Підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише порушення громадською організацією вимог частин 1-2 статті 69 Закону України Про вибори Президента України .
На думку позивача, Центральна виборча комісія протиправно відмовила йому у наданні дозволу мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України, оскільки за змістом статті 2.4 Статуту Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян до її статутної діяльності належать питання виборчого процесу та спостереження за ним.
06 лютого 2019 року до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву від представника Центральної виборчої комісії, в якому останній просить відмовити в повному обсязі у задоволенні адміністративного позову Громадській організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян про визнання протиправною та скасування постанови ЦВК № 178 від 01 лютого 2019 року в частині та зобов'язання вчинити дії.
В судовому засіданні представник позивача вимоги позовної заяви підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити.
Представник відповідача заперечував проти задоволення адміністративного позову з тих підстав, що викладені у відзиві та наголошував, що питання спостереження за виборчим процесом не належить до статутної діяльності позивача, з огляду на що просив відмовити у його задоволенні.
Заслухавши суддю-доповідача, представників позивача та відповідача, перевіривши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, оцінивши письмові докази, що мають юридичне значення для вирішення даного спору, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Верховна Рада України постановою від 26 листопада 2018 року № 2631-VIII призначила чергові вибори Президента України на неділю, 31 березня 2019 року.
Відповідно до Постанови Центральної виборчої комісії України № 253 від 27 грудня 2018 року оголошено з 31 грудня 2018 року початок виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
Зазначена Постанова ЦВК України № 253 від 27 грудня 2018 року була оприлюднена на офіційному веб-сайті ЦВК і вважається загальновідомим правовим актом.
28 січня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшло клопотання Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян про надання дозволу мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року, яке було зареєстровано за вхідним № 21-37-1542.
За результатами розгляду даного клопотання та доданих до нього документів, ЦВК своєю постановою № 178 від 01 лютого 2019 року відмовила позивачу у наданні такого дозволу.
Як вбачається з оскаржуваної постанови, підставою для відмови слугувало те, що на порушення частини 2 статті 69 Закону України Про вибори Президента України до статутної діяльності Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян не належить питання спостереження за виборчим процесом.
Зазначена спірна Постанова ЦВК оприлюднена на офіційному веб-сайті ЦВК і вважається загальновідомим правовим актом.
Згідно пункту 20 частини 1 статті 92, частини 6 статті 103 Конституції України порядок проведення виборів Президента України встановлюється законом. Спеціальним законом, який регламентує відповідне питання, є Закон України Про вибори Президента України (далі - Закон).
Частиною 1 статті 1 Закону України Про Центральну виборчу комісію передбачено, що Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.
Частиною 2 статті 1 Закону України Про Центральну виборчу комісію визначено, що комісія очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму.
Комісія та її члени зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України (частина 2 статті 3 зазначеного Закону).
Розділом IX Закону визначені гарантії діяльності кандидатів на пост Президента України та офіційних спостерігачів.
Згідно частини 1 статті 68 Закону у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі, зокрема, від громадських організацій.
Відповідно до частини 2 вказаної статті Закону повноваження офіційних спостерігачів починаються з дня їх реєстрації відповідною виборчою комісією у порядку, передбаченому цим Законом, і припиняються після встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів Президента України.
Відповідно до частини 2 статті 69 Закону України Про вибори Президента України громадська організація, до статутної діяльності якої належать питання виборчого процесу та спостереження за ним , зареєстрована у встановленому законом порядку, може звернутися до Центральної виборчої комісії не пізніш як за шістдесят днів до дня виборів з клопотанням про дозвіл мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України.
Згідно частини 3 статті 69 Закону України Про вибори Президента України Центральна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня отримання клопотання приймає рішення про надання дозволу громадській організації мати офіційних спостерігачів або про відмову в наданні такого дозволу, про що повідомляє громадську організацію наступного дня після дня прийняття відповідного рішення. Підставою для відмови може бути лише порушення громадською організацією вимог, встановлених частинами першою і другою цієї статті. Копія рішення про надання дозволу громадській організації мати офіційних спостерігачів або про відмову в наданні такого дозволу видається представнику громадської організації не пізніш як наступного дня після дня прийняття такого рішення. Громадська організація має право оскаржити до суду рішення про відмову в наданні їй дозволу мати офіційних спостерігачів.
Отже, з указаних положень слідує, що не будь-яка зареєстрована у встановленому законом порядку громадська організація, а лише та, до статутної діяльності якої належать питання виборчого процесу та спостереження за ним , може звернутися до Центральної виборчої комісії щодо надання дозволу мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України та тільки щодо такої громадської організації Комісією має бути прийнято рішення про надання їй дозволу мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України.
Громадська організація Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян зареєстрована у встановленому законом порядку 28 жовтня 2016 року, що підтверджується Витягом № 1004636488 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Як зазначалося вище, позивачем було подано до ЦВК клопотання про надання дозволу Громадській організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року. До клопотання було долучено копію статуту Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян та копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Згідно статті 2.4 Статуту Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян напрямками діяльності Громадської організації є правова, організаційна та інша допомога в реалізації виборчих прав та контролі за дотриманням виборчого законодавства суб'єктами виборчого процесу.
Розглянувши зазначене клопотання та додані до нього документи, Центральна виборча комісія встановила, що статут вказаної громадської організації не визначає , що до її діяльності (завдань) належить питання спостереження за виборчим процесом, що є порушенням вимог, встановлених частиною 2 статті 69 Закону та є підставою для відмови в наданні дозволу громадській організації мати офіційних спостерігачів.
За таких обставин постановою від 01 лютого 2019 року № 178 Комісія відмовила вказаній громадській організації в наданні дозволу мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
Слід зазначити, що участь громадських організацій у виборчому процесі шляхом спостереження за тим, як він проходитиме, має на меті сприяти відкритості і публічності виборчого процесу та забезпечити (гарантувати) прозорість виборчих процедур. Громадські організації саме такого спрямування, за змістом частиною 2 статті 69 Закону, можуть отримати дозвіл ЦВК мати своїх офіційних спостерігачів на виборах, водночас з'ясувати в чому полягає статутна діяльність певної громадської організації як умови допуску її до участі в цьому процесі (шляхом спостереження) можна тільки на підставі її установчого документа - статуту.
Враховуючи, що за змістом частини 2 статті 69 Закону № 474-ХІV наявність у статуті громадської організації такого напряму діяльності як спостереження за виборчим процесом є однією з вимог до громадських організацій, які хочуть мати своїх офіційних спостерігачів на виборах, ЦВК обґрунтовано відмовила позивачу у наданні дозволу мати таких спостерігачів з огляду на те, що його статутна діяльність не відповідає вимогам вказаної статті.
При цьому, що попередня практика Центральної виборчої комісії щодо розгляду аналогічних клопотань під час інших виборів, на яку посилається позивач в обґрунтування своєї позиції, не є і не може слугувати доказом неправомірності оскаржуваної постанови Комісії.
З огляду на викладене, наявність у Статуті Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян положення, згідно якого іншими напрямами діяльності ГО ВО РВС , зокрема, є правова організаційна та інша допомога в реалізації виборчих прав та контролі за дотриманням виборчого законодавства суб'єктами виборчого процесу не означає автоматичного віднесення до її діяльності питання спостереження за виборчим процесом .
За таких обставин колегія суддів вважає, що правових підстав для скасування оскаржуваної постанови Центральної виборчої комісії від 01 лютого 2019 року № 178 Про клопотання громадських організацій щодо надання дозволу мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року в частині, що стосується Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян та зобов'язання вчинити дії - не встановлено.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим з доказової та правової точки зору, а тому в його задоволенні необхідно відмовити.
Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру юридичною особою передбачено сплату судового збору за ставкою, що становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (станом на момент звернення до суду 1921,00 грн.).
За приписами статті 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі. Враховуючи що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, колегія суддів відповідно до приписів статті 139 КАС України дійшла висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору за подання позовної заяви у розмірі 1921,00 грн.
Керуючись ст.ст.241, 242, 243, 245, 246, 250, 268, 269, 271, 272, 273, 277, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ :
В задоволенні адміністративного позову Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови ЦВК № 178 від 01 лютого 2019 року в частині та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити .
Стягнути з Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Рух вільних селян (код ЄДРПОУ 40922817) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду (рахунок № 34312206081055, отримувач - Управління Казначейства у Печерському районі, код отримувача - 38004897, МФО - 899998) судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 1921 (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку частини 1 статті 272 КАС України та може бути оскаржене в апеляційному порядку до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у дводенний строк через Шостий апеляційний адміністративний суд в порядку, встановленому частиною 2 статті 278 КАС України та підпунктом 15.5 пункту 15 Перехідних положень КАС України.
Головуючий суддя: Файдюк В.В.
Судді: Мєзєнцев Є.І.
Чаку Є.В.
Головуючий суддя Файдюк Віталій Васильович
Судді: Мєзєнцев Євген Ігорович
Чаку Євген Васильович
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2019 |
Оприлюднено | 07.02.2019 |
Номер документу | 79637082 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Желтобрюх І.Л.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні