Рішення
від 07.02.2019 по справі 280/5043/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

07 лютого 2019 року Справа № 280/5043/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., за участю секретаря Поліщука Я.В.,розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Семілла Агро (70005, Запорізька область, Вільнянський район, с. Нововасилівка, вул. Першотравнева, 2-а, оф. 206-208, код ЄДРПОУ 41467378) до Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, пл.. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

27 листопада 2018 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю Семілла Агр (далі - позивач) до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати рішення №378116/41467378 від 07.12.2017 та зобов'язати зареєструвати податкову накладну №13 від 13.11.2017 у Єдиному реєстрі податкових накладних у день її направлення, а саме 29.11.2017; визнати протиправним та скасувати рішення №378121/41467378 від 07.12.2017 та зобов'язати зареєструвати податкову накладну №17 від 20.11.2017 у Єдиному реєстрі податкових накладних у день її направлення, а саме 29.11.2017.

На обґрунтування позовних вимог у позовній заяві позивач зазначає про безпідставність прийняття комісією ДФС рішень про відмову у реєстрації податкових накладних від 13 від 13.11.2017 та №17 від 20.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вказував, що ним були здійснені усі, визначені законодавством дії, необхідні для прийняття рішення ДФС про реєстрацію вказаної податкової накладної після її зупинення. Наполягав на тому, що реальність господарської операції з виконання робіт, в межах яких виписано податкову накладну, беззаперечно підтверджують первинними документами. При цьому, позивач стверджує, що контролюючим органом було порушено порядок зупинення податкових накладних. Зокрема, в квитанціях не вказано, які саме критерії оцінки ступеня ризиків в своїй сукупності надали право здійснити блокування податкової накладної, що позбавляє позивача знайти належну аргументацію та доказову базу спростування відповідності зупиненої податкової накладної критерію оцінки; не вказано вичерпний перелік документів, які потрібно подати позивачу для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію поданої накладної. Стосовно господарських операцій, які були відображені у податкових накладних №13 та №17, фіскальний орган взагалі не досліджував фактичні обставини щодо змісту та умов договору, зобов'язань сторін за договором, питань оплати вартості робіт. Не було взято до уваги специфіки діяльності позивача. Ураховуючи викладене в адміністративному позові, просить скасувати оскаржувані рішення Комісії ДФС України та зобов'язати відповідача зареєструвати вищевказані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою суду від 03.12.2018 призначено адміністративну справу до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначене підготовче засідання на 20 грудня 2018 року. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.

Ухвалою суду від 20 грудня 2018 року підготовче засідання відкладно до 28.12.2018.

Ухвалою суду від 28 грудня 2018 року підготовче засідання відкладно до 21.01.2019.

21.01.2019 відповідачем надано відзив на адміністративний позові, відповідно до якого зазначає, що реєстрація податкових накладних №13 від 13.11.2017 та №17 від 20.11.2017 була зупнена відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України та та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критерям ризиковості платника податків. За результатами розгляду пояснень та та додаткових документів, за висновками комісії підставою для відмови у реєстрації податкових накладних стало невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 2306 .

У судовому засіданні 21.01.2019 оголошено перерву у підготовчому засіданні до 30.01.2019.

У судовому засіданні за клопотанням сторін (вх. №№3995,3997) закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання. Крім того, 30 січня 2019 року позивачем подано клопотання (вх. №3999) про розгляд справи в порядку письмового провадження. Представник відповідача проти заявленого клопотання не заперечував.

Представник відповідачів у судовому засіданні проти позову заперечив, з підстав викладених у відзиві. Просив у задоволенні позову відмовити.

Розглянувши та дослідивши надані документи, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлені наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю Семілла Агро (ідентифікаційний код юридичної особи 41467378) зареєстровано та здійснює господарську діяльність з 18.07.2017.

Відповідно до даних ЄДРЮОФОП юридичною адресою місцезнаходження ТОВ «Семілла Агро» є: 70005, Запорізька область, Вільнянський район, с.Нововасилівка, вул. Першотравнева, б. 2-А, офіс 206-208. За зазначеною адресою розташоване офісне приміщення, що належить ТОВ «Семілла Агро» на праві оренди, відповідно до договору оренди №01082017 від 01.08.2017, укладеного із власником будівлі ТОВ «ВКП Запорожпак» (код 34067314).

Адресою здійснення господарської діяльності та знаходження найманих працівників ТОВ «Семілла Агро» є: 70005, Запорізька область, Вільнянський район, с. Нововасилівка, вул. Першотравнева, б. 2-А, офіс 206-208. В даному офісному приміщенні проводиться щоденне керування діяльністю ТОВ «Семілла Агро та здійснюється управління і облік.

19.07.2017 ТОВ «Семілла Агро» зареєстроване платником податків, номер запису про взяття на облік 39503165. Також 01.09.2017 ТОВ « Семілла Агро» було зареєстроване платником податку на додану вартість з індивідуальним податковим номером 414673708065.

Відповідно до даних ЄДРЮОФП основними видами господарської діяльності ТОВ Семілла Агро є:

- код КВЕД 10.41 «Виробництво олії та тваринних жирів (основний)» ;

- код КВЕД 01.63 «Післяурожайна діяльність» ;

- код КВЕД 46.21 «Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин» ;

- код КВЕД 46.33 «Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами» ;

- код КВЕД 46.61 «Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткуванням» ;

- код КВЕД 46.75 « Оптова торгівля хімічними продуктами» ;

- код КВЕД 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля» ;

Відповдно до пояснень позивача, що не заперечується відповідачем, судом встановлено, що господарська діяльність ТОВ «Семілла Агро» полягає у наступному.

ТОВ «Семілла Агро» закуповує сировину - насіння соняшнику за кодом УКТ ЗЕД ДК 016-2010 - 120600 «Соняшник» , у виробників сільськогосподарської продукції, серед яких такі підприємства як: ПП "Агрофірма Авангард код 25479133; ТОВ Агро-Континент код 25492990; ТОВ Агро-Континет-Приват код 34622735; СФГ Хуторське код 20231262; ПП Чернігівський код 25679553.

Видом діяльності всіх, перелічених вище суб'єктів господарської діяльності, є за кодом КВЕД 01.11 «Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний)» . Тобто, всі постачальники сировини для ТОВ «Семілла Агро» є первинними виробниками сільськогосподарської продукції, що підтверджує їх правовий статус.

Постачання насіння соняшника здійснюється автомобільним транспортом підприємством ТОВ "АТК"ВЛАДІС" код 34237739 на підставі договору про надання послуг з автоперевезення №44 від 19.09.2017 та ТОВ Зернотранс код 31547032 згідно договору про надання транспортного експедирування № 18.09.2017/5 від 18.09.2017 за рахунок ТОВ Семілла Агро . Автоперевезення здійснюються вантажними транспортними засобами та причепами до них.

Отримана від постачальників сировина безпосередньо з місця завантаження прямує автомобільним транспортом на завод переробник - ТОВ Агропроінвест 08 код 35834331 на підставі укладеного договору на виготовлення продукції з давальницької сировини № А-1261 від 31.08.2017. В подальшому на підставі цього ж договору ТОВ Агропроінвест 08 код 35834331 з поставленої сировини виготовляє готову продукцію: олію соняшникову (код УКТ ЗЕД ДК 016-2010 - НОМЕР_1); шрот соняшниковий (код УКТ ЗЕД ДК 016-2010 - НОМЕР_2); лушпиння соняшникове - (код УКТ ЗЕД ДК 016-2010 - НОМЕР_2), та утворюються відходи 3-ї категорії (код УКТ ЗЕД ДК 016-2010 - НОМЕР_2).

Готова продукція. не вивозячи зі складу ТОВ Агропроінвест 08 код 35834331, підлягає продажу цьому ж підприємству - ТОВ Агропроінвест 08 код 35834331 на підставі наступних договорів: продаж олії соняшникової (код УКТ ЗЕД ДК 016-2010 - НОМЕР_1) - договір №А-1277 від 04.09.2017; продаж шроту соняшникового (код УКТ ЗЕД ДК 016-2010 - НОМЕР_2) - договір №А-1276 від 04.09.2017; продаж лушпиння соняшникового (код УКТ ЗЕД ДК 016-2010 - НОМЕР_2)- договір №А-1274 від 04.09.2017, продаж відходів 3-ї категорії (код УКТ ЗЕД ДК 016-2010 - НОМЕР_2) - договір № А-1275 від 04.09.2017.

Для здійснення господарської діяльності ТОВ Семілла Агро у трудових відносинах перебувають фахівці відповідних професій - загалом 13 працівників, що відображено штатним розписом.

Керуючись приписом п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України позивачем було складено податкову накладну № 13 від 13.11.2017 та податкова накладна № 17 від 20.11.2017.

Згідно з отриманою квитанцією від 29.11.2017 податкові накладні №13,17 прийняті, але реєстрацію їх зупинено.

У якості підстави зупинення вказано: ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017р. №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 2306. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до п.в п.п.201.16.1 п.201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена п.4 цього наказу.

Керуючись положеннями Податкового кодексу України та Порядку "Зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (надалі Порядок № 117), позивачем було направлено на адресу відповідача пояснення для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, а також копії документів, які підтверджують здійснення господарських операцій.

07.12.2017 Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення №378116/41467378 про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 13.11.2017 та рішення №378121/41467378 про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 20.11.2017. У якості підстави для відмови у реєстрації податкових накладних у Рішеннях ДФС вказано: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування .

Вказані рішення були оскаржені позивачем в адміністративному порядку:

- стосовно податкової накладної №13: подана скарга №59 від 15.12.2017 до ДФС України, проте рішенням Комісії з питань розгляду скарг від 26.12.2017 №42272/41467378 скарга позивача була залишена без задоволення, а Рішення ДФС без змін.

- стосовно податкової накладної №17: подана скарга №63 від 15.12.2017 до ДФС України, проте рішенням Комісії з питань розгляду скарг від 26.12.2017 №42274/41467378 скарга позивача була залишена без задоволення, а Рішення ДФС без змін.

Рішення ДФС за результатами адміністративного оскарження отримані позивачем 03.01.2018.

Вважаючи прийняте відповідачем рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправним, позивач звернувся до суду із даним позовом про його скасування та зобов'язання відповідача зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ураховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Так відповідно до підпункту 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Так згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

При цьому відповідно до пункту 198.2 статті 198 Кодексу визначено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбувалася раніше, а саме дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг.

Як вбачається з матеріалів справи у даному випадку датою виникнення податкових зобов'язань є:

по опдтаковій накладній №13 від 13.11.2017 є отримана попередня оплата за олію соняшникову 13.11.2017в розмірі 3075762,00 грн в т.ч. ПДВ 20 % 512627,00 грн. від ТОВ Агропроінвест 08 згідно договору №А-1277 від 04.09.2017, рахунку № 21 від 10.11.2017 - Дт 311 Кт 361 3075762,00грн., Дт 6431 Кт 6432 512627,00 грн. (виписана податкова накладна № 13 від 13.11.2017 на суму 3 075762,00 грн , сума ПДВ 512 627,00 - Дт 6432 Кт 6412 512 27,00 грн.).

по податковій накладній № 17 від 20.11.2017 є отримана попередня оплата за олію соняшникову 20.11.2017 в розмірі 1849890,00грн. в т.ч. ПДВ 20 % 308315,00грн. від ТОВ Агропроінвест 08 згідно договору №А-1277 від 04.09.2017, рахунку № 25 від 16.11.2017 - Дт 311 Кт 361 1849890,00грн, Дт 6431 Кт 6432 308315,00грн (виписана податкова накладна № 17 від 20.11.2017 на суму 1849890,00грн., сума ПДВ 308315,00грн - Дт 6432 Кт 6412 308315,00грн.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

З 01.01.2017 набули чинності зміни до Податкового кодексу України, якими запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю (Закон - № 1797-VIII від 21.12.2016).

У свою чергу, відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з положеннями пункту 20.2 статті 20 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Згідно з підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З аналізу даних норм законодавства вбачається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Згідно з положеннями підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України).

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Слід зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 № 190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Як вбачається зі змісту квитанції від 29.11.2017 при зупинені реєстрації податкових накладних контролюючим органом було запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

З метою підтвердження факту господарських операції за податковими накладними позивач надав разом із поясненнями наступні документи:

- стосовно податкової накладної №13: повідомлення №13 від 01.12.2017 щодо подання документів про підтвердження реальності здійснення операцій щодо відмовлених ПН/РК, таблицю даних платника податку №1 від 01.12.2017, письмові пояснення від 01.12.2017 №46, скан-копії документів, підтверджуючих факти здійснення господарських операцій: а саме: договір оренди №01082017 від 01.08.2017; банківська виписка від 13.11.17; договір про виготовлення продукції з давальницької сировини №1261 від 31.08.2017; договір №А-1277 від 04.09.2017 на продаж олії соняшникової; договір № А-1274 від 04.09.2017р. на продаж лушпиння соняшника; договір №А-1275 від 04.09.2017 на продаж відходів 3-ї категорії; договір №А-1276 від 04.09.2017 на продаж шроту соняшникового; договір про надання послуг з автоперевезення №44 від 19.09.2017; договір про надання транспортного експедирування № 18.09.2017/5 від 18.09.2017; наказ №03 від 01.10.2017 (про затвердження штатного розпису) та копія штатного розпису;

- стосовно податкової накладної №17: повідомлення №17 від 01.12.2017 щодо подання документів про підтвердження реальності здійснення операцій щодо відмовлених ПН/РК, таблицю даних платника податку №1 від 01.12.2017, письмові пояснення від 01.12.2017 №46, скан-копії документів, підтверджуючих факти здійснення господарських операцій: а саме: договір оренди №01082017 від 01.08.2017; банківська виписка від 20.11.2017; договір про виготовлення продукції з давальницької сировини №1261 від 31.08.2017; договір №А-1277 від 04.09.2017 на продаж олії соняшникової; договір № А-1274 від 04.09.2017 на продаж лушпиння соняшника; договір №А-1275 від 04.09.2017 на продаж відходів 3-ї категорії; договір №А-1276 від 04.09.2017 на продаж шроту соняшникового; договір про надання послуг з автоперевезення №44 від 19.09.2017; договір про надання транспортного експедирування № 18.09.2017/5 від 18.09.2017; наказ №03 від 01.10.2017 (про затвердження штатного розпису) та копія штатного розпису.

Таким чином, у поясненнях позивач надав відповідачу в повному обсязі документи, які підтверджували реальність господарських операцій.

Відповідно до пункту 6 Критеріїв моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями, зокрема (п. 1): обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75 % загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).

У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

У той же час, відповідно до Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений наказом Міністерства фінансів України 13.06.2017 № 567, ТОВ ОСОБА_1 подані пояснення і документи, копії яких додані також до матеріалів справи.

Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної фіскальної служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуваним рішенням комісії ДФС від від 07.12.2017 №378116/41467378 та від 07.12.2017 №378121/41467378 було відмовлено у реєстрації відповідної податкової накладної. Підставою даних рішень зазначено: надання платником податку копій документів, які складено з порушенням законодавства або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної.

Відповідно до пояснень, наданих представником відповідача, оскаржувані рішення прийнятті із ненаданням платником податків первинних документів: виписка з банку, що була надана позивачем до пакету документів не відповідали вимогам встановленого формату до документів, що були визначені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №753/30621. При формуванні пакету документів - додатків до Повідомлення форми J(F) 1360102 варто враховувати, що розмір кожного додатку не повинен перевищувати 2 МБ. Крім того, щоб комісія ДФС мала можливість без перешкод обробляти відскановані копії документів, рекомендується встановлювати роздільну здатність сканування документів скануючого пристрою на рівні, який забезпечить розмір файлу сканованої копії не менше ніж 100 КБ. Рекомендації щодо відправки сканованих копій документів розміщено на офіційному веб- порталі ДФС (http://zp.sfs.gov.Ua/data/material/Q00/236/313795/scan.ipg). Платіжні доручення, що були надіслані до контролюючого органу мали розмір 32 КБ, що не відповідає вимогам до формату документів, а також не додані жодні виписки з банківських установ про розрахунки. Враховуючи, що документи при відправлені були пошкоджені неможливо було повноцінно зробити аналіз пакету документа.

Щодо виявленої контролюючим органом невідповідності документів вимогам нормативно-правовим актам суд зазначає наступне.

Щодо виписки з банку, що була надана позивачем до пакету документів та не відповідє вимогам встановленого формату до документів, що були визначені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621, судом встановлено, що наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621, затверджено Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що втратив чинність на підставі наказу Міністерства фінансів № 409 від 06.04.2018). Вказаним переліком встановлено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 для критерію, зазначеного у підпункті 1 та підпункті 2 пункту 6 Критеріїв. Відповідно до пункту 2 вказаного Перелікуписьмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.

Таким чином, відповідачем не надано обґрунтованих пояснень, яким саме вимогам, встановлених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621, не відповідють виписки банку.

Щодо порядку подання документів для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєсті податкових накладних суд зазначає наступне, що механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341).(далі - Постанова №1246) судом встановлено наступне.

Відповідно до пункту 11 Постанови №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827, затверджено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами. Відповідно до пункту 7 розділу ІІ вказаного Порядку електронні форми документів у форматі за стандартом на основі специфікації eXtensibleMarkupLanguage (XML) оприлюднюються на офіційному веб-порталі ДФС. Як вбачається оприлюднення вимог подачі письмових пояснень та копій документів у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН на офіційному сайті Держаної фіскальної служби України розміщено лише 21.12.2018 за посиланням http://sfs.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/361914.html. Відповідно до вказаного Повідомлення згідно з пунктом 16 Порядку, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним/розрахункам коригування за формою J(F)1312603). До таких Повідомлень додаються письмові пояснення та копії документів у вигляді окремих додатків за формою J(F)1360102 у форматі PDF, при цьому розмір кожного додатку не повинен перевищувати 2 МБ. Таким чином, застосування вимог, що оприлюднені на сайті Державної фіскальної служби лише 21.12.2018 до документів, що були подані 01.12.2017, є необґрунтованим.

Тому суд зазначає, що відповідач по справі, обмежився лише загальною оцінкою наданих позивачем документів, не встановивши конкретно, які з них складені з порушенням законодавства, як зазначено у спірних рішеннях, і в чому саме полягають ці порушення.

Сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, не дають підстав для сумніву щодо дійсності господарських договорів, на виконання вимог яких складено податкові накладні.

Суд акцентує увагу, що в порядку виконання обов'язку, встановлено частиною другою статті 77 КАС України, відповідачем не спростовано фактичне виконання спірної операції та не доведено зворотного.

Оцінюючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що рішення комісії ДФС України від від 07.12.2017 №378116/41467378 та №378121/41467378 є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо позовних вимог про реєстрацію податкових накладних днем їх направлення, а саме 29.11.2017, слід зазначити, що відповідно до підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з пунктів 19, 20 Порядку №1246, в редакцій на час вирішення спору по суті, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов'язання ДФС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН.

Відтак, оскільки рішення Комісії ДФС України про відмову у реєстрації податкової накладної від від 07.12.2017 №378116/41467378 та №378121/41467378 підлягають скасуванню то, відповідно, з урахуванням положень пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині зобов'язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 13.11.2017 та №17 від 20.11.2017 ТОВ Семілла Агро датою їх фактичного направлення, а саме 29.11.2017.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б доводи позивача, а відтак, не довів правомірності свого рішення, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Щодо клопотання представника позивача про стягнення з відповідача витрат на оплату судового збору суд зазначає наступне.

Згідно ч.ч.1, 2, 3 ст.132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, судовий збір у розмірі 3524 грн., сплачений платіжним дорученням №1 від 27.11.2018, підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Державної фіскальної служби України.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Семілла Агро (70005, Запорізька область, Вільнянський район, с. Нововасилівка, вул. Першотравнева, 2-а, оф. 206-208, код ЄДРПОУ 41467378) до Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07.12.2017 №378116/41467378 про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Семілла Агро №13 від 13.11.2017.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07.12.2017 №378121/41467378 про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю Семілла Агро №17 від 20.11.2017.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №13 від 13.11.2017 в ЄРПН/РК видану Товариством з обмеженою відповідальністю Семілла Агро .датою її направлення, а саме 29.11.2017.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №17 від 20.11.2017 в ЄРПН/РК видану Товариством з обмеженою відповідальністю Семілла Агро .датою її направлення, а саме 29.11.2017.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Семілла Агро (70005, Запорізька область, Вільнянський район, с. Нововасилівка, вул. Першотравнева, 2-а, оф. 206-208, код ЄДРПОУ 41467378) суму судового збору у розмірі 3524 ,00 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, пл.. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 39292197).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення..

Рішення складено у повному обсязі та підписано 07.02.2019.

Суддя О.О.Артоуз

Дата ухвалення рішення07.02.2019
Оприлюднено08.02.2019
Номер документу79660135
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —280/5043/18

Ухвала від 06.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 28.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 30.01.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Рішення від 07.02.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні