Рішення
від 05.02.2019 по справі 918/814/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Рівненської області

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" лютого 2019 р. м. Рівне Справа № 918/814/18

Господарський суд Рівненської області у складі судді Церковної Н.Ф., за участю секретаря судового засідання Оліфер С. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи за позовом Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області до Фінансового управління Радивилівської районної державної адміністрації про стягнення коштів в сумі 2 656 грн 02 коп.

Представники сторін у судове засідання не з'явилися

ВСТАНОВИВ:

У грудні 2018 року Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області звернулося до Господарського суду Рівненської області із позовною заявою до Фінансового управління Радивилівської районної державної адміністрації про стягнення коштів в сумі 2 634 грн 93 коп.

Позовні вимоги обґрунтовані заподіянням шкоди, яка визначена наявним перерахунком пенсії та надмірної виплати управлінням Пенсійного фонду України коштів (здійсненим з врахуванням заробітної плати ОСОБА_1О.) за даними, наданими Фінансовим управлінням Радивилівської районної державної адміністрації.

Ухвалою суду від 22.12.2018 року Рівненському об'єднаному управлінню Пенсійного фонду України Рівненської області відмовлено у задоволенні клопотання про звільнення від сплати судового збору, позовну заяву залишено без руху, зобов'язано останнє у 10-денний строк з дня отримання даної ухвали усунути недоліки позовної заяви, шляхом подання до суду: платіжного доручення про сплату судового збору за подання даної позовної заяви в розмірі 1 762 грн. 00 коп.; підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову до цього самого відповідача з тим самим предметом та з тих самих підстав; докази направлення підтвердження відповідачу; оригіналів доказів відправлення відповідачу копії позовної заяви і доданих до неї документів.

08.01.2019 року від позивача через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшло клопотання з додатками до якого додані документи на виконання ухвали суду від 22.12.2018 року .

Крім того, 08.01.2019 року від позивача надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог в сумі 21 грн 09 коп., у зв'язку з чим просить суд стягнути з відповідача кошти в сумі 2 656 грн 02 коп.

Ухвалою суду від 10.01.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження, судове засідання призначено на 05.02.2019 року.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 46 ГПК України позивач вправі збільшити або зменшити розмір позовних вимог - до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

З огляду на викладене, заява позивача про збільшення розміру позовних вимог подана у строк, визначений п. 2 ч. 2 ст. 46 ГПК України, а відтак приймається судом.

30 січня 2019 року відповідачем подано відзив на позов, згідно якого останній вважає позовні вимоги безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

05 лютого 2019 року позивачем подано відповідь на відзив, в якому Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області зокрема вказує, що саме відповідач несе матеріальну відповідальність за видачу недостовірних документів, а тому повинен відшкодувати таку шкоду.

У судове засіданні 06.02.2019 року представники сторін не з'явилися, уповноважених представників у судове засідання не направили, хоч про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, про що свідчать повідомлення про вручення поштових відправлень.

Частиною 1 ст. 202 ГПК України передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи, що матеріали справи містять достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, суд вважає, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами.

Повно і всебічно з'ясувавши обставини, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, дослідивши докази, надані сторонами, суд встановив на їх підставі такі фактичні обставини та зміст спірних правовідносин.

Як вбачається з матеріалів справи, фізична особа ОСОБА_1 перебуває на обліку в Рівненському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області та отримує пенсію за віком.

Як зазначає позивач, при призначенні пенсії громадянин ОСОБА_1 надав довідку про заробітну плату від 09.10.2007 року №01/03-350 за період із липня 1994 року по червень 1999 року. Вказана довідка була врахована при обчисленні розміру пенсійної виплати починаючи з 04.10.2007 року.

Суд зазначає, що вказана довідка видана 09.10.2007 року Фінансовим управлінням Радивилівської районної державної адміністрації.

Пунктом 38 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1, передбачено, що орган, який призначає пенсію, має право перевіряти в необхідних випадках обґрунтованість видачі документів, представлених для призначенні (перерахунку) пенсії.

14 травня 2018 року Рівненським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Рівненської області проведено перевірку достовірності документів про заробітну плату наданих для призначення (перерахунку) пенсії фізичній особі ОСОБА_1, про що складено відповідний акт позапланової перевірки достовірності документів про заробітну плату наданих для призначення (перерахунку) пенсії згідно Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" №103.

Згідно висновку вказаного акту відповідно до наданих на перевірку документів встановлено розбіжності в сумах між звіреними первинними документам (особовим рахунком про нарахування заробітної плати) та довідкою від 09.10.2007 року №01/03-350.

Після проведеної перевірки відповідачем видана нова довідка про заробітну плату №03/19-155 від 22.05.2018 року, у зв'язку з чим Рівненським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Рівненської області було перераховано розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 та виведено переплату за період одержання пенсії згідно з довідкою, в яку було внесено недостовірні дані.

Листом від 18.07.2018 року № 2630/03-04 управління з координації та контролю за виплатою пенсії головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області повідомило Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області про факт безпідставної виплати підвищеного розміру пенсії відповідача за період з 04.10.2007 року по 08.10.2007 року в сумі 21 грн 09 коп., внаслідок приведення пенсійної справи у відповідність згідно виданої нової довідки про заробітну плату.

Крім того, листом від 29.10.2018 року №3460/03-04 управління з координації та контролю за виплатою пенсії головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області повідомило Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області про факт безпідставної виплати підвищеного розміру пенсії відповідача за період з 01.10.2017 року по 30.06.2018 року в сумі 2 634 грн 93 коп., внаслідок приведення пенсійної справи у відповідність згідно виданої нової довідки про заробітну плату.

Враховуючи викладене, у зв'язку з поданням недостовірних відомостей, які зазначені у довідці про заробітну плату від 09.10.2007 року №01/03-350, виданій Фінансовим управлінням Радивилівської районної державної адміністрації, Рівненському об'єднаному управлінню Пенсійного фонду України Рівненської області було спричинено збитки в сумі переплати що становить 2 656 грн 02 коп.

Згідно ст. 14 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" страхувальниками відповідно до цього Закону є підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - підприємці та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10 статті 11 цього Закону.

Відповідно до ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

Відповідно до ст. 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права та інтересу у разі його порушення, невизнання або оспорювання, шляхом звернення до суду у спосіб зокрема відшкодування збитків та інших способів відшкодування майнової шкоди.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду визначено у ст. 1166 ЦК України, згідно з якою майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Відшкодування шкоди є одним із видів цивільно-правової відповідальності і для застосування такої міри відповідальності необхідна наявність всіх елементів складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки, дії чи бездіяльність особи; шкідливого результату такої поведінки - збитків (шкоди), їх наявності та розміру; причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла шкоду. За відсутності б хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не наступає.

У даному випадку мають місце (є доведеними) усі чотири елементи складу цивільного правопорушення, необхідні для притягнення відповідача до такої відповідальності як відшкодування майнової шкоди.

Протиправна поведінка відповідача полягала у видачі недостовірної довідки від 09.10.2007 року №01/03-350 про складові заробітної плати ОСОБА_1

Майнова шкода, завдана Пенсійному фонду України протиправною поведінкою відповідача, полягає у витратах Пенсійного фонду України на виплату ОСОБА_1 - 2 656 грн 02 коп. надмірно виплаченої пенсії.

Причинний зв'язок між завданою Пенсійному фонду України майновою шкодою і протиправною поведінкою відповідача полягає у тому, що саме внаслідок видачі відповідачем недостовірної довідки від 09.10.2007 року №01/03-350 позивач нарахував і виплатив фізичній особі 2 656 грн 02 коп. надмірної пенсії.

Отже, саме відповідач є відповідальною особою за достовірність виданої ним довідки про складові заробітної плати ОСОБА_1

Суд також зважає на те, що відповідач у поданому відзиві не заперечує факт видачі такої довідки, яка містила недостовірні дані.

Окрім того, відповідач не надав доказів про спростування у судовому порядку висновків позивача по акту позапланової перевірки від 14.05.2018 року №103, а тому відповідача слід вважати таким, що не довів належними і допустимими доказами неправомірність висновків позивача, що викладені в акті перевірки.

Видачею нової довідки про заробітну плату від 22.05.2018 року №03/19-155 відповідач фактично відкликав попередню довідку від 09.10.2007 року №01/03-350 на виконання приписів позивача по акту перевірки, оскільки обидві довідки видані для перерахунку пенсії ОСОБА_1

Враховуючи, що розмір пенсії був визначений органом Пенсійного фонду України на підставі даних, зазначених у довідці виданій Фінансовим управлінням Радивилівської районної державної адміністрації, саме остання несе матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну бюджету Пенсійного фонду України.

Крім того, стосовно тверджень відповідача щодо неправомірного переведення позивачем ОСОБА_1 з одного виду пенсій на інший у вересні 2018 року без заяви останнього, суд зазначає таке.

За приписами п. 1 ст. 45 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: 1) пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

ОСОБА_1 (03.10.1947 р.н.), досяг пенсійного віку 03.10.2007 року, а пенсія за віком призначена з 04.10.2007 року.

Як було вказано вище, при призначенні пенсії громадянин ОСОБА_1 надав довідку про заробітну плату від 09.10.2007 року №01/03-350 за період із липня 1994 року по червень 1999 року. Вказана довідка видана 09.10.2007 року Фінансовим управлінням Радивилівської районної державної адміністрації та була врахована при обчисленні розміру пенсійної виплати починаючи з 21.10.2004 року.

11 жовтня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.2017 року № 2148-VIII (далі Закон - № 2148).

Відповідно до пункту 4-3 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» із змінами, внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.2017 № 2148-VIII (далі - Закон № 2148), пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» до набрання чинності Законом №2148, з 01 жовтня 2017 року перераховуються із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2014, 2015 та 2016 роки (3764,40 грн.) із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%.

При здійсненні перерахунку пенсій використовується розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установлений на 1 грудня 2017 року Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» , збільшений на 79 гривень - 1452,00 грн..

Відповідно до пункту 4-7 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (згідно із Законом № 2148) особам, пенсії/щомісячне довічне грошове утримання яким призначені відповідно до законів України "Про Кабінет Міністрів України", "Про державну службу", "Про Національний банк України", "Про дипломатичну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про статус народного депутата України", "Про прокуратуру", "Про судоустрій і статус судців", "Про судову експертизу", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", Митного кодексу України, Податкового кодексу України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, розмір яких з урахуванням перерахунку, передбаченого пунктом 4-3 цього розділу, розрахований за нормами цього Закону, буде більший, проводиться автоматичне, без їхнього звернення, переведення пенсії на умовах, передбачених ним Законом, за матеріалами пенсійних справ.

Особи, пенсію яким переведено на пенсію на умовах цього Закону, у будь-який час можуть звернутися до органів Пенсійного фонду для переведення на пенсію/щомісячне довічне грошове утримання за нормами законів України , "Про Кабінет Міністрів України" "Про державну службу", "Про Національний банк України", "Про дипломатичну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про прокуратуру", "Про статус народного депутата України", "Про судоустрій і статус суддів", "Про судову експертизу", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", Митного кодексу України, Податкового кодексу України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України із встановленням розміру пенсії, отримуваного до такого переведення, з 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому надійшла така заява.

З огляду на викладене, з 01.10.2017 року ОСОБА_1 було правомірно переведено на пенсію за віком на умовах Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , автоматично, без звернення за матеріалами пенсійної справи.

Крім того, інші твердження відповідача викладені у відзиві не спростовують висновків суду про обґрунтованість позовних вимог.

Враховуючи викладене вище, позов Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області до Фінансового управління Радивилівської районної державної адміністрації про стягнення коштів в сумі 2 656 грн 02 коп. є законним та обґрунтованим, а відтак таким що підлягає до задоволення.

На підставі ст. 129 ГПК України судові витрати в сумі 1 762 грн 00 коп. покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Фінансового управління Радивилівської районної державної адміністрації (35500, Рівненська область, м. Радивилів, вул. І.Франка, 11, код ЄДОРПОУ 02315765) на користь Рівненського об'єднаного управління пенсійного фонду України Рівненської області (33000, м. Рівне, вул. Яворницького 34, код ЄДРПОУ 40373305) майнову шкоду в сумі 2 656 грн 02 коп. та 1 762 грн 00 коп. судового збору.

3. Накази видати після набрання рішенням суду законної сили.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Рівненського апеляційного господарського суду через Господарський суд Рівненської області (п.17.5 ч.1 Перехідних положень ГПК України) протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: https://court.gov.ua/sud5019/.

Повне судове рішення складене та підписане 08.02.2019 року.

Суддя Церковна Н. Ф.

Дата ухвалення рішення05.02.2019
Оприлюднено08.02.2019
Номер документу79687893
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/814/18

Судовий наказ від 01.03.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Рішення від 05.02.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Ухвала від 10.01.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

Ухвала від 22.12.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Церковна Н.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні